Hore

Váránasí

Jedno z najstarších miest na svete, najposvätnejšie miesto pre hinduistov. Miesto, kde sa nachádza jedna z najznámejších riek nielen Indie ale aj sveta. Miesto, kde zažijete pravú Indiu a život ako málokde inde. Toto všetko je Váránasí.

Trochu histórie a základné údaje o meste

Váránasí sa nachádza v oblasti Indie, ktorá sa nazýva Stredná India, na rieke Ganga 286 km juhovýchodne od Laknaú. Mesto tvorí samostatný okres a je aj správnym mestom. Počet obyvateľov s prehľadom presahuje dva milióny.

Mesto je údajne jedno z najstarších miest na svete, niekde sa udáva aj ako najstaršie mesto na svete. Určite sú aj staršie mestá, ale žiadne nie je „žijúcim“ do súčasnosti. Mesto má údajne cez 3000 rokov a od minulosti sa skoro vôbec nezmenilo. Hlavným lákadlom pre turistu, ale aj pre Inda, je náboženstvo.


Panoráma Váránasi.

Mesto plné náboženstva

Váránasí je najposvätnejšie miesto pre hinduistov a a je čiastočne posvätné aj pre budhistov. Budhistov je tu ťažšie spozorovať, pretože posvätnejším miestom je Sárnath, ktorý sa nachádza kúsok od Váránasí, každopádne je to jedno z miest, kde sa Budha zastavil pri svojom putovaní. Pre hinduistov je to niečo ako pre nás Vatikán alebo Jeruzalem. Nábožensky sa jedná o mesto boha Šivu, ktorý tu podľa legiend pobýval. A keď sa spojí najvyššie božstvo hinduistov a najposvätnejšia rieka hinduistov, Ganga, vznikne miesto ako toto. Každý hinduista sa sem snaží aspoň raz za život dostať. Konajú sa tu náboženské rituály, ktoré vykonávajú Svätý muži a „kňazi“ a tieto rituály sa vykonávajú pri Gange a v ghátoch, čo sú niečo ako chrámy, kláštory a súčasne slúžia aj ako ubytovanie pre pútnikov.


Gháty.

Celkovo tu je týchto ghátov približne 90 a tiahnu sa 6km popri Gange. Od ghátov do Gangy vedú zvyčajne schody. Sú veľmi rozmanité, ale najznámejšie sú Dašášvamédha ghát, Darbhanga ghát, Manikarnika ghát. Manikarnika ghát je súčasne aj krematórium, kde sa ľudia spaľujú na hranici..


Dašášvamédha ghát.


Darbhanga ghát.


Jeden z dvoch ghátov, kde sa spaľujú mŕtvoly, tento je pre chudobných Indov, lebo sa spaľujú v peci.

Život

Pre všetkých návštevníkov je najfascinujúcejší život, ktorý sa tu odohráva. Ľudia vykonávajúci náboženské rituály, kúsok ďalej sedí Svätý muž, vedľa sa mladý muži kúpu a skáču do gangy, pohľad vám skĺzne na druhú stranu, kde miestna žena perie bielizeň a vedľa nej sa postarší muž kúpe s byvolmi vo vode. Človek sa zahľadí aj na druhú stranu rieky. Tu vidí rybárov a veľa lodičiek. Úplne v pozadí vidíme starý most z koloniálnej éry, po ktorom práve ide vlak. Ako sa človek díva a sleduje okolitý život otravujú ho miestny, ponúkajú mu kvety, deti zas pohľadnice a rybári zvezenie po Gange. Toto je to čo každý čaká od tohto miesta a to aj dostane. Krásne sú aj uličky ktoré vedú z mesta ku Gange a ghátom. Nie je tu zas nič výnimočne vidieť opice, jašterice a ďalšie zvieratá.


Svätý muž.

Postrehy, rady a záver

Váránasí je jedno z miest, ktoré v Indii nesmiete minúť, povedal by som, že to je povinnosť. Je to naozaj pôsobivé miesto. Je tu dobré spojenie, my sme sem cestovali vlakom asi 12 hodín z Dílí. Nachádza sa tu ale aj vnútroštátne letisko a cesta autom by mala byť tiež bezproblémová. Centrum mesta nie je ničím zaujímavé a je také ako všade inde v indických mestách. Predošlý text znel idylicky a pekne, ono to tak je, ale všetko má aj svoje temnejšie stránky. Tak tento život je pôsobivý, ale s pokojným srdcom môžem povedať, že to je aj jeden veľký hnus. Tečú tu splašky, všetko sa leje do Gangy, nie je nič výnimočné vidieť plávať tu mŕtvolu, smrad a puch sa šíri všade. Pri mojich cestách rôznymi kútmi sveta toto bolo najnáročnejšie miesto na psychiku. Ohľadom prespatia je možné dokonca zadarmo prespať v ghátoch alebo v miestnych hoteloch v centre mesta, nie sú drahé.

Ohľadom fotografovania som nemal žiaden problém, ľudia si vás nevšímajú, ale počítajte  s tým, že sa tu vykonávajú náboženské rituály a teda pokiaľ vás požiadajú, aby ste nefotografovali, nerobte to. Jedno z citlivejších miest je ghát, kde sa na hranici spaľujú mŕtvoly. Nejdem hovoriť nič o etike, ak sa na to dívate tak, že fotografujete miestny kolorit a život, rituály, myslím, že na tom nič nie je. Väčšinou vás, ale nenechajú fotografovať a ak áno za dosť veľké peniaze, od nás chceli približne 15 eur za fotku (tak pre príklad v meste ste sa najedli za 1 euro), vedia, že pre cudzincov je to veľké lákadlo. Ja som nefotil...

Na záver sa nechcem opakovať, len napíšem, že Váránasí stojí za návštevu, cestovateľa ale aj fotografa...

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Milstar
2011-06-07 10:52:26
Veľmi pekné zábery, iste budem rozmyšlať sa tam pozrieť. Myslím, že z Viedne lieta Emirates cez Dubaj do viacerých destinácii Indie.
 
Big Lebowski
2011-06-07 11:17:18
Rád som si prečítal a pozrel fotky.
 
Marek Janicko
2011-06-07 11:40:31
Zaujimave, ze tam niekoho laka. Ja mam rad historiu a zaujimave veci, ale ked sa tak zahladim na hoc ktory zaber, tak nevidim absolutne nic co by ma malo lakat. Vsade elektricke kable, stlpy, grafity v podobe reklam, krajina evidentne bez hygieny, ...

V podstate stacilo by nabrat odvahu a ist do hoc ktorej ciganskej kolonii na Spisi a clovek ma zaberi a zazitky o ktorych moze rozpravat na hodiny a naklady evidetne rovnake co sa tyka poplatku za fotenie. Plus predpokladam, ze bezpecnost v Indii a v ciganskej kolonii je na rovnakej urovni.
 
istvic
ocenenie redakciou 2011-06-07 12:06:31
príspevok od: Marek Janicko
Zaujimave, ze tam niekoho laka. Ja mam rad historiu a zaujimave veci, ale ked sa tak zahladim na hoc ktory zaber, tak nevidim absolutne nic co by ma malo lakat. Vsade elektricke kable, stlpy, grafity v podobe reklam, krajina evidentne bez hygieny, ...

V podstate stacilo by nabrat odvahu a ist do hoc ktorej ciganskej kolonii na Spisi a clovek ma zaberi a zazitky o ktorych moze rozpravat na hodiny a naklady evidetne rovnake co sa tyka poplatku za fotenie. Plus predpokladam, ze bezpecnost v Indii a v ciganskej kolonii je na rovnakej urovni.
velmi sa mylis ..co sa tyka bezpecnosti,treba len dodrziavat elementarne pravidla a budes v pohode..stravil som tam skoro pol roka a nemal som ziadny problem
 
Milstar
2011-06-07 12:13:02
príspevok od: istvic
velmi sa mylis ..co sa tyka bezpecnosti,treba len dodrziavat elementarne pravidla a budes v pohode..stravil som tam skoro pol roka a nemal som ziadny problem
Teraz som si precital, ze si tam bol pol roka. Urcite mas pripravene zabery z tohto putovania.
Nemal si problemy s obyvateľmi a co tak jedlo ?
 
istvic
ocenenie redakciou 2011-06-07 12:26:41
príspevok od: Milstar
Teraz som si precital, ze si tam bol pol roka. Urcite mas pripravene zabery z tohto putovania.
Nemal si problemy s obyvateľmi a co tak jedlo ?
ja som tam bol uz davnejsie a nestal som sa otrokom fotoaparatu,pretoze tam by si mohol stravit cely zivot a fotit staleuzasne vyjavy,,stacilo by sa posadit na stolicku v nejakej rus ej ulici a cvakas cele dni ako zbesily..fotil som iba na diakove filmy,za pol roka mozno nejakych desat kusov,,bohate mi to staci aj do dnesneho dna..
cestovali sme do Indie po zemi,cez Balkan do Istambulu,odtial bussom 50 hodin do Theranu v Irane,stade zase na hranice s pakistanom,vlak do Quetty v Baludzistaneprihranicne oblasti s Sfganstanom,ziadny problem..stade vlakom do Lahore a sup do Indie..cim divokejsia oblast,tym narazis na lepsich ludi..samozrejme treba dodrziavat zakladne pravidla bezpecnosti,nesvietit na ulici ako americky turista,nevesat si na krk tri fotaky s dlhymi sklami,nedoverovat kazdemu ,kto ta oslovi a treba mat aj urcite stastie..ale v podstate vsade v pohode..stale vravim,ides do japonska alebo Thajska ,tak ides do exotiky,ale ked ides do Indie,ides na Mars.,,taky rozdiel je to..
co satyka jedla,plati pravidlo jedz iba to co je prevarene,upecene,osmazene,ale sa to da osupat..darmo sa budes ockovat proti dvadsiatim chorobam,na beton dostanes dvadsiatu prvu..ja som schudol 16 kilo,kamaratka co bola s nami pribrala tri..takze je to aj o tom ako sa s tym vysporiada tvoj traviaci system..jedlo je neuveritelne lacne,zvlast ked sa stravujes na ulici..
 
Milstar
2011-06-07 12:43:55
príspevok od: istvic
ja som tam bol uz davnejsie a nestal som sa otrokom fotoaparatu,pretoze tam by si mohol stravit cely zivot a fotit staleuzasne vyjavy,,stacilo by sa posadit na stolicku v nejakej rus ej ulici a cvakas cele dni ako zbesily..fotil som iba na diakove filmy,za pol roka mozno nejakych desat kusov,,bohate mi to staci aj do dnesneho dna..
cestovali sme do Indie po zemi,cez Balkan do Istambulu,odtial bussom 50 hodin do Theranu v Irane,stade zase na hranice s pakistanom,vlak do Quetty v Baludzistaneprihranicne oblasti s Sfganstanom,ziadny problem..stade vlakom do Lahore a sup do Indie..cim divokejsia oblast,tym narazis na lepsich ludi..samozrejme treba dodrziavat zakladne pravidla bezpecnosti,nesvietit na ulici ako americky turista,nevesat si na krk tri fotaky s dlhymi sklami,nedoverovat kazdemu ,kto ta oslovi a treba mat aj urcite stastie..ale v podstate vsade v pohode..stale vravim,ides do japonska alebo Thajska ,tak ides do exotiky,ale ked ides do Indie,ides na Mars.,,taky rozdiel je to..
co satyka jedla,plati pravidlo jedz iba to co je prevarene,upecene,osmazene,ale sa to da osupat..darmo sa budes ockovat proti dvadsiatim chorobam,na beton dostanes dvadsiatu prvu..ja som schudol 16 kilo,kamaratka co bola s nami pribrala tri..takze je to aj o tom ako sa s tym vysporiada tvoj traviaci system..jedlo je neuveritelne lacne,zvlast ked sa stravujes na ulici..
No škoda, že si nemal digital.
 
tomasGalajda
2011-06-07 14:00:31
skvelé fotky, dobré čítanie
mňa potešila fotka svätého muža vedľa ktorého bol posvätný nápoj pre dnešné deti
určite je to skvelé miesto...ako auto napísal či už pre cestovateľa ale aj fotografa....
tie splašky....a smrad...je to asi o kulture....neviem....nie je to podstata miesta.
 
Samantha
2011-06-07 14:35:13
super, najviac sa mi paci foto s chlapom, co "plava" medzi dobytkom.
 
DjLuke9
2011-06-07 14:44:18
príspevok od: Marek Janicko
Zaujimave, ze tam niekoho laka. Ja mam rad historiu a zaujimave veci, ale ked sa tak zahladim na hoc ktory zaber, tak nevidim absolutne nic co by ma malo lakat. Vsade elektricke kable, stlpy, grafity v podobe reklam, krajina evidentne bez hygieny, ...

V podstate stacilo by nabrat odvahu a ist do hoc ktorej ciganskej kolonii na Spisi a clovek ma zaberi a zazitky o ktorych moze rozpravat na hodiny a naklady evidetne rovnake co sa tyka poplatku za fotenie. Plus predpokladam, ze bezpecnost v Indii a v ciganskej kolonii je na rovnakej urovni.
Bezpecnost je uplne ina... v Indii som nikdy nemal pocit strachu alebo podobne, pravzee ako cudzincovi sa ti snazili vojst v ustrety... s poriadkom je to poodbne,a le to je uz miesty kolorit
 
Azimut
2011-06-07 16:10:33
Súhlasím so Snakem,fakt tam nevidím nič,čo by ma tam lákalo, vidím jedno špinavé otlčené mesto.Ale ďakujem autorovi za článok,rád si prečítam,ako žijú ľudia inde vo svete.
 
istvic
ocenenie redakciou 2011-06-07 16:36:37
príspevok od: Azimut
Súhlasím so Snakem,fakt tam nevidím nič,čo by ma tam lákalo, vidím jedno špinavé otlčené mesto.Ale ďakujem autorovi za článok,rád si prečítam,ako žijú ľudia inde vo svete.
myslim,ze pre zvedaveho cloveka moderneho typu je India zasnubena zem..nehovoriac o fotografovi
 
DjLuke9
2011-06-07 16:49:46
príspevok od: Azimut
Súhlasím so Snakem,fakt tam nevidím nič,čo by ma tam lákalo, vidím jedno špinavé otlčené mesto.Ale ďakujem autorovi za článok,rád si prečítam,ako žijú ľudia inde vo svete.
Tieto miesta nie su o pamiatkach ako je napriklad Koloseum, rozne zamky a chramy... aj ked v Indii maju taketo stavby ktore schovaju, Louvre, Neuschwanstein alebo Spisky hrad do malicku, velkolepe a nadherne, ale tieto miesta su hlavne o zivote tychto ludi, nabozenstve a atmosfere miesta...

Fotky mozno naozaj posobia len ze tam je spina, bordel a osarpane budovy (poznamka: tie budovy maju aj 2 tisic rokov), co fotky aj zachytili, ale fotky aj ukazuju ze tam to je ,,inak,, ako u nas a o to na tomto mieste ide...

Takto isto to moze brat hociktory clovek na svete, napriklad preco by mal chodit do Bratislavy? vsak to je len mesto kde su pomalovane budovy bezcennne pamiatky a par modernych budov... A takto mozeme pokracovat... Tieto miesta su o zivote , inom ako mame my... a tie budovy su len bonus... aj ked su fascinujuce (je zaujimave pozorovat ako ludia zuju v podstate stale rovnako a v budovach ktore su neksutocne stare). Ale o tom je to cestovanie, spoznat aj inu kulturu...
 
DjLuke9
2011-06-07 16:55:16
Aby to tak nevyznlo ze tu chcem presviedcat niekoho o tomto mieste... fotopoint mylsim povedal vsetko a je na kazdom ci ho miesto zaujme alebo nie a mylsim ze ked sa niekomu nepaci je to v poriadku, kazdy inkrinuje k niecomu (mne to je len jendo, neorbim rozdiel, toto miesto, hory, tatry, alpy, Bratislava, vsade je nieco pekne a zaujimave) inemu a pretoze vsetko nieco stoji (ci peniaze alebo cas) tak si musime vybrat kam pojdeme a ked ma niekdo radsej divoku prirodu vyda sa radsej tam ako pojde sem

Diky za nazory
 
Azimut
2011-06-07 17:07:41
príspevok od: DjLuke9
Tieto miesta nie su o pamiatkach ako je napriklad Koloseum, rozne zamky a chramy... aj ked v Indii maju taketo stavby ktore schovaju, Louvre, Neuschwanstein alebo Spisky hrad do malicku, velkolepe a nadherne, ale tieto miesta su hlavne o zivote tychto ludi, nabozenstve a atmosfere miesta...

Fotky mozno naozaj posobia len ze tam je spina, bordel a osarpane budovy (poznamka: tie budovy maju aj 2 tisic rokov), co fotky aj zachytili, ale fotky aj ukazuju ze tam to je ,,inak,, ako u nas a o to na tomto mieste ide...

Takto isto to moze brat hociktory clovek na svete, napriklad preco by mal chodit do Bratislavy? vsak to je len mesto kde su pomalovane budovy bezcennne pamiatky a par modernych budov... A takto mozeme pokracovat... Tieto miesta su o zivote , inom ako mame my... a tie budovy su len bonus... aj ked su fascinujuce (je zaujimave pozorovat ako ludia zuju v podstate stale rovnako a v budovach ktore su neksutocne stare). Ale o tom je to cestovanie, spoznat aj inu kulturu...
Úplne s Tebou súhlasím, o tom je cestovanie,akurát toto miesto ma nejako nechytilo,nehovoriac o tom,že by som vysolil ťažko zarobené prašule,aby som videl zapáchajúcu stoku,akou je Ganga. Pre Indov má pravdaže iný výzam. Ale je pravda,že cestovateľ zo mňa nebude a preto takéto články rád čítam a samozrejme aj fotky si rád pozriem.
 
majster333
2011-06-07 17:44:58
tá fotka chlapa chlapa a byvola je skvelá, Dašášvamédha ghát - je fakt namakaná ( závidím)
 
Milstar
2011-06-08 05:03:40
Veľmi zaujímavé komentáre a názory. Iste, fotografie ukazujú život v plnej nahote, ale aj kráse a o tom to vlastne je. Ak zoberiem do úvahy fakt, že India sa prepracovala na špicu sveta nie len v IT oblasti, je to Klondike kontrastov pre fotografov.
 
elex
2011-06-08 10:44:46
Pekny clanok aj foto .
 
noik
ocenenie redakciou 2011-06-28 16:31:17
príspevok od: istvic
ja som tam bol uz davnejsie a nestal som sa otrokom fotoaparatu,pretoze tam by si mohol stravit cely zivot a fotit staleuzasne vyjavy,,stacilo by sa posadit na stolicku v nejakej rus ej ulici a cvakas cele dni ako zbesily..fotil som iba na diakove filmy,za pol roka mozno nejakych desat kusov,,bohate mi to staci aj do dnesneho dna..
cestovali sme do Indie po zemi,cez Balkan do Istambulu,odtial bussom 50 hodin do Theranu v Irane,stade zase na hranice s pakistanom,vlak do Quetty v Baludzistaneprihranicne oblasti s Sfganstanom,ziadny problem..stade vlakom do Lahore a sup do Indie..cim divokejsia oblast,tym narazis na lepsich ludi..samozrejme treba dodrziavat zakladne pravidla bezpecnosti,nesvietit na ulici ako americky turista,nevesat si na krk tri fotaky s dlhymi sklami,nedoverovat kazdemu ,kto ta oslovi a treba mat aj urcite stastie..ale v podstate vsade v pohode..stale vravim,ides do japonska alebo Thajska ,tak ides do exotiky,ale ked ides do Indie,ides na Mars.,,taky rozdiel je to..
co satyka jedla,plati pravidlo jedz iba to co je prevarene,upecene,osmazene,ale sa to da osupat..darmo sa budes ockovat proti dvadsiatim chorobam,na beton dostanes dvadsiatu prvu..ja som schudol 16 kilo,kamaratka co bola s nami pribrala tri..takze je to aj o tom ako sa s tym vysporiada tvoj traviaci system..jedlo je neuveritelne lacne,zvlast ked sa stravujes na ulici..
Tak...Lubo...toto bolo to, co mi v podobnom fotopointe chyba... Okrem toho kde ist...aj osobny pohlad. Mal si hnacky? Kolko imodiovych tabletiek si zjedol, kolko ockovani/cena si absolvoval.
Jednoducho...take normalne veci. Ubytko...priprav sa od do...ak bude za tolko...hladaj inde. Ale Hasan by o tom vedel napisat urcite vela
(mas jeho knihu?)

Inac autorovi nevycitam nic, som rad za takyto druh exotiky sa tu objavuje... Len vravim...viac trochu osobneho pohladu
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia