V apríli tohto roku sme zverejnili tlačovú správu, kde sme vás informovali o prvom zoome s fantastickou svetelnosťou F1.8 v celom svojom rozsahu 18mm až 35mm (so snímačom APS-C to robí 29-56mm na fotoaparáte Canon). Hladinu fotografických vôd poriadne rozčeril takýto technický kúsok z dielne spoločnosti Sigma. Zaradenie do kategórie Art prináša tú najlepšiu kvalitu, čo sa týka nielen konštrukcie, ale aj obrazového výstupu. Dôkaz Sigma podala už s objektívom Sigma 35mm F1.4 DG HSM Art, ktorý sa stal najlepšou 35kou na svete prekonávajúc všetky ekvivalenty od Canon, Nikon, Sony a dokonca sklo Carl Zeiss Distagon.
Ak vás donedávna strašil front a back focus objektívov Sigma, tak tomu je tiež ľahká pomoc. Modely s označením Art (a aj ďalšie) prinášajú Sigma USB Dock, v ktorom si cez špecializovaný softvér v počítači môžete doladiť autofocus, stabilizáciu a firmware objektívu. Dock nie je súčasťou objektívov. Treba ho samostatne dokúpiť (50€).
Stále máte málo argumentov, aby ste sa rozhodli pre Sigmu? A čo tak 4 roky záruka na všetky produkty? Nestačí? Tak vás možno presvedčí služba Mount Conversion. Ak sa rozhodnete zmeniť značku napríklad z Nikon na Canon, tak zaslaním Art objektívov do autorizovaného servisu vám zmenia za poplatok 80$ až 250$ (v závislosti od konkrétneho objektívu) bajonet. Zdá sa, že Sigma to myslí na trhu celkom vážne a svojimi poslednými produktmi a službami dostáva do úzadia ostatných veľkých hráčov. Nás spotrebiteľov takýto rázny nástup môže len tešiť. Odpoveď na ťah Sigmy totižto môže znovu prinútiť otvoriť prachom zapadané vývojové laboratóriá konkurencie. A ak sa len trošku spoločnosti začnú predháňať v ponúkanej kvalite produktov a služieb, my konzumenti sa určite nebudeme sťažovať.
Konštrukcia
V prvom rade treba povedať, že objektív je vyrábaný výhradne pre zrkadlovky s APS-C čipom. Pre majiteľov full-frame zrkadloviek je nepoužiteľný. Zostrojený je zo špeciálneho teplu odolného materiálu označovaného ako TSC (Thermally Composite Material). Ten kombinuje tie najlepšie vlastnosti z kovov a plastu, čiže pevnosť a zároveň ľahkosť. Na pocit v ruke pôsobí naozaj luxusne. Bajonet je celý z kovu. Nad bajonetom je vyrazené číslo, podľa ktorého zistíte, v ktorom roku ten váš kúsok opustil výrobné linky závodu.
Optická sústava je tvorená so SLD (Special Low Dispersion) skiel, ktoré kompenzujú aberáciu. Pri ostrení a zmene ohniska nedochádza vôbec k zmene dĺžky objektívu, čo patrí k známke najvyššej kvality. Aj keď nenasáva zbytočne prach z okolia zasúvaním a vysúvaním konštrukcie, zamrzí, že okolie bajonetu nie je utesnené voči vlhku. Naozaj nerozumiem tomu, prečo výrobcovia nových objektívov nie sú ochotní tam tú gumičku za pár centov prilepiť. Aj keď väčšina z nás pravdepodobne nefotí v prachu a v daždi, no pre pokoj v duši každého fotografa by sme ju tam radi mali.
Predná obruba objektívu sa neotáča, takže nasadenie filtrov polarizačného alebo prechodového nebude robiť žiadne problémy pri fotení. Priemer filtra, ktorý si môžete nasadiť je 72mm. Filtre s takýmto priemerom už patria medzi tie drahšie, ale je to nutná daň za vysokú svetelnosť. Clona je vykrojená v tvare tulipánu, typická pre širokouhlé objektívy.
Celú sústavu poháňa rýchly a presný hypersonický motor (HSM). Vzdialenejším prstencom od tela fotoaparátu sa ostrí a tým čo je bližšie sa mení ohnisko.
Objektív so svojimi 810 gramami a 12 centimetrami nie je žiadny drobček. Keď som ho nasadil na rozmerovo menšiu zrkadlovku Canon 1100D bolo jasne cítiť, že malíček potrebuje oporu. Držať fotoaparát s nasadeným objektívom troma prstami a palcom je veľmi neisté. Aj keď si malíček prispôsobíte pri úchope pod telo, stále je to slabé. Jednoznačne odporúčam battery grip pre zvýšenie stability držania a lepšej ergonómie.
Optická konštrukcia: 17 členov v 12 skupinách
Počet lamiel: 9
Veľkosť závitu pre filtre: 72 mm
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 28cm
Rozmer: 78mm x 121mm
Hmotnosť: 810g
Stabilizácia: nie
Maximálny pomer zväčšenia: 1:4,3 (0,23 krát)
Bajonety: Sigma, Canon, Nikon,(Sony a Pentax v priebehu tohto roka)
Výkon
Hneď na úvod prezradím, že optická kvalita tohto objektívu je jednoducho excelentná. Vykreslenie detailov už od clony f1,8 sa len tak nevidí na objektívoch s premenlivou ohniskovou vzdialenosťou. A nielen na nich, ale aj na pevných sklách najvyššej triedy. Sigma sa im hravo vyrovná, a niekedy ich aj prekonáva. Ostrosť je na oboch koncoch vynikajúca od plne otvorenej clony a rastie až k clone f5,6. Potom začína mierne klesať. To klesanie je však stále nad hladinou perfektnej ostrosti. Darmo budem hovoriť o tom, aký je objektív ostrý, darmo budem dávať ukážkové fotografie, pokiaľ neurčím vzťažnú sústavu porovnaním s inými objektívmi, nebudete si vedieť ten rozdiel predstaviť.
Sigma 18-35 f1.8 HSM Art vs. Canon 35mm f2
Ako prvú vzťažnú sústavu som zvolil Canon 35mm, f2 a porovnal Sigmu na najdlhšom konci. Zaujímalo ma, či by sa táto pevná 35ka dala nahradiť testovacou Sigmou. Bolo by rozhodne pohodlnejšie nosiť jeden objektív, ktorými pokryje 35mm ohnisko a ide ešte k širšiemu ohnisku 18mm. Canon 35mm f2 som používal v slabom svetle na portrétiky. Jeho klasický motor síce vrčí do ďaleka, ale opticky mi vyhovoval, hlavne keď sa priclonil.
Pri porovnaní som neveril vlastným očiam. Už po otvorení fotografií vo Photoshope spravených Sigmou som videl, že snímky obsahujú obrovské množstvo detailov. So 100% zväčšením pri otvorenej clone oboch objektívoch sa zdalo, ako keby Canon fotil cez tenkú plastovú fóliu. Áno, až takýto rozdiel bol medzi týmito sklami. Canon začal byť ostrý až okolo clony f4. Pri Sigme som mal pocit, že fotografia je už doostrená tak, ako vyliezla z fotoaparátu. Naozaj neskutočný výkon.
Nasledujúce fotografie boli fotené zo statívu s telom Canon 1100D do formátu JPG, nastavenie STANDARD, bez úprav. Výrezy sú z oblasti blízko stredu fotografie. Uloženie z Photoshopu v 100% kvalite.
Canon 35mm, f2 nestačí ani zďaleka plne otvorenej Sigme.
Pre ukážku ešte pridávam výrez fotený s priclonenou Sigmou na f5,6. Tá ostrosť a neskutočné množstvo detailov vyzerajú naozaj tak, ako keby som fotografiu už v post procese doostril.
Sigma 18-35 f1.8 HSM Art vs. Canon 24-70mm f2.8L USM
Keďže som mal k dispozícii objektív Canon 24-70mm, f2,8 L USM (prvá verzia) porovnal som ohniská 24mm, 28mm, 35mm na oboch objektívoch pri clone f2,8. Veľmi ma zaujímala konfrontácia výstupov na ohniskách, ktoré sa kryli. Ako telo som použil špičkovú APS-C zrkadlovku Canon 7D. Toto telo sa už v kombinácii so Sigma 18-35mm lepšie drží v ruke. Ideálne s ergonómiou to však bolo až s nasadeným batery gripom. Po obrazových informáciách hladných 18 miliónov pixlov, natlačených na čipe 7Dečka, len tak ľahko nenakŕmite. Tu už potrebujete len tie najlepšie objektívy. Akákoľvek slabina prechodu svetla cez optickú sústavu je kruto vidieť na fotke.
Sklo z najvyššej rady, lemované červeným prúžkom, Canon 24-70mm f2.8L USM si veľa ľudí pochvaľuje pre svoje kvalitné výstupy po celej dĺžke už pri otvorenej clone. Nebudem dávať do článku výrezy všetkých ohnísk, pretože na všetkých to dopadlo zhruba rovnako ako na 24mm.
Testovacia fotografia bola nasnímaná s Canon 7D + Canon 24-70mm f2.8L USM pri f2.8 clone, ISO 100. Porovnávaciu fotografiu zo Sigmy nájdete pod článkom v galérii.
Sigma valcuje a zanecháva konkurenta o poriadny kus za sebou. Na počudovanie Canon nedokáže vykresliť niektoré miesta. Napríklad v oblasti strechy a vo vnútri okien sa zdá, že nie je žiadna štruktúra.
A teraz Sigma. Na miestach strechy a v oknách sa zrazu objavili detaily! Nech by som výstup z Canonu 24-70mm akokoľvek doostroval, takéto detaily by som nikdy nezískal. Jednoducho ťažko doostriť niečo, čo na fotografii nie je.
Sigma 18-35 f1.8 HSM Art vs. Canon 35mm f1.4L USM
Ak ste rozmýšľali, či by sa dala Sigma 18-35mm, f1.8 použiť na portréty, tak odpoveď je jednoznačné ÁNO. Dlhé ohnisko a clona okolo f2 vám zaručí nízku hĺbku ostrosti, rozmazané pozadie a miesta v hĺbke ostrosti budú ostré ako britva. Dokonca aj na ohnisku 18mm dokážete odpichnúť objekt od okolia. Podarí sa to síce len pri polpostave alebo detaile tváre. Nebude to také efektné, ale to široké ohnisko v kombinácii s nízkym clonovým číslom má tiež svoje čaro.
Canon má svoje 35mm L-kove pevné sklo s maximálne otvorenou clonou f1.4 za cenu 1400€. Dokáže sa Sigma za 700€ vyrovnať tomuto luxusnému sklu?
Po analýze fotografií môžem skonštatovať - nielenže sa vyrovná, ale ho na okrajoch aj predbehne. Pri rovnakej clone f1,8 je stred fotografie v podaní detailov vyrovnaný. Sigma sa mi však kvôli lepšiemu prenosu kontrastu zdá ešte o malý kúsok lepšia. Pri krajoch je to však jasne víťazstvo pre Sigmu.
Testovacia fotografia bola nasnímaná s Canon 7D + Canon 35mm f1.4L, USM pri f1.8 clone, ISO 100. Porovnávaciu fotografiu zo Sigmy nájdete pod článkom v galérii.
Rovnaký scenár sa opakuje až do hornej testovacej clony f8. Canon v strede skoro tak dobrý ako Sigma, ale Sigma na krajoch je omnoho lepšia. Áno, už je to tak. Zoom objektív na APS-C od Sigmy prekonáva v ostrosti aj dvakrát tak drahé pevné sklo Canon 35mm, f1.4L USM!
Sigma 18-35 f1.8 HSM Art vs. Canon 16-35mm f2.8L II USM
A prichádzame do posledného porovnania. Najviac podobné sklo svojim rozsahom k Sigme, je Canon 16-35mm f2.8L II USM za cenu 1400 €. Toto sklo bolo vyrobené v roku 2007.
Testovacia fotografia bola nasnímaná s Canon 7D + Canon 16-35mm f2.8L II USM pri f2.8 clone, ohnisku 18mm, ISO 100. Porovnávaciu fotografiu zo Sigmy nájdete pod článkom v galérii.
Stred fotografie je celkom identický. Oba objektívy pri clone f2.8 a ohnisku 18mm podávajú rovnaký výkon.
Pri kraji je to vyrovnané. Snáď mierne Canon 16-35mm zaostáva. Nie je to však nič dramatické.
Čo sa mi páči je fakt, že v tomto 18mm ohnisku je Sigma aj pri clone f1.8 super ostrá a dáva porovnateľné výsledky s Canonom pri f2.8, po celej fotografii.
Pri dlhšom ohnisku v strede a clone f2.8 má mierne navrch Sigma. Niet sa čo čudovať, keď v predchádzajúcom porovnaní dala dole aj Canon 35mm, f1.4L USM.
Aj keď v strede nie je taký jednoznačný rozdiel, kraje sú však opäť výraznou doménou Sigmy.
Canon 16-35mm f2.8L USM, prekoná Sigma dokonca aj pri clone f1.8.
Na vyšších clonových číslach sa nič zásadne nedeje. V strede je to vyrovnané a na krajoch Sigma mierne vedie. V celkovom súčte je Sigma jednoducho o kúsok lepšia, a to pri rozdiele f2.8 a f1.8 dokáže fotiť o polovicu kratším časom pri tých istých svetelných podmienkach. Sigmu nedokázal v kvalite obrazu poraziť ani špičkový Canon 16-35mm f2.8L II USM.
Protisvetlo a farebná aberácia
Sigma zvláda odlesky na vysokej úrovni. Bežné zábery v protisvetle boli poznačené reflexiami len sporadicky. Pri nižších clonových číslach sa vyskytovali menej ako pri vyšších. Aby som dosiahol poriadne prasiatka vo fotografii, musel som ich úmyselne vyhľadávať. Strata kontrastu pri fotení v protisvetle je minimálna, čo je ďalší plusový bod k dobru.
Chromatickú aberáciu som na fotografiách nezaznamenal. Aj keby sa vyskytovala, nie je to nič, čo by sa nedalo ľahko v grafickom editore odstrániť.
Vinetácia a geometrické skreslenie
Stmavnutie okrajov fotografie v dôsledku úbytku svetla, nepovažujem za niečo, čomu by sa dnes malo venovať viac pozornosti. Ľahké odstránenie tejto prirodzenej vlastnosti hlavne širokouhlých objektívoch v grafickom editore zvládne každý začiatočník. Objektív vykazuje najväčšiu vinetáciu na f1,8 pri 35mm ohnisku. Pri clone f4 už ju ťažko uvidíte a zmizne celkom pri f5.6. Na širokom ohnisku vinetácia mizne rýchlejšie a pri clone f3.5 po nej niet pamiatky.
Geometrické skreslenie pri reálnych fotografiách som žiadne nezaznamenal. A opäť musím spomenúť, že podobne ako aberácia to nie je nič závažné, s čím by si grafický editor neporadil.
Záver
Pre koho je Sigma 18-35mm, f1.8 HSM| Art určená? Určite len pre majiteľov zrkadloviek s APS-C čipom. Vysoká svetelnosť predurčuje použitie objektívu pri koncertoch, svadbách, reportážach a všade, kde je nedostatok svetla. Extrémna ostrosť nadchne krajinkárov pre svoje bohaté vykreslenie detailov. Objektív krásne zvládne portréty, rodinné fotografie a efektne vám rozmaže pozadie na najdlhšom ohnisku, kde už pri plne otvorenej clone získate brilantnú ostrosť. Tento objektív nesklame kvalitným výstupom a rýchlosťou ostrenia náruživého amatéra, ale ani náročného profesionála, ktorý využíva APS-C telo ako záložné. Určite by nemal chýbať v taške každého, kto chce fotiť s tým najlepším, čo súčasný trh ponúka.
Nadšených videografov trošku zamrzí absencia stabilizácie. Ak sa niekomu nebude pozdávať malý rozsah 18 až 35mm, pomyslite, že Sigma môže nahradiť v stajni Canon niekoľko pevných objektívov s ohniskami 20mm, 24mm, 28mm, 35mm. A pokojne si za tie ohniska dosaďte to najlepšie, čo v nich Canon ponúka. Za cenu 700€ je Sigma 18-35mm, f1.8 HSM|Art neskutočne dobrá voľba.