Ricoh, kedysi Pentax vypustil do sveta správu o svojej novej revolučnej zrkadlovke.
V našich končinách je zastúpenie Pentaxu/Ricohu hodne zaspaté a tak sme sa suchej a bezobsažnej tlačovej správy dočkali až po niekoľkých dňoch. Keďže ma pokroky v digitálnom strednom formáte vždy fascinovali, pridávam svoj pohľad na tohto nového člena exkluzívnej strednoformátovej rodiny.
Trocha histórie
Majitelia “starých” 645D-čiek opisujú výstupy zo svojich strojov ako dychberúce. Čo bude vychádzať z novej 645Z-ky si ani veľmi neviem predstaviť. Strednoformátový Pentax bol, svojho času, u nás hodne populárny. Popri Contaxoch, Hassebladoch či Mamiyách sa cenovo pohyboval v dostupnejších vodách, čo sa aj odrážalo na jeho popularite. Vždy však patril k produktom s veľmi slabou podporou. Oproti Poliakom či Maďarom, kde Pentax v 80-tych a 90-tych rokoch prežíval svoje zlaté obdobie sme na našom malom strednoformátovom trhu žili s poruchovými Pentacon Sixami (ale za to ich nemecká optika patrila a stale patrí medzi špičku), ešte poruchovejšími ruskými Kievmi (okopírovať Hasselblad sa Rusom v tomto prípade príliš nepodarilo) a tí najbohatší siahali po krásnych strieborných Hassebladoch (sem tam sa objavil aj čierny).
V roku 2010, keď Pentax predstavil svoju prvú digitálnu strednoformátovú zrkadlovku 645D s čipom od Kodaku (ktorý vo svojich telách použila aj Leica pri modeli S2), v tele veľmi podobnom klasickej filmovej 645-ke, spôsobil, najmä v Japonsku, doslova revolúciu. Mnohí foteniachtiví Japonci vymieňali svoje 1 DS ky práve za 645-ky a zo skríň vyťahovali svoje staré pentaxácke objektívy. Len v Japonsku Pentax predal tisíce digitálnych 645-tiek. Celosvetový predaj sa pohybuje niekde okolo 15000 kusov, čo je na strednoformátový digital úctyhodné číslo. Ku nám sa ich dostalo možno niekoľko kusov.
Nástup nového kráľa
Predstavenie nástupcu, tejto dnes už klasiky, pre normálnych ľudí znamená jedno – “stará” digitálna 645-ka bude dostupnejšia. Trh s používanými telami Pentax 645D doteraz prakticky neexistoval. Kto tú mašinu mal, tak sa jej držal. A kto sa rozhodol ju predať, tak ju bol schopný predať za cenu len o málo nižšiu ako bola pôvodná kúpna cena. Keďže Pentax nastavil cenovú politiku viac ako veľkoryso (telo 8500 dolárov, v kite s objektívom 55 mm sa cena vyšplhá stale na veľmi prijateľných 9400 dolárov – v našich pomeroch bude cena rovnaká, akurát v eurách), dá sa očakávať, že súčasní majitelia 645D-čiek nebudú príliš váhať s výmenou sovjich tiel a na th sa tak dostanú tisícky 645D-čiek, čo ich ceny stlačí na normálnejšie úrovne. Ja osobne očakávam cenovú hladinu okolo 3-4 tisíc eur, čo je za takýto stroj vynikajúca cena. Kto nájde v skrini niekoľko starších Pentax skiel ešte z manuálnej éry Pentaxu, má vyhrané – vstup do digitálneho strednoformátového sveta má otvorený a majitelia D800-viek sa môžu ísť schovať.
Na čo je digitálny strednoformát dobrý
Ja osobne sa na vstup do sveta digitálnych strednoformátov nechystám. Nie som krajinkár ani fineartový umelec a ani sa nešpecializujem na portréty. A práve na to sú strednoformátové fotoaparáty primárne určené. Na webe som našiel zopár fanatikov, ktorí 645-ku používali na street foto, ale to už hraničí s nutnosťou návštevy špecializovanej kliniky v Pezinku. Ešte si viem prestaviť selektívne využitie takéhoto mamutieho rozlíšenia a nekompromisných detailov pri fotografovaní pestrofarebných stredoafrických kmeňov, na ktoré sa v najbližších rokoch chystám. Predpokladám však, že moja Mark III-ka s niekoľkými L-kovými pevnými sklami na takýto projekt postačí a bude aj omnoho praktickejšia. Šľapať v 40 stupňovej horúčave 30 až 40 km denne s výbavou presahujúcou váhu 3-4 kilá sa rovná sebevražde. A 645-ka, je jedno či nová alebo stará, vás kvalitne pritlačí k zemi. Váha tela je 1,5 kila. Bez bateriek. A bez objektívov, ktoré sú o dosť ťažšie od bežných 35 mm skiel.
A propo baterky. Tie sú tradične veľmi ľahké, lacné (skúste sa pozrieť na ceny bateriek do Hasselbladu. Niekoľko sto eur za kus je celkom dobrým vtipom v porovnaní so 40 eurami za originálnu Pentax baterku alebo polovicou za čínsku kópiu) a na jedno nabitie kľudne dáte aj 700 záberov. To platilo pri starej 645-ke, nová je na tom približne rovnako. To je na stredný formát fenomenálny výkon!
Technické informácie
Trochu technických informácií. Senzor použitý v starej i novej 645-ke nie je “fullframe” strednoformát. Je o niečo menší. S rozmermi 43,8 x 32,8 mm treba na porovnanie so 135 mm formátom rátať s crop faktorom 0,78. Čiže v kite dodávaný objektív s ohniskovou vzdialenosťou 55 mm je v klasickom filmovom formáte mierne širokouhlým zhruba 40 mm objektívom. Pri porovnaní s klasickým 6x4,5 cm formátom je treba rátať s crop faktorom cca 1,3. To z 55 mm ohniska robí cca 70 mm sklo. To mierne predražuje investíciu do skiel pri tých fotografoch, ktorí obľubujú širokouhlé ohnisko. Pentax momentálne ponúka 17 autofokusových objektívov kompatibilných s novou 645-kou s troma ďalšími zommami na ceste v priebehu tohto roka.
Len tak mimochodom, senzor v novej 645-ke je z produkcie firmy Sony. Tá ho dodáva aj Hasselbladu a Phase One, ktorí nedávno tiež predstavili svoje verzie strednoformátových prístrojov, resp. zadných stien s CMOS technológiou. Ich cenová politika je však v porovnaní s Ricohom diametrálne odlišná. O tom ale neskôr.
Pentax má v porovnaní s nimi jednu obrovskú výhodu. Má za sebou roky vývoja digitálnych zrkadloviek a aj v tomto svojom najnovšom kúsku využil množstvo technológií vyvinutých práve pre segment APSC zrkadloviek. V 645Z-ke nájdete zaostrovanie a merací systém z výbornej K3-ky. Čiže 645Z-ka má zaostrovací systém s 25 krížovými senzormi, merací senzor so 86 000 segmentmi a aj ovládacie prvky neschovajú svoj pôvod. Nezandbateľná je aj informácia o citlivosti. Tá maximálna nad 200 000 ISO zrejme nebude reálne použiteľná, ale citlivosti v oblasti 25 000 ISO zrejme budú použiteľné úplne štandardne. Ako prvá strednoformátová digitálna zrkadlovka je tento stroj schopný snímať fenomenálnou rýchlosťou 3 snímky za sekundu a prekvapujúca je aj možnosť točenia full HD videa. Skrátka, má to všetko, čo bežná digitálna zkadlovka až na ten senzor s mamutím rozlíšením. Vychytávky ako dva sloty na SD karty, podpora wireless prenosu a ovládania fotoaparátu či USB 3 konektor sú len čerešničkami na torte.
Konkurencia
Konkurencia? Tá sa zrejme schová do najtmavšieho rohu a pár mesiacov sa radšej ani neukáže na svetle. Hasseblad H5D-50C s rovnakým senzorom, neporovnateľne slabším výkonom v oblasti rýchlosti spracovania dát, či v autofokuse a bez možnosti natáčania videa vás vyjde na 27500 eur. Hovoríme iba o tele. Objektívy, koré sú nepochybne dobré, ale nie nevyhnutne lepšie ako tie od Pentaxu sa rátajú v tisíckach eur, nie v stovkách, ako tie pentaxácke. O ergonómii ovládania, či výklopnom displeji ani netreba hovoriť.
Ďalším konkurentom je digitálna stena Phase One IQ250, ktorá je však ešte drahšia ako Hasseblad a je to iba stena. Chýba ešte telo a objektívy. Jej cena je 35000 eur. Žiadne iné konkurečné stroje s týmto senzorom neexistujú.
Záver
Ricoh/Pentax má v ponuke nespochybniteľného kráľa digitálnych strednoformátových strojov. Cena je viac ako dobrá, dostupnosť objektívov na second-hand trhu robí tento systém mimoriadne atraktívny aj pre bohatších entuziastov, nehovoriac o špičkových profesionáloch. Nás, obyčajných ľudí, teší fakt, že v najbližších mesiacoch sa na trhu objaví väčšie množstvo starších tiel predchádzajúcej 645D-ky za dobré ceny, čo nám umožní relatívne bezbolestný vstup do sveta digitálneho stredného formátu s rozlíšením v 35 mm svete doteraz nepredstaviteľným. Verím, že do leta, sa mi podarí aspoň na niekoľko dní, podarí tento stroj požičať. Ak áno, určite napášem podrobnú recenziu. Už len počkať, kým si ho nejaký môj bohatý kamarát/fotograf kúpi.
Vzorové obrázky urobené novou 645Z-kou na stiahnutie sú už dostupné na stránkach Ricohu. Linka tu:
http://www.ricoh-imaging.co.jp/english/products/645z/ex/
A ak túžite po porovnaní Pentax 645D a Nikon D800, tak jedno absolútne dokonalé dielo na túto tému nájdete na nasledujúcej linke:
http://www.pentaxforums.com/reviews/nikon-d800e-vs-pentax-645d/introduction.html
Anton Frič