V počiatkoch komerčnej digitálnej fotografii prudko stúpalo rozlíšenie snímačov. Niet sa čo čudovať. Prvé modely nemali ani 1 Mpx. Ako úboho málo to bolo oproti rozlíšeniu filmu. Pri 6 Mpx sa už aj profíci zastrájali, že viac nebudú ani potrebovať. Čas ukázal, že to nie je pravda. Aby sa mohli z digitálnych fotografií tlačiť kvalitné výstavné zväčšeniny, muselo rozlíšenie vzrásť na dvojnásobok. Ukázalo sa však, že nárast rozlíšenia nemusí automaticky znamenať nárast obrazovej kvality. S rastúcim rozlíšením sa zmenšuje svetlocitlivá plocha jednotlivých buniek - pixelov a klesá ich citlivosť na svetlo. Výsledkom je väčšie množstvo šumu, ktorý prekrýva detaily zaznamenané vďaka vyššiemu rozlíšeniu. A tak sa stalo, že v kategórii kompaktov a ultrazoomov, s rastúcim rozlíšením, obrazová kvalita klesala. Nebolo to len nárastom šumu. Pri vyššom rozlíšení potrebujete kvalitnejší objektív. Ceny fotoaparátov klesali a to sa odrazilo aj na kvalite objektívov. Fotoaparáty boli rýchlejšie, vybavenejšie, mali väčšie displeje, väčší rozsah objektívov, ale my sme nostalgicky spomínali na kompakty s rozlíšením 3 až 6 Mpx. Zvyšovanie rozlíšenia sa negatívne neprejavilo len na zrkadlovkách, ktorých snímače mali dostatočne veľkú plochu snímača, aby aj pri rastúcom rozlíšení, mali dostatočne svetlocitlivé bunky. Pokrok umožnil vyvinúť fotoaparáty s 36 Mpx snímačom, ktoré majú väčší dynamický rozsah a menší šum, než staršie fotoaparáty s 12 Mpx snímačom. Architektúra snímačov zaznamenala veľký pokrok. Za vyššou kvalitou stoja aj nové procesory a softvéry pre spracovanie obrazu.
Aj v kompaktoch pokračoval pokrok. Ale ani nové BSI CMOS snímače nedokázali pri rozlíšení atakujúcom 20 MPx, žiadne zázraky. Ak si kúpite bežný kompakt, stále bude fotiť horšie ako niekoľko rokov starý kompaktík. Česť výnimkám.
Preteky v zvyšovaní rozlíšenia pokračujú, ale konečne badať trend, kedy si konečne aj výrobcovia uvedomujú, že rozlíšenie nie je všetko a že nad určitú hranicu neprináša zlepšenie, práve naopak. Nefotografi stále počúvajú na marketingové oblbovanie megapixelmi. Skúsenejší fotografi už pochopili, že potrebujú fotoaparáty s optimálnym a nie najvyšším rozlíšením. A výrobcovia im vychádzajú v ústrety. Preteky v zbrojení nezastavili, ale dávajú fotografom na výber. A tak tu máme pokročilé fotoaparáty s rozlíšením 12, ale aj 36 Mpx.
Milióny svetlocitlivých buniek, ktoré okom nerozoznáte.
Kompakty
Ak to technologický pokrok umožňuje, nemusí zvýšenie rozlíšenia znamenať pokles obrazovej kvality. To dokazujú napr. kompakty s 1” snímačom, napr. Sony RX100 s rozlíšením 20 MPx. Ostatní výrobcovia sa držia viac pri zemi. Najnovší Fujifilm X30 má “len” 12 Mpx. A každý jeho majiteľ je len rád.
Nikon Coolpix 3700 mal rozlíšenie len 3,3 Mpx, produkoval krásne ostré fotografie. Aj vy s nostalgiou spomínate na podobé vydarené modely, ktorým sa ich súčasný nástupcovia nie a nie vyrovnať?
Fujifilm X30 môžeme zaradiť medzi kompakty s menším snímačom. Výrobca to kompenzuje najnovšiou technológiou snímača typu X-Trans druhej generácie s rozlíšením 12 Mpx.
Sony RX100 M3, jeho predchodcovia redefinovali pojem kvalitný kompakt. Aj keď sa 20 Mpx snímač zdal bláznovstvom, dnes už vieme, že fotí výborne. Práve s 1” snímačmi sa v najbližšom období budeme stretávať častejšie. Napríklad aj u nedávno predstavenom Canone PowerShot GX7.
Panasonic Lumix LX100, kompakt s Micro 4/3 snímačom, ktorý patril medzi najväčšie prekvapenia Photokiny 2014. Výborná kombinácia ergonómie, funkcionality, obrazovej kvality a retro dizajnu.
Sony RX1r, najkvalitnejší kompakt na trhu demonštruje možnosti tejto triedy fotoaparátov. S Full Frame snímačom a špičkovým objektívom Carl Zeiss konkuruje najlepším zrkadlovkám. Len extrémne vysoká cena spôsobuje, že sa ho nepredá viac. V predstihu ukazuje, čo nás čaká v budúcnosti.
Kompakty, na jednej strane sú na ústupe, na druhom chytajú druhý dych. Zlaté časy lacných kompaktov pominuli. Prichádza éra pokročilých fotoaparátov s väčšími snímačmi a rozumnými parametrami, určených pre náročných fotografov. Výrobcovia tu reagujú na rastúcu popularitu CSC fotoaparátov.
CSC
CSC fotoaparáty sú príkladnou skupinou, kde výrobcovia netlačia na silu rozlíšenia do nebeských výšok. Väčšina modelov má rozlíšenie 16 Mpx, ktoré sa ukazuje ako optimum. Je dostatočné pre tlač aj veľkých zväčšenín, pritom umožňuje vyrobiť kvalitné snímače a nezaťažovať procesory a pamäťové média. Pre situácie, kedy je potrebné ešte vyššie rozlíšenie je tu napr. Sony A7r (36 Mpx), na druhej strane je tu nízkošumové Sony A7s, pre niekoho s podpriemerným rozlíšením 12 Mpx.
Fujifilm X-T1 a Olympus OM-D E-M1, dvaja typicky predstavitelia najvyššej kategórie CSC fotoaparátov, zhodne disponujú snímačmi s rozlíšením 16 Mpx.
Sony A7r je prvým CSC fotoaparátom s Full Frame snímačom a rozlíšením 36 Mpx. Pri kompaktných rozmeroch obrazovo konkuruje najlepším zrkadlovkám na trhu.
V kategórii CSC fotoaparátov výrobcovia najviac počúvajú, čo fotografovia od nich chcú a to nielen v otázke rozlíšenia. Preto neustále rastie záujem o tento typ fotoaparátov.
Zrkadlovky
Dnes sa nevyrába zrkadlovka s menším snímačom ako APS-C. Myslím, že nikto nepochybuje, že aj pri rozlíšení 24 Mpx nie je problém vyrobiť špičkový snímač, tejto veľkosti. U Full Framu je to až 36 Mpx. U týchto fotoaparátov môžeme očákavať ďalšie zvyšovanie rozlíšenia. Tu výrobcovia bohužiaľ nepribrzdili, ale možno budú musieť. Fotoaparáty s vysokým rozlíšením majú svoj význam, ale využijú sa len obmedzene. Dúfam, že aspoň načas sme sa zastavili na 24 Mpx. Svetlom v tme je Nikon Df, ktorý prináša “len” 16 Mpx Full Frame snímač, vďaka čomu sa stal kráľom neprofesionálnych fotoaparátov s najnižším šumom. Fotoaparátov takéhoto druhu by mohlo byť na trhu viac.
Nikon Df zapôsobil ako blesk z čistého neba. Pokročilá amatérska zrkadlovka výrazne vybočuje z aktuálneho trendu a prináša retro dizajn, mechanické ovládanie a v kategórii zrkadloviek podpriemerné rozlíšenie 16 Mpx. Vďaka tomu patrí k absolútnej špičke fotoaparátov s vysokou citlivosťou a nízkym šumom.
Vysoké rozlíšenie nie je u zrkadloviek kritické. Mnohých by aj tak menšie rozlíšenie potešilo. Viac ako rozlíšenie by ocenili ešte menší šum a menšiu veľkosť súborov. Menšie rozlíšenie kladie aj menšie nároky na kvalitu objektívov.
Záver
Vymierajúca trieda základných kompaktov, travelzoomov a ultrazoomov ide stále pomýlenou cestou. Ani technológia BSI CMOS snímačov nie je zárukou slušnej obrazovej kvality. Objektívy nestačia na snímače s privysokým rozlíšením. Pozornosť náročnejších fotografov preto púta vyššia trieda kompaktov a ultrazoomov, v ktorej sme sa v posledných rokoch dočkali pozitívnych zmien. Snímače sa zväčšujú, rozlišenie niekedy dokonca klesá. Najrozumnejšie si výrobcovia počínajú v kategórii CSC fotoaparátov. Neženú sa za vyšším rozlíšením a nikto to po nich ani nechce. V kategórii zrkadloviek nie je nadbytok pixelov faktorom znižujúcim obrazovú kvalitu. Aj tak by sme prijali zopár modelov s nižším rozlíšením.
Ďakujeme výrobcovia, že ste aj vy pochopili, že rozlíšenie je len jedným z parametrom fotoaparátu a že vyššie číslo neznamená automaticky lepší fotoaparát. My sme to pochopili už dávno, vy ste si ale pred našim krikom zapchávali uši. Niekto od marketingu vám zle radil, tvrdiac, že donekonečna budeme ľahko ovplyvniteľní. My sme dospeli a pochopili omnoho skôr, že to, čo bolo v začiatkoch digitalizácie dôležité, ba priam prioritné, už dôležité nie je. Dúfam, že nás budete počúvať ešte pozornejšie. Aj keď je stále čo vylepšovať, fotoaparáty dosiahli takú úroveň, že bohato uspokoja nároky všetkých úrovní fotografov. Väčšina fotografov ani nevyužije ich plný potenciál. Menia sa aj naše potreby. Pochopili sme, že fotoaparát nie je len snímač. Že jeho využiteľnosť určuje mnoho iných parametrov a konštrukčných riešení. Začínate konečne vyrábať to, čo chceme my a nie, to čo chcete vy. Čaká vás ešte veľa práce, ale ste na dobrej ceste. Tak to nepokazte. Fotografovanie konečne začína byť o fotení a nie o technike.
Aké je optimálne rozlíšenie a veľkosť snímača pre vás?