Surfovanie i fotenie v domove státisícov tuleňov

Cestovateľská vášeň, nutkanie podstupovať adrenalínové aktivity a zároveň láska k fotografovaniu? Ruského dobrodruha a vizuálneho umelca Kirilla Umrichina zaviedla kombinácia takýchto záľub až na odľahlé Komandorské ostrovy. Do riedko obývanej a pramálo prebádanej destinácie na kraji sveta sa priplavil útlou jachtou Liberty.

Na vlnách Beringovho mora necelých 200 km východne od Kamčatky sa aj s členmi tímu stali priekopníkmi kite surfingu v tejto nehostinnej destinácii. Zároveň Umrichin zdokumentoval miestnu faunu a zachytil aj drsný život siedmich stovák obyvateľov Nikolského – jediného sídla v rámci tejto časti vulkanického archipelu. Kirill bol vyzbrojený fotoaparátmi Nikon D850, Nikon D5 a novinkou Nikon Z 7.

Projekt bol unikátnym prepojením človeka s prírodou – pokorným splynutím s krajinou a živlami. „Samotné surfovanie na vodách, na ktorých sme to robili ako úplne prví, bolo pripomienkou skutočnosti, že hoci sa naša planéta pocitovo nepretržite ´zmenšuje´, ešte stále ponúka tajomstvá na objavovanie, obdivovanie a zaznamenávanie,” upozorňuje Umrichin, absolvent Fakulty fotožurnalistiky na Inštitúte novinárstva a literárnej tvorby v ruskej metropole.

Expedičná jachta Liberty pri Beringovom ostrove.

Sopka Gorelyj na Kamčatke.

„Daná lokalita je charakteristická úžasnými voľne žijúcimi zvieratami vrátane vorvaňovcovitých veľrýb a kosatiek, vzácnych morských vtákov a štvrť milióna tuleňov, čo znamená približne pätinu ich celosvetovej populácie,” približuje Kirill reálie oblasti, ktorá administratívne patrí do Aleutského okrsku a nachádza sa na „brehu“ takmer 8 kilometrov hlbokej Aleutskej priekopy.

„Informácií o týchto ostrovoch je veľmi málo, takže pri plánovaní som sa musel spoľahnúť na pomoc ľudí z Komandorskej prírodnej rezervácie. To, čo nás čakalo, však bolo oveľa mohutnejšie, než sa dalo predpokladať,“ spätne uznáva rodák z Krasnogorska v Moskovskej oblasti.

„Každý, s kým som konzultačne hovoril, ma varoval, že môj plán je veľkou výzvou. Iných ľudí by to možno odradilo, ale vo mne to vzbudilo ešte väčšiu túžbu. K dispozícii bolo minimum snímok z Komandorských ostrovov, takže sme mali v podstate nulovú predstavu, ba dokonca sme boli bez istoty, či naša loď zvládne okolité vody,“ s úsmevom poukazuje Umrichin na guráž sedemčlennej posádky a dodáva: „Všetci sme boli plní nadšenia, ale aj obáv.“

Na lodi panovala extrémna zima a väčšinu odvážlivcov postihla morská choroba. Určitú kompenzáciu im následne dodala priazeň počasia – podľa miestnych to bolo najkrajšie leto, aké si pamätali. Jednoduché to však aj tak nebolo.

Tulenia kolónia na Beringovom ostrove.

Surfing pri Severnom tuleňom cípe Beringovho ostrova.

„Problémom bolo dostať sa do blízkosti zvierat. Fotografovanie z paluby je náročné, pretože musíte dávať pozor, aby ste si nepoškodili výbavu, a snažiť sa o čo najstabilnejšiu pozíciu pri záberoch. Navyše, ste odkázaní na milosť zvierat: tuleňa neprinútite pozerať sa vašim smerom, húf dvadsiatich veľrýb sa len kvôli vám nevynorí na hladinu a vták na povel nepreletí dostatočne nízko. Treba pracovať s tým, čo máte. Vyžadovalo si to čas, trpezlivosť a odolnú fotografickú techniku. O to väčšiu radosť nám priniesli výsledky,“ netají Umrichin.

Nikolskoje má 700 obyvateľov.

Južné pobrežie Beringovho ostrova.

„Pri fotografovaní za takýchto okolností je flexibilnosť nesmierne dôležitá. Dianie totiž diktuje príroda a zvieratá – ste na ich ihrisku a nezostáva vám iné, než prijať pravidlá. Znie to ako klišé, ale naozaj musíte čakať nečakané. Ja som pri príprave mohol akurát predvídať a zohľadniť čo najviac scenárov, aby som sa potom už priamo v akcii dokázal prispôsobiť a zachytiť kratučké čarovné okamihy,“ popisuje Kirill.

Na vysokorýchlostné snímanie extrémnych športov si Kirill vybral Nikon D5 so 153 zaostrovacími bodmi a 99 krížovými snímačmi. Obrazová kvalita fotoaparátu Nikon D850 s rozlíšením 45,4 MP v kombinácii s objektívom AF-S NIKKOR 400 mm f/2,8E FL ED VR mu zase umožnila zachytiť detaily unikátnych zvierat. Umrichin tiež mal príležitosť otestovať nový fotoaparát mirrorless Nikon Z 7, ktorý mu v kombinácii so zoom objektívom NIKKOR Z 24 – 70 mm f/4 S pomohol nasnímať dramatické snímky krajiny, ale aj intímnejšie profilové zábery.

„Bola to pre mňa vysnívaná expedícia – ako pre fotografa, ale aj cestovateľa, projektového manažéra a zároveň športovca,“ rekapituluje ambasádor Nikonu Umrichin.

Výbava Kirilla Umrichina na expedícii:

● Fotoaparáty:
Nikon Z 7
Nikon D850
Nikon D5

● Objektívy:
NIKKOR Z 24 – 70 mm f/4 S
AF FISHEYE NIKKOR 16 mm f/2,8D
AF-S FISHEYE NIKKOR 8 – 15 mm f/3,5 – 4,5E ED
AF-S NIKKOR 24 – 70 mm f/2,8G ED
AF-S DX NIKKOR 35 mm f/1,8G
PC-E Micro NIKKOR 45 mm f/2,8D ED
AF-S NIKKOR 70 – 200 mm f/2,8E FL ED VR
AF-S NIKKOR 400 mm f/2,8E FL ED VR
Telekonvertor AF-S TC-14E III

Program Špeciálne projekty spoločnosti Nikon Europe

Program Špeciálne projekty spoločnosti Nikon Europe ponúka príležitosť vyslancom spoločnosti Nikon – talentovaným a vplyvným fotografom z celej Európy – realizovať svoje projekty snov. Tento program je súčasťou trvalého poslania spoločnosti Nikon podporovať inšpiratívnych fotografov a poskytnúť im platformu na realizáciu projektov, ktoré sú predmetom ich vášne, a súčasne vytvárať komunitu vizuálnych umelcov, ktoré majú ambície robiť veci odlišne.