Predstavenie prvého fotoaparátu z radu OM-D bolo pred rokmi udalosťou roka. OM-D E-M5 sa vtedy stal aj fotoaparátom roka na prestížnom portáli dpreview.com a to nielen vo svojej kategórii, ale celkovo. Ocenení sa dočkali aj jeho nasledovníci, modely OM-D E-M1 a E-M10. Bol som medzi prvými, ktorí si mohli E-M5 vyskúšať a nie inak tomu bolo u E-M5II. Týždne pred oficiálnym uvedením som už mal v ruke jeden z prvých kusov a pozrieť som si mohol aj príslušenstvo. Kvôli informačnému embargu som žiadne informácie o novom modeli nemohol rozširovať ďalej.
Prvý dojem
Vybalovanie fotoaparátu je zážitok sám o sebe, ako hľadanie najmenšej matriošky. Kukla v kukle, krabica v krabici. Tak nebýva zabalená snaď ani Leica.
OM-D E-M5, ktorý som po prvýkrát držal v Amsterdame na celoeurópskej predvádzačke, mi neprirástol tak k srdcu, ako E-M1 a E-M10. Ako prvý model svojho druhu trpel detskými chorobami. A tak aj keď sa mi celkovo páčil, mal som k nemu niekoľko výhrad. U ďaľších modelov sa Olympus poučil a dospel. Platí to aj pre E-M5II?
Nový model, tak ako aj jeho predchodca, je predstaviteľom stredného radu, ležiac medzi E-M10 a E-M1. Určený je pre náročnejších fotografov. Celkový dizajn sa až tak veľmi nezmenil. Upravené boli ovládacie prvky, ku ktorým som mal výhrady. Tu boli použité prvky z E-M1 a E-M10, ale viac z modelu E-M10. Grip je skôr plytší, ku komfortu E-M1 sa zďaleka nepribližuje. To je škoda, použitiu väčšieho gripu predsa nič nebráni. Celkovú veľkosť fotoaparátu s nasadeným objektívom by to neovplyvnilo. Olympus ergonómiu opäť rieši prídavným gripom. A nie jedným. Obidve som si vyskúšal na tajnej predpremiére.
Novinkou je grip so základňou kompatibilnou s Arca Swiss. Grip je viacdielný a potešila ma prídavná časť pre fotenie na výšku. Podobné riešenie ponúka aj Fuji pre X-T1, ale bez vertikálnej časti. Takéto riešenie sa mi páči, zjednodušuje prácu so statívom a zároveň aj zlepšuje držanie fotoaparátu.
Druhé riešenie poznáme už z prvého modelu. Je to dvojdielný grip. Jedna časť je tvorená rukoväťou so spúšťou a rollerom, ale bez batériovej časti. Je v nej konektor pre pripojenie slúchadiel. Druhú časť tvorí priestor pre batérie. Dobrou správou je, že táto druhá časť je rovnaká ako u E-M5 a pri upgrade ju jej majitelia môžu použiť. Musia si len dokúpiť medzikus, ktorý sa bude predávať aj samostatne.
Mne battery grip nesadol až tak dobre, ako som dúfal. Je mierne vystrčený nabok a pri držaní mám pocit, že mi mierne vytáča zápästie do strany. Nie je to žiadna tragédia. Možno som len rozmaznaný z E-M1.
Prepínam do režimu Video a testujem stabilizáciu obrazu. Je fantastická, akoby som mal foťák na steadycame. Hneď si všímam aj vylepšenú prácu automatického zaostrovania. Už sa teším na poriadne otestovanie videa. Ako prvý CSC od Olympusu má plne otočný, nielen výklopný displej. Konečne si budem môcť displej naklopiť aj pri fotení na výšku. Upozorniť musím na kvalitu displeja. Aj pri pozeraní z najextremnejších uhlov sa nemení jas ani farebnosť.
Špecifikácia
Olympus OM-D E-M5 Mark II je utesnený a mrazuvzdorný.
Schéma tesnení.
Olympus OM-D E-M5 Mark II je CSC/Mirrorles Micro Four Third) fotoaparát z radu OM-D. Ten je charakteristický dizajnom inšpirovaným slávnymi filmovými zrkadlovkami Olympus OM. Samozrejme je to digitálny fotoaparát a systém zrkadlo/matnica je nahradený elektronickým hľadáčikom. Telo je z horčíkovej zliatiny a je utesnené a mrazuvzdorné. 4/3” Live MOS senzor má rozlíšenie 16,1 Mpx, rovnako ako všetky ostatné aktuálne CSC Olympus. Procesor je TruePic VII. Snímač je vybavený ultrazvukovým protiprachovým filtrom a vylepšeným 5-osím stabilizátorom s účinnosťou až 5EV (podľa meraní CIPA).
Schéma 5-osej stabilizácie.
Elektronický hľadáčik prebraný z vyššieho modelu OM-D E-M1 má rozlíšenie 2 360 000 bodov a zväčšenie 1,48x, čím predčí nejednú plnoformátovú zrkadlovku. Otočný LCD displej s dotykovým ovládaním má veľkosť 3” a rozlíšenie 1 037 000 bodov. Nastaviteľný je jas a farby. Automatické zaostrovanie využíva systém vyhodnotenia kontrastu, používa 81 bodov (pri zväčšenom náhľade 800. Fotoaparát nemá AF s fázovou detekciou využívanou pri použití starších objektívov určených pre 4/3 zrkadlovky.
Meranie svetla typu TTL používa 324 zónový systém. Štrbinová uzávierka má rozsah časov 1/8000 - 60 s + Bulb, elektronická uzávierka má najkratší čas až 1/16 000 s. Sekvenčné snímanie má max. rýchlosť 10/obr./s. v sérii max. 16 záberov vo formáte RAW.
Fotoaparát nemá vstavaný blesk, ale je k nemu dodávaný malý prídavný blesk, ktorý si podrobnejšie predstavíme neskôr. Synchronizačný čas s bleskom je 1/250 s, v režime Super FP až 1/8000 s.
Fotografie sa ukladajú do formátov JPG a RAW (12-bit). Video je v max, rozlíšení 1920x1080 (Full HD) s frekvenciou až 60p.
Hmotnosť samotného tela je 417g, rozmery sú 123,7x85 x44,5 mm.
Vylepšenia oproti OM-D E-M5
Novinka je výrazným upgradom po stránke dizajnu/ergonómie, funkčnej výbave a použitých technológii.
- 1/8000 s. (1/16 000 s. elektronická uzavierka) oproti 1/4000 s.
- 10 obr./s. oproti 9 obr./s.
- plneotočný dotykový displej 1 040 000 bodov oproti výklopnému dotykovému displeju 610 000 bodov
- 2,36 Mpx EVF s 1,48x zväčšením oproti 1,44 Mpx EVF s 1,15x zväčšením
- 1080/60p 77 Mbps video oproti 1080/30p 22 Mbps
- 81 bodový oproti 35 bodovému AF
- vstup pre mikrofón
- WiFi
- externý prídavný blesk je výklopný a otočný
- 40 Mpx multishot
- vylepšená stabilizácia obrazu
- nový procesor TruPic VII
- korekcia expozície +/- 5EV oproti +/- 3EV
- Time Lapse
- PC konektor
Vľavo Mark II. Fotoaparát dostal ladnejšie krivky v štýle OM-D E-M10, polep je tiež krajší, so štruktúrou kože. Pri objektíve pribudlo funkčné tlačidlo. Vedľa diódy prisvetlenia konektor pre pripojenie štúdiových bleskov.
Kompletne prepracované ovládanie je inšpirované modelom OM-D E-M1. Prepínač ON/OFF sa presunul k voliču programov (s pridanou poistkou), tak ako tomu je aj u filmových OM-iek. Miesto dvoch tlačidiel sú tu štyri.
Zmizol konektor pre špeciálne príslušenstvo. Pribudol prepínač funkcie rollerov. Tlačidá Ply a Fn1 sa presunuli. Nevšimnúť sa nedá zmena konštrukcie displeja. Ten je teraz upevnený na plne otočnom kĺbe.
Expozičné režimy
Olympus je známy tým, že aj do nižších modelov dáva bohaté programové vybavenie, v tomto modeli strednej triedy ich preto nájdete ešte viac. Začína to plnou iAutomatikou a 25-timi scénickymi režimami, medzi ktorými nájdete napr. aj Panning, High Key a Low Key, či 3D. Nadstavbu tvoria umelecké efekty, ktorých je 14 a písať o nich by bolo nosením dreva do lesa. Ďalej tu máme koláže a nakoniec pokročilé programy P,A,S,M. Video ma samostatný režim. Ostatné režimy fotografovania si predstavíme vo vychytávkach.
Vychytávky
Stabilizácia - pod skvelý výkon 5-osého stabilizátora obrazu sa podpisujú nové citlivejšie gyroskopické senzory a precíznejšie vychyľovanie senzora. Olympus je v tomto momente lídrom v oblasti obrazovej stabilizácie. Vylepšenie stabilizácie umožnilo ponúknuť v tomto fotoaparáte funkciu Multishot.
HDR - rozšírenie dynamického rozsahu nasnímaním a zložením 4 záberov s rôznou expozíciou. V ponuke sú dve úrovne HDR. Ďalej je tu aj HDR bracketing, ktorý nasníma v rýchlom slede 3 zábery pre neskoršie zloženie v počítači.
Time Lapse - časozberné snímanie až 999 záberov. Ak chcete, fotoaparát vytvorí zo záberov aj video.
Bracketing - odstupňovaná expozícia až 7 záberov, nadštandardom je bracketing vyváženia bielej, ISO, blesku a umeleckých efektov.
Multi Exposure - dvojexpozícia. Výhodou je, že si môžete na displeji zobraziť prvý záber (prípadne vybrať niektorý z karty) a nakomponovať naň druhý.
Keystone Compensation - pri fotení môžete nastaviť softvérové vyrovnanie padajúcich línii, akoby ste použili shift objektív.
Live Bulb, Live Time - skvelá pomôcka pre experimentálnu fotografiu. Pri snímaní dlhými časmi môžete sledovať na displeji, ako sa fotografia postupne exponuje.
Multishot - funkcia zvýšenia rozlíšenia z 16 na 40 Mpx, kombináciou 8 vzájomne posunutých záberov. Veľká novinka, ktorej som sa venoval v samostatnom článku.
WiFi - aplikácia pre chytré zariadenia (iOS, Android) je slušne vybavená a nič podstatné jej nechýba. Môžete ňou ovládať nahrávanie videa, fotografovanie, nastavovať expozičné parametre, ďalej fotografie sťahovať a publikovať. Chýba NFC, ktoré by zjednodušilo párovanie so zariadeniami, ktoré sú ním vybavené.
Fotoaparát v praxi
Tento fotoaparát si nejde neobľúbiť. Malý, ale nie na úkor ergonómie. Ja som ho používal s prídavným gripom, ale bez batériového spodku. To ma nevýhodu v tom, že ak chcete meniť batériu, musíte grip demontovať. Prístup ku karte je zboku, takže kvôli nej nemusíte.
Ovládanie je podobné tomu u OM-D E-M1, chýbajú len tlačidlá režimov AF a režimov snímania. Na ovládanie si rýchlo zvykám a nerobí mi problémy. V praxi si tak najviac všímam to, čo prináša plne otočný displej, vylepšená stabilizácia a video.
Všetky OM-D-čka majú bohaté možnosť nastavení. Celkovo len ťažko nájdete fotoaparát, ktorý by ste mohli takto kustomizovať. Je tu 6 programovateľných tlačidiel, prepínač funkcie rollerov a do toho pripočítajte aj zdvojené funkcie kombinácie tlačidlo + rollery. Aj tak by som prijal aspoň jeden uživateľsky expozičný režim, s radosťou by so ho vymenil za program snímania triptichov. Tento nedostatok sa dá obísť. Stačí uložiť nastavenie do pamäte Myset, ktorú potom naviažete na niektoré funkčné tlačidlo. Je to vlastne dokonca rýchlejšie ako otočiť voličom programov.
Fotoaparát má funkciu tichej uzávierky, kedy sa použije elektronická uzávierka miesto mechanickej štrbinovej. Vtedy je fotoaparát úplne tichý, len na hranici počuteľnosti zaznamená privretie a otvorenie clony. Lenže aj v režime mechanickej uzávierky je fotoaparát veľmi tichý. Mnohí, asi tichý chod ani nevyužijú a to ani v kostole, či pri fotení. Za toto má Olympus u mňa veľké plus.
Túto jar som sa pri fotení kvetov vybláznil. Väčšinu som nafotil objektívom M.Zuiko 40-150/2,8G, ktorý sa ukazuje ako jeden z najuniverzálnejších objektívov, akým som fotografoval. Má pekný bokeh, je rýchly, výborne zvláda detaily a samozrejme je aj kvalitný. Táto fotografia je zo série, ktorú som fotil za veterného počasia. Pri pohľade do hľadáčika som si pomyslel, že ak budem mať aspoň jeden záber ostrý, bude to zázrak. Konáre sa neustále knísali vo vetre a zaostriť presne tam, kde chcem sa zdalo nemožné. Keď som stlačil spúšť, takmer vždy sa záber podaril. Špecifickú farebnosť som dosiahol použitím funkcie Color Creator.
Poďme sa pozrieť na rýchlosť. Začnem štartom, ktorý je pomalý, trvá niekoľko sekúnd, kým sa fotoaparát preberie k životu. Ešte horšie je na tom, keď zaklopite displej a využívate hľadáčik. Prístroju nezmyselne dlho trvá, kým zareaguje na senzor priblíženia oka. Tento problém nevyriešil ani nový firmvér 1.1, snáď ďaľší už áno. Preto odporúčam mať displej otočený k sebe. Potom vás zdržuje len štart.
V režime AF-S je zaostrovanie rýchle, rovnako ako u zrkadlovky. Odozva spúšte je okamžitá. Výber zaostrovacích bodov dotykom na displej je silne návykové. Pri portréte určite vyskúšajte zaostrovanie na oko, funguje výborne a vy sa vyhnete meneniu AF bodu a prekompozícii.
Kontinuálne zaostrovanie je najrýchlejšie zo všetkých CSC fotoaparátov, pokročilej zrkadlovke sa nevyrovná. Príjemné je, že AF body pokrývajú podstatne väčšiu plochu. Odpadu je pomerne málo, menej ako u niektorých zrkadloviek s horším zaostrovaním. Do fotenia pohybu sa môžete smelo pustiť. Chýba tu istota, ktorú vidíte v optickom hľadáčiku.
V režime AF-S je zaostrovanie rýchle, ani v režime AF-C to nie je najhoršie. V kategórii CSC fotoaparátov je Olympus špičkou. Zrkadlovkám sa však stále nevyrovná. Odpadu nie je veľa. Len o trochu viac ako u DSLR. Fotoaparát môžete smelo použiť aj na fotografovanie pohybu, len sa pritom nebudete cítiť komfortne. V hľadáčiku to vyzerá, akoby fotoaparát nevedel vôbec zaostriť, pritom po stlačení spúšte uvidíte, že je fotografia ostrá. Neustále preto cítite neistotu.
Veľkú radosť som mal z toho, ako si fotoaparát poradí pri fotení reportáže. Podľa potreby som používal hľadáčik alebo displej, ocenil som aj dostatočne veľký buffer.
Olympus OM-D E-M1 ostáva stále rýchlostným šampiónom v rade OM-D. Testovaný fotoaparát má tiež impozantné parametre. 10 obr./s. môže závidieť nejedná profi zrkadlovka. Pri bežnom akčnom fotení takúto kadenciu ani nevyužijete, praktickejšie je zvoliť menej obrázkov za sekundu. Buffer je dostatočne veľký, aby ste pri fotení nemuseli čakať na jeho vyprázdnenie. Dokonca aj pri sériových záberoch môžete použiť tichý režim.
OM-D-čka, ktoré používam majú výklopný displej. Plne otočný je ešte praktickejší a rieši komponovanie pri fotení na výšku. Vynikajúce sú jeho pozorovacie uhly. Dobre je čitateľný aj na slnku. Pri fotení kvetov z podhľadu som ocenil jeho variabilitu a aj funkciu výberu ostriaceho bodu dotykom. Komfortnejšie to snáď ani nejde. Už ma prestanú fotiť kamaráti, ako si líham na zem, kvôli lepšiemu záberu.
Výborný je aj hľadáčik, veľkosťou predčí FF zrkadlovky, naviac je jemnozrnný. Ak som nastavil monochromatický obrazový profil, nebol obraz úplne neutrálny, ale s miernym zeleným zatónovaním.
Dostávame sa k stabilizácii obrazu. Olympus používa stabilizáciu pohybom snímača. Výhodou tohto riešenia je, že stabilizácia funguje u všetkých objektívov, dokonca aj manuálnych nasadených cez adaptér, Vtedy musíte ale nastaviť ohniskovú vzdialenosť objektívu, aby fotoaparát vedel optimalizovať stabilizáciu. Pri použití objektívov Panasonic, ktoré majú zabudovanú optickú stabilizáciu obrazu, sa môžete rozhodnúť, ktorej stabilizácii dáte prednosť. Účinnosť stabilizácie, podľa medzinárodných noriem, je až 5 EV stupňov. To je absolútna špička. Naviac je 5-osá, to sme si povedali už v časti špecifikácia. Môžem potvrdiť, že účinnosť je nielen na papieri, ale aj v praxi. Fotiť v prepočte 300 mm objektívom s časmi okolo 1/30 s., nie je problém. To, že sa môžete na stabilizáciu spoľahnúť vám dovoľuje používať dlhšie časy a tak môžete použiť nižšiu citlivosť a na fotografiách budete mať menej šumu.
Použitie WiFi je vylepšené, vďaka aktualizácii aplikácie pre chytré zariadenia. Stále mi chýba spárovanie cez NFC, ktoré je rýchlejšie a pohodlnejšie. Aplikácia OI.Share funguje ako diaľkové ovládanie, dokáže importovať fotografie a pridávať geotagy. Vylepšená je podpora ovládania nahrávania videa.
Menu aplikácie OI.Share.
OI.Share je pokročilá aplikácia, v režime diaľkového ovládania môžete nastaviť expozičné parametre a zaostrovať dotykom na displej.
Nechýba samospúšť ani sériové zábery.
Výber fotografií na stiahnutie.
Fotografia stiahnutá do chytrého zariadenia. Môžete ju ďalej upravovať a zdielať.
Stiahnuť môžete aj video.
Výdrž
Slabina CSC fotoaparátov, permanentný živý náhľad a k tomu účinný stabilizátor, si vyberajú daň na výdrži. Tá je polovičná, či dokonca tretinová, oproti APS-C zrkadlovke. S tým nič nenarobíte, minimálne dve batérie sú nutnosťou. Inak po cca 300 záberoch môžete smutne pozerať, aký je fotoaparát krásny, ale nepoužiteľný. Pri akčnom fotení je výdrž o niečo väčšia. V porovnaní so Sony A7 II, ktorú tiež testujem, nie je Olympus tak nenásytný pri prechádzaní menu, nastavovaní parametrov a prezeraní záberov, tam je úbytok kapacity u Sony takmer neuveriteľný.
Olympus FL-LM3
K fotoaparátu je dodávaný zaujímavý externý blesk. Napájaný je priamo z fotoaparátu. To poznáme aj z iných CSC fotoaparátov. Olympus išiel najďalej, čo sa týka konštrukcie takéhoto typu blesku, ktorý nahrádza vstavaný blesk. Nevyniká výkonom, ale hlava blesku je výklopná (o 90°) aj otočná (o 360°). Výbojka je položená vyššie ako je bežné, čo by malo zmenšiť riziko vzniku červených očí. Pätica je štandardná. Na Mark II vlastne už chýba špeciálny konektor pre príslušenstvo. Blesk je tak pekný, že sa určite nájde dosť záujemcov, ktorí by si ho zadovážili na iné OM-D alebo PEN. Majú smolu, zmena spôsobu napájania si vyžiadala aj úpravu konektorov na fotoaparáte. A tú žiaden iný Olympus zatiaľ nemá.
Obrazová kvalita
Dlho som čakal, kým budem môcť spracovať RAW z tohto fotoaparátu. Preto som JPG využíval viac ako má vo zvyku. A neľutujem. Spracovanie obrazu v tomto formáte je excelentné. Srdce mi oblažil najmä Color Creator, jedinečná funkcia mixovania farieb. Jeho účinok nájdete aj v niektorých častiach videa. Color Creator a jarné kvety patria k sebe. Obľubujem aj monochromatický profil.
To platí ale len pre nízke citlivosti. Pri vyšších sa niekedy nepekne prejavuje odšumovcí algoritmus, niekedy prekvapí čistotou.
JPG, ISO 1000, bez odšumovania a doostrovania.
V porovnaní s ostatnými modelmi OM-D, vrátane starej 5-ky, nevidno rozdiel. Novinka ma prakticky rovnaký dynamický rozsah i šum. Na výraznejšie zlepšenie si budeme musieť ešte počkať. Menší MFT snímač slušne konkuruje APS-C fotoaparátom Sony a Canon, poráža Samsung, na Nikon (DSLR) a Pentax (DSLR) nestačí ani úrovňou šumu, ani dynamickým rozsahom.
Pri 16 Mpx rozlíšení je optimálny tlačový formát cca 70x50 cm, pri extrapolácii vytlačte veľmi dobrú kvalitu aj na šírku 1 m. Šum budem posudzovať práve na formát 70x50 cm. Veľa záleží na tom, či na fotografii prevládajú svetla alebo tiene. V tieňoch je šum výraznejší. Pri tlači sa šum prejaví nepatrne pri ISO 1600, čakal som výraznejší nárast pri ISO 3200, ten je až pri ISO 6400. To už ho na fotke neprehliadnete. Je toto koniec použiteľnosti? S prižmúrením oka je použiteľné aj ISO 12 800, prípadne ISO 16 000. Maximálna hodnota ISO 25 600 je už nepoužiteľná. Oproti ostatným Olympusom sa miera šumu nepatrne zmenšila, pokrok vidno vo vykreslení jemných detailov. Nie je to výrazný rozdiel a v praxi sa ním netreba zaoberať.
Aktuálne OM-D modely majú vyrovnaný výkon. Zdroj: dxomark.com
Video
Funkcia videa výrazne ťaží z vylepšenej stabilizácie obrazu, rýchlejšieho grafického procesoru a vylepšeného zaostrovacieho algoritmu. Doterajšie modely mali problém najmä s kontinuálnym zaostrovaním. No vlastne bolo vo videu prakticky nepoužiteľné. Zlepšenie nie je len také troškové (nie toho režiséra), ale riadne.
Bez akýchkoľvek pochýb možno o OM-D E-M5 Mark II prehlásiť, že je aj výbornou videokamerou. Nie som žiaden videographer, video točím len príležitostne. Neovládam to, nemám ani žiadne špeciálne vybavenie, okrem statívu. Nedokážem dostatočne oceniť špičkový video výstup na fotoaparáte, pri ktorého obsluhe musím mať skúsenosti oskarového kameramana. Na výstup som náročný, chcem si video pozerať na veľkom monitore a na ešte väčšom televízore a nechcem mať pritom pocit, že som to nakrúcal starou Hi8 kamerou. Chcem cinematický vzhľad a to bez námahy. Chcem ako amatér len chytiť fotoaparát, prepnúť na video a stlačiť červené tlačidlo, o zvyšok nech sa postará fotoaparát. A tento sa stará veľmi starostlivo.
Obrazová kvalita
Obrazová kvalita videa je u Olympusu priemerná, u fotoaparátov PEN dokonca podpriemerná. Malý dátový tok si vynucuje vysokú kompresiu obrazu. Mark dvojka je ale iná. Datový tok vzrástol niekoľkonásobne (až na 77 Mbps) a na videu to vidno. Samo o sebe by mi to nestačilo. Načo je mi špičková obrazová kvalita, keď by vo videu bolo vidno rušivé preostrovanie, či zmeny expozície a ešte je aj roztrasené?
Výrazný pokrok je u stabilizácie. Vylepšené gyroskopické senzory v spolupráci s rýchlejšou a jemnejšou stabilizáciou zabezpečujú výrazne hladšiu stabilizáciu. Odpadá tým nutnosť mať fotoaparát neustále na statíve, alebo použiť stabilizačné zariadenie, napr. steadycam. Samozrejme tie sa naďalej odporúčajú. Stabilizácia má dva režimy: stabilizácia pohybom snímača a stabilizácia pohybom snímača + digitálna.
Video zo Sandbergu na Devínskej Kobyle som celé snímal z ruky s použitím teleobjektívu 40-150 mm. Aj pri použití najdlhšieho ohniska (EQ=300 mm) je účinnosť stabilizácie vynikajúca.
Zlepšenie je v zaostrovaní. Preč je neustále doostrovanie. Preostrovanie z popredia na pozadie a naopak je veľmi plynulé, nemusel by sa za neho hanbiť ani profesionálny asistent kameramana. Dotykom môžete zvoliť, kam má fotoaparát zaostriť a on to urobí prirodzene a plynulo.
Pokročilí videograferi obľubujú plochý obrazový profil, tu ho nenájdete, musíte si prispôsobiť niektorý z ponúkaných. Doslova ma dostala funkcia Color creator, ktorou si nastavíte farby tak, že priamo pri nakrúcani prevediete color grading, ktorý by ste inak robili postprocesom. Použil som ho aj v ukážkových videach.
Nastaviť môžete všetky expozičné parametre, nie ale počas záznamu. Na video môžete aplikovať obrazové profily, niektoré umelecké efekty a špeciálne video efekty (starý film, strobo).
Fotoaparát má zabudovaný vstup pre externý mikrofón, už nie cez adaptér. Výstup pre slúchadlá budete hľadať márne. Výrobca ho zabudoval do nového gripu.
Pripravenosť pre video je vzorná. Vstup pre mikrofón je zabudovaný. Slúchadlový výstup je súčasťou doplnkového gripu.
Ani OM-D E-M5II nepriniesol 4K video v bežnom amatérskom videu ťažšie využiteľné. V profi sa stáva štandardom. Kto potrebuje 4K video a fotoaparát optimalizovaný pre jeho snímanie, zvolí konkurenčný Panasonic Lumix GH4. Olympus zostáva viac fotoaparátom, ako kamerou. Video zvláda výborne. Pre mňa osobne je oveľa využitelnejšie, než z mojej zrkadlovky. Olympus môžem zobrať do ruky a bezproblémovo točiť. Nezaoberať sa stabilizáciou a zaostrovaním. Rovnako akoby som mal v ruke videokameru.
Ak by som si mal ako náročnejší amatér vybrať fotoaparát, ktorý nahradí kameru, má veľmi dobrý video výstup a pritom je nenáročný na používanie, bol by to práve tento model.
Olympus OM-D E-M5II vz. E-M5
Rozdiely sme si dostatočne popísali vyššie. Oplatí sa upgradovať? Rozhodne áno a to bez zaváhania.
Olympus OM-D E-M5II vz. E-M10
Nová E-M5II je vyšší model a E-M10 predčí vo všetkom. Porovnateľný je len obrazový výstup v štandardnom režime snímania. Novinka má lepšie video, účinnejší stabilizátor, plne otočný displej, lepšiu ergonómiu, ktorú môžete ešte vylepšiť gripmi. Jediným tromfom E-M10 je cena a pre niekoho ešte o niečo menšie rozmery.
Olympus OM-D E-M5II vz. E-M1
Novinka prekonáva najvyšší model vo videu. Nový grafický procesor umožňuje rýchlejšie spracovanie obrazu. To u E-M1 nedokáže ani nový firmvér. Aj plne otočný displej je pri videu výhodou. Plynulejšie je kontinuálne zaostrovanie, účinnejši je stabilizátor. Ak hľadáte fotoaparát, ktorý plnohodnotne nahradí videokameru, je to práve model OM-D E-M5II.
Vyšší model OM-D E-M1 je rozhodne ergonomickejší, čo sa týka držania i ovládania. Z môjho pohľadu pomerne výrazne. Má väčší buffer, ktorý využijete pri sériovom snímaní. A naďalej zostáva jediným modelom, ktorý plne podporuje staršie AF objektívy, vyrobené pre zrkadlovky Olympus E.
Olympus OM-D E-M1 - rodený klasik
Konkurencia
V prvom rade konkurenčnou výhodou Olympusu je celková vyváženosť sytému. Výborný fotoaparát (y) s kvalitným výstupom, bohatou funkcionalitou a kvalitným širokým portfóliom objektívov. Chyby sa hľadajú len ťažko. Vďaka tomu poráža aj papierovo lepších súperov. S Olympusmi sa dobre fotí, bez toho, aby vás znervózňovali chyby a to je veľmi dôležité.
V kategórii CSC patrí medzi konkurentov najmä Sony A6000. Tá ponúka najmä snímač s väčším dynamickým rozsahom a o málo menším šumom. Je dobre vybavená, ale ponuka objektívov je horšia a tak schopnosti fotoaparátu ani nevyužijete. Olympus je ergonomickejší, vybavenejší s výhodou dotykového displeja. Naviac má aj zabudovanú stabilizáciu.
Ďalej tu máme už len konkurentov z vyššej triedy: Sony A7 modely a Fujifilm X-T1. Sony tu kraľuje veľkým FF snímačom a u modelu A7 II ponúka tiež zabudovanú stabilizáciu. Rovnako ako u A6000 je tu problém v objektívoch, ktorých je zatiaľ poskromne a niektoré nedosahujú takú kvalitu, akoby sa očakávalo. Ak nepotrebujete video, tak zaujímavejším súperom je Fujifilm. Ten osloví svojim charakteristickým obrazovým výstupom a zaujímavým, rýchlo rastúcim, portfóliom objektívov. A to zaujímavých objektívov. Olympus kontruje zabudovanou stabilizáciou, lepším videom, dotykovým displejom, lepšou ergonómiou, funkcionalitou a tiež môže využívať širokú paletu objektívov.
Na záver tu máme digitálne zrkadlovky. Napr. Canon EOS 70D, Nikon D7100/7200, či Pentax K-3/K-3 II. Prednosťou zrkadloviek je širšia ponuka objektívov, to že mnohé sú cenovo nedostupné neriešim. Stále lepšie zvládajú kontinuálne zaostrovanie. S CSC Olympus sa fotí ľahšie a zábavnejšie. Aj tu je prednosťou 5-osá stabilizácia a dotykový otočný displej. Video je nenáročnejšie na obsluhu. Ak nemáte ambície v budúcnosti používať vysokosvetelné superteleobjektívy, fotiť primárne šport, či wildlife, sú dnes CSC-čka pre bežné fotenie vhodnejšie. Plusom sú samozrejme menšie rozmery a nižšia hmotnosť. Ak by ste potrebovali výrazne lepší obrazový výstup (teoretický), museli by ste investovať do plnoformátovej zrkadlovky. Z vlastnej skúsenosti musím povedať, že prechod na FF sprevádza rovnako veľa negatív ako pozitív. Majitelia takýchto fotoaparátov by boli prekvapení, koľko fotografických žánrov sa ľahšie a kvalitnejšie dá nafotiť CSC fotoaparátom s menším Micro4/3 snímačom.
Príslušenstvo
K fotoaparátu je viac príslušenstva, ako je zvykom. Vypustením konektoru pre špeciálne príslušenstvo zmizla podpora makro tykadiel a malého externého mikrofónu, nie je ich ale škoda.
Schéma príslušenstva.
Olympus má k dispozícii najväčšie portfólio objektívov, zo všetkých CSC systémov. K vyobrazeným pripočítajte aj objektívy Panasonic G a niekoľko ďalších objektívov od takých výrobcov, akými sú Sigma, Tokina, Samyang, Kowa atď. Cez adaptéry pripojíte k fotoaparátu takmer akýkoľvek objektív.
Kompletný grip aj s batériovou časťou.
Samotná rukoväť, bez batériovej časti.
Zameriavací “ostreľovačský” hľadáčik, pre použitie s teleobjektívmi.
Malý externý blesk dodávaný spolu s fotoaparátom. Kompatibilný je zatiaľ len s týmto fotoaparátom, pretože má nový spôsob napájania. Hlava je výklopná a otočná, lepší prídavný blesk asi na trhu nenájdete.
Druhý ponúkaný grip je zároveň rýchloupínacou doštičkou, kompatibilnou so systémom Arca Swiss.
Vertikálna časť je demontovateľná.
Plusy a mínusy
+ kvalita spracovania, odolnosť
+ obrazová kvalita
+ plne otočný dotykový diplej
+ kvalita hľadáčiku a dipleja
+ rýchlosť zaostrovania
+ funkcionalita
+ množstvo funkčných tlačidiel
+ 5-osá optická stabilizácia
+ Multishot
+ vysoká snímková frekvencia + primerane veľký buffer
+ kvalita videa
+ jednoduchosť snímania videa
+ externý blesk
+ tichá uzávierka + úplne tichý režim
+ Art efekty
- pomalší štart
- horšia ergonómia držania bez gripu
- nemá NFC
- obmedzenia Multishot funkcie
- nepodporuje Zuiko objektívy tak, ako OM-D E-M1
- nemá uživateľsky nastaviteľný expozičný program (dá sa obísť)
- prebúdzanie v režime s vypnutým displejom
Záver
Nový Olympus OM-D E-M5II je bez pochýb veľmi vydarený fotoaparát. Vylepšení oproti predchodcovi je veľa a verím, že mnohí majitelia prvého OM-D prejdú na novší model. Niet prečo váhať.
Vylepšenia oproti predchodcovi sú výrazné a sú presvedčivým dôvodom na omladenie výbavy. K prvej E-M5 som si vzťah nevytvoril, tu je tomu ale inak. Vidím to tak, že sa stane mojím hlavným fotoaparátom (CSC), ako druhé telo budem brať E-M10 a E-M1 budem používať zriedkavejšie, s ťažkými teleobjektívmi. To som si myslel, že E-M1 zostane mojím hlavným fotoaparátom. Vylepšený stabilizátor a plne otočný displej pre mňa znamenajú veľkú prednosť.
Fotoaparát sa predáva v čiernom alebo striebornom prevedení.
Veľmi chválim video. Zlepšila sa jeho kvalita, AF je výborný a 5-osá stabilizácia bezkonkurenčne fantastická. S týmto fotoaparátom sa vynikajúco nakrúca.
Obrovskou prednosťou Olympusov OM-D je, že sa s nimi veľmi dobre pracuje. Obrazový výstup je vynikajúci. Podieľajú sa na tom rýchle zaostrovanie, spracovanie obrazu, kvalitné objektívy, stabilizácia obrazu, príkladná funkcionalita. Fotiť s novým OM-D E-M5 Mark II ma nesmierne baví. Čo ma nebaví, je vypisovanie komplikovaného označenia modelu :-).
Nová päťka neprináša vyššiu obrazovú kvalitu, to si budeme musieť počkať na novú generáciu MFT snímača. Pokrok v oblasti stabilizácie obrazu pohybom snímača čiastočne nahrádza stagnáciu v konštrukcii snímača. Nový režim Multishot je použiteľný a ja ho rozhodne budem používať vždy, keď budem mať príležitosť a využitie.
Pýtam sa ale, načo ten skladaný grip? Ak niekto chce malé OM-D, môže si kúpiť E-M10. OM-D E-M5II mohol mať už od výroby pevný výraznejší grip a ergonómiou sa tak blížiť vyššiemu modelu, ktorému sa blíži aj cenou. Ja som testoval s gripom bez batériového spodku. Neviem si bez neho predstaviť fotoaparát používať, najmä v spojení s objektívom M.Zuiko 40-150/2,8 Pro.
Pre mňa má fotoaparát asi len jediné skutočné mínus a to za pomalé nabiehanie obrazu v hľadáčiku pri zaklopenom displeji a zdržanie pri štarte.
Fotím teraz aj so Sony A7 II. a špičkovými Zeissmi 55/1,8 a 35/2,8. Výborná zostava, ktorá mi potvrdila, že veľký snímač nie je všetko. Chýba mi schopnosť fotiť detaily a dotykové ovládanie. Slabšie portfólio objektívov zapríčiňuje, že nedokážem naplno využiť potenciál fotoaparátu. Poslednými odstavcami som chcel povedať, že nemôžete posudzovať len samotný fotoaparát, ale komplexný systém. To, čo Micro4/3 snímaču chýba, doháňa výrobca objektívmi a lepšou funkcionalitou.