D300-ka prišla s mnohými vylepšeniami, na ktoré však "nikonisti" museli nejaké to obdobie počkať.
Pred decembrom 2007 bol prístroj nezohnateľný u nás a len veľmi ťažko niekde
vo svete.
Ešte dlho potom bola D300 nedostatkovým tovarom
a akonáhle dorazilo pár kusov, vypredali sa rýchlo ako teplé rožky. Prečo? Odpoveď nájdete v našej recenzii.
D300 v porovnaní s D200 ponúka:
» 12,3 Mp senzor CMOS
» samočistiaci senzor (vibrácie low pass filtra)
» záruku na 150 tisíc cyklov závierky
» 14 bitový AD prevodník
» nový systém zaostrovania multicam 3500DX s 51 bodmi zaostrovania (15 krížových senzorov)
» kontinuálne zaostrovanie a 3D sledovanie pohybu aj podľa farby
» kontinuálne snímanie s frekvenciou 6 snímkov za sekundu s batériovým gripom až 8 snímkov za sekundu
» jemné doladenie automatického zaostrovania na konkrétne objektívy (až 20 hodnôt uložených do pamäte aparátu)
» dva režimy živého náhľadu, jeden s pasívnym zaostrovaním pomocou kontrastu na senzore
» 3-palcový LCD s výnimočným rozlíšením 922 tis. obrazových bodov
» HDMI výstup na kvalitné prezeranie fotografií na TV s podporou HD.
» niekoľko ďalších nastavení na adjustáciu obrazu a menu fotoaparátu
Výborné technické parametre sú realita. Zodpovedá tomu aj zlepšenie ovládania a kvality výstupu tohto atraktívneho prístroja?
Dizajn a ergonómia
Dizajnom sa D300 len veľmi málo odlišuje od D200. Potešilo ma to, keďže D200 som pokladal za vrchol užitého dizajnu v oblasti digitálnych zrkadloviek. Telo má strohý tvar, v niektorých partiách zjemnený ladnejšími krivkami, vďaka ktorým získala D300 milší a bucľatejší výraz. Celkový dojem poukazuje na konzervatívnejšie ponímanie dizajnu ako je tomu u zn. Canon, ktorá ide cestou hladkých a ladných tvarov. Užívateľské hodnotenie v tomto smere je však otázkou individuálneho vkusu.
Dizajn a hlavne usporiadanie ovládacích prvkov majú vplyv na pohodlie a rýchlosť používania prístroja,výrazne sa tiež podieľajú na získaní prvého dojmu z prístroja. Aj tu sa dá povedať, že človek si zvykne na všetko, u D300 však platí, že veľmi rýchlo a rád, hlavne čo sa týka prístupu k najčastejšie používaným funkciám.
Prístroj sa zapína pootočením prstenca okolo spúšte. Prstenec má tuhší chod a tak nehrozí jeho samovoľné vypnutie napr. používaním prístroja (stláčaním spúšte). Počas dvoch mesiacoch používania sa mi to nestalo ani raz.
Veľmi šikovne je vyriešené aj podsvietenie horného stavového displeja, ktoré aktivujeme ďalším zatiahnutím prstenca. Je to rýchle, ako je rýchle aj jeho vypnutie druhým zatiahnutím.
Hneď vedľa tlačidla spúšte sa nachádzajú dve z najčastejšie stláčaných tlačidiel. Tlačidlo na zmenu režimov snímania
a na korekciu expozície. Z režimov snímania sú prístupné iba programová automatika, priorita clony a času a plne manuálny režim. Presne tak, ako sa na profesionálny prístroj patrí!
Rovnako často používané tlačidlá sú už snáď iba tlačidla zmeny vyváženia bielej, citlivosti ISO a nastavenia kvality obrazu. Tieto sa nachádzajú na ľavej hornej strane prístroja, pod nimi je volič režimov spúšte s poistkou, aby nedošlo
k jeho nechcenému prepnutiu.
Z režimov spúšte si môžeme vybrať medzi
„S“ – jedným obrázkom na jedno stlačenie spúšte (Single),
„CL“ – viac obr./s (continuous low – 1-7 obr./s, nastaviteľné v užívateľskom menu),
„CH“ – 6 obr./s alebo 8 obr./s s batériovým gripom (continuous high),
„LV“ – live view, snímanie pomocou sklopeného zrkadla so živým náhľadom,
Samospúšť – môžeme v užívateľských nastaveniach zvoliť čas 2s, 5s, 10s alebo 20s,
„Mup“ – režim spúšte s predsklopením zrkadla pre elimináciu otrasov.
Pochváliť treba aj manuálne ovládanie spôsobu merania svetla a spôsobov zaostrovania (otočný volič a páčka). Sú to už dávno vychytané lahôdky profesionálnych prístrojov Nikon.
Za zmienku stojí presunutie PC konektora pre spúšťanie zábleskov na prednú stranu spolu s konektorom kábelovej spúšte. Medzi kontaktmi na bočnej strane prístroja sa zase objavil jeden nový – HDMI konektor, ktorý umožňuje naozaj kvalitné prezeranie fotografií na TV podporujúcich HD signál.
Veľmi príjemnou zmenou je nový batériový grip MB-D10, ktorý vďaka svojej konštrukcii odteraz nevyžaduje odobratie batérie z tela aparátu. Jednoducho ho priložíte na kontakty a upevníte do závitu na statív. Samozrejme, grip má zospodu druhý, aby ste mohli statív stále používať. Grip má aj ovládacie prvky, ktoré spríjemnia a urýchlia prácu pri vertikálnom snímaní. Sú to druhá spúšť, predné a zadné koliesko voličov hodnôt, tlačidlo AF on na aktiváciu AF a osemsmerový ovládač s potvrdením.
Držanie prístroja je vďaka príjemnému pogumovaniu isté a bezpečné aj pri nosení prístroja v jednej ruke a s väčším objektívom. D300 výborne sadne aj do väčšej ruky, len ženy s útlejšími dlaňami sa nemusia cítiť pri používaní fotoaparátu komfortne.
Čo sa týka komfortu používania fotoaparátu, chcem sa ešte dotknúť veľkého hľadáčika s takmer 100% pokrytím
a zväčšením (zmenšením) 0,94x (s 50mm objektívom). Pohľad do hľadáčika je jasný, bez zbytočných čiernych okrajov
a s kvalitnou matnicou, ktorá umožňuje bezproblémové manuálne ostrenie svetelných objektívov.
Podobný komfort pre prezeranie vyfotografovaných obrázkov poskytuje displej, ktorého veľkosť je teraz 3 palce, no čo
je dôležitejšie, jeho obraz tvorí 922 tisíc obrazových bodov. Táto hodnota je v súčasnosti (k 1.3.2008) najvyššia
u digitálnych fotoaparátov a displej naozaj podáva skvelé výkony. Konečne už nie je problémom priamo na displeji overiť, či je Vaša fotografia naozaj ostrá. Displej ponúka výbornú čitateľnosť aj na dennom svetle, ktorú pokorí len naozaj ostré priame slnečné svetlo.
Užívateľsky vám fotografovanie určite spríjemní možnosť prispôsobiť si jednotlivé nastavenia fotoaparátu a uložiť si ich do pamäti, pomenovať si ich podľa svojho uváženia, alebo dokonca možnosť vytvoriť si svoje vlastné rýchle menu
z najčastejšie používaných funkcií. Takisto mnohým tlačidlám fotoaparátu sa dajú priradiť rôzne funkcie.
Prístroj spočiatku budete musieť chvíľu spoznávať, ale akonáhle sa s ním zžijete, poskytne vám neuveriteľnú rýchlosť a flexibilitu.
Dizajnu a ovládaniu sa nedá vytknúť nič, teda aspoň ja, ktorý dlho používam aj Canon aj Nikon, som na ovládaní nepocítil nič obmedzujúce alebo niečo, čo by ma pri práci zdržiavalo.
Telo fotoaparátu je prevedením kvalitatívne na najvyšej úrovni - vyrobené zo zliatin magnézia s tesnením tlačidiel
a krytov. Môžete ho používať aj v prašnom alebo vlhkom prostredí a aparát nemusíte odkladať ani počas dažďa.
Za dizajn a ergonómiu udeľujem známku 1. Dal by som aj hviezdičku, no tú si odpustím pre absenciu vstavanej žalúzie či lamely na zatemnenie hľadáčika pri používaní samospúšte alebo káblovej spúšte. Neviem, prečo si túto užitočnú
a zároveň jednoduchú a lacnú funkciu výrobcovia rezervujú iba pre najvyššie modely!
V praxi
Pohotovosť pre reportérov
Prístroj nabieha v zlomku sekundy. Čas nábehu nevieme odmerať, údajne je to len niekoľko stotín sekundy. Ak držíte spúšť stlačenú pri vypnutom prístroji a potom ho zapnete, prístroj v tom momente reaguje a robí prvý obrázok. Nemusíte sa báť, že vás prekvapí nečakaná situácia. V podstate Vás zdrží iba zaostrenie a aj to iba veľmi málo.
Od snímky k snímke to v Single režime spúšte trvá približne 0,4s a to platí aj pre snímanie do RAW formátu.
Ak potrebujete fotografovať akciu, stačí fotoaparát prepnúť do režimu spúšte CH (Continuous High) a máte k dispozícii
6 obr./s, s batériovým gripom dokonca paľbu vo frekvencii 8 obr./s. Tento čas sa však môže meniť v závislosti
od funkcií, ktoré sú vo fotoaparáte aktivované. Ak máte zapnutú redukciu šumu alebo D-lightning, či 14-bitové spracovanie obrazu, frekvencia aj počet za sebou vyhotovených snímkov klesajú. Pri 14-bitovom spracovaní obrazu dokonca na 2,5-3 obr./s.
Pre maximálnu frekvenciu aj počet za sebou vyhotovených fotografií je potrebné tieto funkcie vypnúť a ak chceme snímať do RAW formátu, zvoliť ukladanie pomocou 12-bitového prevodníka.
Fotoaparát má aj CL režim (Continuous Low), v ktorom si počet snímkov za sekundu pri kontinuálnom snímaní môžete nastaviť od jedného po maximum v užívateľských nastaveniach.
Vytrvalý maratónec
Výdrž batérií v tele Nikonu D300 je naozaj vynikajúca. Pri našom meraní to bolo nad 900 fotografií na jedno nabitie
pri pomerne častom používaní displeja a občasnom používaní vstavaného blesku. V teplejšom počasí určite dosiahne výdrž batérie výrobcom udávanú hodnotu 1000 fotografií na jedno nabitie. Pri použití batériového gripu MB-D10 sa tento počet ešte znásobí.
Svetlo nie je problém
Flexibilita zvládnutia rôznych svetelných situácií je zvýšená pokročilými spôsobmi merania expozície. Môžete sa spoľahnúť na celoplošné pokročilé meranie, pri ktorom fotoaparát rozoznáva scénu pomocou 1005 pixelového systému merania svetla s prepojením na zaostrovacie body AF systému (Scene Recognition System).
Ak je svetlo natoľko zložité, že ani tento systém nezaručí uspokojivý výsledok, môžete siahnuť po bodovom meraní, ktoré meria svetlo iba z 2% plochy scény a môžete ho previazať
na zaostrovacie body. Ak ste zvyknutí na klasické meranie
zo starších prístrojov, máte tiež možnosť voľby merania
so zvýrazneným stredom (75% expozície sa určuje podľa neho), pričom ten si môžete v užívateľskom nastavení definovať do 6, 8, 10 alebo 13mm kruhu v strede hľadáčika.
Objektívy – originál, alebo lacnejšiu variantu?
Pri teste sme mali okrem iných k dispozícii tri rozsahom a svetelnosťou takmer ekvivalentné objektívy:
Tokina AF 16-50, f2,8, Tamron AF 17-55, f2,8 a Nikkor AF-S 17-55, f2,8. Časy ostrenia sú vynikajúce. Tokina AF 16-50, f2,8 a Tamron AF 17-55, f2,8 ostrili ekvivalentne rýchlo. Na širokom konci to bolo cca. 0,25s a na dlhom ohnisku 50mm iba 0,35s. Časy odpovedajú ostreniu cez hľadáčik so zvoleným zaostrovacím bodom a v dobrých svetelných podmienkach. Keď sa podmienky výraznejšie zhoršili, predĺžili sa aj zaostrovacie časy približne o jednu až dve desatiny sekundy. V našom prípade Tamron niekedy rozmýšľal viac, ako by sme chceli. Podobne bol na tom trochu horšie,
v porovnaní s Tokinou, pri dosahovaní presného zaostrenia.
Žiadny zo spomínaných objektívov nedisponuje tichým vnútorným motorčekom a tak pri ostrení vydávajú hluk, ktorý je však na prijateľnej úrovni. Tokina je o trochu tichšia, pravdepodobne pre svoju nespochybniteľnú kvalitu konštrukcie
a robustnosť, ktorú by som smelo porovnal k Nikkoru AF-S 17-55, f2,8.
Nikkor je však kategória sama o sebe, hlavne kvôli rýchlosti zaostrovania a tichému, takmer bezhlučnému chodu ostriaceho motorčeka.
Časy zaostrenia u originálneho objektívu boli ešte o niečo kratšie a pohybovali sa do 0,2s na širokom konci a 0,25s
na dlhom. Tichý a rýchly SW motor (silent wawe) nesklamal ani pri znížených svetelných podmienkach a zaostrenie bolo v drvivej väčšine na milimeter presné a rýchle.
To je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa oplatí investovať do originálnej verzie, aj keby bola optická kvalita spomínaných objektívov porovnateľná. Pri fotografovaní napr. svadby v kostole, alebo predstavenia v divadle, prípadne
v ďalších situáciách vyžadujúcich ticho Nikkor absolútne neruší, čo nemožno povedať o ďalších dvoch objektívoch zvlášť, keď pri nízkej hladine svetla preostria tam a späť. Ako som spomínal, Tokina na tom bola o niečo lepšie, Tamron
z troch spomínaných objektívov najhoršie.
Vydržte čítať do konca, porovnanie optickej kvality týchto troch objektívov ešte trochu zamieša karty. Zatiaľ môžeme utvoriť rebríček umiestnenia objektívov z hľadiska kvality spracovania, rýchlosti a presnosti ostrenia ako aj hlučnosti najmä v situáciách, ktoré si vyžadujú nenápadnosť a diskrétnosť.
Prvé miesto patrí Nikonu, druhé Tokine a tretie Tamronu.
Nikkor si prvenstvo vyslúžil bezchybným a kvalitným vyhotovením kovového tela s veľmi kvalitnými plastmi a rýchlym
a tichým motorom SW.
Tokina ho nasleduje kovovým telom robustnej konštrukcie, zaujímavým „clutch“ (posuvným) mechanizmom prepnutia AF/MF prstencom zaostrovania, ktorý môžete potlačiť dopredu (AF) alebo dozadu (MF).
Tento systém urýchľuje prácu s objektívom a umožňuje, aby sa vonkajší zaostrovací prstenec pri automatickom ostrení neotáčal. Aj preto je Tokina tichšia ako Tamron.
Tamron za prvými dvoma objektívmi kvalitou spracovania tela zaostáva, no vďaka väčšiemu množstvu použitých plastov je ľahší a celkovo je konštrukčne menší. Filtre o priemere 67mm sú tiež citeľne lacnejšie ako s priemerom 77mm, ktoré používajú prvé dva objektívy. Vonkajší zaostrovací prstenec u Tamronu pri autofokuse rotuje, pravdepodobne preto je tento objektív najhlučnejší. Ani jednému z objektívov pri ostrení ani zoomovaní nerotuje predný člen, preto použitie filtrov, včítane polarizačného, nie je problematické.
Live View
Práca s fotoaparátom, odhliadnuc od objektívov, je naozaj potešením. Prístroj ukážkovo reaguje na pokyny a tlačidla spoľahlivo poslúchajú presné riadenie.Ako prvú unikátnu funkciu som vyskúšal snímanie pomocou živého náhľadu (live view) cez displej fotoaparátu. Nikon poskytuje dva spôsoby snímania live view. Jeden pre snímanie „z ruky“ a druhý pre snímanie zo statívu. Rozdiel je v spôsobe zaostrovania.
Prvý spôsob zaostruje presne tak, ako to zrkadlové fotoaparáty bežne robia. Keďže pri snímaní pomocou živého náhľadu sa zrkadlo vyklopí do hornej polohy aby odkrylo senzor, zakryje matnicu aj senzory zaostrovania. Pre zaostrenie pomocou týchto klasických senzorov preto musí aparát znova sklopiť zrkadlo, zaostriť a potom ho znova vyklopí
a poskytne živý náhľad na scénu. Ak spúšť dotlačíme na doraz, fotoaparát nasníma záber a sklopí zrkadlo.
Ak chceme aj nasledujúci snímok urobiť pomocou live view, musíme ďalším stlačením opäť vyklopiť zrkadlo a získať živý náhľad.
Druhý spôsob live view snímania vynecháva jedno sklopenie zrkadla pre zaostrenie pomocou klasických AF senzorov. Namiesto toho, v druhom režime live view, aparát s vyklopeným zrkadlom pri stlačení tlačidla AF-ON zaostruje pomocou detekcie kontrastu priamo na snímacom senzore tak, ako sme na to zvyknutí u kompaktov.
V tomto režime je o jedno sklopenie zrkadla menej a môžete si pre zaostrenie AF vybrať akékoľvek miesto na displeji (čiže vo fotografovanej schéme) aj v extrémnych okrajoch a rohoch scény.
Na druhej strane, toto zaostrenie je citeľne pomalšie v porovnaní so zaostrovaním pomocou klasických senzorov AF. Zaostrovanie v live view „zo statívu“ je tak nakoniec pomalšie, ako u kompaktných fotoaparátov.
Najväčšou výhodou live view režimov snímania tak ostáva možnosť až 10-násobného priblíženia scény a pohodlného, rýchleho a presného manuálneho zaostrenia objektívu na akúkoľvek oblasť v obraze.
Nevýhodou live view systému u Nikonu oproti Canonu je sklopenie a vyklopenie zrkadla tesne pred otvorením závierky
a to aj v prípade, že zaostrené už bolo. Zbytočne sa tak ozýva rušivý klepot zrkadla a live view mód sa tak nedá použiť na tiché snímanie scén, pri ktorých nesmieme rušiť. Canon v tichom móde po zaostrení nesklápa zrkadlo pred expozíciou a jeho spúšť sa dá nastaviť tak, že aj po expozícii sa sklopí len veľmi pomaly a mäkko, alebo sa sklopí až po uvoľnení spúšte. Pri snímaní tak počuť iba veľmi tichú závierku. U Nikonu počuť tri údery zrkadla.
Presnosť nadovšetko
Druhou unikátnosťou v tejto triede aparátov je jemné doladenie autofokusu k jednotlivým objektívom a uloženie
do databázy fotoaparátu. Mnohé, aj vynikajúce fotoaparáty totiž v kombinácii s objektívmi vykazujú istú vôľu v presnosti AF. Výsledok je ten, že najmä u svetelných objektívov s malou hĺbkou ostrosti, môže byť ostrosť posunutá o pár mm až cm dopredu alebo dozadu za indikovanú rovinu zaostrenia vo fotoaparáte.
Toto je známy negatívny jav, ktorý fotografi poznajú pod pomenovaním front focus alebo back focus. Profesionál si však musí byť aparátom istý, napr. ak zaostrím objektívom 85mm s clonou f1,8 na mihalnice, tak musia byť ostré mihalnice
a nie ucho alebo nos portrétovaného.
perfektné ostrenie s nakalibrovaným objektívom Nikkor 85, f1,8 D |
Ak teda s nejakým objektívom dôjde k frontfokusu alebo backfokusu. Veľmi jednoducho si ho vieme vo fotoaparáte korigovať pomocou jemného doladenia AF a uloženia korekcie ku každému objektívu. Kedykoľvek potom objektív opäť nasadíme na telo D300, fotoaparát ho rozozná a nastaví požadovanú korekciu, aby dosiahol veľmi presné zaostrenie.
Tento systém je známy aj u zrkadloviek Canon, ktorý ho však ponúka iba v najvyšších jednotkových radách fotoaparátov za dvojnásobnú cenu D300. Korekciu autofokusu sme vyskúšali aj s objektívom Tokina AF 16-50, f2,8 a aj s týmto objektívom od tretieho výrobcu dokázala D300-ka korigovať zaostrenie.
Toto je podľa môjho názoru najdôležitejšia novinka u Nikonu D300!
Kreativita štúdia
Veľmi užitočnou vlastnosťou u D300 je bezkáblové odpaľovanie externých bleskov Nikon pomocou vstavaného blesku.
Ide o pokročilý systém kreatívneho osvetlenia, ktorý môže v určitých situáciách nahradiť profesionálne štúdio. Externý blesk nastavíme na bezdrôtové odpálenie a vo fotoaparáte nastavíme režim vstavaného blesku na commander.
Priamo z fotoaparátu tak vieme ovládať externý blesk a môžeme ho prepnúť na manuálny režim, automatický režim alebo na TTL s korekciami, alebo ho vypnúť.
A aby toho nebolo málo, pomocou kanálov a skupín takto môžeme odpaľovať niekoľko bleskov, ktorým môžeme nastaviť rôzne hodnoty výkonu alebo TTL meranie s korekciami.
Môžeme sa nakoniec ešte rozhodnúť, či sa má vstavaný blesk podieľať na expozícii alebo nie. Niekedy (napr. pri fotografovaní lesklých predmetov alebo aj portrétu) to nemusí byť žiadúce a je výborné, že si viem vstavaný blesk pri expozícii vypnúť a použiť ho iba na odpálenie externých bleskov. Ak tieto externé záblesky vložíme do softboxov, alebo oprieme o dáždnik, získame veľmi ľahké a prenosné bezkáblové miništúdio.
Na záver tejto časti recenzie mi neostáva nič iné, iba Nikon D300 opäť ohodnotiť známkou 1. Jediná vec, ktorú by som ešte vedel vylepšiť je tichý režim snímania pomocou živého náhľadu a zväčšenie operačnej pamäte tak, aby zvládla
6 (8) obr./s aj pri snímaní 14-bitového RAW formátu.
Obrazová kvalita
Nikon D300 disponuje novým CMOS senzorom APC veľkosti s orezovým faktorom 1,5 x a procesorom EX-speed.
Viacero výrobcov v poslednom čase prešlo na tento typ snímača, z dôvodu lepšieho výkonu pri vyšších citlivostiach ISO.
Prechod sa vyplatil a pri vyšších citlivostiach produkuje D300 menej šumu ako jeho predchodca, hoci pri nastavení redukcie šumu na strednú alebo vysokú hodnotu už vidno, že firmvér odstraňuje so šumom aj jemné detaily z obrazu.
Pre zachovanie maximálnej kvality a ostrosti odporúčam odstránenie šumu pri vysokých citlivostiach vypnúť, alebo ho udržať na nízkej hodnote (low). Aj pri týchto hodnotách redukcie môžete prístrojom smelo snímať až po citlivosť
2000 – 2500.
ISO 400, vynikajúca kvalita | ISO 800, výborná kvalita | ISO 800, výborná kvalita |
Čo je však z hľadiska snímania pri vysokých citlivostiach dôležitejšie, neklesá kontrast a saturácia pri snímaní s vysokými ISO hodnotami. D300 je tu výrazne lepšia v porovnaní s D200.
ISO800, Nikkor 17-55, f2,8 |
ISO1600, Tokina 16-50, f2,8 ATX |
ISO800, Nikkor 17-55, f2,8 |
ISO1600, Tokina 16-50, f2,8 ATX |
ISO400, Nikkor 17-55, f2,8 |
Celkovo je podanie farieb u D300 živé, v štandardnom režime s ľahko presaturovanou červenou a výraznou modrou
a zelenou. To má za následok veľmi atraktívne fotografie krajiny priamo z fotoaparátu. Komu by sa aj takéto výrazné podanie nepozdávalo, môže si zvoliť v štýloch obrazu štýl „vivid“, ktorý sa dá ešte upraviť do intenzity farby, doostrenia, kontrastu a jasu. S týmto režimom pri troche cviku naozaj nafotíte krajinky, ktoré už nebudete musieť príliš „dorábať“
v počítači.
krásne farby už v režime normal, fotené Tokinou 16-50, f2,8 ATX | režim normal | režim vivid - to, čo funguje v prírode, na ľudských výtvoroch už menej - príliš presaturovaná červená |
Ak fotografujete portrét, je lepšie prepnúť štýl na „neutral“, aby pokožka nemala príliš červenej a aby sa potlačili vady pokožky.
Fotoaparát okrem týchto štýlov ponúka aj fotografovanie monochromatických záberov s rôznymi filtrami a tónovaním.
Pripomeniem funkciu „active D-lightning“, ktorú už z fotoaparátov Nikon poznáme. Prívlastok active však naznačuje,
že určité zmeny sa dejú už pri samotnom snímaní (korekcia expozície a aplikovanie krivky D-lightningu) tak, aby sa dosiahlo lepšie prekreslenie tieňov a svetiel v kontrastných scénach. Active D-lightning sa dá nastaviť v rôznej intenzite
a výsledok je viditeľný v lepšom dynamickom rozsahu, ktorý sa dá hodnotiť ako výborný.
Vyváženie bielej je aj v automatickom režime spoľahlivé, aj keď trochu tiahne k teplejšiemu podaniu farieb. To je však vždy lepšie, ako keď su farby v studených tónoch, ktoré sa aj v editoroch ťažšie korigujú. Pre maximálnu presnosť farebného podania je vhodné zvoliť prednastavené režimy WB alebo manuálne vyváženie bielej v stupňoch Kelvina, či kalibrovať bielu na biely list alebo šedú tabuľku (18% šedá).
Kvalita obrazu – objektívy
Objektívy sú očami fotoaparátov. Aké dobré je oko, taký dobrý je obraz, ktorý sprostredkuje. U zrkadloviek s takýmto rozlíšením to platí dvojnásobne. Pri fotografiách s pevným sklom Nikkor AF 85, f1,8 D si môžete všimnúť skvelú kvalitu
a to bez ohľadu na to, či je objektív odclonený alebo priclonený o pár clonových čísel. Jeho výkon je najlepší pri stredných clonách f 4,5 – 6,3. Objektív má okrem iného krásny bokeh, čo ho predurčuje na využitie v portrétnej fotografii. Zaujímavým porovnaním prešli tri podobné objektívy od rôznych výrobcov.
Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD Asp.(IF)
Pri vymýšľaní názvu sa inžinieri a kreatívci Tamronu poriadne snažili. Nepoznám objektív s dlhším názvom. Je z troch porovnávaných objektívov najkompaktnejší a tiež najlacnejší. Vzhľadom na svoju cenu podáva výborné výsledky, hlavne čo sa týka ostrosti a prekreslenia obrazu. Aj prenos kontrastu je na vysokej úrovni.
17mm, min. zoom | 50mm, max. zoom, zníženie ostrosti na pravej strane |
50mm, f2,8 - pekný bokeh a výborná ostrosť na pravom oku, ľavé už výrazne zaostáva |
Protisvetlo zvláda Tamron priemerne, keď sa ocitne slnko v zábere, je pravdepodobné, že sa na obraze objavia odlesky a závoje. Na zoom to však nie je výnimočné.
17mm | 50mm | 50mm |
Celkovo možno kvalitu objektívu hodnotiť ako veľmi dobrú a asi by dosiahol aj výborné hodnotenie, keby bol tento výkon stabilný pri všetkých ohniskách a v celej ploche obrazu. Nami testovaný kus vykazoval určité zakrivenie poľa ostrosti smerom od fotografa, ktoré sa prejavovalo miernou neostrosťou raz na jednej strane, inokedy na druhej strane fotografií. Vidieť to na niektorých fotografiách, zvlášť na tých, ktoré boli vyhotovené clonou F2,8. Ak som trochu priclonil objektív, tento nedostatok sa eliminoval. Ostrá strana bola ukážkovo ostrá, dokonca porovnateľná s Nikkorom 17-55, f2,8.
Tokina AT-X 165 PRO DX.
Je trochu drahšia ako Tamron, ale stále o dosť lacnejšia ako originálny Nikon. Aj Tokina podala výborné výsledky, aj keď pri otvorenej clone bola mäkšia ako Tamron. Teda aspoň na strane fotografií, kde Tamron exceloval. Na opačnej strane bola zas Tokina vďaka chybe (?) Tamronu o niečo lepšia. Ľavá a pravá strana boli u Tokiny vyrovnanejšie, aj keď pri clone 2,8 mäkšie. Na druhej strane menším kontrastom pri otvorenej clone zachoval tento objektív viac detailov
v tieňoch. Protisvetlo zvláda Tokina približne na úrovni Tamronu, niektoré situácie zvládol lepšie Tamron.
Tokina 16mm - záber je o poznanie širší od Tamronu na 17mm | 50mm, max. zoom | 50mm, f2,8 - bokeh je podobný ako u Tamronu, kresba je mäkšia ale vyrovnanejšia |
Platí to, čo vo všeobecnosti pre všetky zoomy – so slnkom v zábere je potrebné komponovať opatrne a stále kontrolovať, ako objektív reaguje na svetlo dopadajúce na jeho optické členy a aké odlesky vytvára. Niekedy tieto nemusia byť na škodu a môžete ich aj cielene využiť.
40mm, D300 má talent na zachytenie večernej atmosféry | 50mm | 16mm |
16mm | 50mm | 16mm | 50mm | 50mm |
Tokina z troch porovnávaných objektívov ponúka najširšie ohnisko 16mm, čo je v prepočte na kinofilm 24mm a je to
na fotografiách vidieť. Na druhej strane má aj pri tomto nastavení najvyššie skreslenie obrazu (súdkovité).
AF-S DX Zoom-NIKKOR 17-55mm f/2.8G IF-ED
Je najdrahšou a aj najväčšou voľbou. S nasadenou slnečnou clonou pôsobí naozaj robustne. Výkon objektívu hodnotím ako výborný. Objektív bol zo všetkých troch najostrejší a podal najvyrovnanejší výkon. Samozrejme, aj tu vidieť pokles ostrosti v rohoch obrazu pri clone 2,8, no je len pozvoľný a v menšej miere v porovnaní s predchádzajúcimi objektívmi, aj keď ostrá strana obrazu z Tamronu sa tej z Nikonu dosť podobala.
17mm, min. zoom | 55mm, max. zoom | 17mm, f2,8 - vynikajúca ostrosť a prekreslenie detailov pri max. clone |
17mm, portrét na širokouhlom ohnisku zo zväčšenou hĺbkou ostrosti | 55mm, f2,8 - perfektné zaostrenie, kresba a veľmi príjemný bokeh | 55mm, f2,8 - opäť bezchybné zaostrenie na mm presné, výborná kresba |
17mm, f2,8 | 17mm, f16 | 31mm, f9 |
Je možné, že tieto výsledky sú ovplyvnené aj presnosťou zaostrenia, ktorá bola u Nikorr objektívu bezkonkurenčná.
Čo sa týka schopnosti objektívu zvládať protisvetlo, tá je u Nikonu málinko lepšia ako u Tamronu a Tokiny, no naozaj len o kúsok. Na nočných fotografiách vytvárajú ostré svetlá okolo seba zvláštnu štruktúru, ktorú nemôžem nazvať veľmi estetickou, no objektív takmer vôbec nezávojuje a nestráca kontrast.
Výsledkom sú pekné a kontrastné nočné scény, ktoré kombo Nikon D300 a Nikkor 17-55 zvládajú naozaj dobre.
17mm | 22mm | Nikkor 18-200, f3,5-5,6 VR, so stabilizátorom z ruky s časom 1/6s |
Nikkor 18-200, f3,5-5,6 VR, so stabilizátorom z ruky s časom 1/8s |
Nikkor 18-200, f3,5-5,6 VR, so stabilizátorom z ruky s časom 1/25s |
Nikkor 18-200, f3,5-5,6 VR, so stabilizátorom z ruky s časom 1/25s |
Zaujímavosťou sú stabilizované objektívy od Nikonu, ktoré umožňujú aj bez statívu vyfotografovať ostré obrázky napriek nízkej hladine osvetlenia. Nikkor 18-200, f3,5-5,6 VR, so zapnutým stabilizátorom umožňuje z ruky fotografovať naozaj
s neuveriteľnými časmi.
Záver
Myslím si, že recenzia dokázala životaschopnosť modelu Nikon D300 a veľký potenciál konkurovať a obstáť v tvrdom boji na poli poloprofesionálnych až profesionálnych zrkadloviek. Z jeho výstupov určite nebudete sklamaní a uspokoja vás atraktívnym podaním farieb a výborným rozlíšením (aj keď to veľmi záleží od objektívov). Ovládanie a pohotovosť fotoaparátu vás nenechajú v štichu, ak budete potrebovať vyfotiť akčné fotografie (test ako D300 zvláda akciu prinesieme nabudúce).Telo je pritom vyrobené vo veľmi vysokom štandarde a nemusíte sa s ním obávať ani prachu
a dažďa. V cene prístroja dostanete bezkonkurenčnú výbavu v podobe mnohých užitočných funkcií, z ktorých medzi najdôležitejšie radím jemné doladenie AF objektívov v tele fotoaparátu a kreatívny bezdrôtový systém osvetlenia
s externými zábleskami. V balíku máte priložený aj pokročilý program na spracovanie fotografií a "vyvolávanie" fotografií v RAW formáte.
Čo sa týka troch porovnávaných objektívov, rozhodnutie leží na pleciach každého fotografa. Ak sa chcete venovať fotografii profesionálne, odporúčam určite Nikkor 17-55, ktorý bol najlepším vo všetkých oblastiach. Jeho cena je síce vysoká, ale kupujete si v ňom rýchly, tichý a veľmi presný systém AF a brilantnú kvalitu výstupu. Čo je hlavné, výkon tohto objektívu je veľmi stabilný pri všetkých ohniskových vzdialenostiach. Z hľadiska ostrosti by som na druhé miesto radil Tamron a tesne za ním Tokinu. Osobne by som sa rozhodol pre Tokinu, kvôli vyrovnanejším výkonom, kvalitnému spracovaniu a trochu tichšiemu AF s "clutch" mechanizmom. Oželel by som tak aj mäkšiu kresbu pri clone f2,8.
Ak však rozhoduje cena, aj s Tamronom môžete byť spokojní, rozdiel medzi ním a Tokinou naozaj nie je veľký. Zvláda lepšie protisvetlo, je menší a používa filtre so závitom 67mm.
Zhrnutie
Nikon D300
+ perfektná ergonómia a dizajn
+ magnéziové telo s tesnením proti prachu a stekajúcej vode
+ jemné doladenie AF vo fotoaparáte k jednotlivým objektívom
+ zaostrovanie a meranie svetla
+ rýchle reakčné časy
+ kvalitný hľadáčik a displej
+ pokročilý systém bezdrôtového kreatívneho svietenia
+ vynikajúca kvalita obrazu s vylepšeným dynamickým rozsahom
+ vylepšený výkon pri vyšších citlivostiach ISO (aj keď dosť agresívna redukcia šumu pri hodnotách "normal" a "high"
- šum pri hodnotách 2500 a viac (aj keď nie veľa konkurentov ponúka lepší - poznám len jedného :))
- kontinuálne snímanie iba 2,5-3 obr./s pri fotografovaní do 14 bitového RAW formátu
- zbytočné sklápanie zrkadla tesne pred expozíciou v live view režime
- prijal by som vstavanú zásterku hľadáčika
AF-S DX Zoom-NIKKOR 17-55mm f/2.8G IF-ED
+ brilantná kvalita obrazu
+ na zoom pekný bokeh
+ stabilný výkon v celom rozsahu
+ prvotriedna kvalita prevedenia
+ rýchlosť, presnosť a tichý chod AF
- cena
- rozmery
- ostré protisvetlo na nočných fotografiách
Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD Asp.(IF)
+ výborná kvalita obrazu (pozri mínusy)
+ na zoom pekný bokeh
+ cena objektívu a cena filtrov
+ rozmery
- nie celkom stabilný výkon v rozsahu ohnísk - pokles ostrosti na jednej strane obrazu
- kvalita spracovania v porovnaní s Nikkorom a Tokinou
- hlučnejší AF
Tokina AT-X 165 PRO DX
+ výborná kvalita obrazu (pozri mínusy)
+ na zoom pekný bokeh
+ prvotriedna kvalita prevedenia
+ cena objektívu
- mäkšia kresba pri f2,8
- hlučnejší AF aj keď tichší ako u Tamronu
- protisvetlo (trochu slabšia ako Nikkor a Tamron)
NR - Noise Reduction (redukcia šumu)