Hore

Fototechnika / Užívateľské recenzie

Festival letectva

Letecký deň sa vrátil  po deviatich rokoch do Piešťan a to v termíne 4. a 5. mája 2019. Nebol to síce SIAF, ako to bolo naposledy v roku 2010, ale bola to akcia pri spomienke 100. výročia úmrtia Milana Rastislava Štefánika, nazvaná Festival letectva. Ja som sa, aj s kamarátmi tohto festivalu zúčastnil v sobotňajšom termíne a rozhodli sme sa dobre, keďže nedeľňajší termín bol zrušený, kvôli počasiu.

Festival letectva bol teda celý venovaný a vedený, tematikou okolo Milana Rastislava Štefánika, kde jedným z najväčších lákadlom mali byť prelety štyroch krajín, v ktorých M.R. Štefánik pôsobil  a to Slovensko, Česká republika, Taliansko a Francúzsko. Ďalším lákadlom bola lotyšská letecká skupina BALTIC BEES, ktorá lieta na strojoch československej výroby Albatros L-39. Táto skupina bola, v programe, ako posledná, tak sa k nej vrátime, až na konci článku.

Festival bol poňatý trochu inak aj z iného pohľadu ako bývajú, väčšie letecké dni a to nie len kvôli spomienke na M.R.Štefánika, ale aj kvôli tomu, že bol zameraný hlavne na deti. Myslím, že aj preto tam organizátori volali skôr vrtuľové lietadlá, ako prúdové. Boli tu aj detské atrakcie a predstavenia pre deti.

Čo, ale bolo tradičné tak to boli statické a dynamické ukážky, tak ako sa sa na každú takúto akciu patrí. Tým statickým som sa moc nevenoval, ale aspoň na ukážku som dve odfotil.  Vrtulník Sikorsky UH-60 Black Hawk  a Supermarine Spitfire britské jednomiestne stíhacie lietadlo používané RAF .

Program začal trošku pozvoľne. Prvú dynamickú ukážku spravili vrtuľníky Schweizer H269, Bell 206 a MD Helicopter MD 530.

Ďalšou ukážkou bolo vystúpenie lietadla BEECH C45H EXPEDITOR.

Po americkom stroji nasledovalo lietadlo československej výroby L-29 DELFÍN.

Ďalej nasledovalo prvé z viacerých parádnych vystúpení akrobatických pilotov. A hneď prvým pilotom bol český pilot, majster Red Bull Air Race za rok 2018 Martin Šonka. Vystúpenie robil na lietadle EXTRA 300.

Po Matinovi Šonkovi nasledovalo vystúpenie veterána z druhej svetovej vojny MUSTANG P-51.

Po Mustangu nasledovalo ďalšie vrtuľníkové vystúpenie stroja MI-8 UTAIR.

 

Po vrtuľníku nasledovala už taká klasika leteckých dní a to parašutisti, ktorý skákali s vlajkami účastníckych štátov, z vrtuľníka MI-17. Po týchto parašutistoch zoskočil ešte jeden zo špeciálnou vlajkou venovanou Milanovi Rastislavovi Štefánikovi.

Po zoskoku parašutistov nasledovalo vystúpenie vrtuľníka BELL AH1S COBRA z Českej republiky.

Po Cobre nasledoval prelet vládnej letky na lietadlách FOKKER 100.

Prvá letecká skupina na festivale letectva bola skupina zo švajčiarska P3 FLYERS AEROBATIC TEAM na lietadlách P3 PILATUS.

 

Po skupine švajčiarov nasledovalo predstavenie ďalšieho veterána z druhej svetovej vojny, ktorý bol nasadený v polovici vojny na východnom fronte, JAK-3.

Po tom ruskom veteránovi prišiel prvé lákadlo dňa a to prelet letiek zo všetkých štátov, kde pôsobil Milan Rastislav Štefánik. A to v poradí talianskej, francúzskej, českej a nakoniec našej slovenskej letky. V talianskej letke boli stroje Eurofighter Typhoon ,ktorého dopĺňal ALENIA C-27 SPARTAN zo Slovenska. Vo francúzskej letke boli  3x Mirage 2000 . Česká letka sa skladala zo strojov CASA C-295 M a 2x L-159. Naša slovenská letka bola zostavená z troch strojov MIG-29. Tieto letky prileteli priamo z Bradla, kde sa konala spolu s Festivalom letectva spomienková slávnosť na Milana Rastislava Štefánika.

Po tomto slávnostnom prelete, prišiel na rad najhlučnejší stroj toho dňa, JAS 39C GRIPEN.

Hlučný stroj pristál a uši si chvíľku oddýchli pri pozeraní na prvý z dvoch divadelných vystúpení o živote M.R. Štefánika. Zároveň mali ukážku aj policajti z finančnej správy.

Program pokračoval ukážkou ďalšieho ruského veterána MIG-15, o ktorom sa predpokladá, že je najviac vyrábané prúdové lietadlo všetkých čias.

Po veteránovi prišlo na rad v poradí druhé vystúpenie skupiny. Tento raz to bola skupina  FLYING BULLS so štyrmi lietadlami XTREMEAIR SBACH 342.

Nasledovné vystúpenie bolo na hlavnom pódiu, kde pokračovalo vystúpenie o živote M.R. Štefánika.

Vystúpenie poriadne ani neskončilo a na dráhe sa objavil slávny maďarský pilot Zoltán Vereš, ktorý spravil zase jedno výborné letecké predstavenie na svojom stroji EXTRA 300.

Finálové predstavenie dňa bolo ďalšie skupinové predstavenie lotyšskej leteckej skupiny BALITC BEES. Skupina lietala na lietadlách L-39 ALBATROS.

Celkový dojem z Festivalu Letectva bol z môjho pohľadu dobrý až na prekvapivé ceny v bufetoch, kde za 3 cigánske sme dali 25 € , ale z môjho pohľadu to bol asi jediný mínus.  Ľudí bolo niekoľko násobne menej, ako som zvyknutý na SIAFE (cca. 20 000), ale mohlo to byť spôsobené aj počasím, keďže celý deň dážď visel na vlásku a nakoniec pri vystúpení Baltic Bees začalo aj pršať. Myslím, že aj deti, ktoré nebavili vystúpenia si našli svoje v detskom kútiku, kde bol pre nich aj zvlášť bufet. Ako som písal vyššie akcia bola venovaná spomienke Milana Rastislava Štefánika a túto úlohu si splnila dôstojne. možno by som prijal ešte nejaké ukážky bojov z prvej svetovej. Uvidíme či bude pokračovať aj v ďalších rokoch alebo to bola len jedorazovka.

 

 

 

Zdieľajte článok
Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Marek Bučko
2019-05-06 13:54:09
Pekná reportáž. Časť "V talianskej letke boli stroje Eurofighter Typhoon a ALENIA C-27 SPARTAN. Vo francúzskej letke boli 3x Eurofighter Typhoon. Česká letka sa skladala zo strojov CASA C-295 M a 2x L-159. Naša slovenská letka bola zostavená z troch strojov MIG-29" by som poopravil: 1. letka ALENIA C-27 SPARTAN (SK) a Eurofighter Typhoon (IT), 2. letka: 3x Mirage 2000 (FR), 3. a 4. letka správne...
 
pedro81
2019-05-06 18:59:32
dost dobre
 
jugin
2019-05-06 19:54:00
príspevok od: Marek Bučko
Pekná reportáž. Časť "V talianskej letke boli stroje Eurofighter Typhoon a ALENIA C-27 SPARTAN. Vo francúzskej letke boli 3x Eurofighter Typhoon. Česká letka sa skladala zo strojov CASA C-295 M a 2x L-159. Naša slovenská letka bola zostavená z troch strojov MIG-29" by som poopravil: 1. letka ALENIA C-27 SPARTAN (SK) a Eurofighter Typhoon (IT), 2. letka: 3x Mirage 2000 (FR), 3. a 4. letka správne...
Dik za upozornenie, už som to opravil.
 
jugin
2019-05-06 19:58:08
príspevok od: pedro81
dost dobre
ďakujem
 
asverusko
2019-05-07 08:38:15
Dobrý deň. Otázka autorovi: Aká fototechnika bola použitá? Ďakujem.
 
jugin
2019-05-07 11:11:40
príspevok od: asverusko
Dobrý deň. Otázka autorovi: Aká fototechnika bola použitá? Ďakujem.
Zdravím Nikon D7200 a objektív TAMRON SP 70-300 MM F/4-5.6 DI VC USD
 
asverusko
2019-05-07 11:51:00
príspevok od: jugin
Zdravím Nikon D7200 a objektív TAMRON SP 70-300 MM F/4-5.6 DI VC USD
Ďakujem za odpoveď. Fotky sú perfektné!!!
 
Marcel Rebro
2019-05-14 12:51:09
Pekné fotky. A jedno z najstráženejších tajomstiev ASR (počet letu schopných MiG 29) sa zjavne prevalilo
 
Seemann Martin
2019-05-15 10:17:36
fajný report!
 
jugin
2019-05-15 12:17:19
príspevok od: Marcel Rebro
Pekné fotky. A jedno z najstráženejších tajomstiev ASR (počet letu schopných MiG 29) sa zjavne prevalilo
ďakujem
 
jugin
2019-05-15 12:17:26
príspevok od: Seemann Martin
fajný report!
ďakujem
 
krulub
2019-05-28 19:34:40
pekné foto aj reportáž
 
jugin
2019-05-30 06:50:39
príspevok od: krulub
pekné foto aj reportáž
ďakujem
 
jugin
2023-10-11 16:47:41
Síce to tu máš zavesené dlhšie, ale dostal som sa k tomu až teraz. Tento rok som tam nebol, tak ma reportáž potešila. Ale tiež si myslím, že niekedy je menej viac a trebalo by to pretriediť. A áno je mi jasné, že to je ťažké a keď pozrieš moje reportáže tiež by sa tam dalo mazať, ale dva články je podľa mňa dosť Ale ešte raz diky za priblíženie