Clona: | 8 |
---|---|
Expozícia: | 1/100.00 sec |
ISO: | 100 |
Fotoaparát: | Canon EOS 550D |
Objektív: | Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS |
Ohnisko: | 18 mm |
Pridané: | 2013-12-11 12:09:19 | Na kritiku: | 2013-12-11 12:09:46 | Miesto: | Témy: | čierno-biela fotografia, krajina, voda |
---|---|
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom
Komentáre a hodnotenia
Zoradiť od najstaršíchfaktom ale zostava, ze aj ked sa snazim o fotografii dost citat, stale som len v polohe "cvakaca", ktory casto potencial fotografie vidi az dodatocne, resp. sa pohybuje v priestore skor intuitivne...
o to viac ma tesi, ze si niektorym mojim "pokusom" venoval cas. budem vdacna aj za prip. dalsie usmernenia... dakujem
Problem komponovania rôznych formátov vidím hlavne v tom, aby boli linie vytvárajuce hlbku a priestorovost (perpektívu) obrazu plynule rozdelené do celej fotky ... aby plynuli a vtahovali zrak postupne od oboch okrajov kdesi do vnutra do obrazu ... ako v realite ... aby sa divak mal možnosť vcitít a mal pocit že je tam on sám, osobne ... a fotka, ktorá to má, je jedno akého formátu, aj keby bola jednoduchšia či technicky menej kvalitná bude "silnejšia" ako rovnaká fotka bez toho, aj keby farebnejsia a ostrejsia ...
Práve hlbka a priestorovost sú mimo "svetla" najzakladnejsim a najsilnejsim vyrazovym prostriedkom v obraze/fotke. A ak sa šikme linie, vytvarajuce perspektívu a hlbku obrazu nakomponuju tak, že ich plynule a primerane "vtlačíme/roztiahneme" (svojou polohou v krajine) do formatu, je uplne jedno ci pôjde o štvorec alebo panoramu. Viď tvoj štvorec BW s vodopádom, či labuťe ked dve vlny smerujú dovnútra a tiež vťahujú zrak včítane zmenšovania sa dvoch labutí od predu do zadu ... aj tu na tejto fotke je dole čitateľná šikmá línia podporená ubúdaním/pribúdaním svetla (zmena svetla tiež podporuje hlbku obrazu) ...
Verím, že ak hlbkotvorné línie nájdeme a zameriame už pred fotením v krajine, stačí im prispôsobiť formát obrazu či prípadne voľbu objektívu. Začiatočník a úplný laik to robia naopak. Rozhodnú sa skúsať a robiť nejaký konkrétny formát a fotia ho nasilu, bez ohladu na to, aký charakter má krajina. Fotia panoramu aj tam kde žiadne vťahujúcve prvky a línie nie su a potom ta panorama straca zmysel a pôsobivosť. Pôjde v nej len o formalny slížik. A každý formát má zmysel len vtedy, ak je a bude plnohodnotný vo svojom výreze uz aj pre oči. Ak sú v ńom plynule rozmiestnené hlbkotvorné prvky, plynuce krivky, klukatiace sa a zmenšujúce potôčiky, cesty a pod. Tie budú dobre aj vo štvorci či v panorame.
faktom ale zostava, ze aj ked sa snazim o fotografii dost citat, stale som len v polohe "cvakaca", ktory casto potencial fotografie vidi az dodatocne, resp. sa pohybuje v priestore skor intuitivne...
o to viac ma tesi, ze si niektorym mojim "pokusom" venoval cas. budem vdacna aj za prip. dalsie usmernenia... dakujem
Lebo na môj osobný vkus ty pracuješ velmi pekne, ba krásne tak s kompozíciou perpektívy, hlbky, ako aj so svetlom. A tak nechápem, ako sa môžeš cítiť neistý pri inych ako klasických formatoch. Ale asi ide len o rutinu zamerania sa a neskusas moc ine formaty. U ktorych by si (osobne si myslím a tuším) nemal o nic horsie vysledky a kvalitu a zmysluplnost komponovania ako u tych klasickych, co fotis rutinne.
A ospravedlnujem sa (aj autorke tejto fotky) ak to co som uz napisal v predoslom komente pôsobí ako "mudrovanie ci rozdavanie rozumov", je to len osobny nazor, nic viac. Nieco čo sa snažím dodržiavať a kam smerovať, ale moja vlastná tvorba toho nie je sama dôkazom a stále je len kdesi uprostred a sa len vyvíja Bola to len snaha o diskusiu, ktora ma vzdy prinuti viac nad vecou a fotenim premýšľať. A ma nasledne aj obohacuje a zvyšuje rozhľad.
Problem komponovania rôznych formátov vidím hlavne v tom, aby boli linie vytvárajuce hlbku a priestorovost (perpektívu) obrazu plynule rozdelené do celej fotky ... aby plynuli a vtahovali zrak postupne od oboch okrajov kdesi do vnutra do obrazu ... ako v realite ... aby sa divak mal možnosť vcitít a mal pocit že je tam on sám, osobne ... a fotka, ktorá to má, je jedno akého formátu, aj keby bola jednoduchšia či technicky menej kvalitná bude "silnejšia" ako rovnaká fotka bez toho, aj keby farebnejsia a ostrejsia ...
Práve hlbka a priestorovost sú mimo "svetla" najzakladnejsim a najsilnejsim vyrazovym prostriedkom v obraze/fotke. A ak sa šikme linie, vytvarajuce perspektívu a hlbku obrazu nakomponuju tak, že ich plynule a primerane "vtlačíme/roztiahneme" (svojou polohou v krajine) do formatu, je uplne jedno ci pôjde o štvorec alebo panoramu. Viď tvoj štvorec BW s vodopádom, či labuťe ked dve vlny smerujú dovnútra a tiež vťahujú zrak včítane zmenšovania sa dvoch labutí od predu do zadu ... aj tu na tejto fotke je dole čitateľná šikmá línia podporená ubúdaním/pribúdaním svetla (zmena svetla tiež podporuje hlbku obrazu) ...
Verím, že ak hlbkotvorné línie nájdeme a zameriame už pred fotením v krajine, stačí im prispôsobiť formát obrazu či prípadne voľbu objektívu. Začiatočník a úplný laik to robia naopak. Rozhodnú sa skúsať a robiť nejaký konkrétny formát a fotia ho nasilu, bez ohladu na to, aký charakter má krajina. Fotia panoramu aj tam kde žiadne vťahujúcve prvky a línie nie su a potom ta panorama straca zmysel a pôsobivosť. Pôjde v nej len o formalny slížik. A každý formát má zmysel len vtedy, ak je a bude plnohodnotný vo svojom výreze uz aj pre oči. Ak sú v ńom plynule rozmiestnené hlbkotvorné prvky, plynuce krivky, klukatiace sa a zmenšujúce potôčiky, cesty a pod. Tie budú dobre aj vo štvorci či v panorame.
Tráva, raždie a či chrastie
Voda si tu žblnká čerí
Vlní nám tu odraz celý
Tráva, raždie a či chrastie
Voda si tu žblnká čerí
Vlní nám tu odraz celý