Tento objektív spôsobil minulý rok pekný rozruch. Ďalší Tamron, ktorý by mohol zavariť profesionálnym objektívom Canon a Nikon. Tamronu SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD sa to podarilo a stal sa z neho hit. Po našej recenzii ho nestačili ani dodávať.
Prvý dojem
Maketu objektívu som videl už na Photokine 2014. Bola však ukrytá vo vitrínke za sklom a tak som si ho nemohol poriadne obzrieť. Už ho však mám na redakčnom stole a na pár dní je len môj. Dizajnovo sa trochu podobá na Nikkor AF-S 14-24/2,8 G. Dokonca aj krytkou. Telo ale nie je tak výrazne tvarované. Je to mohutný a ťažký objektív, ktorý mám problém oblapiť. Konštrukcia je solídna, nič nehrká, chod zoomového prstenca je mierne tuhší, ale bez zadrhávania. Dávam dole veľkú krytku, mimochodom kvalitnejšie skonštruovanú ako je tá u Nikonu. Vykukne na mňa veľká predná šošovka udomácnená uprostred pevnej tvarovanej slnečnej clony. Pri zoomovaní sa predný člen pohybuje v rozsahu cca 2 cm. Vypuklosť šošovky neumožňuje použiť filtre.
Po nasadení na Nikon D800E musím priznať, že objektívu to pristane lepšie ako originálu. Bez „načančaných“ zlatých ozdôb pôsobí serióznejšie.
Zadný člen je vysunutý až na okraj kovového bajonetu, ktorý lemuje gumové tesnenie. Držiak na malé želatínové filtre tu nenájdete. Prekvapila ma zadná krytka, ktorá je veľmi robustná. Prstenec zoomu je dostatočne široký a je umiestnený v prednej časti objektívu. Je kvalitne pogumovaný s vrúbkovaním. Prstenec manuálneho zaostrovania je bližšie k telu fotoaparátu. Zaostruje sa bez priameho mechanického prepojenia, tzv. “by wire”. Zaostrenú vzdialenosť možno sledovať na stupnici. Na preostrenie celého rozsahu stačí štvrť otáčky. Na objektíve sa nachádzajú dva prepínače. Prvým je AF/MF a druhým sa aktivuje a deaktivuje optická stabilizácia obrazu.
Konštrukcia
Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD je superširokouhlý transfokátor navrhnutý pre plnoformátové zrkadlovky Canon, Nikon a Sony. SP v označení zaraďuje objektív do najvyššieho radu objektívov Tamron, Di označuje optimalizáciu pre digitály. VC je skratkou pre redukciu vibrácií, čiže optický stabilizátor obrazu. No a nakoniec USD je označenie ultrazvukového zaostrovacieho motorčeka.
Porovnanie eBAND a bežnej antireflexnej úpravy.
Rozsah objektívu je 15-30 mm, čo na plnoformátovom fotoaparáte znamená uhol záberu 110°32-71°35’. Svetelnosť F2.8 je konštantná v celom rozsahu ohnísk. Optickú sústavu tvorí 18 šošoviek v 13 skupinách. Použitých je niekoľko LD členov, jeden Molded-Glass asferický a dva XGM (eXpanded Glass Molded) asferické elementy.
eBAND a BBAR antireflexná úprava znižuje riziko vzniku reflexov, zabezpečuje lepší prenos kontrastu a farieb.Fluorínová povrchová úprava nahrádza ochranný filter predného člena, odpudzuje prach a tekutiny a uľahčuje čistenie. Clona je 9-lamelová s kruhovým otvorom. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 28 cm, mierka zväčšenia 1:5. Hmotnosť objektívu je 1,1 kg, rozmery 98.4 x 145 mm. Vyrába sa v prevedení s bajonetom Canon EF-mount, Nikon F-mount a Sony A-mount.
Telo objektívu má valcový tvar.
Prstence sú s gumenou protišmykovou úpravou.
Predný optický člen je vypuklý, preto ho chráni pevná slnečná clona a naviac
sa pred neho nedá nasadiť filter.
Vyššie prepínač AF/MF, nižšie prepínač optickej stabilizácie VC.
Nechýba orientačná stupnica zaostrenej vzdialenosti.
Bajonet je samozrejme kovový, okolo neho je tesnenie.
Detail kvalitne vyhotovenej krytky, ktorá sa nasadzuje na slnečnú clonu.
Objektív v praxi
Objektív som testoval v kombinácii s Nikonom D800E. Takmer 3 kilogramy mi dávali zabrať. Pomaly si pri čoraz častejšom používaní CSC fotoaparátov začínam odvykať. Rýchlosť zaostrovania je veľmi dobrá, prstenec zoomu je mierne tuhší a hlavne stále som ho chcel otáčať do druhej strany.
Veľkým plusom objektívu je optická stabilizácia obrazu. Tá dovoľuje používať dlhšie časy a fotiť za horších podmienok bez statívu. Profík by mal statív používať, ale niekedy to nejde. Napr. v kostole môžete byť radi, ak je tam vôbec povolené fotografovať. Stabilizácia vám umožňuje viac cloniť alebo nezvyšovať zbytočne citlivosť sprevádzanú nárastom šumu.
Kvalita
Superširokouhlé objektívy často sprevádzajú všetky známe chyby objektívov. Optická konštrukcia je komplikovaná, treba riešiť množstvo problémov. S chybami si napriek tomu konštruktéri poradili výborne. Sférické skreslenie je na takto širokouhlý objektív veľmi dobre korigované. Rovnako aj vinetácia.
Na ohnisku 15 mm je viditeľné súdkovité skreslenie, nijako dramatické. Pri zoomovaní na dlhšie ohniská sa rýchlo mení na poduškovité. Opäť nie príliš výrazné. Ako sa pozerám na fotografie, zapnúť korekciu skreslenia treba len málokedy. V galérii sú všetky fotografie bez korekcie a tak to môžete posúdiť sami.
Chromatická chyba je pozorovateľná v krajoch obrazu, prejavuje sa fialovými líniami, nie je ale nijako veľká a v RAW konvertore ju ľahko odstránite.
Ku krajom obrazu sa objavuje chromatická chyba.
Na najširšom ohnisku objektívu treba pracovať opatrne, strážiť si uhly a perspektívu.
Nie je to objektív pre neskúsených začiatočníkov.
Veľká vypuklá predná šošovka vzbudzuje obavy z reflexov, eBand coating antireflexná úprava funguje veľmi dobre a tak sa veľkých reflexov nemusíte obávať. Pri slnku v zábere alebo blízko okraja sa reflexy objavujú, ale sú až na výnimky malé. Nemusíte sa obávať ani ghostingu. Výborný je prenos kontrastu.
Veľká vypuklá predná šošovka a celkovo náročná stavba objektívu v spojení so zdrojom svetla v blízkosti okraja obrazu, dávajú vzniknúť reflexom. Vzhľadom na typ objektívu sú reflexy malé.
Väčšinu bude zaujímať najmä ostrosť. Tá je výborná v celom rozsahu. Pokles ostrosti smerom k rohom je pozvoľný, ale aj tam je ostrosť prekvapujúco dobrá. Žiadne “vazelínové” rohy sa nekonajú. Vďaka vyrovanému výkonu môžete používať aj najkrajnejšie ohniská. Najlepší výsledok je dokonca okolo 15 mm.
Extrémny uhol záberu, výborná ostrosť, malé sférické skreslenie.
Sen každého fotografa architektúry a krajiny.
Reportážne využitie objektívu tiež svedčí.
Príjemná je najkratšia zaostrovacia vzdialenosť. Objektív zvláda aj fotenie detailov, kde sa prejaví jeho svetelnosť na rozostrení pozadia. Bokeh je pekne krémový, akoby ste ani nefotili širokouhlým objektívom.
Pri snímaní detailov si objektív počína nadpriemerne dobre. Prekvapuje pekným bokehom.
Tu sa už malá hĺbka ostrosti neukáže, ani pri clone f/2.8.
Schopnosť výraznejšie rozostriť pozadie sa ale rýchlo vytráca s rastúcou vzdialenosťou od hlavného objektu.
Pri 2-3 metroch nepomôže svetelnosť F2.8, ani to, že fotíte plnoformátovou zrkadlovkou. Hĺbka ostrosti je už veľká, rozmazanie pozadia sa nekoná. To u superširokouhlého objektívu ani nikto nečaká, veľká DOF je naopak jeho výhodou a poväčšinou bude fotograf cloniť na f/11 - f/13.
Superširokouhlé objektívy zvyknú naťahovať objekty umiestnené v rohoch obrazu. Nejeden urobí z človeka mimozemšťana s enormne deformovanou hlavou. Testovaný Tamron nie je ten prípad, samozrejme prejaví sa zvýraznením perspektívy a treba si na to dávať pozor. U širokouhlého objektívu musíte komponovať precízne, inak sa vám všetko ľahko rozlieta.
Konkurencia
V čase recenzie bola priemerná MOC 1290,- €. Práve kvôli nej to nebude mať ľahké. Nie že by to nezodpovedalo kvalite a parametrom. Suma je to nemalá a meno Tamron nepatrí medzi najzvučnejšie.
Canon EF 11-24/4 L USM je bez pár drobných za 3000,- €. To je suma, ktorá je privysoká aj pre mnohých profesionálov. Konkurentom je skôr EF 16-35/2.8 L USM II, ktorý je len o stovečku drahší a umožňuje bezproblémové použitie filtrov. Pokiaľ natrafíte na Canon Casback, bude ešte lacnejší.
Nikon AF-S 14-24/2,8G sa stal rýchlo legendou, bežne je dostupný za cca 1600,- €. A to nie je veľký cenový rozdiel. Tu dá asi väčšina prednosť osvedčenému originálu a tri stovky doplatí.
Sony 16-35mm f/2.8 ZA Carl Zeiss T* zoženiete najlacnejšie málo pod 1700,-€, skôr ale drahšie. Tu už cenová úspora vyzerá byť zaujímavejšia.
Plusy a mínusy
+ rozsah a svetelnosť
+ optická stabilizácia
+ kvalita spracovania
+ utesnenie
+ malé sférické skreslenie a vinetácia
+ výborná ostrosť
- cena
- veľkosť a hmotnosť
- chromatická chyba v rohoch obrazu
- nemá závit pre filter
Záver
Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD je vydarený objektív, ktorý uspokojí aj veľmi náročných fotografov vlastniacich zrkadlovky s vysokým rozlíšením. Podáva profesionálny výkon. Rozsah objektívu je praktický, páči sa mi, že nekončí na 24 mm. Vďaka tomu je univerzálnejší a netreba tak často meniť objektívy. Osobne svetelnosť F2.8 u širokáča nevyužijem, ale ak by som fotil reportáže, svadby, firemné akcie, určite by som ju využil aj s optickou stabilizáciou obrazu.
Objektív nemá výraznejšiu slabinu. Výborná ostrosť, dobre korigované sférické skreslenie i vinetácia, malá chromatická chyba. Reflexy sa sem tam objavia, nie sú veľké, dajú sa dobre retušovať. Popravde by som očakával, že to bude horšie.
Mínusom objektívu je nemožnosť používať filtre. To je dôvod, prečo som napr. vymenil Nikon 14-24 za Nikon 16-35. V krajine viac využijem filtre, ako vyššiu svetelnosť. Už sa na internete objavil držiak na filtre, manipulácia s ním nebude jednoduchá a cena nie je ľudová.
Objektív to nebude mať ľahké, cenový rozdiel oproti originálom nie je veľký. Priaznivejšia cena bývala vždy najväčším lákadlom neoriginálnych objektívov. Tu tomu tak nie je a objektív tak musí presviedčať svojou kvalitou. Psychologická výhoda je tu na strane originálov. Cena stlačená na 999,- € by určite posilnila kúpychtivosť potencionálnych zákazníkov.
Tamron uzatvára svoje portfólio profesionálnych transfokátorov pre plnoformátové zrkadlovky. Fotografom ponúka rozsah od 16 do 600 mm. Až ma to prekvapilo, čo máme od Tamronu k dispozícii. Majitelia plnoformátových zrkadloviek sa môžu kompletne vybaviť objektívmi Tamron a z hľadiska kvality neurobia chybu. Aj ja by som ho bez váhania zaradil do svojej výbavy. Otázne je, čo všetko objektív vydrží. To sa ale ukáže pri dlhodobom používaní a nie dvojtýždňovom testovaní.
Tamron naviac po registrácii poskytuje predĺženú 5 ročnú záruku.