Hore

Rybárik riečny- ako na to ...

Ako fotiť drahokam našej prírody? Praktické skúsenosti jedného z vás.

Ako fotiť drahokam našej prírody? Praktické skúsenosti jedného z vás.

Mnoho fotografov mi dáva pod mojimi foto rôzne otázky ohľadom fotenia tohto nášho opereného krásavca, tak som sa rozhodol čo-to napísať z mojich skúseností. 

Nehovorím, že sú to stopercentné postupy, ale tak to robím ja a celkom mi to vychádza. Skúsim to nejako chronologicky usporiadať, aby výsledný efekt bol takýto.

PRÍPRAVA

V prvom rade musíme niečo vedieť o živote rybárika. Veľa sa dá dozvedieť na internete, ja to skúsim zhrnúť. Rybárik je vták žijúci pri vode, živiaci sa živými rybičkami. Z toho treba vychádzať, to znamená, že ho budeme hľadať okolo vodných tokov, či už tečúcich alebo stojatých.

Treba si vyjsť na prechádzku - zatiaľ bez foťáku a sledovať brehy, poprípade vodu. Rybárik lieta nízko nad vodou a vydáva charakteristický zvuk - pískanie. Čiže dá sa vidieť, ale aj počuť - už keď idem k vode a počujem jeho pískanie, viem, že tam je. Lieta zvyčajne popod breh, on má totiž hniezda priamo v brehu, sú to také mini nory. Breh ale musí byť čistý a viac-menej kolmý. Takže takýmto pozorovaním sa dá zistiť, či sa rybárik v danej lokalite nachádza. Ak áno, prvý krok je za nami.

Čo ďalej ? Teraz treba nájsť hniezdo alebo miesto kde zvykne loviť. S tým lovením je to dosť jednoduché - s obľubou sadá na konáre, ktoré trčia z vody pod brehom. Sadne na taký konár, trochu sa popretŕča a šup - je vo vode. Buď chytí rybku alebo nie. Pokiaľ popod breh lieta, ale nie je tam žiadny odsedový konár, nič nám nebráni niečo mu pripraviť a on si určite sadne.

Ja to nerobím, vždy si nájdem prirodzený odsed. Pri vyberaní takéhoto vhodného miesta však musíme dbať na ďalšie kritériá - aby sme sa dostali čo najbližšie, aby sme sa vedeli zamaskovať, aby sme mali dobré svetlo a pekné pozadie. Keď toto všetko máme zabezpečené, máme skoro vyhraté - len sa zamaskovať a čakať.

MASKOVANIE

Veľmi dôležitá časť nášho fotenia. My musíme vidieť, ale nás nesmie byť vidieť. Aj…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
quaq
2009-10-05 10:21:50
dakujem za dobre rady, clanok o foteni volaviek bude zajtra ?
 
Cako
ocenenie redakciou 2009-10-05 10:25:21
toto mi akurat prislo vhod :) dik za clanok
 
bear
2009-10-05 13:04:55
Niekedy to urcite pojdem vyskusat. Dakujem za tipy.
 
slavmiro
2009-10-05 13:39:39
pekne popisane, step by step. Vcera som jedneho videl na brehu Vahu, ale bolo to 1.raz co som ho zazrel. Isiel som ´po volavkach´ ale ani tam sa nedarilo. Za domom mame na potoku, kazdy rok hnizdiaci parik lysky ciernej, planujem postavit fotobunker a zadokumentovat vyvoj a vychovu mladych. Je to casovo narocne, ale raz, mozno na dochodku, sa na to dam.. ;)

P.S. Maskovat bielu ruru sa neoplati?
 
till1987
2009-10-05 14:43:24
príspevok od: slavmiro
pekne popisane, step by step. Vcera som jedneho videl na brehu Vahu, ale bolo to 1.raz co som ho zazrel. Isiel som ´po volavkach´ ale ani tam sa nedarilo. Za domom mame na potoku, kazdy rok hnizdiaci parik lysky ciernej, planujem postavit fotobunker a zadokumentovat vyvoj a vychovu mladych. Je to casovo narocne, ale raz, mozno na dochodku, sa na to dam.. ;)

P.S. Maskovat bielu ruru sa neoplati?
aj pán Stach poklada maskovanie ´bielej rury´ za zbytocne, kvoli mnozstvu odpadu pri vodnych nadrziach a tokoch. on je zamaskovany cely, ale objektiv nema maskovany nijak. A to chodi aj s vacsimi ohniskami ako je 400.
 
till1987
2009-10-05 14:44:28
zaujimalo by ma ako daleko sedis od miesta, kde ocakavas tohto krasavca
 
Cako
ocenenie redakciou 2009-10-05 16:51:36
este som chcel dodat,je dobre mat pri sebe aj nahravky vtacikov fakt to pomaha :) minule som si pri hrone tak navabil trasochvosta len som bol zle maskovany tak usiel :(
 
KESKOSENI
2009-10-05 16:54:12
sory na to som zabudol,rovnaku zelenu gazu pouzivam aj na omotanie objektivu:)
 
KESKOSENI
2009-10-05 16:55:52
príspevok od: till1987
zaujimalo by ma ako daleko sedis od miesta, kde ocakavas tohto krasavca
odsedove miesta zacinaju na hranici ostrenia mojej 400-ky-cca 3,5m a dalsie su tak okol 5-6m,zalezi kde si sadne...
 
Mendo
2009-10-05 21:59:27
Fakt super clano, pekne popisane, step by step.
 
VrbiM
2009-10-05 22:04:51
príspevok od: Cako
este som chcel dodat,je dobre mat pri sebe aj nahravky vtacikov fakt to pomaha :) minule som si pri hrone tak navabil trasochvosta len som bol zle maskovany tak usiel :(
Fakt dobrý nápad, už som nad niečim podobným premýšlal pri fotení zveri použiť nejaké nahrávky, teraz sa chystám na rybárika, kačky a vtáctvo okolo nášho rybníka z člna tak možno skúsim nejaké vábiace melódie :-)
 
VrbiM
2009-10-05 22:08:08
Naozaj dobrý článok, dík za rady a triky, určite niečo vyskúšam. Prajem veľa ďalších tak pekných úlovkov ako si mal doteraz.
 
Cako
ocenenie redakciou 2009-10-05 22:16:05
príspevok od: VrbiM
Fakt dobrý nápad, už som nad niečim podobným premýšlal pri fotení zveri použiť nejaké nahrávky, teraz sa chystám na rybárika, kačky a vtáctvo okolo nášho rybníka z člna tak možno skúsim nejaké vábiace melódie :-)
ak by si chcel,na jednej super stranke upol niekto 500mb nahravok vtakov,su v latinskych nazvoch takze budes musiet hladat :) ja som si povyberal ktore by som asi tak potreboval...ak teda by si chcel,daj vediet,napisem ti link
 
Heňo
2009-10-05 22:41:39
Ahoj , dakujeme za prezradenie know how tvojich úspechov ! :)
Otázočka , kolko zhruba trvá než sa situácia od tvojho príchodu upokojí , resp. kolko vydržíš striehnuť zamaskovaný ?
 
Gino
2009-10-05 23:12:17
Ja som takeho zivocicha este ani nevidel a su ludia co ich fotia... klobuk dole
 
KESKOSENI
2009-10-06 08:07:26
asi tak pol hodinu,vydrzim tak 3-4 hodiny...:)
 
branislavbuzek
ocenenie redakciou 2009-10-06 08:22:41
možno otázka trochu od veci...viem, že pri číhaní beží čas dosť pomaly. Ako si krátiš chvíle (hlavne pri upokojovaní situácie po rozložení stanoviska)?
 
KESKOSENI
2009-10-06 08:37:30
príspevok od: branislavbuzek
možno otázka trochu od veci...viem, že pri číhaní beží čas dosť pomaly. Ako si krátiš chvíle (hlavne pri upokojovaní situácie po rozložení stanoviska)?
dobra otazka:)-mobilny telefon a hry,jednym ockom,druhym pozorovanie situacie..:)
 
KESKOSENI
2009-10-06 08:41:01
este by som chcel dodat co som nenapisal do clanku-samozrejme tymto clankom teraz nenabadam na masovy hon na rybarika...spravajte sa prosim v prirode ohladuplne,snazte sa vtacikov co najmenej vyrusovat len sa pozerajte a fotte....v clanku je zmienka o hniezdeni,ja osobne pri hniezde nefotim,radsej si najdem miesto kde s oblubou lovia...odporucam..
 
VrbiM
2009-10-06 12:55:28
príspevok od: Cako
ak by si chcel,na jednej super stranke upol niekto 500mb nahravok vtakov,su v latinskych nazvoch takze budes musiet hladat :) ja som si povyberal ktore by som asi tak potreboval...ak teda by si chcel,daj vediet,napisem ti link
no jasné, ak sa podelíš o link tak budem rád :-)
 
Cako
ocenenie redakciou 2009-10-06 16:23:06
príspevok od: VrbiM
no jasné, ak sa podelíš o link tak budem rád :-)
mas sukromn spravu :)

17 CD Birdsongs Schulze
 
markato1
2009-10-06 21:08:50
parada..,vyborny clanok. dobre maskovanie tej bielej ruri.http://www.adorama.com/catlite.tpl?op=large_image&sku=LC702004NIM4.JPG
 
vezír
2009-10-06 21:50:41
Fajn článok! Určite pomôže začínajúcim fotolovcom. Je to jedna z možností, ako príležitostne fotiť rybárika. Ak vám tento vtáčik učaruje tak ako mne, tak potom doporučujem na vhodnej lokalite vybudovať stabilný fotokryt.
My tu máme dva a má to oproti maskovačke hlavne tú výhodu, že sa tam môžete aj pohnúť bez toho, aby si vás vtáci všimli.Nieje nič horšie, ako keď si po hodine čakania chcete trocha pretiahnuť kosti a v tom ako naschvál konečne priletí a samozrejme hneď aj odletí náš objekt. Pokiaľ je kryt vhodne umiestnený, tak si naň vtáci veľmi rýchlo zvyknú a dokonca aj plaché volavky si naň po čase kľudne sadajú. Prikladám pár foto z tohoto krytu.
 
vezír
2009-10-06 22:02:53
A ešte k tým zvukom!!!
Fakt to funguje a pár krát som to už aj vyskúšal. Ja si sťahujem zvuky s českej stránky ´prirodainfo.cz´ . Je tam skoro ku každému živočíchovi niekoľko zvukov, len si treba najskôr pozorne prečítať o aké volanie sa jedná, aby ste si nestiahli varovné a poplašné volania!!! To by ste sa potom načakali :-)))
http://www.prirodainfo.cz/karta.php?cislo=3088.00
 
Silva
ocenenie redakciou 2009-10-06 22:15:31
Jsou ledňáčci kteří jsou opravdu plaší a tak se musím přiklonit k KESKOSENI že je třeba se dobře maskovat, ale měl jsem několikrát to štěstí že jsem trefil na jedince kteří běžně sedali rybářům na pruty a z nich chytali rybky,hlavně v době hnízdění kdy se musí starat o potomstvo a vůbec se nebáli.
Jejich charakteristický hlas podle kterého ho neomylně poznáte si můžete poslechnout tady http://www.naturess.net/galerie_hlasu_zvirat.php?char=l
celkem dobře reaguje na zvuk tak že když se vám nechce dlouho v krytu čekat stačí pustit jeho hlas ,ledňáček to vezme jako konkureci a ručím vám za to že pokud je poblíž tak už ho tam máte. Jenom že za pár minut zjistí že jste ho pěkně natáhli a tak už na zvuk reagovat nebude .Ale těch pár minut stačí k tomu aby jste pořídili několik pěkných snímků víc o tom najdete tu http://www.naturess.net/fotokuchyn-foceni_lednacku___lednacek_ricni_(alcedo_atthis)-9
Každopádně je zážitek koukat na to jak se tento létající drahokam vrhá střemhlav do vody a když se mu to podaří (také to není pokaždé jak by si někdo myslel,někdy je to 1:0 pro rybku) tak hned z vody vyletí s rybkou v zobáku
 
Silva
ocenenie redakciou 2009-10-06 22:21:49
príspevok od: quaq
dakujem za dobre rady, clanok o foteni volaviek bude zajtra ?
focení volavek je tu :-) http://www.naturess.net/clanky-pripravy__volavky_popelave_(ardea_cinerea)__na_hnizdeni_-11
a tu
http://www.naturess.net/clanky-hnizdeni_volavky_popelave_(ardea_cinerea)-13
v zimě kdy budu mít snad víc času tak sem pár článků přihodím ,jak co fotit, čemu se vyhnout... ale teď je pořád sezóna a tak raději fotím než sedím u PC :-)
 
quaq
2009-10-07 07:54:41
dakujem za link a uz sa tesim na clanky
 
immortal20
2009-10-07 09:09:47
s tou technikou mas pravdu ja som skusal nieco podobne s 450kou a tamronom 70 - 300 a neda sa vysledok porovnat s takymito fotakmi ...
 
2009-10-07 09:33:38
príspevok od: immortal20
s tou technikou mas pravdu ja som skusal nieco podobne s 450kou a tamronom 70 - 300 a neda sa vysledok porovnat s takymito fotakmi ...
na vysledok treba jednak techniku a jednak fotografa...ten, kto foti portrety resp. sa venuje inemu zanru, nedosiahne take vysledky, ako ten kto sa foteniu prirody venuje omnoho viac...to plati i naopak...a na druhej strane, ten tamron nie je prave najstastnejsie sklo na taketo fotenie, aj ked telo ho v pohode splna...preto aj Keskokeni pouziva pevne ohnisko, kde su tie opticke vlastnosti daleko lepsie ako pri Tamrone...
 
immortal20
2009-10-07 14:40:15
príspevok od:
na vysledok treba jednak techniku a jednak fotografa...ten, kto foti portrety resp. sa venuje inemu zanru, nedosiahne take vysledky, ako ten kto sa foteniu prirody venuje omnoho viac...to plati i naopak...a na druhej strane, ten tamron nie je prave najstastnejsie sklo na taketo fotenie, aj ked telo ho v pohode splna...preto aj Keskokeni pouziva pevne ohnisko, kde su tie opticke vlastnosti daleko lepsie ako pri Tamrone...
hej ono ten tamron nie je az taky zly pri AF sem tam nedoostri ale pri spravnom nastaveni hladacika /na moje slepe oci je to problem/ sa da aj s tym spravit pekne foto aj macro
 
brki
2009-10-12 15:01:25
Vďaka za skúenosti, pre nás menej skúsených fotografov - amatérov sú veľmi cenné.
 
Dodo PO
2009-12-26 16:15:58
Pekný článok, dobrý teleobjektív je predpoklad pre unikátne zábery.
 
vandit
2010-01-13 14:16:57
Super clanok. Btw tohto operenca som u nas este v zivote nevidel...
 
sksk8
2010-03-12 18:29:29
krasne:) nemam co dodat.skvela praca
 
marekmuzika
2010-04-13 17:36:17
krasne fotky
 
jarine
2010-08-10 21:34:55
Faný článok,toto som hladal.A kedy je najlepšie naň striehnuť,ráno,večer,alebo je to jedno?
 
jarine
2010-08-10 21:36:51
Fajný :)
 
lowenature
2011-01-10 18:18:16
Časopis naše príroda uvolnila k stiahnutiu v pdf číslo časáku kde je pekný článok o rybárikoch.
http://nasepriroda.cz/homepage/np_01_2009_web.pdf
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia