Sú objektívy, na ktoré sa čaká ako na “božie zmilovanie”. Nikon AF-S 80-400/4,5-5,6G ED VR bol jedným z nich až do tohtoročnej jari. Priznám sa hneď na začiatku, túžobne som naň čakal aj ja. Mal som jeho predchodcu, ale tak ako mnohí iní, aj mne vadilo pomalšie zaostrovanie.
Prvé dojmy
Objektív je robustnejší ako jeho predchodca, vysoký je ako Nikon AF-S 70-200/2,8G VR II, ale je o niečo tučnejší. Pri nasadenej slnečnej clone pôsobí impozantným dojmom. Do očí mi okamžite udrelo neuveriteľných päť prepínačov. Ich funkciu vám popíšem neskôr. Prstenec transfokátora je vpredu, presne naopak ako u AF-S 70-200/2,8G VR II. Je to nezvyk, ale počas testovania som si zvykol rýchlo a len výnimočne som namiesto po zoome siahol po prstenci zaostrovania.
Prakticky ihneď sme v redakcii postrehli vysokú účinnosť stabilizátora.
Technické parametre
Nikon AF-S 80-400/4,5-5,6G ED VR je teleobjektív formátu FX s ohniskovou vzdialenosťou 80 – 400 mm (120 – 600 mm, ak sa používa s jednookou zrkadlovkou Nikon formátu DX). Optickú sústavu tvorí 20 členov v 12 skupinách, štyri prvky sú typu ED (extrémne nízky rozptyl svetla) a jeden zo skla Super ED, ktoré majú za úlohu eliminovať chromatickú chybu, tak typickú pre teleobjektívy. Optické členy sú ošetrené antireflexnými vrstvami Nano Crystal Coat, ktoré znižujú výskyt reflexov a závoja aj pri snímaní objektov v protisvetle.
Svetelnosť je premenlivá v rozsahu f/4,5-5,6. Clona je tvorená 9 lamelami tvoriacich kruhový otvor.
Systém stabilizácie obrazu (VR) s režimami Normal a Active minimalizuje chvenie fotoaparátu a umožňuje snímať s časmi uzávierky až o štyri EV dlhšími. Ultrazvukový zaostrovací motor (SWM) umožňuje rýchle, tiché a presné automatické zaostrovanie. To je jeden z hlavných upgradov oproti predchodcovi, kde bol AF poháňaný motorčekov umiestneným v tele objektívu.
Zaostrovanie má tri režimy: A/M (automatické zaostrovanie s možnosťou manuálneho doostrenia, priorita automatického zaostrovania), M/A (automatické zaostrovanie s možnosťou manuálneho doostrenia, priorita manuálneho zaostrovania) a M (manuálne zaostrovanie).
Posledný optický člen je zasadený hlboko, čo umožňuje použitie profesionálnych telekonvertorov Nikon. U najnovších fotoaparátov s podporou automatického zaostrovania až do svetelnosti f/8 je možné použiť TC 1,4x so zachovaním funkcie AF.
Prepínač obmedzenia zaostrenia má dva režimy: FULL ∞-1,5 m a ∞-6 m. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 1,5 m pri zväčšení 1:5. Pri zasunutí tubusu do polohy 80 mm je možné objektív zamknúť proti vysúvaniu vplyvom vlastnej hmotnosti (počas testu sa objektív nevysúval ani pri odomknutom zámku).
Priemer filtrovej obruby je 77 mm, čo je u nikonu štandard pre väčšinu profesionálnych transfokátorov. Slnečná clona má bajonetové uchytenie, je veľká a účinná. V cene objektívu je odnimateľný prstenec so statívovou päticou. Základňa je pomerne malá.
Okienko stupnice zaostrovania.
Prvý prepínač slúži na prestavenie režimu zaostrovania A/M, má tri polohy: A/M, M/A a M. Pod ním je prepínač limiteru zaostrovacieho rozsahu (plný rozsah alebo 6 m až nekonečno). Nasleduje dvojica prepínačov činnosti stabilizátora. Prvý prepínač slúži na zapnutie/vypnutie stabilizátora, druhým sa prepína režim Normal a Active (fotenie z dopravného prostriedku). Posledný je Lock, zablokovanie zoomu na 80 mm, proti neželanému vysunutiu pri preprave.
Bajonet je samozrejme kovový s gumeným tesnením. Zadný optický člen je vsadený hlboko do vnútra objektívu, čo umožňuje použiť s objektívom profesionálne telekonvertory.
Pätka pre pripojenie na statív. Základňa je pomerne malá.
Statívový prstenec je demontovateľný.
Pre porovnanie vľavo AF-S 80-400/4,5-5,6G VR, vpravo AF-S 70-200/2,8G VR II.
Na Slovakia Ringu
Prvý test si objektív odbil na okruhu Slovakia Ring. Preteky Supercar Challange sú na test takéhoto objektívu ideálne. Po prvýkrát som na okruhu fotil s Nikonom D800E, ktorý nie je zrovna športovcom. Kombinácia sa ale osvedčila výborne. Zo všetkých pretekov, ktoré som doteraz nafotil, sú fotografie z tohto posledného technicky najkvalitnejšie. Keď som potreboval viac ako 400 mm, stačilo prepnúť fotoaparát do DX režimu obrazového poľa a hneď som mal ekvivalent 600 mm objektívu. Fotografie majú pri tom stále slušné rozlíšenie cez 15 MPx. Poznámka mimo testu, Nikon D800E sa na pretekoch vôbec nezadýchal, postačovala mi rýchlosť sériového snímania aj veľkosť bufera a napokon som s ním mal omnoho menej starostí ako s Nikonom D7100, s ktorým som fotografoval predposledné preteky.
Viac fotografií z akcie: www.roebuck.sk/2013/05/supercar-challenge-2013/
Na Červenom kameni
Na druhý deň po automobilových pretekoch som si vyskúšal objektív pri inom žánri, reportáži z kultúrneho podujatia. Aj tento rok sa konala akcia Rotenstein, ktorú organizovala Kompánia trnavských žoldnierov. Tu som ocenil praktický rozsah, vďaka ktorému som objektív ani nedal dole z fotoaparátu. Objektív som preveril na dlhšie aj krátke vzdialenosti.
Viac fotografií z akcie: www.roebuck.sk/2013/05/rotenstein-2013/
Rýchlosť zaostrovania
Užívatelia staršieho modelu boli nespokojní s rýchlosťou zaostrovania. Mne osobne až tak pomalý nepripadal, veľa ale záležalo na akom fotoaparáte ho používate. Aktuálny model má konečne vlastný motorček, samozrejme ultrazvukový. Je tichý, ale je aj rýchly. Je a takmer sa vyrovná rýchlosti objektívu AF-S 70-200/2,8G VR II. To je skvelá správa. Zaostrovanie je rýchle aj v horších svetelných podmienkach. Rýchlosť objektívu sa vždy preukáže aj keď vyskúšate zaostriť z “minimálky” na nekonečno. Ani tu vás objektív nesklame.
Zväčšenie
Pri minimálnej zaostrovacej vzdialenosti 1,5 m a maximálnom ohnisku nafotíte na FF fotoaparáte objekt dlhý približne 18 cm, to je mierka zväčšenia 1:5. Stačí to na fotografovanie väčších kvetov a drobných živočíchov.
Stabilizácia
Na staršom modeli som mal odskúšané, že pod 1/200 s by som na fotoaparáte s DX snímačom pri 400 mm ohnisku nemal ísť. Pod túto hranicu sa rýchlo zvyšoval počet nepodarkov. Účinnosť stabilizátora som najprv testoval na Full Frame Nikone D800E. Pri ohnisku 400 mm nie je problém udržať časy okolo 1/60 s a pri troche snahy dokonca okolo 1/25 s a to bez opory.
V teste som pokračoval s APS-C Nikonom D90. Na maximálnom ohnisku 400 (135EQ=600 mm) je ako limitný čas 1/50 s. S využitím opory, napr. múrika je limit niekde okolo 1/15 s. Úspešnosť zvyšuje ak použijete sériové snímanie, vždy je jeden záber ostrejší ako tie ostatné.
Tvrdenie výrobcu o účinnosti stabilizátora až 4 EV je teda pravdivé.
Ohnisko 400 mm, expozičný čas 1/15 s. Účinnosť stabilizátora je vynikajúca.
Limitná hranica je u každého užívateľa individuálna. Záleží od fyzických dispozícií daného fotografa a techniky držania. Odporúčam každému urobiť si test, aby zistil svoje individuálne schopnosti udržať fotoaparát v kľude.
Bratislavský hrad fotografovaný z mosta LaFranconi. Silný teleobjektív umožňuje fotografovi objavovať nové pohľady.
Optická kvalita
MTF diagram pre ohnisko 80 mm.
MTF diagram pre ohnisko 400 mm.
Ostrosť objektívu je veľmi dobrá a to aj pri maximálnej clone. Objektív preto nájde využitie aj pri portrétoch a fotografovaní detailov s malou hĺbkou ostrosti. Po priclonení sa ostrosť ešte zlepší, čo využijú najmä krajinkári a fotografi architektúry. Optimálne je cloniť v rozsahu f/7,1 - f/11. Objektív nedosahuje až takú ostrosť ako teleobjektívy s menším rozsahom AF-S 70-200/2,8G VR II a AF-S 70-200/4G VR. Ale to zistíte len pri detailnom preskúmavaní fotografií a v praxi to nezohráva veľkú úlohu.
400 mm ohnisko a maximálna clona f/5,6. Pozrite si detail oka. Za takú ostrosť by sa nemusel hanbiť žiaden špecializovaný portrétny objektív.
Pri svetelnosti f/4,5 - 5,6 nie je objektív žiadny “bokeh monster”, ale rozostrenie pozadia je pekné a nerušivé.
Vinetácia je pozorovateľná najmä na dlhšom ohnisku a úplne nevymizne ani po priclonení na stredné clonové čísla. RAW editory ju ale dokážu výborne potlačiť. Chromatická chyba je pozorovateľná len výnimočne a je malá.
Vinetáciu si bežne takmer nevšimnete, pokiaľ nefotografujete napr. oblohu.
Po aplikovaní funkcie Lens corrections v Adobe Lightroom 4.
Starý vz. nový
Obidva objektívy majú rovnaké základné parametre: rozsah aj svetelnosť. Novinka je väčšia a ťažšia. Má vstavaný motorček. Zaostrovanie je o triedu rýchlejšie a účinnejší je aj stabilizátor. Skrátená je minimálna zaostrovacia vzdialenosť z 2,3 na 1,5 m. Priemer filtrovej obruby 77 mm zostal zachovaný. Novinka má o triedu lepší obraz nielen po stránke ostrosti, ale lepší je aj prenos farieb a kontrastu.
Majitelia objektívu AF-S 70-200/2,8G VR II určite zvažujú, či im nepostačí kombinovať ho s telekonvertorom. Ak potrebujú dlhšie ohnisko občasne, telekonvertor je dobrý a hlavne lacnejším riešením. Pre mňa je objektív s týmto rozsahom jedným z najvyužitelnejších, o čom som sa presvedčil počas testovania, ale aj v minulosti. To, že objektív začína na 80 mm je praktickejšie ako 140 mm pri kombinácii 70-200 + TC.
Plusy a mínusy
+ kvalitné spracovanie
+ účinnosť stabilizátora
+ rýchlosť zaostrovania
+ optická kvalita
+ možnosť použitia 1,4x TC so zachovaním funkcie AF u najnovších kompatibilných zrkadloviek
- krátka základňa statívovej pätky, ktorú nie je možné vymeniť za Arca Swiss kompatibilnú
- väčšie rozmery
- cena
Záver
Nikon AF-S 80-400/4,5-5,6G ED VR je o dosť drahší ako jeho predchodca. Je však o triedu kvalitnejší. Rýchle zaostrovanie, účinný stabilizátor, výborná obrazová kvalita. Je to objektív pre profesionálne použitie na najnovších DSLR. Ľúto mi je len za menšími rozmermi jeho predchodcu. Prijal by som inú konštrukciu statívovej pätky, podobnú ako u AF-S 70-200/2,8G VR II, kde sa dá základňa vymeniť za inú, kompatibilnú s Arca Swiss, čo je dnes nepísaný štandard. Takto sa bude musieť vymeniť celý prstenec, čo určite nebude lacné, alebo sa použije doštička, čo bude menej praktické.
Objektív je novým štandardom v kategórii supertelezoomov strednej triedy. Jeho praktický rozsah oceníte pri fotografovaní akcií, reportáží, krajiny, architektúry, športu, zvierat, lietadiel a detailov.
Myslel som si, že odolám pokušeniu s mojou kombináciou 70-200/2,8 + 2x telekonvertor. Neodolal som a objednávka na nový objektív už odišla. Nikon, ty ma zruinuješ! Aj tak, ale od nás dostávaš ocenenie TOP redakcie.
P.S. Kto si teraz kúpi AF-S 200-400/4G VR za viac než dvojnásobnú cenu?
www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/simulator
www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/map
www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/glossary
Typ |
Objektív AF-S typu G so vstavaným procesorom a bajonetom Nikon F |
Ohnisková vzdialenosť |
80 – 400 mm |
Svetelnosť objektívu |
f/4,5 – 5,6 |
Najvyššie clonové číslo |
f/32 – 40 |
Konštrukcia objektívu |
20 prvkov v 12 skupinách (vrátane štyroch optických prvkov ED, jedného optického prvku Super ED a optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat) |
Obrazový uhol |
Filmové jednooké zrkadlovky Nikon a digitálne jednooké zrkadlovky Nikon formátu FX: 30° 10′ – 6° 10′ digitálne jednooké zrkadlovky Nikon formátu DX: 20° – 4° |
Zaostrovanie |
Systém vnútorného zaostrovania Nikon (IF) s automatickým zaostrovaním pomocou ultrazvukového zaostrovacieho motora (SWM) a samostatným zaostrovacím krúžkom na manuálne zaostrovanie |
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť |
Automatické zaostrovanie: 1,75 m od roviny ostrosti bez ohľadu na nastavenie priblíženia, manuálne zaostrovanie: 1,5 m od roviny ostrosti bez ohľadu na nastavenie priblíženia |
Maximálny reprodukčný pomer |
Približne 1 : 5 |
Počet lamiel clony |
9 (okrúhly otvor clony) |
Clona |
Plne automatická |
Clonový rozsah |
Ohnisková vzdialenosť 80 mm: f/4,5 – 32, ohnisková vzdialenosť 400 mm: f/5,6 – 40. Zobrazené najvyššie clonové číslo sa môže líšiť v závislosti od nastavenia expozície vo fotoaparáte. |
Priemer filtrového závitu |
77 mm (P = 0,75 mm) |
Rozmery |
Približne 95,5 mm (maximálny priemer) × 203 mm (vzdialenosť od príruby bajonetu objektívu fotoaparátu) |
Hmotnosť |
Približne 1 570 g vrátane otočnej statívovej pätky, približne 1 480 g bez otočnej statívovej pätky |