Čas nezastavíme. Plynie okolo nás aj v tejto chvíľke. Ak by sme chceli zaznamenávať dej v čase pohodlnejšie či výraznejšie, vybrali by sme si kinematografiu namiesto fotografie. Keďže fotografia je statické umenie, musíme sa pozrieť bližšie, akými spôsobmi môžeme zaznamenávať na statické médium pohybujúci sa život okolo nás.
Každý objekt fotografie má rôzne spôsoby zachytenia z pohľadu času, respektíve doby expozície. Predstavíme si základné možnosti práce z časom (dobou expozície).
Zmrazenie
Je prvým a základným zmyslom fotografie. Z tohto dôvodu bola predsa fotografia vymyslená. Zastaviť čas a zmraziť pohyb. Každý určite pozná fotografie ženy prehadzujúcej si mokré vlasy, pri ktorých vo vzduchu „visia" jednotlivé kvapky vody, alebo automobil na rally vo výskoku nad cestou. Keďže svet sa pohybuje veľkou rýchlosťou okolo nás, privádzajú nás takéto fotografie do úžasu a umožňujú nám vychutnať si každý detail daného okamihu. Toto nám žiadne video nesprostredkuje, keďže pri ňom síce sledujeme celý pohyb, ale nemôžeme sa zastaviť a sledovať každý, i ten najmenší detail pohybu vo vysokom rozlíšení.
F10, čas 1/400s, Foto: Karol Srnec |
K tomu, aby sme mohli zachytiť okamih takýmto spôsobom, musíme použiť krátky čas doby závierky. Obzvlášť v prípade, ak sa fotografovaný objekt pohybuje rovnobežne s vami. Napríklad rýchle závodné auto prechádza okolo depa. Zachytenie takýchto objektov týmto spôsobom vyžaduje obyčajne minimálne 1/500s alebo 1/1000s. Pokiaľ chceme zmraziť akýkoľvek pohyb je treba brať do úvahy tieto tri základne faktory: vzdialenosť od objektu, smer, ktorým sa objekt pohybuje a zvolený objektív. Všetky tieto faktory vplývajú na voľbu rýchlosti expozície.
Zmrazenie pohybu, F4, čas: 1/2000s, ISO:320, Foto: Karol Srnec |
Zmrazenie pohybu, F4, čas: 1/2000s, ISO:200, Foto: Karol Srnec |
Pre príklad uvádzam zopár časov expozície pri 50mm objektíve a objekte vzdialenom cca. 8m:
- Beh cez zorné pole fotoaparátu 1/500s
- Beh kalebo od fotoaparátu 1/250s
- Dynamický šport - cez zorné pole 1/1000s
- Dynamický šport - alebo od kamery 1/500s
- Rýchle auto, dostihy - cez zorné pole 1/2000s
- Rýchle auto, dostihy - alebo od kamery 1/1000s
Prezentované časy sú len orientačné, všetko závisí od konkrétnej aktivity.
Panning
Metóda zachytenia - naznačenia pohybu. Je to technika fotografovania, pri ktorej sledujeme fotografovaný objekt fotoaparátom pri použití dlhšieho času expozície. Zvyčajne od 1/60s do 1/8s. Je dôležité, aby pohyb fotoaparátu bol plynulý. Na výslednej fotografii by mal byť fotografovaný objekt ostrý a okolité pozadie rozmazané. Je dôležité dbať aj na výber vhodného pozadia. Pokiaľ budete používať panning oproti, napríklad, modrej oblohe alebo jednoliatemu jednofarebnému pozadiu, nedosiahnete želaný výsledok. Aj keď by sa možno niekomu zdalo, že na panning bude vhodný statív, tak sa mýli. Pri panningu je potrebné, aby ste mali absolútnu voľnosť pohybu s fotoaparátom.
Výborne zvládnutý panning pre zvýraznenie pohybu koňa i artistu.
F6,3, čas 1/50s, ISO:2000, Foto: Jozef Ornth
Exif neznámy, Foto: Zuzana Minarovičová |
F9, čas 1/25s, Foto: Karol Srnec |
Ďalšou technikou , ktorá využíva prácu s časom expozície, je naznačenie pohybu rozmazaním pohybujúceho sa objektu. Pri tejto technike je fotoaparát zvyčajne uchytený na statív, teda v stabilnej polohe. Pohyb sa snažíme naznačiť rozmazaním pohybujúceho sa objektu oproti ostrému nepohybujúcemu sa okoliu. Najlepším príkladom je zachytenie rozmazanej vody pri vodopáde alebo horskej bystrine. Ďalšími môžu byť chodci, autá, vlaky a mnoho ďalších.
Voľba správnej doby expozície pri tejto technike je v rovine pokusov a omylov. Pre naznačenie pohybu existujú samozrejme základné pravidlá, ktoré môžu byť východiskom pri vašej kreativite. Pre príklad čas 1/2s určite vytvorí efekt cukrovej vaty na horskom vodopáde. Expozícia 8s zase rozmaže zadné a predné svetlá automobilov.
F14, čas 10s, ISO100, Foto: Karol Srnec
Metódou, ako dosiahnuť dlhé časy aj za jasného slnečného dňa, je použitie neutrálnych šedých filtrov (ND, Netural density). Slúžia k zníženiu množstva svetla, ktoré prechádza objektívom a tým k predĺženiu čau expozície. Samozrejme bez zmeny farby svetla. Označujú sa ako ND2 (prepúšťa 50% svetla, -1EV), ND4 (prepúšťa 25% svetla, -2EV) a ND8 (prepúšťa 16% svetla, -3EV).
1/320s, F/2,8 |
1/5s, F/22 |
1/2s, F/14, použitý filter Hoya ND8 |
1/5s, F/22 |
1s , F/22, použitý filter Hoya ND8 |
1,6s, F22, ISO200, filter CPL Hoya, Foto: Julo Kotus |
1,6s, F22, ISO200, Foto: Karol Srnec |
Zoomovanie
Je poslednou technikou, ktorú si predstavíme. Nie je to len technika práce s časom závierky, ale prináša do fotografie faktor pohybu. Pri tejto technike sa počas doby expozície zoomuje, napríklad približuje. Preto musí byť doba expozície dlhšia, aby bol tento efekt viditeľný. Presné časy expozície pre zoomovanie nie sú určené, nakoľko je to čisto umelecká technika. Treba si to vyskúšať a nájdete nastavenie, ktoré vám najviac pri danej scéne vyhovuje. Túto techniku nemôžu využívať majitelia kompaktných fotoaparátov, keďže sa v prípade kompaktov, až na výnimky, nedá zoomovať počas expozície.
min. zoom, Canon EOS 5D II + 70-200 f2,8, ohnisko 70mm, F8, čas 0,8s, ISO400
max. zoom, Canon EOS 5D II + 70-200 f2,8, ohnisko 200mm, F8, čas 0,8s, ISO400
min. - max. zoom, Canon EOS 5D II + 70-200 f2,8, ohnisko 70-200mm, F8, čas 0,8s, ISO400,
takýto výtvor môžete úspešne použiť ako ilustráciu či pozadie do grafiky, Foto: Julo Kotus
min. - max. zoom, Canon EOS 5D II + 70-200 f2,8, ohnisko 70-200mm, F8, čas 0,8s, ISO400, Foto: Julo Kotus
Pohyb fotoaparátu
Posledným zvýraznením pohybu pri dlhšej závierke (dobe expozície) je samotný pohyb fotoaparátu. Na zvýraznenie (rozmazanie) pohybom nepoužijeme zoom, ale sa budeme pohybovať s fotoaparátom. Tí, čo majú rýchle nohy, to môžu skúsiť aj pešky :), lepší efekt však dosiahneme z idúceho dopravného prostriedku. Tieto fotografie vznikli pripevnením fotoaparátu na kapotu automobilu a použitím primeraného času expozície. Vznikne zaujímavý efekt, keď sú auto aj šofér ostré, ale pocit pohybu a rýchlosti je umocnený rozmazaním ubiehajúceho okolia.
Sony A350, F18, čas 1/5s, ISO100 Foto: Peter Praženka (Izzino) |
Sony A350, F3,5, čas 1,6s, ISO100 Foto: Peter Praženka (Izzino) |