S novinkou z dielne Fujifilmu X-Pro1, ak jej tak ešte stále môžeme hovoriť, som fotil takmer mesiac. K nej som dostal na vyskúšanie dva objektívy. Základný 35mm F1,4 objektív a širokáč s ohniskom 18mm a svetelnosťou F2. Celkom slušná výbava na začiatok, vhodná do každých svetelných podmienok. Makroobjektív s ohniskovou vzdialenosťou 60mm a svetelnosťou F2,4 ešte bohužiaľ nebol dostupný.
Ako som testoval?
Tí čo už dlhšie čítate moje články a recenzie istotne viete, že nie som práve typický hľadač pixelov, porovnávač testovacích tabuliek, a tiež nemusím fotiť s krytkou na objektíve „čiernočierne“ obrazce na to, aby som našiel ten "pravý šum" na vysokom ISO a podobne. Fotoaparát som preto používal pri reálnych foteniach a v tých podmienkach na aké je určený. Robil som sním teda fotky v teréne, vystriedal som rôzne žánre. Využíval som prednosti pomerne malého systému a ostrých objektívov. V recenzii nájdete aj popis toho, ako niektoré veci fungujú (alebo aj to ako nefungujú). Túto recenziu som písal v prvom rade z môjho pohľadu portrétneho fotografa. No dosť bolo vysvetľovania, poďme do praxe...
Vybrané technické parametre:
• Fujifilmom navrhnutý16MP APS-C X-Trans CMOS senzor
• Novel – farebný filter pre potlačenie moiré (bez low pass filtra)
• EXR Procesor Pro obrazový procesor
• Možnosť zvýšiť DR rozsah 100-400% (Auto)
• Hybridný hľadáčik s meniteľným zväčšením
• Tradičné analógové ovládanie
• Nové objektívy XF 18mm F2 R, XF 35mm F1.4 R, and XF 60mm F2.4 R Macro
• Tradičný clonový krúžok na objektívoch
• Nové ovládače na zadnom paneli
• Nový Quick systém ovládania cez zadný LCD monitor
• Štrbinová závierka: 1/4000s až 30s, režim Bulb
• Kontinuálne snímanie 6 snímok za sekundu
• 3.0" RGBW 1.230 000 bodový displej
• Full HD video 1080 v H.264 MOV formáte so stereo zvukom
• Hľadáčik EVF s rozlíšením 1 440 000 bodov
• SDHC slot
• Nová batéria NP-W126 Lithium-Ion
• Rozmery 139.5 x 81.8 x 42.6 mm
• Hmotnosť tela 450g aj s batériou a pamäťovou kartou
Štipka luxusu a poriadna dávka elegancie
Keď prišli ku mne balenia od Fujifilmu, bolo mi jasné, že okrem kvalitnej techniky tu ide trošku aj o imidž. Pekná čierna matná škatuľa, zaujímavý systém zabalenia. Saténové lôžko, no a v ňom si driemal krásny, novučičký Fujifilm X-Pro1. Objektívy sú tiež rovnako luxusne zabalené a prídu k vám spolu so slnečnými clonami a mäkkým puzdrom. Všetko je teda tak ako má byť.
Okrem techniky teda zákazník dostane aj trošku luxusu a tiež pocit výnimočnosti. Predsa len, týchto aparátov na Slovensku veľa neuvidíte (aj keď ja viem už o dvoch majiteľoch v mojom okolí). Asi je to aj otázka vkusu, ale fotoaparát v tomto krásnom dizajne a koncepcii jednoducho dnes nemá žiadnu konkurenciu a je preto raritou...
Samozrejme som to nevydržal, dal čerstvo rozbalenú batériu do fotoaparátu a urobil som si pár záberov v redakcii a v eshope so skvelým objektívom 35mm F1,4. Po približne 30 záberoch sa mi vybila batéria. Batéria samozrejme vydrží po plnom nabití vyše 400 záberov. Ako vidíte bol som poriadne nedočkavý. No kto by odolal a čakal hodinu na jej nabitie...
Špeciálna koncepcia a moje privysoké očakávania
Už pri prvom kontakte s X-Pro1 som vedel, že nič podobné som ešte nemal v rukách. Prečo? Mohlo by sa to zdať jednoduché, veď je to vlastne zlúčenie koncepcie "mirrorless" fotoaparátov (AF, APS-C senzor a menšie rozmery) a systému Leica (hľadáčik), len s tým, že výrobcom je Fujifilm. Fujifilm je pre mňa mimochodom sympatická značka. Najmä od momentu kedy ponúkli svetu model X100 s výborným obrazom a ešte krajším dizajnom (alebo je to naopak?). Tento foťák je navyše po niekoľkonásobnej aktualizácii firmvéru iný stroj ako na počiatku. Zrýchlil sa mu AF, zlepšilo sa ovládanie a s novým Lightroomom 4 má priam geniálny obraz, ktorý sa takmer vyrovná Full Frame prístrojom typu EOS 5D MkII alebo Nikon D700. V čase začiatkov predaja to bol pritom pomalý foťák, ktorý si vyslúžil rozpačité reakcie recenzentov, no dnes je to skvelá mašinka.
Podobne je na tom aj novinka X-Pro1, akurát s prívlastkom "Pro" sľubuje o niečo viacej. Očakával som stroj, ktorý bude náhradou zrkadlovky, aj keď možno s istými obmedzeniami, ale skvelým obrazom. Chcel som novinku, ktorá mi dovolí predať zrkadlovku, netrepať na reportáže typu svadba a večierok kufor výbavy. Foťák čo mi dovolí byť nenápadnejší a menej uťahaný. Ale nie je to celkom tak.
Pomaly a pomalšie
Nebudem rozpisovať nepodstatné veci o rozmiestnení tlačidiel a podobne, tieto informácie nájdete v tomto článku. Hneď ako som zapol fotoaparát, bolo mi jasné, že rýchlostné rekordy lámať asi nebude. Okrem toho vydával veľmi zvláštny zvuk sekajúcej alebo tikajúcej clony v objektíve, ktorá sa neustále prispôsobovala zmeneným svetelným podmienkam, pri živom náhľade, či už cez hľadáčik alebo cez displej.
Reakcie AF boli pomalé, oneskorenie spúšte citeľné, o dosť pomalšie ako pri modeli X100. Bol som riadne namrzený, ako môže byť nový model pomalší ako o dva roky starší X100? Ide len o predprodukčnú vzorku? Mám chybný kus? Veď na oficiálnej predvádzačke vo Varšave mi všetko pocitovo fungovalo dostatočne rýchlo ako pri mojom miláčikovi X100... Telo X-Pro1 je pritom perfektné v rukách, ovládače sú primerane veľké, menu je konečne pohodlné a veľmi logické, (Napriek tomu, že je prvé svojho druhu od Fuji). Fotoaparát je malý, no nie zbytočne malý - ako niektoré tie konkurenčné. A objektívy? Malé, pekne vyhotovené, ľahké s účinnou a zaujímavo tvarovanou slnečnou clonou, jednoducho krása a radosť s nimi robiť.
V galérii si všimnite fotku chlapíka na mopede, ktorý frčí cez prechod pre chodcov tak 30-40km za hodinu. Skúšal som si tu oneskorenie závierky a ako som zistil, je pomerne malé, menšie ako som čakal.
Prvá aktualizácia firmvéru
Hneď v nasledujúce ráno po doručení X-Pro1 som vstal a na svoje veľké potešenie som hneď pri raňajkách na webe uvidel, že Fujifilm predstavil nový firmvér. Presnejšie hneď až 4 nové firmvéry, ktoré bolo treba preinštalovať, každý objektív mal svoj vlastný nový firmvér a telo samozrejme tiež. Po aktualizácii firmvéru sa odstránili "štrkotania" clony v objektívoch a subjektívne sa skrátilo (o niečo) aj oneskorenie spúšte. Prístroj bol hneď príjemnejší na prácu ako pred inštaláciou. Zatiaľ som ale nič poriadne nefotil a ani nevytiahol päty z redakcie. Blížil sa víkend a teda aj potencionálna možnosť použiť „fotoaparát ako fotoaparát“ (teda na normálne fotenie nie na testovanie zvuku clony, oneskorenia spúšte a podobných zvláštností).
Fotenie detí
Napriek prvým pocitom z celkovej pomalosti prístroja som sa odvážil nafotiť pár záberov typu ako do rodinného albumu. Odfotil som kamarátkinho malého syna behajúceho po zakvitnutom dvore s vopred nepredvídateľnou trajektóriou pohybu a špeciálnymi pózami, ktoré dokázal meniť v zlomku sekundy. Stlač, zaostri prekomponuj a vyfoť nefungovalo. Ten malý beťár behajúci bol v okamihu inde, samozrejme vždy úplne mimo DOF. Vyberal som teda AF bod, umiestnil ho kam som potreboval a beng, beng, beng... Fotil som ako pravý rodinný fotograf, často cez displej z podhľadu, s napriahnutými rukami a pod. Fotoaparát stíhal ukladať JPEG aj RAW pomerne svižne. Prepol som sériové snímanie a ups! To som nemal robiť, po zaplnení pamäte som musel približne minútu čakať na možnosť opätovne fotiť. Takže na sériové snímanie som rovno zabudol... Používal som 16GB kartu Kingston SDHC Class 10. Kontinuálne zaostrovanie bolo na môj vkus dosť nespoľahlivé takže som ho príliš nepoužíval (odpad cca 50%). Takže moja rada po prvom fotení s X-Pro1 nepredvídateľne sa pohybujúcich objektov znie: stlačte a hneď exponujte!
Fotografie takto nafotené boli ostré, správne zaostrené dokonca aj na clonách F1,4-F2 a odpadu bolo veľmi, veľmi málo. 35mm objektív mi dovolil fotiť až do neskorého večera, dokonca aj chvíľu po západe slnka mi v otvorenej krajine vychádzali rozumné expozičné hodnoty.
Fotenie portrétov a inscenované fotenie
Posmelený z prvého zážitku som sa vydal do mesta s modelkou fotiť zopár štandardných portrétov. Začal som pred divadlom, na ostrom slnečnom svetle. Modelka mala biele a čierne kusy odevu, v pozadí takmer biela budova, celkom ťažké podmienky na fotenie. V predošlom odseku som zabudol spomenúť presné meranie. Meranie expozície je jednoducho zázračné, a správa sa tak ako sa má. Fotíte motívy s prevažne čiernou farbou? Áno postačí nastaviť korekciu expozície -1EV. Fotíte v protisvetle? Korekcia +1 až 2 EV to akurát vyrieši. Ak sú rovnomerne na scéne zastúpené jasy aj tmavé plochy, ani to nie je problém. Môžete sa spoľahnúť, že dynamický rozsah senzora bude stačiť v kombinácii s dobre pracujúcim meraním na presnú expozíciu.
RAW a JPEG
Popravde sám som sa po predstavení nového Lightroom 4.1 (ktorý podporuje už aj RAW z X-Pro1) nevedel vzdať fotenia do JPEG, kvôli veľmi peknej farebnosti a dobrej ostrosti obrazu v tomto formáte. (A v neposlednom rade aj vlastnej lenivosti). Má to jeden háčik. Ak fotíte naraz do oboch formátov dosť vás to zdržuje pri zápise (ak fotíte rýchlo za sebou, nemôžete hneď kontrolovať fotky). Keď som prešiel iba na fotenie do RAW podstatne sa zrýchlil zápis na kartu, ako aj možnosť rýchlejšie si pozrieť obrázok hneď po vyfotení.
Obrazový výstup je v RAW a aj v JPEG veľmi dobrý. Spôsob podania obrazu si máte možnosť pomerne presne a podľa svojej chuti nastaviť v menu. RAW má navyše príjemne široký dynamický rozsah, takže je možné zachraňovať tak tiene, ako aj jemne preexponované časti obrazu. Už vyše týždňa tu máme podporu RAW aj v Adobe Lightroom 4,1, ktorý je mojím základným softvérom pri spracovaní fotiek. A musím Vám povedať, že s dátami z Fujifilmu X-Pro1 si vie poradiť naozaj pekne. Okrem odšumenia a doostrenia funguje dobre aj odstraňovanie chýb objektívu (ako aberácia), len s tým, že sa musíte o to pokúsiť ručne a uložiť si presety. Dodávaný softvér SilkyPix na spracovanie RAW nie je vyslovené zlý, no má ťarbavé ovládanie a obrazovo tiež nie je pri exporte lepší. Má len jednu výhodu oproti Adobe, a to tú, že je zadarmo.
Dynamický rozsah pri fotení do RAW je úžasný. Na opravenie expozície stačila Auto korekcia v Lightroom 4.
Túto časť recenzie, v ktorej riešim obrazový výstup by som zhrnul asi tak, že fotoaparát podáva nadpriemerný obrazový výkon, ktorý je mimo APS-C svet. Môžu za to aj vydarené pevné objektívy. V podstate balansuje ostrosťou a dynamickým rozsahom medzi Full Frame a menším APS-C senzorom. Staršie Full Frame fotoaparáty môžu mať pokojne aj horší obraz ako táto nová „Fujina“. Nový Nikon D800E je samozrejme zas obrazovo o triedu lepší od X-Pro1, lebo ten už zase smeruje k stredoformátovému výstupu. Skrátka a dobre, obraz je niečo nad čím sa v prípade X-Pro1 netreba pozastavovať, pretože patrí medzi to najlepšie v segmente.
Fotografie v galérii sú vyvolané z RAW v Lightroom 4.1 bez odšumenia, doostrenia či oodstránenia chýb optiky.
Plusy
+ vynikajúci obraz
+ výborný obraz aj na citlivosti ISO 1600 a 3200 porovnateľný s Full Frame
+ ostré objektívy
+ vhodná ponuka objektívov pre rôzne žánre (ekv. 28mm, 50mm a 90mm macro)
+ dobrý hľadáčik
+ malé rozmery (no nie príliš malé, stále sa pohodlne ovláda)
+ perfektne navrhnutá zadná strana aparátu, dobré ovládanie, veľké tlačidlá
+ dobré menu a Q menu
Mínusy
- pomalší AF
- zatiaľ bez zoom objektívu
- vyššia cena
- slabšie možnosti nastavenia videa
- spomenul som už ten pomalší AF? :-)
Street alebo portréty?
Fujifilm X-Pro1 má konštrukciu, ktorá ho vzhľadovo, rozmerovo a hmotnostne robí tým ideálnym foťákom pre fotenie v uliciach. Nikoho s ním nevystrašíte a ani Vás nebudú mamičky pokladať za úchyláka. Vďaka hľadáčiku na rohu prístroja máte bližšie k ľuďom, pretože pri fotení sa vám neskrýva celá hlava za foťák tak, ako je tomu pri zrkadlovkách. Veľkou otázkou je ale pri „streetke“ rýchlosť AF. Ak ste zaťažený na bleskový AF a k svojmu foteniu ho nutne potrebujete, toto jednoducho nie je fotoaparát pre vás. Manuálny AF vám veľmi nepomôže, pretože je príliš pomalý (ovláda sa elektronicky) a pre mňa takmer nepoužiteľný. Uvidíme po ďalšej aktualizácii firmvéru (viď Fujifilm X100).
Ktorý sa vám páči viacej?
Iná situácia je pri mojej obľúbenej disciplíne, a tou sú portréty všetkého druhu. Keď fotíte s ľahším a menším prístrojom, je tu väčšia šanca na prirodzenosť a zachytenie prchavej atmosféry. Lepšie sa vám komunikuje s portrétovaným, všetko je jednoduchšie. AF je v tomto prípade rýchly dostatočne a presný ako smrť. Dokonca je presným na akomkoľvek bode, ktorý si na LCD vyberiete. Nebaví ma už fotiť cez hľadáčik? Chcem viacej vidieť na scénu, lepšie komunikovať s modelkou, viacej interakcie? Fotím cez displej. Aha, teraz ešte skúsim pár pohľadov od zeme, alebo z nadhľadu. Displej síce nie je výklopný ale scénu viem nakomponovať aj tak. Je dobre čitateľný aj pri pohľade zboku. Vyberám si zaostrovací bod kde chcem, nemusím prekomponovávať. Deje sa niečo akčné? Prepnem na optický hľadáčik. Paráda, žiadna nuda...
Profi zrkadlovka s gripom je oproti X-Pro1 hotová ozruta.
A obraz pri portrétoch a nízkych clonách? Je rovnaký a možno lepší ako z D700, šliape na päty aj Canonu EOS 5D MkII s podstatne vyšším rozlíšením. Farebné prechody a odtiene pleti sú také, aké si len viem želať. Vysoké ISO? Šum? Do citlivosti ISO 1600 šum ani neriešim. Úžasné! Mať tak pár zvyšných tisíc Eur, tak X-Pro1 kupujem okamžite. Moje rozpačité prvé myšlienky sú preč...
Po prvom portrétnom fotení sním som si uvedomil, že moja obľúbená práca nie je o nosení 50 kg výbavy, ale o komunikácii a flexibilite, a dobrom výstupe, čo nový Fujifilm X-Pro1 umožňuje lepšie ako hocaký iný prístroj.
Odpovede na vaše otázky, ktoré by ste mi isto položili:
X100 alebo X-Pro1?
Ťažká otázka. Asi treba mať oba:-) Na serióznu portrétnu prácu by som si pre seba zvolil X-Pro1 a na každodenné fotenie skôr X100. Nové X-Pro1 síce má dušu, ale X100 má svoj štýl, charakter a perfektný tichý chod...
Čo sa zlepšilo na X-Pro1 oproti X100?
Lepší displej, výmenné objektívy, ovládanie, tlačidlá, menu, obraz, trochu dlhšia výdrž batérie. Spomenul som už rýchle menu a veľké tlačidlá? :-)
X10 alebo X-Pro1?
Tak toto je jasná vec! X10 je pre mňa (a väčšinu fotografov) vlastne len lepší dovolenkový foťák typu stlač a vyfoť. Áno fotí pekne, má aj svetelný zoom objektív a použiteľný hľadáčik, a všetko si na ňom môžete nastaviť, ale X-Pro1 je niečo úplne iné. Toto sa ani nedá porovnávať. Zoberte X-Pro1 s nasadeným 35mm objektívom, odfoťte niečo na clone F1,4 a je to hneď neporovnateľný výsledok...
X-Pro1 verzus Leica
Toto ani neporovnávajme. S Leicou ostríte manuálne, s X-Pro1 iba automaticky. Fujifilm má lepší hľadáčik, ktorý má dvojaké zväčšenie, korekciu paralaxy, je to nový a úplne iný koncept. Ceny sú tiež neporovnateľné. Za jeden Leica objektív si kúpite celý systém X-Pro1 a dovolenku v Karibiku. Myslím, že ďalej už sa o tomto netreba rozpisovať.
Je Xpro-1 náhrada zrkadlovky?
Nie, aspoň myslím že nie je pre väčšinu fotografov. Ako doplnok sa dá použiť na fotenie diskrétnej reportáže (koncerty, svadby), pretože má podstatne tichší chod ako zrkadlovky. Svoju Nikon výbavu síce zatiaľ nepredávam, je to však pekelne dobrý foťák...
Ako je na tom X-Pro1 v porovnaní s inými CSC fotoaparátmi?
Sú to všetko jednoducho odlišné koncepcie. Také Olympusy a Panasonicy majú rýchlejší AF, pohodové ovládanie, ale ich obraz je bohužiaľ limitovaný možnosťami Micro 4/3 senzora. Výhoda je v širokej ponuke objektívov. Micro 4/3 systém sa hodí aj na dovolenku a nový Olympus OM-D E-M5 už aj na občasné profi fotenie.
Sony ponúka niečo úplne iné, pozrite si len obmedzenú ponuku pevných objektívov. Sony NEX je prioritne foťák na dovolenku pre široké masy. Pokiaľ Sony neurobí poriadnu ponuku pevných objektívov na profesionálnu serióznu reportáž a portréty, tak to jednoducho pre mňa nie je. Chýba mi pre NEX 35mm F1,8 a macro 60mm F2,8 napríklad.
Nikon 1 má síce najrýchlejší AF, ale obrazom a ponukou troch jednoduchých objektívov nemôže zatiaľ s Fujifilmom súperiť v profi sfére. Chcelo by to svetelný ekvivalent 24mm, 35mm, 50mm a 100mm macro objektívu.
Aké sú objektívy na X-Pro1?
Vydarené kúsky optiky, pekné kovové spracovanie, malé rozmery, krásny dizajn a netradičná kovová clona, krytky, všetko je ako má byť. Ich cena je primeraná. Žiadne „skoro“ ostré fotografie, potreba cloniť a polovičaté „takmer dobré“ riešenia. Sú to od začiatku profesionálne dobre vyhotovené objektívy s profesionálnym obrazovým výstupom. Ak si dnes kúpite X-Pro1 a tri objektívy, môžete s nimi hneď fotiť rôzne žánre bez obáv o kvalitu obrazu. Vďaka svetelnosti ich použijete aj na večierkoch a podobne. V priebehu roka majú navyše pribudnúť ďalšie dva objektívy (14mm širokáč a základný zoom 18-72mm F4 IS). Postupne v roku 2013 pribudne telezoom (F4 IS), širokouhlý zoom (F4 IS) a 28mm F2,8 a 23mm F2 pevné objektívy.
Stojí to za tie peniaze?
Ak už máte svoju poloprofi zrkadlovku a kopu objektívov tak určite áno. X-Pro je fotoaparát pre fotografa telom aj dušou a preto v tomto kontexte nie je drahý. Ak ste úspešný fotograf a nad X-Pro1 dlho uvažujete (a môžete si ho dovoliť), určite si ho kúpte. Možno zistíte, že je to presne to čo vám chýbalo. Veďa na veľa fotení netreba supersonic hyper speed AF a ani 2 kg telezoomy a ďalšich 15kg výbavy. Všetko je to o možnostiach a prioritách. Spomeňte si čo som písal vyššie o tom Leica objektíve...
Záver
Fujifilm X-Pro1 je dnes pre mňa osobne jediný CSC systém na trhu, vhodný aj pre moju profesionálnu prácu. Oceňujme na ňom obrazovú kvalitu a koncepciu hybridného hľadáčika. Čo mu môžem vyčítať, je len dosť pomalý, ale chvalabohu aspoň presný AF. To je všetko :-)
Zakúpením Fujifilmu X-Pro1 v www.ephotoshop.sk podporíte váš porál ePhoto.sk