Hore

Vyberáme z fóra I.

Teleobjektív pre Nikon D90

“Ahojte, mám otázku na skúsenejších ako som ja. Chcem si kúpiť objektív na fotografovanie športu, hlavne futbal. Viem, že je tu toho veľa popísaného o objektívoch, ale nechce sa mi to tu lúskať, tak sa radšej spýtam. Mám fotoaparát NIKON D90, objektív AF-S NIKKOR 18-105 mm a AF-S Micro NIKKOR 85 mm. A teraz by som si rada kúpila nejaký teleobjektív. Budem rada ak mi poradíte. Čítala som tu, že Sigmu radšej nie, aj keď cenovo je to výhodné, lenže mne nejde ani tak o cenu ako o kvalitu.”

Aj keď je to už staršia téma, je stále aktuálna. Nikon D90 je asi najpopulárnejšia zrkadlovka strednej triedy. Aj keď sa jedná o amatérsky fotoaparát, má príkladnú ergónomiu ovládania a veľmi dobrú funkčnú výbavu.

Jedna z funkcií priamo súvisí s výberom objektívov. Nikon D90 má vstavaný motorček, vďaka čomu môže jeho majiteľ používať aj objektívy typu AF, AF-D, pričom automatické zaostrovanie bude funkčné. To pre nižšie modely Nikon D3XXX a D5XXX neplatí. Nikon D90 je zrkadlovka formátu DX (APS-C) s crop faktorom 1,5x.

Asi základným teletransfokátorom pre túto triedu je Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6G VR. Veľmi dobrým ekvivalentom je Tamron SP 70-300/4-5,6 Di VC USD. Pozor, Tamron vyrába aj lacnejší model bez stabilizátora, ktorý  patrí k tým horším objektívom. Ak nie ste limitovaní cenou, asi najkvalitnejší objektív je nový Nikon AF-S 70-200/4G VR.

Pozrime sa ešte na niekoľko objektívov so svetelnosťou f/2,8. Z nových objektívov je najdostupnejší Tamron SP 70-200/2,8, ktorý má však pomalšie ostrenie. Obrazovo je veľmi dobrý a naviac ponúka slušné zväčšenie.

Dobre sa uplatní pri portrétovaní, príležitostných reportážach, fotení detailov. Ťažšie sa zháňa výborný Nikon
AF 70-200/2,8D ED
. Je to jeden z najlepších objektívov, ktorý z ruky kúpite už do 700 €. Pozor, existuje aj starší model, tzv. jednoprstenec, ktorý má pomalé zaostrovanie a zoomovanie typu Push-Pull. Výnimočne natrafíte aj na verziu AF-S bez stabilizátora. Tá býva pomerne drahá, je poruchovejšia a servis je problematický.

Zrkadlovka Canon, Nikon do 300€

“Zdravim, so zrkadlovkou som zacal fotit pred 3 rokmi, bol to Olympus e 620. Je to moj sluzobny fotak a teraz rozmyslam nad kupou vlastneho aparatu. Fotim prevazne: rodinu, prirodu, dokumentacne fotky, ale rad aj experimentujem, ci fotim makro. Najradsej by som Canon, alebo Nikon, pocuvam na nich len chvalu. Na olympuse mi najviac vadi sum uz pri nízkych hodnotach iso, naopak paci sa mi vyklopny otocny displej. Rozmyslal som aj nad mirrorless, avsak mal by to byt fotak za max. 300€. Poradite mi?”

Tému vo fóre založil majiteľ zrkadlovky Olympus E-620, ktorý je nespokojný s vysokou mierou šumu. Musím k tomu dodať, že zrkadlovky Olympus majú aj malý dynamický rozsah. Preto je tzv. “switcherov”, ktorí chcú prejsť z Olympusu na inú značku, viac. Naviac Olympus už niekoľko rokov nepredstavil nový model s lepšími parametrami. Zakladateľ témy si stanovil pomerne nízku cenovú hranicu, kde hrozí, že si kúpi tak starý model, že k želanému nárastu obrazovej kvality nedôjde. A to sa pohybujeme v ponuke použitých fotoaparátov. Olympus
E-620 je model pre mierne pokročilejších fotografov a v tejto triede sa pokusíme nájsť niečo aj my. Do 300 € sme našli len fotoaparáty bez objektívu. Rozpočet odporúčam navýšiť aspoň na 400 €.

Začneme u Canonu. Jedničkou pri výbere je rozhodne model EOS 40D, čo je takmer poloprofesionálny model a uspokojí aj náročného fotografa. K telu sa nám do rozpočtu zmestí len seťák 18-55 alebo základný objektív EF 50/1,8II. Do 300 € sa dá zohnať model EOS 450D s objektívom 18-55, to je však najnižší model.

Z ponuky Nikonu je favoritom Nikon D90, ktorý sa dá s objektívom AF-S 18-105VR kúpiť do 400 €. Je to výborne vybavený fotoaparát pre náročnejšieho fotografa a hlavne je k nemu aj slušný objektív. Do 300 € sa dá kúpiť nižší model D5000 s rovnakým snímačom, ale horším objektívom AF-S 18-55, natrafiť sa dá aj na kombináciu s objektívom 18-105. V prípade kúpy samostatného tela je na zváženie poobzerať sa po objektíve Nikon AF-S 35/105/8GDX. Nikon D5000 má obroti D90 nevýhodu v tom, že nepodporuje automatické zaostrovanie u starších objektívov AF a AF-D a nemá ani zabudované diaľkové ovládanie bleskov.

Nami odporúčané modely Canon EOS 40D a Nikon D90 ponúkajú vyššiu obrazovú kvalitu a zároveň sú to ergonomicky veľmi dobre navrhnuté modely. Canon má lepšie spracovanie, výhodou Nikonu je, že s lepším objektívom 18-105 sa zmestí do mierne navýšeného rozpočtu.

Canon EOS 40D

Canon EOS 450D

Nikon D90

Nikon D5000

Nechať si staré objektívy?

“Zdravím, som amatér a prosím o radu. Mám objektívy Canon 28-105mm f4-5.6 a Tamron SP 70-300mm. Rozmýšľam, že ich predám a kúpim Nikon D3200 + 18-55VR. ČO JE VÝHODNEJŠIE PREDAŤ ICH a kúpiť Nikon alebo KÚPIŤ radšej nejakú zrkadlovku napr. Canon EOS 600D a používať ich. Ďakujem za radu.”

Obidva objektívy patria k podpriemeru. Nech už sa použijú na akomkoľvek súčasnom fotoaparáte, bude to znamenať degradáciu jeho potenciálu z hľadiska obrazového výstupu. Všetky aktuálne zrkadlovky majú veľmi dobré snímače. Väčšina začiatočníkov nedokáže ich potenciál využiť ešte pekných pár mesiacov, ak nie rokov. Dnes sú hlavné rozdiely medzi zrkadlovkami vo výbave a ergonómii. Rozdiely v obrazovej kvalite sú minimálne, pokiaľ nejdeme do Full Formátu. Ak teda majú všetky zrkadlovky dobrý snímač, záleží na objektívoch, či sa jeho potenciál využije (ak berieme technickú stránku vzniku fotografie).

Navrhujem obidvoch objektívov sa zbaviť. Stanoviť si rozpočet a podľa toho vybrať. Skôr než Nikon D3200 by som si vybral Nikon D3100 s objektívom 18-105VR. Pre amatéra je to lepšia kombinácia. Menej náročná na zaťaženie fotografa a počítača, pritom s praktickejším objektívom. Rovnako vhodný je Nikon D5100 s rovnakým objektívom. Ak chceš zotrvať u Canonu, aj tak objektívy predaj. Ak chceš šetriť, kúp si Canon EOS 1100D, alebo nový Canon EOS 100D. Nezabudni ani na ponuku techniky z druhej ruky, o ktorej píšeme vyššie.

Ak chcete, aby sme podrobnejšie zodpovedali na vaše otázky, nemusíte čakať, či si vašu tému vyberieme. Posielajte nám otázky na emailovú adresu ephoto@ephoto.sk. Do predmetu uveďte “Vyberáme z fóra”. Vyberieme tie najzaujímavejšie otázky a zaradíme ich do pokračovania našej poradne.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
vd
2013-04-17 12:45:01
..neviete, co si mam kupit?
 
Marcel Rebro
2013-04-17 12:47:04
príspevok od: vd
..neviete, co si mam kupit?
kad napisem ze "korcule" tak dostaneme dutku obaja
 
vd
2013-04-17 12:49:16
príspevok od: Marcel Rebro
kad napisem ze "korcule" tak dostaneme dutku obaja
mna by zaujimalo, ako ludia nakupovali, ked nebol internet...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-04-17 12:50:30
príspevok od: vd
mna by zaujimalo, ako ludia nakupovali, ked nebol internet...
Chodili do specializovaneho obchodu. Este som tie casy zazil.
 
Marcel Rebro
2013-04-17 12:50:46
príspevok od: vd
mna by zaujimalo, ako ludia nakupovali, ked nebol internet...
no ... nakupovali menej
 
Marcel Rebro
2013-04-17 13:00:31
príspevok od: Karol Srnec
Chodili do specializovaneho obchodu. Este som tie casy zazil.
Aj dnes chodia. Zazil som minule v tvojom ex ako si babenka "vyberala" medzi X-Pro1 a X-E1. Ked si vsetko osahala, nechala vysvetlit, rozlucila sa so slovami "Este si to teda doma premyslim a pridem ...".

Kolega za pultom dodal (po jej odchode) "... ked si bude chciet vybrat objektiv co si aj tak objedna na webe"
 
keko
2013-04-17 13:02:48
príspevok od: Marcel Rebro
Aj dnes chodia. Zazil som minule v tvojom ex ako si babenka "vyberala" medzi X-Pro1 a X-E1. Ked si vsetko osahala, nechala vysvetlit, rozlucila sa so slovami "Este si to teda doma premyslim a pridem ...".

Kolega za pultom dodal (po jej odchode) "... ked si bude chciet vybrat objektiv co si aj tak objedna na webe"
To bola uplne bezna prax, akurat sa to nekupovalo kedysi na internete, ale v Rakusku, kde tie ceny bez "merverštojeru" vyzerali lepsie.
 
vd
2013-04-17 13:03:47
príspevok od: Karol Srnec
Chodili do specializovaneho obchodu. Este som tie casy zazil.
ked vtedy mali na vyber 5 fotakov a 5 skiel. dnes zbytocne riesia prechod z 450D na 550D a podobne nepodstatne veci...o objektivoch nehovoriac
 
Marcel Rebro
2013-04-17 13:25:20
Ináč zavináč : vyčerpávajúce odpovede, ale (podľa mňa) asi strata času ... tí ktorým je to (predpokladám) primárne určené aj tak založia tému "Aký foťák do 314 EUR?"
 
WildSammy
2013-04-17 13:33:41
príspevok od: Marcel Rebro
Ináč zavináč : vyčerpávajúce odpovede, ale (podľa mňa) asi strata času ... tí ktorým je to (predpokladám) primárne určené aj tak založia tému "Aký foťák do 314 EUR?"
chcelo by to vo fore zalozit sticky thread s nazvami aky fotak do 100eur, aky fotak do 200eur, aky fotak do 300eur, aky fotak do 400eur a tam prislusne odpovede pre zn canon, nikon a spol a rovno aj s linkom na shop.. to by mozno pomohlo
 
Erick
2013-04-17 14:04:30
príspevok od: vd
ked vtedy mali na vyber 5 fotakov a 5 skiel. dnes zbytocne riesia prechod z 450D na 550D a podobne nepodstatne veci...o objektivoch nehovoriac
A jeden model foťáku sa robil 10-15 rokov, lebo ani nebolo veľmi čo meniť. Maximálne urobil Pentax niečo v inej farbe.
 
Marcel Rebro
2013-04-17 14:18:02
príspevok od: Erick
A jeden model foťáku sa robil 10-15 rokov, lebo ani nebolo veľmi čo meniť. Maximálne urobil Pentax niečo v inej farbe.
tak, tak ...
- Nikon F ... 1959
- Nikon F2 ...1971
- Nikon F3 ... 1980
- Nikon F4 ... 1988
- Nikon F5 ... 1996
- Nikon F6 ... 2004

 
heuffel
2013-04-17 15:14:40
Zaujímavé - v prvej odpovedi sa uvádza Tamron SP 70-300 ako veľmi dobrý ekvivalent, a v tretej zas, že patrí k podpriemeru. Hm :-?
 
Tomáš Muška
2013-04-17 15:17:46
príspevok od: heuffel
Zaujímavé - v prvej odpovedi sa uvádza Tamron SP 70-300 ako veľmi dobrý ekvivalent, a v tretej zas, že patrí k podpriemeru. Hm :-?
citujem Karola - "Veľmi dobrým ekvivalentom je Tamron SP 70-300/4-5,6 Di VC USD. Pozor, Tamron vyrába aj lacnejší model bez stabilizátora, ktorý patrí k tým horším objektívom."
 
heuffel
2013-04-17 15:39:00
príspevok od: Tomáš Muška
citujem Karola - "Veľmi dobrým ekvivalentom je Tamron SP 70-300/4-5,6 Di VC USD. Pozor, Tamron vyrába aj lacnejší model bez stabilizátora, ktorý patrí k tým horším objektívom."
Áno, ale ten sa predsa nevolá Tamron SP 70-300, alebo áno?
 
ujosajner
2013-04-17 15:46:43
dakujem za vyber. akurat by som si dovolil spochybnit udaj o nikone d90. podla mna sa za 4 stovky so zakladnym setakom 18-105 novy kupit neda. iba samotne body stoji minimalne 479 eur (ja som kupil v januari za 467). so spominamym sklom sa pod 630 dostaneme tazko. alebo sa mylim?
 
Dumaru
2013-04-17 16:18:30
príspevok od: heuffel
Áno, ale ten sa predsa nevolá Tamron SP 70-300, alebo áno?
Tamron si svoju vyššiu triedu objektívov označuje skratkou SP (Super Performance), do ktorej spadá aj 70-300 VC s USD ostrením.
 
heuffel
2013-04-17 16:48:37
príspevok od: Dumaru
Tamron si svoju vyššiu triedu objektívov označuje skratkou SP (Super Performance), do ktorej spadá aj 70-300 VC s USD ostrením.
Áno, reagoval som len na to, že v tretej otázke sa hovorí "Mám objektívy Canon 28-105mm f4-5.6 a Tamron SP 70-300mm." A v odpovedi je "Obidva objektívy patria k podpriemeru." a teda objektív 70-300 bez USD ostrenia nemá v názve SP.
 
calven
2013-04-17 16:52:20
príspevok od: Matej_Hlbocan
Jedny korčule poprosím
Budeš zmazaný... mne už jedny korčule zmazali...
 
Dumaru
2013-04-17 16:52:29
príspevok od: heuffel
Áno, reagoval som len na to, že v tretej otázke sa hovorí "Mám objektívy Canon 28-105mm f4-5.6 a Tamron SP 70-300mm." A v odpovedi je "Obidva objektívy patria k podpriemeru." a teda objektív 70-300 bez USD ostrenia nemá v názve SP.
Presne, tiež som to postrehol,,,
 
Fatty
2013-04-17 18:59:50
príspevok od: Marcel Rebro
Aj dnes chodia. Zazil som minule v tvojom ex ako si babenka "vyberala" medzi X-Pro1 a X-E1. Ked si vsetko osahala, nechala vysvetlit, rozlucila sa so slovami "Este si to teda doma premyslim a pridem ...".

Kolega za pultom dodal (po jej odchode) "... ked si bude chciet vybrat objektiv co si aj tak objedna na webe"
dal som ti palec hore
no áno, je to také hnusné najprv poobzerať v obchode a potom kúpiť v eshope, to nepochybne a nesúhlasím s tým...ale zase...kde má bežný človek možnosť ošahať si ten tovar ked nie tam? na výstavách? tam chodia len fakt nadšenci a príp. novinári...
jasné, ideálne by bolo kúpiť v kamennom obchode, no ale čo narobíš ked eshop ponúka lepšiu cenu? nič.
pozn.: ja som to nikdy v živote nespravil, bud som kúpil hned priamo v obchode alebo som objednával tzv. naslepo a ked sa nepáčilo vrátil som tovar naspäť
 
vlcimak
2013-04-17 20:09:06
príspevok od: Karol Srnec
Chodili do specializovaneho obchodu. Este som tie casy zazil.
Napriklad do tohoto...
 
Matej_Hlbocan
2013-04-17 20:21:29
príspevok od: calven
Budeš zmazaný... mne už jedny korčule zmazali...
 
total empty
2013-04-17 22:10:04
príspevok od: WildSammy
chcelo by to vo fore zalozit sticky thread s nazvami aky fotak do 100eur, aky fotak do 200eur, aky fotak do 300eur, aky fotak do 400eur a tam prislusne odpovede pre zn canon, nikon a spol a rovno aj s linkom na shop.. to by mozno pomohlo
A čo tak automat-robot,aby na najčastejšie kladené otázky automaticky generoval adekvátnu odpoveď.
Zadáš otázku-vlákno a hneď ti vygeneruje odpoveď a dá linky a odkazi z fóra,dačo ako efoťacké gugl,a kopu ľudi sa nebude nervovať.
Príklad. Daš otázku:
-Aký foťak do 300 euri?
Odpoveď.
-Našlo sa 15 podobných vlákien...linky. z fora vyplýva,že naj je foťak XY.
-Podobné linky......
-Zaujímave tipy a odpovede
-a bla bla....
Vygenerované automaticky podľa zadania vaších parametrov. Chcete dať vašú otázku do živého fóra? Na 99% je to nezmyselné. Blá-blá bla.Chete osloviť nekoho priamo ?
Ste svojprávny ? ......
 
bonifacko
2013-04-18 07:36:17
príspevok od: Marcel Rebro
Aj dnes chodia. Zazil som minule v tvojom ex ako si babenka "vyberala" medzi X-Pro1 a X-E1. Ked si vsetko osahala, nechala vysvetlit, rozlucila sa so slovami "Este si to teda doma premyslim a pridem ...".

Kolega za pultom dodal (po jej odchode) "... ked si bude chciet vybrat objektiv co si aj tak objedna na webe"
Tak aka je vyhoda kamenneho obchodu pre majitela?
 
jasdfree
2013-04-18 18:40:50
AF 70-200/2,8D ED. Je to jeden z najlepších objektívov, ktorý z ruky kúpite už do 700 €. Pozor, existuje aj starší model, tzv. jednoprstenec, ktorý má pomalé zaostrovanie a zoomovanie typu Push-Pull. Výnimočne natrafíte aj na verziu AF-S bez stabilizátora. Tá býva pomerne drahá, je poruchovejšia a servis je problematický.

Asi tam malo byt AF 80-200/2,8D ED
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované