Hore

Migrace - stěhování pakoňů

Nutkání pakoňů k pravidelným přesunům z jednoho místa na druhé a k překonání útrap s tím spojených patří k nejúchvatnějším představením africké divočiny. Při těchto na světě ojedinělých přesunech musí překročit řeky Grumeti v národním parku Serengeti a známější Maru v rezervaci Masai Mara. V řece na ně čeká nebezpečí v podobě mimořádně velkých krokodýlů a mnoho jich při přechodu utone.


Koncem listopadu ještě stále nepršelo, migrace pakoňů se letos opozdila. Díky tomu stojí na břehu řeky Mary jen pakoně bez jinak vždy přítomných aut s turisty.


Když v roce 1959 dělal německý zoolog Bernard Grzimek se svým synem Michaelem poprvé v historii v Serengeti letecký terénní průzkum, aby zjistili kam vlastně stáda pakoňů putují, napočítali jich okolo statisíců a rozplývali se nad tím množstvím. Úživnost travnaté savany je ale daleko větší než se kdy předpokládalo. Dnes žije na stejné ploše až 1,7 mil. pakoňů, asi 400 000 gazel Thomsonových a 300 000 zeber! Ti všichni se každoročně společně vydávají na nikdy nekončící pouť. Množství pakoňů ve stádě v několikaletých cyklech i během roku kolísá a jejich počet je do značné míry závislý na množství potravy a nemocech, nikoli na počtu predátorů, jak se všichni ještě donedávna domnívali. Predátoři loví hlavně mladé, slabé nebo nemocné kusy a přirozeně tak působí na ozdravný proces ve stádech.


Stádo pakoňů stojí na strmém břehu řeky Mary a bedlivě pozoruje okolí. Trvá dlouho, než se první z nich odváží vstoupit do řeky.


A proč právě pakoňů je zde takové množství? Ač to zní paradoxně, hlavním důvodem jejich úspěšnosti je, že na rozdíl od jiných druhů býložravců se nedokáží hned tak něčemu přizpůsobit. Prastarý pud stěhování je charakteristický pro obyvatele polosuchých a suchých oblastí, kde je rostlinstvo příliš skrovné na to, aby je po celý rok uživilo. Pohyb stád mezi Serengeti a Masai Marou se řídí sezónními srážkami a místem, kde se pakoně rozmnožují. Schopnost stěhovat se po úrodné stopě, kterou za sebou zanechají ustupující deště, je hlavní předností pakoňů.


Instinkt či vlastní zkušenost z předchozích let nabádá zvířata k opatrnosti. Řeka je plná krokodýlů, kteří ve vodě čekají na snadnou kořist.


Pakoně nemají stálá teritoria, neboť tráví život v neustálém pohybu. Dočasná působiště si vytvářejí za pochodu v období páření. Když se pak blíží období rozmnožování, vyhledají březí samice určitá místa mezi jihovýchodní částí Serengeti a kráterem Ngorongoro, na pláních u závětrné strany Kráterové vysočiny, kde přibližně ve stejnou dobu všechny porodí. Soustřeďují se nejraději do malých skupin podle pohlaví a zdá se, že první porod vyvolá řetězovou reakci. Pokud se ale samice necítí bezpečně, dokáží porod zadržet až dva týdny. Porod není dobré uspěchat, neboť první novorozenci ve stádě mají malou šanci, že se dožijí dospělosti. Teprve když všude okolo skotačí tucty jiných mláďat, má mládě daleko větší naději, že právě ono bude ušetřeno. Pokud všechny samice ve stádě porodí najednou, zůstane život mnoha mláďat ušetřen, neboť i šelmy, které loví raději mladé než dospělé kusy, se jednou nasytí a přestanou lovit. Samice raději rodí dopoledne, kdy většina šelem odpočívá a mláďata mají více času, aby nabrala síly, postavila se na vratké nohy a dokázala je následovat. Ale ani pak nemají na růžích ustláno. Spousta mláďat se ve stádě ztratí, a pokud je matky nenajdou, jsou odsouzena k smrti, neboť žádná cizí samice je nenakojí.


Než se první zvířata odváží vkročit do řeky, opakovaně sejdou strmý sráz, napijí se a vrátí se zpět nahoru na hranu strže. Zebry jsou ostražitější než pakoně.


Proč právě sem, na jihovýchod Serengeti se stáda během období dešťů stěhují, když v té době je pastvy dostatek všude? Bylo zjištěno, že zdejší nízká tráva díky sopečnému podloží, na kterém roste, obsahuje daleko více bílkovin a minerálů než jinde v Serengeti. Vápník, ale hlavně fosfor, je důležitým stavebním prvkem pro růst kostí mláďat, takže zde mohou matky kojit svá mláďata, aniž by musely čerpat ze zásob fosforu ve svých kostech. I pouhým okem je zde, u jezera Ndutu vidět, že půda obsahuje velké množství minerálů. Voda v jezeře je jimi silně nasycena a vyschne-li, zůstane na dně bílá krusta sodných a vápnitých solí. Nejen při přechodu obou řek, ale také v bahnitých mělkých vodách jezera Ndutu a Masek spousta pakoňů utone.


A nakonec se společně  s nimi vrhnou do řeky…


Tato oblast už ale nespadá pod národní park Serengeti, ale je součástí rezervace Ngorongoro Conservation Area. Divoká zvěř bohužel soutěží o pastvu s rozrůstajícími se stády skotu domorodých Masajů. Kozy a ovce vyžerou trávu až ke kořínkům. Dnes už tu tráva málokdy doroste takové výše, aby byla schopna nakrmit všechna zvířata…


Protější svah řeky je strmý. Nastává tlačenice na kterou číhají všudypřítomní krokodýli.


Správa rezervace dokonce zvažuje možnost, že Masaje z oblasti postupně vystěhuje. Už ne ale direktivně, jak se dělo dříve, ale dohodou: mladé generaci nabídne lepší životní podmínky mimo území rezervace. Obrovský tlak silně se rozrůstající africké populace na divokou přírodu je enormní a tak jim přejme, ať se jim to podaří. Jen tak zůstane zachované toto ojedinělé přírodní divadlo i pro příští generace.


Díky pravidelným přísunům potravy, žijí v řekách Maře v Keni a Gruneti v Tanzanii největší krokodýli v Africe.


Krokodýli se vrhají na migrujících pakoně a začíná boj na život a na smrt.



Když však krokodýl naruší hroší teritorium ani on není v bezpečí - hroch na něj nemilosrdně zaútočí.






Když zvířata překonají dravý proud řeky a vyhnou se útokům krokodýlů, čeká je poslední překážka v podobě strmého břehu řeky.



Během migrace musí stáda překonat také alkalické jezera Masek a Ndutu v Serengeti. V bahnitém podloží jich spousta uvázne a zahyne.


www.livingstone.cz 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bajajanik
2014-04-16 07:22:19
krasne!
 
dekel
2014-04-16 08:09:49
zazitok!!
 
milanF
 
kozakm
2014-04-16 08:45:23
Stěhování je impozantní, ale fotky jsou strašně nudné.
 
Hanigal
2014-04-16 09:08:24
príspevok od: kozakm
Stěhování je impozantní, ale fotky jsou strašně nudné.
Nudné? Vôbec by som nepovedal. A strašne nudné - to už vôbec nie. Všimol som si, že fotíte šport. Nie každý je zameraný na akciu a všetko chce zobraziť ako adrenalínovú šou. Viem si predstaviť, že z migrácie mohli byť aj akčnejšie fotky, ale možno zámerom autora nebola akčnosť. Mne sa fotky celkom páčia... Pre Vás musí byť napríklad Cartier Bresson asi ... najnudnejší fotograf...
 
matej.p
2014-04-16 09:40:24
Paráda! Ticho závidím
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2014-04-16 10:36:31
Krasny report - vidiet nieco take na vlastne oci musi byt uzasny zazitok.
 
Pallio
2014-04-16 11:02:48
podarene
 
kozakm
2014-04-16 12:29:55
príspevok od: Hanigal
Nudné? Vôbec by som nepovedal. A strašne nudné - to už vôbec nie. Všimol som si, že fotíte šport. Nie každý je zameraný na akciu a všetko chce zobraziť ako adrenalínovú šou. Viem si predstaviť, že z migrácie mohli byť aj akčnejšie fotky, ale možno zámerom autora nebola akčnosť. Mne sa fotky celkom páčia... Pre Vás musí byť napríklad Cartier Bresson asi ... najnudnejší fotograf...
Pokud autorovým záměrem bylo nafotit tuctové fotky pakoňů, potom se mu to povedlo na jedničku a nelze než pochválit!
 
Hanigal
2014-04-16 13:44:34
Nudné, tuctové, trápne... akoby som počul môjho päťročného synátora ... Uvedomujete si, že toto je amatérsky fotoportál, kde veľa ľudí zverejní svoju fotku alebo reportáž s malou dušičkou - aspoň teda ja a čaká, ako ostatní zareagujú a aby sa na základe reakcií zlepšil ???. Nie je to reportáže pre NG alebo GEO... Je to podarená reportáž, ktorá sa väčšine ľudí tu páči... Netvrdím, že je zakázané alebo nedovolené kritizovať, ale konštruktívne... Napríklad: "Možno by bolo lepšie viac sa priblížiť", "sústrediť sa na detail", "počkať si na ten vhodný okamih".... Pre niekoho, kto sa venuje foteniu pakoní a videl "takmer všetky" pakone na webe, bude asi 99% nových fotiek pakoní "tuctových" alebo "nudných"... Neviem, čo bolo cieľom Vašej reakcie. Zdeptať autora reportáže? Prejaviť svoj neodôvodnený názor? Poukázať na svoju tvorbu? Kopnúť si do niekoho, lebo som sa zle vyspal? Nominovať sa na fotografickú autoritu? Samozrejme môžete zúrivo reagovať na tento príspevok, ale ak sa čo len na chvíľu sebakritický zamyslíte nad tým, čo som napísal, budem spokojný...
 
marcus_labeo
2014-04-16 13:56:14
príspevok od: Hanigal
Nudné, tuctové, trápne... akoby som počul môjho päťročného synátora ... Uvedomujete si, že toto je amatérsky fotoportál, kde veľa ľudí zverejní svoju fotku alebo reportáž s malou dušičkou - aspoň teda ja a čaká, ako ostatní zareagujú a aby sa na základe reakcií zlepšil ???. Nie je to reportáže pre NG alebo GEO... Je to podarená reportáž, ktorá sa väčšine ľudí tu páči... Netvrdím, že je zakázané alebo nedovolené kritizovať, ale konštruktívne... Napríklad: "Možno by bolo lepšie viac sa priblížiť", "sústrediť sa na detail", "počkať si na ten vhodný okamih".... Pre niekoho, kto sa venuje foteniu pakoní a videl "takmer všetky" pakone na webe, bude asi 99% nových fotiek pakoní "tuctových" alebo "nudných"... Neviem, čo bolo cieľom Vašej reakcie. Zdeptať autora reportáže? Prejaviť svoj neodôvodnený názor? Poukázať na svoju tvorbu? Kopnúť si do niekoho, lebo som sa zle vyspal? Nominovať sa na fotografickú autoritu? Samozrejme môžete zúrivo reagovať na tento príspevok, ale ak sa čo len na chvíľu sebakritický zamyslíte nad tým, čo som napísal, budem spokojný...
Asi nepoznáš pána s nickom kozakm; 99% jeho reakcií sú odsudzujúce a kritizujúce, pretože len on je Pán fotograf umelec a my všetci ostatní sme trápni amatéri fotiaci nudné a tuctové zábery.
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2014-04-16 14:16:02
príspevok od: kozakm
Stěhování je impozantní, ale fotky jsou strašně nudné.
no zcasti suhlasim, neviem ako zrucny je fotograf, no miesto s velkým potencialom by som urcite nafotil putavejšie. Na druhej strane to zas neje až tak špatne a ubral by som z davky kritizovania
 
kozakm
2014-04-16 14:22:13
príspevok od: Hanigal
Nudné, tuctové, trápne... akoby som počul môjho päťročného synátora ... Uvedomujete si, že toto je amatérsky fotoportál, kde veľa ľudí zverejní svoju fotku alebo reportáž s malou dušičkou - aspoň teda ja a čaká, ako ostatní zareagujú a aby sa na základe reakcií zlepšil ???. Nie je to reportáže pre NG alebo GEO... Je to podarená reportáž, ktorá sa väčšine ľudí tu páči... Netvrdím, že je zakázané alebo nedovolené kritizovať, ale konštruktívne... Napríklad: "Možno by bolo lepšie viac sa priblížiť", "sústrediť sa na detail", "počkať si na ten vhodný okamih".... Pre niekoho, kto sa venuje foteniu pakoní a videl "takmer všetky" pakone na webe, bude asi 99% nových fotiek pakoní "tuctových" alebo "nudných"... Neviem, čo bolo cieľom Vašej reakcie. Zdeptať autora reportáže? Prejaviť svoj neodôvodnený názor? Poukázať na svoju tvorbu? Kopnúť si do niekoho, lebo som sa zle vyspal? Nominovať sa na fotografickú autoritu? Samozrejme môžete zúrivo reagovať na tento príspevok, ale ak sa čo len na chvíľu sebakritický zamyslíte nad tým, čo som napísal, budem spokojný...
No a? Amatér nemůže mít zajímavé fotky?
 
PeCh
2014-04-16 14:23:02
príspevok od: kozakm
Pokud autorovým záměrem bylo nafotit tuctové fotky pakoňů, potom se mu to povedlo na jedničku a nelze než pochválit!
Aj mne pripadajú tieto fotky obyčajné, v tom význame, že sú podobné ako všetci ostatný, čo to fotia. Ale vedel by si to reálne nafotiť inak? Asi nie. Preto sú všetky fotoreportáže z tejto migrácie podobné. Fotograf musí mať naozaj šťastie, aby sa stalo niečo, z čoho môže vzniknúť nezabudnuteľná fotka. A to sa nestáva každý deň. Nehovoriac o tom, že tá masa zvierat, čo sa tam premelie znamená značné nebezpečenstvo pre fotografov, tak majú dosť limitované možnosti odkiaľ fotiť. To opäť vedie k podobným fotkám.

Skoro všetky fotky v tejto reportáži boli z FF 500mm, možno nejaký orez. Je to dlhé ohnisko, ale ani s ním nemôžeš byť dostatočne blízko. APS-C by možno pomohlo, ale asi tiež nie dostatočne. Keby si to fotil 50-kou a bol vo vnútri stáda, tak by si získal nezabudnuteľné fotky (nezabudol by si ich do rýchleho konca života).

A ešte čo sa fotiek týka, tak posledné 2 mi vôbec nepripadajú tuctové. Jedinú výhradu pri týchto fotkách mám voči (ne)kvalite zmenšenia, ale to nie je chyba fotografa, ale skôr portálu.
 
kozakm
2014-04-16 14:25:23
príspevok od: PeCh
Aj mne pripadajú tieto fotky obyčajné, v tom význame, že sú podobné ako všetci ostatný, čo to fotia. Ale vedel by si to reálne nafotiť inak? Asi nie. Preto sú všetky fotoreportáže z tejto migrácie podobné. Fotograf musí mať naozaj šťastie, aby sa stalo niečo, z čoho môže vzniknúť nezabudnuteľná fotka. A to sa nestáva každý deň. Nehovoriac o tom, že tá masa zvierat, čo sa tam premelie znamená značné nebezpečenstvo pre fotografov, tak majú dosť limitované možnosti odkiaľ fotiť. To opäť vedie k podobným fotkám.

Skoro všetky fotky v tejto reportáži boli z FF 500mm, možno nejaký orez. Je to dlhé ohnisko, ale ani s ním nemôžeš byť dostatočne blízko. APS-C by možno pomohlo, ale asi tiež nie dostatočne. Keby si to fotil 50-kou a bol vo vnútri stáda, tak by si získal nezabudnuteľné fotky (nezabudol by si ich do rýchleho konca života).

A ešte čo sa fotiek týka, tak posledné 2 mi vôbec nepripadajú tuctové. Jedinú výhradu pri týchto fotkách mám voči (ne)kvalite zmenšenia, ale to nie je chyba fotografa, ale skôr portálu.
Těžko říct, zda bych to nafotil líp; a pokud ne, asi bych to nevystavoval.
Zmenšení neřeším, věžím, že technická kvalita je stoprocentní.
 
Lubo54
2014-04-16 21:21:00
príspevok od: kozakm
Těžko říct, zda bych to nafotil líp; a pokud ne, asi bych to nevystavoval.
Zmenšení neřeším, věžím, že technická kvalita je stoprocentní.
Kozák...Ty si bol aj zostaneš arogantný, sebastredný, namyslený superblb...to nemyslím ako urážku...lebo Teba sa vlastne ani nedá uraziť...
 
blahoslav J B Art
2014-04-16 21:48:34
musi to byt uzasny zazitok a clovek, ktory sa tam ocitne len raz v zivote, sa asi musi rozhodnut, ci chce zaujimave fotky alebo zaujimavy zazitok ... robit dve veci naraz dokazu len zeny
... tak ja zatial pojdem trenovat fotenie stahovania pakoni z parlamentnej saly do bufetu
 
Lubo54
2014-04-16 22:02:24
príspevok od: kozakm
Těžko říct, zda bych to nafotil líp; a pokud ne, asi bych to nevystavoval.
Zmenšení neřeším, věžím, že technická kvalita je stoprocentní.
Musím...chcem konečne reagovať S pánom "super fotografom" Kozákom som mal tú česť stretnúť sa na www.fotoaparat.cz .Poprosil som ho o radu ako doostruje fotky vo Photoshope...mal tam pre mňa (možno aj pre iných ) zaujímavú fotku ...malého chlapca nie českého pôvodu (asi vietnamca,alebo araba),ako "čumí" na pražský orloj. Pekné foto...zaujímavá DOF. Jeho reakcia bola ...prečo som oslovil práve jeho...ale pri všetkej úcte...napísal mi hodnoty, pri ktorých doostruje fotky. Potom sme prehodili pár slušných e-mailov. Slušnosť v komunikácii skončila, keď sa niekde na internete vyjadril k téme ...slovenskí študenti na českých vysokých školách zaberajú miesto českým študentom, ( konkrétne jeho bratovi ). Šovinizmus "českých národovcov" v plnej nahote. Po mojom e-maili pánovi Kozákovi...že neverím vlastným očiam a ušiam, ako môže byť niekto v tomto storočí taký šovinista a primitív...naša komunikácia skončila. Tomu som bol rád a nemienim robiť žiadne ústupky typu ...snáď to tak nemyslel...a asi som to zle pochopil. Šovinistov nenávidím...a nielen tento typ vymedzovania sa k rase,národnosti, vierovyznaniu atď. Trápna komunikácia potom pokračovala na www.fotoaparat.cz , kde som dával fotky na hodnotenie. Bola tam v tom čase super komunita...hodnotili sme si fotky,veľakrát ..."uznávam" vysoko na stupnici od 1 po 7, ale bola to sranda a navzájom sme si niektorí ako "spriaznené duše" fotky aj nadhodnocovali veď nešlo o život ...len o blbé a ničnehovoriace čísla...Samozrejme okrem pána "dokonalého" profifotografa pána Kozáka. Jeho hodnotenia boli vždy zmesou arogancie,odporu,povýšenectva,nadradenosti, neschopnosti akejkoľvek slušnej medziľudskej komunikácie...a jeho spôsob komunikácie pokračuje aj v tejto komunite. O tom niet najmenších pochýb. Všímam si to od času od kedy som vstúpil na E-photo. Pán Kozák je jedinečný v tom,že fotí snáď všetko čo sa v Čechách hýbe...atletiku,spoločenský tanec,šach,fotbal,hokej,lyžovanie,divokú vodu,stolný tenis,tenis,vzpieranie,box,krasokorčulovanie...no nechce sa mi ďalej popisovať šírku jeho fotozáujmu. Po tisíckach hodín absolvovaných na športoviskách, sem tam vypadne aj dobrý záber...to je treba kriticky priznať. To by nafotil aj orangutan, ak by mal na krku zavesený Canon dvadsať dní do mesiaca. ...
Evidujem aj arogantné výroky na adresu iných ľudí na tomto fóre,nevynímajúc pána Srnca, ktorému len základná ľudská slušnosť velí reagovať tak ako reaguje...
Kultúru vyjadrovania pána Kozáka poznajú asi všetci návštevníci či už na slovenských ,alebo českých fotofórach. Preto nikdy nebude váženým fotografom. K tomu treba aj iné ľudské vlastnosti, ako mačkanie spúšte pravým ukazovákom...
 
kozakm
2014-04-16 22:15:17
príspevok od: Lubo54
Musím...chcem konečne reagovať S pánom "super fotografom" Kozákom som mal tú česť stretnúť sa na www.fotoaparat.cz .Poprosil som ho o radu ako doostruje fotky vo Photoshope...mal tam pre mňa (možno aj pre iných ) zaujímavú fotku ...malého chlapca nie českého pôvodu (asi vietnamca,alebo araba),ako "čumí" na pražský orloj. Pekné foto...zaujímavá DOF. Jeho reakcia bola ...prečo som oslovil práve jeho...ale pri všetkej úcte...napísal mi hodnoty, pri ktorých doostruje fotky. Potom sme prehodili pár slušných e-mailov. Slušnosť v komunikácii skončila, keď sa niekde na internete vyjadril k téme ...slovenskí študenti na českých vysokých školách zaberajú miesto českým študentom, ( konkrétne jeho bratovi ). Šovinizmus "českých národovcov" v plnej nahote. Po mojom e-maili pánovi Kozákovi...že neverím vlastným očiam a ušiam, ako môže byť niekto v tomto storočí taký šovinista a primitív...naša komunikácia skončila. Tomu som bol rád a nemienim robiť žiadne ústupky typu ...snáď to tak nemyslel...a asi som to zle pochopil. Šovinistov nenávidím...a nielen tento typ vymedzovania sa k rase,národnosti, vierovyznaniu atď. Trápna komunikácia potom pokračovala na www.fotoaparat.cz , kde som dával fotky na hodnotenie. Bola tam v tom čase super komunita...hodnotili sme si fotky,veľakrát ..."uznávam" vysoko na stupnici od 1 po 7, ale bola to sranda a navzájom sme si niektorí ako "spriaznené duše" fotky aj nadhodnocovali veď nešlo o život ...len o blbé a ničnehovoriace čísla...Samozrejme okrem pána "dokonalého" profifotografa pána Kozáka. Jeho hodnotenia boli vždy zmesou arogancie,odporu,povýšenectva,nadradenosti, neschopnosti akejkoľvek slušnej medziľudskej komunikácie...a jeho spôsob komunikácie pokračuje aj v tejto komunite. O tom niet najmenších pochýb. Všímam si to od času od kedy som vstúpil na E-photo. Pán Kozák je jedinečný v tom,že fotí snáď všetko čo sa v Čechách hýbe...atletiku,spoločenský tanec,šach,fotbal,hokej,lyžovanie,divokú vodu,stolný tenis,tenis,vzpieranie,box,krasokorčulovanie...no nechce sa mi ďalej popisovať šírku jeho fotozáujmu. Po tisíckach hodín absolvovaných na športoviskách, sem tam vypadne aj dobrý záber...to je treba kriticky priznať. To by nafotil aj orangutan, ak by mal na krku zavesený Canon dvadsať dní do mesiaca. ...
Evidujem aj arogantné výroky na adresu iných ľudí na tomto fóre,nevynímajúc pána Srnca, ktorému len základná ľudská slušnosť velí reagovať tak ako reaguje...
Kultúru vyjadrovania pána Kozáka poznajú asi všetci návštevníci či už na slovenských ,alebo českých fotofórach. Preto nikdy nebude váženým fotografom. K tomu treba aj iné ľudské vlastnosti, ako mačkanie spúšte pravým ukazovákom...
Tak dlouhý příspěvek jsem ještě nikdy nedostal, díky! Je fajn, že na fotowebu diskutujeme o lidech a ne o fotkách
 
blahoslav J B Art
2014-04-16 22:24:14
príspevok od: kozakm
Tak dlouhý příspěvek jsem ještě nikdy nedostal, díky! Je fajn, že na fotowebu diskutujeme o lidech a ne o fotkách
nemozem nesuhlasit ... toto tu by malo byt o fotkach, nie o susedskych sporoch
 
milann88
2014-04-16 22:42:50
Fotky jsou zajímavé, ale zejména kvůli místu na které se nedostane každý. Tím to u mě končí, fotografie by mohly podstatně lepší. Toto jsou pro mě fotografie, které nafotí každý koho postavíte s pětikilem v ruce v Serengeti k řece.
 
Pixel9
2014-04-16 22:57:23
Super ,paráda !
 
stanik.kolarik
2014-04-17 00:53:58
pánové, pokud chcete dopadnout jako fotopatracka, tak pravidlo "chval a hodnoť plným počtem nebo drž hubu" vyžadujte dál...
 
stanik.kolarik
2014-04-17 00:57:04
pravdu má milann88,
s pětikilem a letenkou do Serengeti ti takové fotky udělá i "mrzák s jedním okem vydloubnutým a druhým zavřeným"
Jako jo, fotky jsou to pěkně, ale co je na nich krom lokality a exotiky zajímavého?
 
bear
2014-04-17 07:49:07
príspevok od: kozakm
Těžko říct, zda bych to nafotil líp; a pokud ne, asi bych to nevystavoval.
Zmenšení neřeším, věžím, že technická kvalita je stoprocentní.
Fotopointy su o zdokumentovani lokality, pozries si ako to tam vyzera, precistas si text a podla fotiek a schojich moznosti a schochich schopnosti zvazis, ci sa Ti tam oplati ist a prinesies fotky, ktore sa budu pacit tebe (ak sa budu pacit aj inym, je to bonus).

Neviem ako je to v serengetti, ale kedze sa jedna o narodny park, tak predpokladam, ze podobne ako v Massai mara, Fotografovanie tam obmedzuje zopar pravidiel z ktorych sa nerobia vynimky:
- autom sa moze chodit len po cestach
- v parku sa nesmie vystupovat z auta
- do parku sa moze len vo vyhradenych hodinach (6-18h)

Potom je tam este zopar dalsich drobnych prekazok:
- ak je v blizkosti slon, alebo hroch, tak Ti sprievodca nevypne motor
- prostredie je tak prasne, ze objektivy je lepsie nevymienat
- ak si v aute s nefotografmi, vacsinou pre teba nemaju pochopenie
- v znamych narodnych parkoch sa pohybuju desiatky aut, takze pri zaujimavych miestach mas vyhlad casto limitovany inymi autami
 
Hanigal
2014-04-17 08:40:33
príspevok od: stanik.kolarik
pravdu má milann88,
s pětikilem a letenkou do Serengeti ti takové fotky udělá i "mrzák s jedním okem vydloubnutým a druhým zavřeným"
Jako jo, fotky jsou to pěkně, ale co je na nich krom lokality a exotiky zajímavého?
Ďalší do série...
"mrzák s jedním okem vydloubnutým a druhým zavřeným" a následne "fotky jsou to pekné". Vy po sebe čítate, čo napíšete? Viete si predstaviť to, o čom píšete? Dôsledky toho, čo píšete? Čo tým, okrem pobavenia zopár ľudí s Vašim zmyslom pre humor, môžete spôsobiť? Kozakm aspoň má nejaké fotky, čo mu vytvára zdanie fotografickej autority, ale u Vás nevidím žiadne vo Vašom profile...
Na divokom západe sa tomu hovorievalo: Ten, čo najskôr strieľa, a potom rozmýšľa..."
Trochu sebakritiky a zodpovednosti za to, čo vypustíte z úst alebo napíšete na "papier"...
Súhlasím s Blahoslavom, že portál nie je o susedských sporoch, ale ak niekto neodôvodnene "zrype" niekoho "fotopoint", len aby si uľavil, a takáto trápna reakcia môže ovplyvniť fotenie dotyčného a vzťah k fotografovaniu (čo dúfam, že nie je tento prípad), alebo jeho chuť vystavovať fotky na tomto portáli a zapájať sa do tejto komunity.... tak to potom JE OPODSTATNENÉ tu riešiť...
 
vrak
2014-04-17 16:05:45
chichi a teraz by mohol niekto napisat podobny clanok ako je ten o turistoch v centre BA co maju na krku zrkadlovku a opacne slnecnu clonu, ze preco a naco si kupuju drahu techniku.
Tento clanok by mohol byt o tom, ze preco ma niekto moznost kupit si pristup na take super fotogenicke miesto a nafotit tam totok nic moc, ked vlastne dobry fotograf by nafotil ine a super, ale nema na to. Tak nejak by to vyznelo ak by som porovnal dovod a motivaciu na napisanie takehoto pojednania. Ok tak sranda by bola

teraz vaznejsie - suhlasim s Bearom, Nikto netusi, ze za akych podmienok sa tam dalo fotit, ano tiez ma napadlo, ze noooo vyliezol by som a lahol si vedla toho krokodila a potom sa ucupil pred pakone nech ma preskakuju jaj to by boli fotky, prevalil sa cez anakondu cvak cvak a odfotil hrocha ako bezi odomna na 1m. Dobre sa to predstavuje , skutocnost mohla a je casto uplne ina. Ok, ked sa rozhodnem ukazat, ze sa to da lepsie - kupim si letenku do afriky nafotim to lepsie a ukazem vam, ze takto sa to robi. V opacnom pripade su to vsetko len blbosti. Nebol som, nemam lepsie, tak no vies pekne to mas, a drzim palec, nabuduce sa posunies aj vdaka tomu co si zazil teraz.


 
stanik.kolarik
2014-04-17 16:49:00
príspevok od: Hanigal
Ďalší do série...
"mrzák s jedním okem vydloubnutým a druhým zavřeným" a následne "fotky jsou to pekné". Vy po sebe čítate, čo napíšete? Viete si predstaviť to, o čom píšete? Dôsledky toho, čo píšete? Čo tým, okrem pobavenia zopár ľudí s Vašim zmyslom pre humor, môžete spôsobiť? Kozakm aspoň má nejaké fotky, čo mu vytvára zdanie fotografickej autority, ale u Vás nevidím žiadne vo Vašom profile...
Na divokom západe sa tomu hovorievalo: Ten, čo najskôr strieľa, a potom rozmýšľa..."
Trochu sebakritiky a zodpovednosti za to, čo vypustíte z úst alebo napíšete na "papier"...
Súhlasím s Blahoslavom, že portál nie je o susedských sporoch, ale ak niekto neodôvodnene "zrype" niekoho "fotopoint", len aby si uľavil, a takáto trápna reakcia môže ovplyvniť fotenie dotyčného a vzťah k fotografovaniu (čo dúfam, že nie je tento prípad), alebo jeho chuť vystavovať fotky na tomto portáli a zapájať sa do tejto komunity.... tak to potom JE OPODSTATNENÉ tu riešiť...
my jsme se asi nepochopili, já mluvím o tom, že tohle je typický příklad kdy se nehodnotí fotka samotná, ale její pozadí.
To je stejné jako důvod proč když máš stejnou fotku Majdy Kolečkové a Miley Cyrus, tak Majda je sice mnohem hezčí, ale prostě na tu obálku Vogue to prostě nedotáhne ani kdyby chtěla.
To samé je důvod proč nad rozmazaným pakoněm ze Serengeti se ti bude každý rozplývat, ale nad identickým a klidně i lepším ze ZOO nikdo.
Tak se nezlob když existují lidi kterým jde o fotku a ne o ten "příběh" u ní
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované