Hore

Rozhovor: Fotografia je jazyk bez gramatiky, ktorá rozpráva tie najzaujímavejšie príbehy

Známa kurátorka medzinárodných fotografických výstav, fotoeditorka D-La Repubblica delle Donne, prílohy talianskeho denníka La Repubblica a aktuálne šéfredaktorka časopisu pre dokumentárnu fotografiu Ojo De Pez vydávaného v Madride Arianna Rinaldo navštívila Bratislavu ako porotkyňa súťaže Foto roka.

„Fotografia je jazyk bez gramatiky, ktorá rozpráva tie najzaujímavejšie príbehy,“
hovorí fotografka svetového formátu Arianna Rinaldo

Arianna je známou kurátorkou fotografických výstav a knižných projektov a zároveň aj konzultantkou pre mnohé medzinárodné vydavateľstvá. Od roku 1998 pracovala v agentúre Magnum Photos v New Yorku a po svojom návrate do Talianska pracovala ako obrazová editorka časopisu Colors. Zameriava sa najmä na dokumentárnu a sociálno-reportážnu fotografiu.

Do Bratislavy pricestovala akby zastúpila miesto porotkyne ôsmeho ročníka fotografickej súťaže, ktorú organizuje Nadácia VÚB - FOTO ROKA, na podporu mladých talentových fotografov.

Prečítajte si, čo všetko o sebe prezradila v zaujímavom rozhovore:

Ide o vašu prvú návštevu Bratislavy? Ako sa vám tu páči?

Je to moja druhá návšteva, no keď som do vášho mesta zavítala po prvýkrát, strávila som tu len pár hodín a nestihla som si Bratislavu užiť. Dnes môžem povedať, že na mňa pôsobí ako veľmi živé mesto a teším sa na ďalšiu prechádzku ulicami Bratislavy ako aj na samotnú výstavu na Hviezdoslavovom námestí, ktorá je súčasťou súťaže.

Ako sa fotografia dostala do vášho života?

To je naozaj dlhý príbeh. Nikdy som neštudovala fotografiu. Venovala som sa starovekému čínskemu jazyku a chcela som sa stať profesorkou čínštiny. S fotografiou som ale bola spojená od malička. Venoval sa jej môj otec. Doma sme dokonca mali tmavú komoru a tiež veľa fotoaparátov. Tým, že čínština je veľmi vizuálnym jazykom som si postupne uvedomila, že aj fotografia je istým jazykom a k tomu ma to predsa vždy ťahalo. Neskôr sa mi podarilo študovať v New Yorku, kde som absolvovala stáž v Magnum Photos, čo je najstaršia žurnalistická agentúra založená hneď po 2. svetovej vojne a tu moja láska k fotografii prerástla do niečoho, čo dodnes tvorí napĺňa môj život. Jednoducho povedané, tu sa začala moja “love story”. Po návrate do Talianska som sa venovala fotografii naďalej a ešte viac do hĺbky, publikovala som, učila som a spolupracovala som s rôznymi časopismi a fotografmi.

Môžeme teda povedať, že vaším inšpirátorom bol práve váš otec?

Môžem povedať, že on bol ten, ktorý ma naviedol na tú správnu cestu. Viedol ma k disciplíne a umožnil mi, aby som sa aj ja mohla venovať tomu, čo ma zaujíma.

Kto alebo čo, je vašou motiváciou dnes?

Z osobného hľadiska, keďže som čerstvá mama 18-mesačného chlapca, je on ten, vďaka ktorému sa na svet pozerám z úplne iného uhlu pohľadu, čo je vo fotografickom svete dôležité. Ako keby som objavovala nové veci spolu s ním. Fotografia je ako jazyk, ktorý sa tiež vyvíja. Tak sa vyvíjame aj my, naše pohľady a aj fsamotná otografia.

Z profesionálneho hľadiska sú motiváciou a inšpiráciou pre mňa všetci fotografi, ktorí nám ukazujú aký je svet. Bez ich práce by sme to nevedeli. Fotografie sú schopné prerozprávať rôzne príbehy a dokomentovať to, čo mi nevidíme a nevieme. Vďaka nim spoznávame svet a ja môžem robiť to, čo robím.

Poznáte nejakého slovenského fotografa, ktorého prácu obdivujete?

Martin Kollár. Mám veľmi rada jeho čisté, svieže a miestami až ironické videnie. Páči sa mi ako sa pozerá na svet a ako sa naň pozeráme vďaka nemu my. Nepozerá sa ako keby z priameho pohľadu ale z boku. Nie vždy je jednoduché porozumieť jeho fotografiám, ale fotografia je v tom úžasná, že sa na ňu môžeme pozrieť niekoľkokrát a znova a znova...

A čo vo svete?

Martin Kollár je známy celosvetovo:-). Ale ak mám povedať ešte niekoho, tak potom je to Saudek. Aj keď ja sa viac-menej zameriavam na súčasných fotografov, ako je Martin napríklad. História fotografie je však veľmi dôležitá, veľa sa vďaka nej o fotografii môžeme naučiť.

Aký je váš názor na úroveň fotografií, ktoré sú súčasťou súťaže Nadácie VÚB Foto roka 2015?

Tento rok sa prihlásilo viac ako 300 fotografov. Včera sme spolu s ostanými porotcami vybrali 15 najlepších a nebola to ľahká úloha. Museli sme zohľadniť niekoľko dôležitých aspektov. Kvalita a úroveň fotografií bola rôznorodá. Ale to je normálne, keď sa fotosúťaž otvorí pre všetkých. Polovica z tých vybraných fotografií je naozaj na veľmi dobrej úrovni a druhá polovica na dobrej úrovni. Dnes sa využívajú rôzne štýly a je dosť namáhavé hodnotiť súčasných fotografov a ich prácu. My sme zohľadňovali najmä estetickú kompozíciu fotiek – štylizácia, kompozícia a samotné úpravy, a druhým aspektom bol koncept a teda, že keď sa človek pozrie na fotografiu nemusí hneď zistiť, že je pekná, nemusí ju hneď pochopiť, ale tá fotografia má sama o sebe veľmi hlbokú výpovednú hodnotu.

Vieme o vás, že sa zameriavate na dokumentárnu a sociálno-reportážnu fotografiu. Prečo práve na tieto dve?

Tým, že som začala v agentúre Magnum Photos, ktorá sa zameriava na dokumentárnu fotografiu, tak som v tom našla zaľúbenie. Takáto fotografia vie rozprávať najrôznejšie príbehy a nemám na mysli len situácie z vojnových zón. Môže prinášať jednoduché príbehy zo života vašich susedov. Dokumentárny fotograf má oči všade a dokáže prerozprávať to, čo iní ľudia nepoznajú. Ten “story-telling” je to, čo ma na tom baví najviac. Viete sa preniesť na miesta a do situácii, kde by ste sa možno normálne nikdy neocitli. Treba však povedať, že vždy ide o subjektívny pohľad fotografa, a preto sa musíme naučiť vnímať fotografiu po svojom.


V magazíne Colors ste spolupracovali s rôznymi fotografmi, čo bolo pre vás na tejto práci najzaujímavejšie?

Colors Magazín nepracuje s veľkými menami. Zameriava sa na vypovedanie príbehov a nie predstavenie známeho fotografa. A to je skvelé, Vždy sme vyberali lokálnych fotografov. Ktorý možno je známym na tom danom mieste, ale nie vo svete. Boli to študenti, matky v domácnosti, manželky,… Podtitulom Colors je totižto “farby zvyšku sveta” – títo fotografi približovali svet, svoj svet, svojimi fotografiami. Pohľad na rovnakú tému z rôznych uhľov pohľadu a z rôznych objektívov z celého sveta. Vždy sa vopred vybrala téma a krajiny a potom fotografi. Najviac ma zaujala práve táto tímová práca, vďaka ktorej sa vytvoril vždy veľmi zaujímavý rôznorodý obsah. Napríklad pohľad na školu na úplne rozličných miestach po svete.

Čo musí mať dobrá fotografia? Veľakrát sa skloňuje slovné spojenie “sila fotografie”, čo predstavuje silu fotografie pre vás?

Fotografia je vizuálny jazyk. Dokáže jej rozumieť každý. Je to jazyk bez gramatiky, ktorý bez slov rozpovie tie najzaujímavejšie príbehy. Je otvorená rôznym štýlom a mutáciám. Je spôsobom vyjadrenia autora. V tom všetkom je jej sila, že dokáže osloviť veľké publikum, zahrať na city a dostať do pohybu našu hlavu aj srdce. Fotografia je jednoducho magická. A pritom, nemusíme ju študovať, aby sme jej rozumeli.

Pôsobili ste už na rôznych miestach po celom svete, ako by ste opísali súčasný stav fotografie vo svete?

Keď som začínala v Magnum Photos, bola som svedkom veľmi významného momentu, kedy sa z papierovej verzie prechádzalo do digitálnej. Toto aktuálne obdobie by som nazvala prechodným obdobím digitalizácie. Fotografia je ako som spomínala jazyk, odzrkadľuje kto sme a odkiaľ prichádzame. Nastalo množstvo historických a technologických zmien, na základe ktorých sa fotografia vyvíjala a stale vyvíja. Dnes máme smartfony, digitálne fotoaparáty, množstvo možností ako fotografie upraviť a pretransformovať. Preto je stále ťažšie rozumieť im a samotným fotografom, prečo odfotili práve ten daný moment alebo vec.

Pracujete ako šéfredaktorka Ojo de PEZ, čo je pre vás na tejto práci najzaujímavejšie?

V prvom rade, Ojo de PEZ je veľmi odlišný časopis od napríklad spomínaného Colors alebo akýchkoľvek iných komerčných časopisov a magazínov aké existujú. Vytvárame si vždy novú tému pri každom čísle. Prizveme vždy iného kurátora, ktorý vyberá fotografie ako keby na nejakú výstavu s vopred danou témou a prináša tak vždy celkom iný pohľad a obsah do časopisu. Nielen práca fotografa je tu dôležitá, ale aj samotného kurátora alebo redaktora či reportéra, ktorý tie fotografie vyberá. Treba vedieť, ako množstvo fotografií selektovať, ktorá fotografia zaberie a zaujme čo najširšie publikum.

Čo by ste odkázali mladým fotografom?

Pozrieť sa do histórie fotografie. Vo svojej krajine, aj vo svete. Snažiť sa nikoho nenapodobňovať a nájsť si svoju vlastnú cestu. Viac ako sústrediť sa na fotoaparát a techniku akú zvolí, koncentrovať sa na samotný príbeh, ktorý chce povedať. Zároveň je veľmi dôležité myslieť na publikum, ktorému tento príbeh chce vypovedať.

Arianna Rinaldo počas vyhodnotenia súťaže FOTO ROKA 2015


Výstavu najlepších fotografií si môžete pozrieť do 11. októbra na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave. 
Viac informácii  nájdete v článku: Najlepšie fotky roka na Hviezdoslavovom námestí


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
kaukaz
2015-09-14 20:03:47
Dakujem za tento rozhovor snad bude inspiraciou pre vsetkych a nebude sa tu tolko hovorit o cipoch, vysledkoch na dxomark ci o inych dristoch co nemaju na dobru fotku nijaky zasadny prinos...
 
acton
2015-09-14 21:19:55
príspevok od: kaukaz
Dakujem za tento rozhovor snad bude inspiraciou pre vsetkych a nebude sa tu tolko hovorit o cipoch, vysledkoch na dxomark ci o inych dristoch co nemaju na dobru fotku nijaky zasadny prinos...
zalezi co podla teba je dobra fotka, pre kazdeho to znamena nieco ine.
 
kaukaz
2015-09-14 21:50:32
to nebol hodnotiaci komentar co je dobra fotka precitaj si ten rozhovor este raz aj moj komentar
 
acton
2015-09-15 05:50:08
príspevok od: kaukaz
to nebol hodnotiaci komentar co je dobra fotka precitaj si ten rozhovor este raz aj moj komentar
hlavne, ze ty si pochopil moj komentar.
 
jerzi45
2015-09-15 19:38:03
príspevok od: kaukaz
Dakujem za tento rozhovor snad bude inspiraciou pre vsetkych a nebude sa tu tolko hovorit o cipoch, vysledkoch na dxomark ci o inych dristoch co nemaju na dobru fotku nijaky zasadny prinos...
nuž, nadhľad a minimálny stupeň tolerancie, ti naozaj nechýba...a k rozhovoru: nič mimoriadne inšpiratívne som v ňom pre seba nenašiel...
 
seifi
2015-09-15 21:06:50
príspevok od: acton
zalezi co podla teba je dobra fotka, pre kazdeho to znamena nieco ine.
presne, a tak je to s filmom, hudbou, módou,... pre každého je "dobré" niečo iné; a napriek tomu existuje pojem čo je dobrá hudba, dobrý film, tak všeobecne, ... však dávajú Oscara za to a ono, vraj ten Oscar je za to najlepšie, ani nie dobré; tak prečo by nemohol Kaukaz hovoriť o dobrej fotografii ? nehovorí o kohosi dobrej a lepšej, hovorí tak všeobecne, dobrá fotografia. Pozrel som za seba do knihovni, a tam hneď dvaja autori ... B.Peterson Naučte sa fotografovať dobre , a M.Freeman "Dobrá fotografia" ... myslím si, že akýsi etalón, čo aj pokulhávajúci, dobrej fotografii existuje (platný dnešok), či nie ?
 
acton
2015-09-15 21:36:45
príspevok od: seifi
presne, a tak je to s filmom, hudbou, módou,... pre každého je "dobré" niečo iné; a napriek tomu existuje pojem čo je dobrá hudba, dobrý film, tak všeobecne, ... však dávajú Oscara za to a ono, vraj ten Oscar je za to najlepšie, ani nie dobré; tak prečo by nemohol Kaukaz hovoriť o dobrej fotografii ? nehovorí o kohosi dobrej a lepšej, hovorí tak všeobecne, dobrá fotografia. Pozrel som za seba do knihovni, a tam hneď dvaja autori ... B.Peterson Naučte sa fotografovať dobre , a M.Freeman "Dobrá fotografia" ... myslím si, že akýsi etalón, čo aj pokulhávajúci, dobrej fotografii existuje (platný dnešok), či nie ?
vobec som nemal v umysle utocit na kaukaza, bola to iba poznamka k tomu co napisal, ze bude alebo nebude mat nieco prinos na dobru fotografiu, co je to vlastne dobra fotografia? je to nevinna otazka,
nadpis knihy zvysuje predajnost, ja ked mam v plane si kupit knihu tak presedim v knihkupectve aj dve hodiny prezeranim knih, rozhodne nekupujem knihu podla nadpisu,
ked sa nad tym zamyslis, kazda fotografia ktora na tomto webe dostala lajk je pre niekoho dobra, cize je tiez dobra, pritom je tu velmi vela vyslovene strasnych fotografii ktore su tiez olajkovane, moze niekto povedat, ze toto je dobra fotografia ked inym sa nepci?
 
seifi
2015-09-15 22:09:56
príspevok od: acton
vobec som nemal v umysle utocit na kaukaza, bola to iba poznamka k tomu co napisal, ze bude alebo nebude mat nieco prinos na dobru fotografiu, co je to vlastne dobra fotografia? je to nevinna otazka,
nadpis knihy zvysuje predajnost, ja ked mam v plane si kupit knihu tak presedim v knihkupectve aj dve hodiny prezeranim knih, rozhodne nekupujem knihu podla nadpisu,
ked sa nad tym zamyslis, kazda fotografia ktora na tomto webe dostala lajk je pre niekoho dobra, cize je tiez dobra, pritom je tu velmi vela vyslovene strasnych fotografii ktore su tiez olajkovane, moze niekto povedat, ze toto je dobra fotografia ked inym sa nepci?
určite; fotografia nie je dobrá, ale niekoho oslovila, to je všetko; sú iné vykladači umenia, ktorí povedia, čo dobré je a čo dobre ani nie že nie je, ale proste prepadne cez sito; niečomu veriť asi budeš, a je rozdiel, či povie Janka od susedov, že sa jej fotografia páči, alebo povie Freeman, že sa mu fotografia páči, ... a na základe uvedeného 1000 páči od neznámych osôb je 0 cela niečo a páči od 100 autorít je dobrá fotografia; takže čo je dobrá fotografia, na to etalón je, a že sa nepáči mne alebo tebe, no koho to zaujíma ? ...
 
acton
2015-09-15 22:19:18
príspevok od: seifi
určite; fotografia nie je dobrá, ale niekoho oslovila, to je všetko; sú iné vykladači umenia, ktorí povedia, čo dobré je a čo dobre ani nie že nie je, ale proste prepadne cez sito; niečomu veriť asi budeš, a je rozdiel, či povie Janka od susedov, že sa jej fotografia páči, alebo povie Freeman, že sa mu fotografia páči, ... a na základe uvedeného 1000 páči od neznámych osôb je 0 cela niečo a páči od 100 autorít je dobrá fotografia; takže čo je dobrá fotografia, na to etalón je, a že sa nepáči mne alebo tebe, no koho to zaujíma ? ...
povedz mi ty, bez urazky, povazujes sa za znalca fotografii?
 
anton julény
2015-09-15 22:57:40
je tu malý nesúlad v pojmoch, jazyk sú určité prostriedky, pomocou ktorých človek vedome a zámerne reprezentuje svoje myšlienky niekomu inému: je to vyjadrenie za účelom komunikácie, jazyk je sprostredkovaný produkt a pôsobenie (z pohľadu lingvistu), na druhej strane jazyk bez gramatiky nemôže existovať (z pohľadu informatika).

myslím si, že zmysel nadpisu článku nie je o jazyku bez gramatiky (lebo existuje aspoň jeden gramatický prvok fotografie), ale o tom, že fotografii ako jazyku sa dá porozumieť aj bez znalosti gramatiky.
 
anton julény
2015-09-15 23:09:19
príspevok od: acton
vobec som nemal v umysle utocit na kaukaza, bola to iba poznamka k tomu co napisal, ze bude alebo nebude mat nieco prinos na dobru fotografiu, co je to vlastne dobra fotografia? je to nevinna otazka,
nadpis knihy zvysuje predajnost, ja ked mam v plane si kupit knihu tak presedim v knihkupectve aj dve hodiny prezeranim knih, rozhodne nekupujem knihu podla nadpisu,
ked sa nad tym zamyslis, kazda fotografia ktora na tomto webe dostala lajk je pre niekoho dobra, cize je tiez dobra, pritom je tu velmi vela vyslovene strasnych fotografii ktore su tiez olajkovane, moze niekto povedat, ze toto je dobra fotografia ked inym sa nepci?
niektoré knihy v kníhkupectvách ani nenájdeš (napr. z dôvodu nízkeho počtu výtlačkov), to znamená, že si ich asi nikdy nekúpiš. skús si ale prečítať knihy, o ktorých hovorí DusanL a možno zmeníš pohľad aj na tie strašné fotografie.
 
acton
2015-09-15 23:14:20
príspevok od: anton julény
niektoré knihy v kníhkupectvách ani nenájdeš (napr. z dôvodu nízkeho počtu výtlačkov), to znamená, že si ich asi nikdy nekúpiš. skús si ale prečítať knihy, o ktorých hovorí DusanL a možno zmeníš pohľad aj na tie strašné fotografie.
tym ches naznacit, ze tebe sa pacia vsetky fotografie?
 
anton julény
2015-09-15 23:23:53
príspevok od: acton
tym ches naznacit, ze tebe sa pacia vsetky fotografie?
nie. to ale nebolo zmyslom mojej poznámky.
 
acton
2015-09-15 23:27:54
príspevok od: anton julény
nie. to ale nebolo zmyslom mojej poznámky.
potom by malo byt v poznamke, ze zmenim pohlad na niektore z tych strasnych fotografii.
 
seifi
2015-09-16 12:40:08
príspevok od: acton
povedz mi ty, bez urazky, povazujes sa za znalca fotografii?
určite nie ale ja nehovorím o dobrej jednej, stovkách dobrých či nejakých konkrétnych zlých; hovorím všeobecne o dobrej fotografii; všeobecne, myslíš si, že sú dobré a zlé fotografie ? alebo aj zlá je dobrá, pretože sa páči jednému na svete ? podľa teba sú všetky fotografie dobré a zároveň všetky fotografie zlé, lebo určite existuje jeden taký obyvateľ planéty, ktorému sa fotografia páči a jeden taký, ktorému sa nepáči, následne nemôžeme povedať, že fotogradia je zlá ale ani povedať že je dobrá alebo naopak. Ja si myslím že je dobrá fotografia, dnes a tu, inde a inokedy bude možno zlá. Pri pive by bolo podebatiť
 
acton
2015-09-16 13:30:19
ano, neexistuje fotografia ktora by sa pacila kazdemu na tejto planete, kaukaza som sa opytal a som aj odpovedal, ukaz jednu fotografiu sto ludom a kazdy ti na nu povie nieco ine, moze sa ich par zhodnut na tom, ze je dobra ale kazdy ju inac okomentuje, kazdy ma nastastie iny vkus a vidi to dobre v inom uhle, preto bol ten moj koment lebo nikomu sa po precitani toho clanku nezmeni vkus.
 
seifi
2015-09-16 21:59:49
príspevok od: acton
ano, neexistuje fotografia ktora by sa pacila kazdemu na tejto planete, kaukaza som sa opytal a som aj odpovedal, ukaz jednu fotografiu sto ludom a kazdy ti na nu povie nieco ine, moze sa ich par zhodnut na tom, ze je dobra ale kazdy ju inac okomentuje, kazdy ma nastastie iny vkus a vidi to dobre v inom uhle, preto bol ten moj koment lebo nikomu sa po precitani toho clanku nezmeni vkus.
súhlasím, ale chytrý čitateľ a chtivý fotograf môže chytiť stopu a začať dumať; ak je otvorený svetu, samozrejme, ... dobré svetlo prajem;
 
acton
2015-09-17 06:51:55
príspevok od: seifi
súhlasím, ale chytrý čitateľ a chtivý fotograf môže chytiť stopu a začať dumať; ak je otvorený svetu, samozrejme, ... dobré svetlo prajem;
myslim, ze chytry a chtivy fotograf robi kreativne veci aj bez toho aby si precital takyto clanok, tym myslim svoje veci, alebo aspom skusa vymysla, priemernemu alebo takemu ktoremu by mal pomoct tento clanok tomu je to ukradnue alebo si mysli, ze on to uz davno vie.
aby to nebolo zle pochopene, vobec nie som proti takymto clankom a niekoho naozaj osviezi to co cica rozprava, iba som chcel povedat, ze v podstate dobra fotografia by ani nemala existovat, lebo kazdy ma na pojem dobra fotografia iny nazor.
aj ja mam na to svoj nazor a mam tu svojich sampionov...
vela uspechov aj tebe.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované