Hore

Display výhoda, či nevýhoda? Alebo ako komunikovať s modelkou.

Občas ma oslovia kamaráti s prosbou, že by si chceli skúsiť nafotiť portrét, či už v ateliéry, alebo exteriéry za pomoci zábleskových svetiel. Čo nie je problém a vždy sa nejaká príležitosť na fotenie nájde. Práve počas týchto spoločných fotení som si všimol viacero problémov, alebo komplikácii a ten podľa môjho názoru najzávažnejší je komunikácia s modelkou. V nasledujúcich riadkoch sa budem snažiť dať tip, ako s modelkou komunikovať.

Väčšinou to prebieha tak, že prídeme na miesto, vytiahneme výbavu, nastavíme scénu a ja nechám priestor na fotenie modelky kamarátom. Počas fotenie sa snažím len prispôsobiť svetlá aktuálnym potrebám a ostatne nechávam na fotografujúceho kamaráta.

Tu začína problém, ktorý som si všimol u drvivej väčšiny. Vezmú rádiový odpaľovač, nasadia na fotoaparát, nastavia expozičné hodnoty, zaostria, stlačia spúšť a následne 5 min. pozerajú na záber, ktorý práve spravili. Potom opäť stlačia spúšť a znova kontrolujú 5 min. spravený záber. Takto sa to opakuje donekonečna. Tu sa práve výhoda digitálnych fotoaparátov mení na ich nevýhodu.

U filmových fotoaparátov ste si museli všetko perfektne nastaviť a mať istotu čo robíte, nedalo sa sledovať displej a kontrolovať každý záber. Čo je vlastne dobre, pretože ste sa mohli viac sústrediť na scénu, kontrolovať kompozíciu, nasmerovať modelku k správnej póze, výrazu a celkovo vytvárať atmosféru, ktorá pomôže vytiahnuť z modelky čo najviac.

Displej na DSLR je oproti filmovým fotoaparátom veľkým plusom, fotograf môže na mieste skontrolovať výslednú fotografiu. Sám túto možnosť využívam a pri každom fotení si najskôr spravím niekoľko technických fotografií, ale o tom modelku vopred upozorním, aby vedela, že ide o fotografiu ktorá bude určená na výmaz. Na takejto fotografii posúdim vhodné svietenie a kompozíciu, podľa potrieb ešte doladím a následne začnem fotiť naostro a v tom momente na displej zabudnem a už ho nepoužívam. Ak si nedokážete sami odvyknúť od pozerania na displej skúste si ho prelepiť.



Úlohou fotografa pri fotení portrétov nie je len správne nastaviť svetlo, nájsť vhodné miesto na fotenie, vybrať vhodnú modelku, jej oblečenie, vizáž atď. ale aj usmerniť modelku a jasne jej vysvetliť čo po nej chce, akú pózu má zaujať, ako sa tváriť, čo má z nej vyžarovať. Fotograf je ten, čo má mať predstavu o tom ako má výsledná fotografia vyzerať a má si celú scénu vrátane modelky podľa tejto predstavy pripraviť. Ja osobne kladiem veľký dôraz už na samotný prvý dojem, aby celé fotografovanie prebiehalo v prijemnej atmosfére. Riadim sa pri tom pravidlom, že ak chcem aby bola fotografia dobrá, musia na nej zapracovať všetci účastníci fotenia (t.j. fotograf a modelka), ak niektorý z nich vypadne tak sa dobrá fotografia nepodarí. Veď kto by sa chcel pozerať na ofučanú modelku na fotografii?

Dôležité je, aby sa modelka uvoľnila a na to je práve nutné aby sa modelka cítila dobre, aby mala pocit, že je pri fotení vítaná, že je fotografovi partnerom. Veľmi dôležité je počas fotenia neustále komunikovať, povzbudzovať a uisťovať modelku, že to čo robí robí dobre. Na jednom workshope kde som bol účastníkom sa mi stalo, že počas takejto mojej komunikácie s modelkou mi niekto spoza chrbta zakričal, že načo jej to hovorím, že veď ona vie čo má robiť. Pre mňa to bolo úsmevné, keďže viem o koľko viac sa dá vytiahnuť z modelky ak s ňou vhodne komunikujem. Prirovnal by som to k športovcom, ktorých keď povzbudzuje publikum sa dokážu „vyhecovať“ k oveľa vyšším výkonom.

Treba si uvedomiť, že fotograf má v hlave ako má fotografia vyzerať, akú ju chce mať, takže on to musí modelke povedať a nasmerovať k tomu čo potrebuje. On vidí na modelku, čo robí, akú má pózu, výraz, čo mu prekáža, čo chce inak a musí to modelke povedať, usmerniť ju.

Na záver zhrniem ešte niekoľko tipov čo robiť a čomu sa vyhnúť pri fotení modelky:
- Spraviť dobrý prvý dojem, vtedy sa rozhoduje či ste modelke sympatický a či Vám bude dôverovať.
- Displej fotoaparátu používať len na nastavenie scény, potom naň zabudnúť. Musíte si byť istý svojou prácou, ak sa budete stále kontrolovať pohľadom na displej len dáte najavo, že nie ste si istý tým čo robíte a modelka to vycíti.
- Počas fotenia držať pohodovú atmosféru, aby ste sa všetci (fotograf, modelka) cítili príjemne. Nie je nič horšie ako fotiť v stiesnenej atmosfére v ktorej chcú mať už všetci fotenie čo najskôr za sebou.
- Nenaháňajte sa, všetko robte v kľude, prispieva to k dobrej atmosfére. Výborným tvorcom atmosféry je hudba.
- Komunikujte s modelkou, ubezpečte ju, že to čo robí robí dobre. Ak ju nedokážete naviesť slovne do pózy, tak jej to skúste predviesť samy.
- Modelky sa dotýkajte len s jej súhlasom, vždy sa najskôr opýtajte, či môžete niečo napraviť. Modelka Vám bude dôverovať.
- Nežiadajte od modelky niečo pri čom sa necíti svoja, alebo niečo čo je jej proti srsti, môžete tým modelke pokaziť náladu, čo sa prejaví na fotografiách.
- Ak niečo od modelky chcete formulujte svoju vetu ako žiadosť a nie ako príkaz. Dáte tým jasne najavo, že je Vám partnerkou pri fotení a nie nejaký poskok, ktorý musí spraviť čo mu nakážete. Skúste si v mysli predstaviť, ako by ste sa cítili ak by sa role vymenili. Dôležitá je aj intonácia hlasu.
- Nepoužívajte slová so záporom napr.: "Nemôžeš sa postaviť inak?", miesto toho použite radšej napr.: "Skúsiš sa prosím postaviť inak.".
- Veľa, naozaj veľa rozprávať, tak aby nenastalo trápne ticho počas fotenia, samozrejme rozprávať vtedy keď je to žiaduce. Niekedy je vhodné aby bolo ticho, napr. keď sa modelka potrebuje na niečo sústrediť.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
garyfisher
2011-10-11 15:42:30
Vdaka za clanok Mato. Snad sa mi podari ukecat kamosku a stretneme sa v tvojom studiu Uz si chladim Kodak Portra 160, spustim ti potom jeden film.
 
Martin Brojo
ocenenie redakciou 2011-10-11 15:56:08
príspevok od: garyfisher
Vdaka za clanok Mato. Snad sa mi podari ukecat kamosku a stretneme sa v tvojom studiu Uz si chladim Kodak Portra 160, spustim ti potom jeden film.
Super, tak sa potom ozvi a dohodneme si termín.
 
tomis.ales
2011-10-11 16:14:11
Takto nejak to robim aj ja, teda aspon sa snazim. Ale na ten display musim obcas mrknut, velakrat sa mi stalo ze som potom fotil s preexpoziciov a podobne Inac absolutny suhlas. Niekde som cital, ze nejaky slavny modny fotograf sa vzdy dotyka modeliek/modelov (cosi napravi, vlasy, kusok oblecenia..ziadne ohmatavanie) aj ked to nie je potrebne. Bura takto zabrany medzi modelkov a nim a oni o nicom nevedia
 
duroslav
2011-10-11 16:24:38
príspevok od: tomis.ales
Takto nejak to robim aj ja, teda aspon sa snazim. Ale na ten display musim obcas mrknut, velakrat sa mi stalo ze som potom fotil s preexpoziciov a podobne Inac absolutny suhlas. Niekde som cital, ze nejaky slavny modny fotograf sa vzdy dotyka modeliek/modelov (cosi napravi, vlasy, kusok oblecenia..ziadne ohmatavanie) aj ked to nie je potrebne. Bura takto zabrany medzi modelkov a nim a oni o nicom nevedia
Čo sa týka toho dotýkania sa modelky, na toto sa názory rôznia. Viem napr., že také niečo ako píšeš niekde spomínal Joe McNally, ale nejaký iný fotograf (nespomeniem si kto to bol) práve upozorňoval, že by sa to práve takto nemalo robiť a že to modelke môže byť nepríjemné aj keď to zrovna na rovinu nepovie.
 
panpriatel
2011-10-11 17:18:03
Velmi fajn clanok.
Musim uznat ze robym vela spominanych chyb pri foteni.
Uz viac krat sa mi osvedcilo ze nalada a atmosfera musia byt tip top aby fotenie za nieco stalo.
Najvatsi problem je pre mna podla mna (okrem toho ze mam zo svojou modelkou velmi neprofesionalny vztah ) hlavne to rozpravanie. Ja som velmi rad pri foteni ticho a rozmyslam... Uz som aj uvazoval ci nepoprosim kamosa aby nabuduce viedol rozhovor zatial co ja budem fotit a....
 
panpriatel
2011-10-11 17:18:32
pardon za tu hrubku... snad sa polepsim.
 
TTL
2011-10-11 17:25:31
Ja na displej casto zabudam, respektive ho pouzivam nerad (na jednej DSLR mam vypnuty nahlad). Ale digital proste nema taku expozicnu pruznost, takze ked si fotak zmysli, ze pusti o dve clony viac svetla a fotku mi tak rozbije, tak sa treba proste casto pozerat. Kedze pouzivam iba prirodzene svetlo, ktore sa a) neustale meni b) neda priamo ovplyvnit, je to problem. Hlavne ked je model obleceny v ciernom a podobne.
 
TTL
2011-10-11 17:28:33
príspevok od: duroslav
Čo sa týka toho dotýkania sa modelky, na toto sa názory rôznia. Viem napr., že také niečo ako píšeš niekde spomínal Joe McNally, ale nejaký iný fotograf (nespomeniem si kto to bol) práve upozorňoval, že by sa to práve takto nemalo robiť a že to modelke môže byť nepríjemné aj keď to zrovna na rovinu nepovie.
To musi byt nejaka americka feministka, aby jej to vadilo Samozrejme nie zeby mal fotograf mat dovolene robit nejake vypady, ale upravit vlasy, potiahnut oblecenie a podobne podla svojich predstav, no naco je dobra taka modelka, ktora na seba nenecha "siahnut"? To by sa nenechala ani nalicit od vizazistky? Teda moze nastat situacia, ze si model a fotograf nesadnu a su si vzajomne neprijemni, ale take fotenie potom nebude stat aj tak za nic. Ak nie je clovek trochu exhibicionista a je netykavka, nemoze robit modela.
 
panpriatel
2011-10-11 18:13:12
príspevok od: TTL
Ja na displej casto zabudam, respektive ho pouzivam nerad (na jednej DSLR mam vypnuty nahlad). Ale digital proste nema taku expozicnu pruznost, takze ked si fotak zmysli, ze pusti o dve clony viac svetla a fotku mi tak rozbije, tak sa treba proste casto pozerat. Kedze pouzivam iba prirodzene svetlo, ktore sa a) neustale meni b) neda priamo ovplyvnit, je to problem. Hlavne ked je model obleceny v ciernom a podobne.
Ja ked prilozim fotak k oku tak hned vidim v hladaciku podla toho ako mi beha rucicka expozimetru udaje podla ktorych som sa ako tak naucil pracovat. Teda to hovorim o mojom hladaciku, mozno ine hladaciky neukazuju informacie o expozicii...
 
TTL
2011-10-11 18:18:47
príspevok od: panpriatel
Ja ked prilozim fotak k oku tak hned vidim v hladaciku podla toho ako mi beha rucicka expozimetru udaje podla ktorych som sa ako tak naucil pracovat. Teda to hovorim o mojom hladaciku, mozno ine hladaciky neukazuju informacie o expozicii...
No ukazovat ukazuje, ale len tak od pohladu obvykle nepoznam, ci je pri clone f/2.2 a ISO 100 lepsi cas 1/250 alebo 1/640 a pri digitale to uz spravi pekny prusrer. Toz, ked sa hram s pushnutym Ilfordom 125 tak nejake 3 ci 4 EV nahor su pohoda, ale digital neee...

Nehovoriac o tom, ze ked pozeram cez hladacik, tak sa snazim zaoberat kompoziciou a nie nejakymi ciselkami a rucickami A vlastne na filmovych kompaktoch nic take ani nie je, preto je s nimi taka radost pracovat.
 
martin.almasi
2011-10-11 18:47:03
Ďakujem za príjemný článok, chválim. Sám som odchovaný na klasickom filme a postupy z tej doby rád aplikujem do práce s digi zrkadlovkou.
 
Jozef Sádecký
ocenenie redakciou 2011-10-11 19:57:38
Super článok Maťo veľmi poučný pre začiatočnikov ako som napr. Ja =)
 
MudrNikon
2011-10-11 20:21:50
tak rozprávať ... OK
 
Martin Brojo
ocenenie redakciou 2011-10-11 20:27:35
príspevok od: MudrNikon
tak rozprávať ... OK
Nemyslím si, že práve ty máš problém rozprávať.
 
lu_boss
2011-10-11 21:43:58
... pokial id o dotykanie, asi je to aj osobnostou fotografa, ja sa dopredu spytam, ci sa modelky mozem dotknut, ked chcem posunut, napriklad ruku... Haklive je to hlavne pri aktoch.
Martin, ja len malu bezvyznamu poznamku k formalnej stranke - velmi by textu pomohlo, keby bol strukturovanejsi - odstavce, odseky a odrazky by uz beztak dobry text rozhodne nepokazili
 
MudrNikon
2011-10-11 22:52:23
príspevok od: Martin Brojo
Nemyslím si, že práve ty máš problém rozprávať.
no ja len že to teda asi robím správne ... ešte fotiť a je to
 
Martin Brojo
ocenenie redakciou 2011-10-11 22:56:35
príspevok od: MudrNikon
no ja len že to teda asi robím správne ... ešte fotiť a je to
 
tomis.ales
2011-10-12 08:29:12
príspevok od: duroslav
Čo sa týka toho dotýkania sa modelky, na toto sa názory rôznia. Viem napr., že také niečo ako píšeš niekde spomínal Joe McNally, ale nejaký iný fotograf (nespomeniem si kto to bol) práve upozorňoval, že by sa to práve takto nemalo robiť a že to modelke môže byť nepríjemné aj keď to zrovna na rovinu nepovie.
Asi zalezi ako si sadnu hned na prvy pohlad. Keby som sa necitil s modelkou prijemne, nikdy by som sa jej nedotkol bez opytania. Ale ja si vzdy s tymi ludmi sadnem, kecame srandujeme a od prvej chvile si tykame, sa mozrejme. Smejeme sa a pozerame si do oci, proste ako keby sme sa dlho poznali. To je myslim kluc k dobrej spolupraci. Inak by to nestalo za nic. Samozrejme na ziadne kriticke miesta nesaham, iba oblecenie a vlasy, mozno posunut ruku. Vzdy je na blizku tretia osoba, takze myslim, ze to nie je pre nikoho neprijemne. Ked to clovek neprehana a urobi to jemne a rychlo, tak to proste vadit nemoze Neviem si predstavit, ze by som jej alebo tretej osobe vysvetloval ako ma upravit suknu, vlasy, halenku...
To su ale moje skusenosti, urcite sa najdu situacie alebo ludia, kedy sa toto proste robit nemoze.
 
Martin Brojo
ocenenie redakciou 2011-10-12 08:50:17
príspevok od: tomis.ales
Asi zalezi ako si sadnu hned na prvy pohlad. Keby som sa necitil s modelkou prijemne, nikdy by som sa jej nedotkol bez opytania. Ale ja si vzdy s tymi ludmi sadnem, kecame srandujeme a od prvej chvile si tykame, sa mozrejme. Smejeme sa a pozerame si do oci, proste ako keby sme sa dlho poznali. To je myslim kluc k dobrej spolupraci. Inak by to nestalo za nic. Samozrejme na ziadne kriticke miesta nesaham, iba oblecenie a vlasy, mozno posunut ruku. Vzdy je na blizku tretia osoba, takze myslim, ze to nie je pre nikoho neprijemne. Ked to clovek neprehana a urobi to jemne a rychlo, tak to proste vadit nemoze Neviem si predstavit, ze by som jej alebo tretej osobe vysvetloval ako ma upravit suknu, vlasy, halenku...
To su ale moje skusenosti, urcite sa najdu situacie alebo ludia, kedy sa toto proste robit nemoze.
To čo si môžem dovoliť k modelke je podľa mňa veľmi indiviuálne a treba vedieť vycítiť kde je hranica. Stretnutie pred fotením je veľmi fajn, pretože počas fotenia už ste si nie úplne cudzí ľudia, len nie vždy sa to dá.
 
tomis.ales
2011-10-12 09:07:52
príspevok od: Martin Brojo
To čo si môžem dovoliť k modelke je podľa mňa veľmi indiviuálne a treba vedieť vycítiť kde je hranica. Stretnutie pred fotením je veľmi fajn, pretože počas fotenia už ste si nie úplne cudzí ľudia, len nie vždy sa to dá.
jj, VYCITIT HRANICU, to je to spravne vyjadrenie.
Asi je nieco ine ked sa fotia ozajstne modelky, ktore ani nemusia vediet rec a su z inej kultury. A nieco ine ked nejaka Zuzka z Povazan chce pekne fotky ako bola tehotna a je na to cely den, a jej priatel je tvoj kamarat z druheho kolena Urcite je to velmi individualne, ja som len napisal ako to robim ja so Zuzkami z Povazan
 
Martin Brojo
ocenenie redakciou 2011-10-12 09:27:53
príspevok od: tomis.ales
jj, VYCITIT HRANICU, to je to spravne vyjadrenie.
Asi je nieco ine ked sa fotia ozajstne modelky, ktore ani nemusia vediet rec a su z inej kultury. A nieco ine ked nejaka Zuzka z Povazan chce pekne fotky ako bola tehotna a je na to cely den, a jej priatel je tvoj kamarat z druheho kolena Urcite je to velmi individualne, ja som len napisal ako to robim ja so Zuzkami z Povazan
Celý článok bol smerovaný hlavne k Zuzkam z Povazan. Ale platí to aj pri profi modelkách, len tie už znesú viac, sú pripravené, majú nacvičené výrazy a pózy a ľahšie im vysvetlíš čo po nich chceš.
 
Marcel Rebro
2011-10-12 10:48:23
Portrety a modelky (ak nemaju kimono) nefotim, takze len displaju : mam vypnuty preview. V terene (spravidla) kontrolujem len IRka
 
majster333
2011-10-12 12:32:55
dobrý díky
 
slavmiro
2011-10-12 16:20:42
príspevok od: Marcel Rebro
Portrety a modelky (ak nemaju kimono) nefotim, takze len displaju : mam vypnuty preview. V terene (spravidla) kontrolujem len IRka
mee too, nechapem skutocnych profikov co neustalo po kazdom zabere checkuju a ked prave necheckuju ta si svietia do nosa. Vypnuty LCD review je vyborny, akku vo fotaku nabijam raz za 2 mesiace.

P.S. V ateliery je to o to jednoduchsie ze je svetlo a jeho vykon mame pod kontrolou. Ked sa raz scena nstavi podla potreby, staci sa sustredit na vyraz, gesta.
 
JIMI78
2013-02-18 15:06:39
Mal som moznost fotim pod Matom a je fakt dobry v tomto co robi. Ukecany je a ta atmoska je potom neskutocne dobra + muzicka do toho a dobre sa potom pracuje Dobry clanok, ktory som zazil na vlastnej kozi, dufam, ze este niekedy dame fotenie
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované