Hore

Etika úpravy fotografií

Od prvých jaskynných kresieb interpretovali umelci svet okolo seba rôznymi spôsobmi.

Vo svojej podstate sú dvojrozmerné ilustrácie abstraktné. Svet je trojrozmerný, štvor, ak počítate farby, a päť, ak k tomu pridáme čas. Maľby, kresby a fotografie sú takmer vždy ploché a teda dvojrozmerné, často s upravenými farbami alebo bez farby v prípade čiernobielych fotografií alebo kresieb uhľom resp. ceruzkou.

Fotografi, podobne ako maliari, sa rozhodujú, čo chcú na fotografii  alebo obraze mať a čo vynechať, aby čo najlepšie ilustrovali pointu, alebo opísali námet divákom. Najzákladnejším rozhodnutím je čo chceme fotiť. Ďalším rozhodnutím je kompozícia a uhol pohľadu. Podobné rozhodnutia robíme aj v postprodukcii. Vo filmovej ére sa postprodukcia robila v tmavej komore, v digitálnej ére sa postprodukcia robí na počítači. Zmenila sa len technika.

Najzákladnejším postprodukčným postupom je orezanie, alebo odstránenie časti obrazu. Či už orezávame vo fotoaparáte podľa toho ako komponujeme scénu,  alebo pomocou Photoshopu, myšlienka je rovnaká, upravujeme obrázok odstránením rušivých prvkov, aby sme lepšie ilustrovali to, čo chceme zobraziť. Pri tlači z negatívu  je praktické len niečo z okraja fotografie odstrániť. Odstránenie niečoho zvnútra scény zvyčajne zahŕňa airbrush alebo inú umeleckú techniku. Nástroj Photoshop Remove dokáže jednoducho odstrániť elektrické stĺpy alebo čokoľvek iné, čo ruší obraz.

Od začiatku fotografovania fotografi upravovali obrázky, niekedy pre vytvorenie vtipnej snímky, alebo len preto, aby objekt vyzeral lepšie. Na portrétoch sa vždy odstraňovali chyby pokožky a zjemňovali vrásky, možno viac kedysi ako dnes. Zjavné falzifikáty, ako napríklad obria zelenina alebo obrázky duchov pomocou dvojitej expozície, existujú už viac ako sto rokov.

Vďaka lepším počítačovým technikám a nedávno aj generatívnej AI boli takéto úpravy jednoduchšie a menej zrejmé. Problémy nastávajú, keď sa o týchto upravených obrázkoch tvrdí, že sú neupravené. Predpokladajme napríklad, že fotograf fotografuje predstavenstvo organizácie, ale chýba jeden člen predstavenstva. Neskôr odfotografuje tohto člena predstavenstva a pridá ich k pôvodnému obrázku a ak titulok naznačuje, že všetci členovia predstavenstva boli na tomto stretnutí, je  to klamstvo a podvod.

Ak je fotografia policajnou fotografiou používanou na súde, je potrebná ďalšia dokumentácia potvrdzujúca, že ide o pravdivé a presné zobrazenie miesta činu. V opačnom prípade musí divák predpokladať, že k nejakým úpravám mohlo dôjsť.

Realitný fotograf, ktorý fotografuje domy na predaj, by sa mal pravdepodobne vyhnúť dňu odvozu odpadkov, keď sú všetky kontajnery pozdĺž ulice. Ak to nie je možné, môže ich presunúť z cesty, aby získal fotografiu. Odstránenie smetných košov v postprodukcii pomocou Photoshopu je jednoduchšie, ako ich odťahovať z cesty. Pridávanie stromov alebo terénne úpravy by sa mohli považovať za neprijateľné, pokiaľ nejde o nový dom vo výstavbe a je jasné, že približne takto bude vyzerať po dokončení.

Vždy treba zvážiť zámer a účel fotografie. Fotoreportér, ktorý prezentuje fotografiu presne tak, ako scéna vyzerala, bude menej tolerovať postprodukčné úpravy ako reklamný fotograf, ktorého úlohou je, aby produkt vyzeral čo najlepšie. Musíme však pamätať na to, že novinár urobí tisíce rozhodnutí o tom, čo fotografovať, aké uhly použiť a čo pridať alebo vynechať zo záberu pri spustení uzávierky. Fotograf urobil pravdepodobne desiatky expozícií. Potom sa fotoeditor pri výbere toho, ktoré fotografie použije, rozhodol, aký príbeh chcú fotografie rozprávať.

Reklamná fotografia, napríklad fotografia jedla na jedálnom lístku v reštaurácii, v televízii alebo v časopise, pravdepodobne nebude vyzerať presne ako produkt, ktorý sa podáva. Len málokto by sa sťažoval, že ich večera v reštaurácii nevyzerá presne ako na fotke na jedálnom lístku. Očakávali sme, že produkty a ľudia budú na fotografiách vyzerať čo najlepšie a že určitá miera stylingu a retuší je normálna.

Problémy nastávajú, keď sú fotografie zámerne navrhnuté tak, aby klamali. Napríklad fotografia politika alebo celebrity, ktorá bola upravená tak, aby zobrazovala danú osobu v nepríjemnej pozícii alebo objímala niekoho s úmyslom očierniť danú osobu, je zjavne nesprávna. Rovnako nesprávne by bolo ukázať niekoho na mieste alebo s ľuďmi, vďaka ktorým by vyzeral lepšie, ako keby tam skutočne bol. Ľahko sa môžeme pridať k fotke Eiffelovej veže alebo pláže Waikiki, aby to vyzeralo, že sme tam boli. Ak by reklama mala za cieľ propagovať nealko nápoj, bola by to úplne iná situácia, ako keby mala oklamať našich priateľov niečím, čo nie je pravda.

Vytváranie alebo upravovanie obrázkov bolo štandardom už od staroveku. Či už pomocou štetca alebo počítačového softvéru, výsledok je rovnaký. Generatívna AI značne sťažuje videnie úprav alebo dokonca rozpoznanie úplne počítačom generovaného obrazu. Ako spotrebitelia a diváci si musíme byť vedomí zámerov umelcov a uvedomiť si, že fotografie neklamú o nič viac, ako by sme predpokladali, že obrazy veľkých majstrov predchádzajúcich generácií boli pravdivé a presné stvárnili to, čo videli.

Otázkou nie je, či je retuš alebo generatívna AI v poriadku, otázkou je, či sú v poriadku podvody a klamstvo. Ako fotografi sme často chytení uprostred. Teraz je také ľahké klamať fotografiami (aj videom) ako slovami. Ako chceme, aby naša práca ovplyvňovala pohľad iného človeka na svet?

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
seifi
2024-04-16 10:14:57
sú prípady, kedy je dobré, aby sa výrobok podobal tomu v reklame
https://www.youtube.com/watch?v=TaImi24wLuE&list=PLhwXTwXaCwKj6qoPnGDyd1MM_0eBoVpLQ
 
jozef84
2024-04-16 11:07:15
príspevok od: seifi
sú prípady, kedy je dobré, aby sa výrobok podobal tomu v reklame
https://www.youtube.com/watch?v=TaImi24wLuE&list=PLhwXTwXaCwKj6qoPnGDyd1MM_0eBoVpLQ
Niektoré "triky" na fotenie jedla sú fakt nestráviteľné. Prepálený motorový olej, disperzné lepidlo, akrylátové farby, plynový horáčik...
 
JohnNewton
2024-04-16 11:14:21
Verím iba fotografiám a videám , ktoré som sám sprznil 😁
 
JohnNewton
2024-04-16 11:27:48
U toho cyklistu to nevydalo, vidieť na prvý pohľad a to sa pozeráme na miniatúru.....
 
vlcimak
2024-04-17 18:51:02
Dovolim si len poopravit uvodne tvrdenie, citujem:"Vo svojej podstate sú dvojrozmerné ilustrácie abstraktné. Svet je trojrozmerný, štvor, ak počítate farby". Ak sa farba povazuje tiez za rozmer, tak aj fotografia ma farby, cize tiez ma dalsi, treti rozmer...
 
gytheio
2024-04-17 19:25:36
Ani jedna fotografia sa nikdy nepredala tak draho ako sa bezne predavaju obrazy. Tie obrazy su tiez vysledok fantazie autorov, so skutocnostou maju malo spolocne.. a su vzacne drahe obdivovane. Neviem preco by aj upravena fotografia nemala byt vzacna a uznavana.
 
tyto
2024-04-18 08:34:38
vzdy je to pohlad autora na svet...dolezite je to ci prizna upravu alebo nie...aj len vymenit pozadie tak aby to bolo uveritelne, da nejaku pracu...a preco nie ak to bude pekne...ale nemozem to potom vydavat za realitu...
 
fatality
2024-04-18 09:28:28
príspevok od: tyto
vzdy je to pohlad autora na svet...dolezite je to ci prizna upravu alebo nie...aj len vymenit pozadie tak aby to bolo uveritelne, da nejaku pracu...a preco nie ak to bude pekne...ale nemozem to potom vydavat za realitu...
100 rokov bola fotografia ciernobiela, a brali sme ju ako realitu
 
tyto
2024-04-18 09:31:32
príspevok od: fatality
100 rokov bola fotografia ciernobiela, a brali sme ju ako realitu
ano, aj ked realita bola farebna...
 
MagickVamp
2024-04-22 10:52:16
ked som zacinal fotit, existovalo tvrdenie: "Na cloveku zretusuj tie nelichotive veci, ktore su docasne."

Docasne moze byt vlastne vsetko. Fotil som holku a povedala, ze ma vacsi nos, ale ide si ho dat spravit. Takze na fotkach ho uz mat nechce. Dalsia mi povedala, ze kruhy pod ocami si ide dat chirurgicky odstranit a nechce ich uz. Dalsia mi teoreticky moze povedat ze si ide dat prsia zvacsit a tak chce uz na foto prsia vacsie. Dnes je to v principe rovnaka poziadavka ako ked chce niekto odstranit vyrazku ci znamienko. A ak pomenim tieto veci, preco nemozem zmenit aj prostredie, ked aj pri mori raz ten clovek bude? A ked uz tam vlastne nie je nic realne, preco nemozem to miesto nechat rovno vytvorit AI. A koho vlastne zaujima ako ten clovek vyzeral ked mal 25 rokov, ked to nezaujima jeho sameho?

A dostavame sa k tomu, ze koho vlastne ta realita pri pohlade na foto zaujima? Zvlast ak ide o umelecku foto, je to uz vdaka pokrocilim programom rovnako abstraktne ako ten obraz.

Neviem ci je to tak spravne, ale je to bucnost. Dnes ak zverejnim niekoho fotku, tak mi ten clovek musi dokazat, ze to je fotomontaz. Doba sa otaca, o par rokov budeme musiet dokazat ze o fotomontaz nejde, lebo vacsina fotiek uz budu fotomontaze a velmi realne.
 
MagickVamp
2024-04-22 11:02:09
Zmizne inak akasi kyber sikana za intimne fotografie, lebo na nete ich bude mat kazda holka o ktoru nejaky grafik zakopne. Holka bude mat 60 rokov a stale bude na svoj ucet pridavat foto na ktorych vyzera na 30.
 
JohnNewton
2024-04-22 11:18:12
príspevok od: tyto
ano, aj ked realita bola farebna...
Tu si trochu pletieme príčinu a následok, keby bola technický skorej farebná foto, čb by bola len ako následná zriedkavá úprava
 
tyto
2024-04-22 11:39:41
príspevok od: JohnNewton
Tu si trochu pletieme príčinu a následok, keby bola technický skorej farebná foto, čb by bola len ako následná zriedkavá úprava
teraz si ma ty doplietol, s pricinou a nasledkom to neviem nijako spojit,aka pricina a aky nasledok???

...a ked do vsetkeho zapletiem "KEBY" tak mozem spochybnit cokovek...

 
JohnNewton
2024-04-22 12:17:52
Technickou neznalosťou výroby farebnej foto bol následok , čb foto . Zložité ? Maliari predsa tento problém už stáročia nemali.
 
JohnNewton
2024-04-22 12:42:11
príspevok od: MagickVamp
ked som zacinal fotit, existovalo tvrdenie: "Na cloveku zretusuj tie nelichotive veci, ktore su docasne."

Docasne moze byt vlastne vsetko. Fotil som holku a povedala, ze ma vacsi nos, ale ide si ho dat spravit. Takze na fotkach ho uz mat nechce. Dalsia mi povedala, ze kruhy pod ocami si ide dat chirurgicky odstranit a nechce ich uz. Dalsia mi teoreticky moze povedat ze si ide dat prsia zvacsit a tak chce uz na foto prsia vacsie. Dnes je to v principe rovnaka poziadavka ako ked chce niekto odstranit vyrazku ci znamienko. A ak pomenim tieto veci, preco nemozem zmenit aj prostredie, ked aj pri mori raz ten clovek bude? A ked uz tam vlastne nie je nic realne, preco nemozem to miesto nechat rovno vytvorit AI. A koho vlastne zaujima ako ten clovek vyzeral ked mal 25 rokov, ked to nezaujima jeho sameho?

A dostavame sa k tomu, ze koho vlastne ta realita pri pohlade na foto zaujima? Zvlast ak ide o umelecku foto, je to uz vdaka pokrocilim programom rovnako abstraktne ako ten obraz.

Neviem ci je to tak spravne, ale je to bucnost. Dnes ak zverejnim niekoho fotku, tak mi ten clovek musi dokazat, ze to je fotomontaz. Doba sa otaca, o par rokov budeme musiet dokazat ze o fotomontaz nejde, lebo vacsina fotiek uz budu fotomontaze a velmi realne.
Možno to bude mať aj pozitívny účinok, vyššiu mieru kritického myslenia, už teraz verím len vlastným RAWom🙂
 
tyto
2024-04-22 13:59:39
príspevok od: JohnNewton
Technickou neznalosťou výroby farebnej foto bol následok , čb foto . Zložité ? Maliari predsa tento problém už stáročia nemali.
...ok, len sa stratila pointa s etikou uravy fotografii...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia