Špecifikácia
Testovaný objektív patrí do prémiového radu L. Konštrukcia je utesnená pred prachom a vodou. Svetelnosť je konštantná v celom rozsahu. Vyhovovať bude tým, čo nepotrebujú svetelnosť F2,8 a ocenia väčší rozsah, nižšiu cenu a menšie rozmery. Zároveň ale nechcú zľaviť z požiadaviek na profesionálnu kvalitu. Rozsah 24-105 mm je veľmi obľúbený. Na jednom konci slušne širokouhlý, na druhom krátky teleobjektív, vhodný na snímanie detailov a aj portrétov. Využitie má v mnohých žánroch, od architektúry, krajiny, reportáže, cestopisu, až po fotenie portrétov, produktovky, jedla atď. Využitie nájde aj vo fotoateliéri.
Canon RF 24-105 mm f / 4L IS USM je objektív navrhnutý pre fotoaparáty Canon EOS radu R, čiže s bajonetom RF. Je o niečo väčší, ako jeho ekvivalent pre DSLR, je to dané novým optickým dizajnom optimalizovaným pre väčší bajonet RF. Optická sústava sa skladá z 18 prvkov v 14 skupinách, použité sú antireflexné vrstvy Super Spectra. Clona je 9-lamelová s kruhovým otvorom. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 45 cm, mierka zväčšenia je 0,24x. Objektív má zabudovanú optickú stabilizáciu obrazu s účinnosťou až 5 EV. Zaostrovanie zabezpečuje motorček Nano USM. Rozmery objektívu sú 83,5 x 107,3 mm, hmotnosť je 700 gramov. Priemer filtra je 77 mm.
Prepínače AF/MF a optickej stabilizácie obrazu.
Objektív je kompletne utesnený proti prachu a vode.
https://www.canon.sk/lenses/canon-rf-24-105mm-f-4l-is-usm-lens/
Objektív v praxi
Objektív som testoval na fotoaparáte EOS R6, v galérii ale nájdete aj staršie fotky z EOS RP. Objektív s týmito parametrami je u mňa veľmi obľúbený. Poskytuje praktický rozsah a to, že má svetelnosť F4 mi nevadí. V mnohých prípadoch ju kompenzuje stabilizácia obrazu. A ak potrebujem lepšiu svetelnosť, dávam prednosť svetelným pevným objektívom.
Celkovo sa s objektívom pracuje výborne. Prstence sú akurátne široké. Mechanicky je objektív vyrobený príkladne. Chod zoomového prstenca je plynulý, bez zadrhávania, s akurátnym odporom. Je možné ho pri preprave uzamknúť. Pri zoomovaní sa predná časť vysúva, predný člen sa pri zaostrovaní neotáča, čo uľahčuje používanie filtrov. Čoraz viac oceňujem prítomnosť control ringu, s ktorým môžem rýchlo ovládať niektorý z parametrov, ja som zvolil korekciu expozície +/-.
Zaostrovanie
Vynikajúca je rýchlosť zaostrovania, je to jeden z najrýchlejších objektívov, čo som testoval. A zaostrovanie je aj úplne tiché. Pri nakrúcaní videa vymení objektív rýchlosť za plynulosť.
Close-up
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 45 cm a max. mierka zväčšenia je približne 1:4. Makro to nie je, ale už s tým dokážete nafotiť väčšie kvety, jedlo, niektoré produkty, alebo detailný portrét.
Maximálny detail zo vzdialenosti 45 cm.
Bokeh
Najúčinnejšie rozostrenie pozadia je samozrejme na 105 mm, pri plne otvorenej clone. Aj keď je svetelnosť len F/4 na plnoformátovom fotoaparáte sa aj s týmito parametrami dá pekne rozostriť pozadie. Bokeh je hladký a teda ľúbivý. Objektív je vhodný aj pre príležitostné portrétovanie alebo fotenie detailov s pekne rozmazaným pozadím.
Stabilizácia
V kombinácii s IBIS stabilizáciou EOS R6 som sa bez problémov dostal na 0,5 s na ohnisku 105 mm. Na 24 mm až na 1 sekundu. To je veľmi dobrá účinnosť a zväčšuje rozsah využitia objektívu za ťažších svetelných podmienok.
Optická kvalita
Fotografie som spracovával v programe Lightroom Classic CC. Canon zatiaľ nemá korekciu chýb objektívov priamo v RAW a ani Lightroom ju automaticky nevykonáva. Fotografie v galérii sú bez korekcie skreslenia, vinetácie a chromatickej chyby.
Sférické skreslenie sa mení s ohniskovou dĺžkou. Na 24 mm je mierne súdkovité, rýchlo sa ale od 35 mm preklopí do miene poduškovitého a tento charakter si ponecháva až do 105 mm. Pri clone f/4 je v celom rozsahu, až na ohniskovú dĺžku okolo 50 mm, viditeľná vinetácia. Na najdlhšom konci pomerne výrazná. Tú potlačíte miernym priclonením, alebo softvérovo. V rohoch sa objavuje chromatická chyba v podobe hlavne fialových kontúr, býva to na ostrom rozhraní svetiel a tieňov. Na mojom 4K monitore som musel zväčšiť fotky na 200%, aby som ju videl. Dá sa ľahko softvérovo potlačiť.
Na dlhších ohniskách je pri otvorenej clone výrazná vinetácia.
Detail chromatickej chyby pri 200% zväčšení.
K objektívu som nemal slnečnú clonu, ale s prípadnými reflexami, či duchmi, si poradil na jednotku. Super Spectra antireflexné vrstvy odvádzajú perfektnú prácu.
Ostrosť objektívu je po priclonení výborná v celom rozsahu. Pri plne otvorenej clone sú na 24 mm rohy mäkšie. Od 35 mm až po 105 mm je kresba v rohoch lepšia. Objektív je najlepší okolo 50 mm ohniska. Po priclonení na f/7,1 a vyššie už rohy netreba riešiť.
Záver
Canon RF 24-105 mm f / 4L IS USM je veľmi dobrý objektív, nie však dokonalý. Mechanickej konštrukcii nie je čo vytknúť, spracovanie je prvotriedne. Zaostrovanie je bleskové a zabudovaná stabilizácia obrazu je príjemným bonusom k praktickému rozsahu.
Ďalšie jeho posudzovanie záleží na tom, ako vnímate softvérovú korekciu chýb, ktorá sa dnes stáva štandardom. Na rozdiel od pevných skiel radu RF, sú rohy obrazu pri otvorenej clone mierne neostré. Po priclonení je vzorovo ostrý. Bez softvérovej korekcie narazíte na vinetáciu, chromatickú chybu i sférické skreslenie. Všetky sa dajú ľahko softvérovo korigovať. Ak to akceptujete, budete spokojný, pretože fotografie budú technicky kvalitné. Ja som si na softvérovú korekciu zvykol a nevadí mi, ak nemaskuje príliš veľké chyby. U tohto objektívu je to v norme.
Tento objektív prísnejšie posudzujem, pretože ma pevné objektívy radu RF zhýčkali. Celkovo odvádza veľmi dobrú prácu, ak ho ale porovnávam aj s konkurenciou, napr. Panasonicom s rovnakými parametrami, mierne zaostáva. Nie je to veľa a nemusíte si kvôli tomu robiť starosti. Ale aby som bol férový, nemôžem mu dať ocenenie TOP redakcie. To mu o vlások uniká. Ak by som bol majiteľom niektorého z EOS R, nad jeho kúpou by som váhal len minimálne, softvérovú korekciu chýb by som ale použil.