Keby som veril v koniec sveta, ktorý mal tento rok nastať, modlil by som sa aby neprišiel a mohli sme si užit všetky skvelé tohtoročné novinky. Rok 2012 sa určite zapíše medzi tie významnejšie nielen dátumom 21. 12. 2012. Väčšina z nás sledovala úplne iné dátumy. Dátumy, keď nám výrobcovia fototechniky predstavili svoje nové produkty, na niektoré z nich sme čakali roky a iné sme ani neočakávali.
Honba za vyšším rozlíšením pokračuje
Mnohí dúfali, že honba za vysokým rozlíšením sa spomalí a niektorí by prijali aj krok späť. Vysoké rozlíšenie v profesionálnych fotoaparátoch prinieslo zvýšenie obrazovej kvality. Na druhú stranu to zvýšilo nároky na počítačový hardvér ale aj na precíznosť práce fotografa. U profesionálov je to prekonateľný problém. Čo ale prinieslo zvýšenie rozlíšenia v amatérskych zrkadlovkách? Výstup zo snímača je výborný. Problém je ale v tom, že potenciál snímača väčšina začínajúcich a mierne pokročilých fotografov nevyužije. Vysoké hardvérové nároky prinášajú problémy so spracovaním a archivovaním fotografií. Vysoké rozlíšenie odhalí každý nedostatok objektívu a nedôslednosť pri práci fotografa. Tam kde postačujúci snímač s rozlíšením 12 Mpx milosrdne zakrýval niektoré chyby fotografa, 24 Mpx snímač ich ešte zvýrazní. Čo s tým? Nezostáva nič iné, len fotiť s tým, čo je a apelovať na výrobcov. Možno aj u DSLR sa podarí to, čo pred pár rokmi u prémiových kompaktov, kde novšie modely mali menšie rozlíšenie ako tie staršie.
Nikon D3200 je základným modelom v rade DSLR Nikon. Nie je 24 Mpx pre začínajúcich fotografov priveľa?
Full Frame obroda
Rok 2012 môžeme smelo nazvať rokom Full Frame fotoaparátov. Dlhoročné bestsellery boli nahradené novými, značne vylepšenými modelmi. Okrem vlajkových lodí sú najzaujímavejšie modely v hierarchii pod nimi. Tie sa dostávaju do podstatne väčšieho počtu rúk, neraz aj náročných amatérov. Nikon vytiahol z rukáva eso v podobe Nikonu D800/800E, ktorý svojim obrazovým výstupom smelo konkuruje aj stredoformátovým prístrojom. Trumf od Canonu v podobe Canonu EOS 5D Mark III je ale rovnako silný. O tom, ktorý je lepší sa vedú stále búrlivé diskúsie. Obidva sú vynikajúce, to najlepšie, čo bolo doteraz vyrobené. A je na konkrétnom užívateľovi, ktorý model viac vyhovuje jeho potrebám. Zabudnúť nesmieme ani na Sony A99, prvý Full Frame fotoaparát SLT konštrukcie bez sklopného zrkadielka.
Na pár rokov bude teraz asi pokoj, aj keď kto vie, možno nás čakajú prekvapenia skôr než si myslíme.
Canon EOS 5D Mark III už bez nedostatkov svojho predchodcu. Na ďalšie roky bude symbolom univerzálneho profesionálneho fotoaparátu.
Full Frame dostupnejší aj pre amatérov
Prelomovým sa stal tento rok tým, že boli predstavené prvé Full Frame zrkadlovky pre amatérov. Canon aj Nikon, krátko po sebe predstavili pokročilé amatérske fotoaparáty s “veľkým” snímačom. Nebyť krízy a iných faktorov, ktoré sa podpísali na zvyšovaní cien, mohli sme tu mať fotoaparáty možno už za 1600€.
Že výrobcovia takéto fotoaparáty predstavia bola len otázka času. Hlad dlhoročných APS-C-éčkarov po vyššej kvalite za rozumnú cenu, narástol do takej výšky, že už nemohol byť prehliadaný. Obidvaja výrobcovia na to išli múdro. Vychádzajú z modelov, ktoré fotografi už poznajú a prispôsobili ich Full Frame snímaču.
Nikon D600 je prvou “amatérskou” Full Frame zrkadlovkou. Poskytuje profesionálnu obrazovú kvalitu v kompaktnom tele.
APS-C v znamení menších inovácii
V kategórii APS-C zrkadloviek sme sa dočkali skôr evolúcie, než revolúcie. Každý z výrobcov prispel nejakou novinkou. Nikon pridával megapixely, Canon vylepšoval video, Sony pokračovalo v dopĺňaní portfólia SLT zrkadloviek. A tak asi najzaujímavejším počinom bolo predstavenie zrkadloviek Pentax K-30 a K-5 II.
Objektívy
Ďalšia kategória, kde sa toho udialo veľa zaujímavého. Nikon doplnil svoje portfólio o kvalitné objektívy strednej triedy, čím sa pripravil najmä na príchod prvej amatérskej zrkadlovky formátu FX, modelu D600. Asi najžiadanejším chýbajúcim objektívom je telezoom AF-S 70-200/4 VR, ktorý tak doplnil a uzatvoril rad objektívov so svetelnosťou F/4. Medzi pevnými sklami zaujali najmä FX objektívy AF-S 28/1,8G a AF-S 85/1,8G. V tieni týchto objektívov stoja tiež zaujímavé transfokátory AF-S 18-300/3,5-5,6G VR a AF-S 24-85/3,5-4,5G VR.
Najtúžobnejšie očakávaný Nikon AF-S 70-200/2,8G VR uzatvoril rad objektívov so svetelnosťou F/4.
Ku koncu roka nezaháľal ani Canon a predstavil štandardný zoom EF 24-70/4IS USM a pevný svetelný objektív so stabilizátorom EF 35/2IS USM. Najdôležitejšie ale bolo predstavenie profesionálneho objektívu 24-70mm F2.8 II USM, už vo februári.
Sigma zahájila novú éru predstavením troch objektívov, prvých predstaviteľov troch produktových rád.
Žeby sa u Sigmy blýskalo na lepšie časy? Nová Sigma 35mm F1.4 DG HSM, podľa prvých testov, naznačuje že áno. Nový dizajn, dôraz na kvalitu. Tokina tohto roku zaspala a z tretích výrobcov objektívov zachraňuje situáciu Tamron so svojími svetelnými zoomami SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD a SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD a prepracovaným makroobjektívom SP 90 F/2,8 Di VC USD. Samyang T-S 24mm 1:3.5 ED AS. Svoju trošku do kopy noviniek pridal aj Pentax v podobe objektívu DA 50mm f/1.8 pre APS-C zrkadlovky.
Olympus M.Zuiko Digital ED 75mm f1.8
Nesmieme zabudnúť ani na objektívy pre CSC fotoaparáty. Olympus predstavil dva mimoriadne zaujímavé objektívy M.Zuiko Digital ED 60mm 1:2.8 Macro a Olympus M.Zuiko Digital ED 75mm f1.8. Nikon obohatil svoje portfolio o svetelný “záklaďák” 1 Nikkor 18.5mm F1.8. Sony sa prekonalo predstavením hneď troch objektívov: SEL 16-50mm F3.5-5.6 power zoom, SEL 10-18mm F4 a SEL 35mm F1.8. Fujifilm rozšírilo portfólio prvým tranfokátorom pre X-Systém XF18-55mm F2.8-4.0 OIS a širokáčom XF14mm F2.8.
Mirrorless si vylepšujú svoju pozíciu
Aj keď na Slovensku uprednostňujeme zrkadlovky, zvyšok sveta prijal CSC/Mirrorless fotoaparáty ako dobrú alternatívu alebo doplnok k DSLR. Ich predaje rastú výrazne rýchlejšie. Po prvotných rozpakoch, pre koho je vlastne takýto fotoaparát určený, sa verejnosť s koncepciou CSC už oboznámila. Pre jedných je to náhrada za vyspelé kompakty, pre iných alternatíva k amatérskej zrkadlovke. Ponuka je pestrá, od začiatočníckych modelov s jednoduchým ovládaním a menším snímačom, až po profesionálne fotoaparáty. Tento rok sa k výrobcom CSC fotoaparátov pripojil posledný veľký hráč Canon. Model EOS-M so snímačom APS-C ukazuje, akým smerom sa chce Canon vybrať. Je to jednoduchší model, ale snáď už na jar sa dočkáme aj pokročilejšieho modelu a ďalších objektívov. Ostatní výrobcovia inovovali svoje portfólia. Nikon nahradil obidva svoje modely radu 1, pričom výraznú zmenu previedol na drahšom modeli V2. Olympus a Panasonic, ktorí sú na trhu CSC fotoaparátov najdlhšie, tiež inovovali a to najmä použitím kvalitnejších snímačov. Vyzdvihnúť treba jednu z najzaujímavejších noviniek Olympus OM-D EM-5.
O vzrušenie roka sa postaral Olympus OM-D E-M5.
Triedu APS-C zastupujú novinky od Sony a Samsungu. A najmä Sony sa tento rok predviedlo v plnej paráde. K inovovaným základným modelom pribudol NEX-6, fotoaparát s výborným pomerom cena/výkon.
Skokanom roka je určite Fujifilm, ktorý priťahuje pozornosť najmä pokročilých fotografov a profesionálov. Jeho fotoaparáty rady X porážajú obrazovou kvalitou ostatných súperov naviac v klasickom dobre ovládateľnom kabáte. Škoda len nedotiahnutých firmwareov.
Rozporuplné sú názory na koncept Lunar predstavený firmou Hasselblad. Zmeny sa udiali aj v portfóliu Leica, ktorá predefinovala názvoslovie svojich fotoaparátov kategórie M a v rámci toho predstavila niekoľko zberateľských kúskov.
Sony NEX-6 je nie len asi najzaujímavejším CSC fotoaparátom Sony ale aj jedným z prvých “chytrých” fotoaparátov s WiFi konektivitou a aplikáciami.
Kompakty prekvapili
Obyčajné kompakty sú postupne vytláčané stále sa zlepšujúcimi fotomobilmi. Ultrazoomy sú tiež na ústupe a pokročilé kompakty majú silnú konkurenciu v CSC/Mirrorless fotoaparátoch. Stále sa ale nájde dosť náročných fotografov, ktorý túžia po kvalitnom kompakte. A tak každý významý výrobca má v ponuke prémiový kompakt. Potešiteľný je trend v zvyšovaní obrazovej kvality. Snímače sa postupne zväčšujú a obrazovo približujú zrkadlovkám, tak ako to napr. dokazuje Canon Powershot G1x. Prekvapením roku je ale určite Sony a to hneď dvakrát. Model RX100 s 1” snímačom CX, aj pri vysokom rozlíšení 20 MPx, šokuje obrazovou kvalitou, v prekreslení detailov porážajúci nejednú zrkadlovku. Druhou, aj keď nie lacnou, peckou je prvý Full Frame kompakt Sony RX1. Profesionáli určite netrpezlivo očakávajú kedy sa k trendu FF kompaktov pridajú ostatné značky, čo by malo priniesť aj zníženie cien.
Sony RX1 prvý, dúfajme že nie posledný, Full Frame kompakt. Pre vysokú cenu sa nestane predajným bestsellerom.
Spomenúť ale musím aj iné zaujímavé modely, napr. Sigmu DP2 Merill, Samsung EX-2, Nikon Coolpix P7700, Olympus XZ- 2, či Panasonic Lumix LX-7. V budúcom roku dúfam môžeme očakávať viac modelov so snímačmi veľkosti APS-C. To je cesta ako kompakty opäť zatraktívniť.
Tento rok sme zažili aj premiéru implementovania operačného systému Android do fotoaparátov, svoje modely predstavili Samsung a Nikon. Či je to správna cesta ukáže čas.
Po celom svete sa odborníci aj užívatelia zhodujú, že Sony RX100 je kompaktný fotoaparát roka.
Ceny rastú
Radosť nad bohatou úrodou noviniek kalí zvyšovanie cien. Zvykli sme si, na pravý opak. Najmarkantnejšie sa zdražovanie prejavilo na objektívoch. Spomeňme novinky od Canonu, Sigmy, Tamronu, ktoré boli predstavené len nedávno. Oproti starším modelom sú drahšie o desiatky percent. Je za tým kríza, vytopené fabriky, kurz EURA voči Yenu a USD, zvyšovanie cien surovín? Asi z každého trochu, možno aj to, že výrobcovia vidia obrovský záujem o ich produkty. To je ale len moje teoretizovanie, zatiaľ som nenašiel nejakú oficiálnu štúdiu, či vyjadrenie niektorého z výrobcov. A keby sa aj takáto informácia objavila, na cenách to nič nezmení.
Sigma SD1 Merrill je fotoaparátom z najvýraznejším prepadom ceny. Z nezmyselných 9 700 USD na 2 299 USD. Tí, ktorí si kúpili fotoaparát za vyššiu sumu boli odškodnení poukážkou na objektívy Sigma.
2013
Vymenovať všetky zaujímavé novinky by bolo na niekoľko takýchto článkov. Príjmite preto tento súhrn ako výber toho najlepšieho a odpustite, ak som niektorej novinke nevenoval priestor.
A čo nás čaká budúci rok? Výrobcovia sa to snažia držať v tajnosti. Vždy sa nájde ale dosť indícii, ktoré predpovedajú ďalší vývoj. Rok 2013 bude určite v znamení posilovania pozície CSC/Mierrorless fotoaparátov. Pokračovať sa bude vo fullframovaní amatérskej fotografie. Dá sa očakávať viacero nových amatérskych APS-C zrkadloviek a kompaktov s väčšími snímačmi. Prvé novinky môžeme očakávať už 8-11. januára na výstave CES. Na rumor stránkach sa už pošuškáva o viacerých novinkách (neoverene): Canon EF 35 f/1.4L II, Canon EF 14-24 f/2.8L, nástupca Olympusu E-5, Full Frame Sony NEX, braček Nikonu D800 s rozlíšením 16Mpx, nástupca FujiFilm X-100, mirrorless Sigma s novým snímačom Foveon, Full Frame Pentax... Nechajme sa prekvapiť.