
môjweb: | vytvorte si web |
web: | Stránku ešte nemám |
O mne
Niečo o mne: | Fotoamatér,ktorý skúša aj IR fotografie. |
---|---|
Motto: | Svetlo maľuje . |
Ponúkam služby: | |
Zameriavam sa na: | Architektúra, Experiment, Krajina / Cestovanie, Montáž, koláž, úprava, Nočná fotografia, Street fotografia, Tradičná čiernobiela fotografia, |
Osobné údaje
Meno: | Ladislav |
---|---|
Priezvisko: | Takáč |
Mesto: | Košice |
Domovská krajina: | Slovenská republika |
Fotografická odbornosť: | Stredne pokročilý |
Členom ePhota od: | 13. 09. 2013 |
Posledná aktivita: | 2025-07-01 08:42:02 |
Status: | offline |
Kontakt
Kontaktné údaje nie sú dostupné alebo sú viditeľné iba pre priateľov |
Fototechnika
Moje fotoaparáty: |
Sony A6000 |
---|---|
Moje objektívy: |
Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6 G AF-S DX VR Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom |
Príslušenstvo: | statív manfroto Nikon D 80 pre IR foto |
Ja už AI bežne používam pri práci. Šetrí mi obrovské množstvo času a pomáha mi učiť sa nové veci.
Očakáva sa, že v roku 2025 AI prekoná človeka čo sa týka všeobecnej inteligencie.
A to je teraz. Čo bude o 3 roky, čo o 5, o 10?!
"Prosím o zhodnotenie tejto fotografie z umeleckého hľadiska. Zameraj sa na jej nedostatky a chyby."
Odpoveď:
Pri tejto fotografii možno z umeleckého hľadiska vyzdvihnúť autentickú atmosféru (tradícia, folklór, vianočné prostredie), avšak ak sa zameriame na nedostatky a chyby, dajú sa identifikovať tieto hlavné oblasti na zlepšenie:
1. Kompozícia a pozadie
• Preplnené a rušivé pozadie: Za postavou vidno vianočný stromček, rôzne dekorácie, káble a technické prvky (zásuvky, kábel na stene), ktoré odvádzajú pozornosť od hlavného subjektu.
• Umiestnenie postavy: Postava je síce v strede, ale zvyšok rámu nie je kompozične vyvážený. Napríklad vpravo sú zbytočne zachytené detaily (vypínač, pultík, okraj kvetinovej výzdoby).
• Rezanie dolnej časti: Nohy postavy či spodná časť scény je orezaná, a tak pôsobí, akoby „chýbala“ časť fotografie.
2. Svetlo a blesk
• Priamy blesk (pravdepodobne vstavaný alebo nasadený na fotoaparát) vytvára pomerne tvrdé tiene a ploché nasvietenie. Chýba jemnosť a plastickosť, ktorú by prinieslo bočné alebo difúzne svetlo.
• Odrážajúce sa svetlo od svetlých stien spôsobuje nevyrovnanú expozíciu a môže zvýrazniť drobné nedokonalosti (bledé miesta na kabáte, odrazy na lesklých povrchoch).
3. Farebné vyváženie a spracovanie
• Nerovnomerná farebnosť: Interiérové osvetlenie (možno kombinované s denným či žiarovkovým svetlom) spolu s bleskom spôsobuje rôzne farebné odtiene na stene, kožuchu aj pleti.
• Preexponované svetlé plochy: Niektoré časti (najmä svetlý sveter, reflexy na kabáte) môžu pôsobiť prepálene, prípadne strácajú detail.
4. Rušivé prvky
• V kostole sa prirodzene nachádza veľa predmetov a dekorácií (betlehem, sochy, kvety, kríž), no v zábere navyše registrujeme ďalšie rozptyľujúce prvky: kábel s nabíjačkou alebo mikrofónom, elektrické zásuvky, zvonček.
• Tieto elementy odpútavajú pozornosť a „uberajú“ z inak peknej scény folklórneho vystúpenia.
5. Technická kvalita
• Fotografia je ostrá, ale blesk a vyššie ISO (ak bolo použité) môžu spôsobovať určitú stratu jemnej kresby. Všimnúť si to môžeme najmä v textúrach (kožuch, sveter), ktoré by v mäkšom svetle vyzneli pútavejšie.
Čo by sa dalo vylepšiť?
• Osvetlenie: Použiť difúznejší zdroj svetla alebo využiť prirodzené svetlo (ak je k dispozícii), prípadne nasmerovať blesk inam (odraz od steny alebo stropu).
• Kompozícia: Zvoliť uhol záberu tak, aby v pozadí nebolo toľko rušivých prvkov. Možnosťou je aj menšia hĺbka ostrosti, aby pozadie „zmizlo“ v rozostrení.
• Odstránenie/prekrytie rušivých vecí: Napríklad vhodným orezom, menším posunutím sa do strany či jednoduchou postprodukciou (ak je to eticky prijateľné a tvorivo vhodné).
• Práca s farbami: Vyvážiť bielu a farebné tóny tak, aby pôsobili prirodzene a nevznikali príliš „teplé“ či „studené“ zóny.
Napriek týmto nedostatkom fotografie zachováva príjemnú reportážnu atmosféru folklórneho vystúpenia. Je v nej vidieť autentickosť a kultúrny rozmer, no pre čistejší umelecký dojem by bolo vhodné premyslieť svetlo, pozadie a celkový rám obrazu.
Ináč, toto bol ChatGPT model o1 - Advanced Reasoning. Obyčajný GPT-4o nevytvára až takéto premakané hodnotenia, hoci stále lepšie, než by som napísal ja.
Skúsim ho požiadať, aby túto fotografiu zhodnotil so zameraním na jej nedostatky.
Môj názor nie je celkom až taký pozitívny. Negatívny priestor, rozrezaný Ježiš, drastické svetlo...
1. Kompozícia a rámovanie
• Hlavnou témou snímky je muž v popredí, ktorý hrá na píšťale; autor ho zachytáva v plnej postave, pričom vidno aj kontext miesta (kostol, stromček, krucifix).
• Pozitívom je, že stromček v pozadí spolu s reliéfmi a farbami interiéru kostola dopĺňa príbehový rámec. Môže to však pôsobiť trocha rušivo, pretože sa v pozadí nachádza mnoho dekorácií (ozdoby, svetielka, sochy).
• Telo hlavnej postavy tvorí zaujímavú vertikálnu líniu, zvýraznenú kabátom a červenou šatkou. Umiestnenie postavy viac do stredu by snímke mohlo dodať väčšiu vyváženosť, no zároveň by sa stratil dojem dokumentárneho momentu, kde osoba vystupuje akoby „prirodzene“ v priestore.
2. Svetlo a farby
• Zdá sa, že bol použitý blesk alebo iné priame osvetlenie, čo je zrejmé z ostrejších tieňov a jasnej kresby na tvári a odeve. Vďaka tomu je vidieť detaily kabáta či ornamentov, na druhej strane priame svetlo môže vyvolávať menšiu plastickosť prostredia.
• Farebnosť (najmä teplé tóny interiéru a svetlá stromčeka) vytvára príjemnú, takmer vianočnú atmosféru. Trochu rušivé môžu byť biele a ružovkasté steny, ktoré pôsobia kontrastne voči sýtosti farieb na oblečení.
3. Výraz a moment
• Zachytená chvíľa je autentická – človek sa venuje hre na píšťalu, vďaka čomu fotografia pôsobí spontánne, nie aranžovane.
• Pohľad hráča smeruje k nástroju a nie do objektívu, čo zvyšuje atmosféru „byť pri tom“ – akoby fotograf ticho pozoroval hudobníka počas vystúpenia.
4. Technické spracovanie
• Celková ostrosť snímky sa javí dostatočná – dobre vidno textúru srstenej kabanice aj detaily mužovej tváre.
• Pri použití blesku v stiesnenom interiéri kostola je ťažšie udržať správnu rovnováhu medzi osvetlením popredia a pozadím, niekde môžu vzniknúť tmavšie rohy alebo prepaly. Tu sa to zdá byť vcelku zvládnuté, hoci je zreteľné, že blesk zasiahol hlavne postavu.
5. Celkový dojem
• Fotografia pôsobí viac dokumentárnym a reportážnym dojmom než čisto umelecky komponovaným portrétom. Vidno reálny moment (muzikant v tradičnom odeve hrajúci počas sviatočného programu), čo jej pridáva na autentickosti.
• Jej sila je najmä v zachovaní ľudovej kultúry a tradícií, v bohatom kroji a zimnom/folklórnom kontexte. Z umeleckého hľadiska by možno išlo vylepšiť kompozíciu (napríklad upratať pozadie či lepšie využiť hĺbku ostrosti), aby fotografia pôsobila čistejšie a nič zbytočné neodpútavalo pozornosť.
Zhrnuté: fotografia má vysokú dokumentárnu a tradičnú hodnotu. Kompozične je živá, obsahuje množstvo detailov a pôsobí autenticky. Ak by sa autor chcel priblížiť viac k umeleckému portrétu, mohol by pracovať s menej rušivým pozadím, vyladiť svetelné kontrasty či viac zdôrazniť centrálnu postavu (napr. úpravou orezania alebo iným uhľom záberu). Aj v tejto podobe je však snímka cenná práve svojou atmosférou a prenosom tradície.