Hore

Fujifilm X-Pro1 na serióznu prácu

S novinkou z dielne Fujifilmu X-Pro1, ak jej tak ešte stále môžeme hovoriť, som fotil takmer mesiac. K nej som dostal na vyskúšanie dva objektívy. Základný 35mm F1,4 objektív a širokáč s ohniskom 18mm a svetelnosťou F2. Celkom slušná výbava na začiatok, vhodná do každých svetelných podmienok. Makroobjektív s ohniskovou vzdialenosťou 60mm a svetelnosťou F2,4 ešte bohužiaľ nebol dostupný.

Ako som testoval?

Tí čo už dlhšie čítate moje články a recenzie istotne viete, že nie som práve typický hľadač pixelov, porovnávač testovacích tabuliek, a tiež nemusím fotiť s krytkou na objektíve „čiernočierne“ obrazce na to, aby som našiel ten "pravý šum" na vysokom ISO a podobne. Fotoaparát som preto používal pri reálnych foteniach a v tých podmienkach na aké je určený. Robil som sním teda fotky v teréne, vystriedal som rôzne žánre. Využíval som prednosti pomerne malého systému a ostrých objektívov. V recenzii nájdete aj popis toho, ako niektoré veci fungujú (alebo aj to ako nefungujú). Túto recenziu som písal v prvom rade z môjho pohľadu portrétneho fotografa. No dosť bolo vysvetľovania, poďme do praxe...

 

 

Vybrané technické parametre:

•    Fujifilmom navrhnutý16MP APS-C X-Trans CMOS senzor
•    Novel – farebný filter pre potlačenie moiré (bez low pass filtra)
•    EXR Procesor Pro obrazový procesor
•    Možnosť zvýšiť DR rozsah 100-400% (Auto)
•    Hybridný hľadáčik s meniteľným zväčšením
•    Tradičné analógové ovládanie
•    Nové objektívy XF 18mm F2 R, XF 35mm F1.4 R, and XF 60mm F2.4 R Macro
•    Tradičný clonový krúžok na objektívoch
•    Nové ovládače na zadnom paneli
•    Nový Quick systém ovládania cez zadný LCD monitor
•    Štrbinová závierka: 1/4000s až 30s, režim Bulb
•    Kontinuálne snímanie 6 snímok za sekundu
•    3.0" RGBW 1.230 000 bodový displej
•    Full HD video 1080 v H.264 MOV formáte so stereo zvukom
•    Hľadáčik EVF s rozlíšením 1 440 000 bodov
•    SDHC slot
•    Nová batéria NP-W126 Lithium-Ion
•    Rozmery 139.5 x 81.8 x  42.6 mm
•    Hmotnosť tela 450g aj s batériou a pamäťovou kartou

 

Štipka luxusu a poriadna dávka elegancie

Keď prišli ku mne balenia od Fujifilmu, bolo mi jasné, že okrem kvalitnej techniky tu ide trošku aj o imidž. Pekná čierna matná škatuľa, zaujímavý systém zabalenia. Saténové lôžko, no a v ňom si driemal krásny, novučičký Fujifilm X-Pro1. Objektívy sú tiež rovnako luxusne zabalené a prídu k vám spolu so slnečnými clonami a mäkkým puzdrom. Všetko je teda tak ako má byť.

Okrem techniky teda zákazník dostane aj trošku luxusu a tiež pocit výnimočnosti. Predsa len, týchto aparátov na Slovensku veľa neuvidíte (aj keď ja viem už o dvoch majiteľoch v mojom okolí). Asi je to aj otázka vkusu, ale fotoaparát v tomto krásnom dizajne a koncepcii jednoducho dnes nemá žiadnu konkurenciu a je preto raritou...

Samozrejme som to nevydržal, dal čerstvo rozbalenú batériu do fotoaparátu a urobil som si pár záberov v redakcii a v eshope so skvelým objektívom 35mm F1,4. Po približne 30 záberoch sa mi vybila batéria. Batéria samozrejme vydrží po plnom nabití vyše 400 záberov. Ako vidíte bol som poriadne nedočkavý. No kto by odolal a čakal hodinu na jej nabitie...

Špeciálna koncepcia a moje privysoké očakávania

Už pri prvom kontakte s X-Pro1 som vedel, že nič podobné som ešte nemal v rukách. Prečo? Mohlo by sa to zdať jednoduché, veď je to vlastne zlúčenie koncepcie "mirrorless" fotoaparátov (AF, APS-C senzor a menšie rozmery) a systému Leica (hľadáčik), len s tým, že výrobcom je Fujifilm. Fujifilm je pre mňa mimochodom sympatická značka. Najmä od momentu kedy ponúkli svetu model X100 s výborným obrazom a ešte krajším dizajnom (alebo je to naopak?). Tento foťák je navyše po niekoľkonásobnej aktualizácii firmvéru iný stroj ako na počiatku. Zrýchlil sa mu AF, zlepšilo sa ovládanie a s novým Lightroomom 4 má priam geniálny obraz, ktorý sa takmer vyrovná Full Frame prístrojom typu EOS 5D MkII alebo Nikon D700. V čase začiatkov predaja to bol pritom pomalý foťák, ktorý si vyslúžil rozpačité reakcie recenzentov, no dnes je to skvelá mašinka.

Podobne je na tom aj novinka X-Pro1, akurát s prívlastkom "Pro" sľubuje o niečo viacej. Očakával som stroj, ktorý bude náhradou zrkadlovky, aj keď možno s istými obmedzeniami, ale skvelým obrazom. Chcel som novinku, ktorá mi dovolí predať zrkadlovku, netrepať na reportáže typu svadba a večierok kufor výbavy. Foťák čo mi dovolí byť nenápadnejší a menej uťahaný. Ale nie je to celkom tak.

Pomaly a pomalšie

Nebudem rozpisovať nepodstatné veci o rozmiestnení tlačidiel a podobne, tieto informácie nájdete v tomto článku. Hneď ako som zapol fotoaparát, bolo mi jasné, že rýchlostné rekordy lámať asi nebude. Okrem toho vydával veľmi zvláštny zvuk sekajúcej alebo tikajúcej clony v objektíve, ktorá sa neustále prispôsobovala zmeneným svetelným podmienkam, pri živom náhľade, či už cez hľadáčik alebo cez displej.

Reakcie AF boli pomalé, oneskorenie spúšte citeľné, o dosť pomalšie ako pri modeli X100. Bol som riadne namrzený, ako môže byť nový model pomalší ako o dva roky starší X100? Ide len o predprodukčnú vzorku? Mám chybný kus? Veď na oficiálnej predvádzačke vo Varšave mi všetko pocitovo fungovalo dostatočne rýchlo ako pri mojom miláčikovi X100... Telo X-Pro1 je pritom perfektné v rukách, ovládače sú primerane veľké, menu je konečne pohodlné a veľmi logické, (Napriek tomu, že je prvé svojho druhu od Fuji). Fotoaparát je malý, no nie zbytočne malý - ako niektoré tie konkurenčné. A objektívy? Malé, pekne vyhotovené, ľahké s účinnou a zaujímavo tvarovanou slnečnou clonou, jednoducho krása a radosť s nimi robiť.

V galérii si všimnite fotku chlapíka na mopede, ktorý frčí cez prechod pre chodcov tak 30-40km za hodinu. Skúšal som si tu oneskorenie závierky a ako som zistil, je pomerne malé, menšie ako som čakal.

Prvá aktualizácia firmvéru

Hneď v nasledujúce ráno po doručení X-Pro1 som vstal a na svoje veľké potešenie som hneď pri raňajkách na webe uvidel, že Fujifilm predstavil nový firmvér. Presnejšie hneď až 4 nové firmvéry, ktoré bolo treba preinštalovať, každý objektív mal svoj vlastný nový firmvér a telo samozrejme tiež. Po aktualizácii firmvéru sa odstránili "štrkotania" clony v objektívoch a subjektívne sa skrátilo (o niečo) aj oneskorenie spúšte. Prístroj bol hneď príjemnejší na prácu ako pred inštaláciou. Zatiaľ som ale nič poriadne nefotil a ani nevytiahol päty z redakcie. Blížil sa víkend a teda aj potencionálna možnosť použiť „fotoaparát ako fotoaparát“ (teda na normálne fotenie nie na testovanie zvuku clony, oneskorenia spúšte a podobných zvláštností).

 

Fotenie detí

Napriek prvým pocitom z celkovej pomalosti prístroja som sa odvážil nafotiť pár záberov typu ako do rodinného albumu. Odfotil som kamarátkinho malého syna behajúceho po zakvitnutom dvore s vopred nepredvídateľnou trajektóriou pohybu a špeciálnymi pózami, ktoré dokázal meniť v zlomku sekundy. Stlač, zaostri prekomponuj a vyfoť nefungovalo. Ten malý beťár behajúci bol v okamihu inde, samozrejme vždy úplne mimo DOF. Vyberal som teda AF bod, umiestnil ho kam som potreboval a beng, beng, beng... Fotil som ako pravý rodinný fotograf, často cez displej z podhľadu, s napriahnutými rukami a pod. Fotoaparát stíhal ukladať JPEG aj RAW pomerne svižne. Prepol som sériové snímanie a ups! To som nemal robiť, po zaplnení pamäte som musel približne minútu čakať na možnosť opätovne fotiť. Takže na sériové snímanie som rovno zabudol... Používal som 16GB kartu Kingston SDHC Class 10. Kontinuálne zaostrovanie bolo na môj vkus dosť nespoľahlivé takže som ho príliš nepoužíval (odpad cca 50%). Takže moja rada po prvom fotení s X-Pro1 nepredvídateľne sa pohybujúcich objektov znie: stlačte a hneď exponujte!

Fotografie takto nafotené boli ostré, správne zaostrené dokonca aj na clonách F1,4-F2 a odpadu bolo veľmi, veľmi málo. 35mm objektív mi dovolil fotiť až do neskorého večera, dokonca aj chvíľu po západe slnka mi v otvorenej krajine vychádzali rozumné expozičné hodnoty.

Fotenie portrétov a inscenované fotenie

Posmelený z prvého zážitku som sa vydal do mesta s modelkou fotiť zopár štandardných portrétov. Začal som pred divadlom, na ostrom slnečnom svetle. Modelka mala biele a čierne kusy odevu, v pozadí takmer biela budova, celkom ťažké podmienky na fotenie. V predošlom odseku som zabudol spomenúť presné meranie. Meranie expozície je jednoducho zázračné, a správa sa tak ako sa má. Fotíte motívy s prevažne čiernou farbou? Áno postačí nastaviť korekciu expozície -1EV. Fotíte v protisvetle? Korekcia +1 až 2 EV to akurát vyrieši. Ak sú rovnomerne na scéne zastúpené jasy aj tmavé plochy, ani to nie je problém. Môžete sa spoľahnúť, že dynamický rozsah senzora bude stačiť v kombinácii s dobre pracujúcim meraním na presnú expozíciu.

RAW a JPEG

Popravde sám som sa po predstavení nového Lightroom 4.1 (ktorý podporuje už aj RAW z X-Pro1) nevedel vzdať fotenia do JPEG, kvôli veľmi peknej farebnosti a dobrej ostrosti obrazu v tomto formáte. (A v neposlednom rade aj vlastnej lenivosti). Má to jeden háčik. Ak fotíte naraz do oboch formátov dosť vás to zdržuje pri zápise (ak fotíte rýchlo za sebou, nemôžete hneď kontrolovať fotky). Keď som prešiel iba na fotenie do RAW podstatne sa zrýchlil zápis na kartu, ako aj možnosť rýchlejšie si pozrieť obrázok hneď po vyfotení.

Obrazový výstup je v RAW a aj v JPEG veľmi dobrý. Spôsob podania obrazu si máte možnosť pomerne presne a podľa svojej chuti nastaviť v menu. RAW má navyše príjemne široký dynamický rozsah, takže je možné zachraňovať tak tiene, ako aj jemne preexponované časti obrazu. Už vyše týždňa tu máme podporu RAW aj v  Adobe Lightroom 4,1, ktorý je mojím základným softvérom pri spracovaní fotiek. A musím Vám povedať, že s dátami z Fujifilmu X-Pro1 si vie poradiť naozaj pekne. Okrem odšumenia a doostrenia funguje dobre aj odstraňovanie chýb objektívu (ako aberácia), len s tým, že sa musíte o to pokúsiť ručne a uložiť si presety. Dodávaný softvér SilkyPix na spracovanie RAW nie je vyslovené zlý, no má ťarbavé ovládanie a obrazovo tiež nie je pri exporte lepší. Má len jednu výhodu oproti Adobe, a to tú, že je zadarmo.

 

Dynamický rozsah pri fotení do RAW je úžasný. Na opravenie expozície stačila Auto korekcia v Lightroom 4.

Túto časť recenzie, v ktorej riešim obrazový výstup by som zhrnul asi tak, že fotoaparát podáva nadpriemerný obrazový výkon, ktorý je mimo APS-C svet. Môžu za to aj vydarené pevné objektívy. V podstate balansuje ostrosťou a dynamickým rozsahom medzi Full Frame a menším APS-C senzorom. Staršie Full Frame fotoaparáty môžu mať pokojne aj horší obraz ako táto nová „Fujina“. Nový Nikon D800E je samozrejme zas obrazovo o triedu lepší od X-Pro1, lebo ten už zase smeruje k stredoformátovému výstupu. Skrátka a dobre, obraz je niečo nad čím sa v prípade X-Pro1 netreba pozastavovať, pretože patrí medzi to najlepšie v segmente.

Fotografie v galérii sú vyvolané z RAW v Lightroom 4.1 bez odšumenia, doostrenia či oodstránenia chýb optiky.

Plusy

+ vynikajúci obraz

+ výborný obraz aj na citlivosti ISO 1600 a 3200 porovnateľný s Full Frame

+ ostré objektívy

+ vhodná ponuka objektívov pre rôzne žánre (ekv. 28mm, 50mm a 90mm macro)

+ dobrý hľadáčik

+ malé rozmery (no nie príliš malé, stále sa pohodlne ovláda)

+ perfektne navrhnutá zadná strana aparátu, dobré ovládanie, veľké tlačidlá

+ dobré menu a Q menu

Mínusy

- pomalší AF

- zatiaľ bez zoom objektívu

- vyššia cena

- slabšie možnosti nastavenia videa

- spomenul som už ten pomalší AF? :-)

Street alebo portréty?

Fujifilm X-Pro1 má konštrukciu, ktorá ho vzhľadovo, rozmerovo a hmotnostne robí tým ideálnym foťákom pre fotenie v uliciach. Nikoho s ním nevystrašíte a ani Vás nebudú mamičky pokladať za úchyláka. Vďaka hľadáčiku na rohu prístroja máte bližšie k ľuďom, pretože pri fotení sa vám neskrýva celá hlava za foťák tak, ako je tomu pri zrkadlovkách. Veľkou otázkou je ale pri „streetke“ rýchlosť AF. Ak ste zaťažený na bleskový AF a k svojmu foteniu ho nutne potrebujete, toto jednoducho nie je fotoaparát pre vás. Manuálny AF vám veľmi nepomôže, pretože je príliš pomalý (ovláda sa elektronicky) a pre mňa takmer nepoužiteľný. Uvidíme po ďalšej aktualizácii firmvéru (viď Fujifilm X100).

Ktorý sa vám páči viacej?

Iná situácia je pri mojej obľúbenej disciplíne, a tou sú portréty všetkého druhu. Keď fotíte s ľahším a menším prístrojom, je tu väčšia šanca na prirodzenosť a zachytenie prchavej atmosféry. Lepšie sa vám komunikuje s portrétovaným, všetko je jednoduchšie. AF je v tomto prípade rýchly dostatočne a presný ako smrť. Dokonca je presným na akomkoľvek bode, ktorý si na LCD vyberiete. Nebaví ma už fotiť cez hľadáčik? Chcem viacej vidieť na scénu, lepšie komunikovať s modelkou, viacej interakcie? Fotím cez displej. Aha, teraz ešte skúsim pár pohľadov od zeme, alebo z nadhľadu. Displej síce nie je výklopný ale scénu viem nakomponovať aj tak. Je dobre čitateľný aj pri pohľade zboku. Vyberám si zaostrovací bod kde chcem, nemusím prekomponovávať. Deje sa niečo akčné? Prepnem na optický hľadáčik. Paráda, žiadna nuda...

Profi zrkadlovka s gripom je oproti X-Pro1 hotová ozruta.

A obraz pri portrétoch a nízkych clonách? Je rovnaký a možno lepší ako z D700, šliape na päty aj Canonu EOS 5D MkII s podstatne vyšším rozlíšením. Farebné prechody a odtiene pleti sú také, aké si len viem želať. Vysoké ISO? Šum? Do  citlivosti ISO 1600 šum ani neriešim. Úžasné! Mať tak pár zvyšných tisíc Eur, tak  X-Pro1 kupujem okamžite. Moje rozpačité prvé myšlienky sú preč...

Po prvom portrétnom fotení sním som si uvedomil, že moja obľúbená práca nie je o nosení 50 kg výbavy, ale o komunikácii a flexibilite, a dobrom výstupe, čo nový Fujifilm X-Pro1 umožňuje lepšie ako hocaký iný prístroj.

Odpovede na vaše otázky, ktoré by ste mi isto položili:

X100 alebo X-Pro1?

Ťažká otázka. Asi treba mať oba:-) Na serióznu portrétnu prácu by som si pre seba zvolil X-Pro1 a na každodenné fotenie skôr X100. Nové X-Pro1 síce má dušu, ale X100 má svoj štýl, charakter a perfektný tichý chod...

Čo sa zlepšilo na X-Pro1 oproti X100?

Lepší displej, výmenné objektívy, ovládanie, tlačidlá, menu, obraz, trochu dlhšia výdrž batérie. Spomenul som už rýchle menu a veľké tlačidlá? :-)

X10 alebo X-Pro1?

Tak toto je jasná vec! X10 je pre mňa (a väčšinu fotografov) vlastne len lepší dovolenkový foťák typu stlač a vyfoť. Áno fotí pekne, má aj svetelný zoom objektív a použiteľný hľadáčik, a všetko si na ňom môžete nastaviť, ale X-Pro1 je niečo úplne iné. Toto sa ani nedá porovnávať. Zoberte X-Pro1 s nasadeným 35mm objektívom, odfoťte niečo na clone F1,4 a je to hneď neporovnateľný výsledok...

X-Pro1 verzus Leica

Toto ani neporovnávajme. S Leicou ostríte manuálne, s X-Pro1 iba automaticky. Fujifilm má lepší hľadáčik, ktorý má dvojaké zväčšenie, korekciu paralaxy, je to nový a úplne iný koncept. Ceny sú tiež neporovnateľné. Za jeden Leica objektív si kúpite celý systém X-Pro1 a dovolenku v Karibiku. Myslím, že ďalej už sa o tomto netreba rozpisovať.

Je Xpro-1 náhrada zrkadlovky?

Nie, aspoň myslím že nie je pre väčšinu fotografov. Ako doplnok sa dá použiť na fotenie diskrétnej reportáže (koncerty, svadby), pretože má podstatne tichší chod ako zrkadlovky. Svoju Nikon výbavu síce zatiaľ nepredávam, je to však pekelne dobrý foťák...

Ako je na tom X-Pro1 v porovnaní s inými CSC fotoaparátmi?

Sú to všetko jednoducho odlišné koncepcie. Také Olympusy a Panasonicy majú rýchlejší AF, pohodové ovládanie, ale ich obraz je bohužiaľ limitovaný možnosťami Micro 4/3 senzora. Výhoda je v širokej ponuke objektívov. Micro 4/3 systém sa hodí aj na dovolenku a nový Olympus OM-D E-M5 už aj na občasné profi fotenie.

Sony ponúka niečo úplne iné, pozrite si len obmedzenú ponuku pevných objektívov. Sony NEX je prioritne foťák na dovolenku pre široké masy. Pokiaľ Sony neurobí poriadnu ponuku pevných objektívov na profesionálnu serióznu reportáž a portréty, tak  to jednoducho pre mňa nie je. Chýba mi pre NEX 35mm F1,8 a macro 60mm F2,8 napríklad.

Nikon 1 má síce najrýchlejší AF, ale obrazom a ponukou troch jednoduchých objektívov nemôže zatiaľ s Fujifilmom súperiť v profi sfére. Chcelo by to svetelný ekvivalent 24mm, 35mm, 50mm a 100mm macro objektívu.

Aké sú objektívy na X-Pro1?

Vydarené kúsky optiky, pekné kovové spracovanie, malé rozmery, krásny dizajn a netradičná kovová clona, krytky, všetko je ako má byť. Ich cena je primeraná. Žiadne „skoro“ ostré fotografie, potreba cloniť a polovičaté „takmer dobré“ riešenia. Sú to od začiatku profesionálne dobre vyhotovené objektívy s profesionálnym obrazovým výstupom. Ak si dnes kúpite X-Pro1 a tri objektívy, môžete s nimi hneď fotiť rôzne žánre bez obáv o kvalitu obrazu. Vďaka svetelnosti ich použijete aj na večierkoch a podobne. V priebehu roka majú navyše pribudnúť ďalšie dva objektívy (14mm širokáč a základný zoom 18-72mm F4 IS). Postupne v roku 2013 pribudne telezoom (F4 IS), širokouhlý zoom (F4 IS) a 28mm F2,8 a 23mm F2 pevné objektívy.

Stojí to za tie peniaze?

Ak už máte svoju poloprofi zrkadlovku a kopu objektívov tak určite áno. X-Pro je fotoaparát pre fotografa telom aj dušou a preto v tomto kontexte nie je drahý. Ak ste úspešný fotograf a nad X-Pro1 dlho uvažujete (a môžete si ho dovoliť), určite si ho kúpte. Možno zistíte, že je to presne to čo vám chýbalo. Veďa na veľa fotení netreba supersonic hyper speed AF a ani 2 kg telezoomy a ďalšich 15kg výbavy. Všetko je to o možnostiach a prioritách. Spomeňte si čo som písal vyššie o tom Leica objektíve...

 

Záver

Fujifilm X-Pro1 je dnes pre mňa osobne jediný CSC systém na trhu, vhodný aj pre moju profesionálnu prácu. Oceňujme na ňom obrazovú kvalitu a koncepciu hybridného hľadáčika. Čo mu môžem vyčítať, je len dosť pomalý, ale chvalabohu aspoň presný AF. To je všetko :-)

 

Zakúpením Fujifilmu X-Pro1 v www.ephotoshop.sk podporíte váš porál ePhoto.sk

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bobo222
2012-06-15 09:18:22
Už by sa konečne mohla urobiť nejaká ta excelovská tabuľka s foťákmi na seriózne a neseriózne fotenie...

P.S. a teraz vážne, ten pomalší AF ma prekvapil, čakal som skôr naopak nejakú bombu po tých nebubrelých vyhláseniach Fuji. Možno by bolo zaujímavé urobiť porovnanie obrazovej kvality s takou D7000.
 
bobo222
2012-06-15 09:26:24
Ešte poznámočka! Z toho balenia a krásneho spracovania na mňa dýchli staré časy, keď sa foťáky nerobili iba štýlom "rýchly konzum a zahodiť".
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 09:27:00
príspevok od: bobo222
Už by sa konečne mohla urobiť nejaká ta excelovská tabuľka s foťákmi na seriózne a neseriózne fotenie...

P.S. a teraz vážne, ten pomalší AF ma prekvapil, čakal som skôr naopak nejakú bombu po tých nebubrelých vyhláseniach Fuji. Možno by bolo zaujímavé urobiť porovnanie obrazovej kvality s takou D7000.
No ako sa to vezme. Rozdiel v obraze by bol tak 5% takže ktovie, či by to stálo za to v praxi vôbec. Kým rozdiel v koncepcii a účele použitia je asi tak 500%.

Tuto si môžeš pozrieť výrezy:http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/21
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 09:31:20
príspevok od: bobo222
Ešte poznámočka! Z toho balenia a krásneho spracovania na mňa dýchli staré časy, keď sa foťáky nerobili iba štýlom "rýchly konzum a zahodiť".
ja som k tomuto čítal takýto vtip včera:
Pýtajú sa manželov na zlatej svadbe, ako to že ste tak dlho spolu vydržali a nerozviedli sa?
Dedko odpovedá: No viete my sme žili ešte v časoch, keď sa niečo pokazilo tak sa to opravilo a používalo ďalej. Dnes keď sa niečo pokazí tak sa to vyhodí a kúpi sa nové...

A presne z X-Pro1 (a X100) mám pocit že sa tento foťák neurobil iba ako plastová spotrebka s cieľom čo najviac ohúriť a zarobiť na úkor kvality.
 
bobo222
2012-06-15 09:33:14
príspevok od: Jozef Peniak
No ako sa to vezme. Rozdiel v obraze by bol tak 5% takže ktovie, či by to stálo za to v praxi vôbec. Kým rozdiel v koncepcii a účele použitia je asi tak 500%.

Tuto si môžeš pozrieť výrezy:http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/21
V každom prípade je to krásny stroj a možno aj s tým af fuji ešte niečo pomajstruje v najnovšom firmware.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 09:33:46
príspevok od: bobo222
Už by sa konečne mohla urobiť nejaká ta excelovská tabuľka s foťákmi na seriózne a neseriózne fotenie...

P.S. a teraz vážne, ten pomalší AF ma prekvapil, čakal som skôr naopak nejakú bombu po tých nebubrelých vyhláseniach Fuji. Možno by bolo zaujímavé urobiť porovnanie obrazovej kvality s takou D7000.
Predpokladam, ze AF sa postupne bude zrychlovat, tak ako tomu bolo u X100. Kazdy novy firmware priniesol vyssiu rychlost. Aj na X-Pro 1 uz prvy firmware vylepsil AF a odstranil cvakanie clony.
 
Marek Janicko
2012-06-15 09:37:06
Cena 1590 a k tomu ziadne objektiv? Zeby marketingovy tah v style jablcnik.
 
bobo222
2012-06-15 09:40:57
príspevok od: Marek Janicko
Cena 1590 a k tomu ziadne objektiv? Zeby marketingovy tah v style jablcnik.
Je to holt pre fajnšmekrov čo nerátajú euráčiky.
 
klempic
2012-06-15 09:43:55
ahoj, bolo by zaujimave vidiet na nejake portretove vystupy z tej D700, resp. MKII a Pro x-1 na porovnanie. pises v clanku ze su lepsie z Pro x-1, ale tych par fotiek (aj ked viem ze to dieta sa urcite stale hybalo) na mna moc presvedcivo neposobi.

dikes,
vlado
 
bear
2012-06-15 09:44:20
príspevok od: bobo222
Ešte poznámočka! Z toho balenia a krásneho spracovania na mňa dýchli staré časy, keď sa foťáky nerobili iba štýlom "rýchly konzum a zahodiť".
Velky obal na tom vela nezmeni - aj tak to nakoniec skonci na smetisku. Vsetky znacky sa snazia spravat ekologicky, len Fuji ide opacnym smerom? Aspon ze tu cenu nastavili tak, ze toho odpadu az tak vela nebude,
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 09:46:22
príspevok od: Marek Janicko
Cena 1590 a k tomu ziadne objektiv? Zeby marketingovy tah v style jablcnik.
v porovnaní s Leicou je to prakticky zanedbateľná cena
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 09:58:51
príspevok od: klempic
ahoj, bolo by zaujimave vidiet na nejake portretove vystupy z tej D700, resp. MKII a Pro x-1 na porovnanie. pises v clanku ze su lepsie z Pro x-1, ale tych par fotiek (aj ked viem ze to dieta sa urcite stale hybalo) na mna moc presvedcivo neposobi.

dikes,
vlado
nech sa páči pár som doplnil aj keď sú až do ďalšieho článku určené
len nezabúdať že všetko sú to minimálne upravené rawy bez doostrenia a korekcie objektívu...
 
marcus_labeo
2012-06-15 10:03:34
príspevok od: Jozef Peniak
v porovnaní s Leicou je to prakticky zanedbateľná cena
Manažéri istého nemenovaného malosériového výrobcu športových áut svojho času usúdili, že ich autá sú príliš drahé a preto sa málo predávajú, tak plošne znížili ceny. Výsledkom bolo, že áut sa nepredávalo nijak citeľne viacej, ale existujúci majitelia frflali a image značky poklesol.
To platí aj pre X Pro1: Fuji nechce, aby sa X-Pro1 dával do jedného vreca s ostatnými bežnými mirrorlesmi, ale aj cenou vytvára image niečoho exkluzívnejšieho a mieri jasne na Leicu, proti ktorej má ale argument násobne nižšej ceny. Myslím, že z marketingového hľadiska to majú dobre premyslené.
 
bobo222
2012-06-15 10:06:49
príspevok od: bear
Velky obal na tom vela nezmeni - aj tak to nakoniec skonci na smetisku. Vsetky znacky sa snazia spravat ekologicky, len Fuji ide opacnym smerom? Aspon ze tu cenu nastavili tak, ze toho odpadu az tak vela nebude,
Od určitého času (repka olejka, veterníčky a podobne) mám pocit, že na ekológov tak veľký bič a malý dvor....
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 10:09:25
príspevok od: bear
Velky obal na tom vela nezmeni - aj tak to nakoniec skonci na smetisku. Vsetky znacky sa snazia spravat ekologicky, len Fuji ide opacnym smerom? Aspon ze tu cenu nastavili tak, ze toho odpadu az tak vela nebude,
A čo neskončí na smetisku? Ved dneska končí prakticky všetko na smetisku vlastne, lebo žijeme v konzumno-kapitálovo orientovanom svete. Aj keď niektorí srandisti tomu hovoria vedomostná ekonomika/spoločnosť, demokracia a pod. ptákoviny

Inak teraz som si uvedomil tvoj príspevok má zaujímavú pridanú hodnotu vystihuje pekne medzi riadkami veľa vecí
 
haplo602
2012-06-15 10:13:50
príspevok od: Jozef Peniak
A čo neskončí na smetisku? Ved dneska končí prakticky všetko na smetisku vlastne, lebo žijeme v konzumno-kapitálovo orientovanom svete. Aj keď niektorí srandisti tomu hovoria vedomostná ekonomika/spoločnosť, demokracia a pod. ptákoviny

Inak teraz som si uvedomil tvoj príspevok má zaujímavú pridanú hodnotu vystihuje pekne medzi riadkami veľa vecí
S Leicou sa to neda porovnavat nielen podla ceny

Pekna recenzia, dobre sa cita, ale nedozviem sa z nej skoro nic. Ako keby si v nadseni zacal spisovat co sa ti na fotaku paci a obcas si spomenul na nieco co sa nepaci. Ale nic nieje poriadne rozobrate.

Skus recenziu zopakovat po roku pouzivania, mozno bude lepsia.
 
bear
2012-06-15 10:14:29
príspevok od: bobo222
Od určitého času (repka olejka, veterníčky a podobne) mám pocit, že na ekológov tak veľký bič a malý dvor....
Nemyl si politikov, greenpeace a ekologov-vedcov. Nadmerna produkcia odpadu a plytvanie vycerpatelnymi zdojmi nikomu nepomoze a je jedno, ci to je lacny brak, alebo super-luxusny obal na drahy produkt.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 10:29:29
príspevok od: bear
Nemyl si politikov, greenpeace a ekologov-vedcov. Nadmerna produkcia odpadu a plytvanie vycerpatelnymi zdojmi nikomu nepomoze a je jedno, ci to je lacny brak, alebo super-luxusny obal na drahy produkt.
ale zas ten obal nie je v ničom väčší (rozmero) od iných skôr naopak, a z čoho je penova hmota netuším, už to nemám tu, takže pozor aby to nebolo "ekologickejšie" ako iné obaly. Mám pocit že obyčajné trvanlivé mlieko je zabalené v horšie ekologicky zlikvdovateľnom obale a to je denná spotrebka..
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 10:30:45
príspevok od: haplo602
S Leicou sa to neda porovnavat nielen podla ceny

Pekna recenzia, dobre sa cita, ale nedozviem sa z nej skoro nic. Ako keby si v nadseni zacal spisovat co sa ti na fotaku paci a obcas si spomenul na nieco co sa nepaci. Ale nic nieje poriadne rozobrate.

Skus recenziu zopakovat po roku pouzivania, mozno bude lepsia.
daj konkrétnu otázku odpoved doplním do textu. inak Ti neviem pomôcť. A po dlhšom čase bude samozrejme dlhodobý test rovnako ako pri X100vke.
 
keko
2012-06-15 10:40:53
Ahoj,

Citam vsetko, co sa tu popise a uz niekolkykrat ma irituje taky pohlad na to, co vsetko dokaze RAW. RAW je fajn a nikto ma nemusi presviedcat o jeho vyhodach, ale povedz mi, preboha, co ta viedlo k presvedceniu, ze "na opravenie expozície stacila Auto korekcia v Lightroom 4". Z tych dvoch variant je vlastne ktora "ta opravena"? Lebo podla mna su obe velice spatne. Ked ich obe vytlacim, budeme sa asi velmi vadit o tom, ktora je lepsia. Zhodneme sa vsak, ze ani jedna nebude dobra. Pritom ta varianta vlavo dava (aspon mojmu opotrebovanemu) oko viac dolezitych informacii. Samozrejme, ani ona nie je az tak uplne bez korekcii, kedze Lightroom uz na prevod do bitmapy potrebuje pouzit rendering a jeho parametre su uz vyrobcom aspon nejako urcene.
Nebolo by fajn prezentovat nieco, co dobre vyzera povedzme po siedmych klikoch
miesto jedneho?
à propos: Dynamicky rozsah RAW je fantasticky, ale nik nechce mat na stene zavesene fotografie so zurivymi rozsahmi a maximalnymi gamutami. Nieco ako crash-dead-metal v rame doma naozaj nik nechce. To je mozno dobre pre 20 rocne ucho/oko, ale my, co uz mame 20 rocne deti radi pozeram/pocuvame nieco uplne ine. Takze s tym dynamickym rozsahom treba urobit nieco, co sa bude dobre pozerat. Preto mam mimochodom rad film. Vysledkom po zosnimani sceny s velkym rozsahom je nieco, co sa bezproblemov zmesti na papier. A nie nejaka krivka prveho radu po kliknuti na tlacitko autoexpozicia ...
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 10:49:14
príspevok od: keko
Ahoj,

Citam vsetko, co sa tu popise a uz niekolkykrat ma irituje taky pohlad na to, co vsetko dokaze RAW. RAW je fajn a nikto ma nemusi presviedcat o jeho vyhodach, ale povedz mi, preboha, co ta viedlo k presvedceniu, ze "na opravenie expozície stacila Auto korekcia v Lightroom 4". Z tych dvoch variant je vlastne ktora "ta opravena"? Lebo podla mna su obe velice spatne. Ked ich obe vytlacim, budeme sa asi velmi vadit o tom, ktora je lepsia. Zhodneme sa vsak, ze ani jedna nebude dobra. Pritom ta varianta vlavo dava (aspon mojmu opotrebovanemu) oko viac dolezitych informacii. Samozrejme, ani ona nie je az tak uplne bez korekcii, kedze Lightroom uz na prevod do bitmapy potrebuje pouzit rendering a jeho parametre su uz vyrobcom aspon nejako urcene.
Nebolo by fajn prezentovat nieco, co dobre vyzera povedzme po siedmych klikoch
miesto jedneho?
à propos: Dynamicky rozsah RAW je fantasticky, ale nik nechce mat na stene zavesene fotografie so zurivymi rozsahmi a maximalnymi gamutami. Nieco ako crash-dead-metal v rame doma naozaj nik nechce. To je mozno dobre pre 20 rocne ucho/oko, ale my, co uz mame 20 rocne deti radi pozeram/pocuvame nieco uplne ine. Takze s tym dynamickym rozsahom treba urobit nieco, co sa bude dobre pozerat. Preto mam mimochodom rad film. Vysledkom po zosnimani sceny s velkym rozsahom je nieco, co sa bezproblemov zmesti na papier. A nie nejaka krivka prveho radu po kliknuti na tlacitko autoexpozicia ...
mne sa lepšie pozerá na ten pravý, ale proti gustu žiaden dišputát
 
IO-NR
2012-06-15 12:14:20
Cena ma celkom prekvapila - príjemne. V poslednej dobe tak nejak všetko zdražuje a toto mi príde ako fajn investícia. Cena tela je troška vyššia, no s 3 super sklami je rozumný nákup. Vynikajúci systém pre ľudí, čo nepotrebujú rýchlosť, ale chcú pekný obraz za každých podmienok a prijateľnú veľkosť / váhu.
 
keko
2012-06-15 12:22:18
príspevok od: Jozef Peniak
mne sa lepšie pozerá na ten pravý, ale proti gustu žiaden dišputát
Takze, je dobra?
 
PeCh
2012-06-15 12:43:37
príspevok od: keko
Ahoj,

Citam vsetko, co sa tu popise a uz niekolkykrat ma irituje taky pohlad na to, co vsetko dokaze RAW. RAW je fajn a nikto ma nemusi presviedcat o jeho vyhodach, ale povedz mi, preboha, co ta viedlo k presvedceniu, ze "na opravenie expozície stacila Auto korekcia v Lightroom 4". Z tych dvoch variant je vlastne ktora "ta opravena"? Lebo podla mna su obe velice spatne. Ked ich obe vytlacim, budeme sa asi velmi vadit o tom, ktora je lepsia. Zhodneme sa vsak, ze ani jedna nebude dobra. Pritom ta varianta vlavo dava (aspon mojmu opotrebovanemu) oko viac dolezitych informacii. Samozrejme, ani ona nie je az tak uplne bez korekcii, kedze Lightroom uz na prevod do bitmapy potrebuje pouzit rendering a jeho parametre su uz vyrobcom aspon nejako urcene.
Nebolo by fajn prezentovat nieco, co dobre vyzera povedzme po siedmych klikoch
miesto jedneho?
à propos: Dynamicky rozsah RAW je fantasticky, ale nik nechce mat na stene zavesene fotografie so zurivymi rozsahmi a maximalnymi gamutami. Nieco ako crash-dead-metal v rame doma naozaj nik nechce. To je mozno dobre pre 20 rocne ucho/oko, ale my, co uz mame 20 rocne deti radi pozeram/pocuvame nieco uplne ine. Takze s tym dynamickym rozsahom treba urobit nieco, co sa bude dobre pozerat. Preto mam mimochodom rad film. Vysledkom po zosnimani sceny s velkym rozsahom je nieco, co sa bezproblemov zmesti na papier. A nie nejaka krivka prveho radu po kliknuti na tlacitko autoexpozicia ...
Ani mne sa nepáči žiadna z tých dvoch fotiek. Jedna je prepálená, druhá podexponovaná. Beriem to skôr ako ukážku, čo sa dá vytiahnuť zo svetiel.

BTW za analógových čias sa hovorilo, že fotka má mať aj biele aj čierne miesta. Dnes sa to nieviem prečo pokladá za chybu. Podľa mňa to platí stále. Malý prepal často nevadí, dokonca ani na svadobných šatách . Dôležitý je hlavný motív a skutočnému profíkovi nevadí, že niečo nedôležité je prepálené. Prepaly bývajú často aj v módnych a reklamých fotkách a nikomu nevadia. Ale vždy závisí od motívu a účelu.

Takže s tebou súhlasím, ale zároveň to neberiem tak, že Jozef to urobil zle. Len ukázal, čo sa dá. Prvá fotka je jasne prepálená a v jej prípade to nepôsobí dobre. Jozef korekciou ukázal, že sa tam dá vytiahnuť detail v oblaku. Reálne by sa s touto fotkou mimo recenzie nikto nehral.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 13:02:41
príspevok od: PeCh
Ani mne sa nepáči žiadna z tých dvoch fotiek. Jedna je prepálená, druhá podexponovaná. Beriem to skôr ako ukážku, čo sa dá vytiahnuť zo svetiel.

BTW za analógových čias sa hovorilo, že fotka má mať aj biele aj čierne miesta. Dnes sa to nieviem prečo pokladá za chybu. Podľa mňa to platí stále. Malý prepal často nevadí, dokonca ani na svadobných šatách . Dôležitý je hlavný motív a skutočnému profíkovi nevadí, že niečo nedôležité je prepálené. Prepaly bývajú často aj v módnych a reklamých fotkách a nikomu nevadia. Ale vždy závisí od motívu a účelu.

Takže s tebou súhlasím, ale zároveň to neberiem tak, že Jozef to urobil zle. Len ukázal, čo sa dá. Prvá fotka je jasne prepálená a v jej prípade to nepôsobí dobre. Jozef korekciou ukázal, že sa tam dá vytiahnuť detail v oblaku. Reálne by sa s touto fotkou mimo recenzie nikto nehral.
ďakujem za názor, som rád že sa to moje snaženie chápe aj správne
 
Valibuk
2012-06-15 13:21:25
Apropo k recnickej otazke, ktory sa nam najviac paci, X100 vs Xpro1 vs Nex 7. Sam za seba hovorim jednoznacne, Nex7
Do liniek 7ky som sa zamiloval na prvy pohlad ale to je ako s ludmi, v tomto pripade ma kazdy pravdu.
Uz sa tesim na vasu recenziu Nex7ky. S akymi sklami ju testujete ak smiem vyzvedat uz teraz?
 
Valibuk
2012-06-15 13:58:27
Este som sa chcel spytat na vami zmienovane limity m4/3 senzora pri hodnoteni csc systemov v komparacii s xpro1. Ake limity mate na mysli? Mam pocit, ze om-d prave s dobrymi sklami, xpro1 uz do vienka darovali super sklicka, robi uzasne fotky ak odhliadnem od stale pritomneho jemneho sumu a v pripade, ze sa bavime o foteni na citlivosti do iso 800, napr. Par raw samplov co som nasiel pre nex 7, co je spickovy csc, moj nazor, ma o nieco lepsi obraz, ale skor len kvoli inemu pristupu k default doosetreniu. DR ma OMD o trosku lepsi ako nex7 a hlavne OMD ma velmi prijemne wb. Pri vyvolavani rawov z OMD som mal ovela menej roboty ako s rawmi z nex7 aj ked to za ten vysledok stalo. Mal by som vela otazok na nex7 ale toto je predsa len vlakno o inom fotaciku. V akej dohladnej dobe cca sa mozme tesit na recenziu tohto pristroja?
dakujem
 
marcus_labeo
2012-06-15 14:21:49
Jozef, malá otázka: tie posledné fotky s modelkou sú fotené na relatívne vysoké ISO 800 (pritom časy sú veľmi krátke - 1/2700 a pod.); má to nejaký dôvod?
 
Rofo
2012-06-15 15:26:29
príspevok od: Jozef Peniak
daj konkrétnu otázku odpoved doplním do textu. inak Ti neviem pomôcť. A po dlhšom čase bude samozrejme dlhodobý test rovnako ako pri X100vke.
Ja by som sa chcel spytat jednu prakticku vec, kedze sa tento fotak prirovnava k Leice, alebo k starym klasickym fotakom... Ak chcem zaostrit priblizne na 2 metre, bez ohladu na to co chcem fotit, iba chcem mat predostrene na 2 metre, ako to na tomto fotaku urobim?
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 18:13:05
príspevok od: marcus_labeo
Jozef, malá otázka: tie posledné fotky s modelkou sú fotené na relatívne vysoké ISO 800 (pritom časy sú veľmi krátke - 1/2700 a pod.); má to nejaký dôvod?
ano skušal som Auto DR a ISO AUTO a tam to podľa potreby hádže ISO 200-400-800 (záleží či ide o DR 100-200-400%), potom ďalšia vec je, že mám rád menej sterilný výstup preto ak môžem fotím portréty na vyššie ISO 400-800. Navyše sme sa dosť hýbali zo svetla do tieňa + som skúšal rôzne clony takže je v tom aj pohodlnosť a fotenie na istotu.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 18:20:18
príspevok od: Rofo
Ja by som sa chcel spytat jednu prakticku vec, kedze sa tento fotak prirovnava k Leice, alebo k starym klasickym fotakom... Ak chcem zaostrit priblizne na 2 metre, bez ohladu na to co chcem fotit, iba chcem mat predostrene na 2 metre, ako to na tomto fotaku urobim?
toto nedomysleli, dá sa to po prepnutí na MF v hľadáčku je stupnica. V zásade sa to dá, ale mne to nevyhovuje MF posun je dosť pomalý, (radšej by som mal stupnicu na objektíve), takže som používal AF... Na X100 a pravdepodobne aj tu ak sa v MF stlačí blokovanie AF/EV tak sa aktivuje AF a foťák zaostrí, pri stlačení spúšte a ďalších exponovaniach už potom nepreostruje a vzdialenosť zostane zablokovaná. Toto mi prišlo dosť vhodné pri momentkách niektorých a clonách F4 a viac s 23mm objektívom na X100.

X-pro1 teraz nemám takže to neviem na 100% overiť či je to aj na ňom alebo len na X100. O pár týždňov by somho mal konečne dostať na dlhšie takže to doplním...
 
keko
2012-06-15 18:22:16
príspevok od: PeCh
Ani mne sa nepáči žiadna z tých dvoch fotiek. Jedna je prepálená, druhá podexponovaná. Beriem to skôr ako ukážku, čo sa dá vytiahnuť zo svetiel.

BTW za analógových čias sa hovorilo, že fotka má mať aj biele aj čierne miesta. Dnes sa to nieviem prečo pokladá za chybu. Podľa mňa to platí stále. Malý prepal často nevadí, dokonca ani na svadobných šatách . Dôležitý je hlavný motív a skutočnému profíkovi nevadí, že niečo nedôležité je prepálené. Prepaly bývajú často aj v módnych a reklamých fotkách a nikomu nevadia. Ale vždy závisí od motívu a účelu.

Takže s tebou súhlasím, ale zároveň to neberiem tak, že Jozef to urobil zle. Len ukázal, čo sa dá. Prvá fotka je jasne prepálená a v jej prípade to nepôsobí dobre. Jozef korekciou ukázal, že sa tam dá vytiahnuť detail v oblaku. Reálne by sa s touto fotkou mimo recenzie nikto nehral.
Doplnim: Ja ho za to nekritizujem, napisal fajn clanok, ale ked mi chce ukazat, co je take na xprojedna uzasne, mohol by vystavit ukazkovo urobeny vysledok a povedat, ze ved 7 klikov nie je tak vela a vysledok je bombasticky ... Ten v pravo mi pride horsi ako ten vlavo, to je vec vkusu, ale dobry som nevidel. A basta.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 18:30:47
príspevok od: Valibuk
Este som sa chcel spytat na vami zmienovane limity m4/3 senzora pri hodnoteni csc systemov v komparacii s xpro1. Ake limity mate na mysli? Mam pocit, ze om-d prave s dobrymi sklami, xpro1 uz do vienka darovali super sklicka, robi uzasne fotky ak odhliadnem od stale pritomneho jemneho sumu a v pripade, ze sa bavime o foteni na citlivosti do iso 800, napr. Par raw samplov co som nasiel pre nex 7, co je spickovy csc, moj nazor, ma o nieco lepsi obraz, ale skor len kvoli inemu pristupu k default doosetreniu. DR ma OMD o trosku lepsi ako nex7 a hlavne OMD ma velmi prijemne wb. Pri vyvolavani rawov z OMD som mal ovela menej roboty ako s rawmi z nex7 aj ked to za ten vysledok stalo. Mal by som vela otazok na nex7 ale toto je predsa len vlakno o inom fotaciku. V akej dohladnej dobe cca sa mozme tesit na recenziu tohto pristroja?
dakujem
bohužiaľ neviem kedy bude NEX 7 - nie našou vinou, k nemu len toľko že fakt využiť ten potencál obrazový čo to má na to treba poriadne sklá a statív, Karol s tým fotil a urobiť s tým naozaj ostrú fotku nie je až tak easy - treba moc krátke časy vypnutý IS a statív často fakt nižšie ISO, pre porovanie s D800 sa fotí tá ostrá fotka jednoduchšie... potešiteľnéale je že 18-55 vie využiť potenciál senzora na.

No X-Pro1 má proste cca o 1EV navrch nad micro4/3, hlavne pri vyťahovaní z tieňov robí neplechu, ale má bleskový a spoľahlivý AF, ak by som fotil streetku tak si vyberiem ten.

Ak ale fotím portréty a inscenované veci rýchly AF nie je nutnosť X-Pro1 má lepší obraz a ten hybridný hľadáčik je super. Fujina je celá navrhnutá jednozančne pre kľudnú profi prácu a žiadne výcvaky. Ak s ňou má fotiť amatér tie náhodné výcvaky a čaká rýchly AF asi to bude pre neho utrpenie. Pre začiatočníka a ťažkého amatéra je to vlastne dosť diskutabilný foťák tento X-Pro1 a nakoniec aj X100
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 18:33:58
príspevok od: keko
Doplnim: Ja ho za to nekritizujem, napisal fajn clanok, ale ked mi chce ukazat, co je take na xprojedna uzasne, mohol by vystavit ukazkovo urobeny vysledok a povedat, ze ved 7 klikov nie je tak vela a vysledok je bombasticky ... Ten v pravo mi pride horsi ako ten vlavo, to je vec vkusu, ale dobry som nevidel. A basta.
Tých sedem klikov bude v inom článku, chcem ukázať čo vie foťák a nie čo viem ja v PP. Toto je recka. Ja som ťa pochopil hneď, nemusíš to už riešiť. pekný víkendoš
 
Valibuk
2012-06-15 21:08:01
príspevok od: Jozef Peniak
bohužiaľ neviem kedy bude NEX 7 - nie našou vinou, k nemu len toľko že fakt využiť ten potencál obrazový čo to má na to treba poriadne sklá a statív, Karol s tým fotil a urobiť s tým naozaj ostrú fotku nie je až tak easy - treba moc krátke časy vypnutý IS a statív často fakt nižšie ISO, pre porovanie s D800 sa fotí tá ostrá fotka jednoduchšie... potešiteľnéale je že 18-55 vie využiť potenciál senzora na.

No X-Pro1 má proste cca o 1EV navrch nad micro4/3, hlavne pri vyťahovaní z tieňov robí neplechu, ale má bleskový a spoľahlivý AF, ak by som fotil streetku tak si vyberiem ten.

Ak ale fotím portréty a inscenované veci rýchly AF nie je nutnosť X-Pro1 má lepší obraz a ten hybridný hľadáčik je super. Fujina je celá navrhnutá jednozančne pre kľudnú profi prácu a žiadne výcvaky. Ak s ňou má fotiť amatér tie náhodné výcvaky a čaká rýchly AF asi to bude pre neho utrpenie. Pre začiatočníka a ťažkého amatéra je to vlastne dosť diskutabilný foťák tento X-Pro1 a nakoniec aj X100
p. Peniak, vy teda viete "potesit" cloveka to myslim v dobrom samozrejme uz uz to vizeralo, ze je jednoznacne, ze pre mna, kedze sa rozhodujem medzi omd a nex7 bude lepsi omd. A v tom bac napisete koniec zhodnotenia a som kde som bol zas S nex 7 a 18-55 som v tych istych testoch videl tak krasne ostre na detaily fakt bohate fotky ako aj, podvedal by som, odpad. To ma trosku na nom metie. Nehovorim len o ostrosti ale aj tonalite,sume a pod, akoby to doslovne bol fotak trpiaci schyzofreniou. Naproti tomu pri OMD mi pridu vysledky ovela vyrovnanejsie a hlavne aj ked posudzujem vami zavesene rawy z omd. Je to fakt zabava vyvolavat rawy z neho. Clovek nestravi tolko casu nastavovanim wb, kontrastu, ostrosti. Fakt neviem. Nefotim street foto ale skor ako cestovatel krajinky, macro.
Chcem este pochvalit Vami zvolenu "modelku"... to museli byt prijemne chvile stravene v tak sympatickej spolocnosti
 
seifi
2012-06-15 21:11:32
príspevok od: marcus_labeo
Manažéri istého nemenovaného malosériového výrobcu športových áut svojho času usúdili, že ich autá sú príliš drahé a preto sa málo predávajú, tak plošne znížili ceny. Výsledkom bolo, že áut sa nepredávalo nijak citeľne viacej, ale existujúci majitelia frflali a image značky poklesol.
To platí aj pre X Pro1: Fuji nechce, aby sa X-Pro1 dával do jedného vreca s ostatnými bežnými mirrorlesmi, ale aj cenou vytvára image niečoho exkluzívnejšieho a mieri jasne na Leicu, proti ktorej má ale argument násobne nižšej ceny. Myslím, že z marketingového hľadiska to majú dobre premyslené.
premyslené to môžu mať, žiaľ nerozhodujú plány, ciele, nádeje, ale zákazník
 
Valibuk
2012-06-15 21:12:57
Az teraz somsi vsimol, ze v xpro1 fotogalerii boli dve Myslel som aj z glaerie omd, tmavovlasku. Posobi velmi prijemne, nenutene a krehko. To sa potom lahko portretuje
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 21:42:39
príspevok od: Valibuk
p. Peniak, vy teda viete "potesit" cloveka to myslim v dobrom samozrejme uz uz to vizeralo, ze je jednoznacne, ze pre mna, kedze sa rozhodujem medzi omd a nex7 bude lepsi omd. A v tom bac napisete koniec zhodnotenia a som kde som bol zas S nex 7 a 18-55 som v tych istych testoch videl tak krasne ostre na detaily fakt bohate fotky ako aj, podvedal by som, odpad. To ma trosku na nom metie. Nehovorim len o ostrosti ale aj tonalite,sume a pod, akoby to doslovne bol fotak trpiaci schyzofreniou. Naproti tomu pri OMD mi pridu vysledky ovela vyrovnanejsie a hlavne aj ked posudzujem vami zavesene rawy z omd. Je to fakt zabava vyvolavat rawy z neho. Clovek nestravi tolko casu nastavovanim wb, kontrastu, ostrosti. Fakt neviem. Nefotim street foto ale skor ako cestovatel krajinky, macro.
Chcem este pochvalit Vami zvolenu "modelku"... to museli byt prijemne chvile stravene v tak sympatickej spolocnosti
s OMD sa hlavne strašne pohodovo a ľahko fotí pokiaľ sa to neženie do zbytočne vysokých ISO 3200 a viac . S Fuji si treba dávať trošku pozor no a ten AF obrazovo je to lepšie....

S NEX si treba dávať ešte väčší pozor plus na to nie su svetelne skla poriadne za normálne prachy. A AF má tak na polceste medzi Fuji a OMD. S NEX 7 dostať per pixel ostrosť sa Karolovi podarilo viac menej len so statívu. inak to bolo hop alebo trop.

Rozhodnite sa funkčne ale aj pocitovo podľa toho čo fotíte, znie to cudne na tomto technickom portáli ale každý foťák má niečo do seba
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-15 21:44:06
príspevok od: Valibuk
Az teraz somsi vsimol, ze v xpro1 fotogalerii boli dve Myslel som aj z glaerie omd, tmavovlasku. Posobi velmi prijemne, nenutene a krehko. To sa potom lahko portretuje
ďakujem, to je moja lepšia polovička - od ktorej mám mimochodom polovicu "rozumov"
 
PeCh
2012-06-15 21:50:42
príspevok od: Jozef Peniak
bohužiaľ neviem kedy bude NEX 7 - nie našou vinou, k nemu len toľko že fakt využiť ten potencál obrazový čo to má na to treba poriadne sklá a statív, Karol s tým fotil a urobiť s tým naozaj ostrú fotku nie je až tak easy - treba moc krátke časy vypnutý IS a statív často fakt nižšie ISO, pre porovanie s D800 sa fotí tá ostrá fotka jednoduchšie... potešiteľnéale je že 18-55 vie využiť potenciál senzora na.

No X-Pro1 má proste cca o 1EV navrch nad micro4/3, hlavne pri vyťahovaní z tieňov robí neplechu, ale má bleskový a spoľahlivý AF, ak by som fotil streetku tak si vyberiem ten.

Ak ale fotím portréty a inscenované veci rýchly AF nie je nutnosť X-Pro1 má lepší obraz a ten hybridný hľadáčik je super. Fujina je celá navrhnutá jednozančne pre kľudnú profi prácu a žiadne výcvaky. Ak s ňou má fotiť amatér tie náhodné výcvaky a čaká rýchly AF asi to bude pre neho utrpenie. Pre začiatočníka a ťažkého amatéra je to vlastne dosť diskutabilný foťák tento X-Pro1 a nakoniec aj X100
No ja by som radšej volil NEX 5n + extra hľadíčik, ale ani NEX 7 by som nepohrdol. Ako som počul všetkých nadávať na NEX objektívy, tak som milo prekvapený, že seťák je nadpriemerný objektív. Skôr by som sa však spýtal (či správne chápem), že problém vykresliť ostro 24 Mpx je iba pri 100% zväčšení a pri normálnom pozeraní fotiek to nie je problém. Ak je to len toto, tak to neriešim.
 
haplo602
2012-06-15 23:13:53
príspevok od: Jozef Peniak
daj konkrétnu otázku odpoved doplním do textu. inak Ti neviem pomôcť. A po dlhšom čase bude samozrejme dlhodobý test rovnako ako pri X100vke.
dostupne adaptery na ine bajonety ? manualne ostrenie (prijemne, pohodlne, presne, nejak ulahcene ...) ? tusim si nespominal vertikalne fotenie (na vysku) ... je pohodlne a dobre ovladatelne ?

ukladanie nastaveni a ich obnova (ulozenie na kartu a nacitanie z karty mozne ?) ...

jasne ze kopa veci je v manuali, ale pri dnesnych fotakoch maju manualy niekolko 100 stran (napriklad Nikon tusim uz 300+ u niektorych modelov) tak to je narocne na dohladanie ...
 
Juraj Lacko
2012-06-16 01:52:09
Fuji xpro1 je vraj "Leica" pre chudobnych, hovori sa.
Kazdopadne uznavam ze fuji vytvoril nieco nove, ine a urcite sa im to bude dobre predavat.

Co by ma ale zaujimalo je ze cez adapter s nejakym manualne ostriacim objektivom ako dobre / presne by sa dalo zaostrit? Ma ten elektronicky hladacik nejaku pomocku ostrenia nieco ako sony nex (peaking focus) alebo nieco podobne? Ci je to skor cele len o nahode ci sa clovek trafi?
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-16 18:22:37
príspevok od: haplo602
dostupne adaptery na ine bajonety ? manualne ostrenie (prijemne, pohodlne, presne, nejak ulahcene ...) ? tusim si nespominal vertikalne fotenie (na vysku) ... je pohodlne a dobre ovladatelne ?

ukladanie nastaveni a ich obnova (ulozenie na kartu a nacitanie z karty mozne ?) ...

jasne ze kopa veci je v manuali, ale pri dnesnych fotakoch maju manualy niekolko 100 stran (napriklad Nikon tusim uz 300+ u niektorych modelov) tak to je narocne na dohladanie ...
Adaptery su na nikon a leica skla, to je aj riesenie ak stes MF, s Fuji sklami je MF pre mna nepouzitelny,
fotenie na vysku je velmi pohodlne, fotak ma moc dobre

Ulozenie nastaveni som neriesil, ale poriesim, v menu je moznost ulozenia nastaveni tusim 2 rezimy uzivatelske
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-16 18:26:03
príspevok od: PeCh
No ja by som radšej volil NEX 5n + extra hľadíčik, ale ani NEX 7 by som nepohrdol. Ako som počul všetkých nadávať na NEX objektívy, tak som milo prekvapený, že seťák je nadpriemerný objektív. Skôr by som sa však spýtal (či správne chápem), že problém vykresliť ostro 24 Mpx je iba pri 100% zväčšení a pri normálnom pozeraní fotiek to nie je problém. Ak je to len toto, tak to neriešim.
Ano aby to bolona 100%ostre
 
Valibuk
2012-06-16 20:55:05
Cim to teda, ze s Nex7 je tak problematicke dosahovat ostre zabery? Rozlisenie? Ake su v tom pripade potrebne casy na exponovanie ostrych zaberov z ruky?
 
PeCh
2012-06-16 22:45:19
príspevok od: Jozef Peniak
Ano aby to bolona 100%ostre
Tak to potom nie je problém. Veď ani ty nie si pixelpeeper .

Keby vyrábali gigapixlové senzory, tak aj s najostrejším dnešným sklom to bude na 100 % brutálne blato a predsa plagát 90x60 cm bude super ostrý. Pustite už tú recenziu a fotky dajte v normálnom rozlíšení pre bežné FullHD displeje, to bohate stačí na ukážku kvality objektívu aj senzora .
 
Valibuk
2012-06-17 01:10:38
príspevok od: PeCh
Tak to potom nie je problém. Veď ani ty nie si pixelpeeper .

Keby vyrábali gigapixlové senzory, tak aj s najostrejším dnešným sklom to bude na 100 % brutálne blato a predsa plagát 90x60 cm bude super ostrý. Pustite už tú recenziu a fotky dajte v normálnom rozlíšení pre bežné FullHD displeje, to bohate stačí na ukážku kvality objektívu aj senzora .
Ja som to práve pochopil tak z rekacie p. Peniaka, ze problem ani tak nebude s rozlišovacou schopnostou setoveho objektivu. Kedze jednak pise,ze setak dokaze vyuzit potenciasenzora nex 7 a p. Srnec sice mal problem ale za istych okolnosti dokazal spravit ostre foto s tymto kombom. No rozlenia sa dockame asi az po reakcii jedneho z tychto panov Uz sa tesime, detektivka je to pekna
 
PeCh
2012-06-17 09:22:03
príspevok od: Valibuk
Ja som to práve pochopil tak z rekacie p. Peniaka, ze problem ani tak nebude s rozlišovacou schopnostou setoveho objektivu. Kedze jednak pise,ze setak dokaze vyuzit potenciasenzora nex 7 a p. Srnec sice mal problem ale za istych okolnosti dokazal spravit ostre foto s tymto kombom. No rozlenia sa dockame asi az po reakcii jedneho z tychto panov Uz sa tesime, detektivka je to pekna
Ja som to pochopil tak, že pri tak veľkom rozlíšení na APS-C z ruky urobíš len veľmi ťažko fotku, ktorá by bola v 100% rozlíšení ostrá. Ale na bežné výtlačky to človek nerozozná a môže sa ďalej riadiť pravidlom 1/f.
 
Valibuk
2012-06-17 11:50:10
príspevok od: PeCh
Ja som to pochopil tak, že pri tak veľkom rozlíšení na APS-C z ruky urobíš len veľmi ťažko fotku, ktorá by bola v 100% rozlíšení ostrá. Ale na bežné výtlačky to človek nerozozná a môže sa ďalej riadiť pravidlom 1/f.
Aha, tak som ta nepochil, lebo presne takto som to aj aj predpokladal, ze p. Peniak myslel. To potom ale plati zakonite aj pre Alfu 77 napr, vsak? A resp. nechce sa mi to prepocitavat ale 4/3 format s 16mega ako vychadza po prepocte na APSC, kedze udajne s 38mega D800ky nie je taky problem. Hmm. Jasne, ze ked to nie je uplne rezavo ostre to je ok na 100% ale napr na digimanii su niektore foto krasne ostre, myslim ostre podla toho ako si to myslel, no niektore, napr z lesika aj ked na dostatocne kratkom case fotene su proste ako odpad, akoby to fotil clovek s parkinsonom a ta neostrost bola viditelna aj po resamply na 2000pix na dlhsiu hranu.
 
Valibuk
2012-06-17 11:52:44
Aky mate p. Peniak vy osobny nazor na tonalitu a celkovy feeling z obrazu nex7/5N vs Olympus OMD? Z toho co ste videl a porovnaval, resp. sa rozpraval s p. Srncom?
Skla na krajinku moc svetelne nepotrebujem, teraz pribudlo zaujimave sklicko od Samyangu, su dostupne aj sirokace od Voigtlanderu, aj ked treba hlavne na 7ke robit korekcie nafialoveho odtienu ale da sa vytvorit prave profil pre konkretny fotak a tahat to potom cez to, cize ide to.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-17 19:29:10
príspevok od: Valibuk
Cim to teda, ze s Nex7 je tak problematicke dosahovat ostre zabery? Rozlisenie? Ake su v tom pripade potrebne casy na exponovanie ostrych zaberov z ruky?
je to kombinácia dostatočne silného a kontrastného osvetlenia, udržateľnosti časov, fungovania stabilizátora a tiež presnosti AF a ostrosti objektívu. Statív to rieši z väčšej časti
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-17 19:31:58
príspevok od: Valibuk
Aky mate p. Peniak vy osobny nazor na tonalitu a celkovy feeling z obrazu nex7/5N vs Olympus OMD? Z toho co ste videl a porovnaval, resp. sa rozpraval s p. Srncom?
Skla na krajinku moc svetelne nepotrebujem, teraz pribudlo zaujimave sklicko od Samyangu, su dostupne aj sirokace od Voigtlanderu, aj ked treba hlavne na 7ke robit korekcie nafialoveho odtienu ale da sa vytvorit prave profil pre konkretny fotak a tahat to potom cez to, cize ide to.
každý objektív má iné podanie farieb rovnako ako senzor. Toto má zmysel riešiť ak fotíme do JPEG. Všetky tri foťáky sú na tom podobne, Olympus má art filtre, Fuji zas veľmi detailné JPEG s peknými farbami. NEX má zas najvac MPX plus tiež vyvážené farby.

Pri fotení do RAW si ale všetko čo sa týka tonality môžete nasatveiť podľa gusta a uložiť preset, prípadne používať color chceker
 
Valibuk
2012-06-18 10:20:58
príspevok od: Jozef Peniak
je to kombinácia dostatočne silného a kontrastného osvetlenia, udržateľnosti časov, fungovania stabilizátora a tiež presnosti AF a ostrosti objektívu. Statív to rieši z väčšej časti
To znamena, ze autofocus nexu nie je z tych najpresnejsich?
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-18 11:06:29
príspevok od: Valibuk
To znamena, ze autofocus nexu nie je z tych najpresnejsich?
predbežne nie je najpresnejší. Chce to aspoň pá týždňov používať...
 
bear
2012-06-20 20:34:23
Na photozone.de su testy objektivov. 60mm dopadol celkom dobre, 18 a 35 o nieco horsie:
18mm:
http://www.photozone.de/fuji_x/745-fuji18f2
35mm:
http://www.photozone.de/fuji_x/746-fuji35f14
60mm:
http://www.photozone.de/fuji_x/744-fuji60f24
 
Ultra TXF
2012-09-11 16:07:40
http://www.fujirumors.com/video-this-is-the-improvement-you-will-expect-from-the-new-2-0-x-pro-1-firmware/
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované