V mnohom podpriemerný fotoaparát s fantastickým obrazovým výstupom. Kompakt s prekreslením detailov aké majú snáď len stredoformátové fotoaparáty.
Moja prvá skúsenosť so Sigmou DP bola negatívna. Neuveriteľne pomalý fotoaparát s mnohými nelogickými prvkami. Upraviť fotografie vyžadovalo veľa času. Fotoaparát len pre masochistov. Medzitým prišli na trh ďalšie modely, ale podľa ohlasov na internete sa toho u nich veľa nezmenilo. Pred pár mesiacmi som narazil na oficiálne demo snímky z najnovšieho modelu DP3 Merrill a vyrazili mi dych. Zrazu som mal pocit, že všetky moje objektívy sú “blato”. Neuveriteľne ostré detaily fotografií nafotených v Prahe mi odvtedy vŕtali v hlave. Chcel by som mať takto dobre fotiaci prístroj, ale kde ho zohnať na vyskúšanie? Naslepo ho kupovať určite nebudem. Čo ak nefotí tak ako na demo snímkoch, alebo sú jeho ostatné vlastnosti tak zlé, že je pre bežné fotografovanie nepoužiteľný? Skúšal som najprv osloviť dovozcu, ale nepochodil som. Šťastie sa na mňa usmialo pri pravidelnej prechádzke Bratislavou, keď som testoval fotoaparát. Oslovil ma ePhoťák, zhodou okolností menovec a po kratšom družnom rozhovore, o čom inom ako o fotografovaní, mi ponúkol Sigmu na otestovanie. Rozhodne som túto ponuku nemienil odmietnúť. A tak som nafasoval Sigmu aj s 5 batériami (!) signalizujúcimi jej veľký energetický apetít.
Posledná generácia fotoaparátov Sigma nesie označenie Merrill na pamiatku po Richardovi Billings Merrillovi. Inžinier, vynálezca a fotograf stál za vývojom snímača Foveon až do roku 2008, kedy zomrel na rakovinu.
Prvý dojem
Fotoaparáty Sigma nikdy nevynikali dizajnom. Aj DP3 Merrill vyzerá skôr ako prototyp, na ktorom sa majú otestovať nové technológie. Jednoduchý kváder s pripojeným valcom. Hladký plast narúšajú miniatúrne výstupky, ktoré by mali zabrániť šmýkaniu prstov. Nezabraňujú. Pritom toto je fotoaparát, kde by sa dizajnéri mohli vyblbnúť. Kov a koža, retro štýl alebo naopak niečo futuristické.
Sigma dáva priestor pre výrobcov gripov a jeho absenciu na fotoaparáte uvádza ako výhodu (Easy-to-grip). Ak si tento fotoaparát kúpite, odporúčam k nemu dokúpiť grip s Arca Swiss kompatibilnou základňou.
Prvé zapnutie, víta ma pekné logo DP3 Merrill. S pomalosťou to nevyzerá až tak zle. Priemer. Ovládanie je v pohode. Všetky hlavné funkcie sú rýchlo dostupné.
Základné parametre
Sigma DP3 Merrill je tretím z radu kompaktov tejto značky. Majú spoločnú väčšinu konštrukcie, rozdiel je v použitom objektíve. DP3 má objektív s najdlhším ohniskom. Fotoaparát môžeme zaradiť do kategórie prémiových kompaktov. Telo je vyrobené z kovu. Objektív má pevnú ohniskovú dĺžku 50 mm a svetelnosť F2,8. Snímač je typu Foveon X3 s rozlíšením 15,36 Mpx.
10 optických členov z toho dva typu SD.
- Telo: kovové
- Snímač: Foveon X3 CMOS 15,36 Mpx (15,7x23,5 mm), 4800 x 3200 px, crop 1,55x
- Objektív: 50/2,8 (35EQ=77,5 mm)
- Citlivosť: ISO: 100 - 6400
- Rozsah časov uzávierky: 1/2000 - 30.0 s
- Snímková frekvencia: 4 obr./s.
- Veľkosť medzipamäte: 7 obr. (RAW)
- Stabilizácia: nie
- Hmotnosť: 400 g
- Batéria: Li-ion BP-41, 1250mAh
- Monitor: 3” LCD, 920 000 px
- AF: 9-bodové, Face Detection
- Korekcia expozície: +/- 3 EV
- Drive modes
- Single, Continuous, Self Timer (2sec. / 10sec.) Interval timer, Unlimited Shooting
- Pamäťové médium: SD
- Formát fotografií: JPEG, RAW (X3F)
- Konektory: USB (USB2.0), Video Out (NTSC / PAL), Audio Out (Monaural)
- Video: 640x480, MotionJPEG
http://www.sigma-dp.com/DP3Merrill/specifications.html
Foveon X3 Direct sensor je konštrukčne odlišný od rozšírenejších CCD a CMOS snímačov. Tie majú len jednú vrstvu. Jednotlivé pixely sú schopné zachytávať len jednu farbu. Plnofarebné obrazové body sa musia dopočítavať, aj preto fotografie neposkytujú takú vysokú ostrosť najjemnejších detailov, ako u Foveonu. Foveon využíva 3 vrstvy (modrá, zelená, červená). Každý obrazový bod preto obsahuje plnohodnotnú farebnú a jasovú informáciu.Tento spôsob zachytenia svetla je veľmi podobný snímaniu na film.
Viac: http://cs.wikipedia.org/wiki/Foveon_X3, http://www.foveon.com/files/Color_Alias_White_Paper_FinalHiRes.pdf
Porovnanie snímača Foveon X3 a snímača s klasickou Bayerovou maskou.
Porovnanie prechodu svetla filmom, klasickým snímačom a Foveonom X3.
Foveon X3 detailnejšie.
Foveon X3 použitý v Sigme DP3 merrill.
Dizajn a ergonómia
Dizajn fotoaparátu je prísne geometricky. Vpredu okrem objektívu a malej dierky mikrofónu nič nenájdete. Hladkú plochu narušujú tri rady takmer neviditeľných výstupkov. Objektív je osadený širokým prstencom manuálneho zaostrovania.
Pri pohľade zhora vidíme sánky pre pripojenie blesku, dvojicu tlačidiel Power a Mode a spúšť, okolo ktorej je jediný roller.
Na zadnej časti je krížový volič s potvrdzovacím tlačidlom a pätica tlačidiel. Na prvý pohľad to nie je veľa, ale viac ani nepotrebujete. Pri fotení najviac využijete tlačidlo QS pre rýchly prístup k základným funkciám a tlačidlá pre prácu so zaostrovaním.
Konektorová výbava je chudobná, obmedzená len na kombinovaný USB/SV konektor. Batéria a pamäťová karta sa vkladajú zospodu. Statívový závit je kovový a umiestnený v osi objektívu.
http://www.sigma-dp.com/DP3Merrill/design.html
Funkčná výbava
Sigma ignoruje trend retro fotoaparátov s manuálnym ovládaním. Nenájdete tu množsto páčiek a otočných voličov. Preto sa však ešte s ňou nerobí zle. Naopak, ovládanie je komfortné. Po pár hodinách vám príde prirodzené.
Expozičné programy sú dostupné po stlačení tlačidla Mode. Žiadne amatérske automatiky nehľadajte. Je tu klasická štvorka PASM, Video a 3 užívateľske programy. Expozičné parametre sa nastavujú horným rollerom, korekcia expozície šípkami doprava a doľava. Rýchly prístup k nastaveniam vyváženia bielej, ISO, farebného profilu, spôsobu merania atď. je cez tlačidlo QS. Po jeho stlačení šípkami šikovne vyberiete funkciu a rollerom ju nastavíte. Dobre je navrhnuté aj ovládanie zaostrovania. Šípkou dole nastavujete AF body, vyberať môžete z 9 bodov, alebo jedým bodom plynule pohybujete po obraze. Škoda, že plocha pokrytia je pomerne obmedzená. AF body môžu mať tri veľkosti. Tlačidlom Focus (šípka hore) volíte rozsah zaostrovania (makro, portrét, krajina, celý rozsah) a prepínate na manuálne zaostrovanie. Odporúčam nastaviť v menu AF+MF. Vtedy môžete zaostrenie jemne doladiť aj v režime AF.
Menu je prehľadné, rozdelené do troch sekcií (fotografovanie, prehrávanie, nastavenia). Okrem možnosti zobrazenia vodováhy mi v nastaveniach nič podstatné nechýba.
Fotoaparát v praxi
Štart fotoaparátu je pomerne svižný. Vypínanie trvá niekedy dlhšie, pretože fotoaparát dlho spracováva a ukladá fotografie. Displej je za trest. Ak na ňom máte nejakú štruktúru, napr. strom, obraz sa celý chveje. Prekreslovanie prebieha po riadkoch a s malou frekvenciou. A tak v živom náhľade zaznamenáte to, čo väčšinou len u videa - želatinový efekt. Tu je Sigma ďaleko, ďaleko za konkurenciou. Inak je ale displej dostatočne jemný a dobre viditeľný aj na priamom svetle. Vyklápanie by potešilo. Displej je ošetrený antireflexnou vrstvou, ktorá sa ľahko obchytá. Pri zobrazovaní informácií mi chýbala vodováha.
Život mi znepríjemňovala zle navrhnutá spúšť, ktorú som neraz zúfalo mačkal, aby som aktivoval zaostrovanie, inokedy zase reagovala príliš citlivo. Ukázalo sa, že tlačím na spúšť nesprávne. No nesprávne? U každého iného fotoaparátu by fungovala.
Katastrofálna je malá výdrž batérie. Kapacita postačuje na pár desiatok záberov. Na trojcíferné čísla zabudnite. Ešte že som mal k dispozícii 5 batérií. Ale aj to je málo na celodenné intenzívne fotenie. Dlho trvá spracovanie obrazu. Nie je to ani tak pomalosťou procesora ako skôr výpočtovou náročnosťou danou technológiou Foveon. RAW súbory majú 50 - 60 MB! Niet sa čo diviť, že fotoaparát dáta dlho spracováva aj ukladá.
Pardoxne vás nedostatky fotoaparátu, ktoré by ste u iného modelu netolerovali, tlačia k inému spôsobu fotografovania. Premyslenejšiemu. Sigma DP3 Merrill nie je fotozápisník, ktorým máte zaznamenať každú “hovädinu”, ktorú uvidíte. Fotenie je blízke tomu s filmovým prístrojom. Obmedzený počet záberov vás nutí zvolniť, viac premýšľať a komponovať. Najlepšie je mať fotoaparát stále na šikovnom statíve, aby ste využili plný obrazový potenciál.
Rýchlosť zaostrovania je priemerná, no postačujúca. Za dobrých svetelných podmienok sa AF chytá dobre, za šera máva ale občas veľké problémy. Pokrytie senzorov by mohlo byť lepšie, sústreďujú sa len v širšom strede. Automatické zaostrovanie má limiter, prepínaním tlačidlá Focus sa mení rozsah zaostrovania (makro, portrét, krajina, celý rozsah).
Manuálne zaostrovanie je bezproblematické. Zaostruje sa prstencom, cez zaostrovací motorček. K dispozícii je stupnica zaostrenia a po namčknutí spúšte aj lupa.
Ovládanie funkcií je trochu svojské, ale rýchlo si naň zvyknete. O tom som už písal. U tohto fotoaparátu budete aj tak najčastejšie fotiť v režime predvoľby clony, pri ISO 100. Na nastavovanie vám preto budú postačovať roller (clona) a šípky vpravo-vľavo (korekcia expozície). K iným používaným funkciám (samospúšť, sériové zábery, WB a pod.) sa rýchlo dostanete cez tlačidlo QS. Šipkami si vyberiete požadovanú funkciu a rollerom ju nastavíte. QS má dva režimy, dohromady teda 8 funkcií.
Kvalita objektívu
Objektív je malý zázrak. Takto vykreslené najjemnejšie detaily som videl len u stredoformátu Phase One 645DF P65+ (60 Mpx) s 80 mm objektívom Schneider Kreuznach. Každý konárik, stebielko trávy, škridla na streche sú perfektne ostré. Pre niekoho až príliš. Vrchol digitálnej dokonalosti už príliš vzdialený vnemu z filmového zrna. Verím ale, že väčšina bude výkonom dua objektív + snímač nadšená.
Celková korekcia chýb je vynikajúca. Vinetáciou, sférickým skreslením a ani chromatickou chybou sa netreba zaoberať. Nepríjemné sú odrazy svetla, pri fotení v priamom protisvetle. Za tie však nemôže objektív. Farebné škvrny vznikajú na snímači.
Donekonečna môžete obdivovať perfektné vykreslenie najjemnejších detailov.
Pri detailných záberoch poskytuje objektív dostatočne rozostrené pozadie s pekným bokehom. Pri menej detailných záberoch už rozostrenie nie je tak pekné. Objektívu by prospela lepšia svetelnosť, napr. F1,8.
Fotoaparát nemá rád priame svetlo v obraze. Farebné škvrny nevznikajú v objektíve, ale na snímači.
Pekné hviezdičky na bodových zdrojoch svetla a odleskoch.
Vzhľadom na veľkosť snímača a typ objektívu, má DP3 slušnú schopnosť fotografovať detaily. Komu sa máli, môže použiť makropredsádku.
Kvalita obrazu
Fenomenálno-katastrofická. To čo dokáže kominácia objektív + snímač Foveon je až dych vyrážajúce. Ale len pri najnižšej citlivosti. So stúpajúcim ISO sa rýchlo schyľuje ku katastrófe. Programátori preto do programu Sigma Photo Pro zabudovali silné odšumovacie algoritmy, ktoré ani nejdú úplne vypnúť. Len vďaka ním sú fotografie ako tak použiteľné do ISO 800. ISO 1600 zvláda lepšie aj môj telefón. Miera farebného šumu je veľká a dochádza k celkovému výraznému posunu farieb. Tiež máte pocit, že ste 10 až 15 rokov nazad a čítate recenziu k jednému z prvých digitálnych kompaktov?
ISO 100. Všimnite si perfektné prekreslenie najjemnejších detailov aj v pozadí. Vypnuté všetky odšumovacie algoritmy.
ISO 200. Šum je pri 100% priblížení dobre pozorovateľný, stále je ale na veľmi prijateľnej úrovni. Detaily stále zostávajú perfektne prekreslené. Vypnuté všetky odšumovacie algoritmy.
ISO 400. Šum je pri 100% priblížení dobre pozorovateľný, objavuje sa aj farebný šum. V tieňoch a stredoch pozorovať vznik farebných máp. Detaily stále zostávajú dobre prekreslené. Vypnuté všetky odšumovacie algoritmy.
ISO 800. Šumu nie je až tak veľa, dochádza k výraznému farebnému posunu. V tieňoch a stredoch už nejdú prehliadnuť farebné mapy. Detaily stále zostávajú dobre prekreslené. Vypnuté všetky odšumovacie algoritmy.
ISO 1600. Farebný šum, výrazné fľaky, strata detailov. U ISO 1600 končí moja tolerancia. Vypnuté všetky odšumovacie algoritmy.
ISO 3200. Fotografia je nepoužiteľná. V tieňoch a stredoch sú výrazné farebné mapy a plochy bez vykreslených detailov. Vypnuté všetky odšumovacie algoritmy.
Červený kanál pri ISO 3200.
Prv než program Sigma Photo Pro vyrendruje RAW fotografie pri ISO 6400, ukáže sa takýto náhľad. Ten je vzápätí nahradený obrázkom dole.
ISO 6400. Už len na ukážku, fotografia snímaná pri najvyššej citlivosti. Vypnuté všetky odšumovacie algoritmy.
Za minútku som z fotky pri ISO 6400 vytvoril olejomaľbu. Adobe Photoshop CC.
Na fotografiách Shinzo Fukuiho, ktrorý nafotil oficiálne promo zábery, som si všimol špecifické zafarbenie. Myslel som si, že je to zámer autora, ktorý takto fotografie upravil vo fotoeditore. Farebný posun som si všimol aj na svojich záberoch. Najmä v tmavších stredných tónoch pozorovať “tehlové” zafarbenie. So Sigmou DP3 Merrill dosiahnete verné farby len ťažko. Mne neštandardné farby nevadili. Vďaka nim má fotoaparát svoj jedinečný charakter, podobne ako fotografické filmy.
Špecialitou fotoaparátu je farebný profil FOV Classic Blue, ktorý má zabezpečiť výraznú modrú oblohu. Pri tom však dochádza k výraznému posunu ostatných farieb.
A tak má profil FOV Classic Blue využitie skôr pri nočných záberoch.
Dynamický rozsah je mierne nadpriemerný. Treba si dávať pozor na prepaly. V programe SPP je silný nástroj na prácu s dynamickým rozsahom X3 Fill Light. Škoda, že na rozdiel od Lightroomu nemá oddelené nastavenie svetiel a tieňov. Pri jeho silnejšom nastavení dochádza k vzniku pseudo HDR efektu.
Čisto pre demonštráciu, X3 Fill Light.
Shinzo Fukui v Prahe
Aby som zameral svoju pozornosť na Sigmu DP3 Merrill, ma prinútili fotografie Shinzo Fukuiho, ktoré pre Sigmu nafotil v Prahe. Fotografie sú použité na stránkach Sigmy a v propagačnom prospekte.
Foto: Shinzo Fukui.
Foto: Shinzo Fukui.
Foto: Shinzo Fukui.
Foto: Shinzo Fukui.
Video
Nemyslím, že by niekto video na tomto fotoaparáte naozaj používal. Má rozlíšenie 640x480 bodov. Aj vzhľadom na výdrž batérie nemá zmysel ho vôbec používať. Snáď vám nebude vadiť, že som ho nevyskúšal.
Sigma Photo Pro
Podpora RAW súborov zo snímača Foveon X3 je veľmi obmedzená. Podporované sú staršie modely, ale DP3 Merrill v zozname podporovaných fotoaparátov u najrozšírenejších RAW konvertorov nenájdete. Nezostáva preto nič iné, len si nainštalovať program Sigma Photo Pro, aktuálne vo verzii 5.5.
Program je dobre funkčne vybavený, ale pomalší. To vám až tak vadiť nebude. Za deň nasnímate max. niekoľko desiatok záberov. Ak chcete zrýchliť workflow, vykonajte len základné úpravy a vyexportujte fotografie do 16-bitového TIFF-u, ktorý spracujete v rýchlejšom programe, napr. Photoshope. Pravidelne program vypiše chybu, ak kliknem na nejakú funkciu, kým ešte pracuje. Zopárkrát zamrzol a je to aj riadny žrút operačnej pamäte. Úprava fotografií mi trvala mnohonásobné dlhšie ako v Lightroome. Pritom samotné ovládanie nie je zlé. Keď musíte program za pol dňa 30x reštartovať, o rýchlosti a komforte sa rozprávať nedá.
Podozrievam program, že sa snaží pracovať so šumom a ostrosťou aj keď sú posúvniky na nule a dokonca, že využíva clarity (lokálny kontrast).
Sigma Photo Pro 5.5 - okno s náhľadmi.
Sigma Photo Pro 5.5 - úprava farebnej fotografie.
Sigma Photo Pro 5.5 - úprava monochromatickej fotografie.
Sigma uvádza, že efektívne rozlíšenie je 46 MP. Argumentuje tromi vrstvami s rozlíšením 4,704 × 3,136 bodov. Pri exporte fotografií si máte možnosť zvoliť z natívneho rozlíšenia, polovičného a dvojnásobného. Odporúčam natívne. Extrapolácia na dvojnásobok je kvalitná a smelo ju môžete použiť na zväčšeniny väčšie ako 1 meter.
Plusy a mínusy
+ špičkový objektív
+ brilantne ostré zábery
+ ovládanie
+ makro
+ možnosť použitia filtrov
+ sánky pre blesk
- spúšť
- prekresľovanie displeja
- posunuté farby
- vysoký šum pri vyššom ISO
- veľkosť súborov spomaľuje fotoaparát
- nemá vstavaný blesk
- nemá EVF hľadáčik ani možnosť jeho pripojenia
- mizerná výdrž batérie
- chýba elektronická vodovácha
- horšie pokrytie AF senzorov
- zaostrovanie pri ťažkých svetelných podmienkach
Záver
Testovaný fotoaparát patrí do malej skupiny prémiových kompaktov s veľkým snímačom a objektívom s pevnou ohniskovou dĺžkou. Výnimočný je použitím krátkeho teleobjektívu a samozrejme snímačom typu Foveon X3. Funkčne sa jedná o primerane vybavený fotoaparát s dobrým ovládaním. Celkovo je skôr pomalší. Nedotiahnutá je konštrukcia spúšte, výdrž batérie je hlboko podpriemerná. Nepoteší obraz na displeji, ktorý sa chveje a trasie ako rôsol. Automatické zaostrovanie je za dobrých svetelných podmienok postačujúce, v šere sa stáva, že objektív nie a nie zaostriť.
Plusom je možnosť pripojenia blesku a filtrov, priemer filtrovej obruby je štandardných 52 mm. Vynikajúca je obrazová kvalita pri ISO 100. S rastúcou citlivosťou kvalita fotografií, vinou veľkého šumu, rýchlo klesá. Maximálne použiťeľná citlivosť je ISO 800.
Sigma DP3 Merrill má mnoho nedostatkov, ktoré výrazne okliešťujú jej využitie. Ak ale prispôsobíte fotenie jej možnostiam, dokáže sa vám odmeniť neuveriteľne detailnými zábermi. Neviem, či z môjho Nikonu D800E dokážem vydolovať tak ostré zábery? Myslím, že by sa Sigma mala spojiť so značkou, ktorá má viac skúseností s výrobou fotoaparátov. Spolu by mohli vyvinúť fotoaparát, ktorý by deklasoval súperov aj inak, než len v obrazovej kvalite na najnižšom ISO. Potešila by väčšia podpora výrobcov univerzálnych programov pre spracovanie fotografií, najmä Adobe. Zaslúžila by si aj WOW dizajn, ktorý by zodpovedal je výnimočnej obrazovej kvalite. Takto pôsobí ako šedá myška.
Fotoaparát je charakteristický špecifickým podaním farieb. Kto hľadá farebnú vernosť, ten ju veru nenájde. Osobne mi to nevadí. Výstup tak má svoj nezameniteľný charakter, podobne ako je to u filmov.
Za dobrú cenu by som Sigmu DP3 Merrill pridal do svojho portfólia fotoaparátov. Viac než šum pri vyšších ISO, pomalosť a nekvalitný displej, mi vadí slabá výdrž batérie. Nie je nič horšie, ako zistiť, že nemôžete fotografovať, lebo vám práve odišla batéria. Nekupoval by som ju ako svoj jediný fotoaparát, ani keby bola dokonalá, už len dlhšie ohnisko je dosť obmedzujúce pre univerzálne použitie. Ako doplnkový fotoaparát je aj so svojími chybami bez problémov použiteľný.
Vlastnosti fotoaparátu najlepšie využijete pri fotografovaní detailov krajiny, architektúry, zátišiach, detailoch a trpezlivejších portrétoch.
Prospekt v PDF: http://www.sigma-dp.com/DP3Merrill/pdf/DP3Merrill_Catalog2013_EN.pdf
Ďakujeme Karolovi Štubňovi za zapožičanie fotoaparátu.