Boom digitálnej fotografie zatlačil klasické fotografické techniky do úzadia. Porovnania digitálnej a “analógovej” techniky sú veľmi častou témou veľkého množstva internetových článkov a diskusií. Pri sledovaní argumentov jednej, či druhej strany v prospech vlastného tábora a bojujúc proti znepriateleným “neznabohom” človek nadobúda dojem, že sa musí rozhodnúť pre tú jedinú pravú vieru. Len pre ktorú??
Jednoznačná odpoveď na túto otázku neexistuje. Väčšina debatérov sa nechá zlákať (jednoduchou) predstavou, že je nutné sa rozhodnúť medzi dvoma úplne odlišnými fenoménmi. A to je chyba. Klasická filmová (či častejšie analógová) fotografia našla svoju nadstavbu a pokračovanie v digitálnej fotografii. Z pohľadu konzumenta elektronický/digitálny=jednoduchší pre používanie. No napriek výrobe CDčiek tu máme stále aj vinylové platne, tak nie je dôvod v ére digitálnej fotografie zavrhnúť klasickú filmovú technológiu, ktorá má stále čo povedať a má svoje nesporné výhody. Generalizovať ich, vyrábať autority pravidiel tam, kde je miesto pre individuálne rozhodnutie, nemá zmysel. Je dôležité, aby človek, ktorý hovorí o tej či onej technológii, mal skúsenosť s oboma stranami a svoj postoj demonštroval ako individuálny, subjektívny.
Filmová fotografia má výhodu relatívne lacných prístrojov, v súčasnosti je možné si zadovážiť filmovú zrkadlovku za cca 50eur (samozrejme sú aj podstatne drahšie aparáty). Rozdiel medzi filmovými zrkadlovkami je možno v ergonómii - drahšie modely, ktoré zriedka dosahujú cenu najnižšej rady digitálnych zrkadloviek, majú lepšie prepracovanú ergonómiu, väčšie množstvo funkcií vyvedených na tlačidlá na tele a môžu sa odlišovať v maximálnej rýchlosti uzávierky, ktorá spravidla dosahuje u jednoduchších modelov 1/4000s a u vyspelejších 1/8000s (niektoré minolty 1/12000s). Samozrejme je potrebné počítať s tým, že na presnosti času sa podpisuje vek aparátu (v súčasnosti je vo výrobe jediný model filmovej zrkadlovky - Nikon F6; Canon ukončil výrobu svojho modelu EOS 1V v roku 2013, no stále sú na pultoch obchodov dostupné nepoužívané kusy), v priebehu rokov a desaťročí sa reálny čas uzávierky predlžuje. Zaujímavá je trvácnosť týchto prístrojov. Určite vydržia viac, než väčšina súčasných digitálnych aparátov. Najstarší prístroj, ktorý vlastním, je Nikon F801 a po 23 rokoch funguje úplne bezchybne.
Jednou z najväčších výhod filmových zrkadloviek je fakt, že je prakticky jedno, aký model si človek zadováži. Dvoma dôležitými prvkami sú totiž film a objektív. Rozdiely v použitom objektíve sa u filmovej fotografie odrážajú podobne ako v tej digitálnej. Používanie filmu dodáva tejto technológii ten najčarovnejší rozmer. Viete si predstaviť, že by ste si vo svojom digitálnom aparáte mohli vymieňať snímač? Po nejakom čase používania fotograf narazí na isté obmedzenia, ktoré každé snímacie médium reálne má. Digitálny fotograf sa s nimi musí mlčky vyrovnať a filmový fotograf jednoducho vymení film. Každý film má svoje charakteristiky (kontrast, ostrosť, dynamický rozsah, typ zrna, u farebných filmov sú závažné rozdiely v podaní farieb), rôzne filmy sú vhodné pre rôzne príležitosti. Ak sa mi nepáči ktorákoľvek z nich, použijem iný film a dosiahnem žiadaný výsledok. O tomto môžu digitálni fotografi len snívať. Na trhu je stále dostupná veľmi široká variabilita filmov, i keď ich možno nedostanete kúpiť vo svojom obchode, na internete ich istotne nájdete a v priebehu pár dní ich máte doma. Vymeniteľnosť "snímača" považujem za najväčšiu výhodu filmovej fotografie.
Je filmová fotografia drahá? Pri cenách sa možno oplatí chvíľku pristaviť. Drahé filmy, drahá chémia, drahé papiere, drahé všetko... Tu sa už žiada byť subjektívnym. Ako argumentovať voči svojej peňaženke (a prípadnej manželke)? Začať by sme mohli hádam z opačného konca. Za použiteľnú zostavu v najnižšej kategórii digitálnych prístrojov zákazník v obchode zaplatí povedzme 400-500eur, za komfort strednej triedy približne 700-1000eur. To máme prístroj s jedným objektívom. Filmové telo a setový, resp. základný objektív je reálne dostupný za cca 100eur. Bežné filmy stoja od 3 do 10eur (10eur za špičkové veci a špecialitky). Jedno balenie kvalitnej vývojky pre čiernobiele filmy (napr.Ilford Microphen) stojí cca 7eur, ustaľovač dostanete za 3-5eur, vyvolávací tank (jednorazová investícia) za cca 30eur. Ostatné potrebné príslušenstvo sa zmestí do 10eur. A teraz kontrolná otázka - koľko filmov budem musieť vyfotiť a vyvolať, aby som sa cenovo vôbec dostal na tú najnižšiu úroveň 400eur?? Že ešte stále nemám fotky? To nie, ale mám vyvolaný film. A ty máš obrázky v počítači. Stále to nie je fotka. A tu sa začína poézia...