Hore

Čas plynie

Čas nezastavíme. Plynie okolo nás aj v tejto chvíľke. Ak by sme chceli zaznamenávať dej v čase pohodlnejšie či výraznejšie, vybrali by sme si kinematografiu namiesto fotografie. Keďže fotografia je statické umenie, musíme sa pozrieť bližšie, akými spôsobmi môžeme zaznamenávať na statické médium pohybujúci sa život okolo nás.

Každý objekt fotografie má rôzne spôsoby zachytenia z pohľadu času, respektíve doby expozície. Predstavíme si základné možnosti práce z časom (dobou expozície).

Zmrazenie

Je prvým a základným zmyslom fotografie. Z tohto dôvodu bola predsa fotografia vymyslená. Zastaviť čas a zmraziť pohyb. Každý určite pozná fotografie ženy prehadzujúcej si mokré vlasy, pri ktorých vo vzduchu „visia" jednotlivé kvapky vody, alebo automobil na rally vo výskoku nad cestou. Keďže svet sa pohybuje veľkou rýchlosťou okolo nás, privádzajú nás takéto fotografie do úžasu a umožňujú nám vychutnať si každý detail daného okamihu. Toto nám žiadne video nesprostredkuje, keďže pri ňom síce sledujeme celý pohyb, ale nemôžeme sa zastaviť a sledovať každý, i ten najmenší detail pohybu vo vysokom rozlíšení.

F10, čas 1/400s, Foto: Karol Srnec

K tomu, aby sme mohli zachytiť okamih takýmto spôsobom, musíme použiť krátky čas doby závierky. Obzvlášť v prípade, ak sa fotografovaný objekt pohybuje rovnobežne s vami. Napríklad rýchle závodné auto prechádza okolo depa. Zachytenie takýchto objektov týmto spôsobom vyžaduje obyčajne minimálne 1/500s alebo 1/1000s. Pokiaľ chceme zmraziť akýkoľvek pohyb je treba brať do úvahy tieto tri základne faktory: vzdialenosť od objektu, smer, ktorým sa objekt pohybuje a zvolený objektív. Všetky tieto faktory vplývajú na voľbu rýchlosti expozície.

Zmrazenie pohybu, F4, čas: 1/2000s, ISO:320, Foto: Karol Srnec

Zmrazenie pohybu, F4, čas: 1/2000s, ISO:200, Foto: Karol Srnec

Pre príklad uvádzam zopár časov expozície pri 50mm objektíve a objekte vzdialenom cca. 8m:

  • Beh cez zorné pole fotoaparátu 1/500s
  • Beh kalebo od fotoaparátu 1/250s
  • Dynamický šport - cez zorné pole 1/1000s
  • Dynamický šport - alebo od kamery 1/500s
  • Rýchle auto, dostihy - cez zorné pole 1/2000s
  • Rýchle auto, dostihy - alebo od kamery 1/1000s

Prezentované časy sú len orientačné, všetko závisí od konkrétnej aktivity.

Panning

Metóda zachytenia - naznačenia pohybu. Je to technika fotografovania, pri ktorej sledujeme fotografovaný objekt fotoaparátom pri použití dlhšieho času expozície. Zvyčajne od 1/60s do 1/8s. Je dôležité, aby pohyb fotoaparátu bol plynulý. Na výslednej fotografii by mal byť fotografovaný objekt ostrý a okolité pozadie rozmazané. Je dôležité dbať aj na výber vhodného pozadia. Pokiaľ budete používať panning oproti, napríklad, modrej oblohe alebo jednoliatemu jednofarebnému pozadiu, nedosiahnete želaný výsledok. Aj keď by sa možno niekomu zdalo, že na panning bude vhodný statív, tak sa mýli. Pri panningu je potrebné, aby ste mali absolútnu voľnosť pohybu s fotoaparátom.


Výborne zvládnutý panning pre zvýraznenie pohybu koňa i artistu.
F6,3, čas 1/50s, ISO:2000, Foto: Jozef Ornth

Exif neznámy, Foto: Zuzana Minarovičová

F9, čas 1/25s, Foto: Karol Srnec

Ďalšou technikou , ktorá využíva prácu s časom expozície, je naznačenie pohybu rozmazaním pohybujúceho sa objektu. Pri tejto technike je fotoaparát zvyčajne uchytený na statív, teda v stabilnej polohe. Pohyb sa snažíme naznačiť rozmazaním pohybujúceho sa objektu oproti ostrému nepohybujúcemu sa okoliu. Najlepším príkladom je zachytenie rozmazanej vody pri vodopáde alebo horskej bystrine. Ďalšími môžu byť chodci, autá, vlaky a mnoho ďalších.

Voľba správnej doby expozície pri tejto technike je v rovine pokusov a omylov. Pre naznačenie pohybu existujú samozrejme základné pravidlá, ktoré môžu byť východiskom pri vašej kreativite. Pre príklad čas 1/2s určite vytvorí efekt cukrovej vaty na horskom vodopáde. Expozícia 8s zase rozmaže zadné a predné svetlá automobilov.


F14, čas 10s, ISO100, Foto: Karol Srnec

Metódou, ako dosiahnuť dlhé časy aj za jasného slnečného dňa, je použitie neutrálnych šedých filtrov (ND, Netural density). Slúžia k zníženiu množstva svetla, ktoré prechádza objektívom a tým k predĺženiu čau expozície. Samozrejme bez zmeny farby svetla. Označujú sa ako ND2 (prepúšťa 50% svetla, -1EV), ND4 (prepúšťa 25% svetla, -2EV) a ND8 (prepúšťa 16% svetla, -3EV).

1/320s, F/2,8


1/5s, F/22


1/2s, F/14, použitý filter Hoya ND8


1/5s, F/22


1s , F/22, použitý filter Hoya ND8



1,6s, F22, ISO200, filter CPL Hoya, Foto: Julo Kotus

1,6s, F22, ISO200, Foto: Karol Srnec

Zoomovanie

Je poslednou technikou, ktorú si predstavíme. Nie je to len technika práce s časom závierky, ale prináša do fotografie faktor pohybu. Pri tejto technike sa počas doby expozície zoomuje, napríklad približuje. Preto musí byť doba expozície dlhšia, aby bol tento efekt viditeľný. Presné časy expozície pre zoomovanie nie sú určené, nakoľko je to čisto umelecká technika. Treba si to vyskúšať a nájdete nastavenie, ktoré vám najviac pri danej scéne vyhovuje. Túto techniku nemôžu využívať majitelia kompaktných fotoaparátov, keďže sa v prípade kompaktov, až na výnimky, nedá zoomovať počas expozície.


min. zoom, Canon EOS 5D II + 70-200 f2,8, ohnisko 70mm, F8, čas 0,8s, ISO400

 
 max. zoom, Canon EOS 5D II + 70-200 f2,8, ohnisko 200mm, F8, čas 0,8s, ISO400


min. - max. zoom, Canon EOS 5D II + 70-200 f2,8, ohnisko 70-200mm, F8, čas 0,8s, ISO400,
takýto výtvor môžete úspešne použiť ako ilustráciu či pozadie do grafiky, Foto: Julo Kotus


min. - max. zoom, Canon EOS 5D II + 70-200 f2,8, ohnisko 70-200mm, F8, čas 0,8s, ISO400, Foto: Julo Kotus  

Pohyb fotoaparátu

Posledným zvýraznením pohybu pri dlhšej závierke (dobe expozície) je samotný pohyb fotoaparátu. Na zvýraznenie (rozmazanie) pohybom nepoužijeme zoom, ale sa budeme pohybovať s fotoaparátom. Tí, čo majú rýchle nohy, to môžu skúsiť aj pešky :), lepší efekt však dosiahneme z idúceho dopravného prostriedku. Tieto fotografie vznikli pripevnením fotoaparátu na kapotu automobilu a použitím primeraného času expozície. Vznikne zaujímavý efekt, keď sú auto aj šofér ostré, ale pocit pohybu a rýchlosti je umocnený rozmazaním ubiehajúceho okolia.



Sony A350, F18, čas 1/5s, ISO100
Foto: Peter Praženka (Izzino)
Sony A350, F3,5, čas 1,6s, ISO100
Foto: Peter Praženka (Izzino)

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
zajo
2009-12-09 09:48:54
Ahoj, pekny clanok.. Chcem sa opytat.. Pri panningu nie je dobre pouzit ani napr. monopod?
 
julo kotus
2009-12-09 10:03:22
príspevok od: zajo
Ahoj, pekny clanok.. Chcem sa opytat.. Pri panningu nie je dobre pouzit ani napr. monopod?
Myslím si, že by sa dal, no pohyb by musel byť naozaj vodorovný, inak by si musel nahýňať monopoda a to nie je veľmi pohodlné pri sledovaní objektu. Najlepšie funguje stabilizátor - v režime panning stabilizuje iba vertikálny smer pohybu a horizontálny necháva.
 
Tono
2009-12-09 11:23:13
príspevok od: julo kotus
Myslím si, že by sa dal, no pohyb by musel byť naozaj vodorovný, inak by si musel nahýňať monopoda a to nie je veľmi pohodlné pri sledovaní objektu. Najlepšie funguje stabilizátor - v režime panning stabilizuje iba vertikálny smer pohybu a horizontálny necháva.
Ako je to s pouzitim stabilizacie na objektivoch pri panningu ? ma sa stabilizacia vypnut , alebo nechat zapnuta ? Objektivy VR nikkor :) . Dakujem.
 
2009-12-09 12:04:16
príspevok od: Tono
Ako je to s pouzitim stabilizacie na objektivoch pri panningu ? ma sa stabilizacia vypnut , alebo nechat zapnuta ? Objektivy VR nikkor :) . Dakujem.
ak vies po anglicky, tu sa dozvies viac...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-12-09 12:06:58
príspevok od: Tono
Ako je to s pouzitim stabilizacie na objektivoch pri panningu ? ma sa stabilizacia vypnut , alebo nechat zapnuta ? Objektivy VR nikkor :) . Dakujem.
Na objektivoch Nikkor pozname dva druhy stabilizatorov. Prvy ma len moznost zapnut a vypnut. Druhy ma dva rezimy stabilizacie. Objektivy Nikkor sa same prepnu do rezimu panningu, nic netreba nastavovat. U onjektivov s dvomi rezimami sluzi druhy rezim pre fotenie z iduceho dopravneho prostriedku. Napr. ked fotis z iduceho auta krajinu. Z toho vyplyva, ze stabilizator sa odporuca mat zapnuty, u vybranych objektivov v rezime I.
 
oboy
2009-12-09 12:28:51
Pekne zrozumitelne napisane...
 
oboy
2009-12-09 12:32:50
príspevok od: Karol Srnec
Na objektivoch Nikkor pozname dva druhy stabilizatorov. Prvy ma len moznost zapnut a vypnut. Druhy ma dva rezimy stabilizacie. Objektivy Nikkor sa same prepnu do rezimu panningu, nic netreba nastavovat. U onjektivov s dvomi rezimami sluzi druhy rezim pre fotenie z iduceho dopravneho prostriedku. Napr. ked fotis z iduceho auta krajinu. Z toho vyplyva, ze stabilizator sa odporuca mat zapnuty, u vybranych objektivov v rezime I.
Zaujala ma ta stabilizacia Nikkor. Vase objektivy teda automaticky rozpoznaju, ze robis panning a v tom momente stabilizuju len vertikalny pohyb. Rezim ACTIVE je tam teda na to, aby pri foteni z iduceho auta ten inteligentny pomocnik vo fotaku nepovazoval situaciu za panning a stabilizoval tak oba smery?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-12-09 12:53:39
príspevok od: oboy
Zaujala ma ta stabilizacia Nikkor. Vase objektivy teda automaticky rozpoznaju, ze robis panning a v tom momente stabilizuju len vertikalny pohyb. Rezim ACTIVE je tam teda na to, aby pri foteni z iduceho auta ten inteligentny pomocnik vo fotaku nepovazoval situaciu za panning a stabilizoval tak oba smery?
Tak to na kazdej predvadzacke vysvetluje Michal Jurak, ktory ma na starosti predvadzanie produktov Nikon. Osobne ho povazujem za skutocneho odbornika, ktory to ma vsetko odskusane na vlastej vybave v praxi.
 
tibren
2009-12-09 13:22:24
chyba mi tam este nieco taketo (vid obrazok). ale kam by sme to zaradili? asi medzi panning (ale bez ostreho objektu).
 
PATAK
2009-12-09 13:35:44
no a už som sa ako amatér dozvedel čo je to vlastne ten panning. Dík Julo.
 
duroslav
2009-12-09 13:41:55
príspevok od: oboy
Zaujala ma ta stabilizacia Nikkor. Vase objektivy teda automaticky rozpoznaju, ze robis panning a v tom momente stabilizuju len vertikalny pohyb. Rezim ACTIVE je tam teda na to, aby pri foteni z iduceho auta ten inteligentny pomocnik vo fotaku nepovazoval situaciu za panning a stabilizoval tak oba smery?
V manuáli k jednému objektívu mám nakreslený takýto obrázok.
Z neho by to malo byť jasné.
 
Tono
2009-12-09 14:23:09
príspevok od: Karol Srnec
Na objektivoch Nikkor pozname dva druhy stabilizatorov. Prvy ma len moznost zapnut a vypnut. Druhy ma dva rezimy stabilizacie. Objektivy Nikkor sa same prepnu do rezimu panningu, nic netreba nastavovat. U onjektivov s dvomi rezimami sluzi druhy rezim pre fotenie z iduceho dopravneho prostriedku. Napr. ked fotis z iduceho auta krajinu. Z toho vyplyva, ze stabilizator sa odporuca mat zapnuty, u vybranych objektivov v rezime I.
Este jeden dotaz ohladom panningu a vyberu objektivu . Je nejake odporucanie pre vyber objektivu , ide mi hlavne o rozdiel mezi sirokacom a tele. Niekde na fotoportaloch som mal foteny pannig a komentare ze som mal radej pouzit tele. Asi univerzalne odporucanie neexistuje, ale predsa nejake pravidla alebo podla zameru , mozno zo skusenosti. Doma mam nejake fotocky, tak pridam :)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-12-09 14:30:01
príspevok od: Tono
Este jeden dotaz ohladom panningu a vyberu objektivu . Je nejake odporucanie pre vyber objektivu , ide mi hlavne o rozdiel mezi sirokacom a tele. Niekde na fotoportaloch som mal foteny pannig a komentare ze som mal radej pouzit tele. Asi univerzalne odporucanie neexistuje, ale predsa nejake pravidla alebo podla zameru , mozno zo skusenosti. Doma mam nejake fotocky, tak pridam :)
Pri paningu sa pouzivaju rozne ohniska, niekedy stojis meter od cesty a paningujes sirokacom, inokedy si dalej a paningujes teleobjektivom. Fotka cyklistu v clanku a dalsia v mojej galerii je fotena supersirokacom 12-24 za pouzitia blesku. Je na nich nieco, preco by som mal pouzit tele?
 
maTTo_corp
2009-12-09 19:25:08
...dobrý poučný článok, vďaka :)
 
Tono
2009-12-09 19:53:49
tak pridavam zopar zaberov panningom .
 
oboy
2009-12-09 20:38:13
OK. Takze v porovnani s nami (Canon) mate vy (Noink) vyhodu v tom, ze panning mod sa spusta automaticky a teda ho nemusite narychlo a otravne zapinat/vypinat a zabudat na to, ako sa to casto stava mne. Na druhej strane musite mat naviac rezim s bombastickym nazvom ACTIVE, ktory pouzijete asi tak 3x za zivot, hehe.
 
oboy
2009-12-09 20:42:38
príspevok od: Tono
Este jeden dotaz ohladom panningu a vyberu objektivu . Je nejake odporucanie pre vyber objektivu , ide mi hlavne o rozdiel mezi sirokacom a tele. Niekde na fotoportaloch som mal foteny pannig a komentare ze som mal radej pouzit tele. Asi univerzalne odporucanie neexistuje, ale predsa nejake pravidla alebo podla zameru , mozno zo skusenosti. Doma mam nejake fotocky, tak pridam :)
Tak sa kukni na tu poslednu fotku zlteho veterana a mas pravdepodobne odpoved na to, preco ti vtedy doporucovali tele... So sirokacom sa moc meni uhlova rychlost, ci co a vzniknuta rovina ostrosti je moc uzka. Da sa to riesit, ked fotis ten objekt v zakrute s co najmensim polomerom. Vo vacsine tociek vsak aj pri frekvencii 10fps bude objekt cely ostry len na jednom obrazku zo serie...
 
PATAK
2009-12-09 20:51:29
príspevok od: Tono
tak pridavam zopar zaberov panningom .
skvelé snímky samozrejme k veci ale čo je pecka to sú tie historické kúsky v zábere.
 
duroslav
2009-12-09 21:00:47
príspevok od: oboy
OK. Takze v porovnani s nami (Canon) mate vy (Noink) vyhodu v tom, ze panning mod sa spusta automaticky a teda ho nemusite narychlo a otravne zapinat/vypinat a zabudat na to, ako sa to casto stava mne. Na druhej strane musite mat naviac rezim s bombastickym nazvom ACTIVE, ktory pouzijete asi tak 3x za zivot, hehe.
Režim Active je myslím dostupný iba na objektívoch, ktoré sú vybavené systémom VR II. Staršia verzia VR aktívny režim postráda, ale aspoň panning detekuje automaticky.
 
dodo_bb
2009-12-09 22:52:11
príspevok od: oboy
Tak sa kukni na tu poslednu fotku zlteho veterana a mas pravdepodobne odpoved na to, preco ti vtedy doporucovali tele... So sirokacom sa moc meni uhlova rychlost, ci co a vzniknuta rovina ostrosti je moc uzka. Da sa to riesit, ked fotis ten objekt v zakrute s co najmensim polomerom. Vo vacsine tociek vsak aj pri frekvencii 10fps bude objekt cely ostry len na jednom obrazku zo serie...
Je to asi jedno, s každým objektívom sa dá urobiť panning. Najdôležitejšie je presné sledovanie objektu. Nastavím si tak strednú alebo skôr nižšiu rýchlosť sekvencie a snažím sa sledovať objekt už kus pred miestom fotenia. Zameriam si do ostriaceho bodu jeden detail (napríklad kľučku auta) a plynule počas pohybu stlačím spúšť. Jediné, na čo sa treba sústrediť je plynule sledovať objekt. Rýchlosť snímania nie je dôležitá, keď sa to nacvičí, tak stačí aj jeden obrázok v tom správnom momente :-)) Skôr je dôležitý bleskurýchly autofocus. Nedávno som si to cvičil na autocrosse - jedna ukážka.
 
norris
2009-12-10 11:42:40
velmi fajn článok :)
 
immortal20
2009-12-11 04:58:45
Foto: Peter Praženka (Izzino) paradne fotky mas
 
bebel
2009-12-11 16:39:47
príspevok od: Tono
tak pridavam zopar zaberov panningom .
ti dvaja na motorke, to je paraaadne :)
 
bebel
2009-12-11 16:45:27
skvely clanok, dakujem za napisanie, popisanie, a tipy :)

a konecne som prisla na ten nazov, ako hovorit ´máznutej´ vode - efekt cukrovej vaty :) - dik Peter :), ten nazov na to uplne sadne
 
jake
2009-12-15 14:41:50
velmi poucne a ozaj dobry clanok k veci
 
123peter1
2009-12-28 15:57:22
Tento článok ma vlemi potešil práve preto že som amatér a rozne funkcie mojho kompaktu =( ešte len objavujem...takže konečne viem čo znamená napríklad 1/1000s =D fakt dik za rady =D
 
123peter1
2009-12-28 16:03:57
Ešte jedna otázka dajú sa robit také panning fotografie aj na kompakte? konkrétne ultrazoom FujiFilm FinePix S1500 ... za dobré rady dakujem =)
 
r.oleksak
2009-12-30 10:32:34
mna by zaujímalo, či sa dajú panningom fotiť aj objekty, ktoré sa približujú ku mne, resp. ako sa dá spraviť nasledujúca foto http://www.carbuyersnotebook.com/wp-content/uploads/2008/12/fast-train.jpg
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-12-30 10:38:16
príspevok od: r.oleksak
mna by zaujímalo, či sa dajú panningom fotiť aj objekty, ktoré sa približujú ku mne, resp. ako sa dá spraviť nasledujúca foto http://www.carbuyersnotebook.com/wp-content/uploads/2008/12/fast-train.jpg
Tak toto je pomerne neodborne napodobnenie zoom efektu, pouzitim filtra Radial Blur. Ak nieco ide na teba, tak panning neurobis (pan=panoramovanie).
 
derriel
2010-02-10 12:12:19
Ta fotka : 1,6s, F22, ISO200, Foto: Karol Srnec, ma nieco do seba. Kym nieco take spravim asi potrva...A o efekte zoomovania som ani netusil :( moja zaciatocnicka nevedomost. Panning z autami som si uz skusil s mojou staruckou automatikou :) ale na pohyb kona ci auta a ozmazane okolie uz nie, ale tesim sa ze moj novy fotak to zvladne Olympus E-520. Super clanok zase som sa nieco nove dozvedel :) diki
 
Daniel Urban
2011-05-08 11:29:48
Perfektný článok. O tom efekte zoomovania ma ani nenapadlo. Musím vyskúšať.
 
SonillaBlackSalt
2011-07-03 12:10:47
Odporúčam panningovať v uliciach Amsterdamu, so všetkým čo k tomu patrí
 
Matej1
2012-11-25 17:00:19
Super článok a dobré fotky
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia