S prechodom na bezzrkadlovky Sony mám osobné skúsenosti, okrem toho že ich recenzujem, vlastnil som niekoľko NEX-ov (staršie označenie CSC Sony) a plnoformátovú Sony A7 II.
Sony je jediná dostupná značka ponúkajúca plnoformátové bezzrkadlovky. Nie sú lacné, ale v porovnaní s Leica sú oveľa dostupnejšie. Naviac sú to moderné fotoaparáty s automatickým zaostrovaním a ovládaním, na aké je väčšina fotografov zvyknutých. V ponuke sú však aj modely s APS-C snímačom.
Snímače
Sony je lídrom vo výrobe snímačov a to najlepšie si necháva pre seba. Nie je to môj názor, ale oficiálne vyjadrenie Sony. Nevidno to ani tak v obrazovej kvalite, ako v rýchlosti. V najnovších modeloch sa postupne objavujú vrstvené snímače so vstavanou pamäťou, vďaka čomu sa urýchľuje spracovanie dát zo snímača.
Prvé bezzrkadlovky Sony mali snímač veľkosti APS-C. Neskôr na trh prišli bezzrkadlovky so snímačom plného formátu.
Najnovšia technológia vrstvených snímačov prináša výrazne zvýšenie rýchlosti čítania a spracovania dát.
Fotoaparáty
Pre prvé bezzrkadlovky Sony výrobca použil obchodné meno NEX, neskôr prešiel na tradičné označenie Alfa (A alebo α), čo niektorých môže mýliť, pretože rovnaké meno nesú aj SLT zrkadlovky. Predsa len však existuje kľúč, ako zaradiť konkrétny model do konkrétnej skupiny:
- αX - plnoformátové bezzrkadlovky
- αXX - SLT zrkadlovky, APS-C aj FF
- αXXXX - APS-C bezzrkadlovky
V Sony sú strašný "názvobordelári" a tak môžete naraziť aj na označenie ILCA a ILCE, ILCA sú SLT zrkadlovky, ILCE sú bezzrkadlovky.
Fotoaparáty Sony nemajú tak atraktívny dizajn ako napr. Fujifilm, či Olympus. Sony sa sústreďuje na implementáciu najmodernejších technológií, čomu zodpovedá aj dizajn. Neutrálny, moderný, tak trochu suchý. Preto nevzbudzujú toľko emócií. Ale ani nemusia, užívateľov oslovujú parametre a obrazová kvalita.
APS-C
Rad bezzrkadloviek so snímačom APS-C niesol kedysi označenie NEX, dnes sú to Alfy radov A5XXX a A6XXX. Modely radu A5XXX tvoria úplný základ ponuky bezzrkadloviek Sony. Jednoduché fotoaparáty bez elektronického hľadáčika sú určené začiatočníkom a mierne pokročilým. Zaujímavejšie sú fotoaparáty radu A6XXX, sú to pokročilé fotoaparáty so vstavaným elektronickým hľadáčikom. Dizajn je inšpirovaný hľadáčikovými fotoaparátmi /rangefinder. Najnovší model A6500 sa vyznačuje vysokou rýchlosťou snímania i zaostrovania, ako jediný má snímač so stabilizáciou. Dá sa predpokladať, že všetky ďalšie modely budú mať stabilizovaný snímač štandardne.
Sony A5100, najnižší model bez EVF hľadáčiku. Výborný obrazový potenciál kazí nie príliš vydarený setový objektív 16-50 mm.
Najvyšší a najrýchlejší model so snímačom APS-C, Sony A6500.
Všetky aktuálne modely majú aj zaostrovanie s fázovou detekciou, vďaka čomu na nich môžete bez problémov používať aj objektívy s bajonetom A, samozrejme s adaptérom.
Ak by sme u konkurencie hľadali obdobne koncipované fotoaparáty, boli by to napr. Fujifilm X-E2s, alebo Olympus PEN-F. V kategórii zrkadloviek Sony A6XXX konkurujú takým modelom ako Nikon D7200, či Canon EOS 80D.
Ak na Sony prechádzate so zrkadlovky, budete si zvykať nielen na elektronický hľadáčik, ale aj na odlišnú ergonómiu. APS-C bezzrkadlovky Sony sú menšie a majú odlišnú ergonómiu držania ovládania. Najmä s veľkými objektívmi je držanie obťažnejšie. Bohužiaľ sa k nim nevyrábajú rozširujúce gripy (len neznačkové).
Stále je v ponuke model A6000, nie je tak rýchly ako jeho nástupcovia, ale ponúka bohatú výbavu za atraktívnu cenu a porovnateľnú obrazovú kvalitu. Cenovka jeho nástupcov je oveľa vyššia.
Plný formát
Ak Sony v niečom urobilo dieru do sveta, sú to plnoformátové bezzrkadlovky. Donedávna tu bol len rad A7, dnes už druhej generácie. Nedávno ponuku doplnil model A9, ktorý sa ujal úlohy vlajkovej lode.
Modelový rad A7 tvoria tri fotoaparáty, takmer rovnaké, odlišujúce sa hlavne snímačom, ktorý určuje ich zameranie. Prvá generácia A7-čiek trpí množstvom detských chorôb, až v druhej generácii za z nich stali veľmi dobre použiteľné fotoaparáty. Zlepšilo sa ovládanie, zvýšila sa rýchlosť, pribudla stabilizácia obrazu pohybom snímača. Vráťme sa však k jednotlivým modelom radu A7.
Sony A7 II je základným modelom, pritom veľmi dobre vybaveným. Setový objektív 28-70 však nezodpovedá potenciálu snímača.
Základ tvorí model s 24 Mpx snímačom (A7/A7 II). Môžeme povedať, že je tu najlepší pomer cena/výkon. Modely s označením “s” (A7s, A7s II), majú “len” 12 Mpx. Vďaka vysokej citlivosti sú tieto fotoaparáty obľúbené u kameramanov, ktorí vysoké rozlíšenie nepotrebujú. Najvyššie sú modely s označením “r” (A7r, A7r II). A7r II má 42 Mpx snímač a konkuruje najlepším zrkadlovkám.
Sony urobilo dobrý ťah, keď podporilo výrobcov adaptérov pre objektívy s iným bajonetom. Niektoré dokonca podporujú aj automatické zaostrovanie. Veľa užívateľov značky Canon si kúpilo FF Sony, pretože môžu svoje EF objektívy plnohodnotne používať aj na nich.
Ďalšou silnou stránkou Sony je podpora videa. Paradoxne u filmárov sú obľúbené nielen s-ká, ale aj r-ka, ktoré tiež ponúkajú 4K video.
Pri prechode zo zrkadlovky vám ovládanie nebude robiť väčšie problémy, zvykať si budete na EVF hľadáčik a odlišné menu. Samozrejme fotoaparáty sú menšie, ale to je jeden z parametrov, prečo sa mnohí switcheri rozhodli pre zmenu. Komu predsa len chýbajú väčšie rozmery s lepšou ergonómiou držania, môže si dokúpiť vertikálny battery grip. Modely radu A7 sú nechválne preslávené slabou výdržou batérií. 300 záberov na jedno nabitie je v porovnaní s DSLR skutočne podpriemer. Naviac pri listovaní v menu batéria odchádza raketovou rýchlosťou. Preto sa pripravte na to, že budete potrebovať aspoň 3 batérie. Na druhú stranu oceníte, že fotoaparát dobijete cez USB aj z powerbanky.
Nedávno predstavený model A9 sa zameriava trochu iným smerom. Chce byť konkurentom zrkadloviek v kategórii športu a wildlife. 24 Mpx CMOS vrstvenej konštrukcie umožňuje snímať frekvenciou až 20 obr./s. Špičkové je zaostrovanie 4D Focus so 693 bodmi (fázová detekcia). Oproti radu A7 bola výrazne zvýšená kapacita batérií.
Pre všetky plnoformátové bezzrkadlovky Sony je charakteristický tvar inšpirovaný zrkadlovkami, s EVF hľadáčikom umiestneným nad objektívom.
Nedávno predstavený model A9 môžeme považovať za zástupcu tretej generácie FF bezzrkadloviek Sony. Prináša množstvo významných vylepšení. Hlavne má konkurovať zrkadlovkám v akčných žánroch športovej fotografii a wildlife.
Sony A7r II vs Canon EOS 5Ds. Porovnateľná obrazová kvalita v dvoch veľmi rozdielnych fotoaparátoch.
Niektorí by očakávali, že plnoformátová bezzrkadlovka bude pomerne veľká. Nie je tomu tak, CSC Sony sú menšie ako zrkadlovky pre začiatočníkov, veľkostne porovnateľné s profesionálnymi bezzrkadlovkami Fujifilm X-T2 a Olympus OM-D E-M1 Mark II.
Objektívy
Guláš je nielen vo fotoaparátoch, ale aj objektívoch. U zrkadloviek používa Sony bajonet A, ktorý zdedili po Minolte. Pre bezzrkadlovky bol vyvinutý nový typ bajonetu, ktorý má zonačenie E. V označení objektívov sa môžete stretnúť aj s písmenami FE:
- E - objektívy s bajonetom E, navrhnuté pre CSC fotoaparáty so snímačom veľkosti APS-C
- FE - o objektívy s bajonetom E, navrhnuté pre plnoformátové CSC fotoaparáty, 100% kompatibilne aj s APS-C CSC
Nezľaknite sa, ak v označení nájdete skratky SAL a SEL, SAL sú objektívy s bajonetom A (pre SLT zrkadlovky), SEL sú objektívy s bajonetom E (pre CSC fotoaparáty).
Čo možno Sony vytknúť je to, akým spôsobom buduje portfólio objektívov. So začiatku to bola hlavne pomalosť, hlavne je to ale nekoncepčnosť. Je pekné, že sú v ponuke špičkové objektívy radu GM, sú ale drahé a pomerne veľké. Dovoliť si ich môže málokto. V strednej triede chýbajú kvalitné objektívy, najmä transfokátory, ktoré tvoria základ výbavy. Aj v základnej triede to nie je ružové. Ak vyžadujete kvalitu, budete sa musieť zamerať najmä na pevné objektívy. Pozor, vyššia cena neznamená automaticky vyššiu kvalitu. Z tohto dôvodu si pred kúpou urobte hlbší prieskum. Plánujte dopredu, aby sa vám nestalo, že svoj fotoaparát nemôžete plnohodnotne používať, pretože naň neviete zohnať kvalitný objektív s požadovanými vlastnosťami.
Špičku v portfóliu tvoria objektívy radu GM, závidieť môže aj konkurencia.
Občas sa však objaví objektív, ktorý poteší nielen kvalitou, ale aj cenou. Naviac tu máme Zeiss, ktorý so Sony dlhodobo spolupracuje a ponúka natívne objektívy s bajonetom E. Niektoré sú manuálne (Loxia), iné aj z automatickým zaostrovaním (Batis, Touit).
Zeiss vyrába AF objektívy s bajonetom E.
Priamo Sony ponúka adaptéry pre objektívy s bajonetom A. To ocenia majitelia zrkadlovkových objektívov Sony a Minolta. Ako som vyššie spomínal, Sony podporuje výrobcov adaptérov a tak takmer neexistuje objektív, ktorý by ste na Sony CSC nenasadili. Nedávno sa pridala ja firmy Sigma, ktorá ponúka AF adaptér pre objektívy s bajonetom Sigma. Dokonca aj Samyang začal vyrábať objektívy s bajonetom E, prekvapujúco s automatickým zaostrovaním.
Veľkú popularitu majú fotoaparáty Sony u užívateľov Canon EOS, vďaka adaptéru s podporou automatického zaostrovania a prenosu clony.
https://www.sony.sk/electronics/objektivy/t/fotograficke-objektivy?cameramount=e-mount
Blesky
Sony prevzalo blesky po Minolte a postupne systém menili. Z neštandardnej pätice prešli na vylepšenú ISO päticu. Staršie CSC-ška mali minolťácku päticu, nové modely už ISO. Z hľadiska funkcionality je samozrejmosťou diaľkové odpaľovanie (po novom aj rádiové) a aj High Speed synchronizácia.
Sony sa teší aj dobrej podpore výrobcov externých (napr. Nissin) aj štúdiových (napr. Profoto) bleskov.
Fotoaparáty Sony môžete používať aj pre profesionálnu ateliérovú fotografiu. Napr. Profoto podporuje TTL protokol Sony.
https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/systemove-blesky-a-prislusenstvo/sony-a-systemove-blesky/
CSC Sony v praxi
Bezzrkadlovky Sony sa vyznačujú bohatou funkčnou výbavou. Nájdete v nich najmodernejšie technológie. Na čo si budete zvykať ťažšie, je neprehľadné menu.
Rýchlosť závisí na konkrétnom modeli fotoaparátu a použitom objektíve. U najnovších modelov je vidieť výrazný posun vpred a snaha vyrovnať sa v rýchlosti zrkadlovkám. Vo frekvencii snímania dokonca ich aj prekonať. Bohužiaľ sa to popisuje na čoraz vyššej cene fotoaparátov. So Sony sa celkovo stáva značka pre movitejších fotografov.
Sony sa nebojí aj experimentovať, napr. do fotoaparátov môžete nahrávať aplikácie. Už roky však chýba podpora slovenského trhu a aplikácie si nainštalujete, len ak sa zaregistrujte ako občan inej krajiny. Naviac niektoré aplikácie sú platené. To vážne musí zákazník platiť pár Eur, keď si kúpi fotoaparát za tisíce?
Veľkým lákadlom je u Sony obrazová kvalita, ktorú ich fotoaparáty poskytujú a to u obidvoch veľkostí snímačov. Tu sa značka plne vyrovná tomu najlepšiemu, čo ponúka konkurencia u zrkadloviek. Aktuálne ju predčia len stredoformátové fotoaparáty od Hasselbladu a Fujifilm, ale to je úplne iná kategória.
Nejedna bezzrkadlovka Sony skončí v rukách filmára a nie fotografa.
Záver
Ponuka Sony je určite atraktívna, najmä ak vás láka plný formát. Fotoaparáty už dospeli, aj keď sa dá stále čo vylepšovať. Portfólio objektívov je široké, ale nekoncepčné a má svoje slabšie prvky. To je asi najväčšia slabina Sony. Starostlivo zvážte, aké objektívy potrebujete a neskôr budete potrebovať. Ak máte plnú peňaženku, o kvalitné objektívy si nemusíte robiť starosti, Sony má špičkový rad GM. Plusom je podpora objektívov s bajonetom Sony A, Canon EF a teraz aj Sigma SA. Nesmieme zabudnúť ani na výborné objektívy Zeiss.
Silnou stránkou Sony je video. Veľa majiteľov CSC Sony ich využíva skôr ako kamery. Tomu zodpovedá aj ponuka video príslušenstva od tretích výrobcov.
Na pultoch predajní nájdete aj staršie modely. V kategórii APS-C sú aj staršie modely (hlavne A6000) stále zaujímavé. Inak je tomu v kategórii FF, kde sa dopredávajú A7-čky prvej generácie. Tu by som si dobre rozmyslel, či si nepriplatiť za prístroj druhej generácie. Obrazový potenciál je špičkový aj u prvej generácie, ale fotoaparáty sú pomalé a majú veľa nedostatkov. Práca s nimi je preto tak trochu trápením.