From Skye to Edinburgh 4/4

... sme v polovici 9. dňa našeho výletu. Oddychujeme pri hoteli Inversnaid vedľa najväčšieho jazera Veľkej Británie, Loch Lomond. Dnešný deň mal byť konečne po predchádzajúcich troch 30 kilometrových jednoduchší a kedže sme v polovici dnešného plánu nikam sa neponáhľame.

Náročnosťou bola táto časť oveľa jednoduchšia ako prvá a teda sme vykračovali rýchlejším tempom. Počasie bolo príjemné a žblnkanie jazera do toho vytváralo super atmosféru. Blížil sa večer a stretli sme asi 5-8 rozložených stanoch po kraji cesty. Obaja sme rozmýšľali prečo sa zložili práve tu a že by sme sa mali pomaly začať obzerať po mieste na stan aj my. Po pár minútach bola naša otázka zodpovedaná. Obrovská tabuľa oznamovala, že sa nachádzame v chránenej oblasti Trossachs National Park a najbližších 9míľ ( približne 14km ) je zakázané kempovať. Máme za sebou 22 kilometrov a obom nám je jasné, že týchto 14 kilometrov už proste nezvládneme. Problém bol aj to, že bolo niečo okolo 19 hodiny večer. Na mape bol najbližší kemp 4 kilometre. Nič iné nám neostáva a tak sa čo najrýchlejším tempom poberáme. Neveril som, že po toľkých dňoch dokážeme ísť takto rýchlo. Vidina sprchy a teplého jedla nám asi dosť pomohla. Konečne ho vidíme, kemping. Po príchode sme však sklamaní. Nie je to taký klasický kemp, len malé ohradené miesto s jednou toaletou a umývadlom. Zvažujeme či tu ostať alebo ísť ďalej. Ďalší kemp je iba 2 kilometre vzdialený a tak sme sa rozhodli, že pôjdeme ďalej.

Zatiaľ sa zotmelo a kráčame v šere. Jazero nám robí spoločníka, bude to už 25 kilometrov čo kráčame popriňom a koniec jazera stále nie je vidno. Je niečo pred 21 hodinou a prichádzame do druhého kempu. Tu nám však pán vedúci oznamuje, že už je neskoro na to aby nás ubytoval a musíme to skúsiť v ďalšom kempe, ktorý je vraj iba 20 min cesty pešo. Začíname byť trocha zúfalí, ale nič iné nám neostáva. Prichádzame do tretieho kempu, kde nás ubytovali. Neboli tým veľmi nadšení, ale zľutovali sa nad nami. Nakoniec sa z tohto jednoduchého dňa vykľul pekný masaker.

Deň. 10

Do konca West Highland Way a teda do prímestských oblastí Glasgowa nám ostáva necelých 35 kilometrov, ktoré by sme mali zvládnuť za 2 dni, z čoho jasne vyplynulo, že po odchode z kempu hľadáme prvú reštiku, kde si dáme aspoň 3 pivá a poriadne sa najeme, kedže sa nemáme kam ponáhľať. Bolo veľmi príjemné počasie a okolo 15 hodiny poobede, keď sme vyrazili z mestečka Balmaha na posledný náročný výstup, na kopec Conic Hill, ktorý dal teda riadne zabrať, ale ten výhľad stál za to.

Po prechode Conin Hill-om sa nadobro lúčime s jazerom Loch Lomond a dostávame sa do poslednej etapy našej túry. Nachádzame sa v celkom nudnej, zničenej časti túry, kde vysekali všetky stromy a neskutočne to kazí atmosféru a náladu. Vyzeralo to podobne ako v Nízkych Tatrách medzi Andrejcovou a Ramžou, otrasné.

Počasie bolo tento deň najkrajšie počas celého našého výletu. Naša lenivosť, ktorá nás držala pol dňa v reštike pri pive sa nám nakoniec opäť vypomstila. Aj napriek tomu, že je to najznámejšia turistická trasa Škótska jej značenie je na neskutočne nízkej úrovni. Nebyť GPS a internetu mali by sme veľa krát obrovské problémy a mali sme ich aj tak. Opäť bolo nejasno napísané ako pokračovať počas cesty. Stratili sme sa, trochu poblúdili a zatiaľ sa zotmelo. Nakoniec sme cestu našli a pokračovali po tme, má to svoju atmosféru. Únava však rástla každým krokom a my nie a nie nájsť miesto na prespanie. Nakoniec sa nám to podarilo.

Bol to výčnelok so súkromného pozemku. Nebolo nám to príjemné, ale nemali sme už inú možnosť. Trošku nás zamrzelo aj to, že to bol veľmi kvalitný trávnik a domáci sa oňho pravidelne starali.

Deň. 11

Ráno sa budíme na zvuk oviec a koní. Vychádzame zo stanu a prekvapuje nás majiteľ. S úsmevom na tvári sa nás pýta ako sa nám spalo a či sme "walkeri". Boli sme prekvapený, nečakali sme takúto reakciu. Super! Ak všetko dobre dopadne, dnes budeme v Glasgowe. Vyrážame na záverečnú časť našej túry.

Pri záverečných pár kilometroch nás opäť zrádza značenie trasy a strácame sa. No nás už nevytočí nič, vieme, že nie sme ďaleko. Vchádzame do Milngavie, prímestskej časti Glasgowa kde začína/končí West Highland Way. Prihovára sa nám jeden starší pán a pýta sa nás ako sa nám páčilo a odkiaľ až cestujeme. My sa od neho dozvedáme, že túto 151km West Highland Way zabehol za neuveriteľných 21 hodín. Je to úžasné, nám to trvalo 6 dní. Natešení vchádzame na námestie Milngavie. Dokázali sme to.

Unavení, ale šťastní, sa poberáme do miestneho kempu. Zajtra nás čaká cesta autobusom do Edinburghu. Prvý plán, prejsť pešo do Edinbrughu, sa časovo nedal stihnúť čo nás trochu mrzelo, ale chceli sme si Edinburgh pozrieť a popravde mali sme už celkom dosť toho chodenia :D.

Deň. 12

Tento deň nebol ničím špecifický, presunuli sme sa do našej cieľovej destinácie, kde sme mali stráviť posledný deň našeho výletu. Do Edinburghu sme sa dostavili pred večerom. Zložili sme sa v parku a na mapách hľadali najvhodnejšie miesto, kde by sme mohli prespať. Nakoniec sme skončili na takomto veľmi zaujímavom mieste, možno 10 minút pešo od centra.

Do Edinbrurghu sme prišli vo veľmi rušnom období, konal sa tu veľký festival a bolo tu množstvo ľudí. S obrovskými batohmi sa nám veľmi nechcelo predierať cez ľudí a tak sme sa väčšinu dňa nachádzali na Calton Hill odkiaľ bol parádny výhľad na toto krásne mesto.

Zotmelo sa a my sme sa pobrali na naše stanovacie miesto. Ráno nás už čakala iba dlhá cesta autobusom do Londýna a to je koniec nášho výletu.

Info v skratke:

- dĺžka výlety 12 dní

- prešli sme okolo 300km

- cena výletu okolo 550e, je na vás koľko veľa budete pivkovať :D

- nijak konkrétne sme sa na to fyzicky nepripravovali, kondične sme to zvládali, problémy začali nastávať po dvestom kilometri, keď už naše kolená mali dosť

- ak sa na takúto cestu chystáte, určite si zoberte repelent, poprípade sieťku na hlavu

- poriadne si preštudujte trasu lebo škóti nevedia značiť turistické trasy

Fototechnika:
- Canon EOS 600D + Tamron 17-50 f2.8 SP AF XR Di II + 2x lp-e8

- Nikon D3100 + Nikkor 18-55mm f3.5-5.6G VR + Nikkor 35mm f1.8G AF-S DX +  3x en-el14

- iPhone 4S, iPod 4

Ďakujem každému, kto si našiel čas a prečítal si o našom výlete. Dúfam, že sa Vám to páčilo a snáď som aj niekoho týmto motivoval na takýto výlet :)