Hneď na úvod by som chcel poveďať, že celú recenziu s fotkami si môžete pozrieť na http://www.emphotography.eu/predstavujeme/samyang-14mm-f2-8-l-kova-14tka-od-canonu-pre-chudobnych/
Podarilo sa nám zapožičať objektív Samyang 14mm f/2.8 na dlhodobý test. Na úvod by som povedal, že objektív je určený ako pre APS-C zrkadlovky tak aj full-frame telá. Už počas natáčania 16. epizódy keď sme fotili Alfu s hviezdami sme si vraveli, že nebolo by zlé mať na nočnú oblohu aj niečo naozaj široké s dobrou svetelnosťou bez efektu fisheye. A práve to bol – aspoň pre mňa hlavný dôvod, prečo som si chcel zapožičať tento objektív. A samozrejme, že som ho pri fotení hviezd aj využil ale o tom až neskôr…
Počas celého testu som používal foťák Canon 5D mark III.
Objektív- jedná sa teoreticky o najširokouhlejší objektív bez fisheye efektu, aký sa da zaobstarať na snímače full-frame (zorný uhol je 114 stupňov). Môžete ho mať vo verzii pre Canon, Nikon, Pentax a Sony. Optická sústava sa skladá zo 14 elementov v 12 skupinách a obsahuje jeden asferický člen. Zaostriť dokáže už od 28 cm. Naša Canon verzia objektívu važila 555g. Spracovanie je na veľmi vysokej úrovni, pri jeho výrobe bol použitý hlavne kov ale aj plast. Z plastu je vyrobená slnečná clona, zaostrovací a clonový krúžok, ostané časti sú kovové. Pri jeho požívaní som mal veľmi dobrý pocit z celkového spracovania. Dá sa povedať, že vyhotovenie tohto skla je vzorové. Za dobu používania žiadna časť nemala vôlu, nič nevŕzgalo, jednoducho bolo všetko tak ako sa patrí.
Zaostrovanie v tomto objektíve je manuálne. Chod zaostrovacieho prstenca je veľmi hladký s jemným odporom. Extrémne praktické to je pri natáčaní videa, kde si počas natáčania môžte plynulo preostrovať bez zasekávania – pekný plynulý pohyb. Zaostrovanie je naozaj komfortné a príjemné, ja som si ho takmer okamžite obľúbil. Na zaostrovacom krúžku je pekne rozpísaná zaostrovaná vzdialenosť, vďaka ktorej si viete dobre zaostriť aj bez toho aby ste sa pozreli do hladáčika .Je to možné aj v ďaka tomu, že pri takto širokouhlom objektíve nie je hĺbka ostrosti až tak malá, ako u iných skiel. Často som túto metódu požíval a nemal som problém dobre zaostriť, aj keď s automatickým ostrením sa to samozrejme porovnať nedá. A ak by bol AF motorček zabudovaný bol by to len plus. Ak idete fotiť krajinku, najlepšie je foťák dať na statív a zaostriť si cez live view, pri fotení reportáže to nie však moc praktické. Jedine kde vidím trocha problém je dráha zaostrovacieho krúžku ktorá je dosť dlhá (od 28cm po nekonečno), ale to je pri takýchto objektívoch bežné. Neviem či to bola chyba len nášho kusu, ale keď som nastavil ostrenie na nekonečno fotka nebola ostrá bod kde bolo zaostrené na nekonečno bol mierne posunutý od znázornenej rysky.
Objektívy Samyang majú celkovo dobrú optickú kvalitu, ani tento model nie je výnimka.
Použitelný je hneď od clony f/2,8 , ale bude to chcieť mierne pridanie kontrastu. Už od clony f/4 je už všetko ako má byť. Ohľadne ostrosti nie je tomuto objektívu moc čo vytýkať. Ostrosť je naozaj dobrá už od clony 2,8.
Najväčší problém však vidím v značnej vinetácií, ktorá je pri nižších clonách veľmi výrazná.
Samozrejme pri priclonení sa pomalinky vytráca, ale ide to len veľmi zvolna.
Vinetácia sa dá odstrániť, alebo aspoň čiastočne eliminovať softwarovo.
Za to oveľa lepšie je na tom chromatická aberácia – tá je len minimálna.
Taktiež ma veľmi milo prekvapilo správanie sa objektívu v ťažkých svetelných podmienkach, ide teda hlavne protisvetlo, kedy sa na fotkách nevytvárajú výrazné odlesky. Fotenie aj priamo proti slnku nie je problém.
Ale musím spomenúť jeden výrazný problém a ním je súdkovité skreslenie.V podstate súdkovité skreslenie nie je úplne ten správny výraz, ide totiž o dosť komplikované skreslenie – také nepravidelné súdkovité skreslenie, ako môžete vidieť na fotkách. Z tohoto dôvodu nie je objektív moc vhodný na fotenie architektúry, aj keď samozrejme skreslenie sa dá softwarovo opraviť, ale spraviť to nebude jednoduché, preto si nemyslím, že by to bola tá správna cesta. Celkovo sa nebojím tvrdiť že pomer optická kvalita a cena je viac než dobrá.
Toto sklo som používal skoro 3 mesiace pri rôznych druhoch fotenia. Ako môžete vidieť na fotkách vyskúšal som sním fotiť reportáž, architektúru, nočnú oblohu alebo aj prírodu. Trocha by som chcel povedať o fotení nočnej oblohy, pretože to bol hlavný dôvod, prečo som ten objektív chcel. Každý kto trocha fotí nočnú oblohu, alebo už niečo také skúšal vie, že aby ste mohli dať dlhší čas – bez toho aby ste mali hviezdy rozmazané pohybom zeme, potrebuje čo možno najširší zorný uhol alebo teda objektív. To isté platí zas aj v prípade ak chcete dosiahnuť to, aby ste mali na fotke zachytených čo najviac hviezd, potrebujete čo možno najsvetelneší objektív. Samotné manuálne ostrenie nehrá rolu, pretože aj keby má AF motorček, ostrili by ste ručne. Pre tieto parametre je tento objektív na fotenie nočnej oblohy ako stvorený. Trochu ešte vidím problém tej výraznej vinetácií, ale tú už odstránite v počítači. Pre fotografov nočnej oblohy ho môžem len a len odporučiť. Pre zaujímavosť, používa ho aj jeden významný Český fotograf Ladislav Kamarád. Ak ste ešte nevideli jeho fotky odporúčam pozrieť sú naozaj úžasné.
Teraz by som zas povedal niečo o veciach, ktoré mi vadili. Už okrem spomenutého optického skreslenia a výraznej vinetácie mi napríklad trocha prekáža nemožnosť použiť filter na objektív, z dôvodu konštrukcie. Jednak tomu prekáža na pevno primontovaná slnečná clona a aj vypuklý predný optický člen. Na prvý pohľad skoro vyzerá, ako objektív fisheye. Z toho vyplýva, že is naň treba dávať pozor, aby ste ho nechtiac nepoškriabali, alebo inak nepoškodili. Okrem toho, pri nasadzovaní objektívu na foťák treba držať objektív za clonu (krytku objektívu). Toto sa mi osvedčilo z praktického hľadiska lebo inak sa hlavne veľmi zle dáva dole pretože ho inak nejde dobre uchopiť, kedže sú tam pohyblivé časti ako clonový a zaotrovací prstenec a pri odťahovani objektívu sa časti pohybujú. To už je len taká drobnosť z praxe, ktorú som nadobudol pri používaní objektívu.
Podarilo sa nám zapožičať objektív Samyang 14mm f/2.8 na dlhodobý test. Na úvod by som povedal, že objektív je určený ako pre APS-C zrkadlovky tak aj full-frame telá. Už počas natáčania 16. epizódy keď sme fotili Alfu s hviezdami sme si vraveli, že nebolo by zlé mať na nočnú oblohu aj niečo naozaj široké s dobrou svetelnosťou bez efektu fisheye. A práve to bol – aspoň pre mňa hlavný dôvod, prečo som si chcel zapožičať tento objektív. A samozrejme, že som ho pri fotení hviezd aj využil ale o tom až neskôr…
Počas celého testu som používal foťák Canon 5D mark III.
Objektív- jedná sa teoreticky o najširokouhlejší objektív bez fisheye efektu, aký sa da zaobstarať na snímače full-frame (zorný uhol je 114 stupňov). Môžete ho mať vo verzii pre Canon, Nikon, Pentax a Sony. Optická sústava sa skladá zo 14 elementov v 12 skupinách a obsahuje jeden asferický člen. Zaostriť dokáže už od 28 cm. Naša Canon verzia objektívu važila 555g. Spracovanie je na veľmi vysokej úrovni, pri jeho výrobe bol použitý hlavne kov ale aj plast. Z plastu je vyrobená slnečná clona, zaostrovací a clonový krúžok, ostané časti sú kovové. Pri jeho požívaní som mal veľmi dobrý pocit z celkového spracovania. Dá sa povedať, že vyhotovenie tohto skla je vzorové. Za dobu používania žiadna časť nemala vôlu, nič nevŕzgalo, jednoducho bolo všetko tak ako sa patrí.
Zaostrovanie v tomto objektíve je manuálne. Chod zaostrovacieho prstenca je veľmi hladký s jemným odporom. Extrémne praktické to je pri natáčaní videa, kde si počas natáčania môžte plynulo preostrovať bez zasekávania – pekný plynulý pohyb. Zaostrovanie je naozaj komfortné a príjemné, ja som si ho takmer okamžite obľúbil. Na zaostrovacom krúžku je pekne rozpísaná zaostrovaná vzdialenosť, vďaka ktorej si viete dobre zaostriť aj bez toho aby ste sa pozreli do hladáčika .Je to možné aj v ďaka tomu, že pri takto širokouhlom objektíve nie je hĺbka ostrosti až tak malá, ako u iných skiel. Často som túto metódu požíval a nemal som problém dobre zaostriť, aj keď s automatickým ostrením sa to samozrejme porovnať nedá. A ak by bol AF motorček zabudovaný bol by to len plus. Ak idete fotiť krajinku, najlepšie je foťák dať na statív a zaostriť si cez live view, pri fotení reportáže to nie však moc praktické. Jedine kde vidím trocha problém je dráha zaostrovacieho krúžku ktorá je dosť dlhá (od 28cm po nekonečno), ale to je pri takýchto objektívoch bežné. Neviem či to bola chyba len nášho kusu, ale keď som nastavil ostrenie na nekonečno fotka nebola ostrá bod kde bolo zaostrené na nekonečno bol mierne posunutý od znázornenej rysky.
Objektívy Samyang majú celkovo dobrú optickú kvalitu, ani tento model nie je výnimka.
Použitelný je hneď od clony f/2,8 , ale bude to chcieť mierne pridanie kontrastu. Už od clony f/4 je už všetko ako má byť. Ohľadne ostrosti nie je tomuto objektívu moc čo vytýkať. Ostrosť je naozaj dobrá už od clony 2,8.
Najväčší problém však vidím v značnej vinetácií, ktorá je pri nižších clonách veľmi výrazná.
Samozrejme pri priclonení sa pomalinky vytráca, ale ide to len veľmi zvolna.
Vinetácia sa dá odstrániť, alebo aspoň čiastočne eliminovať softwarovo.
Za to oveľa lepšie je na tom chromatická aberácia – tá je len minimálna.
Taktiež ma veľmi milo prekvapilo správanie sa objektívu v ťažkých svetelných podmienkach, ide teda hlavne protisvetlo, kedy sa na fotkách nevytvárajú výrazné odlesky. Fotenie aj priamo proti slnku nie je problém.
Ale musím spomenúť jeden výrazný problém a ním je súdkovité skreslenie.V podstate súdkovité skreslenie nie je úplne ten správny výraz, ide totiž o dosť komplikované skreslenie – také nepravidelné súdkovité skreslenie, ako môžete vidieť na fotkách. Z tohoto dôvodu nie je objektív moc vhodný na fotenie architektúry, aj keď samozrejme skreslenie sa dá softwarovo opraviť, ale spraviť to nebude jednoduché, preto si nemyslím, že by to bola tá správna cesta. Celkovo sa nebojím tvrdiť že pomer optická kvalita a cena je viac než dobrá.
Toto sklo som používal skoro 3 mesiace pri rôznych druhoch fotenia. Ako môžete vidieť na fotkách vyskúšal som sním fotiť reportáž, architektúru, nočnú oblohu alebo aj prírodu. Trocha by som chcel povedať o fotení nočnej oblohy, pretože to bol hlavný dôvod, prečo som ten objektív chcel. Každý kto trocha fotí nočnú oblohu, alebo už niečo také skúšal vie, že aby ste mohli dať dlhší čas – bez toho aby ste mali hviezdy rozmazané pohybom zeme, potrebuje čo možno najširší zorný uhol alebo teda objektív. To isté platí zas aj v prípade ak chcete dosiahnuť to, aby ste mali na fotke zachytených čo najviac hviezd, potrebujete čo možno najsvetelneší objektív. Samotné manuálne ostrenie nehrá rolu, pretože aj keby má AF motorček, ostrili by ste ručne. Pre tieto parametre je tento objektív na fotenie nočnej oblohy ako stvorený. Trochu ešte vidím problém tej výraznej vinetácií, ale tú už odstránite v počítači. Pre fotografov nočnej oblohy ho môžem len a len odporučiť. Pre zaujímavosť, používa ho aj jeden významný Český fotograf Ladislav Kamarád. Ak ste ešte nevideli jeho fotky odporúčam pozrieť sú naozaj úžasné.
Teraz by som zas povedal niečo o veciach, ktoré mi vadili. Už okrem spomenutého optického skreslenia a výraznej vinetácie mi napríklad trocha prekáža nemožnosť použiť filter na objektív, z dôvodu konštrukcie. Jednak tomu prekáža na pevno primontovaná slnečná clona a aj vypuklý predný optický člen. Na prvý pohľad skoro vyzerá, ako objektív fisheye. Z toho vyplýva, že is naň treba dávať pozor, aby ste ho nechtiac nepoškriabali, alebo inak nepoškodili. Okrem toho, pri nasadzovaní objektívu na foťák treba držať objektív za clonu (krytku objektívu). Toto sa mi osvedčilo z praktického hľadiska lebo inak sa hlavne veľmi zle dáva dole pretože ho inak nejde dobre uchopiť, kedže sú tam pohyblivé časti ako clonový a zaotrovací prstenec a pri odťahovani objektívu sa časti pohybujú. To už je len taká drobnosť z praxe, ktorú som nadobudol pri používaní objektívu.