Hore

Emócia vs. kvalita

   Zarazilo ma, s akou vervou sa dotyčný fotograf venoval hodnoteniu technickej kvality fotografie a kompozícii. Ano, fotografia tak trochu vybočovala z rámca akademických pravidiel, bolo na nej subjektívne viac šumu a zobrazovala niečo, čo možno nie je obecne považované za krásne.Asi sme si príliš zvykli na určité "výhody" digitálnej fotografie. Čisté línie, dokonalá ostrosť, bezchybná pleť, farby a podobné vymoženosti. Sú oblasti, v ktorých sa bez nich nezaobídeme, svadobná, glamour a boudoir fotografia. Tam ale zámerne vytvárame niečo, tak trochu vzdialené od reality. Ľudia chceli byť vždy krajší ako v skutočnosti.

  Na druhej strane sa nadchýňame non mejkap portrétmi majstra Lindbergha a rozmazanými éterickými vílami Sarah Moon. Obratom ruky však stále vytvárame voskové figuríny neživých bytostí. Veď inak by boli tie peniaze za retušovací software zbytočne vyhodené.

  Každý má právo vyjadriť svoj názor, je taká doba. Berieme to však ako povinnosť a nie ako možnosť. Každý fotograf má právo vyjadriť sa prostredníctvom obrazu, mal by však uvedené právo rešpektovať aj u iných.

  Áno, diskutovaná fotografia možno nebola technicky dokonalá podľa všeobecne platných pravidiel. Ak by však bola dokonale ostrá, bez príjemného šumu a svetla, s objektom presne kompozične umiestneným a bez pramienkov vlasov v tvári pôsobila by ako snímka do anatomického atlasu. Vďaka všetkým tým "chybám" vznikla fotografia krásnej ženy, odvážne odhaľujúcej pred objektívom svoje nedostatky. Fotografia, na ktorej aj napriek svojmu handicapu pôsobí veľmi žensky. Ženskejšie ako mnohé modelky s dokonalými tvarmi.

   Zároveň je to pohľad fotografky na portrétovanú osobu. A to si myslím  zvádla veľmi citlivo. Fotiť nahé ľudské telo s "nahou" dušou nie je nič ľahké.

   Nechcem sa touto poznámkou stavať do pozície obhajcu alebo kritika. To prísluší skúsenejším. Chcel som len posunúť medzi prítomných myšlienku, ktorá možno stojí za úvahu.    Prajem dobré svetlo.





Autor tohto článku nemá aktuálne napísaný žiadny text o sebe

profil autora
web: http://robertcipar.ephoto.sk

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
jerzi45
2018-12-15 10:23:36
ej, dobre píšeš...žiaľ bojuješ s veternými mlynmi...ľudia sú a budú márnomyseľní, a patent na svoju pravdu je často
to jediné, čoho sa v živote môžu držať...prísť k poznaniu, že viac právd život uľahčuje, nie komplikuje
je pre väčšinu z nás neriešiteľný problém...ale ten pocit uvolnenia a slobody, ktorý zákonite nasleduje, je nenahraditeľný...
 
JohnNewton
2018-12-15 16:28:39
Možno by bolo dobré zverejniť predmetnú fotografiu, inak nevieme o čo ide. Umelecká hodnota a zároveň vysoká TK vôbec nie je jednoduchá úloha. Takže občas sa niekde uberie Úmyselne.
 
blahoslav J B Art
2018-12-15 17:38:38
príspevok od: JohnNewton
Možno by bolo dobré zverejniť predmetnú fotografiu, inak nevieme o čo ide. Umelecká hodnota a zároveň vysoká TK vôbec nie je jednoduchá úloha. Takže občas sa niekde uberie Úmyselne.
 
fatality
2018-12-16 21:05:07
ak neviem o aku foto sa jedna,je to len taky vykrik do tmy..
edit:ak sa jedna o tu s bJBA linku,tak ta je presne ako ma byt..
a nechapem velmi to rozpitvavanie pod nou..
resp.chapem..chodi sem dost ludi z kategorie "teoriou nadupany amater" a
potom su tie "rady" presne taketo..
pri nich vsak plati:menej je niekedy viac..alebo dvakrat meraj a raz rez..
alebo:hovorit je striebro,mlcat je... ..
 
Róbert
2018-12-17 08:32:00
Áno, je to predmetná fotografia, ale myslím, že nie je potrebné smerovať to konkrétne. Proste som si len dovolil krátke zamyslenie o rešpekte medzi kolegami a rešpekte k fotografovanému človeku.
 
kevo7
2018-12-18 13:32:32
príspevok od: Róbert
Áno, je to predmetná fotografia, ale myslím, že nie je potrebné smerovať to konkrétne. Proste som si len dovolil krátke zamyslenie o rešpekte medzi kolegami a rešpekte k fotografovanému človeku.
keď je to všeobecne, tak ok, ale keď sa jedná konkrétnu fotografiu, nechápem prečo by jozef84 nemohol napísať svoj názor. Myslím, že bolo to s autorkou dostatočne prediskutované. A nikomu sa nič nestalo.
Na e-phote sa málo diskutuje o fotkách. Keď budeme klásť podmienky (okrem požiadavky na slušnosť), kedy, kto a čo môže písať bude už úplne zbytočné živiť tento portál našimi finančnými príspevkami.
Mne osobne viac vadí, keď pod foto dňa vidím 10 x "super" a 20 x "perfiš atď. a potom ja amatér, neviem v čom je tá fotka tak super.
 
Róbert
2018-12-19 13:38:48
príspevok od: kevo7
keď je to všeobecne, tak ok, ale keď sa jedná konkrétnu fotografiu, nechápem prečo by jozef84 nemohol napísať svoj názor. Myslím, že bolo to s autorkou dostatočne prediskutované. A nikomu sa nič nestalo.
Na e-phote sa málo diskutuje o fotkách. Keď budeme klásť podmienky (okrem požiadavky na slušnosť), kedy, kto a čo môže písať bude už úplne zbytočné živiť tento portál našimi finančnými príspevkami.
Mne osobne viac vadí, keď pod foto dňa vidím 10 x "super" a 20 x "perfiš atď. a potom ja amatér, neviem v čom je tá fotka tak super.
Áno, samozrejme každý má právo vyjadriť svoj názor, to som ani svojim príspevkom nechcel poprieť. Forma, akou to bude realizovať je na osobnom výbere a preferencii. Skôr mi trochu vadí, že sa málo diskutuje o fotkách a veľa o technike, kvalite a iných technických záležitostiach. Asi to vyplýva z obrovského tlaku technických noviniek na trhu. To už asi nezmeníme. Nemám rád slovo amatér, pretože sa dnes používa skôr v hanlivom význame. Poznám veľa "amatérov" z rôznych oblastí ľudskej činnosti, pred ktorými sú mnohí profíci naozajstní amatéri. Tá istá fotografia môže byť pre niekoho zlá a pre niekoho super. To nám nikto nepovie, to je vec osobného pocitu. Aj pred maľbami starých majstrov niekto prejde bez záujmu a niekto strávi celé hodiny v nemom úžase.
 
actonn
2018-12-21 22:17:16
príspevok od: Róbert
Áno, je to predmetná fotografia, ale myslím, že nie je potrebné smerovať to konkrétne. Proste som si len dovolil krátke zamyslenie o rešpekte medzi kolegami a rešpekte k fotografovanému človeku.
Respekt k fotografovanemu cloveku by mal mat kto? Ten co fotografuje alebo co kritizuje? Je tu vela fotografov ktory naozaj zhovadili fotografovaneho cloveka, teraz neviem ci je kritika dovolena alebo nie...
 
jozef84
2018-12-23 13:04:18
Vidím, že je tu asi reč o mojom vyjadrení k fotke. Myslím, že to zbytočne rozmazávate. Ak je fotografia na kritiku, tak je dôležitá zpätná väzba, ako pôsobí fotka. Ak nevie niekto zniesť konštruktívne vyjadrenie a urobiť si analýzu, tak to ma mrzí a znova sa ospravedlňujem. Je na autorovi, či to akceptuje, alebo nie. Je zbytočné to takto prežívať. V živote je kopec vecí na ktoré máme rôzny názor. Tvorba tejto autorky sa mi páči a fotka o ktorej sa tu toľko rozmazáva mi pripadala ako pár krokov späť v jej tvorbe - k jej úplným začiatkom. Myslím, že dôležitejšie je písomné vyjadrenie k fotke a nie počet likeov. Mňa osobne tiež posunulo o dobrý kus dopredu, poriadna kritika na FCB- nie v kritickom okienku e-Phota (nie taká konštruktívna a šetrná ako moja kritika) od jedného profesionálneho fotografa, pre ktorého som sa stal asi terčom. Ale som mu vďačný, lebo si dávam pozor na pár vecí pri fotení a som mu za to doteraz vďačný.
 
JanM
2018-12-25 11:24:06
IMHO, kritizovat technicku kvalitu ci formu je ovela lahsie ako dostat sa nad nu a zamysliet sa nad obsahom resp potom posudit TK v suvislosti s obsahom. Nehovorim, ze poctive remeslo treba ignorovat a jeho nedstatok ospravedlnovat 'umenim'. To len ze ten pomer nie je konstanta a nie kazdy zaner rovnako trpi 'nedostatkom' TK. Len taky moj skromny nazor.
 
fatality
2018-12-25 12:35:46
príspevok od: JanM
IMHO, kritizovat technicku kvalitu ci formu je ovela lahsie ako dostat sa nad nu a zamysliet sa nad obsahom resp potom posudit TK v suvislosti s obsahom. Nehovorim, ze poctive remeslo treba ignorovat a jeho nedstatok ospravedlnovat 'umenim'. To len ze ten pomer nie je konstanta a nie kazdy zaner rovnako trpi 'nedostatkom' TK. Len taky moj skromny nazor.
+potom tu je este zamer..a je trochu blbe na koncerte dychovky kritizovat,ze sa hra dychovka a nie rock..
 
WildSammy
2018-12-30 13:25:06
šum na fotografiách nemá v podstate dôvod byť hodnotený.. veľa ľudí tie fotografie netlačí a preto šum hodnotí... na vytlačenej fotke sa aspoň mne osobne žiada mať trocha šumu.. jednak ten šum dodá na detailoch a jednak to pôsobí reálnejšie.. čo sa týka emócií vs kvality, by som len povedal k tomu toľko, že kvalita je veľmi subjektívny pojem.. pre mňa je kvalitou niečo iné ako pre teba.. každopádne emócie sú niečo, čo sa na fotke dá zachytiť, akýsi ten pravý moment, ktorý zachytáva podstatu tej chvíle a tento druh fotiek nám vždy padne do oka a zostane v mysli.. tiež každý autor má svoj štýl a buď sa mi páči alebo sa nepozastavujem a idem ďalej
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované