Život Ansela Adamsa
Americký fotograf a enviromentalista sa narodil 20. Februára 1902 v San Franciscu. Pôvodne sa mal stať pianistom, no keď si pričuchol k fotografii, kariéra hudobníka šla bokom. Učenie sa hry na piano mu však v jeho nestálej a frustrujúcej mladosti prinieslo základ a disciplínu, ktoré neskôr preniesol a využil aj pri svojej fotografickej kariére. K fotografii sa prvýkrát dostal počas výletu do Yosemitského národného parku v roku 1916, keď mu otec podaroval jeho prvý fotoaparát. Adams vtedy prehlásil „prepukla na nás nádhera Yosemitu a bolo to úžasné ... zostúpil na nás jeden zázrak za druhým ... všade bolo svetlo ... začala pre mňa nová éra“.
Počas zimy sa naučil základné techniky vyvolávania fotografií v tmavej komore, keď brigádoval v San Franciscu u vyvolávača fotografií, aby o rok sa do Yosemitu vrátil s lepšou výbavou a tripodom a pokračoval vo fotení.
Počas svojich výletov do parku sa často zdržiaval u rodiny Best-ových, ktorí vlastnili hudobné štúdio s pianom, na ktorom Adams často hrával. V roku 1928 si za ženu zobral Virginiu Best a zo štúdia je v súčasnosti Galéria Ansela Adamsa.
V roku 1921 publikoval svoje prvé fotografie a rok na to začalo štúdio rodiny Best-ových predávať printy jeho fotografií Yosemitu. Už vtedy sa jeho fotografie vyznačovali vysokým citom pre kompozíciu a tonálnu vyváženosť.
V polovici dvadsiatych rokov sa Adams ešte stále zaoberal rôznymi fotografickými technikami, ktoré využívali piktorialisti, ako napríklad soft-focus, brómolejové vyvolávanie fotografií, atď. Postupom času od toho upustil a vybral sa viac realistickou cestou. Začal používať vysoké clonové čísla a spoliehal sa na perfektnú ostrosť, zvýšený kontrast, citlivú prácu s expozíciou a majstrovstvo pri vyvolávaní v tmavej komore.
V roku 1927 vytvoril svoje prvé portfólio a prehlásil, že jeho fotografie dosiahli takú kvalitu, že ich konečne môže ukázať svetu na kritiku.
Stručný prehľad Adamsovej kariéry
1927 – prvé portfólio „Parmelian Prints of the High Sierras“ so slávnou fotografiou „Monolith, the Face of the Half Dome“
Ansel Adams – Monolith, the Face of the Half Dome.
1928 – sobáš s Virginiou Best
1930 – uverejnená prvá Adamsova kniha „Taos Pueblo“ s textami od Mary Hunter Austin
1931 – prvá výstava v Smithsonian národnom múzeu vo Washingtone, získal veľmi dobré ohlasy na svoje fotografie z vrchoviny Sierra
1932 – výstava s fotografmi Imogenom Cunninghamom a Edwardom Westonom – spoločne založili skupinu „f/64“, ktorá sa zaoberala takzvanou „čistou fotografiou“
Ansel Adams – Rose and Driftwood.
1939 – Adams bol menovaný editorom magazínu „U.S. Camera“ – vtedajším najväčším fotografickým magazínom
1940 – usporiadal „Slávnosť fotografie“ – najväčšiu a najvážnejšiu fotoakciu do tej doby – zúčastnili sa jej milióny ľudí
Ansel Adams - Clearing Winter Storm.
1941 – začal vyučovať na Art Center School v Los Angeles – jeho kurzy obsahovali aj školenie pre vojenských fotografov
1941-1945 – vytvoril viaceré fotoreportáže z vojny, pre americkú armádu robil niekoľko zákaziek
Ansel Adams - The Tetons and the Snake River.
1945 – bol požiadaný aby vytvoril prvé oddelenie umeleckej fotografie na California School of Fine Arts
1952 – stáva sa spoluzakladateľom magazínu Aperture
1955 – začína usporadúvať svoje výročné workshopy v ktorých až do roku 1981 učil tisíce študentov
V 50. rokoch začína mať pocit, že jeho kreatívny život je na ústupe a tak pokračuje hlavne vo fotení komerčných zákaziek.
1963 – vydal svoje štvrté portfolio
1974 – retrospektívna výstava v Metropolitan Museum of Art v New Yorku
Väčšinu času v 70. rokoch Adams strávil reprintovaním svojích negatívov kvôli veľkému dopytu múzeí a ich fotografických oddelení. Rovnako sa venoval aj písaniu kníh.
22.4.1984 umiera na infarkt a zanecháva po sebe ženu, dve deti a päť vnúčat
Zónový systém
Ak prehliadneme vynikajúce čiernobiele fotografie, vynájdenie nového smeru ako fotografovať krajinu, dlhoročné vyučovanie mladých talentov, rozsiahlu literálnu činnosť, nezanedbateľný podiel na povýšení fotografie medzi najvýznamnejšie umelecké smery a mnoho ďalšieho, zrejme si väčšina z vás pri zmienke mena Ansel Adams spomenie na zónový systém.
Zónový – alebo zonálny, systém sformuloval Adams okolo roku 1940 v spolupráci s fotografom Fredom Archerom. Mal za úlohu pomôcť fotografom správne určiť expozíciu snímku tak, aby boli dokonale vykreslené aj svetlé, aj tienisté miesta na fotografii.
Tonalita čiernobieleho fotografického papiera bola rozdelená do desiatich zón označovaných rímskymi číslicami od 0 po IX. Niekedy bola pridávaná ešte zóna X, ktorá zastupovala úplnú bielu farbu. Hlavnou zónou pritom bola tá s označením „V“ – ktorá zastupovala strednú šedú (18%).
Ako to funguje? Zoberme si fotografovanú scénu a predpokladajme, že má deväť expozičných stupňov. Odmeriame to napríklad expozimetrom (rozdiel medzi najsvetlejšou a najtmavšou časťou). Teraz zoberieme najtmavšie miesto a označíme ho „0“. Dvakrát tak jasné miesto označíme „I“ a tak ďalej – získame 10 zón pričom najsvetlejšie miesta budú mať označenie „IX“.
Miesta označené rovnakým stupňom majú rovnaký jas. Miesta označené číslom o stupeň vyšším (resp. nižším) majú dvojnásobný (resp. polovičný) jas. Čo z toho plynie?
Ak má byť teda výsledná fotografia dobre exponovaná, musí byť exponované na zónu „V“.
Popis jednotlivých zón:
0 – čistá čierna
I – takmer čierna, mierna tonalita ale žiadna textúra
II – textúrovaná čierna – tmavé časti obrazu, v ktorých sa dá vidieť nejaký ten detail
III – najtmavšia šedá s dobre patrnou kresbou
IV – tmavá šedá s dobre patrnou kresbou
V – stredne šedá
VI – svetlá šedá
VII – veľmi svetlá šedá s dobre patrnou kresbou
VIII – najsvetlejšia šedá s náznakom kresby, mierne tmavšia ako úplná biela
IX – úplná biela (v prípade použitia zóny X je to prahová šedá k úplnej bielej farbe)
Referencie
[1] Ansel Adams, dokument dostupný z URL(10/2011):
http://en.wikipedia.org/wiki/Ansel_Adams
[2] Zone System, dokument dostupný z URL(10/2011):
http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_System
[3] Mgr. Tomáš Slavíček, Digitální fotografie, výukový material k predmetu PV156, FI MUNI, Brno, 2009