Nie je to objektív, ale drahokam (ďalej 85L). Tak sa často píše o tomto objektíve. Je to jeho vysokou cenou, alebo jedinečnosťou podávaného výkonu? Lacnejších alternatív je niekoľko, ale 85L sa napriek tomu predáva. Ako to už mám v mojich recenziách zvykom, spomeniem každý nedostatok aj vzhľadom na veľmi vysokú cenu.
Konštrukcia
Už pri prvom chytení do ruky je jasné za čo človek platí. Ešte viac, ako kvalita prevedenia prekvapí pri prvom kontakte hmotnosť tesne presahujúca kilogram. Je to riadny kus optiky a optickým sklom sa v tomto prípade nešetrilo. Ako býva pri L objektívoch zvykom dodržaný je vysoký štandard použitých technológii a kvalitného mechanického prevedenia. Objektív disponuje USM zaostrovaním, ktoré je tiché a oproti predchádzajúcej verzii 2x rýchlejšie, ale rýchlym sa nazvať nedá.
Predný člen objektívu sa pri zaostrovaní mierne vysúva z objektívu (cca 3mm), ale neotáča sa, takže použitie polarizačných a prechodových filtrov nepredstavuje problém. Drobné nedostatky sú absencia utesnenia proti prachu a vlhkosti. Slnečná clona je štandardne dodávaná k objektívu. Nemá bajonetové uchytenie, ako je to zvykom pri väčšine slnečných clon, ale nasadzuje a uvoľňuje sa dvoma západkami (s rovnakým uchytením clony som sa stretol pri Canon TS-E 90mm f/2.8).
V praxi
Primárnym určením 85L je portrét. Túto úlohu výborne zastúpi na všetkých Canon EOS zrkadlovkách s akýmkoľvek senzorom. Zaujímavosťou je, že 85L je na APS-C zorným uhlom a hĺbkou ostrosti ekvivalent 135mm F2 na fullframe (ten má polovičnú cenu). Ak dokáže 85L spraviť veľmi malú hĺbku ostrosti aj na APS-C, na fullframe je to pri menšej zaostrovacej vzdialenosti naozaj tenká hĺbka ostrosti, ktorá vyžaduje veľmi presné ostrenie. Metóda zaostri a prekomponuj je pri odclonenom objektíve nepoužiteľná. Pri blízkych portrétoch hĺbka ostrosti nepokryje ani jedno oko, ak zaostríte na zreničku, už mihalnice budú rozostrené a ak chcete mať vo fotografii ostré viac, ako rovinu ostrosti, čo je tenká ako papier budete musieť pricloniť. Otvorená clona je ale výborne použiteľná pri fotografiách celej postavy, kde chcete rozostriť rušivé pozadie.
85L na fullframe je výborné sklo pri interiérových portrétoch, dokážete do záberu dostať celú postavu aj v bežnom ateliéri. Hľadáčik fotoaparátu je pri takto svetelnom objektíve zreteľný aj v šere ateliéru.
Pri veľmi tesných portrétoch z blízka je na fullframe obmedzujúca minimálna zaostrovacia vzdialenosť 95cm, pre takéto príležitosti je vhodné mať po ruke medzikrúžok (alebo makro objektív).
Pri niektorých športoch môže spôsobovať pomalšie ostrenie problém. Mal som problémy pri spoločenských tancoch, kde sa páry pohybovali rýchlo po parkete. Na javisku, kde sa vzdialenosť účinkujúcich nemenila tak dramaticky to bolo bez problémov.
Fotografovaniu svadieb sa vyhýbam, ale keď sa inak nedá (aj tak by som bol svadobný hosť), tak 85L a 35L na dvoch fullframe telách plne pokryjú moje potreby na interiérovú reportáž (s občasným využitím 15mm fisheye).
Zaostrovanie
Extrémna svetelnosť si vyžiadala veľké šošovky v celej optickej trase objektívu. Veľké šošovky sa pri zaostrovaní presúvajú pomalšie, až veľmi pomaly. Rýchlosť preostrovania pripomína skôr kompakt ako zrkadlovku, ale pri portréte, kde sa medzi zábermi ostriaca vzdialenosť mení len minimálne to v praxi nepredstavuje problém. Pri rýchlejších športoch bola rýchlosť ostrenia už obmedzujúca a tu by lepšie poslúžila rýchlejšia f/1.8 USM verzia.
Pri manuálnom zaostrovaní je chod ostriaceho prstenca veľmi plynulý a má nezvykle dlhú dráhu na AF objektív. Je to dané tým, že prstenec nie je s optikou prepojený mechanicky, ale elektronicky a pri pootočení prstencom optikou pohybuje motor v objektíve. Vedľajším efektom, je, že pri vypnutom fotoaparáte, alebo ak objektív nie je nasadený na telo fotoaparátu nepreostríte. Osobne radšej tento objektív prenášam so zatiahnutým tubusom (zaostrenie do diaľky) aby som minimalizoval šancu poškodenia objektívu pri neopatrnej manipulácii.
Optická kvalita
Ostrý ako britva, úžasný kontrast, krásne hladký bokeh. Výborné výkony podáva aj na senzoroch s veľkým rozlíšením (5D mark II, 7D). Ako každý svetelný objektív, ani 85L nie je výnimkou a trpí pri otvorenej clone pozdĺžnou chromatickou chybou pred a za rovinou zaostrenia (zelené/fialové kontrastné hrany). Pri vyšších clonových číslach narastá hĺbka ostrosti a už aj tak výborný optický výstup sa ešte o chlp zlepší k úplnej dokonalosti.
Alternatívy?
Výber portrétnych objektívov pre Canon je naozaj široký, vynechám Carl-Zeiss objektívy (nemám odskúšané), 50mm objektívy (príliš krátke ohnisko) a telezoomy 70-200 a spomeniem len priamych konkurentov:
- Canon EF 85mm f/1.8 USM – zlomok ceny, mierne horšie optické vlastnosti, ale veľmi rýchle zaostrovanie. Veľa fotografov má popri 85L aj 85/1.8 pre prácu, kde potrebujú rýchlejšie ostrenie, alebo nižšiu hmotnosť.
- Canon EF 100mm f/2 USM – ako 85 f/1.8
- Canon EF 135mm f/2 USM – polovičná cena, iný zorný uhol a menšia svetelnosť, ale opticky tiež vynikajúci a navyše veľmi rýchlo ostriaci objektív.
- Sigma EF 85mm f/1.4 EX DG HSM – všetkými parametrami asi priemer medzi Canon 85/1.8 a 85/1.2L. Otázna je spoľahlivosť, kompatiblita a kusová variabilita.
- Samyang 85mm f/1.4 – s manuálnym zaostrovaním to pri takejto malej hlbke ostrosti je loteria, radšej si za podobnú cenu kúpte Canon 85/1.8 USM
- Canon TS-E 90 f/2.8 – nižšia svetelnosť, náročné manuálne zaostrovanie, ale tiež vynikajúci objektív vhodný na portréty a optimálna voľba pre produktovú fotografiu.
Záver
Optický výstup vynikajúci, kvalita spracovania, výborná. Len tá cena. Ale ak ju prehryznete, nebudete ľutovať, lepší 85mm portrétny objektív momentálne nenájdete. Negatívum je asi len hmotnosť a pomalšie ostrenie, ktoré sú daňou fyziky za extrémnou svetelnosťou pri zachovaní vynikajúcej optickej kvality.