Sony tohto roku predstavilo pár ďalších fotoaparátov so širokorozsahovým objektívom.
Našťastie, nešlo len o kozmetické úpravy, ale o ozajstný vývoj, ktorý sa dotkol aj dvoch najdôležitejších častí fotoaparátu - senzora a objektívu.
Dalo by sa povedať, že H7 je nástupcom H2 a nová H9 je nástupcom H5.
H7 je určená pre tých, ktorí nechcú investovať veľké peniaze, no stále sa nechcú vzdať obrovského rozsahu objektívu a stabilizátora. Fotoaparát môžeme popísať ako nízko-rozpočtový ultrazoom s vysokým rozlíšením 8Mp.
Dobrý objektív v plastovom puzdre
Dizajn a ergonómia
Oproti H2 má H7 v prvom rade nový objektív, ktorého rozsah sa zmenil k lepšiemu na obidvoch koncoch. A to z 36 mm
na príjemných 31 mm na kratšom konci, teda záber bude postrehnuteľne širší a z 432 na 465 na dlhšom konci, čiže si objekt budete môcť pritiahnuť o niečo bližšie.
Osobne ma veľmi potešila zmena na širokouhlom konci, kde sa 31mm už približuje k 28mm, čo je bežné ohnisko pri základných zoomoch u digitálnych zrkadloviek. Tento rozdiel 5mm pocítite viac, ako rozdiel 33mm na dlhom konci objektívu. Zvlášť, ak chcete zdôrazniť perspektívu, umiestniť výrazný objekt do popredia v krajine, atď.
Objektív sa po vypnutí fotoaparátu celý zasunie do obruče a tela fotoaparátu. To je na to uspôsobené a zodpovedajú tomu i jeho rozmery a zrkadlovkový tvar. Na pravej strane spredu teda dominuje objektív, na ľavej veľký a pohodlný výlisok pre uchopenie fotoaparátu. Vpredu nájdeme ešte osvetľovaciu lampičku a senzor pre diaľkové ovládanie a vstavaný blesk
pod nápisom Sony.
Predný voliaci kotúč, ktorý mal predchodca zmizol a objavil sa v podobe kolieska, či skôr obruče na zadnej strane okolo štvorsmerového tlačidla s potvrdením v strede.
Nemyslím si, že to je šťastné riešenie, keďže ovládacích prvkov je teraz dosť veľa na malom priestore a pri stláčaní štvorsmerového tlačidla niekedy dôjde k pootočeniu kruhového voliča a opačne.
Štvorsmerové tlačidlo okrem pohybu v menu ponúka v režime fotenia priamy vstup k nastaveniam blesku, samospúšte, makro ostrenia a zobrazenia displeja. Pod ním je tlačidlo home k základným nastaveniam fotoaparátu a nad ním tlačidlo menu. Ešte vyššie zoomovací ovládač a vedľa LED informujúca o činnosti fotoaparátu, tlačidlo play a tlačidlo na pre-pínanie obrazu medzi displejom a elektronickým hľadáčikom.
Najväčší pľac zaberá 2,5 palcový LCD a nad ním elektronický hľadáčik.
Na pravom boku fotoaparátu je vstup na napájanie, na ľavom zas univerzálny vstup USB, AV, HDTV.
Na vrchnom paneli zas dominuje otočný kotúč pre voľbu režimov fotografovania a výrazná pochrómovaná spúšť a malé tlačidlo zapnutia fotoaparátu.
Na spodnej strane sú spoločné dvierka pre batériu a pamäťovú kartu a závit na statív.
Telo fotoaparátu vzhľadom na svoje rozmery je až podozrivo ľahké a budí dojem hračky, zvlášť strieborná verzia aparátu. Čierna verzia pôsobí decentnejšie a viac profi.
Na obruč objektívu sa dá namontovať adaptér so slnečnou clonou a závitom na filte, a teraz sa podržte, s priemerom filtrov
74 mm!!! Nepochopiteľný krok Sony.
Všetci výrobcovia filtrov vyrábajú štandardne 72mm a 77mm filtre. Čo viedlo Sony k tomu, aby vyrobila adaptér na 74 mm priemer nevieme. Možno sa chystá spustiť výrobu filtrov :).
Zatiaľ si však filter a priemerom 74 nikde nekúpite.
Dizajnu okrem spomenutých vecí niet čo vytknúť. Prístroj sa vďaka veľkému gripu dobre drží a ak ho podopriete ľavou rukou, s pomocou stabilizátora udržíte aj dlhšie časy. Spúšť je perfektne umiestnená a ľahko ju vďaka vyvýšeniu nájdete aj v úplnej tme alebo s okom na hľadáčiku.
Ktorú by ste si vybrali? | Nám sa čierna páči viac. |
Fotoaparát a prehrávač v jednom
V praxi
Operačné časy fotoaparátu nie sú najrýchlejšie v jeho kategórii, no ani zďaleka najpomalšie.
Od zapnutia fotoaparátu po prvý snímok uplynú takmer tri sekundy, záleží na nastavení objektívu a svetelných podmienkach. Prezoomovanie objektívu trvá 2s v rýchlom móde a 4s v pomalom, ktorý je ale presnejší, teda skôr lepšie odhadnuteľný.
Zaostrovanie trvá bez natlačenia spúšte od 0,4-0,9 s na širokouhlom nastavení objektívu a od 0,5-1,3 s na nastavení tele. Tento skôr priemerný čas má pravdepodobne na svedomí obrovský rozsah objektívu. S natlačením spúšte (tzv. oneskorenie spúšte) sme v našich podmienkach nevedeli namerať časy, údajne je to iba sedem stotín sekundy. Ak teda predostríte, môžete zachytiť aj veľmi rýchle deje.
trochu roztrasení motorkári, fotené v náhlosti | s predostrením môžete po niekoľkých pokusoch vyfotiť aj akciu | aj vystihnúť výraz |
Pauza medzi jednotlivými obrázkami je v normálnom móde približne 1,5 s a H7 disponuje aj kontinuálnym snímaním
vo frekvencii 2,2 obr./s v plnom rozlíšení, čo je opäť vylepšenie oproti H2.
Plastový adaptér na filtre sa so slnečnú clonu v praxi osvedčil ako účinná zábrana dopadu svetelných lúčov zboku
na prednú šošovku objektívu. Účinne tak potláča nechcené reflexy a závoj na fotografiách. Keď si však nasadíte adaptér a slnečnú clonu, pomerne kompaktný prístroj zmohutnie a pripomína zrkadlovku so statnejším objektívom.
po nasadení adaptéra a clony pôsobí H7 veľmi robustne, škoda len 74mm priemeru závitu na filtre |
Funkčne potešili okrem automatických režimov aj polomanuálne režimy priority času a clony a úplne manuálny režim. Nezanedbateľnou funkciou je nastavenie výkonu blesku. Len tak sa dá vyfotografovať aj takáto fotografia s manuálne nastavenou expozíciou na pozadie a s osobitným nastavením výkonu blesku na postavu v popredí.
manuálna expozícia na pozadie, aby nedošlo k prepáleniu ľadovca | a korekcia blesku pre správne dosvetlenie postáv (fill in flash) |
V režime prehrávania zas potešia funkcie úprav fotografií priamo vo fotoaparáte. Môžete použiť efekt rybieho oka, previesť časť obrazu do čiernobieleho podania, zmäkčiť okraje obrazu, odstrániť červené oči, atď.
Sony disponuje aj pokročilou prezentáciou fotografií s hudobným pozadím. Môžete dokonca použiť svoju hudbu. Prezentácia disponuje rôznymi druhmi prechodu obrázkov a dá sa editovať aj dĺžka zobrazenia.
Ak si uvedomíme, že fotoaparát disponuje HDTV rozhraním pre perfektné zobrazenie na nových televízoroch a že prezentácia sa dá spúšťať a nastaviť pomocou naozaj dobrého diaľkového ovládania, naozaj nepotrebujete počítač, ak sa chcete o svoje úlovky podeliť s blízkymi. Môžete to urobiť na veľkoplošnej obrazovke.
Potrebujete si k tomu dokúpiť iba voliteľný HDTV kábel.
Na cesty
Obrazová kvalita
Na prvý pohľad, a takto bude hodnotiť obraz väčšina používateľov, keďže je to amatérsky ultrazoom, sú obrázky z H7 atraktívne, plné farieb a s dostatočným rozlíšením pre obrázky do A5, výnimočne aj A4.
H7 však svojimi parametrami môže lákať aj pokročilejších fotografov, ktorých chcem upozorniť na niekoľko vecí.
V prvom rade je to rozlíšenie detailov, ktoré je pri 100% pohľade na obrazovke slabšie, ako by sme od 8Mp čakali. Nevedno, čím je to spôsobené, možno silnejšou redukciou šumu. Zobrazenie najjemnejších detailov je teda málinko slabšie, ako u najlepších 8Mp kompaktov. Kým však nebudete pozorne skúmať A4 print, neprídete na to.
Druhou výčitkou, ktorá sa týka širokouhlého ohniska, je mäkší obraz v okrajových oblastiach objektívu a zároveň zvýšená chromatická aberácia pri tomto nastavení.
Znamená to, že na okrajoch kontrastných predmetov sa objavuje fialová alebo zelenkavá kontúra.
Opäť musím poznamenať, že to nie je vec, ktorú si všimne bežný, skôr iba pokročilejší fotograf. Akonáhle zmeníme ohnisko objektívu na dlhšie, tieto chyby sa stávajú menej zreteľnými až zanikajú. Tu by som chcel povedať, že napriek tomu schvaľujem skutočnosť širšieho ohniska oproti predchodcovi. Lepšie je mať širokouhlý obrázok s malou chybičkou, ako ho nemať vôbec. A širokouhlé ohnisko je v krajinke niekedy fakt k nezaplateniu, čo vidieť aj z nasledujúcich ukážok.
Spomínal som pestrosť farieb, ktorú v prírode veľmi oceníte v atraktívnej oblohe, rastlinkách a zelenej tráve. V umelom prostredí väčších farebných plôch sa niekedy farby môžu zdať až prehnane výrazné. Niekedy to cítiť vo väčších plochách červenej. Inak nie je farbám možné nič vytknúť. Prístroj si dokonca celkom slušne vedie pod umelým osvetlením.
Nočné fotografovanie je vďaka manuálnemu režimu a až 30s minimálnej závierke radosťou a dokážete tak vyfotografovať aj slabšie osvetlené nočné scény. Zvláštna štruktúra okolo výrazných svetiel v noci je už z kompaktov Sony známa. Šumom nás fotoaparát neprekvapil, ale ani nesklamal. Pre cieľovú skupinu užívateľov tak budú nočné fotografie dobre akceptovateľné a potešia sa im.
Zaujímavosťou je účinnosť optického stabilizátora, pomocou ktorého na širokouhlom ohnisku vyfotografujete večernú scénu s časom 1/5s stále relatívne ostro a použiteľne aj do tlače. Nasledujúci záber bol takto v náhlosti a bez prípravy vyfotografovaný. Darmo, taký stabilizátor má naozaj svoje opodstatnenie.
1/5 s z ruky | ešte jedna nočná fotografia |
Poslednou ukážkou sú štúdiové testy, ktoré poukazujú na zobrazenie farieb, detailov a zmeny obrazu pri vyššej citlivosti ISO. Náš poznatok je taký, že od citlivosti ISO 200 rozlíšenie jemných detailov klesá, pričom ISO 400 si stále zachováva vysoký kontrast a nasýtenie farieb.
Pri ISO 800 je zreteľnejší šum, farebnosť a kontrast klesajú. Pre niekoho môže byť takéto farebné podanie prirodzenejšie. Fotografia sa dá stále uspokojivo vytlačiť na menšie formáty. Pravdupovediac, v porovnaní ISO 800 si H7 vedie prekvapujúco dobre v porovnaní s konkurenciou a vyhráva, čo sme nemohli povedať o nízkych hodnotách ISO, kde je vyšším priemerom.
ISO 1600 je už dosť zašumené a desaturované, 10 x 15 cm print však stále urobíte a ak dôjde k situácii, že inak fotografiu neurobíte, môžete siahnuť aj po ISO 3200. Musíte však počítať s tým, že fotografia je skôr kompromisom a je poznačená akousi štruktúrou.
ISO 80 | ISO 100 | ISO 200 |
ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 |
ISO 3200 | zvýšená saturácia, ISO 80 | znížená saturácia, ISO 80 |
Na štúdiovej scéne sme vyskúšali aj nastavenie zvýšenej aj zníženej saturácie. Podľa mňa pri znížení saturácie podáva fotoaparát v štúdiu najlepšie výsledky. Prevod farieb na šedú škálu a do sépiového tónu je podobne kvalitný a môžete tieto funkcie teda kreatívne využiť.
sépiový tón | prevod do šedej škály, ČB nastavenie |
Záver
Sony Cybershot DSC-H7 je všestranný fotoaparát, ktorý vďaka širokorozsahovému objektívu dokáže zaskočiť len výnimočná situácia.
Treba oceniť jeho variabilitu, svetelnosť objektívu, účinný optický stabilizátor a atraktívne farby.
V neposlednom rade je to aj výdrž batérie. Prvý deň v Alpách som nemal možnosť dobiť akumulátor, ktorý mi od začiatku ukazoval polovičnú kapacitu. Po skúsenostiach s kompaktnými fotoaparátmi som si pomyslel, že o chvíľu končím. Navyše sme boli pomerne vysoko v horách a bolo dosť chladno. Na moje veľké prekvapenie akumulátor to vydržal až do konca dňa.
Využil som síce možnosť fotografovať pomocou elektronického hľadáčika, ktorý spotrebuje menej energie ako veľký displej, ale aj tak to bol obdivuhodný výkon!
Ak chce niekto zväčšovať fotografie na veľký formát (viac ako A4) a je náročný na podanie detailov, mal by si preskúmať naše 100% ukážky, či mu to stačí. Ak nie, treba sa poobzerať po zrkadlovke a potom nosiť ťažšiu brašňu. :) Darmo, za ultimátnu kvalitu sa platí a nielen peniazmi ale aj námahou.
Podobne nech zvážia tí, ktorí chcú fotografovať extrémne rýchle akcie.
Fotoaparát podľa môjho názoru vyhovie nárokom koncových užívateľov, pre ktorých je určený.
Ja som sa s ním na svojej dovolenke zaobišiel a doniesol som si pár stovák megabitov pamiatok. Presne na to je fotoaparát určený, aby ste vyfotili aj hory, aj more, aj svišťa z desať metrovej vzdialenosti tak, akoby ste ho mali na dlani.
+ naozaj všestranný objektív
+ atraktívne fotografie s výraznými farbami priamo z fotoaparátu
+ optický stabilizátor obrazu
+ výdrž batérie
- slabšie rozlíšenie najjemnejších detailov
- na širokouhlom konci badateľná aberácia
- adaptér na filtre s priemerom 74mm
Link na stránky výrobcu SONY
Galéria testovacích fotografií
min. zoom | max. zoom | |