Keď pred rokmi prišla firma Olympus s úplne novým systémom, ktorý nebol pokračovateľom žiadneho predtým používaného štandardu, jednou z deklarovaných predností bola kompaktnosť. Objektív Zuiko Digital 25/2,8 je vzorovou ukážkou kompaktnosti. Určený je pre digitálne zrkadlovky postavené na 4/3 systéme a cez adaptér je použiteľný aj na Micro 4/3 fotoaparátoch rady PEN.
Schéma konštrukcie objektívu. Zadný člen je asférický.
Tento objektív patrí do základnej rady určenej pre fotografov amatérov, ktorí používajú zrkadlovky rady E-4XX, 5XX a 6XX. Použiteľný je samozrejme aj s ostatnými modelmi. Kompaktné rozmery sú výsledkom použitej optickej sústavy, ktorá pozostáva len z piatich šošoviek, z toho jedna je asférická. Pre objektívy s takouto konštrukciou sa zaužíval názov Pancake, po našom palacinka. Nenáročná konštrukcia sa odráža aj na príjemnej cene objektívov tejto kategórie.
K objektívu je netradičná skrutkovacia krytka.
Bajonet objektívu je kovový.
Objektív je solídne spracovaný s kovovým bajonetom. Neznalých zarazí malý priemer prednej šošovky, ktorý je ale pre Pancake objektívy typický. Manuálne ostrenie je zabezpečené prstencom s "nekonečným" chodom, čiže bez priameho mechanického prenosu. Pri zaostrovaní sa objektív mierne vysúva (cca 5 mm). Predná obruba sa pri zaostrovaní neotáča. Závit pre nasadenie filtra má menej rozšírený priemer 43 mm. Dodávaná krytka je kovová, ale skrutkovacia, čo nie je veľmi pohotové, ale aspoň ju fotograf len tak ľahko nestratí.
Základné parametre
- pevná ohnisková dĺžka 25 mm (ekvivalent 50 mm na 35 mm fotoaparáte)
- svetelnosť f2,8
- uhol záberu 47°
- kompatibilný s DSLR 4/3 zrkadlovkami Olympus a Panasonic
- hmotnosť 95 gramov
Testovanie
Objektív sme odskúšali na zrkadlovke Olympus E-620. Rýchlosť ostrenia bola priemerná, za horších svetelných podmienok mal fotoaparát problémy so zaostrovaním, ale to nie je spôsobené použitým objektívom. Všetky zábery sú snímané do formátu RAW, vyvolané v Adobe Lightroom 3, bez akýchkoľvek úprav vyexportované do JPG najvyššej kvality s farebným priestorom sRGB. Na záberoch preto nenájdete žiadne softvérové doostrenie, potlačenie šumu, či korekciu chromatickej chyby.
Kvalita zobrazenia
Ostrosť objektívu je oproti setovému vyššia a dobrá je už pri plne otvorenej clone f2,8. V rohoch je ale badateľná mierna neostrosť. Optimum objektív dosahuje pri f4 až f5,6. Pri priclonení nad f11 začne ostrosť klesať a najnižšia je pri f22, kedy sa výrazne prejaví difrakcia typická ale pre všetky objektívy zaclonené na max. clonové číslo.
Oficiálny MTF graf.
Objektív má viditeľné súdkovité skreslenie a pri otvorenej clone je pozorovateľná aj vinetácia. Pomerne výrazná je chromatická chyba. Dobre si ale počína pri snímaní so zdrojom svetla v obraze alebo v jeho blízkosti. Náchylnosť na vznik odrazov (lens flare) je minimálna.
Záber modrej oblohy pri otvorenej clone (f2,8) a priclonený na F7,1.
Detail v 100% priblížení odhaľuje pomerne silnú chromatickú chybu, ktorá je výraznejšia hlavne v rohoch obrazu.
Objektív si veľmi dobre počína v protisvetle. Reflexov sa dočkáte zriedkavo.
ISO 100, F10, 1/1000 s.
Zhodnotenie
U zrkadloviek so snímačom APS-C a Full Frame máva lacný záklaďák 35 alebo 50 mm a svetelnosť 1,8. To umožňuje slušne pracovať s hĺbkou ostrosti a pekne rozostriť pozadie. U tohto objektívu ale kombinácia menšej svetelnosti f2,8 a plošne menšieho 4/3 snímača také hranie sa s DOF neumožňuje. K výraznému rozostreniu pozadia dôjde len pri zaostrení na veľmi krátku vzdialenosť. Vzhľad fotografií nasnímaných týmto objektívom sa preto príliš nelíši od bežného setového objektívu 14-42/3,5-5,6. Celkovo som mal pocit, že 4/3 snímač použitý v Olympuse E-620 nedokáže z hľadiska ostrosti naplno využiť potenciál tohto objektívu.
Hlavná výhoda tohto objektívu potom spočíva v jeho kompaktnosti. Hlavne v spojení s modelovou radou E-4XX tvorí kompaktný celok, len o niečo väčší než vyspelé kompakty. Mierne lepšia svetelnosť nie je tiež na zahodenie, hlavne v interiéroch, aj v kombinácii s bleskom. Viac než architektúra, či krajina, sadnú tomuto objektívu portréty a snímanie detailov. Pre ešte lepšie snímanie detailov ho môžete skombinovať s 25 mm medzikrúžkom Olympus.
Lepšia sveteľnosť spolu so stabilizátorom fotoaparátu umožňuje snímať za horších svetelných podmienok bez použitia blesku so zachovaním svetelnej atmosféry.
ISO 320, F2.8, 1/125 s.
Plusy
- ľahký a kompaktný
- dobrá cena
- kvalita spracovania
- minimálna zaostrovacia vzdialenosť 20 cm
- celková ostrosť od f2,8
Mínusy
- na pevný záklaďák horšia svetelnosť
- krytka
- chromatická vada a neostrosť v rohoch
Technické parametre
Ohnisková dĺžka |
25 mm (50 mm 135EQ) |
Bajonet |
pre 4/3 zrkadlovky Olympus, Panasonic a Leica |
Optická konštrukcia |
5 šošoviek v 4 skupinách, 1 asférický člen |
Uhol záberu |
47° |
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť |
20 cm |
Maximálna clona |
F2,8 |
Minimálna clona |
F22 |
Konštrukcia clony |
7 lamiel |
Priemer filtra |
43 mm |
Rozmery |
∅ 64 mm x 23,5 mm |
Hmotnosť |
95 g |
Galéria
ISO 100, F11, 1/50 s. | ISO 100, F2.8, 1/200 s. | ISO 100, F5.0, 1/50 s. |
ISO 100, F5.0, 1/80 s. | ISO 100, F5.0, 1/160 s. | ISO 100, F4.0, 1/60 s. |
ISO 100, F5.6, 1/250 s. | ISO 100, F2.8, 1/2500 s. | ISO 100, F2.8, 1/640 s. |
ISO 100, F9.0, 1/250 s. | ISO 100, F9.0, 1/100 s. | ISO 100, F13, 1/60 s. |
ISO 100, F13, 1/30 s. | ISO 100, F2.8, 1/500 s. | ISO 100, F2.8, 1/400 s. |
ISO 100, F2.8, 1/500 s. | ISO 100, F3.5, 1/100 s. | ISO 100, F6.3, 1/60 s. |
ISO 100, F5.6, 1/60 s. | ISO 100, F16, 1/40 s. | ISO 100, F5.6, 1/125 s. |
ISO 100, F14, 1/80 s. | ISO 100, F9.0, 1/80 s. | ISO 100, F16, 1/60 s. |
ISO 100, F16, 1/80 s. | ISO 100, F11, 1/160 s. | ISO 100, F11, 1/125 s. |
ISO 100, F5.6, 1/40 s. | ISO 100, F2.8, 1/800 s. | ISO 100, F2.8, 1/3200 s. |
ISO 100, F20, 1/50 s. | ISO 100, F3.5, 1/125 s. | ISO 100, F6.3, 1/640 s. |
ISO 100, F14, 1/80 s. | ISO 100, F18, 1/125 s. | ISO 100, F2.8, 1/1000 s. |
ISO 100, F2.8, 1/640 s. | ISO 100, F11, 1/320 s. | ISO 100, F11, 1/160 s. |