Zaujímavý počin urobila Sigma, pretože ako prvý tzv. tretí výrobca optiky, predstavila objektívy pre CSC fotoaparáty. Zatiaľ ide len o dva objektívy s ohniskom 19 a 30mm, ktoré sú určené pre Sony NEX a Micro 4/3 systém Olympusu a Panasonicu. Na APS-C mirorlessoch. Sony majú po prepočte 28,5 (reportážny širokouhlý objektív) a 45mm (užitočný základný objektív). Ak ich nasadíte na Olympus alebo Panasonic dostanete zdanlivo menej zaujímavé a dosť nezvyčajné ohniská 38mm a 60mm . Napriek tomu ide o zaujímavé novinky práve pre Micro 4/3 systém. Prečo si to myslím, vám vysvetlím nižšie.
Jednoduchý dizajn a malé rozmery sú šité pre Micro 4/3 systém.
Zaujímavá cena
Pri prvom prečítaní špecifikácie som si pomyslel, že toto snáď Sigma nemyslí vážne, čo sú to len za ohniská? Veď to nie je ani ryba ani rak! Najmä na Micro 4/3 systéme. Svetelnosť F2,8 tiež nie je úplne najlepšia, hodnota F2 by nás istotne potešila viac. Navyše som si nebol istý či Sigma dokáže vyrobiť ostrejšie objektívy ako už ponúka Olympus alebo aj Panasonic. Jediné čo ma zaujalo bola priaznivá cena. Na túto tlačovú správu som hneď po jej zverejnení zabudol a nebyť ponuky Sigmy, asi by ma ani nenapadlo ich testovať. Pri testovaní došlo navyše k vzácnej zhode, pretože sme mali práve v tom čase v redakcii súčasný High-End v Micro 4/3 systéme a to nový Olympus OM-D E-M5.
Výrobca nič nezanedbal, nezabudol ani na kovový bajonet.
Konštrukcia
Oba objektívy sú si veľmi podobné, prevedením konštrukciou a fungovaním, preto o nich môžem písať akoby som písal o jednom. Objektív je od výrobcu zabalený v malej škatuli v tvare kocky so stranou cca 10cm. Príde priamo v textilnom puzdre, pri modeli s 19mm ohniskom dokonca dostanete aj slnečnú clonu. Zaujímavosťou sú voľne uložené AF členy v oboch objektívoch, preto ak je fotoaparát vypnutý, tak objektív jemne hrká. Objektív hrká aj vtedy, ak nie je nasadený na aparáte. Chod zaostrovacích prstencov je hladký a na objektívoch nič z konštrukčnej stránky nepôsobí lacným alebo nekvalitným dojmom.
Objektívy sú ako dvojčatá a to nielen konštrukciou, ale aj obrazovo.
K obom sklíčkam sú púzdra v základnej výbave.
Zaostrovanie
Oba objektívy majú špeciálne ultrazvukové motory, zaostrovanie je bezhlučné a je veľmi rýchle. Rovnako rýchle ako napríklad AF M. Zuiko 45mm F1,8. Manuálne zaostrovanie je vyriešené obvyklým elektronickým prevodom, takže nie je úplne pohodlné. Je však normálne dobre použiteľné na statické scény. MF nie je žiadne utrpenie...
Sigmy majú pekný dizajn, ktorý pekne pasuje k OM-D.
Mali sme prvé kusy objektívov a tiež aj telo OM-D bolo z prvej várky, preto sa pravdepodobne fotoaparát zapínal o niečo dlhšie (namiesto okamžitého štartu, štart trval cca 1 až 2 sekundy). Možno bude treba nový firmvér, každopádne nie je to nejako obmedzujúce alebo nepríjemné. Ak je fotoaparát len v režime spánku tak sa po stlačení spúšte preberie automaticky.
K 19mm objektívu je v balení aj slnečná clona.
Obrazová kvalita
Tak ako už mnohí viete, nový objektív M.Zuiko 12-50mm, je utesnený, praktický a dobrý aj na video, no z obrazovej stránky je skôr dobrý ako vynikajúci. Ak chceme naozaj super špičkovú kresbu potrebujeme skôr pevné ohniská. Testované Sigmy na novom 16Mpx. senzore excelovali. Opticky o niečo vyrovnanejšou kresbou sa môže pochváliť 19mm F2,8 model. Rozdiel bolo jemne cítiť, najmä pri kresbe až do rohov. Objektívy pre peknú kresbu v ploche až do rohov treba pricloniť na F4-5,6, vtedy priam zaspieva ich obraz kvalitou. Toľko detailov som dostal asi len z M.Zuiko 45mm F1,8. Pri kontrole obrázkov v Lightroom 4.1 som s potešením zistil, že Adobe už má podporu týchto objektívov. Preto pri vyvolávaní RAW postačí jeden klik myšou pre odstránenie monochromatickej aberácie a skreslenia.
Aj 19mm objektív môže mať pekný bokeh, najmä ak zaostrujete na kratšie vzdialenosti.
S 30mm ohniskom si už zafotíte aj v ateliéri. Na portréty typu iba hlava, to však nebude vhodný kandidát.
Objektívy nemajú problém ani s kresbou na kratšie vzdialenosti.
Krásny bokeh a farby
Vyzdvihnúť by som chcel kontrast a krásne podanie farieb pri oboch objektívoch. Kontrast je lepší ako pri zoomoch alebo aj pri M.Zuiko 45mm F1,8 objektíve. Okrem toho majú sklíčka veľmi príjemný, jemný bokeh, ktorý oceníte pri portrétoch a detailoch.
Okrem kresby sú veľmi pekne podané aj farby.
Objektívy majú vo všeobecnosti problém pri zaostrovaní na veľmi krátke vzdialenosti, kedy majú často mäkšiu kresbu a slabší kontrast a to niekedy aj tie najdrahšie modely. V prípade dvojice týchto Sigiem tomu tak nie je, sú pekne ostré aj pri detailných záberoch a nízkych clonových číslach.
Takmer bez chyby?
Záverom mi ostáva odporučiť tieto objektívy všetkým tým, čo majú hlbšie do vrecka, nevadí im ohnisko 60mm a chcú mať pritom pekný ostrý objektív. Okrem zvláštnych ohniskových vzdialeností na Micro 4,/3 senzoroch vlastne nemajú žiadnu viditeľnú chybu. Materiálovo, konštrukčne a ani dizajnovo im nie je v tomto segmente čo vyčítať. Osobne by som volil kombináciu napríklad Sigmu 19mm F2,8 ako doplnok ku základnému zoomu (na reportáž a enivormentálne portréty, interiér) a Olympus M.Zuiko 45mm F1,8 (portréty a detaily). Takto by som mal pokryté vlastne 38mm a 100mm ohnisko. Treba však tiež povedať, že aj 30mm objektív (ekv. 60mm) má svoje čaro, pretože tak neskresľuje perspektívu a v interiéroch sa môže hodiť viacej ako 45mm ohnisko (ekvivalent až 90mm).
Obom recenzovaným objektívom Sigma pre Micro 4/3 systém sme udelili TIP redakcie.