Zima je ideálny čas na nočné zábery, nemusíte čakať dlho do noci aby sa zotmelo. Obzvlášť je toto obdobie vhodné na fotogafovanie svetelných stôp. Kedy inokedy môžete fotografovať počas dopravnej špičky a potme?
Fotografovanie svetelných stôp nie je vôbec obtiažne a zvládnu ho aj menej skúsení fotografi. Potrebujete k tomu zrkadlovku, CSC alebo pokročilý kompakt. Objektív postačuje základný zoom. Dôležitý je kvalitný statív a odporúčaná diaľková spúšť. Okrem toho sa dobre oblečte, pretože budete stáť niekoľko desiatok minút na chlade.
Vyberte si frekventovanú cestu. To aké stopy zachytíte záleží na frekvencii dopravy a na rýchlosti dopravných prostriedkov. Chvíľu situáciu sledujte. Môže sa meniť, napr. podľa fungovania semaforov. Po čase dokážete pomerne dobre predvídať pohyb na scéne.
Einsteinová ulica v Petržalke je dostatočne frekventovaná. Ponad ňu vedie niekoľko lávok pre chodcov, z ktorých je dobrý výhľad na cestu.
Snímajte do formátu RAW, pri úpravách využijete väčšie množstvo obrazových informácií, ktoré obsahuje. S vyvážením bielej si nemusíte robiť starosti. V RAW konvertore môžete vyváženie bielej kedykoľvek zmeniť, experimentovať tak s farebnou atmosférou.
Citlivosť ISO nastavte na najnižšiu hodnotu. Predídete tak vzniku nepekného šumu a zároveň maximálne predĺžite čas. Zvoľte expozičný program M a nastavte hodnotu clony na f/13 - f/16. Okrem veľkej hĺbky ostrosti docielite aj predĺženie expozičného času. Dlhý expozičný čas potrebujeme, aby svetlá automobilov vytvorili dostatočne dlhé svetelné stopy. Zostáva už len nastaviť čas, začnite napr. 5 sekundami. Postupne čas predlžujte, tak aby nedošlo k preexponovaniu fotografie.
Aby vám vychádzal dostatočne dlhý čas, je najlepšie ak už je úplná tma. Inak musíte použiť ND filter, aby ste čas dostatočne predĺžili. Použitie filtrov prináša so sebou problém s reflexami, veľké množstvo pohybujúcich sa svetelných zdrojov vytvára nepredvídateľné reflexy. Filtre môžete vyskúšať, ale dobre skontrolujte zábery a ak sú na nich reflexy, filter dajte radšej dole.
Ak nemáte diaľkovú spúšť, použite samospúšť, aby ste predišli roztraseniu fotoaparátu po stlačení spúšte. S oneskorenou spúšťou sa ťažšie predvída, čo sa bude diať na scéne. Správne načasovanie je dôležité.
Pokiaľ budete fotografovať na viacerých lokáciach alebo s rôznym uhlom záberu, nasnímajte vždy viacero fotografií. Na malom displeji sa ťažšie kontroluje výsledok a je lepšie mať pre istotu viacero záberov.
Nie vždy je hustota dopravy dostatočná na to, aby ste nasnímali perfektný záber. Mám preto pre vás malý trik/tutoriál, ako tento problém obísť. Podmienkou je, aby ste mali viacero záberov s rovnakou kompozíciou.
Niekoľko záberov s rovnakou kompozíciou. Svetelné stopy sú na každom zábere iné. My ich môžeme ľahko dostať do jediného záberu.
Všetky zábery otvoríme v editore, ktorý dokáže pracovať s vrstvami. Ja som použil Adobe Photoshop CC. Jednotlivé zábery navrstvíme na seba. Každej vrstve (layer) zmeníme spôsob prekrytia na Lighten. A to je všetko, skutočne jednoduché.
Výsledný záber je vyskladaný z 10 záberov.
Pre zvýraznenie kontrastu medzi svetlom a tieňom používam funkciu Clarity, ktorú musím potom v tieňoch kompenzovať funkciami Shadows a Black.