Naprieč Marokom 1/7

Ako to všetko začalo

Maroko je Africká krajina, ktorá má najbližšie k Európe.  Je to krajina, ktorá je exotická a divoká ale nie až tak ako iné Africké krajiny. Krajina plná zmien, rozporov a rozmanitosti.

Presne o tejto krajine sme sa začali baviť s kamarátom Martinom Sasíkom, ako o cieli, kam by sme mohli vyraziť, hlavne kvôli lacným letenkám. Bol začiatok zimy. Z teoretizovania sa stala jasná vec. Plán bol nasledujúci: kúpiť letenky, požičať auto a precestovať Maroko. Nahovorili sme ešte ďalších kamarátov. Team bol hotový. Skladal sa zo mňa, Martina, Jara a Maja. Deň D, kedy nám odlietalo lietadlo z Bratislavy bol 26.01.2011.

Cesta do Maroka

25.01.2011 som večer vyrazil do Kremničky (obec pri Kremnici), kde býva Martin a odtiaľ sme išli všetci autom do Bratislavy. Druhý deň skoro ráno sme vyrazili. Počasie typicky zimné, husto sneží a je zima. V Bratislave to isté. Začali sme mať pochybnosti či lietadlo vôbec odletí. Po odbavení a veľmi prísnych kontrolách, ktoré som pri mojom cestovaní ešte nikde nezažil – musel som vybrať všetku fototechniku, vyzuť si topánky a podobne sme chvíľu strávili čakaním. Nástup a už letíme, smer Brusel, kde prestupujeme.  Cestou nič nevidíme, je zamračené, oblaky sa trošku potrhajú až v Bruseli, kde čakáme asi 4 hodiny.

Zimné počasie na bratislavskom letisku.

Bruselské letisko.

Čakanie rýchlo ujde. Konečne sedíme v druhom lietadle, smer Maroko a mesto Agadir. Cestou konečne aj niečo vidíme, Alpy, Španielsko a nakoniec sa dostaneme aj nad Maroko. Tu oblačnosť zas pribudne, čo nás neteší. Zaskočia nás aj hory, ktoré uvidíme ako prvé. Sú zasnežené. Ideme do krajiny, kde je púšť a ako prvé vidíme zasnežený Atlas... K večeru okolo 18. hodiny pristávame na agadirskom letisku. Letisko je vkusné. Rýchle odbavenie. Začína náš 16 dňový pobyt v Maroku.

Alpy (foto od Martina Sasíka).

Ponad Španielsko.

Výhľady z okna lietadla.

Zasnežený Atlas.

Nad Marokom.

Políčka okolo Agadiru.

Agadirské letisko.

Agadir

Zoženieme taxík a chceme ísť do lacného hotela/ubytovne. Po tom, ako nám taxikár ukáže tie lepšie hotely , pochopí, že nie sme ,,štandardný turisti,, a nájde niečo lacné. Ubytovanie nás stojí viac ako sme mysleli, cca 25 eur za všetkých na noc. Nevybaľujeme sa a hneď ideme do mesta.

Agadir je mesto, ktoré v roku 1960 zažilo obrovské zemetrasenie, pri ktorom bolo skoro 90 percent mesta zničené. Bolo vybudované od základov ako letovisko európskeho typu. Mesto je čisto turistické, v podstate okrem hotelov, reštaurácií, obchodíkov a pláží tu nič nenájdete. My sa aspoň trošku prejdeme po okolí, nájdeme najväčšiu mešitu v meste , ktorá je dosť fotogenická, medzitým nám začne aj pršať. Po tom ako sa najeme, sa poberieme spať. Prvý deň v Maroku za nami...

Mešita (foto od Martina Sasíka).

Mešita.

Detail Mešity.

Stresujúci druhý deň

Ráno stávame pred 6. hodinou. Chceme sa poprechádzať popri oceáne, Atlantickom oceáne a nafotiť nejaké ranné fotky. Vonku však strašne prší. Spíme ďalej . Dážď neprestáva a my sme dosť sklamaní. Najradšej by sme opustili toto mesto, sme celí premočení, ale požičovňu, kde máme zjednané auto, otvárajú až o 10. hodine. Kukneme k oceánu, prejdeme mesto.

V Agadirských uliciach.

Pláž pri oceáne.

Čas otváracích hodín sa blíži a tak začneme hľadať požičovňu. Pomocou miestnych policajtov sa nám to podarí rýchlo. Začne ale sranda s požičiavaním auta. Práve kvôli tomu, aby sme sa vyhli komplikáciám sme si auto rezervovali dopredu a zaplatili zálohu , ktorá bola cca 40 eur. Pani, ktorá mala požičovňu na starosti (požičovňa Europcar) nám oznámila, že musíme mať debet na platobnej karte aspoň 1500 eur, aby nám ho zablokovali, keby sa niečo stalo. Moc sme tomu nechápali, však majú na auto poistku, bez ktorej vám ho nepožičajú. Iróniou je, že jediná karta, ktorá fungovala bola moja a ta rozhodne neoplývala peniazmi. Aj keď nakoniec debet klesol na cca 1000 eur, stále to bolo veľa a hlavne sme nechápali kvôli čomu. Postoj svetovej požičovne nás tiež zarazil. Prístup: máte smolu prepadla vám záloha, nás dostal. Nakoniec Jaro a Majo našli miestnu požičovňu, kde nám poskytli lepšiu cenu a nechceli žiadny debet a podobné nezmysly. Prišli sme však o zálohu a tak sa nám auto mierne predražilo. Nakoniec ale konečne máme auto. Natankujeme doplna, lebo auto dostaneme úplne s prázdnou nádržou. Medzitým prestalo aj pršať. Prejdeme sa ešte po pláži a vyrážame smerom na Taroudanntu.

Hrajúce sa deti na pláži.

Pri pláži.

Pohľad na letovisko.

„Stromové kozy“ a Taroudannt

Medzi Agadirom a Taroudanntom je menšia zaujímavosť. Pasú sa tu kozy, ktoré šplhajú po stromoch a spásajú jeho plody. Chceme ich vidieť. Ako vyrazíme z Agadiru do Taroudanntu pozeráme sa stále okolo seba, aby sme uvideli ,,stromové kozy,,. Stromové háje vidíme, ale kozy nevidíme. Nakoniec sme ich uvideli. Nafotíme, poblbneme a špinavý od kôz nasadáme spať do auta.

„Stromové kozy“ (foto od Martina Sasíka).

Cestou míňame veľa obcí a konečne pomaly zažívame pravé Maroko. Ani sa nenazdáme a dorazíme do Taroudanntu. Je to historické mesto, kde sú nádherné stredoveké hradby a typické trhy. S parkovaním nie je problém. Hradby sú úžasné, ale ešte viac nás ohúria miestne uličky a hlavne trhy. Tu si nafotíme aj v pokoji trhy, nikde v Maroku nás nenechajú takto fotografovať ako tu. Predáva sa tu všetko od základných potravín po látky a mobily.

Rozliata voda pred Taroudanntom.

Ulice Taroudanntu.

Vychýrené hradby.

Časť opevnenia.

Mesto ako exotická idylka (foto od Martina Sasíka).

Trhy.

Typické marocké topánky.

Predavač s korením.

Predavač s čerstým pomarančovým džúsom.

Uličky mesta.

Zapadajúce slnko nám naznačuje, že je čas zháňať ubytovanie. Zaplatíme „strážne,“ na parkovisku a vyrážame k horám, k Atlasu. Potom ako zistíme, že jediná obec, kde je možne zohnať ubytovanie je Berhil, sa vraciame k nemu a tu prespávame v ubytovni za cca 13 eur za izbu. Izba so štyrmi posteľami a tureckým záchodom stačí... Máme toho pre dnešok dosť. Sme premočení, fototechnika navlhnutá... Musíme sa vyspať. Druhý deň nás čaká Vysoký Atlas a Marakéš. Zaspávame pred polnocou...

Samantha
2011-04-08 13:12:21
maroko je vyborne, bola som tam na prelome januara/februara, velmi fotogenicka krajina pre nas zapadniarov

velecky
2011-04-08 13:29:24
ako je to tam s angličtinou? myslím, s bežnými ľuďmi... lebo oni asi preferujú francúzštinu, nie?

tomasGalajda
2011-04-08 13:39:03
no tak dúfam, že čoskoro príde ďalšia časť dobre som sa začítal....

Pospo
2011-04-08 14:27:10
Skvely reportik...sledovat.

DuFFi
2011-04-08 14:29:38
aj ja sa tesim na dalsiu cast...dobre sa to cita

JOK3R
2011-04-08 16:37:31
Teším sa na ďalšie časti a potešilo by ma aj uvedenie ceny leteniek a požičania auta. Super trip.

MartinH
2011-04-08 16:45:36
ten aniz vyzera vytecne, az som dostal chut na ouzo..

smindo
2011-04-08 18:29:44
Vyborne. Neviem, preco ale tie fotky sa my velmi pacia. Hlavne kontrast a farby. Uz dlho som tu nevidel, take pekne foto z reportaze Hlavne prve 3 kusky. Tesim sa na dalsie kolo

Anena

Vyborne citanie a este krajsie fotky mas 100%

davidwagner
2011-04-08 23:49:11
paráda, teším sa na ďalšiu časť !

solaris
2011-04-09 12:48:37
Pekne napisane a putave fotky. Tiez by ma zaujimali aj nejake financne detaily cesty ak by si sa s nimi mohol podelit. Ktovie, mozno sa tu najde par ludi co sa daju dokopy a podniknu podobnu cestu

slavmiro
2011-04-09 23:01:04
Mili cestovatelia, zaloha, depozit, vinkulacia kreditnej karty v prospech prenajimatela je bezna prax vo vsetkych solidnejsich pozicovniach aut, lodi ako aj hotelov a pod.
Prehliadka na letisku, ked clovek opusta Schengen, EU, kontinent je zvycajne podstatne podrobnejsia ako charter lety v ramci EU a beznych letovisk. Podobnu som zazil na trase Vieden-Lion-Casablanca-Marrakech.

My sme sa pred pobytom v Maroku tiez hecovali, ze si styria zoberieme Pajero, 4x4 ale na mieste sme zracionalizovali toto rozhodnutie a zobrali sme si za 1/2 ceny Pajera 14 miestny Transit aj so soferom. To sa osvedcilo v tom ,ze sa vyznal v lokalnych pomerovch a trasach a my sme sa mohli pocas zdlhavych presunov posilnovat alko-nealko ci pospat natiahnuty cez 3 sedacky. Chybajuci sofersky adrenalim sme si doplnily 1/2 dnovym vyletom na pustnych quadoch.

2011-04-10 17:39:43
príspevok od: slavmiro

cauko!
No u solidnejsich to moze byt bezna prax, tazko povedat v europcaru som si poziciaval anprikald aj v grecku a nechceli po mne nic, kazdopadne moze to byt ine krajina od krajiny.

K tym kontrolam, neopustali sme sengen isli sme z Bratislavy do Bruselu kde sme prestupovali preto enchapem tie krajiny, kazdopadne lietel som z ronych lestiks ako je Vieden, Praha, Kiev a podobne a nikde nas nekontrolovali ako v BA, cim to asi bude

2011-04-10 21:43:36
príspevok od: velecky
Vo veľkých mestách na pobrezi ako Rabat a podobne nebol problem s anglictinou, vo vnutrozemi a v menisch mestach len berberstina a francuzstina a v horach a na dedinach uz len berberstina...

2011-04-10 21:44:17
príspevok od: JOK3R

2011-04-10 21:44:37
príspevok od: MartinH
ten aniz vyzera vytecne, az som dostal chut na ouzo..
Aj ten bude

2011-04-10 21:45:41
príspevok od: solaris
Ako som uz reagoval na koment: naklady, rady a postrehy budu uvedeny v zaverecnej casti cestopisu, ale priebezne pisem priblizne ceny co nas co stalo.... nie je to ziadne tajomstvo...

bigfoot
2011-04-10 23:06:04
príspevok od: DjLuke9
ty si ale... takto ludi natahovat
Poviem iba tolko, ze to pajero 4x4 by vyslo asi ako cely nas vylet pre 4 osoby v skromnej dacii 1.4mpi.
Co sa jazykovych znalosti tyka, ked uz fakt neviete ako im to vyzvetlit, zoberte papier, ceruzu a zacnite kreslit... to pochopia kedze pochopili aj moje obrazky

bigfoot
2011-04-10 23:23:59
co sa tyka depozitu za auto, este som sa s tym nestretol, ani kamosi co dost vela cestuju. Takze neviem ci to je normalne. Dalej ked uz chceli depozit, preco nechcela hotovost? Ved peniaze ako peniaze... dobra rada znie, auto pozicajte u domacich, maju lepsie ceny a vzdy sa s nimi dohodnete.

Co sa kontrol na letisku tyka, slovaci nas zbuzerovali ako male deti, dobre ze mi do analu nepozreli. Na druhu stranu pri vstupe do sengenu cestou naspet by som kludne preniesol aj 5kg hasisu... asi taka bola kontrola.

Cliffhanger
2011-04-11 08:42:46
No ako Maťo je to super a kľudne píš ďalej bo ja som vymazal komplet fón aj s denníkom a potrebujem podla niečoho písať =)...ale dobre sa to číta

scorpi
2011-04-12 21:07:39
tiež sa teším na pokračovanie , fajn čitanie

2011-04-12 21:08:17
sorry pravdaže aj foto

darco2
2011-04-13 07:57:40
Ja som absolvoval maroko na jar 2009, cestu sme si planovali sami podla roznych tipov z netu, podla Lonely planet a podobne.
Vyrazali sme z BA do Pariza a odtial do Casablanky.
tam sme si zobrali z pozicovne auto Peugeot partner a vyrazi sme na cesty. isli sme taky okruh Casablanka - Fes - Beni Mellal - Marakesh - Quarzazate - Mhamid - Marakesh - Essaouira - Casablanka a kedze nam utieklo lietadlo do pariza dali sme si este jeden presun na sever smer Tangier.
najazdili sme za tyzdne asi 3500km, ale bola to pohoda, kedze sme sa striedali za volantom vsetci styria..
Ja dost cestujem a videl som uz nejaky ten kusok sveta ale Maroko patrilo k mojim naj dovolenkam.
Krasna krajina, pohorie Atlas je fakt kus krasnej nedoktnutej prirody, horske priesmyky v nadmorskych vyskach 2200 m malebne dedinky, prijemny ludia, skvele jedlo,
Kedze so v tom case este fotil na kompakt foto nic moc.. ale v pripade zaujmu sem mozem nieco prilepit.
Depozit za auto je podla mna uplne normalny hlavne pre cudzincov, takze aj v maroku si nieco zablokovali na karte.
Celkovy rozpocet bol cca 900€ na osobu a bolo v tom naozaj vsetko. Aj dva krat kupena letenka Maroko - Pariz a prepadnute ubytovanie v parizi v hodnote asi 80€ na hlavu.

tesim sa na dalsie foto a kazde mu kto rad cestuje vreo odporucam tuto krajinu, kym turisti nerozmaznaju miestnych..

dusan hudik
2011-04-13 10:05:46
príspevok od: velecky
Ja som tam bol v r.1998 a išla hlavne francúzština... ale dalo sa ako tak aj anglicky. Dnes už to môže byť lepšie. Netreba sa báť - kto sa chce dohodnúť ten sa dohodne - ide im predsa o business

Cliffhanger
2011-04-18 19:54:40
darco2...prijemny ludia?...isto si bol v hlbke Maroka?...ako mne brutalne uz na nervy liezli s tym ako nas chceli zodrat zo vsetkeho...este aj hodinky chceli za kamene vymenit...