Hore

Autor: Karol Srnec

Fotostĺpček 2/2022

Už som si myslel, že pre vás nebudem mať žiadne čerstvé fotografie. Po Silvestri som drepel doma, písal články, dorábal svoju webovú stránku.

Potreboval som sa však nadýchať čerstvého vzduchu. Minulý rok som chodil k Malému Dunaju fotografovať vtáky, ale tohto roku je tam mŕtvo. Kvôli dvom obyčajným kačiciam sa mi tam neoplatí ísť. A pritom som chcel otestovať svoj nový teleobjektív Sony FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS, s ktorým som doteraz urobil len pár záberov. Tak som ho zobral na tradičnú prechádzku do Starého mesta. Chcel som ho otestovať na záberoch z hradu. Svetlo nebolo ktovie aké a tak som nepočítal s tým, že nafotím niečo viac, ako len ďalšie testovacie zábery. Nad Bratislavou viseli ťažké šedivé mračná, vyzeralo to na sneženie. Len tesne nad obzorom dávalo o sebe vedieť slnko. A to stačilo na dramatickú svetelnú situáciu.











Bratislava je veterná a počasie sa môže zmeniť z hodiny na hodinu. Neprešli ani dve hodiny a mračná vystriedala čistá modrá obloha. Nízke teplé svetlo zalialo známe pamiatky.





Popri tom som nezabudol na svoj iPhone, čo sa mi inak stáva. A na Hviezdoslavovom námestí som pokračoval vo svojej sérii “zimné stromovanie”.









DPreview readers choice awards 2021

Čitatelia dpreview.com hlasovali o najlepší produkt roku 2021 a tu sú výsledky:

1. miesto: Nikon Z9

2. miesto: Sony a1

3. miesto: Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD

Overené i neoverené správy

  • Yongnuo by malo predstaviť objektív YN 20mm F1.8S pre fotoaparáty Sony s bajonetom E.
  • Spoločnosť Pantone spustila program Pantone SkinTone Validated, ktorý je doplnkom k existujúcemu programu overovania farieb a je prvým takýmto programom, ktorý sa pokúsi overiť vzhľad odtieňov pokožky na displejoch a pri tlači. Nový technologický program, čakajúci na patentovanie, umožní výrobcom displejov, televízorov, mobilných zariadení a tlačiarní testovať zariadenia na to, čo spoločnosť Pantone opisuje ako „autenticky reprodukujúce“ tóny pleti.
  • Canon oznámil, že vyvíja softvérovú platformu pre virtuálnu realitu (VR), ktorú nazýva Kokomo. Aplikácia bude využívať fotoaparáty Canon na vytvorenie realistických zobrazení svojich používateľov, takže budete mať pocit, akoby používatelia hovorili tvárou v tvár a nie na obrazovke alebo prostredníctvom avatarov. Pre snímanie 3D obrazu potrebného pre VR by mal byť použitý objektív RF 5,2/2,8L Dual Fish Eye.


Novinky

Moment CineFlare Streak filter

Firma Moment je známa najmä príslušenstvom pre iPhony. Novinkou v jej ponuke je efektový filter Moment CineFlare Streak. Jeho účelom je tvorba reflexov charakteristických pre anamorfické objektívy. Pamätať si ich budete z najnovších filmov Star Trek. Filter sa vyrába v priemeroch 67, 77 a 82 mm. Drážky na filtri lámu svetlo. Vybrať si môžete, či chcete modré alebo zlatisté čiary.



https://www.shopmoment.com/products/moment-cineflare-streak-filters/77mm-blue

Viltrox 13mm F1,4X

Výrobca optiky a príslušenstva Viltrox oznámil nový objektív s automatickým zaostrovaním 13mm F1,4 pre bezzrkadlovky Fujifilm X. Optická sústava sa skladá z 14 prvkov v 11 skupinách. Clona je 9-lamelová, motorček je typu STM. Priemer filtra je 67 mm. Cena je stanovená na 469 USD.

https://www.pergear.com/collections/viltrox/products/viltrox-13mm-f-1-4

Inšpirácia

Irene Rudnyk má pár tipov pre šikovné ruky, ako urobiť zo štandardného výtlačku niečo umeleckejšie.



Tipy a triky

Minulý týždeň som pod stĺpčekom našiel komentár, že by nebolo na škodu, keby som prezradil, ako upravujem fotografie. Nie je to žiadne tajomstvo, veď o postprocesingu som napísal veľa článkov. Bohužiaľ recept vždy funguje 100% len na jednu fotografiu a iným ho musíte prispôsobiť, alebo úplne zmeniť. A na to treba skúsenosti. Ovládať funkcie programov pre úpravu fotografií trvá mesiace, ale robiť úpravy intuitívne, vedieť ich vizualizovať už pri fotení a mať ešte aj svoj štýl, to trvá roky. Preto presety nefungujú, teda tie, čo si kúpite. Sú navrhnuté pre konkrétny typ fotografie. Ak ich aplikujete na iný typ fotografie, nebudú fungovať. Myslím si však, že z každej ukážky postprocesingu sa dá niečo málo naučiť. Nie je dôležité aké hodnoty nastaviť, ale prečo použiť konkrétne funkcie úprav.

Ja som s úpravou fotiek v počítači začal asi oveľa skôr, ako ktokoľvek z vás. Pracoval som v novinách a mojou prácou bola digitalizácia analógových fotografií, čiže skenovanie a úprava. Roky pred tým, ako prišli digitálne fotoaparáty. Za viac ako štvrťstoročie postprocesingu som sa určite nestal majstrom Photoshopu. Ale niečo sa na mňa nalepilo. Keď prišli prvé digitálne fotoaparáty, mal som výhodu. Dnes sa môže zdať čudné, že niekto nevedel, čo je to JPG. Pamätám si ako mi volali z Minolty, a pýtali sa na úplné základy digitálnej fotografie. Boli to predajcovia, čo mali skúsenosť s filmom a digitál bol pre nich španielskou dedinou (neviem ktorou). Ale vráťme sa na začiatok, k tomu ako upravujem fotografie. V prvom tohtoročnom stĺpčeku som publikoval sériu fotografií vody. Vlastne úplná blbosť, ale mňa to fotografovanie ešte stále baví a hľadám okolo seba motívy, ktoré som ešte nefotil. Takmer týždeň nato som šiel po ďalšom bratislavskom moste a všimol som si, že na vode plávajú zvyšky snehu a ľadu. Opäť je tu kontrast medzi tmavou kalnou vodou a svetlám na jej hladine. Ešte sa mi k tomu primiešali čajky. Takže ako som postupoval, keď som to zbadal? Vedel som, že chcem mať vo výsledku vysokokontrastnú fotografiu v štýle low-key. Low key je fotografia s prevahou tmavých tónov. Nie je to podexponovaná fotografia, aj keď podexponovanie je kvôli správnej expozícii nutné. Pri tmavých motívoch musíte použiť korekciu expozície do mínusu, pretože meranie expozície nie je vtedy presné. Tak som na fotoaparáte nastavil korekciu -1EV.

Po importe do Lightroomu Classic CC som hneď začal realizovať svoju predstavu. Najprv som vybral fotografie, ktoré stáli za spracovanie. Už pri fotení som sa snažil o komponovanie, hoci voda je živel v neustálom pohybe. Z desiatok fotografií som vybral tie, kde sneh a ľad vytvárali nejaký tvar, doplnený o tretinovú alebo uhlopriečnu kompozíciu.


Všetky úpravy vidíte v pravom paneli.


  • Začal som s upravovaním. Prvým krokom bol prevod do ČB, o kalnú zelenohnedú farbu som nemal záujem.
  • V druhom kroku som zvýšil kontrast na maximum a mierne upravil expozíciu. Vlnky na vode som zvýraznil použitím clarity a texture.
  • Kontrast som ešte upravil použitím kriviek (curves), použil som klasickú S-krivku, ktorá kontrast zvýrazňuje.
  • Skopíroval som úpravu na ostatné fotky z výberu, čím som si ušetril kopu času. Môžete použiť synchronizáciu, alebo funkciu copy/paste. Potom stačilo už len doladiť niektoré funkcie úprav pre tú ktorú fotografiu. Niektoré časti fotografií som mierne zosvetlil použitím štetca.
  • Nakoniec som aplikoval svoj preset pridávajúci biely rámik so zaoblenými rohmi. A to je všetko. Od importu po konečné úpravy všetkých fotografií to netrvalo dlhšie ako 5 minút.


Najdôležitejšie z úprav boli krivky, tie sú základom práce s gradáciou a kontrastom. Musia však pracovať v súlade s nastavením expozície. Sú to spojené nádoby.













Technika: Sony A7 III, FE 85/1,4 GM.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
feralt
2022-01-10 14:18:12
Super, dakujem Karol za rady. A ten sprievodny text nema chybu
 
gytheio
2022-01-10 15:13:13
To Taliansko je dobre.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia