Hore

Skenovanie čb negatívu - prach je problém

Ahojte ephoťáci!

Dnes iba taký krátky príspevok. Minule sme si povedali, ako vyvolať doma čb negatívny film. Ak sa niekto z Vás rozhodne fotiť na čb negatív a vyvolávať si ho doma sám, bude asi chcieť z neho aj fotky. Pokiaľ nemáte temnú komoru, asi budete dávať svoje negatívy skenovať alebo si ich budete skenovať sami.

Tí, čo už čb negatív skenujú vedia, že prach na čb negatíve je veľký problém. Stáva sa problémom preto, lebo pri skenovaní čb negatívu nie je možné použiť funkciu digital ICE (čb negatívy volané procesom C-41 túto možnosť poskytujú, ale tými sa teraz nezaoberáme). Nebudem vysvetľovať, prečo ICE nefunguje, treba sa s týmto faktom zmieriť.

Čo teda s tým zákerným prachom, aby sme ho nemuseli potom vo veľkej miere riešiť po skenovaní retušovaním vo foto editore?

Máme viac možností ako tento problém uspokojivo riešiť:

1. Používanie rôznych štetcov, antistatických handričiek, stlačeného vzduchu atď, ktorými prach odstránime pred skenovaním
2. Znížiť prašnosť vzduchu v miestnosti, kde vyvolaný film sušíme a potom ho uchovať v uzavieracích plastikových obaloch, aby naň nesadal prach (sušenie v kúpeľni vo vlhkom vzduchu, ktorý obsahuje menšie množstvo prachu má svoje úspechy, ale zbaviť sa prachu úplne nie je možné, film sa suší dosť dlho a pomalšie, lebo vzduch je vlhký), inou možnosťou je použiť ionizačnú čističku vzduchu do kúpelne, ktorá filtruje vzduch, v ktorom potom sušíme film (cena však nie je nízka, povedzme cca 100EUR plus filtre treba občas vymeniť)
3. Relatívne veľmi rýchlo vysušiť čb negatív po zmáčaní v zmáčadle, aby sme prachu dali minimálny čas dostať sa na film.
4. Použiť špeciálnu sušičku filmov, ktorá okrem sušenia aj filtruje vzduch, ktorý sa používa na sušenie.

Potrebe retušovania čb negatívu vo foto editore sa stopercentne dá asi ťažko vyhnúť. Film by sa musel sušiť po vytiahnutí zo zmáčadla v úplne bezprašnom prostredí a aj pri vkladaní filmu na skenovanie sa prach môže na film dostať. Znížením množstva prachu na negatíve ešte pred samotným skenovaním si ušetríme robotu navyše vo foto editore.

V najbližšej budúcnosti sa chystám vyskúšať druhú alebo tretiu možnosť.

V prípade tretej možnosti ostáva otázkou, čím film vysušiť? Bol mi doporučený prípravok Rapidry, ktorý je možné zohnať na stránke www.macrodirect.de (je možné, že sa dá zohnať aj inde, treba pohľadať). Tento prípravok samozrejme nedokáže odstrániť prípadné škrabance na negatíve, takže na tie si treba dávať pozor.



Tento prípravok dokáže film po zmáčaní cca do 5 minút úplne vysušiť a tak výrazne zníži možnosť sadania prachu na film. Prípravok sa nalieva normálne do vyvolávacieho tanku až po vyliatí zmáčadla, jeho výplachu vodou (najlepšie destilovanou) a niekoľkokrát sa v ňom film vymáča preklopením tanku. Potom sa film vytiahne a nechá krátku dobu sušiť. Prípravok sa zleje naspäť do nádobky a použije sa pri sušení iného filmu. V prípade takto rýchleho sušenia mám však obavu, či tento spôsob nemôže mať nejaký negatívny vplyv na výsledný čb negatív. Asi neostáva nič iné, iba to skúsiť a vidieť výsledok.

V prípade druhej možnosti je možné zadovážiť si ionizačnú čističku vzduchu v miestnosti (dnes už za celkom prijateľnú cenu). Osobné skúsenosti s tým nemám, ale javí sa mi to ako celkom zaujímavá cesta, ako docieliť vysokú čistotu vzduchu v miestnosti, kde sa film bude sušiť. Ako precízne zariadenia v cenových hladinách povedzme 100,- EUR dokážu odstraňovať prach zo vzduchu si netrúfam povedať, ale za pokus to stojí.

Ionizačná čistička vzduchu



Film treba samozrejme po vysušení až do skenovania uchovávať tak, aby sa prach nemohol dostať na jeho povrch. Použiť uzavieracie plastikové sáčky atď....

Niektorou z týchto ciest sa v blízkej budúcnosti budem musieť vydať. O svoje skúsenosti sa určite podelím. Ak máte vlastné skúsenosti, ako najlepšie docieliť film bez prachu, podeľte sa s nami o ne v diskusii k tomuto príspevku.

Pridávam sem ešte fotku zo skenu čb negatívu bez retuše (film bol v zmáčadle s destilovanou vodou a sušil sa niekoľko hodín v kúpeľni)



Výrez z neretušovanej fotky



Tu pridávam tú istú fotku po retušovaní vo foto editore




Pokiaľ by niekomu z Vás retušovanie enormne prekážalo, radšej siahnite po čb negatívoch, ktoré je možné spracovať procesom C-41 a dajú sa skenovať s možnosťou použitia digital ICE. Ponuka týchto filmov na trhu je však výrazne nižšia a asi ich budete dávať spracovávať do fotolabu, čím prídete o možnosť vyvolať si čb negatív sami doma.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
jozzzo
2012-04-15 11:13:13
to ako dlho retušuješ jednu fotku ? mňa by z toho asi aj porazilo preto tam prach nechávam
 
transporti686
2012-04-15 11:23:00
príspevok od: jozzzo
to ako dlho retušuješ jednu fotku ? mňa by z toho asi aj porazilo preto tam prach nechávam
no, to je otázka toho, koľko tam toho je a čo je na fotke, ako rýchlo a ľahko sa to dá retušovať, konkrétne túto zo 6x4,5 negatívu som mal za nejakú polhoďku hotovú, zoberiem bodový štetec prípadne na niečo klonovacie razítko a idem. Vieš ako to je, niekto doma vyšíva alebo skladá fotky z 35 záberov atď..., ja odvtedy čo skenujem bw retušujem Ak niekoho z toho ide poraziť, nech fotí na digitál Verím, že sa mi podarí nejakým spôsobom predísť prachu na negatívu a par bodiek na celom políčku nie je problém retušnúť.
 
keko
2012-04-15 18:48:47
príspevok od: transporti686
no, to je otázka toho, koľko tam toho je a čo je na fotke, ako rýchlo a ľahko sa to dá retušovať, konkrétne túto zo 6x4,5 negatívu som mal za nejakú polhoďku hotovú, zoberiem bodový štetec prípadne na niečo klonovacie razítko a idem. Vieš ako to je, niekto doma vyšíva alebo skladá fotky z 35 záberov atď..., ja odvtedy čo skenujem bw retušujem Ak niekoho z toho ide poraziť, nech fotí na digitál Verím, že sa mi podarí nejakým spôsobom predísť prachu na negatívu a par bodiek na celom políčku nie je problém retušnúť.
Jedneho dna presedlas na digital a budes odstranovat prach z cipu
 
keko
2012-04-15 19:03:48
Ked kliknes na lupu v sade nastrojov, zenis nastroj na lupu Hned na to lupou poklikas po tej istej ikone v sade nastrojov a obrazok sa zvacsi na 100%. To ma tu vyhodu, ze vidis vsetky kazy, ziaden sa neschova.
Potom stlacis klavesu [V] nastoj sa zmeni na sipku a hned na to [ctrl]+[R], tymto dvojhatom sa schovava, alebo zobrazuje prvitko na hornom a lavom okraji obrazku. Chceme, aby ho bolo vidiet.
Potom sipku pomocou mysi zabodneme do pravitka a tahame ju smerom dole (pripadene dolava) tak, aby sme po sebe nechali horizontalnu (resp vertikalnu) pomocnu ciaru modrej farby.
Ucelom hry je rozparcelovat si obrazok na zmysluplne pasy tak, aby som pomocou nastroja klonovania, pripadne retusovania opravoval kazdy pas samostatne, co vedie k sytematickemu napredovaniu a vyhybaniu sa chaotickemu pohybu po obrazku ...
Obrazok ako ukazujes mam hotovy za 5 min, pretoze pouzivam s vyhodou kombinaciu nastrojov. Je to otazka cviku a odhadu, co sa oplati retusovat a co nie.
 
transporti686
2012-04-15 19:04:32
príspevok od: keko
Jedneho dna presedlas na digital a budes odstranovat prach z cipu
no, väčšinou je tam asi menej prachu ale v mojom prípade s tým digitálom sa neponáhľam, v strednom formáte na to nemám a film sa mi stále páči, však vieš kým bude existovať film, tak sa ho asi len tak nevzdám a keď nebude tak chladničky ešte asi budú. Nehovorím, že možno raz nebudem fotiť na digi, ale kedy to bude, to netuším........zatiaľ je moja cesta opačná a takto sa mi to páči.
 
jozzzo
2012-04-15 19:05:31
príspevok od: transporti686
no, to je otázka toho, koľko tam toho je a čo je na fotke, ako rýchlo a ľahko sa to dá retušovať, konkrétne túto zo 6x4,5 negatívu som mal za nejakú polhoďku hotovú, zoberiem bodový štetec prípadne na niečo klonovacie razítko a idem. Vieš ako to je, niekto doma vyšíva alebo skladá fotky z 35 záberov atď..., ja odvtedy čo skenujem bw retušujem Ak niekoho z toho ide poraziť, nech fotí na digitál Verím, že sa mi podarí nejakým spôsobom predísť prachu na negatívu a par bodiek na celom políčku nie je problém retušnúť.
skôr prestanem skenovať, ako fotiť na film
 
transporti686
2012-04-15 19:09:21
príspevok od: keko
Ked kliknes na lupu v sade nastrojov, zenis nastroj na lupu Hned na to lupou poklikas po tej istej ikone v sade nastrojov a obrazok sa zvacsi na 100%. To ma tu vyhodu, ze vidis vsetky kazy, ziaden sa neschova.
Potom stlacis klavesu [V] nastoj sa zmeni na sipku a hned na to [ctrl]+[R], tymto dvojhatom sa schovava, alebo zobrazuje prvitko na hornom a lavom okraji obrazku. Chceme, aby ho bolo vidiet.
Potom sipku pomocou mysi zabodneme do pravitka a tahame ju smerom dole (pripadene dolava) tak, aby sme po sebe nechali horizontalnu (resp vertikalnu) pomocnu ciaru modrej farby.
Ucelom hry je rozparcelovat si obrazok na zmysluplne pasy tak, aby som pomocou nastroja klonovania, pripadne retusovania opravoval kazdy pas samostatne, co vedie k sytematickemu napredovaniu a vyhybaniu sa chaotickemu pohybu po obrazku ...
Obrazok ako ukazujes mam hotovy za 5 min, pretoze pouzivam s vyhodou kombinaciu nastrojov. Je to otazka cviku a odhadu, co sa oplati retusovat a co nie.
tak za 5 minút ho nemám, ale raz budem mať dobrý tip. s chaotickým pohybom som problém nemal, zväčšil som to na 100 alebo 200 percent a išiel, tieto snímky majú aj čiary, keďže je to archi, tak sa to urobilo úplne v pohode, určite to chce len prax, ale zas čím menej prachu, tým kratší čas........
 
transporti686
2012-04-15 19:32:52
príspevok od: jozzzo
skôr prestanem skenovať, ako fotiť na film
asi nebudeš jediný, na temnejkomore.cz je jeden člen, čo má teraz v chladničke cca 1000 filmov, ževraj sa pripravuje na horšie časy
 
transporti686
2012-04-15 20:24:36
príspevok od: keko
Jedneho dna presedlas na digital a budes odstranovat prach z cipu
Cez víkend som čítal jedno nedávne interview s Nickom Brandtom a ten povedal na margo filmu toto: "I bought a Hasselblad 60 megapixel H4, took it to Africa, and began photographing with it alongside my film camera. I found the results deeply disappointing. There was a kind of perfection to the images that I didn't like, a sort of sterility and an overly-clinical quality that just didn't work with the sensibility that I was after. For what I'm doing, and in black-white, I really didn't like it. I returned to shooting what is now, crazily impractical, film."

nejaké jeho fotky napr. tu:

http://www.lesphotographes.com/2010/02/21/nick-brandt-photographs-african-animals-aesthetics-versus-barbarism/
 
keko
2012-04-15 20:49:02
príspevok od: transporti686
asi nebudeš jediný, na temnejkomore.cz je jeden člen, čo má teraz v chladničke cca 1000 filmov, ževraj sa pripravuje na horšie časy
Ja jedneho poznam. 1000 ma len Tri-X-ov. Medzi tym predal vacsiu cast Leica fotoapartov, kedze som ho strhol na velky format. Tam vies, ze v najhorsom si polejes sklene dosticky ... A retusovat moc nemusis, chlpy zaniknu.
 
keko
2012-04-15 20:55:13
príspevok od: transporti686
Cez víkend som čítal jedno nedávne interview s Nickom Brandtom a ten povedal na margo filmu toto: "I bought a Hasselblad 60 megapixel H4, took it to Africa, and began photographing with it alongside my film camera. I found the results deeply disappointing. There was a kind of perfection to the images that I didn't like, a sort of sterility and an overly-clinical quality that just didn't work with the sensibility that I was after. For what I'm doing, and in black-white, I really didn't like it. I returned to shooting what is now, crazily impractical, film."

nejaké jeho fotky napr. tu:

http://www.lesphotographes.com/2010/02/21/nick-brandt-photographs-african-animals-aesthetics-versus-barbarism/
Lenze jedneho dna umre a pride niekto iny, co mu ta sterilita vadit nebude. Jednoducho my a filmy umreme spolu o tom niet pochyb. Hasselblad so 40MP ma vzrusuje len preto, ze za par supov sa da dokupit kazeta na film
 
transporti686
2012-04-15 21:02:30
príspevok od: keko
Lenze jedneho dna umre a pride niekto iny, co mu ta sterilita vadit nebude. Jednoducho my a filmy umreme spolu o tom niet pochyb. Hasselblad so 40MP ma vzrusuje len preto, ze za par supov sa da dokupit kazeta na film
To máš pravdu, ale ani napr. platne úplne neumreli a kto počul zvuk z kvalitnej gramofónovej prenosky na kvalitnej platni, tak vie o čom hovorím Podobné to bude s filmom, ale asi bohužiaľ drsnejšie. Kým ma to baví a film tu je, budem ho používať a čo bude potom sa uvidí. O týždeň možno bude koniec sveta, hahaha
 
keko
2012-04-15 22:05:15
príspevok od: transporti686
To máš pravdu, ale ani napr. platne úplne neumreli a kto počul zvuk z kvalitnej gramofónovej prenosky na kvalitnej platni, tak vie o čom hovorím Podobné to bude s filmom, ale asi bohužiaľ drsnejšie. Kým ma to baví a film tu je, budem ho používať a čo bude potom sa uvidí. O týždeň možno bude koniec sveta, hahaha
Nestras. Az 25. XII 2012. Nebude elektrika, plyn, nebudu fungovat semafory, vlada, rychlo sa minu baterky.
A vcul ja vstupim do sapito s fotoaparatom Nikon FM.
 
transporti686
2012-04-15 22:08:02
príspevok od: keko
Nestras. Az 25. XII 2012. Nebude elektrika, plyn, nebudu fungovat semafory, vlada, rychlo sa minu baterky.
A vcul ja vstupim do sapito s fotoaparatom Nikon FM.
a ja že vytiahneš ten svoj kufrík, čo si chcem pozrieť či tam potrebuješ baterky?
 
keko
2012-04-15 22:11:53
príspevok od: transporti686
a ja že vytiahneš ten svoj kufrík, čo si chcem pozrieť či tam potrebuješ baterky?
Nie, ale nechce sa mi s nim chodit do sapito. Kufrikom asi ohurim malokoho. Furt je to len taka tazka harmonika ...
 
transporti686
2012-04-15 22:14:59
príspevok od: keko
Nie, ale nechce sa mi s nim chodit do sapito. Kufrikom asi ohurim malokoho. Furt je to len taka tazka harmonika ...
však som na ňu zvedavý, sme dohodnutý, že to vezmeš, keď pôjdeme fotiť, tam nebudeš musieť nikoho ohúrovať
 
Corvus
2012-04-16 12:28:36
príspevok od: transporti686
Cez víkend som čítal jedno nedávne interview s Nickom Brandtom a ten povedal na margo filmu toto: "I bought a Hasselblad 60 megapixel H4, took it to Africa, and began photographing with it alongside my film camera. I found the results deeply disappointing. There was a kind of perfection to the images that I didn't like, a sort of sterility and an overly-clinical quality that just didn't work with the sensibility that I was after. For what I'm doing, and in black-white, I really didn't like it. I returned to shooting what is now, crazily impractical, film."

nejaké jeho fotky napr. tu:

http://www.lesphotographes.com/2010/02/21/nick-brandt-photographs-african-animals-aesthetics-versus-barbarism/
najlepsie fotky zvierat co som kedy videl.....
 
transporti686
2012-04-16 13:12:55
príspevok od: Corvus
najlepsie fotky zvierat co som kedy videl.....
Aj mna velmi beru, aj ten charakter filmu, to kolorivanie filmu sa mi paci a on zvirata foti velmi pekne az take portretovanie to je. Je v tejto oblasti velmi uznavany. K bw sa mi proste film paci aj jeho zrno a charakter, dava tomu taky iny chrakter, ktory sa mne tiez paci. Zrno sa snazim potlacit, ale nechcem, aby uplne zmizlo z mojich bw fotiek a vyvolavanie bw doma mi dovoluju hrat sa aj s tymto faktorom. Na cb fotkach sa mi vzdy urcita zrnitost lubila, akurat som ich skoro nefotil a robil som takmer iba farbu.
 
transporti686
2012-04-16 21:24:47
http://www.youtube.com/watch?v=30RXPB5m8y4
 
haplo602
2012-04-17 15:42:55
stetec a je to ... potom drobne problemy v editore ..... vacsinou to ale nechavam tak ak to prilis nekole oci (nejaky vlas).
 
transporti686
2012-04-17 18:50:14
príspevok od: haplo602
stetec a je to ... potom drobne problemy v editore ..... vacsinou to ale nechavam tak ak to prilis nekole oci (nejaky vlas).
ahoj, pokiaľ to ide na malú veľkosť tak si viem predstaviť, že sa tam dá nechať toho veľa, ale ja tlačím v poslednej dobe všetky svoje fotky na A3 a tam už je to vidieť a v tomto smere trocha perfekcionista, takže to tam mať nechcem....
 
haplo602
2012-04-18 14:29:12
príspevok od: transporti686
ahoj, pokiaľ to ide na malú veľkosť tak si viem predstaviť, že sa tam dá nechať toho veľa, ale ja tlačím v poslednej dobe všetky svoje fotky na A3 a tam už je to vidieť a v tomto smere trocha perfekcionista, takže to tam mať nechcem....
ak na 100% (skenujem 645 na 2400dpi, co je cca A3 rozmer) vidim len bodku tak to nechavam ... ak je to vacsia skvrna retusujem ....
 
haplo602
2012-04-18 14:29:32
ono zavisi aj od filmu ... ak je to zrnitejsie tak sa to strati resp ak to ma vela detailov ...
 
sankiakis
ocenenie redakciou 2012-04-28 12:29:40
omg ved ten prach je na tom to skvele D
 
transporti686
2012-04-28 12:36:17
príspevok od: sankiakis
omg ved ten prach je na tom to skvele D
ale nie každému sa páči
 
inkubbus
2012-04-28 12:50:38
ja retušujem len veľké prachové vlákna a škrabance a hlavne tam, kde by to prekážalo (napríklad tvár) ak nie je prachu veľa tak ho tam nechávam. pred každým skenovaním utriem skener, každý pásik filmu jemne prejdem štetcom, prípadne ešte ofúknem. film suším v izbe zavesený na garnížu štipcom
 
transporti686
2012-04-28 13:04:22
príspevok od: inkubbus
ja retušujem len veľké prachové vlákna a škrabance a hlavne tam, kde by to prekážalo (napríklad tvár) ak nie je prachu veľa tak ho tam nechávam. pred každým skenovaním utriem skener, každý pásik filmu jemne prejdem štetcom, prípadne ešte ofúknem. film suším v izbe zavesený na garnížu štipcom
tiež neretušujem každé zrnko, ale mám určitú hranicu, kde mi to už vadí...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia