Canon EF-S 17-55 f/2,8 IS USM
Tak, ako viacerí, som aj ja postupom času začal byť nespokojný so setovým základným objektívom Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II ktorý som mal v sete s predchádzajúcim telom 500D. Na nutnosti meniť, pridalo aj to, že väčšinu času som sa venoval fotografovaniu koncertov v malých podnikoch, kde sú zväčša svetelné podmienky zlé. Preto nastala dilema v kúpe. A to, či ušetriť a kúpiť Tamron 17-50mm f/2,8 ktorý je spomínanému objektívu najbližšie a je to odskúšaná klasika, alebo si priplatiť a zakúpiť "CROP-ové L-ko".
A aké boli požiadavky? Základný objektív na 7D, ktorý mi poslúži na väčšinu reportážnych fotení s prihliadnutím na minimum svetla a rýchlosť ostrenia na ktorýkoľvek zaostrovací bod. Veď trafiť ostrý snímok na skákajúceho gitaristu ktorý hrá pri osvetlení 2 žiaroviek je niekedy nad sily Chucka Norrisa :)
Po prečítaní nespočet recenzií, som sa rozhodol pre originálny Canon. V nasledujúcich riadkoch sa s Vami pokúsim podeliť o moje osobné skúsenosti, nejaké informácie zozbierané z internetu a pár záberov. Zábery boli robené v domácich podmienkach, preto sa niektoré závery môžu líšiť od oficiálnych recenzií.
Špecifikácia
• Možnosť použitia: APS-C
• Rozsah: 17-55mm
• Ekvivalent na 35mm: 27 - 88mm
• 19 prvkov v 12 skupinách
• Počet lamiel clony: 7
• Rozsah clony: 2,8 - 22
• Zaostrovanie: USM
• Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 35 cm
• Maximálne zväčšenie: 0,17x (pri 55mm)
• Priemer filtra: 77mm
• Maximálna veľkosť: 110 mm
• Váha: 645 g
• Rok vydania: 2006
Konštrukcia
Už pri prvom chytení do ruky je jasné, že tento objektív má ďaleko od setového brata 18-55. Váha síce nedosahuje 950g ako pri Canone 24-70, no cítiť, že máte už v ruke objektív a nie plastovú hrkálku. Vysoký štandard použitých materiálov je pri L-kách samozrejmosťou, no mimo absencie utesnenia voči vode a prachu, s kľudným svedomím do tejto "elkovej" kategórie zaradím aj tento objektív. Doteraz vyzerá ako nový a to sa niekoľko krát mesačne stretáva pod pódiom s riadne nabrúsenými metalistami :)
Predný člen sa pri zoomovaní vysúva, ale neotáča sa, takže použitie polarizačných filtrov je bezproblémové. Slnečná clona nie je štandardne dodávaná, čo pri cene objektívu zamrzí a je nutné ju dokúpiť.
Z ovládacích prstencov dominuje "zoomovací", ktorý sa nachádza v prednej časti a za ním, oveľa menší, je ostriaci prstenec. Ani jeden po rokoch používania nevykazuje vôľu alebo opotrebenie. Ovládacie prvky na prepínanie AF/MF a zapnutie a vypnutie optickej stabilizácie sú umiestnené pod sebou na ľavej strane. Ani tie nevykazujú vôľu, alebo iné známky opotrebenia. Pri naklonení objektívu do zvislej polohy "nosom dole" sa pomaly vysúva pod vlastnou váhou, na čo si treba dať niekedy pozor. Bajonet je vyrobený z kovu.
Ostrosť
Pri najnižšej clone 2,8 je relatívne mäkší, no tento problém je odstránený už pri zaclonení na f4. Pri najvyšších clonách sa už dosť výrazne začína prejavovať difrakcia a dochádza ku poklesu ostrosti. Rozdiel medzi stredom snímku a okrajmi nie je veľmi dramatický. Mal som možnosť porovnať s jednou 24-70 f/2,8L a 17-55 sa mi zdala ostrejšia.
Na 17 - 20mm ohnisku už podáva dobré výsledky aj od nižších clonových čísel a najlepšie výsledky dosahuje na clone f8, od ktorej mierne ostrosť klesá. Výrazný pokles nastáva pri f17 a viac. Na stredných ohniskách dosahuje najlepšie výsledky a čo je potešujúce, už aj pri clone f/2,8 sú výsledky veľmi dobré a výrazný pokles znova nastáva pri f17 a viac. Najslabšie miesto ostrosti je na dlhom konci a veľmi dobré výsledky dosiahnete len v rozmedzí f/5,6 - f/11. Na iných clonách pri 55mm došlo najmä ku väčším rozdielom ostrosti medzi stredom snímkov a krajmi.
Neviem, či je to kusovou variabilitou, no po cca 1,5 roku (intenzívneho) používania, sa mi prejavil Back Focus a momentálne mám nastavený Microadjustment na +5. Ten sa už od vtedy nezmenil.
Vinetácia
Vinetácia je najkritickejšia na plne otvorenej clone pri 17mm, no viditeľná je na všetkých ohniskových vzdialenostiach na najnjžšej clone f/2,8. Ilustračne pridávam tú najhoršiu variantu z výberu niekoľkých snímkov. Pri clonách nad f4 už bez problémov na všetkých ohniskách.
Skreslenie
Typický problém pre zoomové základné objektívy. Na 17mm je viditeľné súdkovité skreslenie ktoré zaniká už okolo 22mm. Na dlhšom konci je už viditeľné poduškovité skreslenie.
Chromatická aberácia
Podľa testov dostupných na internete je problémová na clonách od 2,8 - 4 a 16 - 22, najviac pri 17mm ohnisku.
Protisvetlo
Táto kapitola bola pre mňa jedna z najdôležitejších pri výbere, keďže pri fotení koncertov som sa pravidelne stretával so svetlami za hudobníkmi, ktoré svietili priamo do objektívu. A s kontrastom v protisvetle mám veľmi dobré skúsenosti. Čo niekedy ale zamrzí je malé prasiatko.
Bokeh
Aj keď sa samozrejme nemôže rovnať objektívom s pevnou ohniskovou vzdialenosťou, na záklaďák je bokeh celkom jemný, bez výrazných okrajov. Výraznejšie sú akurát svetlejšie body, ktoré už majú výraznejší krúžok.
Zaostrovanie
V skratke? Tiché, rýchle a presné. Presne také ako má byť. V spolupráci so 7D nemá problém zaostriť na všetko, čo má aspoň náznak hrany.
Stabilizácia
Výrobca uvádza možnosť predĺžiť použitý čas až trojnásobne. No všetko záleží od danej scény a aj ruky fotografa.
Záver
Čo dodať na záver? Či si myslím, že sa mi tento objektív oplatilo kúpiť aj za cenu pohybujúcu sa okolo 1000€? Myslím si že áno. Pokiaľ požadujete svetelnosť 2.8, základný rozsah, rýchle ostrenie, špičkovú ostrosť (na APS-C) a ku tomu ako bonus aj stabilizátor, ťažko pozerať po niečom inom. Pokiaľ nepotrebujete tak rýchle ostrenie, nevyužívate často stabilizátor a nad pár drobnosťami zažmúrite jedno oko, skvele Vám poslúži aj s Tamron 17-50 alebo L-kový Canon 17-40 f/4L.
Do galérie pripájam aj pár záberov z koncertov ktoré sa mi podarilo zachytitť na tento objektív.
Všetky použité fotky okrem koncertových v galérii pod článkom boli fotené do formátu RAW a exportované bez úprav.
darwinwiggett.wordpress.com/2011/05/09/sigma-17-50mm-f2-8-vs-canon-17-55mm-f2-8-and-tamron-17-50mm-f2-8/
darwinwiggett.wordpress.com/2011/05/09/sigma-17-50mm-f2-8-vs-canon-17-55mm-f2-8-and-tamron-17-50mm-f2-8/
Roman. Na tvoje 600D by bol ideálny objektív Canon 16-35f4L IS. Je asi mimo tvoj rozpočet ale je to presne to čo potrebujes a hlavne bez problémov s FF a BF oproti sigme.
darwinwiggett.wordpress.com/2011/05/09/sigma-17-50mm-f2-8-vs-canon-17-55mm-f2-8-and-tamron-17-50mm-f2-8/
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom