Hore

Vyžmýkajte z neho maximum

Aj Vy máte nejaký ten lacný objektív, z ktorého lezú samé neostré machule a najradšej by ste ho hodili do koša? EŠTE NEHÁDŽTE !!! Možno z neho dostanete kresbu v akú ste nikdy ani nedúfali.

Ja osobne vlastním toľko kritizovaný Tamron 70-300mm F/4-5.6 AF Di LD Macro. Áno, je neostrý, je pomalý (hrozne), má výraznú chromatickú vadu ...ale bol lacný a vtedy, keď som ho kupoval, som sa moc nevyznal :o) .

Ako z celého môjho fotopríslušenstva sa aj z neho snažím dostať čo najviac, tak som začal testovať, na ktorej to clone bude mať najlepšiu kresbu (so statívom, časovaním a na ISO800, aby som sa dostal na kratšie časy, aby výsledky neboli poznamenané nejakým tým pohybovým rozmazaním ...predsklopenie zrkadla bohužiaľ na svojej D40 nemám).

Ako motív som si vybral kus starého konára trčiaceho z vody, ktorý má jemné žilkovanie a také tie malilinké dierky, teda kopa jemných detailov.

A výsledky pri 100% výreze (na ukážku som vybral len niektoré clony: najnižšiu, f8 a najostrejšiu):








podľa jpg-čiek som si vybral tú s najlepšou kresbou, teda f11... a išiel som sa kuknúť na raw, čo z neho dostaneme?:











A nakoniec ešte záverečné porovnanie:








Ako z iného objektívu, však? Záver je jasný: nájsť ideálnu clonu pre daný objektív a fotiť do RAW. Je pravda, že ak je to vysoká clona, tak už úplne prichádzate o možnosť fotiť za slabších svetelných podmienok, musíte len zo statívu, pri vyššom ISO-e a hĺbka ostrosti je naozaj veľká, ale konečne je to ostré !! A ak Váš fotoaparát zvláda ISO šumy lepšie ako moja D40, tak sa Vám podarí dosiahnuť rýchlejšie časy(s vyšším ISO-om) s dostatočnou kvalitou a budete trošku menej obmedzený.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bonifacko
2011-09-26 05:36:16
Tak ano, je to rozdiel
 
seifi
2011-09-26 10:32:23
veľa východzích podmienok (clona, svetlo, statív) potom z toho vyplýva určite omedzenie vo výbere motívov
 
KaluzMan
2011-09-26 10:56:39
príspevok od: seifi
veľa východzích podmienok (clona, svetlo, statív) potom z toho vyplýva určite omedzenie vo výbere motívov
no, ano, ale ked ho uz clovek ma, tak lapsie aspon na nieco ako na nic, nie?
 
Rastislav
2011-09-26 11:54:32
Ani tak nie vyžmýkanie objektívu ako editorov.
 
milos
2011-09-26 12:02:44
príspevok od: KaluzMan
no, ano, ale ked ho uz clovek ma, tak lapsie aspon na nieco ako na nic, nie?
Plný súhlas,keď mám Trabanta,aspoň že nezhnije,lebo je z papiera,šak čo,né?Nech valí,somár...Šak som ho zaplatil... Či som veľký hriešnik??? Já ti nevím... Čoeče...

Tiež sem tam používam Sigmy a pod... ale ma nikdy nenapadlo to analyzovať,že čo a ako a kedy a prečo a ako a s kým a prečo a za koľko a úpravy či ako a či vôbec a je vôbec Zem guľatá? Já ti nevím,čoeče...
 
KaluzMan
2011-09-26 12:27:56
príspevok od: Rastislav
Ani tak nie vyžmýkanie objektívu ako editorov.
ale zase, keby tam ziadna kresba nebola, tak ti uz ani ten najlapsi editor nic naviac "nedokresli" :o)
 
kulkovsky
2011-09-26 12:55:35
super článok RAW-ko dokáže robiť zázraky
 
markato1
2011-09-26 17:17:32
fajn ukazka
 
lochnes
2011-09-26 23:43:01
mne sa to hodne páči... ale chcelo by to priblížiť presné miery typu "jemné doostrenie" a "doostrenie" a pod... myslím že je to veľmi zaujímavé... ako vyžmýkať viac z mäkkšiej fotografie.... stačí aspoň trošku...
 
KaluzMan
2011-09-27 08:13:47
príspevok od: lochnes
mne sa to hodne páči... ale chcelo by to priblížiť presné miery typu "jemné doostrenie" a "doostrenie" a pod... myslím že je to veľmi zaujímavé... ako vyžmýkať viac z mäkkšiej fotografie.... stačí aspoň trošku...
no, to doostrenie... pouzil som iba klasicke nastroje (sharpen v camera raw a smart sharpen v PS) mic specialne... ono skor ide o to, najst tu idealnu clonu pre dany objektiv... kde je najostrejsi... a fotit do RAW... potom sa z toho uz daju vysekat celkom dobre veci
 
bonifacko
2011-09-27 08:42:28
príspevok od: milos
Plný súhlas,keď mám Trabanta,aspoň že nezhnije,lebo je z papiera,šak čo,né?Nech valí,somár...Šak som ho zaplatil... Či som veľký hriešnik??? Já ti nevím... Čoeče...

Tiež sem tam používam Sigmy a pod... ale ma nikdy nenapadlo to analyzovať,že čo a ako a kedy a prečo a ako a s kým a prečo a za koľko a úpravy či ako a či vôbec a je vôbec Zem guľatá? Já ti nevím,čoeče...
Možno OT, ale s tym Trabantom si vedle jak ta jedle. Hrdzavel a riadne. Podvozok, podbehy.....
 
milos
2011-09-27 17:34:26
príspevok od: bonifacko
Možno OT, ale s tym Trabantom si vedle jak ta jedle. Hrdzavel a riadne. Podvozok, podbehy.....
Jasné že hej,ale veci čo nie sú vidieť.Vieme svoje...
 
peterzm
2011-09-27 19:51:55
Velmi zaujimave vysledky...
 
alexei
2012-05-28 14:02:03
Možno sa bude zdať že banálna až primitívna otázka...No zaujíma ma, čo je tá korekcia chromatickej vady a ako sa ti podarilo takto odstrániť šum (teda len v určitej lokalite)
Vďaka

Inak, tiež sa trápim s tým nešťastníkom...
 
Marcel Rebro
2012-05-28 14:09:39
príspevok od: alexei
Možno sa bude zdať že banálna až primitívna otázka...No zaujíma ma, čo je tá korekcia chromatickej vady a ako sa ti podarilo takto odstrániť šum (teda len v určitej lokalite)
Vďaka

Inak, tiež sa trápim s tým nešťastníkom...
Chromaticke vady v repertoari nemam ale co sa lokalneho odsumovania tyka ... vytvoris si novu vrstu, tu celu odsumis. Potom ju zakryjes (layer - hide all) a odmaskujes len to chces mas odsumene. Ak si cast co nechces odsumit este predtym vyselektujes, tak je to par tahov stetcom
 
alexei
2012-05-28 18:08:34
príspevok od: Marcel Rebro
Chromaticke vady v repertoari nemam ale co sa lokalneho odsumovania tyka ... vytvoris si novu vrstu, tu celu odsumis. Potom ju zakryjes (layer - hide all) a odmaskujes len to chces mas odsumene. Ak si cast co nechces odsumit este predtym vyselektujes, tak je to par tahov stetcom
ahaa taaak vďakaa ale spomínaš tam aj odstránenie nejakej chromatickej vady, že čo to je a ako sa to robí
 
dalay-lamma
2012-05-28 22:23:01
príspevok od: alexei
ahaa taaak vďakaa ale spomínaš tam aj odstránenie nejakej chromatickej vady, že čo to je a ako sa to robí
V raw konvertore alebo foto editore mas na to funkcie. Nie som si ale isty, ako presne ten algoritmus funguje: http://www.tutorial9.net/tutorials/photography-tutorials/correcting-and-preventing-chromatic-aberration/
 
alexei
2012-05-29 08:31:31
príspevok od: dalay-lamma
V raw konvertore alebo foto editore mas na to funkcie. Nie som si ale isty, ako presne ten algoritmus funguje: http://www.tutorial9.net/tutorials/photography-tutorials/correcting-and-preventing-chromatic-aberration/
veľká vďaka
 
KaluzMan
2012-05-29 09:40:20
príspevok od: alexei
veľká vďaka
chromaticku vadu odstranujem podla jej rozsahu a podla toho ako moc sa da redukovat nastrojmi na odstranenie chromatickej vady v camera raw. Ak klasicke "od-chromatovanie" camera raw moc nezabera a v snimku nemam nikde zakomponovane farby chromatickej vady, tak jednoducho tieto farby chromatickej vady len odfarbim (saturation na 0), ak na snimku su zakomponovane, tak na toto odsaturovanie pouzijem masku a odsaturovanie pouzijem len na oblastiach kde chcem odstranit chromaticku vadu

co sa tyka odsumovania, tak to robim trochu komplikovanejsie (pri fotografiach, kde je nejaky ostry objekt na pozadi, ktore je uz mimo hlbky ostrosti, napr. fotografia nejakeho letiaceho spevavca)... vacsinou v camera raw odsumovanie nepouzijem (uplne ho vypnem)... potom si uz v photoshope zduplikujem vrstvy a v spodnej vrstve objekt, ktory by odsumenim stratil detaily (napr. ten spevavec) nahradim pozadim ako keby na tej fotke ani nebol (bud klonovacim razitkom, alebo len potrebnou farbou... niekedy je to komplikovanejsie ale to sa tu vsetko popisat neda)... dalej na tuto vrsvu, na ktorej je teraz uz vlastne len pozadie aplikujem efekt lens blur (tento efekt pouzivam dost silny co mi sposobi aj to, ze fotografia vyzera ako keby bola fotena na nizkej clone, nie f8 / f11, teda s malou hlbkou ostrosti ... teraz sa vratim na vrchnu vrstvu, na ktoru aplikujem masku a zviditelnim len daneho spevavca (teda do tejto masky urobim co najpresnejsi obrys)... a nakoniec este na tuto vrstvu pouzijem zostrenie... a tot asi v skratke vsetko... teda mam krasne nezasumene rozmazane pozadie (okrem jemneho sumu, ktory tam este nasledne pridam, aby nebolo ako umele a taktiez aby sa netvorili na gradientoch flaky = sposobovane nizkym poctom farieb bezneho monitora, aky mam aj ja, a vlastne aj nizkym poctom farieb formatu jpg, kedze vacsina fotiek ide iba na net) a na tomto pozadi ostreho spevavca... Ono je toho este viac... treba sa s tym este pohrat a to zavisi od konkretnej fotky ...to by bolo na veeeelmi dlhy opis
 
alexei
2012-05-29 10:17:16
príspevok od: KaluzMan
chromaticku vadu odstranujem podla jej rozsahu a podla toho ako moc sa da redukovat nastrojmi na odstranenie chromatickej vady v camera raw. Ak klasicke "od-chromatovanie" camera raw moc nezabera a v snimku nemam nikde zakomponovane farby chromatickej vady, tak jednoducho tieto farby chromatickej vady len odfarbim (saturation na 0), ak na snimku su zakomponovane, tak na toto odsaturovanie pouzijem masku a odsaturovanie pouzijem len na oblastiach kde chcem odstranit chromaticku vadu

co sa tyka odsumovania, tak to robim trochu komplikovanejsie (pri fotografiach, kde je nejaky ostry objekt na pozadi, ktore je uz mimo hlbky ostrosti, napr. fotografia nejakeho letiaceho spevavca)... vacsinou v camera raw odsumovanie nepouzijem (uplne ho vypnem)... potom si uz v photoshope zduplikujem vrstvy a v spodnej vrstve objekt, ktory by odsumenim stratil detaily (napr. ten spevavec) nahradim pozadim ako keby na tej fotke ani nebol (bud klonovacim razitkom, alebo len potrebnou farbou... niekedy je to komplikovanejsie ale to sa tu vsetko popisat neda)... dalej na tuto vrsvu, na ktorej je teraz uz vlastne len pozadie aplikujem efekt lens blur (tento efekt pouzivam dost silny co mi sposobi aj to, ze fotografia vyzera ako keby bola fotena na nizkej clone, nie f8 / f11, teda s malou hlbkou ostrosti ... teraz sa vratim na vrchnu vrstvu, na ktoru aplikujem masku a zviditelnim len daneho spevavca (teda do tejto masky urobim co najpresnejsi obrys)... a nakoniec este na tuto vrstvu pouzijem zostrenie... a tot asi v skratke vsetko... teda mam krasne nezasumene rozmazane pozadie (okrem jemneho sumu, ktory tam este nasledne pridam, aby nebolo ako umele a taktiez aby sa netvorili na gradientoch flaky = sposobovane nizkym poctom farieb bezneho monitora, aky mam aj ja, a vlastne aj nizkym poctom farieb formatu jpg, kedze vacsina fotiek ide iba na net) a na tomto pozadi ostreho spevavca... Ono je toho este viac... treba sa s tym este pohrat a to zavisi od konkretnej fotky ...to by bolo na veeeelmi dlhy opis
Ďakujem
 
dalay-lamma
2012-05-29 10:38:57
Caute, este by mozno niekoho zaujimalo aj tento software na odsumovanie foto: http://www.neatimage.com/ - aj pri vyraznejsom odstraneni sumu zachovava detaily a nevytvara "omalovanky" a je tem spusta nastaveni Demoverzia ale vie zial ukladat len do JPG bez moznosti nastavenia stupna kompresie.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované