Hore

VF FOTO ND1000x MC

VF FOTO filtre sme u nás už niekoľkokrát testovali. Neutral density ND1000x dokonca dvakrát. V krátkom čase tu máme tretí test. Firmy ako Hoya, B+W, či Tiffen majú veľmi dlhé inovovačné cykly. Trvá roky, kým predstavia nové vylepšené produkty. Ak je na nich niečo zle (napr. rozpadajúce sa rámiky polarizačných filtrov Hoya), k žiadnej rýchlej náprave nedochádza. Preto je snaha VF FOTA neustále vylepšovať svoje produkty obdivuhodná.

Už prvý ND1000x si viedol veľmi dobre. Posun smerom k teplým farbám je u tohto typu filtra bežný a nebral som ho ako veľké negatívum. Môj vtedajší filter od B+W bol na tom o triedu horšie. Ubehlo pár mesiacov a VF FOTO predstavilo vylepšenú verziu s výrazne menším posunom farieb. Malá česká firma tak vystúpila na kvalitatívny vrchol. Aspoň som si to myslel. Opäť ubehlo niekoľko mesiacov a prichádza na trh vylepšená verzia s antireflexnými vrstvami. Tie nemá B+W, ani Hoya, či Lee Filters!

VF FOTO ND1000x MC

Nové ND1000x MC filtre sú vyrobené z optického skla, rámik je z kovovej zliatiny. Antireflexnú úpravu tvorí 6 a 6 vrstiev z každej strany. Aj s vstvami si filter zachoval prednosti predchodcu. Je vysokoodolný proti poškriabaniu a odpudzuje vodu a olej. Vďaka tomu sa menej špiní a ľahšie čistí. Filter však pribral na hrúbke obrúčky. Teraz má  3,4 mm oproti 2,7 mm u predchodcu. Dôvodom je dvojnásobne hrubé sklo.



Nový filter nesie označenie MC (Multi Coated), na každej strane je nanesených 6 antireflexných vrstiev.



Vľavo nový MC filter, vpravo jeho predchodca. Hrubší rámik je podmienený použitím hrubšieho skla.



Demonštrácia účinnosti MC vrstiev. Vľavo nový MC, vpravo jeho predchodca bez anitereflexných vrstiev. Odraz softboxu je v ňom omnoho viditeľnejší.


FIlter v praxi

Najprv som odskúšal, či hrubší rámik nebude spôsobovať vinetáciu. Testoval som s Full Frame fotoaparátom Nikon D800E a superširokouhlým transfokátorom AF-S 16-35/4G VR. Ani na ohnisku 16 mm sa vinetácia neukázala. Až v kombinácii s polarizačným filtrom (VF FOTO). Od cca 20 mm sa vinetácia ani s dvomi filtrami neprejavovala.


Nikon D800E + AF-S 16-35/4G VR, ohnisko 16 mm, WB Slnečno. Vo všetkých prípadoch som nepoužil slnečnú clonu, aby som vytvoril lepšie podmienky pre vznik reflexov. Všetky fotografie sú bez úprav. Počas expozície bol zakrytý hľadáčik.



VF FOTO ND1000x prvej generácie.



VF FOTO ND1000x druhej generácie. Šípkami sú vyznačené reflexy.



Nový VF FOTO ND1000x MC.



VF FOTO ND1000x prvej generácie.



VF FOTO ND1000x druhej generácie. Šípkami sú vyznačené reflexy.



Nový VF FOTO ND1000x MC.



V ďalšom teste som zisťoval a porovnával farebný posun. K dispozícii som mal všetky tri verzie filtra. Práve tu sa ukázal veľký rozdiel medzi prvou a poslednou generáciou. A to som si myslel, aká je prvá verzia dobrá.

Filtre som porovnával za rovnakých podmienok. Zhodne som nastavil expozíciu a vyváženie bielej som nastavil na denné svetlo. Prvá generácia má výrazný posun smerom k teplým farbám (cca 1800°K). Druhá generácia má posun farieb výrazne menší, viac treba korigovať posun tint zo zelenej do purpurovej. Pri použití automatického vyváženia bielej je posun minimálny. Najnovšia generácia je o málo svetlejšia. Odchýlka vyváženia bielej smerom k teplým farbám je minimálna (200 - 300°K). Ak preferujete mierne teplejšie farby, ani nemusíte fotografie korigovať.


Kombinácia VF FOTO ND1000x MC s VF FOTO ND64x druhej generácie. VB Slnečno, malá úprava korekcie + 2/3EV.



Nikon D800E + AF-S 80-400/4,5-5,6G VR II, VF FOTO ND1000x MC, VB Slnečno, bez úprav.



Nikon D800E + AF-S 80-400/4,5-5,6G VR II, VF FOTO ND1000x MC, VB Slnečno, bez úprav.



Nikon D800E + AF-S 80-400/4,5-5,6G VR II, VF FOTO ND1000x MC, VB Slnečno, korekcia expozície +1/3EV.


Záver

Očakával som, že vylepšenie tretej generácie VF FOTO ND1000x je len v pridaní antireflexných MC vrstiev. Už to samo o sebe je výrazná inovácia. Zmenšilo sa aj nežiadúce posunutie farieb. Odchýlka je minimálna a mierne teplejší nádych (200-300°K) bude mnohým krajinkárom dokonca vyhovovať.

Napriek širšiemu rámiku filter nevinetuje ani na superširokouhlých objektívoch. Prevedenie je stále slim, aj keď už nie tak tenké ako u predchádzajúcich modelov. Antrireflexná úprava je skutočne funkčná a eliminuje, najmä v porovnaní s druhou generáciou, vznik reflexov.

VF FOTO ND1000x MC je špičkový filter prekonávajúci svojou kvalitou konkurenciu a to za veľmi dobrú cenu. V ponuke je v rovnakom prevedení aj filter ND64x.

Široký výber skvelých VF foto filtrov nájdete v našom eshope:

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
RasťoS
2014-09-23 10:36:52
Tak tie ceny tentoraz vyzerajú v porovnaní s konkurenciou naozaj dobre.
 
1970
2014-09-23 11:37:04
Hmm impozantne vysledky... este keby zacali vyrabat dostickovy 100x100, nevaham a menim...
 
FR4nkIE
2014-09-23 11:39:22
Ako to bude s dostupnosťou týchto filtrov vo vašom eshope? Predchádzajúcej generácie som sa nedočkal ani po týždňoch čakania a sľuboch na predajni.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-09-23 12:00:22
príspevok od: FR4nkIE
Ako to bude s dostupnosťou týchto filtrov vo vašom eshope? Predchádzajúcej generácie som sa nedočkal ani po týždňoch čakania a sľuboch na predajni.
Nejake kusy su uz na predajni. Odporucam zavolat alebo napisat na email info@ephotoshop.sk a informovat sa o aktualnych skladovych zasobach a dostupnostu v pripade, ze ich nejaky priemer na sklade nie je.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-09-23 12:04:23
Aktualne na sklade obmedzene mnozstvo ND1000MC 77 a 67 mm, ND64 MC67 mm.
 
Tibor78
2014-09-23 12:07:46
Asi budem za hlupaka, ale tie antireflexne vrstvy su nejak integrovane v samotnom skle, alebo sa daju nechcene zotriet?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-09-23 12:16:14
príspevok od: Tibor78
Asi budem za hlupaka, ale tie antireflexne vrstvy su nejak integrovane v samotnom skle, alebo sa daju nechcene zotriet?
Antireflexne vrstvy su nanasane na obidve strany skla. Bezne sa to robi naparovanim kovov. Presnu technologiu ale neovladam.
Neodporucam cistit brusnym papierom.
 
marcus_labeo
2014-09-23 12:21:51
príspevok od: Karol Srnec
Aktualne na sklade obmedzene mnozstvo ND1000MC 77 a 67 mm, ND64 MC67 mm.
Je to tak, pozeral som priamo na stránke VF foto a testovaná MC verzia je len v rozmere 67 a 77mm (a ja potrebujem ako napotvoru 72mm).
Inak otázka amatéra, ktorý s ND1000 nefotil (mám len ND8): ako sa ostrí s takto tmavým filtrom? Chytá sa autofocus? A je vôbec niečo v hľadáčiku vidieť?
 
bajajanik
2014-09-23 12:33:13
príspevok od: marcus_labeo
Je to tak, pozeral som priamo na stránke VF foto a testovaná MC verzia je len v rozmere 67 a 77mm (a ja potrebujem ako napotvoru 72mm).
Inak otázka amatéra, ktorý s ND1000 nefotil (mám len ND8): ako sa ostrí s takto tmavým filtrom? Chytá sa autofocus? A je vôbec niečo v hľadáčiku vidieť?
ten 72 mm by ozaj bodol
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-09-23 12:35:32
príspevok od: marcus_labeo
Je to tak, pozeral som priamo na stránke VF foto a testovaná MC verzia je len v rozmere 67 a 77mm (a ja potrebujem ako napotvoru 72mm).
Inak otázka amatéra, ktorý s ND1000 nefotil (mám len ND8): ako sa ostrí s takto tmavým filtrom? Chytá sa autofocus? A je vôbec niečo v hľadáčiku vidieť?
Zalezi na konkretnom fotoaparate. CSC fotoaparaty s tym vacsinou neamju problem. U zrkadloviek sa odporuca Live View, ale ak nie je pekne, ani tam sa AF nechyta. Odporucam najprv vsetko natavit bez filtra (kompozicia, zaostrenie), vymnut AF, Zakryt hladacik a potom nasadit filter a exponovat.
 
Štefan Káčer
2014-09-23 12:39:53
príspevok od: marcus_labeo
Je to tak, pozeral som priamo na stránke VF foto a testovaná MC verzia je len v rozmere 67 a 77mm (a ja potrebujem ako napotvoru 72mm).
Inak otázka amatéra, ktorý s ND1000 nefotil (mám len ND8): ako sa ostrí s takto tmavým filtrom? Chytá sa autofocus? A je vôbec niečo v hľadáčiku vidieť?
ostrým manuálne, autofokus sa nechytá, v hľadáčiku vidím tmu
mám doštičkové filtre - drobný rozdiel, ale praktickejší, nakomponujem, zaostrím, prepnem objektív na mf, ak som predtým nemal, nasadím filter, pre istotu si prepočítam expozíciu, stlačím diaľkovú spúšť (väčšinou mám nastavený bulb), zavolám kamaráta a dáme si panáčika, po pár minútach kuknem na výsledok a tak dookola
 
RasťoS
2014-09-23 12:45:39
príspevok od: marcus_labeo
Je to tak, pozeral som priamo na stránke VF foto a testovaná MC verzia je len v rozmere 67 a 77mm (a ja potrebujem ako napotvoru 72mm).
Inak otázka amatéra, ktorý s ND1000 nefotil (mám len ND8): ako sa ostrí s takto tmavým filtrom? Chytá sa autofocus? A je vôbec niečo v hľadáčiku vidieť?
Teraz som to skúsil s K5. Je zamračené a v hľadáčiku niečo vidno, ale len málo. AF sa chytá, ale asi to presné nebude. Skúsil som to s objektívom so svetelnosťou 3,5. Myslím, že záleží aj od svetelnosti objektívu...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-09-23 13:11:10
Mne viac vyhovuju kruhove filtre. VSetky objektivy, na ktorych ND chcem pouzivat maju priemer 77 mm. S filtrami je lahsia manipulacia, su menej nachylne na poskriabanie. Mozem pouzivat clonu dodanu k objektivu. S prichodom tychto MC filtrov sa vyrazne znizuje riziko vzniku reflexov.
Nezvyknem kombinovat ND s prechodakmi (tie uz vobec nepouzivam odkedy mam D800E), takze v zasuvnom systeme nevidim ziadnu vyhodu.
 
Paulie
2014-09-23 13:13:10
príspevok od: marcus_labeo
Je to tak, pozeral som priamo na stránke VF foto a testovaná MC verzia je len v rozmere 67 a 77mm (a ja potrebujem ako napotvoru 72mm).
Inak otázka amatéra, ktorý s ND1000 nefotil (mám len ND8): ako sa ostrí s takto tmavým filtrom? Chytá sa autofocus? A je vôbec niečo v hľadáčiku vidieť?
Mám odskúšané so štvorcovým Hitech. PDAF bez problémov aj s pricloneným objektívom. Kompo cez Liveview. (Olymbus E-3 + ZD 12-60 SWD)
Inak 72mm verzia by sa fakt zišla. Výsledky vzhladom na cenu naozaj slušné.
 
Matúš Koprda
2014-09-23 13:20:35
príspevok od: 1970
Hmm impozantne vysledky... este keby zacali vyrabat dostickovy 100x100, nevaham a menim...
Čas pozrieť sa na novinku Formatt Hitech Firecrest, ktorá schová do vrecka všetky veľmi tmavé filtre, aké si doteraz videl Aj keď cenovo je niekde inde ako VF. Pozri na Joelovej stránke.
http://www.bwvision.com/formatt-hitech-firecrest-irnd-filter-review/
 
PeCh
2014-09-23 13:28:10
Zdá sa, že táto verzia je na tom farebne oveľa lepšie. Jedine podľa uvedených fotiek vychádza skôr na ND400 ako ND1000 (teda o 1,33 EV svetlejší).
 
PeCh
2014-09-23 13:34:05
príspevok od: FR4nkIE
Ako to bude s dostupnosťou týchto filtrov vo vašom eshope? Predchádzajúcej generácie som sa nedočkal ani po týždňoch čakania a sľuboch na predajni.
Ja tiež čakám na objednávku už skoro dva mesiace (Hoya ND8 + VF ND1000, obe 62mm) a stále ani jeden a ani poriadna odpoveď . Škoda ich potom takto reklamovať, keď viazne dostupnosť.
 
PeCh
2014-09-23 13:36:25
príspevok od: marcus_labeo
Je to tak, pozeral som priamo na stránke VF foto a testovaná MC verzia je len v rozmere 67 a 77mm (a ja potrebujem ako napotvoru 72mm).
Inak otázka amatéra, ktorý s ND1000 nefotil (mám len ND8): ako sa ostrí s takto tmavým filtrom? Chytá sa autofocus? A je vôbec niečo v hľadáčiku vidieť?
V krajnom prípade ak chceš vyslovene túto verziu a vieš, že nebude tvoj rozmer, tak kúpiť step-up krúžok (na ebay cca 1 €, v SK shope 9 €) a najbližší väčší rozmer. Nevýhoda je, že nebudeš môcť použiť slnečnú clonu.
 
RasťoS
2014-09-23 14:13:44
príspevok od: marcus_labeo
Je to tak, pozeral som priamo na stránke VF foto a testovaná MC verzia je len v rozmere 67 a 77mm (a ja potrebujem ako napotvoru 72mm).
Inak otázka amatéra, ktorý s ND1000 nefotil (mám len ND8): ako sa ostrí s takto tmavým filtrom? Chytá sa autofocus? A je vôbec niečo v hľadáčiku vidieť?
Len tak z nudy som skúsil dať na Sigmu 18-35 filter C-PL 67mm a vo väčšine prípadov to nespravilo vôbec nič. Až v tom najkrajnejšom 18mm F/1,8 to hodilo slabučkú vinetáciu. Pri zaclonení zmizla. Prvá foto je bez filtra, druhá s filtrom:
 
1970
2014-09-23 14:45:51
príspevok od: Matúš Koprda
Čas pozrieť sa na novinku Formatt Hitech Firecrest, ktorá schová do vrecka všetky veľmi tmavé filtre, aké si doteraz videl Aj keď cenovo je niekde inde ako VF. Pozri na Joelovej stránke.
http://www.bwvision.com/formatt-hitech-firecrest-irnd-filter-review/
Vdaka Matus za info, o takom niecom som vobec netusil.... Zaujala ma ta 4mm hruba 'filmarska' verzia s vrstvami vo vnutri, to bude naozaj filter na cely zivot Ale co ma absolutne sokovalo, je to, ako prepusta svetlo samotne telo... a ze co mam stale na tych fotkach fleky, uz som skusal kdejake tienenie, clony, ale toto ma veru nanapadlo...
 
Matúš Koprda
2014-09-23 14:47:58
príspevok od: 1970
Vdaka Matus za info, o takom niecom som vobec netusil.... Zaujala ma ta 4mm hruba 'filmarska' verzia s vrstvami vo vnutri, to bude naozaj filter na cely zivot Ale co ma absolutne sokovalo, je to, ako prepusta svetlo samotne telo... a ze co mam stale na tych fotkach fleky, uz som skusal kdejake tienenie, clony, ale toto ma veru nanapadlo...
Čierna lepiaca páska a ideš.

To čo robí VF Foto sa mi páči a hlavne za akú cenu to robí. Ak by spravili ešte 16stopový ND s takýmto (žiadnym) farebným posunom, bolo by to paráda.
 
Matt83
ocenenie redakciou 2014-09-23 14:55:23
vyzera zaujimavo. Maju aj 82mm zavit ?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-09-23 14:57:15
príspevok od: Matt83
vyzera zaujimavo. Maju aj 82mm zavit ?
Zatial len starsiu verziu.
 
tomino1980
2014-09-23 15:40:24
skoda ze robia len "zrkadlovkove velkosti" ... a na nas s malym onym uz nemyslia
uz v minulosti som im pisal ze ci robia 46 resp 49 ...ale oni ze nie ze sa im to neoplati
 
Tibor78
2014-09-23 16:09:05
príspevok od: tomino1980
skoda ze robia len "zrkadlovkove velkosti" ... a na nas s malym onym uz nemyslia
uz v minulosti som im pisal ze ci robia 46 resp 49 ...ale oni ze nie ze sa im to neoplati
Ved si kup najmensiu moznu velkost a prepojis to vhodnou redukciou.
 
tomino1980
2014-09-23 16:50:06
príspevok od: Tibor78
Ved si kup najmensiu moznu velkost a prepojis to vhodnou redukciou.
Aj to som zvazoval alebpotom som kúpil nejaké ine z uk ... O kvalite neviem poreferpvat lebo nd1000 som pouzil len raz a som total amater
 
Matt83
ocenenie redakciou 2014-09-23 17:00:32
príspevok od: Karol Srnec
Zatial len starsiu verziu.
no ja som chcel tu novsiu, tak pockam ked budu mat 82mm
 
johanpte
2014-09-23 17:30:19
Karol naozaj neviem ako si na to prišiel že B+W nemá na šedých filtroch antireflexné vrstvy.Táto firma ich robí vo variante MRC a aj bez vrstiev.Mám doma jeden 49mm celé označenie je B+W 49 110 ND 3.0-10 BL 1000x MRC. To MRC znamená 12 vrstiev na každej strane filtra. Hoya ich robí s vrstvami MC.Lepšie zrkadlovky zaostria bez problémov aj s takto silným filtrom. Ja mám Pentax K5IIs ten zaostruje od -3EV takže keď ešte pridám aj polarizák ešte stále zaostri aj pri slabšom svetle.Ale súhlasím že lepšie je si nastaviť kompozíciu, ručne zaostriť a potom to tam našroubovať. a následne exponovať . Nezabudnúť na zakrytie hľadáčika.
 
psykora2
2014-09-23 20:22:13
príspevok od: Matt83
vyzera zaujimavo. Maju aj 82mm zavit ?
podla predajcu bude k dispozicii do konca roku aj 82mm
 
blahoslav J B Art
2014-09-25 01:08:45
Olympus e-pl5 zaostri aj s filtrom nd1000, co je nevyhoda ze nema na objektivoch prepinac autofokus/manuál ale na druhej strane ma rezim live bulb, zapojim kablovu spust, cvaknem a fotak v nastavenom intervale prekresluje obrazok a ked som spokojny s expoziciou, cvaknem druhykrat a expozicia je ukoncena
 
jan21
2014-09-25 09:04:16
príspevok od: johanpte
Karol naozaj neviem ako si na to prišiel že B+W nemá na šedých filtroch antireflexné vrstvy.Táto firma ich robí vo variante MRC a aj bez vrstiev.Mám doma jeden 49mm celé označenie je B+W 49 110 ND 3.0-10 BL 1000x MRC. To MRC znamená 12 vrstiev na každej strane filtra. Hoya ich robí s vrstvami MC.Lepšie zrkadlovky zaostria bez problémov aj s takto silným filtrom. Ja mám Pentax K5IIs ten zaostruje od -3EV takže keď ešte pridám aj polarizák ešte stále zaostri aj pri slabšom svetle.Ale súhlasím že lepšie je si nastaviť kompozíciu, ručne zaostriť a potom to tam našroubovať. a následne exponovať . Nezabudnúť na zakrytie hľadáčika.
Rozumieš značeniu B+W viac? Ja mám k ruke "B+W 77 110 ND 3,0 - 10 BL 1000× E " a vonku obručky "F-PRO" a neviem čo znamená to BL a E.
Nejak som po tom poriadne nepátral ale ty asi vieš, že?
 
Tibor78
2014-09-25 09:18:15
príspevok od: blahoslav J B Art
Olympus e-pl5 zaostri aj s filtrom nd1000, co je nevyhoda ze nema na objektivoch prepinac autofokus/manuál ale na druhej strane ma rezim live bulb, zapojim kablovu spust, cvaknem a fotak v nastavenom intervale prekresluje obrazok a ked som spokojny s expoziciou, cvaknem druhykrat a expozicia je ukoncena
Prekresluje Ti tiez po max 24 sekund ?
 
blahoslav J B Art
2014-09-25 10:55:38
príspevok od: Tibor78
Prekresluje Ti tiez po max 24 sekund ?
iba ked mam nastaveny interval prekreslovania 1sek. , ak si nastavim interval prekreslovania napr. 3 sekundy, tak je to 3x24 sekund, pri velmi dlhych casoch si to dopredu preratam, aby som nastavil optimalny interval
 
Tibor78
2014-09-25 10:57:23
príspevok od: blahoslav J B Art
iba ked mam nastaveny interval prekreslovania 1sek. , ak si nastavim interval prekreslovania napr. 3 sekundy, tak je to 3x24 sekund, pri velmi dlhych casoch si to dopredu preratam, aby som nastavil optimalny interval
To som ani nevedel, ze sa to da nastavit.Musim sa pozret do menu poriadne.Parada!
 
johanpte
2014-09-27 18:03:53
príspevok od: jan21
Rozumieš značeniu B+W viac? Ja mám k ruke "B+W 77 110 ND 3,0 - 10 BL 1000× E " a vonku obručky "F-PRO" a neviem čo znamená to BL a E.
Nejak som po tom poriadne nepátral ale ty asi vieš, že?
F-PRO u tohoto filtre je hrúbka obrúčky 4,5mm s predným závitom, E znamená základná antireflexná úprava 4 vrstvy na každej strane, BL je skratka nemeckého slova blende po slovensky clona.10-BL znamená že filter predlžuje expozíciu o 10 EV čiže o 10 clon.
 
Robson65
2014-09-27 18:55:04
Môžem potvrdiť, že VF foto 1000ND je fakt dobrý filter. Mám novú verziu a som s ním spokojný. Čo sa týka expozície, tak exponujem bez filtra a potom pridám filter a prepočítam čas, ale zo začiatku som mal problém s dĺžkou času expozície. Čiže tak ako písal Karol. Za dobrých svetelných podmienok, tie časy vychádzajú okolo 30 sek. a dá sa exponovať aj s filtrom, ale účel filtra vidím skôr na dlhé časy a vcelku má aj farebný posun v pohode
 
PeCh
2014-10-08 20:34:49
príspevok od: PeCh
Ja tiež čakám na objednávku už skoro dva mesiace (Hoya ND8 + VF ND1000, obe 62mm) a stále ani jeden a ani poriadna odpoveď . Škoda ich potom takto reklamovať, keď viazne dostupnosť.
Tak nakoniec už prišli. Teraz by už mala byť dostupnosť na tom lepšie. Aj prístup ephotoshopu len pozitívny. Čo sa týka filtra, ešte ho musím odskúšať, no prvé dojmy sú dobré.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia