Hore

Nikon D300

bocny.jpgD300-ka prišla s mnohými vylepšeniami, na ktoré však "nikonisti" museli nejaké to obdobie počkať. 
Pred decembrom 2007 bol prístroj nezohnateľný u nás a len veľmi ťažko niekde 
vo svete. 

Ešte dlho potom bola D300  nedostatkovým tovarom 
a akonáhle dorazilo pár kusov, vypredali sa rýchlo ako teplé rožky. Prečo? Odpoveď  nájdete v našej recenzii.

 

D300 v porovnaní s D200 ponúka:


» 12,3 Mp senzor CMOS
» samočistiaci senzor (vibrácie low pass filtra)
» záruku na 150 tisíc cyklov závierky
» 14 bitový AD prevodník
» nový systém zaostrovania multicam 3500DX s 51 bodmi zaostrovania (15 krížových senzorov)
» kontinuálne zaostrovanie a 3D sledovanie pohybu aj podľa farby
» kontinuálne snímanie s frekvenciou 6 snímkov za sekundu s batériovým gripom až 8 snímkov za sekundu
» jemné doladenie automatického zaostrovania na konkrétne objektívy (až 20 hodnôt uložených do pamäte aparátu)
» dva režimy živého náhľadu, jeden s pasívnym zaostrovaním pomocou kontrastu na senzore
» 3-palcový LCD s výnimočným rozlíšením 922 tis. obrazových bodov
» HDMI výstup na kvalitné prezeranie fotografií na TV s podporou HD.
» niekoľko ďalších nastavení na adjustáciu obrazu a menu fotoaparátu

 

 

 

 

 

Výborné technické parametre sú realita. Zodpovedá tomu aj zlepšenie ovládania a kvality výstupu tohto atraktívneho prístroja?

 

Dizajn a ergonómia

 

Dizajnom sa D300 len veľmi málo odlišuje od D200. Potešilo ma to,  keďže D200 som pokladal za vrchol užitého dizajnu v oblasti digitálnych zrkadloviek. Telo má strohý tvar, v niektorých partiách zjemnený ladnejšími krivkami, vďaka ktorým získala  D300 milší a bucľatejší výraz.  Celkový dojem poukazuje na  konzervatívnejšie ponímanie dizajnu ako je tomu u  zn. Canon, ktorá ide cestou hladkých a ladných tvarov. Užívateľské hodnotenie v tomto smere je však otázkou individuálneho vkusu.

Dizajn a hlavne usporiadanie ovládacích prvkov  majú  vplyv na pohodlie a rýchlosť používania prístroja,výrazne sa tiež podieľajú na získaní prvého dojmu z prístroja. Aj tu sa dá povedať, že človek si zvykne na všetko, u D300 však platí, že veľmi rýchlo a rád, hlavne čo sa týka prístupu k najčastejšie používaným funkciám.

Prístroj sa zapína pootočením prstenca okolo spúšte. Prstenec má tuhší chod a tak nehrozí jeho samovoľné vypnutie napr. používaním prístroja (stláčaním spúšte). Počas dvoch mesiacoch používania sa mi to nestalo ani raz. 
Veľmi šikovne je vyriešené aj podsvietenie horného stavového displeja, ktoré aktivujeme ďalším zatiahnutím prstenca. Je to rýchle, ako je rýchle aj jeho vypnutie druhým zatiahnutím.

 



Hneď vedľa tlačidla spúšte sa nachádzajú dve z najčastejšie stláčaných tlačidiel. Tlačidlo na zmenu režimov snímania

a na korekciu expozície. Z režimov snímania sú prístupné iba programová automatika, priorita clony a času a plne manuálny režim. Presne tak, ako sa na profesionálny prístroj patrí!

Rovnako často používané tlačidlá sú už snáď iba tlačidla zmeny vyváženia bielej, citlivosti ISO a nastavenia kvality obrazu. Tieto sa nachádzajú na ľavej hornej strane prístroja, pod nimi je volič režimov spúšte s poistkou, aby nedošlo

k jeho nechcenému prepnutiu. 

Z režimov spúšte si môžeme vybrať medzi


„S“ – jedným obrázkom na jedno stlačenie spúšte (Single),
„CL“ – viac obr./s (continuous low – 1-7 obr./s, nastaviteľné v užívateľskom menu),
„CH“ – 6 obr./s alebo 8 obr./s s batériovým gripom (continuous high),
„LV“ – live view, snímanie pomocou sklopeného zrkadla so živým náhľadom,
Samospúšť
– môžeme v užívateľských nastaveniach zvoliť čas 2s, 5s, 10s alebo 20s,
„Mup“ – režim spúšte s predsklopením zrkadla pre elimináciu otrasov.


Pochváliť treba aj manuálne ovládanie spôsobu merania svetla a spôsobov zaostrovania (otočný volič a páčka). Sú to už dávno vychytané lahôdky profesionálnych prístrojov Nikon.

 

 

Za zmienku stojí presunutie PC konektora pre spúšťanie zábleskov na prednú stranu spolu s konektorom kábelovej spúšte. Medzi kontaktmi na bočnej strane prístroja sa zase objavil jeden nový – HDMI konektor, ktorý umožňuje naozaj kvalitné prezeranie fotografií na TV podporujúcich HD signál.

 

D300_MBD10_front.jpg

 

Veľmi príjemnou zmenou je nový batériový grip MB-D10, ktorý vďaka svojej konštrukcii odteraz nevyžaduje odobratie batérie z tela aparátu. Jednoducho ho priložíte na kontakty a upevníte do závitu na statív. Samozrejme, grip má zospodu druhý, aby ste mohli statív stále používať. Grip má aj ovládacie prvky, ktoré spríjemnia a urýchlia prácu pri vertikálnom snímaní. Sú to druhá spúšť, predné a zadné koliesko voličov hodnôt, tlačidlo AF on na aktiváciu AF a osemsmerový ovládač s potvrdením. 

Držanie prístroja je vďaka príjemnému pogumovaniu isté a bezpečné aj pri nosení prístroja v jednej ruke a s väčším objektívom. D300 výborne sadne aj do väčšej ruky, len ženy s útlejšími dlaňami sa nemusia cítiť pri používaní fotoaparátu komfortne.

Čo sa týka komfortu používania fotoaparátu, chcem sa ešte dotknúť veľkého hľadáčika s takmer 100% pokrytím

a zväčšením (zmenšením) 0,94x (s 50mm objektívom). Pohľad do hľadáčika je jasný, bez zbytočných čiernych okrajov

a s kvalitnou matnicou, ktorá umožňuje bezproblémové manuálne ostrenie svetelných objektívov. 

Podobný komfort pre prezeranie vyfotografovaných obrázkov poskytuje displej, ktorého veľkosť je teraz 3 palce, no čo 
je dôležitejšie, jeho obraz tvorí 922 tisíc obrazových bodov. Táto hodnota je v súčasnosti (k 1.3.2008) najvyššia 
u digitálnych fotoaparátov a displej naozaj podáva skvelé výkony. Konečne už nie je problémom priamo na displeji overiť, či je Vaša fotografia naozaj ostrá. Displej ponúka výbornú čitateľnosť aj na dennom svetle, ktorú pokorí len naozaj ostré priame slnečné svetlo.

Užívateľsky vám fotografovanie určite spríjemní možnosť prispôsobiť si jednotlivé nastavenia fotoaparátu a uložiť si ich do pamäti, pomenovať si ich podľa svojho uváženia, alebo dokonca možnosť vytvoriť si svoje vlastné rýchle menu 
z najčastejšie používaných funkcií. Takisto mnohým tlačidlám fotoaparátu sa dajú priradiť rôzne funkcie.
Prístroj spočiatku budete musieť chvíľu spoznávať, ale akonáhle sa s ním zžijete, poskytne vám neuveriteľnú rýchlosť a flexibilitu.

Dizajnu a ovládaniu sa nedá vytknúť nič, teda aspoň ja, ktorý dlho používam aj Canon aj Nikon, som na ovládaní nepocítil nič obmedzujúce alebo niečo, čo by ma pri práci zdržiavalo.

Telo fotoaparátu je prevedením kvalitatívne na najvyšej úrovni - vyrobené zo zliatin magnézia s tesnením tlačidiel

a krytov. Môžete ho používať aj v prašnom alebo vlhkom prostredí a aparát nemusíte odkladať ani počas dažďa.

 

 

D300_Mgbody.jpg

 

 

Za dizajn a ergonómiu udeľujem známku 1. Dal by som aj hviezdičku, no tú si odpustím pre absenciu vstavanej žalúzie či lamely na zatemnenie hľadáčika pri používaní samospúšte alebo káblovej spúšte. Neviem, prečo si túto užitočnú 
a zároveň jednoduchú a lacnú funkciu výrobcovia rezervujú iba pre najvyššie modely!

 


V praxi


Pohotovosť pre reportérov


Prístroj nabieha v zlomku sekundy. Čas nábehu nevieme odmerať, údajne je to len niekoľko stotín sekundy. Ak držíte spúšť stlačenú pri vypnutom prístroji a potom ho zapnete, prístroj v tom momente reaguje a robí prvý obrázok. Nemusíte sa báť, že vás prekvapí nečakaná situácia. V podstate Vás zdrží iba zaostrenie a aj to iba veľmi málo.


Od snímky k snímke to v Single režime spúšte trvá približne 0,4s a to platí aj pre snímanie do RAW formátu.

 

Ak potrebujete fotografovať akciu, stačí fotoaparát prepnúť do režimu spúšte CH (Continuous High) a máte k dispozícii 
6 obr./s, s batériovým gripom dokonca paľbu vo frekvencii 8 obr./s. Tento čas sa však môže meniť v závislosti 
od funkcií, ktoré sú vo fotoaparáte aktivované. Ak máte zapnutú redukciu šumu alebo D-lightning, či 14-bitové spracovanie obrazu, frekvencia aj počet za sebou vyhotovených snímkov klesajú. Pri 14-bitovom spracovaní obrazu dokonca na 2,5-3 obr./s.

Pre maximálnu frekvenciu aj počet za sebou vyhotovených fotografií je potrebné tieto funkcie vypnúť a ak chceme snímať do RAW formátu, zvoliť ukladanie pomocou 12-bitového prevodníka.


Fotoaparát má aj CL režim (Continuous Low), v ktorom si počet snímkov za sekundu pri kontinuálnom snímaní môžete nastaviť od jedného po maximum v užívateľských nastaveniach.

Vytrvalý maratónec


Výdrž batérií v tele Nikonu D300 je naozaj vynikajúca. Pri našom meraní to bolo nad 900 fotografií na jedno nabitie

pri pomerne častom používaní displeja a občasnom používaní vstavaného blesku. V teplejšom počasí určite dosiahne výdrž batérie výrobcom udávanú hodnotu 1000 fotografií na jedno nabitie. Pri použití batériového gripu MB-D10 sa tento počet ešte znásobí.

 

Svetlo nie je problém

 


D300_meranie.jpgFlexibilita zvládnutia rôznych svetelných situácií je zvýšená pokročilými spôsobmi merania expozície. Môžete sa spoľahnúť na celoplošné pokročilé meranie, pri ktorom fotoaparát rozoznáva scénu pomocou 1005 pixelového systému merania svetla s prepojením na zaostrovacie body AF systému (Scene Recognition System). 
Ak je svetlo natoľko zložité, že ani tento systém nezaručí uspokojivý výsledok, môžete siahnuť po bodovom meraní, ktoré meria svetlo iba z 2% plochy scény a môžete ho previazať 
na zaostrovacie body. Ak ste zvyknutí na klasické meranie 
zo starších prístrojov, máte tiež možnosť voľby merania 
so zvýrazneným stredom (75% expozície sa určuje podľa neho), pričom ten si môžete v užívateľskom nastavení definovať do 6, 8, 10 alebo 13mm kruhu v strede hľadáčika.

 

 

Objektívy – originál, alebo lacnejšiu variantu?


Pri teste sme mali okrem iných k dispozícii tri rozsahom a svetelnosťou takmer ekvivalentné objektívy:

Tokina AF 16-50, f2,8, Tamron AF 17-55, f2,8 a Nikkor AF-S 17-55, f2,8. Časy ostrenia sú vynikajúce. Tokina AF 16-50, f2,8 a Tamron AF 17-55, f2,8 ostrili ekvivalentne rýchlo. Na širokom konci to bolo cca. 0,25s a na dlhom ohnisku 50mm iba 0,35s. Časy odpovedajú ostreniu cez hľadáčik so zvoleným zaostrovacím bodom a v dobrých svetelných podmienkach. Keď sa podmienky výraznejšie zhoršili, predĺžili sa aj zaostrovacie časy približne o jednu až dve desatiny sekundy. V našom prípade Tamron niekedy rozmýšľal viac, ako by sme chceli. Podobne bol na tom trochu horšie,

v porovnaní s Tokinou, pri dosahovaní presného zaostrenia.

Žiadny zo spomínaných objektívov nedisponuje tichým vnútorným motorčekom a tak pri ostrení vydávajú hluk, ktorý je však na prijateľnej úrovni. Tokina je o trochu tichšia, pravdepodobne pre svoju nespochybniteľnú kvalitu konštrukcie 
a robustnosť, ktorú by som smelo porovnal k Nikkoru AF-S 17-55, f2,8. 

Nikkor je však kategória sama o sebe, hlavne kvôli rýchlosti zaostrovania a tichému, takmer bezhlučnému chodu ostriaceho motorčeka.

 

objektivy.jpg

 


Časy zaostrenia u originálneho objektívu boli ešte o niečo kratšie a pohybovali sa do 0,2s na širokom konci a 0,25s 
na dlhom. Tichý a rýchly SW motor (silent wawe) nesklamal ani pri znížených svetelných podmienkach a zaostrenie bolo v drvivej väčšine na milimeter presné a rýchle.

To je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa oplatí investovať do originálnej verzie, aj keby bola optická kvalita spomínaných objektívov porovnateľná. Pri fotografovaní napr. svadby v kostole, alebo predstavenia v divadle, prípadne

v ďalších situáciách vyžadujúcich ticho Nikkor absolútne neruší, čo nemožno povedať o ďalších dvoch objektívoch zvlášť, keď pri nízkej hladine svetla preostria tam a späť. Ako som spomínal, Tokina na tom bola o niečo lepšie, Tamron

z troch spomínaných objektívov najhoršie. 

Vydržte čítať do konca, porovnanie optickej kvality týchto troch objektívov ešte trochu zamieša karty. Zatiaľ môžeme utvoriť rebríček umiestnenia objektívov z hľadiska kvality spracovania, rýchlosti a presnosti ostrenia ako aj hlučnosti najmä v situáciách, ktoré si vyžadujú nenápadnosť a diskrétnosť.


Prvé miesto patrí Nikonu, druhé Tokine a tretie Tamronu. 

Nikkor
si prvenstvo vyslúžil bezchybným a kvalitným vyhotovením kovového tela s veľmi kvalitnými plastmi a rýchlym 
a tichým motorom SW. 

Tokina ho nasleduje kovovým telom robustnej konštrukcie, zaujímavým „clutch“ (posuvným) mechanizmom prepnutia AF/MF prstencom zaostrovania, ktorý môžete potlačiť dopredu (AF) alebo dozadu (MF). 
Tento systém urýchľuje prácu s objektívom a umožňuje, aby sa vonkajší zaostrovací prstenec pri automatickom ostrení neotáčal. Aj preto je Tokina tichšia ako Tamron. 

Tamron
za prvými dvoma objektívmi kvalitou spracovania tela zaostáva, no vďaka väčšiemu množstvu použitých plastov je ľahší a celkovo je konštrukčne menší. Filtre o priemere 67mm sú tiež citeľne lacnejšie ako s priemerom 77mm, ktoré používajú prvé dva objektívy. Vonkajší zaostrovací prstenec u Tamronu pri autofokuse rotuje, pravdepodobne preto je tento objektív najhlučnejší. Ani jednému z objektívov pri ostrení ani zoomovaní nerotuje predný člen, preto použitie filtrov, včítane polarizačného, nie je problematické.

 

 

Live View

 

Práca s fotoaparátom, odhliadnuc od objektívov, je naozaj potešením. Prístroj ukážkovo reaguje na pokyny a tlačidla spoľahlivo poslúchajú presné riadenie.Ako prvú unikátnu funkciu som vyskúšal snímanie pomocou živého náhľadu (live view) cez displej fotoaparátu. Nikon poskytuje dva spôsoby snímania live view. Jeden pre snímanie „z ruky“ a druhý pre snímanie zo statívu. Rozdiel je v spôsobe zaostrovania.

 

Prvý spôsob zaostruje presne tak, ako to zrkadlové fotoaparáty bežne robia. Keďže pri snímaní pomocou živého náhľadu sa zrkadlo vyklopí do hornej polohy aby odkrylo senzor, zakryje matnicu aj senzory zaostrovania. Pre zaostrenie pomocou týchto klasických senzorov preto musí aparát znova sklopiť zrkadlo, zaostriť a potom ho znova vyklopí 
a poskytne živý náhľad na scénu. Ak spúšť dotlačíme na doraz, fotoaparát nasníma záber a sklopí zrkadlo.

Ak chceme aj nasledujúci snímok urobiť pomocou live view, musíme ďalším stlačením opäť vyklopiť zrkadlo a získať živý náhľad.

Druhý spôsob live view snímania vynecháva jedno sklopenie zrkadla pre zaostrenie pomocou klasických AF senzorov. Namiesto toho, v druhom režime live view, aparát s vyklopeným zrkadlom pri stlačení tlačidla AF-ON zaostruje pomocou detekcie kontrastu priamo na snímacom senzore tak, ako sme na to zvyknutí u kompaktov.

V tomto režime je o jedno sklopenie zrkadla menej a môžete si pre zaostrenie AF vybrať akékoľvek miesto na displeji (čiže vo fotografovanej schéme) aj v extrémnych okrajoch a rohoch scény. 
Na druhej strane, toto zaostrenie je citeľne pomalšie v porovnaní so zaostrovaním pomocou klasických senzorov AF. Zaostrovanie v live view „zo statívu“ je tak nakoniec pomalšie, ako u kompaktných fotoaparátov.

 

Najväčšou výhodou live view režimov snímania tak ostáva možnosť až 10-násobného priblíženia scény a pohodlného, rýchleho a presného manuálneho zaostrenia objektívu na akúkoľvek oblasť v obraze.

 

Nevýhodou live view systému u Nikonu oproti Canonu je sklopenie a vyklopenie zrkadla tesne pred otvorením závierky 
a to aj v prípade, že zaostrené už bolo. Zbytočne sa tak ozýva rušivý klepot zrkadla a live view mód sa tak nedá použiť na tiché snímanie scén, pri ktorých nesmieme rušiť. Canon v tichom móde po zaostrení nesklápa zrkadlo pred expozíciou a jeho spúšť sa dá nastaviť tak, že aj po expozícii sa sklopí len veľmi pomaly a mäkko, alebo sa sklopí až po uvoľnení spúšte. Pri snímaní tak počuť iba veľmi tichú závierku. U Nikonu počuť tri údery zrkadla.

 

 

Presnosť nadovšetko


Druhou unikátnosťou v tejto triede aparátov je jemné doladenie autofokusu k jednotlivým objektívom a uloženie 
do databázy fotoaparátu. Mnohé, aj vynikajúce fotoaparáty totiž v kombinácii s objektívmi vykazujú istú vôľu v presnosti AF. Výsledok je ten, že najmä u svetelných objektívov s malou hĺbkou ostrosti, môže byť ostrosť posunutá o pár mm až cm dopredu alebo dozadu za indikovanú rovinu zaostrenia vo fotoaparáte.

 

Toto je známy negatívny jav, ktorý fotografi poznajú pod pomenovaním front focus alebo back focus. Profesionál si však musí byť aparátom istý, napr. ak zaostrím objektívom 85mm s clonou f1,8 na mihalnice, tak musia byť ostré mihalnice

a nie ucho alebo nos portrétovaného.

 

lenka.jpg
perfektné ostrenie s nakalibrovaným objektívom Nikkor 85, f1,8 D
lenka100_.jpg


Ak teda s nejakým objektívom dôjde k frontfokusu alebo backfokusu. Veľmi jednoducho si ho vieme vo fotoaparáte korigovať pomocou jemného doladenia AF a uloženia korekcie ku každému objektívu. Kedykoľvek potom objektív opäť nasadíme na telo D300, fotoaparát ho rozozná a nastaví požadovanú korekciu, aby dosiahol veľmi presné zaostrenie.


Tento systém je známy aj u zrkadloviek Canon, ktorý ho však ponúka iba v najvyšších jednotkových radách fotoaparátov za dvojnásobnú cenu D300. Korekciu autofokusu sme vyskúšali aj s objektívom Tokina AF 16-50, f2,8 a aj s týmto objektívom od tretieho výrobcu dokázala D300-ka korigovať zaostrenie.


Toto je podľa môjho názoru najdôležitejšia novinka u Nikonu D300!

 

 

Kreativita štúdia


Veľmi užitočnou vlastnosťou u D300 je bezkáblové odpaľovanie externých bleskov Nikon pomocou vstavaného blesku.
Ide o pokročilý systém kreatívneho osvetlenia, ktorý môže v určitých situáciách nahradiť profesionálne štúdio. Externý blesk nastavíme na bezdrôtové odpálenie a vo fotoaparáte nastavíme režim vstavaného blesku na commander.

Priamo z fotoaparátu tak vieme ovládať externý blesk a môžeme ho prepnúť na manuálny režim, automatický režim alebo na TTL s korekciami, alebo ho vypnúť.

 

A aby toho nebolo málo, pomocou kanálov a skupín takto môžeme odpaľovať niekoľko bleskov, ktorým môžeme nastaviť rôzne hodnoty výkonu alebo TTL meranie s korekciami.

 

Môžeme sa nakoniec ešte rozhodnúť, či sa má vstavaný blesk podieľať na expozícii alebo nie. Niekedy (napr. pri fotografovaní lesklých predmetov alebo aj portrétu) to nemusí byť žiadúce a je výborné, že si viem vstavaný blesk pri expozícii vypnúť a použiť ho iba na odpálenie externých bleskov. Ak tieto externé záblesky vložíme do softboxov, alebo oprieme o dáždnik, získame veľmi ľahké a prenosné bezkáblové miništúdio.

 

Na záver tejto časti recenzie mi neostáva nič iné, iba Nikon D300 opäť ohodnotiť známkou 1. Jediná vec, ktorú by som ešte vedel vylepšiť je tichý režim snímania pomocou živého náhľadu a zväčšenie operačnej pamäte tak, aby zvládla

6 (8) obr./s aj pri snímaní 14-bitového RAW formátu.

 

 

Obrazová kvalita

 

Nikon D300 disponuje novým CMOS senzorom APC veľkosti s orezovým faktorom 1,5 x a procesorom EX-speed.
Viacero výrobcov v poslednom čase prešlo na tento typ snímača, z dôvodu lepšieho výkonu pri vyšších citlivostiach ISO.
Prechod sa vyplatil a pri vyšších citlivostiach produkuje D300 menej šumu ako jeho predchodca, hoci pri nastavení redukcie šumu na strednú alebo vysokú hodnotu už vidno, že firmvér odstraňuje so šumom aj jemné detaily z obrazu.

 

Pre zachovanie maximálnej kvality a ostrosti odporúčam odstránenie šumu pri vysokých citlivostiach vypnúť, alebo ho udržať na nízkej hodnote (low). Aj pri týchto hodnotách redukcie môžete prístrojom smelo snímať až po citlivosť

2000 – 2500.

 

Tokina20.JPG ISO800.JPG ISO800A.JPG
ISO 400, vynikajúca kvalita ISO 800, výborná kvalita ISO 800, výborná kvalita


Čo je však z hľadiska snímania pri vysokých citlivostiach dôležitejšie, neklesá kontrast a saturácia pri snímaní s vysokými ISO hodnotami. D300 je tu výrazne lepšia v porovnaní s D200.

 

ISO800D.JPG ISO1600c.JPG ISO800B.JPG ISO1600a.JPG Nikkor17C.JPG
ISO800, 
Nikkor 17-55, f2,8

ISO1600,

Tokina 16-50, f2,8 ATX

ISO800,

Nikkor 17-55, f2,8

ISO1600,

Tokina 16-50, f2,8 ATX

ISO400,

Nikkor 17-55, f2,8

 

Celkovo je podanie farieb u D300 živé, v štandardnom režime s ľahko presaturovanou červenou a výraznou modrou

a zelenou. To má za následok veľmi atraktívne fotografie krajiny priamo z fotoaparátu. Komu by sa aj takéto výrazné podanie nepozdávalo, môže si zvoliť v štýloch obrazu štýl „vivid“, ktorý sa dá ešte upraviť do intenzity farby, doostrenia, kontrastu a jasu. S týmto režimom pri troche cviku naozaj nafotíte krajinky, ktoré už nebudete musieť príliš „dorábať“

v počítači.

 

Tokina16b.JPG normal.JPG vivid.JPG
krásne farby už v režime normal, fotené Tokinou 16-50, f2,8 ATX režim normal režim vivid - to, čo funguje v prírode, na ľudských výtvoroch už menej - príliš presaturovaná červená


Ak fotografujete portrét, je lepšie prepnúť štýl na „neutral“, aby pokožka nemala príliš červenej a aby sa potlačili vady pokožky.


Fotoaparát okrem týchto štýlov ponúka aj fotografovanie monochromatických záberov s rôznymi filtrami a tónovaním.

Pripomeniem funkciu „active D-lightning“, ktorú už z fotoaparátov Nikon poznáme. Prívlastok active však naznačuje,

že určité zmeny sa dejú už pri samotnom snímaní (korekcia expozície a aplikovanie krivky D-lightningu) tak, aby sa dosiahlo lepšie prekreslenie tieňov a svetiel v kontrastných scénach. Active D-lightning sa dá nastaviť v rôznej intenzite

a výsledok je viditeľný v lepšom dynamickom rozsahu, ktorý sa dá hodnotiť ako výborný.

 

Vyváženie bielej je aj v automatickom režime spoľahlivé, aj keď trochu tiahne k teplejšiemu podaniu farieb. To je však vždy lepšie, ako keď su farby v studených tónoch, ktoré sa aj v editoroch ťažšie korigujú. Pre maximálnu presnosť farebného podania je vhodné zvoliť prednastavené režimy WB alebo manuálne vyváženie bielej v stupňoch Kelvina, či kalibrovať bielu na biely list alebo šedú tabuľku (18% šedá).

 

Kvalita obrazu – objektívy

 

Objektívy sú očami fotoaparátov. Aké dobré je oko, taký dobrý je obraz, ktorý sprostredkuje. U zrkadloviek s takýmto rozlíšením to platí dvojnásobne. Pri fotografiách s pevným sklom Nikkor AF 85, f1,8 D si môžete všimnúť skvelú kvalitu

a to bez ohľadu na to, či je objektív odclonený alebo priclonený o pár clonových čísel. Jeho výkon je najlepší pri stredných clonách f 4,5 – 6,3. Objektív má okrem iného krásny bokeh, čo ho predurčuje na využitie v portrétnej fotografii. Zaujímavým porovnaním prešli tri podobné objektívy od rôznych výrobcov.


Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD Asp.(IF)
Pri vymýšľaní názvu sa inžinieri a kreatívci Tamronu poriadne snažili. Nepoznám objektív s dlhším názvom. Je z troch porovnávaných objektívov najkompaktnejší a tiež najlacnejší. Vzhľadom na svoju cenu podáva výborné výsledky, hlavne čo sa týka ostrosti a prekreslenia obrazu. Aj prenos kontrastu je na vysokej úrovni.

Tamron17a.JPG Tamron50A.JPG Tamron50B.JPG
17mm, min. zoom 50mm, max. zoom, zníženie ostrosti 
na pravej strane
50mm, f2,8 - pekný bokeh a výborná ostrosť na pravom oku, ľavé už výrazne zaostáva

 

Tamron17contraA.JPG Tamron17contraB.JPG

 

Protisvetlo zvláda Tamron priemerne, keď sa ocitne slnko v zábere, je pravdepodobné, že sa na obraze objavia odlesky a závoje. Na zoom to však nie je výnimočné.

 

17mm 50mm 50mm


Celkovo možno kvalitu objektívu hodnotiť ako veľmi dobrú a asi by dosiahol aj výborné hodnotenie, keby bol tento výkon stabilný pri všetkých ohniskách a v celej ploche obrazu. Nami testovaný kus vykazoval určité zakrivenie poľa ostrosti smerom od fotografa, ktoré sa prejavovalo miernou neostrosťou raz na jednej strane, inokedy na druhej strane fotografií. Vidieť to na niektorých fotografiách, zvlášť na tých, ktoré boli vyhotovené clonou F2,8. Ak som trochu priclonil objektív, tento nedostatok sa eliminoval. Ostrá strana bola ukážkovo ostrá, dokonca porovnateľná s Nikkorom 17-55, f2,8.


Tokina AT-X 165 PRO DX.
Je trochu drahšia ako Tamron, ale stále o dosť lacnejšia ako originálny Nikon. Aj Tokina podala výborné výsledky, aj keď pri otvorenej clone bola mäkšia ako Tamron. Teda aspoň na strane fotografií, kde Tamron exceloval. Na opačnej strane bola zas Tokina vďaka chybe (?) Tamronu o niečo lepšia. Ľavá a pravá strana boli u Tokiny vyrovnanejšie, aj keď pri clone 2,8 mäkšie. Na druhej strane menším kontrastom pri otvorenej clone zachoval tento objektív viac detailov

v tieňoch. Protisvetlo zvláda Tokina približne na úrovni Tamronu, niektoré situácie zvládol lepšie Tamron.

 

Tokina16d.JPG Tokina50d.JPG Tokina50e.JPG
Tokina 16mm - záber je o poznanie širší od Tamronu na 17mm 50mm, max. zoom 50mm, f2,8 - bokeh je podobný ako 
u Tamronu, kresba je mäkšia ale vyrovnanejšia

 

Tokina16contraA.JPG Tokina16contraC.JPG

 

Platí to, čo vo všeobecnosti pre všetky zoomy – so slnkom v zábere je potrebné komponovať opatrne a stále kontrolovať, ako objektív reaguje na svetlo dopadajúce na jeho optické členy a aké odlesky vytvára. Niekedy tieto nemusia byť na škodu a môžete ich aj cielene využiť.

 

Tokina40.JPG Tokina50a.JPG Tokina16a.JPG
40mm, D300 má talent na zachytenie večernej atmosféry 50mm 16mm

 

Tokina16c.JPG
16mm 50mm 16mm 50mm 50mm


Tokina z troch porovnávaných objektívov ponúka najširšie ohnisko 16mm, čo je v prepočte na kinofilm 24mm a je to 
na fotografiách vidieť. Na druhej strane má aj pri tomto nastavení najvyššie skreslenie obrazu (súdkovité).

 

AF-S DX Zoom-NIKKOR 17-55mm f/2.8G IF-ED
Je najdrahšou a aj najväčšou voľbou. S nasadenou slnečnou clonou pôsobí naozaj robustne. Výkon objektívu hodnotím ako výborný. Objektív bol zo všetkých troch najostrejší a podal najvyrovnanejší výkon. Samozrejme, aj tu vidieť pokles ostrosti v rohoch obrazu pri clone 2,8, no je len pozvoľný a v menšej miere v porovnaní s predchádzajúcimi objektívmi, aj keď ostrá strana obrazu z Tamronu sa tej z Nikonu dosť podobala.

 

 

Nikkor17B.JPG Nikkor50A.JPG nikkor17a.JPG
17mm, min. zoom 55mm, max. zoom 17mm, f2,8 - vynikajúca ostrosť 
a prekreslenie detailov pri max. clone

 

Nikkor17.JPG Nikkor50B.JPG Nikkor50C.JPG
17mm, portrét na širokouhlom ohnisku zo zväčšenou hĺbkou ostrosti 55mm, f2,8 - perfektné zaostrenie, kresba a veľmi príjemný bokeh 55mm, f2,8 - opäť bezchybné zaostrenie na mm presné, výborná kresba

 

Nikkor50D.JPG Nikkor50.JPG Nikkor19.JPG
f2,8, f2,8 a f9: akýkoľvek test s Nikkorom 17-55 som urobil (a zvlášť som ho prevetral na maximálnej clone f2,8), výsledok ma stále príjemne prekvapil, najvyrovnanejší výkon z trojice porovnávaných objektívov

 

Nikkor17D.JPG Nikkor17E.JPG nikkor31.JPG
17mm, f2,8 17mm, f16 31mm, f9


Je možné, že tieto výsledky sú ovplyvnené aj presnosťou zaostrenia, ktorá bola u Nikorr objektívu bezkonkurenčná.
Čo sa týka schopnosti objektívu zvládať protisvetlo, tá je u Nikonu málinko lepšia ako u Tamronu a Tokiny, no naozaj len o kúsok. Na nočných fotografiách vytvárajú ostré svetlá okolo seba zvláštnu štruktúru, ktorú nemôžem nazvať veľmi estetickou, no objektív takmer vôbec nezávojuje a nestráca kontrast.
Výsledkom sú pekné a kontrastné nočné scény, ktoré kombo Nikon D300 a Nikkor 17-55 zvládajú naozaj dobre.

 

nocna2.JPG nocna1.JPG VR1.JPG
17mm 22mm Nikkor 18-200, f3,5-5,6 VR, 
so stabilizátorom z ruky s časom 1/6s

 

VR2_500.JPG Nikkor18_200.JPG Nikkor18_200B.JPG
Nikkor 18-200, f3,5-5,6 VR,
so stabilizátorom z ruky s časom 1/8s
Nikkor 18-200, f3,5-5,6 VR,
so stabilizátorom z ruky s časom 1/25s
Nikkor 18-200, f3,5-5,6 VR,
so stabilizátorom z ruky s časom 1/25s


Zaujímavosťou sú stabilizované objektívy od Nikonu, ktoré umožňujú aj bez statívu vyfotografovať ostré obrázky napriek nízkej hladine osvetlenia. Nikkor 18-200, f3,5-5,6 VR, so zapnutým stabilizátorom umožňuje z ruky fotografovať naozaj 
s neuveriteľnými časmi.

 

Záver


Myslím si, že recenzia dokázala životaschopnosť modelu Nikon D300 a veľký potenciál konkurovať a obstáť v tvrdom boji na poli poloprofesionálnych až profesionálnych zrkadloviek. Z jeho výstupov určite nebudete sklamaní a uspokoja vás atraktívnym podaním farieb a výborným rozlíšením (aj keď to veľmi záleží od objektívov). Ovládanie a pohotovosť fotoaparátu vás nenechajú v štichu, ak budete potrebovať vyfotiť akčné fotografie (test ako D300 zvláda akciu prinesieme nabudúce).Telo je pritom vyrobené vo veľmi vysokom štandarde a nemusíte sa s ním obávať ani prachu

a dažďa. V cene prístroja dostanete bezkonkurenčnú výbavu v podobe mnohých užitočných funkcií, z ktorých medzi najdôležitejšie radím jemné doladenie AF objektívov v tele fotoaparátu a kreatívny bezdrôtový systém osvetlenia

s externými zábleskami. V balíku máte priložený aj pokročilý program na spracovanie fotografií a "vyvolávanie" fotografií v RAW formáte.

Čo sa týka troch porovnávaných objektívov, rozhodnutie leží na pleciach každého fotografa. Ak sa chcete venovať fotografii profesionálne, odporúčam určite Nikkor 17-55, ktorý bol najlepším vo všetkých oblastiach. Jeho cena je síce vysoká, ale kupujete si v ňom rýchly, tichý a veľmi presný systém AF a brilantnú kvalitu výstupu. Čo je hlavné, výkon tohto objektívu je veľmi stabilný pri všetkých ohniskových vzdialenostiach. Z hľadiska ostrosti by som na druhé miesto radil Tamron a tesne za ním Tokinu. Osobne by som sa rozhodol pre Tokinu, kvôli vyrovnanejším výkonom, kvalitnému spracovaniu a trochu tichšiemu AF s "clutch" mechanizmom. Oželel by som tak aj mäkšiu kresbu pri clone f2,8.
Ak však rozhoduje cena, aj s Tamronom môžete byť spokojní, rozdiel medzi ním a Tokinou naozaj nie je veľký. Zvláda lepšie protisvetlo, je menší a používa filtre so závitom 67mm.

Zhrnutie

 

Nikon D300
+ perfektná ergonómia a dizajn
+ magnéziové telo s tesnením proti prachu a stekajúcej vode
+ jemné doladenie AF vo fotoaparáte k jednotlivým objektívom
+ zaostrovanie a meranie svetla
+ rýchle reakčné časy
+ kvalitný hľadáčik a displej
+ pokročilý systém bezdrôtového kreatívneho svietenia
+ vynikajúca kvalita obrazu s vylepšeným dynamickým rozsahom
+ vylepšený výkon pri vyšších citlivostiach ISO (aj keď dosť agresívna redukcia šumu pri hodnotách "normal" a "high"

- šum pri hodnotách 2500 a viac (aj keď nie veľa konkurentov ponúka lepší - poznám len jedného :))
- kontinuálne snímanie iba 2,5-3 obr./s pri fotografovaní do 14 bitového RAW formátu

- zbytočné sklápanie zrkadla tesne pred expozíciou v live view režime
- prijal by som vstavanú zásterku hľadáčika

AF-S DX Zoom-NIKKOR 17-55mm f/2.8G IF-ED
+ brilantná kvalita obrazu
+ na zoom pekný bokeh
+ stabilný výkon v celom rozsahu
+ prvotriedna kvalita prevedenia
+ rýchlosť, presnosť a tichý chod AF

- cena
- rozmery

- ostré protisvetlo na nočných fotografiách

Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD Asp.(IF)
+ výborná kvalita obrazu (pozri mínusy)

+ na zoom pekný bokeh

+ cena objektívu a cena filtrov

+ rozmery

 

- nie celkom stabilný výkon v rozsahu ohnísk - pokles ostrosti na jednej strane obrazu

- kvalita spracovania v porovnaní s Nikkorom a Tokinou

- hlučnejší AF

Tokina AT-X 165 PRO DX

+ výborná kvalita obrazu (pozri mínusy)

+ na zoom pekný bokeh

+ prvotriedna kvalita prevedenia

+ cena objektívu

 

- mäkšia kresba pri f2,8

- hlučnejší AF aj keď tichší ako u Tamronu

- protisvetlo (trochu slabšia ako Nikkor a Tamron)

 

 

ISO 100, NR normal ISO 200, NR normal ISO 400, NR normal
ISO 800, NR normal ISO 1600, NR normal ISO 3200, NR normal
ISO 6400, NR normal ISO 1600, NR off ISO 1600, NR high
bw.JPG bwCerveny.JPG
ISO 100, NR normal, režim vivid čiernobiely režim BW čiernobiely režim BW + červený filter

 

NR - Noise Reduction (redukcia šumu)

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
2008-03-06 23:44:00
super praca Jules...aj vo videu si pekny :)))

na kolko odhadujes dynamicky rozsah? kolko stupnov?
 
jablko
2008-03-07 00:07:14
cena/kvalita/stroj super mašinka ), už len vedieť dobre fotiť )).

A video recenzia sa mi ráta, možno s ukažkami študiových záberov niakých pekných portrétikov by ho
ešte osviežilo. Inak super recenzia.
 
mattoslav
2008-03-07 07:03:22
btw, ten sum ma dostal... D200 uz nepouzivam na vyssom ISO ako 400. D300 vyzera suprovo aj na 1600.
 
julo kotus
2008-03-07 08:59:42
Ďakujem Azaziel :),
nezameriaval som sa na meranie dynamického rozsahu a subjektívne by som ho odhadoval na nejakých 11 až 11,5 expozičných stupňov (EV).
 
julo kotus
2008-03-07 09:04:57
jablko: budem ešte robiť test správania sa pri fotografovaní pohybujúcich sa objektov, tak potom môžem hodiť aj nejaké portréty zo štúdia.
mattoslav: áno, šum je oproti D200 vylepšený, povedal by som o celý expozičný stupeň, možno aj viac
 
IO-NR
2008-03-07 09:14:03
Pozrite si test Sony A700 na dpreview...maju rovnaky snimac, inak fotak je to super, skoda len tej ceny v porovnani s C40D (aj ked je Nikon lepsi fotak, cenovy rozdiel je prilis velky)
 
bear
2008-03-07 09:47:25
IO-NR: Sony A700 a D300 maju sice 12MP snimac co vyraba sony, ale rovnake asi nebudu (12bit vs 14bit). V tej recenzii co spominas je aj stranka http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page22.asp - porovnaj si rozlisenie a senzor area - su to ine senzory.
 
demo
2008-03-07 10:21:31
Pekna recenzia, zaujimaju ma tie tri objektivy. Tamron je udajne porovnatelny s Nikonom a Tokina je na tom trochu slabsie, aspon podla testov na www.photozone.de
Ty si to ale trochu spochybnil Jules... (?)
PS: Inak ma velmi neohurili tie reflexy na fotkach so slnkom v zabere!
 
julo kotus
2008-03-07 10:41:35
demo: Tamron by bol do určitej miery porovnateľný s Nikkorom, keby mal vyrovnaný výkon pri všetkých ohniskách a neklesala by mu neostrosť na jednu stranu, niekedy mal problémy aj s presným zaostrením, hlavne v znížených svetelných podmienkach, kde AF SW Nikkoru urobilo svoje. Nikkor bol zo všetkých troch objektívov najspoľahlivejší a najvyrovnanejší vo všetkých ohniskách. Tieto závery sa týkajú troch vzoriek týchto objektívov, ktoré sme mali k dispozícii.
 
Johny
2008-03-07 10:48:15
no, ja nie som clovek, ktory pocita ciary a rozlisenie objektivov
pre mna je dolezitejsie ako cokolvek u objektivu bokeh a ten sa mi u nikonu 17-55 najviac paci
ale je celkom pekny aj u ostatnych dvoch
samozrejme, u pevnej 85-ky nikon alebo canon je neporovnatelne krajsi, ale to je hold vymozenost pevnych portretnych skiel
 
IO-NR
2008-03-07 12:56:14
Tu je tabulka s meraniami D300: http://www.diwa-labs.com/wip4/test_result_overview.epl?product=6384
na stranke su aj dalsie zname fotaky /C40D, ND3, C1Ds.../
 
pista
2008-03-07 13:07:59
naozaj skvela recenzia asi som lepšiu ani nečital.skvela praca pači sa mi že tam je aj to video.Neviem ako iny ale ja si ho kupim.
 
j-a-n-o
2008-03-07 14:43:55
konecne vyrazny pokrok u Nikonu, nebudete testovat aj nove objektivy 14-24, f2,8 a 24-70, f2,8?
 
ePixel
2008-03-07 15:09:50
Paradna receniza ;)...
 
2008-03-08 07:26:11
Výborne spravená recenzia Nikonu D300 a objektívov. Napriek tomu ,že vlastním Nikkor 17-55mm f/2.8G môžem povedať ,že tento objektív skvelo doporučujem všetkým tým ,ktorý si chceju vychutnať jeho kvality ,či už v profesionálnom ,alebo amatérskom svete fotografie.
 
ovca
2008-03-09 21:54:12
Skvela recenzia.
mam jednu otazku - aky mas nazor na ten nikkor 18-200? vyslovene pre amaterske ucely. ziadny vyhraneny zaner, z kazdeho rozka troska. dakujem.
 
julo kotus
2008-03-10 07:51:58
18-200 je typický ultrazoom, pri niektorých ohniskách je teda kvalita tak trochu kompromisná, hlavne, keď je objektív odclonený. Kvalita je ale akceptovateľná a VR je paráda. Ak teda je potrebný zoom na cesty, kde nechceme veľmi meniť objektívy a ani si to nemôžeme dovoliť - v prašnom prostredí, na dlhých a namáhavých túrach... - nebál by som sa 18-200 odporúčiť. Tá pružnosť je skvelá a jediný porovnateľný objektív s podobnou kvalitou a stabilizátorom, s ktorým som mal možnosť fotiť je Canon 28-300, IS, ktory je ale viac ako dvakrát ťažší, väčší a drahší.
Ekvivalenty od Tamronu a Sigmy som neskúšal.

 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-03-10 09:52:06
18-200VR je velmi dobre predavany objektiv. Na dany rozsah dosahuje vybornu kvalitu. Vytkol my som mu len vacsie sudkovanie, takze na architekturu nie je idealny. Niekedy som s nim urobil aj 1000 fotografii na jednej akcii a bolo to velmi pohodlne.
Sigma a Tamron zdaleka nedosahuju jeho kvalitu.
 
demo
2008-03-10 11:07:13
urcite je dobry 18-200, po tejto recenzii som ale rozhodnuty pre Nikon 17-55, f2,8, len este musim trosicku dosporit!
:(
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-03-10 11:10:43
Do pozornosti by som dal novy Nikkor 16-85 VR, ktory je obdobne prevedeny ako 18-200 VR ale je pre tych, co viac ocenia sirokouhlejsie ohnisko.
Jules uz prejavil zaujem o testovanie, takze sa asi stretnete s recenziou aj tohoto noveho nikonackeho prirastku.
 
demo
2008-03-10 11:17:55
O tom som este ani nepocul, co to je zac a aku ma svetelnost?
 
julo kotus
2008-03-10 11:20:44
http://www.ephoto.sk/foto-technika/novinky/nikkor_08/

svetelnosť je 3,5-5,6
 
demo
2008-03-10 11:35:47
Aha! To vyzera zaujimavo. Vo vseobecnosti nemam velku doveru v ultrazoomy, ale ta svetelnost u 16-85 by mohla byt aj lepsia ;), aj ked ten stabilizator to nahradi, ci nie?
 
demo
2008-03-10 11:37:15
A.. Jules, kedy budes recenzovat tu 16-85-ku?
 
julo kotus
2008-03-10 12:20:40
demo: akonáhle ju dostanem na test, zatiaľ ju nemám
 
ovca
2008-03-10 12:39:08
dakujem pani za rady.
 
2008-03-12 21:44:44
Jules:
tych 11EV sa mi zda byt trosku moc. Tom Hogan D300 odhaduje na 8EV, co je dost rozdiel.
Ak by sa to dalo niekde zmerat, tak som ochotny zapozicat moju D300, pripadne by som vedel dat dokopy aj D50, D70 a D80 ;)
K videorecenzii. Je super, len trosku zivota do toho rozpravania, aby to nebolo take monotonne ;)
 
immortal20
2008-03-16 14:10:00
prosim vas spravte nieco s tym zvukom v tych recenziach ved to je strasne tiche ...
 
bear
2008-03-16 16:15:33
Podla dpreview je dynamicky rozsah 9.2 (maximum), najviac ma zatial stale Fuji S5 Pro (11.8). S nikon objektivmi je toho na vyber dost:-)
 
Jozefko
2008-03-23 11:45:23
Asi prehodnotim sovoj kladny postoj k Olympusom ... aky je obj 18-200 ??? viete mi niekto poradit ?
 
majomi
2008-03-27 19:51:43
no mam 350D a dost sledujem vyvoj oboch konkurencnych firiem, ale poviem Vam, za ak Canon s niecim podobnym nepride, tak ja asi menim stajnu....
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-04-16 16:23:37
Vcera som prvykrat testoval Nikon D3, tak vyborny obraz som este nevidel. Sum pri 6400 ASA bola ako na D80 pri 640ASA. Dnes som testoval D300 a je len o malo horsia. Aj pri vyssich narokoch sa da pracovat na 1600ASA, proste parada!
 
srnanek
2008-04-16 17:53:20
jules, klobuk dole, asi jedna z naj recenzii co som zatial cital, ale uz to tu bolo spomenute tak sa len opakujem.
Dik, za snahu
 
JamesBond
2008-05-16 07:27:02
Včera som si aj ja kupil D300.........parada je to super
 
Andy
2008-05-29 09:17:23
Ten fotak vyroblili pre mna ! velmi dobrá recenzia !!!
 
Tibinko
2008-05-29 20:50:27
tak dobre napisanu recenziu na tak dobry fotacik som este necital ...
 
Slavo Jancisin
2008-05-29 21:36:11
aj ked som olympusak, tak zacinam silne uvazovat o tomto "fotaciku"
btw. chce niekto staru E-500 :))))
 
Liddry
2008-06-10 11:01:38
Recenziu som zozral ako bryndzove halusky po tyzdnovej hladovke..skvele zelezo, skvela recenzia..ja si spokojne cvakam s D80tkou a rozmyslam o kupeni nejakeho ineho skla. 17-55ka je super, no cena je mi zatial nedostupna...som zvedavy na Nikkor 16-85 VR, co spomeul Karol Srnec. Rad by som sa dozvedel ako je to v porovnani s 18-135kou, ktoru mam v kite. Pripadne Nikkor AF 18-35 /3,5-4,5 IF ED D? Ma niekto skusenosti?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-06-10 11:17:32
Nikkor 18-35 ti na DSLR neodporucam, nie je na nu optimalizovany. 16-85VR si kupil Jules, ktory robil tuto recenziu, to sa da brat ako dobre odporucenie.
 
mhudak
2008-06-27 11:54:53
vyborny a skvely fotak, ktory mozem len a len odporucit ... dokonca na iso2500 este dava pouzitelne vysledky, na iso1600 je sum (ako aj bolo v teste vidiet) dost bezproblemovy; dokonca mi ho nedorazilo ani zufale svetlo na tohtorocnom wilsonicu
 
palislav27
2008-11-26 11:56:52
Ocenujem spomenutu cervenu farbu ktora je vyditelna na portretoch. Mam s tym problem a uvazujem o kupe filtra urceneho na portrety.
 
malysuvi
2009-01-09 09:11:03
profesionalna recenzia a test, aj pre bezneho cloveka, ako som ja. VDAKA, a prajem dalsie vydarene.

strucny navod na obsluhu nikon d300, jazyk CZ:
ftp://388ED7K83E4:yL8oRg482b4@ftp.nikon-euro.com/Manuals/3Chho8ML764/D300QSG_cz.pdf

komplet navod na obsluhu nikon d300, jazyk CZ:
ftp://388ED7K83E4:yL8oRg482b4@ftp.nikon-euro.com/Manuals/3Chho8ML764/D300_cz.pdf
 
Surdo
2009-01-20 14:40:00
Super recenzia, mám Nikona D40 a veľmi rozmýšľam o kúpe D300-ky. Chcem prejsť na lepšiu mašinu.
 
roadrebel66
2009-03-24 12:28:21
Tiež som si zaobstaral Nikon VR 18-200, myslím že je to dobré riešenie na cestách, či poznávacích zájazdoch,alebo v prípadoch kde čas nedovolí meniť objektív. Osobne mám Tamron 17-50/2,8, Tamron 70-200/2,8, Tamron 90/2,8makro a určite budem spokojný aj s touto 18-200, už mi totiž zopár záberov ušlo len kvôly výmene skla.
 
SalvadorD
2009-04-04 18:42:37
Poradte mi prosim ake su naj naj naj objektivy pre tento model(D300) potrebujem dosihnut profesionalne vysledky.Alebo daju sa dosiahnut aj SIGMA lens ak ano tak aky typ?Viem ze su 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S Zoom-Nikkor,85mm f/1.4D AF Nikkor,200mm f/2G ED-IF AF-S VR Nikkor lenze tento posledny stoji 4990€ ale az tak FINANCE dobre na tom nie som.Vopred dakujem za radu
 
mumlacek
2011-02-08 13:15:48
Zdravím aj keď neskoro, ale lepšie ako ... návod na D300 v cz je na:
http://www.makofoto.cz/nikon/navody_k_fotakum/D300_cz.pdf

mám záujem na kúpe D300:
http://foto.bazos.sk/inzerat/6437819/Predam-D300-s-sprislusenstvom.php
je to dobrá cena?
 
mirec11
2011-02-08 14:34:34
príspevok od: mumlacek
Zdravím aj keď neskoro, ale lepšie ako ... návod na D300 v cz je na:
http://www.makofoto.cz/nikon/navody_k_fotakum/D300_cz.pdf

mám záujem na kúpe D300:
http://foto.bazos.sk/inzerat/6437819/Predam-D300-s-sprislusenstvom.php
je to dobrá cena?
s tým príslušenstvom sa mi to zdá OK... nedávno som kupoval len telo za 750...
 
mumlacek
2011-02-09 06:27:23
príspevok od: mirec11
s tým príslušenstvom sa mi to zdá OK... nedávno som kupoval len telo za 750...
Ďakujem
 
martin9113
2013-04-12 10:31:10
aky je rozdiel medzi d300 a d300s ? myslim hlavne z obrazovej stranky
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-04-12 10:44:48
príspevok od: martin9113
aky je rozdiel medzi d300 a d300s ? myslim hlavne z obrazovej stranky
Prakticky ziadny. D300 s je hlavne o pridani videa.
 
martin9113
2013-04-12 10:56:51
príspevok od: Karol Srnec
Prakticky ziadny. D300 s je hlavne o pridani videa.
aj som si myslel. ale nebol som si isty. mam jeden na ruke v super stave tak vaham . pouzival by som ho s d90 ide oto aby tam nebol prepad kvality voci d90 kedze devedesiatka by bola ako zalozene
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-04-12 13:29:33
príspevok od: martin9113
aj som si myslel. ale nebol som si isty. mam jeden na ruke v super stave tak vaham . pouzival by som ho s d90 ide oto aby tam nebol prepad kvality voci d90 kedze devedesiatka by bola ako zalozene
D90 ma o chlp lepsi vystup v JPG pretoze oproti D300 ma novsi soft, v RAW-e su sily vyrovnane. D300 ma aale o triedu lepsi AF.
 
martin9113
2013-04-12 13:40:30
príspevok od: Karol Srnec
D90 ma o chlp lepsi vystup v JPG pretoze oproti D300 ma novsi soft, v RAW-e su sily vyrovnane. D300 ma aale o triedu lepsi AF.
jpg mi je pase. af stym ratam ze je lepsi dakujem karol
 
martin9113
2013-04-15 13:54:11
príspevok od: Karol Srnec
D90 ma o chlp lepsi vystup v JPG pretoze oproti D300 ma novsi soft, v RAW-e su sily vyrovnane. D300 ma aale o triedu lepsi AF.
este jedna otazka aku rychlost karty doporucujes? zo starej d300 mi zostala iba kingston ale ta ma zapis iba 5m/s. strasne to obmedzuje ked 5 fotiek vypradnuje buffer niekolko sekund
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-04-15 13:59:49
príspevok od: martin9113
este jedna otazka aku rychlost karty doporucujes? zo starej d300 mi zostala iba kingston ale ta ma zapis iba 5m/s. strasne to obmedzuje ked 5 fotiek vypradnuje buffer niekolko sekund
Standardom je Sandisk Extreme, ja momentalne frcim na kartach Samsung, ale to su SDHC.
 
martin9113
2013-04-15 14:08:34
príspevok od: Karol Srnec
Standardom je Sandisk Extreme, ja momentalne frcim na kartach Samsung, ale to su SDHC.
vdaka
 
martin9113
2013-11-28 23:04:40
nebudem zakladat nove vlakno,. ked na d300 prepnem 14bit spomali sa mi chod zrkadla je nejaka moznost obyst to?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-11-29 09:05:42
príspevok od: martin9113
nebudem zakladat nove vlakno,. ked na d300 prepnem 14bit spomali sa mi chod zrkadla je nejaka moznost obyst to?
Chod zrkadla sa nemoze spomalit. Moze sa spomalit ukladanie suborov, kedze su vacsie a dlhsie sa spracovavaju a prenasaju. Tym sa spomali snimkova frekvencia. Na nu ma vyrazny vplyv aj odsumovanie fotografii. Odporuam ho vypnut, pri RAW-e aj tak nema vyznam.
 
martin9113
2013-11-29 09:20:39
príspevok od: Karol Srnec
Chod zrkadla sa nemoze spomalit. Moze sa spomalit ukladanie suborov, kedze su vacsie a dlhsie sa spracovavaju a prenasaju. Tym sa spomali snimkova frekvencia. Na nu ma vyrazny vplyv aj odsumovanie fotografii. Odporuam ho vypnut, pri RAW-e aj tak nema vyznam.
prave som to skusal pri 1/8000s a 12 bit je to zlomok sekundy kedy sa vrati zrkadlo spet, ale pri 14bit je ta doba o nieco dlhsia. nieje to nic obmedzujuce ale zaujima ma to. 14 bit zapinam iba na krajinky a na stative mi to nevadi.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované