Naprieč Marokom 7/7

Ďalšie ráno. Jedno z mnohých v Maroku. Je ale zas iné. Iné miesto, iná krajina, nové dobrodružstvá pred nami. Dnes Casablanca a ďalej sa uvidí. Balíme rýchlo veci, už sa rozvidnieva. Casablanca. Tam dorazíme čo nevidieť. Veľké moderné a ukážkové mesto. Tu sa konajú všetky konferencie, sú tu drahé hotely. Pamiatok je tu biednejšie, ale predsa tu je ukážková koloniálna architektúra a mešita Hassana II. Tá je aj prvý náš ciel. Zastavujeme niekde na hlavnej triede. Parkovné sa dnes neplatí. Paráda. Smer mešita. Prichádzame k nej a ešte nevyšlo slnko. Ale to sa za chvíľku zmení. Mešita je postavená na brehu mora a v oranžových lúčoch slnka vyzerá úžasne. Fotíme a beháme okolo mešity. Pri mne sa aj zastavia policajti na aute. Čo zase chcú? Prečo všade len niečo po mne chcú policajti. Usmiaty stiahnu okienko a pýtajú sa na foťák. Že koľko taký stojí. Hovorím, že je to už starý foťák, to ich neodrádza tak ma napadne suma 1000 eur. Len sa zasmejú a poznamenajú, že starý a ešte drahý a poprajú mi nech urobím pekné fotky...

Mešita v ranných lúčoch.

Detail zdobenia.

Jedny z mnohých dverí.

Dá sa ísť aj do mešity, je to jediná prístupná mešita pre kresťanov v Maroku. A je aj najvačšia v Maroku. Chalanom je ľúto dať za vstup, mne nie a pretože mám ešte študentský idem do vnútra na prehliadku. Vysmiaty sprievodca má skupinku turistov, ja mám ísť s nimi. Fotiť sa dá, čo len chcem a preto sa pýtam, či musím chodiť so skupinkou. Nemusím, mám si robiť čo chcem a keby som niečo chcel mám sa spýtať. Vonku sa vyzujem a tak sa síce držím sprievodcu, ale to len kvôli tomu, že otvára jednotlivé miestnosti. Mešita je neskutočne zdobená. A najkrajšie sú podzemné priestory, kde je aj morská voda. Krása. 45 minút ubehne.

Hlavná miestnosť pre modliacich.

Časť podzemných priestorov.

Chalani už netrpezlivo čakajú vonku. Ešte si ideme pozrieť koloniálne budovy, na čele ktorých je katedrála Sacré Coeur, teraz skôr galéria. Pomaly sa vydáme k autu. Ešte trošku poblúdime a pochodíme miestne uličky a po odpočinku sa vydávame mimo Casablancu. Je už po 16-tej hodine. Zase je horšie sa vymotať z Casablancy ako sa do nej dostať. Predsa len má toto mesto cez tri a pól milióna obyvateľov. Zvládneme to.

Jeden z mnohých parkov a katedrála.

Interiér katedrály.

V meste.

Smer ďalej na juh. Ďalšia zastávka El Jadida. Koniec našej cesty. Cesta je jednotvárna. Obec za obcou, mestečko za mestečkom. Príroda – klasická rovina. K večeru dorazíme do El Jadidy. El Jadida je presne také ako píše sprievodca: štýlové a prekrásne mesto s dochovanými uličkami a hradbami starej portugalskej mediny. Prvé čo ideme urobiť po príchode je zohnať ubytovanie a tak chodím s Jarom od ubytovania k ubytovaniu, až zoženieme to pravé. Rozumná cena, príjemný personál a teplá sprcha a centrum mesta. Ubytujeme sa vybaľujeme. Hneď si berieme veci a ideme peši cez mesto k moru. Bude západ slnka a konečne si môžeme dovoliť nafotiť more, skaly a všetko čo k tomu patrí. Sme pri mori dlho. Keď je už tma, vydáme sa do ulíc. Celé to tu žije. Dáme si v jednom z miestnych pohostinstiev čaj a oddychujeme. Je plno a všetci pozerajú futbal.  V meste sme zatiaľ nevideli žiadnych turistov. Po čaji ideme na izbu. Spať...

Západ slnka.

Miestna fauna.

V podstate predposledný deň v Maroku. Nestávame skoro. Neprebúdza nás budík, ale ruch mesta. Plán je užívať si pohodový deň. A tak sa pomaly hrabeme z izby. Raňajky za nami a hygiena tiež. Vyrážame na pláž mesta a potom za mesto .Tu sa poprechádzame. Cestou vidíme motorky so Slovenskou ŠPZ a tak im necháme odkaz. Neskôr ich aj stretneme a dobre sa porozprávame. Majú za sebou a pred sebou niečo podobné ako my, len na motorkách a trošku drsnejšie. Poobede sa vrátime zas do mesta. Pozrieme si portugalské mesto, navečierame sa a ideme mimo mesta nájsť lokalitu na večerné fotografovanie. Tú aj nájdeme. Pekné útesy. Toto fotografovanie je jednoducho úžasné...

Predposledný deň v Maroku je už odpočinkový a tak len fotíme čajky a prírodu.

Fantastické útesy vo večerných lúčoch.

Atlantik poskytuje krásne výjavy.

Vraciame sa do mesta. Na izbe necháme fotoaparáty a vydáme sa ochutnať miestne špeciality ako sú slimáky, rôzne ražniči a podobne. Nemôžu chýbať ani sladkosti. Tie sú medové a veľmi sladké. Flákame sa v meste užívame si naplno miestny kolorit a ľudí, ktorí si nás vôbec nevšímajú. Je to úplne o niečom inom ako napríklad v Marakéši. Zaskočí nás len žena, ktorá pýta almužnu a keď jej nič nedáme naštvane sadne na skúter a odíde. Úsmevné. Blíži sa neskorá večerná hodina a tak ideme spať....

Je okolo deviatej hodiny ráno. Vylihujeme. Ani nestávame moc skoro. Načo, však spať budeme najskôr asi až na Slovensku za nejakých 50 hodín. Každý sa sprchuje, raňajkujeme a balíme sa. Posledných pár hodín v tomto meste. Rozdeľujem peniaze čo zostali, nech si ich každý minie podľa uváženia... Zbalený a čas na rozchod. Každý ide po svojom. Ja si idem pozrieť portugalské mesto, ktoré je neskutočne romantické. Poobede vyrážame smerom do Fésu. Ešte sa lúčime so správkyňou hotela a malému dievčatku, ktoré je asi jej dcéra dávam cukríky ktoré nám zostali. Rozžiari sa na nej obrovský úsmev.

Portugalské mesto.

Uličky portugalského mesta.

Smer Casablanca a potom vedľajšími cestami na Fés. V Casablance zas trošku blúdime, ale je to hlavne tým, že všetky cesty nás navádzajú na diaľnicu a tej sa chceme vyhnúť. Cesta je už jednotvárna. Je to také lúčenie s Marokom. Sme pri Meknese. Tu sa zastavíme v miestnej ,,krčme,, a dávame si čajík. Je zaujímavé ako nikto nemá pivo alebo podobný alkohol, len čaj a kávu, pozerajú na futbal v televízii a pritom fajčia úplne normálne hašiš. Je pred polnocou a sme pri letisku. Letí nám to až ráno okolo 6tej. Chalani si ľahnú v aute ja sa radšej uložím na letisku. Predtým ale píšem kadekomu, je tu wifi zadarmo. Paráda. Ale dlho to nevydržím asi tak na dve hodinky si zdriemnem. Ranné odbavenie je rýchle. Nič nám nekontrolujú. Maročania to majú akosi na háku... V Duty Free kupujem už v našej domácnosti obvyklú magnetku. Lietadlo odlieta načas. Pristanie v Bruseli a tam skoro 2 dni. A Bratislava, prílet večer. Stíham posledný vlak smerom na Žilinu a Vrútky a odtiaľ do Martina kde bývam.

Posledne ranné pohľady na Maroko z lietadla.

15 dní v Maroku za nami... Plný zážitkov, ktoré stále strebávam ešte v dobe písania tohto ,,cestopisu,, ...

Cliffhanger
2011-09-28 13:33:15
Nemam slov...bola to parada. siel by som este raz

zuzuliena
externý redaktor 2011-09-28 13:41:48
dik, prijemna cesta .-)

jan.zitniak
2011-09-28 15:03:37
Pre mňa výborný cestopis a perfektné fotografie! Páči sa mi ich veľkosť v článku. Veľmi by som ocenil ďalšie príbehy z ciest ...

tHono
2011-09-28 18:46:58
perfektny cestopis ,chcelo by to este informaciu o zamere cesty a prehlad pouzitej foto techniky,lebo fotky su super

bigfoot
2011-09-28 19:09:43
príspevok od: tHono
ucel >> hura, pome na vylet! Ale kam? Co tak pozriet sa do maroka, su lacne letenky, je tam v zime ako tak teplo a pre turistu uplne vsetko.
technika:
DJLuke : pentax K10, dajake objektivy, stativ, filtre... velice dolezity netbook na ukladanie fotiek z kariet, mapa
Ja: pentax K10, dajake objektivy, stativ, filtre... v telefone navigacia s jedinou velmi skromnou mapou co som zohnal-velmi obmedzene pouzitie. Doma vytlacena google trip mapa so zakladnymi bodmi kam chceme ist.

Anena
2011-09-28 22:48:38
Posobive, clanok aj fotografie.

dur0
2011-09-29 10:33:20
po prdeli, arabska architektura ma fascinuje. Teba pustili do Mesity Hasana II, ci zle vidim? Mna nechceli do ziadnej

bigfoot
2011-09-29 12:03:38
príspevok od: dur0
toto je jedina mesita v maroku kam pustia aj neveriacich. Funguje to tak uz dlho, takze sem by ta urcite pustili.

Ninja
ocenenie redakciou 2011-09-29 20:25:28
Tie fotky sú parádné.

2011-09-30 22:12:16
príspevok od: jan.zitniak
Budu aj samozrejme dalsie... Uz v Zime pravdepodobne bude dalsi podobny cestopis ale z ineho kuta sveta

jan.zitniak
2011-09-30 22:13:22
príspevok od: DjLuke9
Ok tak to sa tesim uz teraz!

2011-09-30 22:14:29
príspevok od: tHono
Ako pisal Bigfoot tak zamer cesty bolo spoznat dalsiu krajinu kedze ja osobne rad spoznavam nove krajiny. Co sa tyka fototechniky ktorou boli fotografie vyfotene tak som pouzival Penkax K10D a tieto Obhjektivy: Sigma 10-20, Tamron 90/2,8, Sigma 30/1,4, Tamron 70-300 a subor filtrov a stativ... Hadam informacie pomohli...

2011-09-30 22:18:20
príspevok od: dur0
JAsne pustilůi tato je pristupna

wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2011-10-03 23:26:11
Vďaka za celý report, zaspomínala som si sem tam vďaka článkom na čarovné Maroko.

cerwik77
2011-11-24 18:58:22
super....ja planujem tiez maroko tak ma aspon nieco inspirovalo

Monika48
2013-02-13 19:38:18
Skvely report my ideme do Maroka koncom marca a chcem sa sptytat, kde sa da dobre a lacno pozicat auto - priletime do Fezu, pripadne dake info, kde urcite nie... Dakujem..