Nie vždy platí, že staré železo patrí do šrotu. Často je kvalitnejšie ako nové.
Spoločnosť Nikon sa až v poslednej dobe začala orientovať na kvalitné zoom objektívy v strednej cenovej kategórii s konštantnou svetelnosťou F4. Jej prvým moderným objektívom s touto konštantnou svetelnosťou je vynikajúci Nikkor AF-S 16-35 F4 VR, ktorý sme prednedávnom otestovali v redakcii.
To, čo najväčší rival Canon produkuje už niekoľko rokov a modernými a ľahšími objektívmi zožína úspech u pokročilých fotografov aj poloprofesionálov, začal Nikon realizovať až teraz.
Zástupcovia značky sa nechali počuť, že v blízkom období môžeme počítať s ďalšími podobnými objektívmi v iných ohniskových vzdialenostiach. Dúfame teda, že sa objavia moderné objektívy štandardného rozsahu 24-85mm (105mm) a teleobjektív reportážneho rozsahu 70-200mm. No a aký zmysel majú objektívy s konštantnou svetelnosťou F4?
Dôvodov, aby sa stali populárnymi, je niekoľko:
- Menšia svetelnosť dovoľuje menšiu konštrukciu a váhu objektívu.
- Menšie náklady na filtre - filtrová obruba je menšia.
- Vysoká kvalita aj pri úplne odclonenom objektíve je porovnateľná a niekedy aj lepšia ako u profesionálnych zoomov so svetelnosťou F2,8.
- Nižšia cena v porovnaní z objektívmi s konštantnou svetelnosťou F2,8.
Nikkor 80-200 F4 Ais na Nikone D3.
Tieto dôvody nie sú nové a ani myšlienka na kvalitné zoom objektívy so svetelnosťou F4 nie je nová. Nikon už od roku 1981 vyrábal jeden z najlepších teleobjektívov svojho desaťročia. Je to objektív Nikkor Ais 80-200 F4. Bol populárny už vo svojom období a úspešne ho môžete používať aj dnes. Ak chcete mať v brašni pri potulkách prírodou menší a ľahší objektív s kvalitou profi zoomu, môžete siahnuť práve po takomto bazárovom objektíve. Nestojí veľa, jeho veľkosť oproti 80(70)-200mm F2,8 je takmer polovičná a podobne je na tom aj jeho váha.
Porovnanie veľkosti s novým Nikkorom AF 70-200 F2.8 G VRII. Dĺžka 154 mm verzus 209 mm, váha 810 g verzus 1540 g. Filtrový závit 62 mm verzus 77 mm.
Porovnanie s moderným štandardným profesionálnym zoomom Nikkor 24-70 F2.8 G.
Samozrejme, práca s manuálnym objektívom je iná, ako s objektívom s automatickým zaostrovaním. Najprv „nazoomovať" a potom zaostriť. Dizajn tohto objektívu je však jednoprstencový. Jedným prstencom sa aj zoomuje (ťahom) aj ostrí (otáčaním). Na prvý pohľad sa to môže zdať ťažké či nemotorné, na druhý však akcie jedným prstencom už neofrflete a po čase si na tento spôsob zvyknete tak, že to pre vás bude prirodzené a zoomovanie a manuálne ostrenie dvoma prstencami budete pokladať za otravné. :)
Nikkor 80-200 F4 Ais na Nikone D700.
Kompatibilita
Nikkor 80-200 F4 Ais je komfortne kompatibilný so zrkadlovkami, ktoré majú unášač clony. Potom môže fotoaparát zatiahnuť clonu na hodnotu, ktorú ste na objektíve nastavili a môžete pracovať s odcloneným objektívom - máte dobrý výhľad cez hľadáčik. Tieto modely sú D300 (D200) a vyššie. V súčasnosti to znamená celý stovkový rad (D200, D300, D300s, D700) a trojkový rad (D3, D3s, D3x). S týmito fotoaparátmi môžete dokonca používať aj matrixové meranie expozície a môžete do fotoaparátu dostať údaje o clone a čase závierky. Stačí, ak si v menu zaregistrujete objektív ako NON CPU, kde zadáte údaje o ohniskovej vzdialenosti objektívu a maximálnej clone (svetelnosti). Do tohto menu však môžete zadať iba jednu ohniskovú vzdialenosť. Fotoaparát objektív rozpozná a pridelí mu ohnisko a do exifu uvedie správnu clonu a rýchlosť závierky a tiež uvedenú ohniskovú vzdialenosť. Ak chcete pokryť viaceré ohniská, musíte objektív registrovať viackrát a potom manuálne zvoliť to nastavenie, podľa ktorého ohniska momentálne fotografujete. Zvolenie NON CPU registra sa dá navoliť aj na voliteľné tlačidlo FN. S týmito fotoaparátmi môžete pracovať v priorite clony a v manuálnom režime. Jediné, čo vám môže v tomto prípade chýbať, je automatické ostrenie a automatické nastavenie ohniska podľa aktuálnej polohy zoomu. Ak sa však neponáhľate a nefotíte akciu, po krátkej dobe používania si na manuálne ostrenie zvyknete. Navyše vám tieto fotoaparáty v hľadáčiku zobrazujú šípku, do ktorej strany máte pootočiť prstencom, aby ste dosiahli zaostrenie. Pri dosiahnutí zaostrenia sa rozsvieti kontrolka potvrdenia. Ostriť môžete až do minimálnej vzdialenosti 1,2m, čo je o 20-30cm bližšie ako najnovšie profi zoomy 70-200 F2,8!
Zoomový a ostriaci prstenec má hladký chod, ale drží svoje postavenie aj pri prevrátení nahor.
S ďalšími fotoaparátmi desiatkového a tisíckového radu tento objektív možno používať iba v manuálnom režime a bez merania expozície. Medzi tieto fotoaparáty patria modely Nikon D3000, D5000, D60, D40, D40x, D90, D80, D70s... Vzhľadom na to, že fotoaparáty nemajú unášač clony, pri nastavení požadovanej clony sa táto pravdepodobne (neodskúšané) zatiahne do pracovnej polohy. Fotograf teda nemá jasný výhľad cez hľadáčik a aparát nedokáže merať - nemá údaje o clone. Jediný spôsob fotografovania je teda v manuálnom režime s odhadom expozície podľa výsledkov na displeji alebo pomocou externého expozimetra.
Z uvedeného vyplýva, že rozumné použitie tohto objektívu je iba v kombinácii s vyššími prístrojmi stovkového a trojkového radu Nikonov. Ja si tento objektív k veľkej spokojnosti užívam už niekoľko mesiacov pri prechádzkach v prírode aj v meste a všade tam, kde nepotrebujem rýchly AF a svetelnosť F2,8.
Clonový prstenec pre manuálnu voľbu clony.
Kvalita spracovania
Jedným slovom výborná. Lepšia, ako čokoľvek vyrábané v súčasnosti, porovnateľná s XXX€ objektívmi. Mäkký a plynulý chod zoomu i ostrenia, celokovové telo a veľmi kvalitné pogumovanie prstencov (clonový a zoom + zaostrovací). Guma je síce trošku tvrdšia ako u súčasných objektívov, ale dôsledkom toho sa na nej neuchytáva prach a je stále pekná lesklá čierna.
Obrazová kvalita
Ostrosť a kresba
Fotografie, ktoré pomocou tohto objektívu vyhotovíte, vás určite prekvapia. Obraz je ostrý od okraja po okraj a to aj na full frame zrkadlovke. Nebadateľný pokles ostrosti postrehnete v posledných milimetroch okraja obrazového poľa na FF pri clone F4. Na APSC môžete hľadať malinký pokles kvality aj mikroskopom, nenájdete ho. Na D300, D300s pritom bude ohnisko objektívu atraktívnych 120-300mm, F4! Jednoducho čo sa týka ostrosti a zobrazenia detailov (kresby) je tento objektív o jednu až dve triedy vyššie ako akýkoľvek súčasný moderný telezoom na bajonet Nikon v cenovej kategórii do 1500€. Naozaj ho predčí snáď len nová 70-200 F2,8 VRII.
Nikon D3 + Nikkor 80-200, F4, čas 1/1250s, f4, ISO 200, perfektná ostrosť a kresba pri plne otvorenej clone.
Bokeh
Už dávnejšie som si všimol, že pridávaním moderných optických členov, ktoré vylepšujú kresbu a odolnosť objektívu v protisvetle, dochádza u nových objektívov k zhoršeniu kvality bokehu. Často klasické filmové objektívy dosahujú krajší a mäkší bokeh ako nové objektívy s modernou optickou sústavou. Samozrejme, tie staršie sú spravidla menej ostré.
Čo je na 80-200 F4 Ais naozaj výnimočné, je to, že napriek maximálnej svetelnosti F4 ponúka krásne, hladké a nerušivé podanie rozostrených častí v obraze. A túto charakteristiku si objektív zachováva aj pri fotografovaní na stredné clony F5,6 a F8. Opäť vynikajúci výkon.
F5.6, 1/1250s, ISO 500. Príjemný bokeh s dokonale rozostreným pozadím, rozptylový krúžok v tvare 9-uholníka sa pri úplne otvorenej clone javí ako kruh.
Kontrast a farby
Kontrast je výborný a farby veľmi živé s neutrálnym až teplým podaním. V protisvetle sa objektív správa výborne s malým poklesom kontrastu v bočnom plošnom protisvetle. Toto je výkon porovnateľný s lepšími modernými objektívmi. V správaní sa v protisvetle ho porazia iba niekoľkonásobne drahšie a novšie objektívy.
Nikon D3 + 80-200 F4, 1/800 s., F5.6, ISO 200.
Záver
Skúsený fotograf si je vedomý, aký nástroj naozaj potrebuje a aký nie. Ak potrebujem chodiť s batohom na pleciach alebo s brašnou na pleci celý deň, ktorý si chcem užiť, nenatlačím si do batohu všetky najväčšie a najťažšie objektívy, aké mám. Naopak, zhodnotím, ktorý objektív mi reálne poslúži, podá výsledky, s ktorými som spokojný a nezaťaží ma tak, aby som bol znechutený a nevládal ani fotografovať. Nikkor 80-200 F4 Ais podáva výsledky, s ktorými bude spokojný aj najnáročnejší užívateľ. Obraz z neho nie je možné nazvať inak ako profesionálny a omnoho lepší ako napríklad obraz zoomu 70-300 VR. Samozrejme, tento objektív automaticky nezaostruje a nemá ani stabilizátor obrazu. Nie je teda určený pre fotografov uprednostňujúcich AUTOVŠETKO alebo pre tých, ktorí potrebujú fotografovať rýchle akcie. Je však ideálnym spoločníkom na prechádzky v krajine, meste. Príroda, architektúra, zátišie ale aj dokument, kde sa nevyžaduje rýchla akcia. Je dobrým spoločníkom pre náročného fotografa vyžadujúceho maximálnu kvalitu obrazu pri nízkej hmotnosti v brašni či batohu. Objektív je celokovový s kvalitnou gumou na zaostrovacom prstenci, ktorá stále vyzerá lepšie, ako guma na moderných aj profesionálnych objektívoch. Ak ešte máte aj manuálne telo na film, objektív je vďaka svojmu ovládaniu najlepšou voľbou. Veľmi rád ním fotografujem v kombinácii s Nikon FA.
Ak natrafíte v bazári na tento objektív, stretnete sa s rôznymi cenovými ponukami. Prijateľná cena za tento klasický skvost sa pohybuje okolo 300€, vo výbornom stave okolo 400€. Niekedy ale môžete natrafiť aj na lepšie cenové ponuky. Pozor, nezamieňajte si tento objektív s Nikkorom 80-200 F4,5 alebo inými svetelnosťami ale ani s objektívmi iných značiek, ktoré tieto objektívy vyrábali v rovnakom rozsahu a svetelnosti. Aj keď ani iné alternatívy nie sú zlé, kvality tohto objektívu nedosiahnu.
Technické špecifikácie
Počet optických členov |
13 členov v 9 skupinách |
Počet lamiel clony |
9 |
Min. zaostrovacia vzdialenosť |
1,2m (mierka zobrazenia cca. 1:4,5/ max. zoom) |
Filtrový závit |
62mm, pri zoome sa obruba nevysúva a nerotuje, rotuje a vysúva sa pri zaostrovaní |
Rozmery |
154cm (162mm pri zaostrení na min. vzdialenosť) x 73mm |
Váha |
810g |
Stavba tela |
Kov + kvalitná guma, push-pull zoom dizajn |
Nikkor 80-200, F4 Ais na minimálnom zoome 80 mm.
Nikkor 80-200 F4 Ais na maximálnom zoome 200 mm.
Bezkonkurenčná kresba na F5,6.
Galéria
min. zoom 80mm F4 | max. zoom 200mm F4 |
Úplne odclonený objektív, 200mm F4. |
Minimálny, takmer nebadateľný rozdiel v ostrosti a detailoch pri clone F4 a F8, ISO800. |
Nikon FA + Nikkor 80-200 F4 Ais, Kodak Tmax 400. |