Hore

Tecco Photographers Selection a Professional Portrait

Po minulom otestovaní prvého z papierov Tecco som bol plný očakávaní a trochu aj obáv, keďže Tecco nie je v našich končinách známa značka. V kútiku svojej fotografickej duše som dúfal, že sa pozitívne výsledky s touto značkou papiera do atramentových tlačiarní zopakujú aj v nasledujúcich testoch ďalších typov papiera.

Tentoraz som si vytipoval niekoľko papierov zo skupiny Photographers Selection (Výber fotografov) a zo skupiny Professional Portrait (Profesionálny portrét).

Nebudem podrobne opisovať stiahnutie a inštaláciu farebných profilov, tento postup nájdete v predchádzajúcej recenzii Tecco Baryt Ivory. Pôjdem teda rovno na vec, teda na to, ako sa papiere osvedčili pri klasickom používaní podľa návodu výrobcu.

Tecco Baryt 270 (BT270)

Má podobnú povrchovú štruktúru ako predtým testovaný Baryt Ivory. Má o trochu menšiu gramáž (270g/m2 oproti 290g/m2) a je taktiež Acid Free. To znamená, že je PH neutrálny a tak by farbivo ani po dlhom čase nemalo reagovať a meniť svoje farebné podanie. Aj tento papier je vhodný na archiváciu výtlačkov. Jeho trojnásobná povrchová absorbčná vrstva zaručuje dokonalé a presné vsiaknutie farbiva, ktoré sa nanášaním na papier nerozlieva. Výsledkom by mali byť ostré hrany a perfektná kresba jemných detailov. Celá stavba papiera je navrhnutá tak, aby výsledok pripomínal klasický barytový papier založený na báze halogenidu striebra. Teda samozrejme v prípade čiernobielych fotografií.


BT270 je určený pre neutrálnu fotografiu, či čiernobielu alebo farebnú.

Tak som to hneď aj otestoval a zvolil som čiernobielu fotografiu naskenovanú z negatívu Ilford HP5+. Sken detailu dverí s kľučkou bol naozaj kvalitný a bolo z neho cítiť každé zrniečko. Nechal som fotografiu úplne v neutrálnom podaní a čakal som, čo z tlačiarne vylezie. Prešlo takmer 11 minút, kým som si mohol výtlačok pokojne prehliadnuť pod „bielou" neónkou. Bolo  už sedem večer, čo v tomto ročnom období znamená normálnu tmu. Pod neónkou sa mi zdala byť fotografia chladná, alebo ešte presnejšie s akýmsi nie celkom príjemným modro-zeleným nádychom. Ostatné veci boli super - kresba, ostrosť hrán, podanie detailov - na rovnakej úrovni ako u Barytu Ivory. A to znamená jediné - perfektné!

Tak som vypol neónku a zapálil klasickú žiarovku a hneď som zajasal. To bola tá rozhodujúca zmena. Podanie čiernobielej zrazu zmäklo, dostalo ten správny šmrnc. Po tejto skúsenosti som čakal na ďalšie ráno, aby som si mohol pozrieť fotografie na dennom svetle. Píšem fotografie, lebo som samozrejme pri jednej vytlačenej fotografii neostal. Sľúbil som vám predsa, že nabudúce otestujem niekoľko papierov. Skôr ako som sa pustil do testovania ďalšieho typu, som však vytlačil ešte jednu fotografiu na tento 270 gramový Baryt. Tentoraz som si zvolil presne tú istú farebnú krajinu, akú som použil pri testovaní Barytu Ivory. Keďže sa mi zdalo, že tento Baryt je „chladnejší", chcel som to porovnať na rovnakom súbore. Tak som natiahol fotografiu do Photoshopu, nastavil printové menu a klikol PRINT.

Tlačiareň vcucla papier a približne o 11 minút mi ponúkla kópiu Dolomitov. Teda nie úplnú kópiu. Trochu sa odlišuje od výtlačku na Baryte Ivory. Vyzerá opäť chladnejšie. Pri žiarovke však veľmi príjemne.

Rozhodol som sa testovanie prerušiť, chcel som si ho vychutnať pri dennom svetle.

Noc bola dlhá ako týždeň pred výplatou, havárka na Lafranconi a zápcha v Sitine zdržiavala a ranná porada bola to posledné, čo ma delilo od dotestovania papierov. Nakoniec som sa predsa len dočkal. Hneď, ako som sa dostal do kancelárie, som vytiahol výtlačky na Baryte 270 a spokojne som si pohmkával. Rozčarovanie z rannej zápchy vyprchalo. Pred sebou som mal kvalitné, neutrálne fotografie. Žiaden modrý či zelenkavý nádych. Perfektne (podľa oka) neutrálna čiernobiela fotka a neutrálne ladená farebná krajina. Opäť som to porovnal s Barytom Ivory a vychádza mi z toho len jedno. Obidva papiere sú výborné. Ivory pre tých, ktorí majú radšej teplé podanie fotografie, Baryt 270 pre tých, ktorí chcú čo najpresnejšiu farebnú reprodukciu s neutrálnym podaním.


Výborný kontrast a prekreslenie detailov. Filmové zrno vychádza veľmi prirodzene.


Neutrálnejší BT270 vľavo a teplejší BT Ivory vpravo.

Tecco Glossy Ultrawhite 285 (PUW285)

Tento papier bol druhý, ktorý som otestoval. Dôvod pre výber tohto papiera bol jednoduchý. Je to papier určený pre úplne iné aplikácie, ako polomatný baryt. Tento papier sa vyznačuje pevnou a masívnou podložkou s extrémne bielym a lesklým povrchom. Špeciálne vrstvy na povrchu majú zaručiť výnimočnú ostrosť fotografií s najjemnejšími detailami a výrazným kontrastom. Využiteľnosť týchto vlastností je smerovaná na moderné aplikácie: módny portrét, moderná architektúra, produktová fotografia skla, kovu, reklamná fotografia ale aj farebná fotografia prírody, v ktorej požadujeme vysoký kontrast a sýtosť farieb.

Pre test som si zvolil fotografiu skla, ktorá bola kontrastne nasvietená štúdiovými svetlami s leskami a ostrými hranami a fotografiu zloženú z troch záberov modernej architektúry v noci a počas dňa. Všetky fotografie boli zachytené profesionálnymi digitálnymi zrkadlovkami s kvalitnými objektívmi a boli plné detailov a ostrých hrán a obsahovali ako chladné modré a azúrové farby, tak aj žlté a červené teplé farby.

    

Obidva výstupy, ktoré som podrobne preštudoval pod denným aj umelým svetlom sú jednoducho krásne a veľmi vhodné práve tam, kde chceme moderné a luxusné vyznenie fotografie. Mám pocit, že na povrchu je reprodukovaný každý pixel a čo bolo pre mňa najdôležitejšie, napriek výskytu pomerne výrazných čiernych plôch vo fotografii, tieto nespôsobovali nežiaduce mapy a fľaky pri bočnom pohľade na fotografiu.

Keď sa povrch leskne, leskne sa konštantne takmer ako pri lesklej fotografii vyhotovenej mokrou cestou. Reprodukcia farieb je vynikajúca - farby žiaria a vďaka veľmi jasnej podložke je kontrast naozaj ukážkový. Povrch papiera je na prvý pohľad voľným okom o poznanie belší ako povrchy ostatných papierov, ktoré som mal k dispozícii. Rozhodne odporúčam vyskúšať všetkým, ktorí ste fascinovaní kontrastom, ostrosťou a živými farbami.

Tecco Portrait High Gloss 260 (PHG260)

Je to papier z rady Professional Portrait (profesionálny portrét) a už názov hovorí, že je primárne určený pre tlač portrétov. V údajoch od výrobcu sa uvádza, že papier je určený na farebné ale aj čiernobiele portréty. Pri prvom pohľade na povrch a lesk papiera som mal pocit, že papier je totožný s Glossy Ultrawhite a tak som sa rozhodol, že podobne, ako pri barytoch, vyskúšam vytlačiť jednu totožnú fotografiu na podobnom papieri. Na druhý výtlačok som umiestnil moderný a vysoko kontrastný portrét ženy s veľmi výraznými červenými tónmi a mužský akt v kontrastnom protisvetle s kvapôčkami vody na tele. Ženský portrét kladie vysoké nároky na farebné podanie pokožky spolu so sýtymi krvavočervenými farbami. Mužský akt je v zmutovaných farbách, veľmi tlmených, no zároveň kladie vysoké nároky na tlač detailov a kontrastov.

    

Obidva výtlačky vyšli veľmi dobre. Hladký a lesklý povrch papiera naozaj pripomína Glossy Ultrawhite a to aj prekreslením detailov, ostrosťou a aj prenosom kontrastu.


Neutrálnejší a belší Ultrawhite vľavo o Portrait High Gloss vpravo.

Predsa len, medzi týmito papiermi existuje okrem gramáže ešte jeden rozdiel. Portrait High Gloss je o poznanie teplejší. Je to rozpoznateľné pri priložení čistých papierov k sebe ale aj pri priložení identických výtlačkov. Je to veľmi dobré rozhodnutie výrobcu, pretože vďaka teplejšiemu povrchu vychádza aj pleťovka aj sýta červená naozaj krásne. Kontrast na moderných budovách síce naoko trošku klesá, ale to je podmienené tým, že podložka má trochu teplejší nádych. Kontrast je v skutočnosti na excelentnej úrovni a prejavilo sa to aj na krásnom vykreslení ostrého bočného svetla mužského aktu, ktoré dopadá a zvýrazňuje nielen štruktúru svalov, ale aj štruktúru kvapiek rosy. Vďaka vysokému kontrastu, ktorý efekt bočného protisvetla umocňuje, je výsledný efekt fotografie takmer 3D.

Tecco Luster 285 (PL285)

Je druhým papierom, ktorý je zo skupiny Professional Portrait. Preto som na neho tlačil známu dvojicu portrétu a mužského aktu. V prospektoch výrobcu som sa však dočítal, že na Luster je dobré vytlačiť aj čiernobiely portrét, alebo motív s veľkým rozsahom svetiel a tieňov. Tie by mali zostať so zachovanou kresbou. Preto som na papier tlačil aj krajinku so stromami v protisvetle a množstvom detailov v tieňoch.

Luster nemá ani lesklý ani matný povrch. Po nanesení farieb je pololesklý, alebo tzv. saténový. Výborne zvláda reprodukciu farieb. Nie je síce až tak biely, ako Ultrawhite, ale je o poznanie belší ako Portrait High Gloss. Preto pokožka modelky vyšla s menším priteplením. Prenos kontrastu je na výbornej úrovni, ale papier nie až tak kontrastný ako Glossy Ultrawhite. Aj preto zachováva o niečo viac detailov v hlbokých tieňoch. To ma milo prekvapilo pri krajinke so stromami v protisvetle. Sú perfektne reprodukované, najvyššie svetlá v kontúrach okolo stromov ako aj hlboké tiene v tmavom ihličí.

Pri čiernobielom portréte papier poskytuje veľmi dobré výsledky, no nie až tak dobré ako Barytové papiere BT270 a BTY290. Pri pohľade zboku na miesta, kde biela prechádza do šedej je vidieť miesta s naneseným atramentom, tzv. mapy, ktoré pri pohľade do silnejšieho svetla majú ružovo-oranžový nádych. Preto by som tento papier skôr odporúčal pre farebný portrét, prípadne netradične pre krajinku ako pre čiernobiely portrét v high key.

Záver

Tecco je značka papiera, ktorá si určite zaslúži pozornosť fotografov. Aj druhá a rozsiahlejšia časť testu potvrdila vynikajúce vlastnosti papierov, ktoré spĺňajú to, pre čo sú vytvorené. Začlenenie do skupín je presné a logické podľa vlastností, ktoré papiere ponúkajú. S malými výhradami pri high key ČB portrétoch na Tecco Luster 285 môžem všetky ostatné papiere iba pochváliť. Či už chcete tlačiť polomatné fotografie na Baryte (a je jedno či farebné alebo čiernobiele), alebo chcete ohúriť vysoko lesklými fotografiami portrétu na Portrait High Gloss, alebo chcete dosiahnuť vynikajúci kontrast a ostrosť na Glossy Ultrawhite, nebudete sklamaní. Skôr naopak, vaše fotografie budú na papieri žiariť spôsobom, ktorý ponúkajú najlepší hráči na trhu s domácou tlačou.

Web: www.tecco.sk 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
demo
2010-10-20 10:30:21
pekne pekne, urcite sa v stanku zastavim, dufam, ze budu mat aj nejake vytlacene vzorky vo vacsom formate
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované