Občas ma oslovia kamaráti s prosbou, že by si chceli skúsiť nafotiť portrét, či už v ateliéry, alebo exteriéry za pomoci zábleskových svetiel. Čo nie je problém a vždy sa nejaká príležitosť na fotenie nájde. Práve počas týchto spoločných fotení som si všimol viacero problémov, alebo komplikácii a ten podľa môjho názoru najzávažnejší je komunikácia s modelkou. V nasledujúcich riadkoch sa budem snažiť dať tip, ako s modelkou komunikovať.
Väčšinou to prebieha tak, že prídeme na miesto, vytiahneme výbavu, nastavíme scénu a ja nechám priestor na fotenie modelky kamarátom. Počas fotenie sa snažím len prispôsobiť svetlá aktuálnym potrebám a ostatne nechávam na fotografujúceho kamaráta.
Tu začína problém, ktorý som si všimol u drvivej väčšiny. Vezmú rádiový odpaľovač, nasadia na fotoaparát, nastavia expozičné hodnoty, zaostria, stlačia spúšť a následne 5 min. pozerajú na záber, ktorý práve spravili. Potom opäť stlačia spúšť a znova kontrolujú 5 min. spravený záber. Takto sa to opakuje donekonečna. Tu sa práve výhoda digitálnych fotoaparátov mení na ich nevýhodu.
U filmových fotoaparátov ste si museli všetko perfektne nastaviť a mať istotu čo robíte, nedalo sa sledovať displej a kontrolovať každý záber. Čo je vlastne dobre, pretože ste sa mohli viac sústrediť na scénu, kontrolovať kompozíciu, nasmerovať modelku k správnej póze, výrazu a celkovo vytvárať atmosféru, ktorá pomôže vytiahnuť z modelky čo najviac.
Displej na DSLR je oproti filmovým fotoaparátom veľkým plusom, fotograf môže na mieste skontrolovať výslednú fotografiu. Sám túto možnosť využívam a pri každom fotení si najskôr spravím niekoľko technických fotografií, ale o tom modelku vopred upozorním, aby vedela, že ide o fotografiu ktorá bude určená na výmaz. Na takejto fotografii posúdim vhodné svietenie a kompozíciu, podľa potrieb ešte doladím a následne začnem fotiť naostro a v tom momente na displej zabudnem a už ho nepoužívam. Ak si nedokážete sami odvyknúť od pozerania na displej skúste si ho prelepiť.
Úlohou fotografa pri fotení portrétov nie je len správne nastaviť svetlo, nájsť vhodné miesto na fotenie, vybrať vhodnú modelku, jej oblečenie, vizáž atď. ale aj usmerniť modelku a jasne jej vysvetliť čo po nej chce, akú pózu má zaujať, ako sa tváriť, čo má z nej vyžarovať. Fotograf je ten, čo má mať predstavu o tom ako má výsledná fotografia vyzerať a má si celú scénu vrátane modelky podľa tejto predstavy pripraviť. Ja osobne kladiem veľký dôraz už na samotný prvý dojem, aby celé fotografovanie prebiehalo v prijemnej atmosfére. Riadim sa pri tom pravidlom, že ak chcem aby bola fotografia dobrá, musia na nej zapracovať všetci účastníci fotenia (t.j. fotograf a modelka), ak niektorý z nich vypadne tak sa dobrá fotografia nepodarí. Veď kto by sa chcel pozerať na ofučanú modelku na fotografii?
Dôležité je, aby sa modelka uvoľnila a na to je práve nutné aby sa modelka cítila dobre, aby mala pocit, že je pri fotení vítaná, že je fotografovi partnerom. Veľmi dôležité je počas fotenia neustále komunikovať, povzbudzovať a uisťovať modelku, že to čo robí robí dobre. Na jednom workshope kde som bol účastníkom sa mi stalo, že počas takejto mojej komunikácie s modelkou mi niekto spoza chrbta zakričal, že načo jej to hovorím, že veď ona vie čo má robiť. Pre mňa to bolo úsmevné, keďže viem o koľko viac sa dá vytiahnuť z modelky ak s ňou vhodne komunikujem. Prirovnal by som to k športovcom, ktorých keď povzbudzuje publikum sa dokážu „vyhecovať“ k oveľa vyšším výkonom.
Treba si uvedomiť, že fotograf má v hlave ako má fotografia vyzerať, akú ju chce mať, takže on to musí modelke povedať a nasmerovať k tomu čo potrebuje. On vidí na modelku, čo robí, akú má pózu, výraz, čo mu prekáža, čo chce inak a musí to modelke povedať, usmerniť ju.
Na záver zhrniem ešte niekoľko tipov čo robiť a čomu sa vyhnúť pri fotení modelky:
- Spraviť dobrý prvý dojem, vtedy sa rozhoduje či ste modelke sympatický a či Vám bude dôverovať.
- Displej fotoaparátu používať len na nastavenie scény, potom naň zabudnúť. Musíte si byť istý svojou prácou, ak sa budete stále kontrolovať pohľadom na displej len dáte najavo, že nie ste si istý tým čo robíte a modelka to vycíti.
- Počas fotenia držať pohodovú atmosféru, aby ste sa všetci (fotograf, modelka) cítili príjemne. Nie je nič horšie ako fotiť v stiesnenej atmosfére v ktorej chcú mať už všetci fotenie čo najskôr za sebou.
- Nenaháňajte sa, všetko robte v kľude, prispieva to k dobrej atmosfére. Výborným tvorcom atmosféry je hudba.
- Komunikujte s modelkou, ubezpečte ju, že to čo robí robí dobre. Ak ju nedokážete naviesť slovne do pózy, tak jej to skúste predviesť samy.
- Modelky sa dotýkajte len s jej súhlasom, vždy sa najskôr opýtajte, či môžete niečo napraviť. Modelka Vám bude dôverovať.
- Nežiadajte od modelky niečo pri čom sa necíti svoja, alebo niečo čo je jej proti srsti, môžete tým modelke pokaziť náladu, čo sa prejaví na fotografiách.
- Ak niečo od modelky chcete formulujte svoju vetu ako žiadosť a nie ako príkaz. Dáte tým jasne najavo, že je Vám partnerkou pri fotení a nie nejaký poskok, ktorý musí spraviť čo mu nakážete. Skúste si v mysli predstaviť, ako by ste sa cítili ak by sa role vymenili. Dôležitá je aj intonácia hlasu.
- Nepoužívajte slová so záporom napr.: "Nemôžeš sa postaviť inak?", miesto toho použite radšej napr.: "Skúsiš sa prosím postaviť inak.".
- Veľa, naozaj veľa rozprávať, tak aby nenastalo trápne ticho počas fotenia, samozrejme rozprávať vtedy keď je to žiaduce. Niekedy je vhodné aby bolo ticho, napr. keď sa modelka potrebuje na niečo sústrediť.
Väčšinou to prebieha tak, že prídeme na miesto, vytiahneme výbavu, nastavíme scénu a ja nechám priestor na fotenie modelky kamarátom. Počas fotenie sa snažím len prispôsobiť svetlá aktuálnym potrebám a ostatne nechávam na fotografujúceho kamaráta.
Tu začína problém, ktorý som si všimol u drvivej väčšiny. Vezmú rádiový odpaľovač, nasadia na fotoaparát, nastavia expozičné hodnoty, zaostria, stlačia spúšť a následne 5 min. pozerajú na záber, ktorý práve spravili. Potom opäť stlačia spúšť a znova kontrolujú 5 min. spravený záber. Takto sa to opakuje donekonečna. Tu sa práve výhoda digitálnych fotoaparátov mení na ich nevýhodu.
U filmových fotoaparátov ste si museli všetko perfektne nastaviť a mať istotu čo robíte, nedalo sa sledovať displej a kontrolovať každý záber. Čo je vlastne dobre, pretože ste sa mohli viac sústrediť na scénu, kontrolovať kompozíciu, nasmerovať modelku k správnej póze, výrazu a celkovo vytvárať atmosféru, ktorá pomôže vytiahnuť z modelky čo najviac.
Displej na DSLR je oproti filmovým fotoaparátom veľkým plusom, fotograf môže na mieste skontrolovať výslednú fotografiu. Sám túto možnosť využívam a pri každom fotení si najskôr spravím niekoľko technických fotografií, ale o tom modelku vopred upozorním, aby vedela, že ide o fotografiu ktorá bude určená na výmaz. Na takejto fotografii posúdim vhodné svietenie a kompozíciu, podľa potrieb ešte doladím a následne začnem fotiť naostro a v tom momente na displej zabudnem a už ho nepoužívam. Ak si nedokážete sami odvyknúť od pozerania na displej skúste si ho prelepiť.
Úlohou fotografa pri fotení portrétov nie je len správne nastaviť svetlo, nájsť vhodné miesto na fotenie, vybrať vhodnú modelku, jej oblečenie, vizáž atď. ale aj usmerniť modelku a jasne jej vysvetliť čo po nej chce, akú pózu má zaujať, ako sa tváriť, čo má z nej vyžarovať. Fotograf je ten, čo má mať predstavu o tom ako má výsledná fotografia vyzerať a má si celú scénu vrátane modelky podľa tejto predstavy pripraviť. Ja osobne kladiem veľký dôraz už na samotný prvý dojem, aby celé fotografovanie prebiehalo v prijemnej atmosfére. Riadim sa pri tom pravidlom, že ak chcem aby bola fotografia dobrá, musia na nej zapracovať všetci účastníci fotenia (t.j. fotograf a modelka), ak niektorý z nich vypadne tak sa dobrá fotografia nepodarí. Veď kto by sa chcel pozerať na ofučanú modelku na fotografii?
Dôležité je, aby sa modelka uvoľnila a na to je práve nutné aby sa modelka cítila dobre, aby mala pocit, že je pri fotení vítaná, že je fotografovi partnerom. Veľmi dôležité je počas fotenia neustále komunikovať, povzbudzovať a uisťovať modelku, že to čo robí robí dobre. Na jednom workshope kde som bol účastníkom sa mi stalo, že počas takejto mojej komunikácie s modelkou mi niekto spoza chrbta zakričal, že načo jej to hovorím, že veď ona vie čo má robiť. Pre mňa to bolo úsmevné, keďže viem o koľko viac sa dá vytiahnuť z modelky ak s ňou vhodne komunikujem. Prirovnal by som to k športovcom, ktorých keď povzbudzuje publikum sa dokážu „vyhecovať“ k oveľa vyšším výkonom.
Treba si uvedomiť, že fotograf má v hlave ako má fotografia vyzerať, akú ju chce mať, takže on to musí modelke povedať a nasmerovať k tomu čo potrebuje. On vidí na modelku, čo robí, akú má pózu, výraz, čo mu prekáža, čo chce inak a musí to modelke povedať, usmerniť ju.
Na záver zhrniem ešte niekoľko tipov čo robiť a čomu sa vyhnúť pri fotení modelky:
- Spraviť dobrý prvý dojem, vtedy sa rozhoduje či ste modelke sympatický a či Vám bude dôverovať.
- Displej fotoaparátu používať len na nastavenie scény, potom naň zabudnúť. Musíte si byť istý svojou prácou, ak sa budete stále kontrolovať pohľadom na displej len dáte najavo, že nie ste si istý tým čo robíte a modelka to vycíti.
- Počas fotenia držať pohodovú atmosféru, aby ste sa všetci (fotograf, modelka) cítili príjemne. Nie je nič horšie ako fotiť v stiesnenej atmosfére v ktorej chcú mať už všetci fotenie čo najskôr za sebou.
- Nenaháňajte sa, všetko robte v kľude, prispieva to k dobrej atmosfére. Výborným tvorcom atmosféry je hudba.
- Komunikujte s modelkou, ubezpečte ju, že to čo robí robí dobre. Ak ju nedokážete naviesť slovne do pózy, tak jej to skúste predviesť samy.
- Modelky sa dotýkajte len s jej súhlasom, vždy sa najskôr opýtajte, či môžete niečo napraviť. Modelka Vám bude dôverovať.
- Nežiadajte od modelky niečo pri čom sa necíti svoja, alebo niečo čo je jej proti srsti, môžete tým modelke pokaziť náladu, čo sa prejaví na fotografiách.
- Ak niečo od modelky chcete formulujte svoju vetu ako žiadosť a nie ako príkaz. Dáte tým jasne najavo, že je Vám partnerkou pri fotení a nie nejaký poskok, ktorý musí spraviť čo mu nakážete. Skúste si v mysli predstaviť, ako by ste sa cítili ak by sa role vymenili. Dôležitá je aj intonácia hlasu.
- Nepoužívajte slová so záporom napr.: "Nemôžeš sa postaviť inak?", miesto toho použite radšej napr.: "Skúsiš sa prosím postaviť inak.".
- Veľa, naozaj veľa rozprávať, tak aby nenastalo trápne ticho počas fotenia, samozrejme rozprávať vtedy keď je to žiaduce. Niekedy je vhodné aby bolo ticho, napr. keď sa modelka potrebuje na niečo sústrediť.