Vždy pripravený!
I. Poznáme to všetci, prežívam a vidím krásny zaujímavý moment, šiahnem do brašne alebo na koniec popruhu kde mi visí fotoaparát, podvedomo palcom zapínam, prikladám k oku, zaostruje automat, cvak a ..áách, nechal som samospúšť 10 sekúnd.....a moment už pominul.
Trošku som sa nechal inšpiroval dobrým redakčný článkom ako si nastaviť nový fotoaparát:
http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/prve-nastavenia-fotoaparatu/
V tomto mojom článočku chcem tak trochu užívateľsky subjektívne a technicky jednostranne pokračovať v téme a vyjadriť svoje zvyklosti na každodenné nastavenie digitálneho fotoaparátu tak, aby nám neušiel alebo neušli prvé zábery alebo celá séria fotografií zle nastaveným fotoaparátom z predchádzajúceho dňa alebo z predchádzajúceho fotenia.
A subjektívne a jednostranne to bude preto, že ako užívateľ mám v dennom portfóliu ultrazoom Canon PowerShot SX1 a DSLR Canon EOS 600D, kinofilnový analog Canon EOS 300V a pár malých o ktorých to tu nieje. A tak množina a spôsob nastavenia parametrov je viac orientovaný na tieto modely.
Analogicky je to platné na iné DSLR Canon EOS rady DXXX a asi aj DXX aj ked vyššie modely majú vyšší komfort a intuíciu ovládania a samozrejme možnosť nastavenia setu alebo setov uživateľských nastavení.
Pre fotoaparáty iných značiek a modelov alebo aj iné typy fotoaparátov EVF, CSC, System M 4/3, toto nemusí platiť konkrétne ale môže byť orientačným vodítkom. Stále je rýchlejšie prepnúť jeden-dva parametre ako celú sadu.
Dôležité je skôr získať návyky ako a kedy dať systém do MÔJHO východzieho stavu a ako ten východzí stav vplýva na MOJE dnešné fotenie.
II. Poznáme to všetci, prežívam a vidím krásny zaujímavý moment, šiahnem do brašne alebo na koniec popruhu kde mi visí fotoaparát, podvedomo palcom zapínam, prikladám k oku, zaostruje automat, cvak a ..áách, nechal som samospúšť 10 sekúnd.....a moment už pominul.
Keď je to tá jedná fotografia, ten jeden - prvý záber, tak to zamrzí ale keď je to séria záberov, kde ostalo nastavenie vyváženia bielej z fotenia večer pri žiarivke, formát jpeg a ešte aj malý rozmer - tak to potom je škoda alebo práca na postprocese väčšia a niekedy naštrbený kredit a dôvera! Hľadáčiky a displeje fotoaparátov sú čím ďalej kvalitnejšie ale niekedy nám danú informáciu nesprostredkujú dobre alebo keď aj ano, ale naša neskúsenosť, "prevádzková" alebo "adrenalínova" slepota a hlavne nedostatok času spôsobí, že to dôležité nastavenie prehliadneme alebo len jednoducho nestihneme prenastaviť.
Samozrejme, každý máme iné možnosti techniky a jej nastavení či už sú to užívateľské nastavenia, pomocné panely kde si hlavné nastavovenie parametrov fotenia môžeme pred priložením k oku rýchlejšie prekontrolovať ale nižšie rady fotoaparátov túto možnosť nemajú a niektoré parametre nebývajú zobrazené a možnost ich nastaviť je zdľhavejšia, len cez menu.
Asi ani neoslovím dámy a pánov v profi a poloprofi skupine, ktorí už majú svoje dlhoročné a zažité postupy adekvátne ich pracovnému priestoru (ateliér, divočina, street, makro...). Chcem článok niesť v duchu hesla v nadpise, pre začínajúcich, pre "iskričky a pionierov" fotografov ktorí prechádzajú od fotenia s kompaktnými fotoaparátmi typu "Point-and-Shot" alebo čoraz prešpekulovanými mobilmi k niečomu vyššiemu, náročnejšiemu, kde chcú tvorivo zasahovať do tvorby fotografie už pri jej vzniku. A zároveň sú často v situáciach keď potrebujú odfotiť svojich blízkych v často neopakovateľných situáciach - poznáme to - deti, škola, zvieratá, počasie, cestovanie, dovolenka, životné jubileá, kamaráti, záhradné guľaš partie a tak podobne ako spomienku do fotoalbumu alebo len tak, zachytiť nejakú momentku, nejakú "street-ku" v živote okolo nás.
V tejto triede fotoaparátov je zvyčajne aj možnosť "Základnej zóny" ktorá obsahuje automatické prednastavené režimy Portrét, Krajina, Makro, Šport, Nočný portrét, Hľbka ostrosti. Toto je podľa mňa len taká pomocná barlička pre tých úplne čerstvých začiatočníkov. Niekedy to je východisko ale my chceme a vieme ísť ďalej a tak sa častejšie pohybujeme v režimoch "Kreatívnej zóny".
Mnohí z nás nastavujú fotoaparát keď idú fotiť, mnohí keď skončia, mnohí ráno pri káve ako súčasť ranného rituálu pred odchodom, niekto večer pri počúvaní hudby, pozeraní správ alebo pri horiacom kozube s pohárom vína? Alebo nejak inak? No ako máte zvyklosti vy?
Máte nejaké svoje nastavenie alebo nechávate parametre tak ako ste dofotili a prepínate až pred fotením? Máte na to čas a ako ste sa vyvíjali v tomto smere?
Tu nechcem písať o nastavení užívateľských funkcií "Custom Functions / C-Fn" dostupné z menu a ktoré tiež ovlyvňujú reakciu a chovanie systému. To je vyššia úroveň a o tom, no možno potom.
Ja som si zvykol po fotení po foteni nejakej série snímania aj v rámci jedného fotografického cyklu (napr. makro kvetu, športová akcia) nastavovať do mojich štandartných "CUSTOM DEFAULT" parametrov, ktoré sú samozrejme iné ako tie nastavené z výroby "Factory Default" . A to aplikujem na svoj Canon PowerShot SX1 IS a v poslednej dobe hlavne na DSLR Canon EOS 600D, na jeho objektívy a príslušenstvo a kontrolovať v skupinách asi takto:
Nastavenie fotoaparátu
Mód, Režim, "Shooting Mode"
Zvykol som si nechávať prednastavený režim "P" (program nie profesional!). Má niekoľko vlastností, ktoré sú v mojej fotografickej súčasnosti univerzálnejšie a viac sa hodí na východzí stav ako prioritné AV, TV alebo manuál M (a aj pár ľudi poznám, čo neprepnú zo svojho nastavenia AV). Trochu láka použitie plnoautomatického režimu "A" ale ten má skoro úplne znemožnené uživateľské nastavenie napríklad ovládania interného blesku, voľby zaostrovacieho bodu, citlivosti ISO. Režim "P" využíva programovo (t.j. vnútorne v nejakej tabuľke softvéru) nastavenie expozície podľa zvolenej citlivosti ISO a korekcie expozície a po zmeraní expozície vyberá daľšie dve hodnoty expozičného trojuholníka, clonu a čas. V prípade, že mi dvojica parametrov nevyhovuje (napríklad čas expozície chcem kratší), môžem kruhovým voličom pri spúšti túto zvolenú dvojicu okamžite prepnúť buď na jednu alebo druhú stranu (kratší čas/viac zacloniť, t.j. vybrať inú dvojicu z tabuľky) a len v hľadáčiku čakať potvrdenie zaostrenia zeleným bodom v hľadáčiku popr. pípnutím.
Výstup, Kvalita záznamu záberov, "Image quality"
Nechávam voľbu "RAW+L JPEG" veľké a jemné. Stále je lepšie mať menej fotiek a tie ktoré sú, nech sú použiteľné a toto je na to dobrý základ zvlášť pre momentky. Výhoda fotenia do JPEG-u je v treninovej veľkosti (často nepodstatné) a potom, keď by sme chceli okamžite a mimo domova (bez možnosti konverzie RAW-u) poslať na web, mail, vyvolať na papier. Obmedzenie výstupu RAW je aj v určitých režimoch spracovania fotografií priamo v prístroji - multiexpozícia, HDR výstup, ktoré softvér fotoaparátu nespracuje, iba JPEG. Zas výhody RAW formátu sú zrejmé a kto upravuje fotografie v počítači, tak sú pre neho skoro nenahraditeľné a eliminujú mnoho prešlapov systému a človeka.
Priebeh snímania, "Drive Mode"
Aj keď mám nastavený fotoaparát na rýchle použite a na fotenie momentiek, tak mám nastavené sériové snímanie "Continuous Shooting". A je to v duchu predcházajúceho hesla radšej viac a vyberiem dobrú z troch ako jedná a i tá je zlá. A rozhodujem sa cez hľadáčik a keď sa scéna vyvíja dobre pridržím spúšť a nezľaknem sa ďaľších cvakov uzávierky. Zaostrenie si väčšinou poradí.
Vyváženie bielej, "White Balance"
Mám nastavené AWB. Väčšinou si s ňou automatika poradí správne a keď mám aj RAW tak to je dobré pre ďalšie spracovanie.
Štýl, "Picture Style"
Tu si zvykne skoro každý, a aj ja, niektorý štýl doupraviť, väčšinou doostriť a ten mať "skoro stále". Veď zapnúť monochrom asi nemá opodstanenie a zvýraznenie farieb - ano môže to mať niekedy význam ale štandartne asi necháme doostrenú krajinu alebo mierne rozostrený portrét? No je na zváženie každého ale keď spracovávane fotografie v počítači, tak je to tiež menej podstatné.
Zaostrenie, "Focusing Mode"
Asi najlepšie je nechať zaostrovací systém v režime v inteligentnom móde "AL FOCUS" (jednoobrázkový, ale keď sa objekt začne pohybovať, prepne na servo) a aj keď to píšem, tak z používania viem, že omnoho častejšie tam mám jednoobrázkovy AF "ONE SHOT". Na fotenie objektov v pohybe ale zapínam servo "AL SERVO", typicky pre šport a podobne. A i keď si zaostrovanie nastavite akokoľvek, je to na nič, keď ste na objektíve nechali "MF".
Meranie expozicie, "Metering mode"
Meranie expozicie je pre takéto použitie fotoaparátu jednoznačne najlepšie pomerové meranie "Evalutive metering". 63 zón TTL merania naviazaných na všetky body AF a obrazový procesor DIGIC dávajú v štandartných podmienkack dobré výsledky. V prípade protisvetla alebo veľkých jednofarebných pozadi prepínam na iné, viac stredové meranie.
Kompenzácia expozície, "Exposure Compensation"
U techniky tejto firmy sa mi vidí štandartne použiť korekciu -1/3 EV. Zvyčajne sa dá z tieňov vytiahnuť viac ako z preexponovaných plôch. Tu pridám aj slovíčko o stupňovaní kompenzácii expozície - braketingu "AEB". Aj keď mám nastavený sériový režim snímania, neosvedčilo momentky stupňovať a preferujem to u statických snímkov s ktorými chcem niečo dosiahnuť a to mám čas. Ale verím. že niekto to využíva a efektívne.
Citlivosť ISO, "ISO speed"
Je to sice také alibistické ale nechávam na "AUTO". Spolieham na to, že systém v bežných podmienkach nezvolí veľmi vysoké a zašumené ISO. Používam obmedzenie hodnoty maximálneho nastavenia ISO pri automatickom režime na hodnotu ISO 1600 čo je dosť a ešte rozumné so šumom. Keď s voľbou systému nie som spokojný, sa dá rýchlo ukazovákom prepnúť.
Výber bodu autofokusu, "AF point selection"
Pri snímaní aj trochu komponujem. Rozloženie, citlivosť, charakter a zoskupenia zaostrovacích bodov v týchto sytémoch je od 3 do ...do veľa (61 majú top sytémy 5D, 1D X), a aj ich správanie je možné prednastaviť - no ja mám vybratý len jeden a len ten stredný. Je štandartne najcitlivejší a krížový a na momentky ako stvorený. Aj tu je na zváženie nechať výber bodu autofokusu automaticky na systém a väčšinou na stredovú kompozíciu vyhovuje.
Kompenzácia expozície blesku "Flash Exposure Compensation"
Tu mám rovnaké skúsenosti ako pri kompenzácii expozície, že radšej tmavšie ako presvetlené a tak nastavujem -1/3 EV. Ono sa občas hodí jemne prisvetliť si v protisvetle fotený objekt a E-TTL funguje skvele.
Nastavenie objektívu
Režim zaostrenia, "Focus"
Nechávam štandartne zapnutý "AF" autofokus. Keď je problém so zaostrením pri momentke a je treba manuálne doostriť, tak je treba väčší cvik ale určite sa dá u objektívov triedy "L" zvládnuť doostrenie prstencom rýchlo, mnohé majú technológiu FTMS (Full-Time Manual Focus) alebo prepnúť na manuálne zaostrenie "MF".
Obrazový stabilizátor, "Image Stabilizer"
Aj tu nechávam na objektívoch ktoré ním disponujú, zapnutý "IS ON". A to aj keď je na tele, aj keď je mimo v obale. Väčšinou pomáha. A keď predpokladám plánované rozmazanie pohybom objektu alebo pozadia (napr. panning) tak vypnúť a prejsť do režimu priority času "TV bude asi samozrejmé.
Objektív Canon EF 24 -105 f/4 L IS USM a jeho ovládacie prvky zaostrenia a stabilizátoru.
Príslušenstvo
Filtre
Na objektíve mám byť stále nasadený ochranný filter a nie ND8, CPL alebo nejaký efektový. Tie hneď po fotení odkrútiť a odložiť do ochranného púzdra.
Krytky
Všetky krytky majú byť na svojom mieste, majú si plniť úlohu na ktorú sú určené a to aj na objektíve, ktorý som menil a je na stole vedľa kávy a aj vtedy, keď je v koženom obale.
Clony
Mám clony na svojom mieste, nenechal som niekde na lavičke v šenku alebo pod skalou, kde som menil objektív? Clony váčšinou zavadzajú ale i keď sú veľké, v brašni nám nechýbaju. Potom večer je ťažšie sa vracať na miesta kde som bol a hlavne nemusí tam byť.
Statív
Je mnoho situácii kde musím dlhšie exponovať a stabilizátor objektívu a ruky nestačí. Na momentky asi nie, ale často sa hodí (nie, netreba so sebou na momentky nosiť 2kg karbonový Gitzo Traveler s fluidnou hlavou!) malý univerzálny typu Joby Gorillapod s guľovou hlavou. Hlavne aby udržal fotoaparát s vysunutým objektívom. Malý ale šikovný aj na externý blesk mimo tela a verte, zmestí sa do malej brašne.
Čistenie
Je dobré mať so sebou stále a aj viac mikrovláknových utierok v brašni, v aute, v zadnom vrecku nohavíc. Možnosť zašpinenia prachom, kvapkami, skla fltra aj fotoaprátu ako celku je stále.
Batérie
Fotoaparátu
Žiadny výkon bez príkonu alebo globálne: Platí zákon zachovania energie! Máme kvalitnejšie batérie Li-ion a nehrozí pamäťový efekt a tak, keď mám dve batérie jedna môže byť v brašničke NABITÁ a keď jednu, tak dobíjať tak, aby nebolo neskoro. Ale veď to máme zažité z mobilov. A kedy už výrobcov napadne dať do fotoaparátov nabíjačku a aspoň dobíjať batériu fotoaprátu pri pripojení-pri sťahovaní fotografií do počítača? Asi by to trvalo dlho a tak musí stačiť externá nabíjačka a hlavne na to nezabudnúť.
Externého blesku
Keď so sebou nosím extený blesk, tak asi má nabité batéríe. Keď nie, neblýska a ked potrebujem blýsknuť musím vyklopiť interný blesk a keď nemám ani ten, musím mať pevnú ruku a citlivý snímač.
III. Poznáme to všetci, vidím krásny zaujímavý moment, šiahnem do brašne alebo na koniec popruhu kde mi visí fotoaparát, podvedomo palcom zapínam, prikladám k oku, zaostruje automat, cvak a ..áách, už sa neviem dočkať stiahnuť ich do počítača, pozrieť, doladiť v editore a čakať príjemnú odozvu od podobných zanietencov, priateľov, rodiny a známych.
Nech sa Vám darí nepokaziť zabudnutím nastavenia parametru žiadny zaujímavý záber!
j.
Výrok na záver:
Pokiaľ neurobíš svoje nevedomie vedomým, povedie tvoj život a budeš to nazývať osud.
Carl Gustav Jung
Poznámky a linky pod čiarou:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
História, ešte pamätaná naša:
Zvolanie:"Budovať a brániť socialistickú vlasť buď pripravený!" po ktorom nasledovala zborová odpoveď: "Vždy pripravený!"
http://www.vtipnetricko.com/252-retro-tricko-iskricka-bud-pripraveny-vzdy-pripraveny
http://www.vtipnetricko.com/250-retro-tricko-pionier-bud-pripraveny-vzdy-pripraveny
Be Ready Before The Moment
Super krédo, ktoré som si požičal od výrobcu prislušenstva:
http://www.thinktankphoto.com/
a použil aj skôr:
http://www.ephoto.sk/komunita/clanky-uzivatelov/1363/fotobrasna-thinktank-citywalker-30/
Projekt celkom mimo témy ale zaujímavy:
http://www.budpripraveny.sk/
Aj v rozprávkach to vedia:
The Lion King - Be Prepared
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=p-C_uuLJ4gA
Nechám i toto, súvislosť aspoň názvom:
Sunblock - 'I'll Be Ready'
https://www.youtube.com/watch?v=wLJ8p-0fKeQ