Fotoaparát: | Nikon D50 |
---|---|
Objektív: | Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX |
Pridané: | 2009-06-24 00:49:56 | Na kritiku: | 2009-06-24 00:49:56 | Miesto: | Praha | Témy: | momentky, street fotografia |
---|---|
Ako ľudské bytosti sú si tak blízki, no napriek tomu na míle vzdialení...
Fotka s myslienkou venovana Sonke :)
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom
Komentáre a hodnotenia
Zoradiť od najstaršíchTvoju odpoveď chápem a akceptujem v plnom rozsahu, ostatne pre mňa je vždy najdôležitejší zámer a snaha autora (!), zámer kvôli čomu fotka vôbec vznikla. My ostatní sa máme iba vyjadriť ako sa zámer podaril. A slovo ´vždy´ som zas nemyslel ortodoxne, ale spravidla - myslené tak, že toto je amatérsky hobby posrtál ale je snaha dosiahnuť a priblížiť k profesionálnej kvalite a ten je už naozaj ´aj o réžii´, nemyslené iba takej ako je príprava jakubiskovho filmu ;-))) Musíš uznať že ešte aj pri fotení momentky si dobrý, skúsený a rutinný fotograf začne aj v zlomku sekundy niektoré veci už počas vyťahovania fotoaparátu ´režírovať´ = nastavovať cielene a zámerne podľa okolností čo a ako ide ´streliť´ (hĺbka ostrosti, kompozícia atď.) Teda u skúseného nejde nikdy o plochý cvak úplne bez rozmyslu total automatikou... ale stále vzniká nejaká zámerná réžia, cieľ.
Preto netreba opomínať podrobnejší popis, pomôže osvetliť zámer a pocity autora aj ľuďom s nižšou predstavivosťou a senzibilitou a znižuje možnosť vkladania zbytočných komentov od veci či konfliktných hodnotení.
1. Hlad je presne to, čomu som sa chcel (pri popise) za každú cenu vyhnúť. Tento moment má na viac než obmedziť sa len na to, že niekto má ľahší prístup k potrave než iný. Poukazuje na to, že všetci sme ľudské bytosti, no napriek tomu si mezdi sebou sami vytvárame neprekonateľné rozdiely. Hlad je len jedným z nich. Samozrejme každý si na tej fotke môže nájsť to svoje, no ako autora by ma mrzelo, ak by sa odkaz obmedzil len na takúto jednostrannosť.
2. ´vždy existuje najprv réžia, námet, príbeh, nápad...´ Všimol si si kategóriu? m-o-m-e-n-t-k-a Čiže fotografia, keď Ti v stotine sekundy jeden okamih zo života rozpovie všetko svoje posolstvo a Ty si rád, ak vôbec stihneš vytiahnuť fotoaparát. Taký luxus ako réžiu, presné nastavovanie parametrov, zdĺhavé hľadanie vhodnej kompozície a podobne si môže dovoliť niekto, kto fotí štúdiové fotky, krajinky a podobné veci.
Na tom mieste som potom ostal dlhšie, našiel si vhodný uhol, dôkladne nastavil fotoaparát, počkal na dobré rozloženie ľudí a cvak. Výsledok je tak nudný, umelý a bezduchý, že by som sa hanbil ním verejne prezentovať...
Napadá ma aj konkrétnejší a výstižnejší nadpis, paralela, možný príbeh... ladiaci vac práve s týmto stavom na obraze i keď ide tiež o vzdialenie sa protipólov ... hladný verzus sýty / hlad verzus hojnosť a prebytok, to by bol I pre mňa za 7 ;-) aj ked to vyzera na nespravodlivost, ved obraz ako obraz, ked je to stale ten isty.
V podstate v reálnom fotografickom živote, reálne teda hlavne v profi fotografii), vždy jestvuje najprv réžia, námet, príbeh, nápad a fotografia vzniká až následne ako alternatívny vyjadrovací prostriedok. Jej kvalita a hodnota stúpa potom podľa toho, ako výstižne dokáže svojím impactom danú tému vyjadriť, napr. aj bez popisu či nadpisu...
No a z toho je už jasné, že v opačnom prípade je možné (hlavne u fotografie vzniknutej bez predbežného zámeru, až dodatočne opísanej) menej výstižným nadpisom či popisom znížiť jej emocionálne vyžarovanie či potenciál. Divák sa spravidla súčasne sústredí rovnako aj na nadpis a popis a porovnáva, posudzuje naplnenie zámeru.