Keď sa pred časom objavila tlačová správa ohlasujúca tento nový objektív, mnoho nikonistov zajasalo. My sme boli na neho tiež veľmi zvedaví, preto sme sa potešili, keď nám do redakcie dorazil exemplár na recenziu.
Prvé dojmy
Pevná ohnisková vzdialenosť 24 mm a impozantná svetelnosť 1,4 robia z tohto objektívu ideálne sklo na street-foto, reportáže a fotografovanie interiérov, ale „uživí sa" aj pri snímaní krajinných, či mestských celkov. Optická konštrukcia bez kompromisov typických pre zoomy sľubuje výborné optické vlastnosti.
Široký obrazový uhol ho v prípade reportáží predurčuje na zábery z blízka, priamo z jadra diania. Vysoká svetelnosť môže prísť vhod na miestach s nedostatkom svetla, alebo v situáciách, kedy by sme aj pri širokouhlom snímaní chceli mať menšiu hĺbku ostrosti.
Je pravda, že dnešné špičkové zoom objektívy svojim optickým výkonom viac-menej úspešne konkurujú pevným sklám, tie majú napriek tomu ešte stále niečo do seba. Keď má fotograf nasadený objektív bez možnosti meniť ohniskovú vzdialenosť, núti ho to celú sériu nasnímať jednotným zorným uhlom a perspektívou, čo môže byť niekedy výhodou. Faktom zostáva aj to, že širokouhlé zoomy môžu o takejto svetelnosti len snívať.
Prvé, čo človeka upúta, sú fyzické rozmery objektívu. Pravdupovediac, čakali sme niečo „kratšie". Objektív patrí do rovnakej veľkostnej kategórie ako je napr. zoom Nikkor 16-85 (DX), pričom je iba o necelý centimeter kratší, než širokorozsahový zoom Nikkor 18-200 (DX) v základnom, zasunutom stave. Nie je to teda žiadny nenápadný pancake pre street fotografov.
Pre porovnanie rozmerov: Nikkor 16-85/3.5-5.6, Nikkor 24/1.4, Nikkor 24-70/2.8
Dielenské spracovanie nesie všetky pozitívne znaky profesionálneho skla. Na tele objektívu nájdeme len dva ovládacie prvky: prstenec na manuálne ostrenie a prepínač manuálneho/automatického zaostrovania. Interné automatické zaostrovanie (bez otáčania predného člena) a možnosť manuálneho doostrovania sú v tejto triede už samozrejmosťou. Napriek pomerne vypuklej prednej šošovke má aj filtrový závit s „konvenčným" priemerom 77 mm. Okrem prednej a zadnej krytky tvorí štandardné príslušenstvo aj tvarovaná slnečná clona a mäkké puzdro.
Ostriaci prstenec má pomerne dlhú dráhu, z jednej krajnej polohy do druhej sa otočí cca o 140 stupňov. Je to výhodné z pohľadu presnosti zaostrovania, vrátane manuálneho. Nevýhodou je o niečo pomalšie preostrenie cez celý rozsah. Vzhľadom na to, že objektív nedisponuje obvodovým ostriacim motorom, jeho ultrazvukové zaostrovanie je síce veľmi tiché, ale o niečo pomalšie. Bez exaktného laboratórneho merania, len odhadom trvá preostrenie celého rozsahu pomocou autofokusu viac ako pol sekundy.
V ateliéri
V ateliéri sme si overili najskôr mieru sférického skreslenia. Vzhľadom na široký obrazový uhol musel byť testovací obrazec veľkosti A3 celkom blízko. Pri týchto „laboratórnych" podmienkach je viditeľné súdkovité skreslenie, ktoré je typickým javom širokouhlých objektívov. Na ďalšej ukážkovej fotografii snímanej z niekoľkých metrov vidno, že toto mierne skreslenie je pri praktickom používaní bezproblémové.
Oveľa viac nás však zaujímala kresba a ostrosť objektívu. Po prezretí prvých záberov môžeme hneď skonštatovať, že v tomto smere je objektív naozaj vynikajúci. Pri úplne otvorenej clone 1,4 je kresba iba nepatrne mäkšia, ale stále výborná. Veľmi príjemným prekvapením je, že ostrosť klesá smerom k okrajom len minimálne a jeho úbytok sa prejavuje prakticky len v extrémnych rohoch. Od clony 2,8 je ostrosť brilantná, pričom svoje maximum dosahuje pri hodnote 8.
F 1,4 | F 1,8 |
F 2,8 | F 4 |
F 5,6 | F 8 |
F 11 | F 16 |
Nasledujúce obrázky demonštrujú presnosť a hĺbku ostrosti pri rôznych clonách. Zaostrené bolo na 2 eurá v moci anjelička vo vzdialenosti 33 cm od predného člena objektívu.
F 1,4 | F 1,8 |
F 2,8 | F 4 |
F 5,6 | F 8 |
F 11 | F 16 |
Testovacie fotografie boli nasnímané telom Nikon D700 do formátu RAW, konvertované pomocou Lightroom 2 bez úprav s default nastaveniami doostrenia ( t.j. Sharpening - amount:25; radius: 1; detail:25; masking:0).
V teréne
Objektív sa správal pri praktickom používaní na tele D700 podľa očakávaní. Zo začiatku bolo pre mňa trochu nezvyklé, aká malá hĺbka ostrosti vzniká na fotografiách pri úplnom odclonení, aj keď ide o širokouhlé sklo. Pri rýchlom reportážnom fotení občas rýchlo pootočím ovládacím kolieskom doľava „na doraz" (na plnú dieru) a fotím, no a clona 1,4 v tomto prípade je niečo iné, ako pre mňa doteraz bežná hodnota 2,8. Vážnejší hendikep z titulu vyššie spomínaného pomalšieho ostrenia som pri reálnom fotografovaní nepociťoval.
Bokeh je príjemný a platí to tak pri clone 1,4 ako aj 5,6 alebo 8. Chromatická aberácia je tiež pomerne dobre zvládnutá, výraznejšie dáva o sebe vedieť iba v extrémnych situáciách. Jej dodatočné potlačenie v rámci postprocesu je jednoduché. Prenos kontrastu je tiež veľmi dobrý.
Výrez 1:1 z fotografie vyššie bez korekcie... | ...a s korekciou chromatickej aberácie. |
Kritickým bodom širokouhlých objektívov býva ich vysporiadanie sa s protisvetlom. V tomto ohľade ma tento objektív veľmi príjemne prekvapil. Odlesky sú minimálne a platí to aj v prípade svetelného zdroja tesne mimo záber a aj vtedy, ak je priamo na fotografii. Tu sa prejavujú kvalitná konštrukcia a nanokryštálové antireflexné vrstvy v plnej paráde.
Protisvetlo bez priameho vstupu do objektívu.
Protisvetlo, ktoré čiastočne vstupuje priamo do objektívu.
,,Brutálne" protisvetlo so zdrojom priamo v zábere.
Keďže som mal z tohto skla mimoriadne dobrý celkový dojem, chcel som ho vyskúšať okrem bežného fotenia v uliciach mesta ešte aj v náročnejších svetelných podmienkach. Preto som sa vybral aj do bratislavských podchodov, nech Nikkor ukáže, čo v ňom je... Výsledok si môžete pozrieť v galérii nižšie (Nikon D700 + Nikkor 24/1,4).
1/200 s., F1.4, ISO 200
1/8000 s., F1.4, ISO 200
1/1000 s., F4.5, ISO 200
1/400 s., F6.3, ISO 200
1/200 s., F16, ISO 200
Záver
Je to mechanicky a opticky vynikajúci objektív. Obavy z dôsledkov trochu pomalšieho zaostrovania sa v praktickom používaní rozplynuli. V podstate by sa dalo povedať, že je to vynikajúce sklo, ktoré má v zásade iba jednu chybičku. Predáva sa žiaľ za cenu, ktorá početnosť budúcich majiteľov pravdepodobne zredukuje na menšiu skupinku profi reportérov a zopár mimoriadne dobre situovaných fajnšmekrov z radov fotoamatérov.
Zhrnutie kľúčových vlastností objektívu
- Ohnisková vzdialenosť 24 mm
- Svetelnosť 1,4
- Maximálna clona 16
- Nanokryštálové antireflexné vrstvy
- 12 optických členov v10 skupinách z toho 2 asférické a2 ED členy
- Tiché ultrazvukové automatické zaostrovanie
- Clona tvorená 9 zaoblenými lamelami
- Obrazový uhol 84° (FX), resp. 61° (DX)
- Minimálna zaostrovacia vzdialenosť 25 cm
- Filtrový závit spriemerom 77 mm
- Približné rozmery 83 x 88,5 mm
- Hmotnosť 620 g