Šampionát WTCC ponúka divákom vzrušujúce, vyrovnané súboje špičkových jazdcov vo výkonných, skutočných autách. Tieto preteky sa charakterizujú ako súboje „nárazník na nárazník“. Pozornosť divákov a svetových médií sa koncom apríla sústredila na Slovensko. Konkrétne na náš jedinečný pretekársky okruh Slovakia Ring. Štyristošesťdesiat miliónov televíznych divákov, šestoštyridsaťtisíc divákov na okruhoch, 1237 medzinárodne odvysielaných hodín, 105 mil. eur mediálnej hodnoty pre víťazný tím: to je FIA World Touring Car Championship v niekoľkých číslach.
V poradí už ôsma sezóna WTCC bude pre jazdcov predstavovať veľkú výzvu. Súťažiť budú na dvanástich okruhoch, od slávnej talianskej Monzy, cez ďalšie známe európske trate, ďalej v Maroku, Brazílii, Japonsku, Číne a sezónu zakončí v ázijskom Macau.
Účastníci pretekov – 10 tímov, štyria výrobcovia, 38 jazdcov zo 17 krajín z celého sveta.
Oproti minulej sezóne a stálej zostave Chevroletov Cruze a Seatov Leon, pribudnú na štartovom rošte nové autá: Ford Focus, Lada Granta a Honda Civic. Do šampionátu pribudol severoamerický kontinent s okruhom pri San Franciscu. Nové podujatia doplnil okrem Slovakia Ringu aj rakúsky Salzburgring a okruh F1 pri Šanghaji. Marocký Marakéš a slávne Macau navyše poskytnú divákom preteky na klasickej mestskej trati.
Je nedeľa 29. apríla 2012, 7:00 miestneho času a ja vyrážam na najväčší motoristický sviatok tohto roku na Slovensku. Nie je to len moja premiéra, ale aj premiéra samotných usporiadateľov a organizátorov, ktorí sa v ôsmom ročníku týchto pretekov rozhodli aj pre slovenský pretekársky okruh Slovakia Ring. Moje nadšenie sa strieda s netrpezlivosťou a očakávaním čo všetko ma dnes na WTCC čaká. Už len príchod na umelo vytvorené parkoviská pre návštevníkov, ktoré sa rýchlo zapĺňali, dávali tušiť, že to bude veľkolepé divadlo.
Hoci nepatrím medzi VIP hostí, mám aspoň to šťastie sedieť so zakúpenou vstupenkou na tribúne A pri VIP zóne. Tá ponúka výborný výhľad nielen na stupne víťazov, ale aj štartovný rošt a cieľovú rovinku. Teda na všetky kľúčové momenty samotných pretekov, ktoré môžem podrobne dokumentovať a (samozrejme) si ich aj užívať. Zaujímavosťou je, že okruh Slovakia Ringu sa v seriály WTCC radí medzi tie najnáročnejšie a ďalším „naj“ tohto okruhu je aj cieľová rovinka, ktorá patrí medzi najdlhšie. Usporiadatelia po prvýkrát povolili práve na Slovensku prístup do boxovej uličky, či paddocku návštevníkom a divákom.
Skôr, ako sa začnú samotné preteky automobilov WTCC, je na programe Európska séria ETCC. Tu má dvojnásobné zastúpenie aj Slovensko, ktoré reprezentujú piloti Maťo Homola na značke BMW a Peter Nemec na Seat-e Leon. Pretekári ešte prejdú dlho očakávanú „povinnú jazdu“ - pera po papieri. Autogramiáda je za nimi, očakávanie a adrenalín všetkým stúpa. Blíži sa štart do prvých pretekov ETCC, autá jednotlivo vyrážajú na štartovný rošt, kde sa zoradia podľa umiestnenia vo včerajšej kvalifikácii. Všetko je už pripravené, ešte Safety car urobí bezpečnostné kolo a môže byť odštartované.
Svetlá zhasli, autá letia po štartovnej rovinke do prvej zákruty. S napätím sledujem boje o každý centimeter na trati, kde si jazdci nič nedarujú. Tak je to aj v druhých pretekoch. Zápas na život a na smrť. Vidím kolízie, či výlety mimo trať. Neviem, či mám skôr fotiť alebo pozorovať dianie na trati. Atmosféra je vynikajúca, každý povzbudzuje svojho favorita a čaká so zatajeným dychom, ako dopadnú jednotlivé súboje. Slovenskí pretekári sa medzi veľkou konkurenciou nestrácajú a bojujú úžasne. Je prvé vyhlásenie víťazov. Na treťom mieste skončil aj náš pretekár Maťo Homola. Gratulujem!
Po malom občerstvení, narýchlo skonzumovaného počas fotenia v paddocku a doplnení životne dôležitých tekutín v tropických teplotách, nás čakali tie najzaujímavejšie momenty pretekov WTCC. Piloti ako Monteiro, či Tarquini sú vynikajúci jazdci, s množstvom skúseností nadobudnutých prednostne na okruhoch Formuly 1. Motoristická elita tak zvyšuje očakávania z celého priebehu svetových pretekov.
Zaznievajú signály sirény do blížiacich sa prvých poobedňajších pretekov triedy WTCC. Všetci diváci sa ponáhľajú na svoje miesta na tribúnach s veľkým očakávaním, aké divadlo im predvedú títo majstri volantu. Práve sa začína zavádzacie kolo, motory burácajú.
A je to tu, odštartované! Nestíham sledovať jednotlivé autá, ktoré okolo nás preleteli. Už sú za prvou zákrutou bez jediného ťuknutia. Ale to netrvá dlho, vidím v diaľke kúdol prachu, po tvrdom boji medzi jazdcami Chevroletu. Potom tam niekto na BMW, po údere do zadného nárazníka, urobí hodiny a zostáva v protismere. Po pár kolách na trať vychádza aj bezpečnostné vozidlo Safety car, aby sa odstránili z trate poškodené a ulomené časti áut. Po veľkých súbojoch sa končia prvé preteky a ja som nadšený. A nielen ja. Myslím, že každý jeden zo zúčastnených divákov. Už sa neviem dočkať pretekov číslo dva, ktoré nasledujú po malej prestávke a povinných servisoch v boxoch.
Lenže ako to už býva, nič nie je dokonalé. V nevhodný čas – pred druhým štartom - ma zradil môj žalúdok (čo malo za následok, aj keď s nevôľou, návštevu sociálneho zariadenia). Preteky sa blížia ku koncu a z môjho zážitku, či dramatických okamihov nič nie je. Rozhodnem sa aspoň dostať „na čierno“ do VIP zóny pred stupne víťazov a urobiť pár zaujímavých fotiek. Ak ma odtiaľ zas niekto nevyhodí (ako tomu bolo pri fotení hostesiek, ktoré mi ochotne pózovali). Našťastie si ma tu už nik nevšíma, ešteže som taký malý...má to veru aj svoje výhody.
Po záverečnom vyhlásení víťazov WTCC na slovenskom okruhu, nasledovala tradičná (a verím, že pre víťazných pilotov obľúbená) sprcha niekoľkých litrov „šampanského“. Najbližší diváci, fanúšikovia, hostesky, ale aj fotografi (medzi ktorými som bol i ja) schytali plné zásahy tohto „zlatého moku“. Napriek pooblievanému foťáku, presedenému druhému preteku WTCC na toalete, môžem za všetkých divákov povedať, že to bol jeden úžasný a nezabudnuteľný zážitok, ktorý si budem veľmi dlho pamätať.
Viac fotografií z WTCC nájdete na http://www.nobaf.sk/reporty/175-skutone-preteky
Text: Martin Kriško
Foto: Martin Kriško, Helena Jankovičová
V poradí už ôsma sezóna WTCC bude pre jazdcov predstavovať veľkú výzvu. Súťažiť budú na dvanástich okruhoch, od slávnej talianskej Monzy, cez ďalšie známe európske trate, ďalej v Maroku, Brazílii, Japonsku, Číne a sezónu zakončí v ázijskom Macau.
Účastníci pretekov – 10 tímov, štyria výrobcovia, 38 jazdcov zo 17 krajín z celého sveta.
Oproti minulej sezóne a stálej zostave Chevroletov Cruze a Seatov Leon, pribudnú na štartovom rošte nové autá: Ford Focus, Lada Granta a Honda Civic. Do šampionátu pribudol severoamerický kontinent s okruhom pri San Franciscu. Nové podujatia doplnil okrem Slovakia Ringu aj rakúsky Salzburgring a okruh F1 pri Šanghaji. Marocký Marakéš a slávne Macau navyše poskytnú divákom preteky na klasickej mestskej trati.
Je nedeľa 29. apríla 2012, 7:00 miestneho času a ja vyrážam na najväčší motoristický sviatok tohto roku na Slovensku. Nie je to len moja premiéra, ale aj premiéra samotných usporiadateľov a organizátorov, ktorí sa v ôsmom ročníku týchto pretekov rozhodli aj pre slovenský pretekársky okruh Slovakia Ring. Moje nadšenie sa strieda s netrpezlivosťou a očakávaním čo všetko ma dnes na WTCC čaká. Už len príchod na umelo vytvorené parkoviská pre návštevníkov, ktoré sa rýchlo zapĺňali, dávali tušiť, že to bude veľkolepé divadlo.
Hoci nepatrím medzi VIP hostí, mám aspoň to šťastie sedieť so zakúpenou vstupenkou na tribúne A pri VIP zóne. Tá ponúka výborný výhľad nielen na stupne víťazov, ale aj štartovný rošt a cieľovú rovinku. Teda na všetky kľúčové momenty samotných pretekov, ktoré môžem podrobne dokumentovať a (samozrejme) si ich aj užívať. Zaujímavosťou je, že okruh Slovakia Ringu sa v seriály WTCC radí medzi tie najnáročnejšie a ďalším „naj“ tohto okruhu je aj cieľová rovinka, ktorá patrí medzi najdlhšie. Usporiadatelia po prvýkrát povolili práve na Slovensku prístup do boxovej uličky, či paddocku návštevníkom a divákom.
Skôr, ako sa začnú samotné preteky automobilov WTCC, je na programe Európska séria ETCC. Tu má dvojnásobné zastúpenie aj Slovensko, ktoré reprezentujú piloti Maťo Homola na značke BMW a Peter Nemec na Seat-e Leon. Pretekári ešte prejdú dlho očakávanú „povinnú jazdu“ - pera po papieri. Autogramiáda je za nimi, očakávanie a adrenalín všetkým stúpa. Blíži sa štart do prvých pretekov ETCC, autá jednotlivo vyrážajú na štartovný rošt, kde sa zoradia podľa umiestnenia vo včerajšej kvalifikácii. Všetko je už pripravené, ešte Safety car urobí bezpečnostné kolo a môže byť odštartované.
Svetlá zhasli, autá letia po štartovnej rovinke do prvej zákruty. S napätím sledujem boje o každý centimeter na trati, kde si jazdci nič nedarujú. Tak je to aj v druhých pretekoch. Zápas na život a na smrť. Vidím kolízie, či výlety mimo trať. Neviem, či mám skôr fotiť alebo pozorovať dianie na trati. Atmosféra je vynikajúca, každý povzbudzuje svojho favorita a čaká so zatajeným dychom, ako dopadnú jednotlivé súboje. Slovenskí pretekári sa medzi veľkou konkurenciou nestrácajú a bojujú úžasne. Je prvé vyhlásenie víťazov. Na treťom mieste skončil aj náš pretekár Maťo Homola. Gratulujem!
Po malom občerstvení, narýchlo skonzumovaného počas fotenia v paddocku a doplnení životne dôležitých tekutín v tropických teplotách, nás čakali tie najzaujímavejšie momenty pretekov WTCC. Piloti ako Monteiro, či Tarquini sú vynikajúci jazdci, s množstvom skúseností nadobudnutých prednostne na okruhoch Formuly 1. Motoristická elita tak zvyšuje očakávania z celého priebehu svetových pretekov.
Zaznievajú signály sirény do blížiacich sa prvých poobedňajších pretekov triedy WTCC. Všetci diváci sa ponáhľajú na svoje miesta na tribúnach s veľkým očakávaním, aké divadlo im predvedú títo majstri volantu. Práve sa začína zavádzacie kolo, motory burácajú.
A je to tu, odštartované! Nestíham sledovať jednotlivé autá, ktoré okolo nás preleteli. Už sú za prvou zákrutou bez jediného ťuknutia. Ale to netrvá dlho, vidím v diaľke kúdol prachu, po tvrdom boji medzi jazdcami Chevroletu. Potom tam niekto na BMW, po údere do zadného nárazníka, urobí hodiny a zostáva v protismere. Po pár kolách na trať vychádza aj bezpečnostné vozidlo Safety car, aby sa odstránili z trate poškodené a ulomené časti áut. Po veľkých súbojoch sa končia prvé preteky a ja som nadšený. A nielen ja. Myslím, že každý jeden zo zúčastnených divákov. Už sa neviem dočkať pretekov číslo dva, ktoré nasledujú po malej prestávke a povinných servisoch v boxoch.
Lenže ako to už býva, nič nie je dokonalé. V nevhodný čas – pred druhým štartom - ma zradil môj žalúdok (čo malo za následok, aj keď s nevôľou, návštevu sociálneho zariadenia). Preteky sa blížia ku koncu a z môjho zážitku, či dramatických okamihov nič nie je. Rozhodnem sa aspoň dostať „na čierno“ do VIP zóny pred stupne víťazov a urobiť pár zaujímavých fotiek. Ak ma odtiaľ zas niekto nevyhodí (ako tomu bolo pri fotení hostesiek, ktoré mi ochotne pózovali). Našťastie si ma tu už nik nevšíma, ešteže som taký malý...má to veru aj svoje výhody.
Po záverečnom vyhlásení víťazov WTCC na slovenskom okruhu, nasledovala tradičná (a verím, že pre víťazných pilotov obľúbená) sprcha niekoľkých litrov „šampanského“. Najbližší diváci, fanúšikovia, hostesky, ale aj fotografi (medzi ktorými som bol i ja) schytali plné zásahy tohto „zlatého moku“. Napriek pooblievanému foťáku, presedenému druhému preteku WTCC na toalete, môžem za všetkých divákov povedať, že to bol jeden úžasný a nezabudnuteľný zážitok, ktorý si budem veľmi dlho pamätať.
Viac fotografií z WTCC nájdete na http://www.nobaf.sk/reporty/175-skutone-preteky
Text: Martin Kriško
Foto: Martin Kriško, Helena Jankovičová