Nový Zéland, Severný ostrov 1/3

Čistá krása, do ktorej sa zamilujete na prvý pohľad. Kopcovité pastviny pokryté hustým zeleným kobercom, na ktorom veselo šantia jahniatka. Husté lesy pripomínajúce prvohory, v ktorých prázdny priestor vypĺňa len vlhká hmla. Nekonečné pláže, kde šum mora spolu s príjemným šteklením nôh vlhkým jemným pieskom láka túlať sa pobrežím. Nafúknuté oblaky sa predierajú pomedzi ostré štíty pokryté bielym závojom. Ich dokonalý odraz sa zrkadlí na tyrkysovom jazere obkolesenom farebnými kvetinami. Nespočetné množstvo vodopádov sa valí stenami prudkých útesov. Fascinujúce prírodné dedičstvo Nového Zélandu je ten hlavný dôvod, prečo sa sem po štyroch rokoch vraciam.

Tentokrát to bude na 6 týždňov s priateľom Vladkom.  Keďže viem, do čoho ideme, teším sa o to viac. Hlavným účelom tohto výletu bude kochanie sa prírodnými krásami a s tým spojená turistika.  Máme relatívne skromný rozpočet, a tak si požičiavame malé auto na 3 týždne. Zbytok času plánujeme tráviť na horách.  Pre tých, ktorých neobmedzujú financie, je možnosť požičania kampervanu, ktorý  má všetko, čo pri cestovaní po ostrovoch potrebujete. V zadnej časti vozidla sa dajú rozložiť matrace a spinkáte, kdekoľvek sa vám to hodí. Toto šikovné vozidlo je vybavené aj menšou kuchynkou s plynovým varičom, malým umývadlom a prenosnou chladničkou. Požičaním takéhoto domčeku na kolesách si ušetríte veľa peňazí i času. Popri cestách je množstvo sociálnych zariadení, ktoré sa blýskajú čistotou a o toaletný papier nikde nie je núdza. A to všetko zadarmo, čo vždy poteší. My volíme ešte ekonomickejšiu cestu a spávať budeme v stane. Je tu množstvo jednoduchých kempov, ktoré sú zadarmo, ale aj široký výber karavan parkov, ktoré ponúkajú  rôzne služby a od toho sa odvíja aj vyššia cena. Na Zélande je povolené stanovať aj na divoko, čo bude naša prvá voľba.

Po prílete do Aucklandu hneď vyzdvihujeme auto a začíname okružnú jazdu severným ostrovom, na ktorú sme si vyčlenili 5 dní. Prvá zastávka je supermarket Pack’n’save, o ktorom máme zistenú dôležitú informáciu, že lacnejšie, ako tu, sa už na Zélande nakúpiť nedá. Variť si budeme na plynovom variči, a tak kupujeme suroviny, ktoré nie sú náročné na prípravu. Cestoviny, ryža, akési ryby a konzervy, chlieb a nejaké to ovocie. Podľa cien usudzujem, že o mäsku sa mi bude asi len snívať.

Východné pobrežie severnej časti ostrova  je posypané množstvom mierne sa zvažujúcich  piesočnatých pláží.  O vašu pozornosť bojujú  zaujímavé mušle a kamienky s odrazmi oblakov v plytkých jazierkach vytvorených odlievajúcim sa morom.

Mangawhai beach, Northland.

Mangawhai beach, Northland.

Sme na pláži Mangawhai a keby sme nemali pred sebou ešte ďalších 100km, určite ostaneme cez noc až do východu slnka. Tí, ktorým sa prechádzať po pláži nechce, nemusia zúfať. Nový Zéland má niečo pre každého. Stačí si požičať terénne vozidlo a hor sa na západné pobrežia, kde máte deväťdesiat míľovú pláž. Doporučujem vyhnúť sa dobe prílivu a priplatiť si poistné.

Ninety Mile Beach, Northland.

Prírodná rezervácia Te Paki je sústava  piesočnatých dún tiahnucich sa popri západnom pobreží na severe ostrova. Vyjsť na ne dá zabrať, ale pohľad, ktorý sa vám naskytne, stojí za to.

Te Paki Nature Reserve, Northland.

Môžete si zapožičať sandboard a cestu dole si vychutnať v plnej rýchlosti. Treba však rátať s tým, že piesok sa vám dostane úplne všade.

Najsevernejšie pobrežie má silný duchovný význam. Podľa maorskej legendy v oblasti Spirit Bay a Cape Reinga duša zosnulého odchádza na cestu za posmrtným životom.

Cape Reinga, Northland.

Nový Zéland je neodškriepiteľne krajina mnohých tvárí. Len včera sme šantili na piesočnatých dunách a dnes vo Waipoua Forest obdivujeme najväčší žijúci kaučukovník na ostrovoch. Jeho vek sa odhaduje na 2000 rokov. Výška kmeňa je 17,7metrov, výška celého stromu je 51,5m a obvod kmeňa meria neuveriteľných  13,8metrov.

Waipoua Forest, Northland.

Waipoua Forest, Northland
(druhý najväčší kaučukovník na ostrovoch).

Waipoua Forest, Northland. Waipoua Forest, Northland.

Ostrovy sa nachádzajú na hranici medzi indicko-austrálskou a pacifickou tektonickou platňou. Uvoľňuje sa tu neskutočná prírodná energia, ktorá má za následok sopečnú činnosť, zemetrasenia a vytváranie pohorí. Vďaka tejto neustálej aktivite sú ostrovy nazývané ,,The shaky Isles,, alebo roztrasené ostrovy.

Oblasť Rotorua. Oblasť Rotorua (termálny prameň).

Hlavne severný ostrov sa vyznačuje vysokou geotermálnou aktivitou. Dôkazom interakcie tektonických platí je aj zemetrasenie v Christchurchi, ktoré v septembri minulého roka zatriaslo mestom s magnitúdou 7,1. V priemere sa platne posunú o 4cm ročne. Predpokladá sa, že zemetrasenie v Christchurchi zapríčinil posun o 5 metrov.

Oblasť Rotorua, Waiotapu.

Okolie jazera Taupo a Rotorui je jednou z najaktívnejších sopečných oblastí na svete. Hydrotermálne polia na tomto území sa podieľajú na tvorbe 5% z celkovej spotreby  energie. Geotermálny park Waiotapu, ktorý si ideme pozrieť, sa nachádza na okraji tejto aktívnej zóny.

Champagne Pool, alebo bazén so šampanským, bol vytvorený asi pred 700 rokmi počas jednej z najväčších erupcií za posledných 5000 rokov.  Materiál, ktorý sa nachádza na povrchu, bol vyzdvihnutý počas tejto obrovskej hydrotermálnej erupcie z otvorov, ktoré sú dnes  pod vodnou hladinou.

Oblasť Rotorua, Waiotapu. Champagne Pool, oblasť Rotorua, Waiotapu.

Champagne Pool, oblasť Rotorua, Waiotapu.

Nový Zéland má relatívne krátku históriu z pohľadu jeho osídlenia človekom. Krajina bola obývaná ako jedno z posledných väčších území sveta. Maorovia boli prví ľudia, ktorí sem dorazili pred zhruba 1000 rokmi na kanoe z južného Pacifiku. Ostrov nazvali Aoteroa- krajina dlhého bieleho oblaku. Dnes tvoria maorovia asi desatinu celkového počtu obyvateľstva. Prvý Európan, ktorý vzhliadol túto čarovnú krajinu, bol v roku 1642 Holanďan Abel Tasman. V roku 1769 Brit James Cook zmapoval krajinu a v roku 1839 žilo na ostrovoch zhruba 2000 Európanov. Dnes je Nový Zéland  konštitučnou monarchiou, pričom hlavou štátu je formálne britská kráľovná.

Národný park Tongarino založený v roku 1887 bol prvý národný park na ostrovoch a štvrtý na svete. Nachádza sa uprostred severného ostrova a je známy vďaka turistickému prechodu Tongarino crossing, čo je najpopulárnejšia jednodňová túra  severného ostrova. Keďže sme už z toľkého času stráveného v aute dosť otrávení, vydávame sa na túru.

Tongarino National Park.

Trasa prechádza cez mnohotvárny sopečný terén s výhľadmi na okolité sopky Ruapehu a Ngauruhoe.  Viac o tomto prechode napíšem v tretej časti článku, kde budem rozoberať turistické trasy, ktoré sme na ostrovoch absolvovali.

Emerdale Lakes, Tongarino National Park.

V pozadí sopka Ngauruhoe, Tongarino National Park.

Mt. Egmont (Mt.Taranaki) je dominantnou črtou juhozápadnej časti ostrova. Je to jeden z najsymetrickejších kopcov na svete a práve svojím tvarom a položením mi pripomína Mt. Fuji v Japonsku. Keďže stojí v izolácii od ostatných kopcov, v prípade dobrej viditeľnosti poskytuje výhľady na nížinatú oblasť vnútrozemia.

Mt. Egmont, Egmont National Park.

V pozadí Mt. Egmont, Egmont National Park.

Naše 5- dňové  cestovanie po severnom ostrove sa dnes končí. Keďže sme nestihli posledný trajekt na južný ostrov, hľadáme vhodné miesto na postavenie stanu v okolí Wellingtonu. Tým miestom sa stala pláž Makara, kde nás čierny piesok sopečného pôvodu zlákal svojou nezvyčajnosťou. Rozhodli sme sa tu prečkať až do rána, kedy nás už netrpezlivo očakáva južný ostrov.

Makara beach.

warthog
2011-01-14 09:32:26
Uf, tak fotky sú skutočne že WAU!

Beks
2011-01-14 09:36:38
pecka fotky

Jastojan
2011-01-14 10:30:10
no to musí byť prenádherný kraj, nech sa už človek vybere kamkoľvek fotky jedna báseň

ventura
2011-01-14 10:37:53
velmi pekne fotky i citanie, tesim sa na dalsie casti

JaVo_24
2011-01-14 10:42:35
Pred 2 rokmi sme boli v Tasmánií iba 2300km od Nového Zélandu na ktorý nám už neostali peniaze...ale ako pozerám na tie fotky radšej sme sa mali zadĺžiť až po hlavu, lebo teraz to ľutujem že sme nakoniec nešli.

Teším sa na pokračovanie

Granko
2011-01-14 10:49:49
Prečítané na jeden dych, fotky mňamkové (hlavne tie čiernobiele), takéto reporty môžem kedykoľvek, už sa teším na druhú časť. Nebude náhodou dnes poobede alebo večer? ;o)

Cofi
2011-01-14 11:16:03
Kia Ora!

Prvý komnetár mi neprešiel, tak skúsim ešte raz.

Ďakujem za krásne oživenie spomienok na NZ, je to už dva roky čo sme leteli 25hod cez LA smer Auckland. Odporúčam okolie mesta Blenheim, krásne nekonečné vinice + Kaikorua Range.

a ešte čerešňa na torte:

lochnes
2011-01-14 11:16:06
Niektoré skutočne parádne... iné fajn dokumentačné... príjemné pozeranie...

Filip Bucher
2011-01-14 11:16:23
nááááádhera... tiez tesim na dalsiu cast

filter123
2011-01-14 11:19:44
krasne fotky, text i ostrov, este niaku mapku na orientaciu, kade ste isli

andrejgrznar
2011-01-14 11:41:10
Super, tesim sa na dalsie !

Gino
2011-01-14 11:50:58
veľmi pekná krajina/fotky ...

zuzuliena
externý redaktor 2011-01-14 12:23:33
parada Katarinka, skvele fotky, skvely cestopis!!! Tesim sa na dalsiu cast.

mirosz
2011-01-14 13:51:02
Wow! Aj ja sceem...

Bubak.
2011-01-14 13:58:02
Keď budem veľký a budem mať veľa peňazí, tak už viem kam pôjdem na dovolenku/túru...nádherná príroda, jak z LOTRa

slnecnicalucna
2011-01-14 14:08:54
neznasam fotky noveho zelandu
dovod?
zavist

milujem tu krajinu... a nielen po estetikej stranke- milujem na nej vsetko- kulturu, skostvo, sposob myslenia, pracovne podmienky.... ach jaj

ale nic to ja tam raz pojdem a potom aj ja take pekne fotky urobim

Azimut
2011-01-14 15:46:47
Pekné fotky,pekné čítanie. Nový Zéland je jedna z krajín,kde tiež nepôjdem... Niežeby som nechcel,ale...

solaris
2011-01-14 15:48:07
Vyborny clanok a velmi dobre zvolene fotky na dokreslenie atmosfery. Uz teraz sa tesim na pokracovania. Je vidno, ze ste to museli mat dobre naplanovane ked ste toho tolko stihli len za 5 dni.

pierre94
2011-01-14 16:43:43
palec hore

Lagac
2011-01-14 18:21:59
Skvely cestopis, nadherna praca! Uz sa tesim na pokracovanie.

Bobo3313
2011-01-14 18:30:17
Jednoducho uzasne !

Krasne fotky, krasne miesto. Moj sen je raz sa tam dostat Tesim sa na dalsie casti

2vladino
2011-01-14 19:48:46
Jednoducho nádhera a ako písali viacerí môžem iba závidieť Fotky sú krásne, cestopis ako z veľkej knihy. Teším sa na ďalšie .

walde
ocenenie redakciou 2011-01-14 20:54:15
Konečne o tebe niečo počuť z prvej ruky wildkatka! Teším sa že vidím čo si pochodila. To, že vieš fotiť sme vedeli, ale ja by som vyzdvihol aj to ako si to napísala...dočítal som až do konca čo sa mi vždy nestáva. Parádny report...super zážitok! Držím palce pri ďalšom pohybe po našej zemeguli.
P.S.: B&Ws are great!

seifi
2011-01-14 21:09:21
fotky fajn; keď už píšeš o cenách, alebo všeobecne, že je niečo vyššie nižšie, malé veľké, ďaleko blízko, ...pomohli by nám v orientácii konkrétne čísla. Vďaka.

paulas
2011-01-14 21:36:20
bola som tam 3 roky, ale vtedy som este nepoznala moju vasen ......fotit. teraz, ked sa tam budem vracat urcite si to vychutnam a to na doraz.....dakujem za krasne spomienky. )

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-15 07:54:13
Ďakujem vám všetkým krásne za komentáre. Fakt ste ma potešili o to viac, že je to môj prvý uverejnený článok. Druhá časť je v príprave, snáď vás nenechám dlho čakať.

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-15 07:58:03
príspevok od: filter123
krasne fotky, text i ostrov, este niaku mapku na orientaciu, kade ste isli
Pokúsim sa dodatočne dorobiť.

brki
2011-01-15 08:03:48
Katka, ticho Ti tu závidíme všetci tie zážitky ...samozrejme Ti to želám. Fotky sú nádherné, Janka mi tu hovorí, že po ich vzhliadnutí má chuť zabaliť fotenie . Až budeme veľkí, aj my tam pôjdeme

mato.draho
2011-01-15 09:20:57
Príjemne spracovaný photopoint z úžasnej krajiny. Dobre sa to číta, takže už teraz sa teším na pokračovanie. Takisto je mi sympatický váš spôsob cestovania - presne takým štýlom sme my prebrázdili Aljašku - auto a stan.
Len jeden detail - keby tie fotky boli v trochu vyššom rozlíšení...

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-15 10:05:53
príspevok od: Granko
Srandista , druhá časť je už skoro hotová, takže snáď budúci týždeň.

Koma
ocenenie redakciou 2011-01-15 11:13:37
príspevok od: wildkat
Hoci mi to znie v ušiach nejako čudne,..tak akože ,, prkotina ,, ...napriek tomu....Gratulujem k vydarenej ,, prvotine ,, No...keď si pomyslím, že je to vlastne ,,len,, začiatok Vašej cesty....čo všetko nás TU ešte v budúcnosti čaká , že tie NAJ fotobonbóniky a čerešničky si nechávaš pravdepodobne ..akože do zálohy, až keď sa vrátiš.....ani sa mi ephoto vypínať nechce. Držím palce...a teším sa...a držte sa - v tom svete velikom a krásnom. A nech Ťa fotiak poslúcha
P.s. Nejaká kravka novozélandská by sa vo fotoarchíve nenašla?

SteveS
ocenenie redakciou 2011-01-15 12:43:04
Nádherná krajina ale nielen ona... aj tvoje fotky vyzreté a skvele nasnímané po všetkých stránkach nám spolu s pútravo písaným slovom spoločne zvyšujú tlak na nebezpečnú hranicu infarktu všetkým čo sme tam ešte neboli a našu závisť sýtiy plnými dúškami ;- ))) Ale nedaj sa odradiť, po čase sa ukludníme a v plnej miere a účasti to to všetko zo srdca doprajeme, len nás nenechaj dlho čakať na ďalšie pokračovania :- ) A PS ..vítame ťa znovu medzi nami.

Radko.com
2011-01-15 13:34:56
Prekrásna scenéria, pekný článok, tak aj na Novom Zélande som už bol, opäť ma to pohltilo, krása. A tie BW fotky nemajú chyby.

juven
2011-01-15 14:39:30
Nádherné , je to raj pre krajinkárov ako si Ty. Ten sôsob cestovania ma oslovil, ja keď som bol vo vzdialených krajinách tak iba cez cestovku v organizovaných skupinách.

Urgy
2011-01-15 15:25:01
parádny článok a úžasné fotky, šup sem ďalšiu časť čo najskôr

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-15 15:43:40
príspevok od: slnecnicalucna
neznasam fotky noveho zelandu
dovod?
zavist

ale nic to ja tam raz pojdem a potom aj ja take pekne fotky urobim
Ahoj kocka, ja tak isto . Este dodam ze sa mi velmi paci aj ich postoj k prirode, ekologia a ochrana zivotneho prostredia. A bonus je ze maju aj dobre pivo ;o))

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-15 15:45:02
príspevok od: walde
P.S.: B&Ws are great!
AHoj Walde vdaka za prijemnu masazicku ,mojho ega, ktore sa na chvilku pekne nafuklo ;o)))

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-15 15:46:56
príspevok od: mato.draho
Len jeden detail - keby tie fotky boli v trochu vyššom rozlíšení...
Ahoj Mato, ono fotky som posielala z Indonezii kde sa momentlne nachadzame a internet je tu fakt strasne pomaly, koli tomu obmedzena velkost.
A stan-tak to je moj hrad ;o))

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-15 15:50:14
príspevok od: paulas
AHoj Paulas, ono u mna to bolo napododne. Pred 4 rokmi som mala len maly kompaktik, ale ked tam je tak krasne ze aj tie male fotky vyzeraju dost dobre. Drzim palce aby ti vyslo pocko aspon tak ako nam. Kazde 4 roky sa opkuje suksi rok , my sme ho akurat vychytili. Takze ak sa tam strasne neponahlas tak vyckaj este 3roky ;o)

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-15 15:52:20
príspevok od: SteveS
Vdaka Stevko, no s tymi komplimentami by si sa mohol trosku setrit, vzdy je co vylepsovat. Ja sa posnazim na druhej casti ;o))) PS, dakujem za privitanie

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-15 15:53:52
príspevok od: juven
Urcite to treba skusit. Tu slobodu ktoru tak mas ti cestovka nevie dat. Len sa treba osmelit na prvy krat aby si sam zistil ze to vobec nie je tazke cestovat na volnej nohe. Drzim palce ;o)

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-15 15:54:39
príspevok od: brki
Boris, naloz tej tvojej Jane po zadku prosim ta!!!!! ;o))

Granko
2011-01-15 22:07:08
príspevok od: wildkat
Srandista , druhá časť je už skoro hotová, takže snáď budúci týždeň.
Kdeže srandista, ale nenažranec ;o) To vieš, dobrého nikdy nie je dosť a keď už, tak si doprajem :o)
Budem sa tešiť a pomaly škrtať kalendár do pokračovania :o) Držím palce, Katarínka :o)

noik
ocenenie redakciou 2011-01-15 23:02:04
Tlieskam!
Tesim sa na pokracovanie...

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-16 02:04:48
príspevok od: Koma
P.s. Nejaká kravka novozélandská by sa vo fotoarchíve nenašla?
Ako pre teba pán inžinierko. Dúfam že si aj na čierne

markato1
2011-01-16 20:02:58
dobre citanie,pekne fotky,nadherne scenerie..

Koma
ocenenie redakciou 2011-01-17 01:03:06
Ako pre teba pán inžinierko. Dúfam že si aj na čierne
Jééééjóóóó - ANO, ano...čierna kravka bude s mojimi bielymi fľakmi pekne ladiť, super sa s ňou bude v noci vadiť.... kurňa – túliť – som chcel.....ako keď sa o tmu....čierne nebo opriem ....no už sa teším - ma objíme, pohľadí a očkami zamrká zaiste ... ako keď v noci blikajú hviezdy na oblohe.....do prčic ma teraz napadá, že či vôbec tomu jej mrkaniu budem rozumieť...na južnej pologuli je hviezdne nebo stopro iné....nevadí, kuknem do atlasu
A parádička , tiež sa mi zdá že nemá rohy ako ja

Ondatree
2011-01-17 01:51:51
Som sa sem musel vratit aj prihlaseny...aby som mohol pochvalit fotky a povedat ako moc zavidim

Tono
2011-01-17 07:00:00
Krasna krajina, putave rozpravanie podlozene vybornymi fotkami . Tesim sa na pokracovanie .

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-18 15:10:01

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-21 12:45:56
príspevok od: JaVo_24

Teším sa na pokračovanie
Vsak NZ nikde nejde, on ta tam pocka . Ja by som zase chcela ist pozriet tu Tasmaniu, udajne je to dost podobne NZ.

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-21 12:47:48
príspevok od: Cofi
Kia Ora!

Prvý komnetár mi neprešiel, tak skúsim ešte raz.

a ešte čerešňa na torte:

Ahoj, myslim ze sme isli len po kratkom useku tejto famous route. Inak Blenheim sme akurat vynechali, mozno nabuduce vdaka za tip akomentik

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-01-21 12:51:06
príspevok od: solaris
Ahoj SOlaris, tym ze som ta bola uz pred tym som vedela ze co stoji za kuk a co mozme vynechat. Hlavne sme sa ponahlali na juzny ostrov, kde je to pre mna ovela viac whauuuu vdaka krasnym horam vsade naokolo. Planovanie je velmi dolezite ked cestujes na volnej nohe. Usetri ti cas aj peniaze. Ja pri planovani tu dovolenku vlastne zazivam prvy krat, pocas dovolenky druhy a pri fotkach treti

zola
2011-01-21 17:15:26
krasne fotografie

JaVo_24
2011-01-31 08:13:51
príspevok od: wildkat
Mňa oslovili hlavne nedotknute dažďové pralesy, a wildlife ale čo sa týka krajiny myslím že na NZ sa nechytá

edoocik
2011-01-31 14:53:58
Ahoj, no kde je to pokracovanie?

maTkof
2011-01-31 22:12:25
ĎAKUJEM.
Začnem premýšľať, ako sa tam dostanem

rbr69
2011-02-01 09:23:09
neviem preco som tieto fotky doteraz obisiel, ale 2.cast ma vratila k prvej ... super

bebel
2011-02-01 10:56:32
tak som sa konecne dostala k precitaniu prvej tretiny - pohodove citanicko sprijemnene pozeranim vybornych foteciek - mimo inych sa mi pacia tie cb s vtakmi na plazi .)

p.s.: s hobbitmi ste sa neofotili?

externý redaktor ocenenie redakciou 2011-02-11 11:01:01
príspevok od: bebel

p.s.: s hobbitmi ste sa neofotili?
hobbiti sa nas zarastenych obrov bali