Po približne 1 a1/2 roku tu máme nástupcu veľmi úspešného modelu z radu OM-D. Prináša niekoľko zaujímavých vylepšení, no bez revolučného počinu. Nie je to žiadna hračka, ale seriózny fotoaparát strednej triedy.
O tom, že má prísť Mark II som vedel už pár mesiacov. Myslím si, že prvý model s označením E-M10 nie je tak starý, aby musel byť inovovaný. Stále je to výborný fotoaparát, ktorému nič nechýba. Oveľa očakávanejší je nástupca top modelu E-M1. Ten však príde až budúci rok. Ale naspäť k “desinke”. Nechcem, aby ste nadobudli dojem, že sa z Mark II neteším. Bol by som hlupák, ak by som neocenil prínosné inovácie vylepšujúce už tak dobrý fotoaparát.
Prvý dojem
Stále musím obdivovať, že pri tak malých rozmeroch je ergonómia ovládania príkladná. Dva otočné rollery, volič programov, dostatok funkčných tlačidiel, dotykové ovládanie. To sa nevidí na väčšine o dosť väčších amatérskych zrkadloviek. A našlo sa tu aj miesto pre vstavaný blesk. Aj keď je toto najnižší model v rade OM-D, nie je to začiatočnícky model. Kovové telo s výbornými parametrami a príkladnou ergonómiou, to je vstupenka do strednej triedy.
Nový dizajn je čistejší a elegantnejší, ešte viac retro. Aj keď dávam zvyčajne prednosť čiernej farbe, musí priznať, že teraz sa mi viac páči strieborné vyhotovenie, na ktorom vynikne vrúbkovanie ovládacích prvkov. Tie sú vyššie a lepšie sa ovládajú. Rovnaké zlepšenie ako keď prišla nová E-M5 Mark II. Neviem, či nový spôsob vyklápania blesku je lepší, to ukáže prax. Ja vstavaný blesk prakticky nepoužívam a tak to bude musieť zistiť niekto iný. Umiestnenie prepínača ON/OFF je zjednotené u celého modelového radu, čo je dobré ak používate dve telá.
Pohľad do hľadáčiku poteší kvalitnejším obrazom. Rýchlo sa vrhám na otestovanie touchpadového ovládania výberu AF bodov, je to prvý CSC Olympus, ktorý túto funkciu má. Z krátkeho testu videa hneď vidno, že tu došlo k výraznému zlepšeniu stabilizácie a zaostrovania. Striedavo beriem do rúk starú i novú “desinku” a konštatujem, že ta nová je krajšia, akási solídnejšia, jednoducho dospelejšia.
Asi by mi niektorí neodpustili, keby som nespomenul technický problém, ktorý sa prejavil u prvých vyrobených kusov. Kolík poistky bajonetu nemal správny tvar a u niektorých objektívov s plastovým bajonetom sa stávalo, že sa objektív mohol uvoľniť. Na tento problém narazili prví recenzenti a tak sa ho podarilo objaviť včas. Fotoaparát sa prakticky ani nedostal do predaja, vyrobené kusy boli stiahnuté. Preto sa aj predaj omeškal. Fotoaparáty, ktoré sa dostanú na pulty už budú s prerobenou poistkou bajonetu.
Špecifikácia
Olympus OM-D E-M10 Mark II je CSC fotoaparát, alebo ak chcete bezzrkadlovka. Systémový kompakt s výmennou optikou. V ponuke Olympusu sa radí ako štartovací model radu OM-D, čo sú fotoaparáty s dizajnom zrkadloviek. Samozrejme zrkadlo tu chýba a optický hľadáčik je nahradený displejom.
Telo je vyrobené z kovu, ale nie je utesnené. Micro 4/3 snímač s rozlíšením 16Mpx je stabilizovaný. Oproti predchodcovi je tu zlepšenie v podobe 5 osej stabilizácie s účinnosťou 4,0 EV stupňa. Konštruktéri zrejme museli navrhnúť nový stabilizátor, pretože do prvej E-M10 sa 5-osý nezmestil a ten v E-M5 Mark II má účinnosť až 5EV.
Fotoaparát sa vyznačuje prekvapivo dobrou ergonómiou ovládania a bohatou funkčnou výbavou. Nechýbajú pokročilé expozičné programy, množstvo scénických programov, umeleckých filtrov a špecialít akými sú HDR, Multiexpozícia, Time Lapse a Panoráma. Špecialitou Olympusu sú programy pre experimentovanie s dlhými časmi Live Time, Live Bulb a Live Composite. Limit mechanickej uzávierky je kompenzovaný použitím tichej elektronickej s najkratším časom 1/16 000s. Veľká vyrovnávacia pamäť umožňuje nasnímať až 22 záberov formátu RAW rýchlosťou 8,5 obr./s.
3” LCD je výklopný s dotykovým ovládaním, nie však plne otočný. Zlepšili sa parametre hľadáčiku, ktorý je osadený displejom s rozlíšením 2 360 000 bodov. Vstavaný blesk funguje aj ako riadiaca jednotka. Samozrejme nechýba WiFi so spárovaním pomocou QR kódu. Video je vo Full HD rozlíšení s maximálnou frekvenciou 60 obr./s. 4K rozlíšenie má len Time Lapse video.
http://www.olympus.cz/site/cs/c/cameras/om_d_system_cameras/om_d/e_m10_mark_ii/index.html
http://download.aws.olympus.eu/consumer/manuals/cameras/E-M10_Mark_II_MANUAL_SK.pdf
Nový vz. starý
Spredu sú si fotoaparáty veľmi podobné. Nemožno si však nevšimnúť zošikmeného gripu a vyššieho “hranola”. Výrazne sa zmenil dizajn vrchnej časti, kde prebehla veľká rošáda. Volič programov preskočil na druhú stranu a uvoľnil miesto pre vypínač, ktorý bol predtým na zadnej strane pri displeji. Rollery zmohutneli, rovnako aj opierka palca na zadnej strane. Iný dizajn dostal zadný krížový volič, symetricky obklopený štvoricou tlačidiel. Novinka je o necelý milimeter väčšia do každej strany, no schudla o 8 gramov.
Pozrime sa na funkčné vylepšenia. Revolúciu nečakajte, ale celkom slušnú evolúciu áno. To hlavné, snímač zostáva rovnaký. Miesto 3-osej stabilizácie tu máme 5-osú. Kvalitnejší je hľadáčik a pribudol tichý elektronický režim uzávierky. Novinkou je 4K Time Lapse video a konečne plynulé snímanie panorámy.
Vľavo nový model, vpravo jeho predchodca. Spredu je zrejmý redizajn gripu. “Hranol” je o niečo vyšší.
Vľavo nový model, vpravo jeho predchodca. Najvýraznejší rozdiel vidíme pri pohľade zhora, volič programov sa presunul doprava.
Vľavo nový model, vpravo jeho predchodca. Tu si najskôr všimneme absenciu prepínača ON/OFF, ktorý sa presunul na vrchnú časť.
Vylepšenia a zmeny:
- 5-osá stabilizácia vz. 3-osá
- 2 360 000 bodový EVF (1,23x) vz. 1 440 000 bodov EVF (1,15x)
- panorámovanie
- tichá plne elektronická uzávierka, až 1/16 000 s.
- 8,5 (22 RAW) vz. 8 obr./s. (20 RAW)
- Time Lapse 4K
- Full HD 60p/50p
- 119,5 x 83,1 x 46,7 mm vz. 119,1 x 82,3 x 45,9 mm
- 342 g vz 350 g.
- Quick Sleep až 750 obr.
- nová batéria BLS-50 s rovnakou výdržou
- nové efekty: parciálne farby, vintage
- nový scénický program
Ak sa pozriem na starší model, nevidím, že by mu niečo dôležité chýbalo. Stále je to veľmi vydarený model a vôbec o ňom nemožno prehlásiť, že by zastarával. Novinka sa drží o málo lepšie. Viac pocítite zlepšenie v ovládaní. Nový hľadáčik nie je ani tak výrazne ostrejší, ako kontrastnejší s výraznejšími farbami. Pre mňa je najväčší rozdiel v nahrávaní videa, kde je novinka oveľa lepšia v zaostrovaní a stabilizácii.
Fotoaparát v praxi
Aj keď je dizajnovo podobný predchodcovi, sú zmeny v držaní a ovládaní pomerne výrazné. Držanie je lepšie s vyšším pocitom bezpečia, zmena tvarovania gripu a zadnej opory palca sa ukazujú ako účinné.
Výdrž batérie je lepšia, vďaka novému úspornému režimu. Viem, že pri sériových záberoch urobí ktorýkoľvek fotoaparát viac záberov, ako pri bežnom fotení, no 1216 záberov z fotenia v scateparku ma riadne prekvapilo.
U malých CSC fotoaparátov často nenájdeme hľadáčik, ale len displej. Aj keď je E-M10 Mark II najnižší model v rade, EVF hľadáčik má a oproti predchodcovi poriadne vylepšený. Zväčšilo sa nielen rozlíšenie, ale aj zväčšenie. Novinkou je funkcia S-OVF, ktorú vám popíšem neskôr.
Olympus pridal ešte jedno výborné vylepšenie, ktoré som tak závidel Panasonicu GX-7. Pri pozeraní do hľadáčika môžete používať dotykovú vrstvu displeja pre ovládanie výberu AF bodu (AF targeting PAD). Funguje ako Touch pad bez toho, aby zobrazoval nejaké informácie.
Pri importovaní záberov do počítača som si uvedomil, že to s výdržou batérie nie je až tak zlé, keď sa mi darilo na jednu batériu urobiť aj dvojnásobok fotografií oproti udávanej výdrži. A to nie v režime sériového snímania, dokonca tam bol jeden Time Lapse a niekoľko fotografií s dlhým časom.
Menu
Menu fotoaparátu je rovnaké ako u iných Olympusov a roky sa nezmenilo. Niektorí mu vyčítajú neprehľadnosť, ale mne pomerne vyhovuje a určite je lepšie navrhnuté ako u fotoaparátov Sony. Neprehľadnosť je spojená skôr s veľkým množstvom funkcií ako zlým návrhom. Nakonfigurovať môžete takmer všetko. V tomto je aj najnižší model OM-D na najvyššej úrovni. Pokročilí fotografi môžu stráviť konfiguráciou i hodiny.
Uzávierka
Už prvý E-M10 je veľmi tichý fotoaparát a to v režime mechanickej uzávierky. Obmedzením tu je najkratší čas 1/4000 s. Pri práci s vysokosvetelnými objektívmi by sa občas zišiel aj kratší. Mark II, v režime elektronickej uzávierky, poskytuje až 1/16 000 s. V tomto režime je naviac absolútne tichý. Fotoaparát môžete zobrať do divadla, či na koncert vážnej hudby, do kostola bez toho, aby ste niekoho rušili. Je to však nezvyk, keď stlačenie spúšte nesprevádza žiaden zvuk, ani žiadne zachvenie. Štandardne som preto využíval klasickú mechanickú uzávierku, no pri fotení omše som sa tichej uzávierke potešil.
Hľadáčik a displej
Elektronický hľadáčik v predchodcovi vôbec nie je zlý, ten nový má však takmer 2x vyššie rozlíšenie, čím sa dostávame do prémiovej triedy. Zlepšilo sa aj jeho zväčšenie. Je typu OLED s výborným kontrastom a farbami. Veľkosťou poráža akúkoľvek amatérsku zrkadlovku. Naviac, aj za zlých svetelných podmienok, dobre vidíte čo fotíte. Už neplatí, že EVF je horší ako optický hľadáčik zrkadlovky. Opak je pravdou. Obraz je jemný, rýchlo sa prekresľuje. Vidíte naživo nastavenia expozície a dokonca si môžete obraz v hľadáčiku zväčšiť. Vidíte aj histogram, pomocnú kompozičnú mriežku alebo vodováhu. Veľa výhod pre začínajúcich aj pokročilých fotografov.
Displej ostal rovnaký ako u predchodcu. Je výklopný s dotykovým ovládaním. Bohužiaľ nie je otočný ako u E-M5 Mark II. Po novom funguje ako AF Targeting Pad, čomu sa budem venovať v časti o zaostrovaní.
Vďaka tomu, že v hľadáčiku a na displeji vidíte ako budú zábery vyzerať, môžete expozíciu vizuálne korigovať a výborné výsledky dosiahnete za akýchkoľvek svetelných podmienok. U zrkadlovky by tmavé pozadie pomýlilo expozimeter a záber by bol preexponovaný.
Stabilizácia obrazu
Stabilizácia obrazu oproti predchodcovi dostala tiež vylepšenie. V staršom modeli je 3-osá, v novinke 5-osá. Zrejme ide o nový mechanizmus, pretože ten, ktorý je v E-M5 Mark II, sa do prvej E-M10 nezmestil. Naznačuje to aj menšia účinnosť. U E-M5 Mark II sa uvádza účinnosť až 5EV, u E-M10 Mark II je to 4EV. Aj tak je to veľmi dobrá hodnota a pokrok oproti predchodcovi. Rozdiel oproti vyšším modelom je malý a ani ho počas práce neregistrujem.
Olympus dnes poskytuje asi najlepšiu stabilizáciu obrazu. Z hľadiska využitia fotoaparátov je to obrovské plus. Aké, to si uvedomíte, ak ju vypnete. Účinná stabilizácia kompenzuje nedostatky menšieho snímača. S 5-osou stabilizáciou môžete smelo fotiť oveľa dlhšími časmi, v tichom režime naviac ani nepociťujete chod uzávierky a absencia zrkadla sa tiež prejavuje na schopnosti udržať dlhšie časy. Pristihnete sa pri tom, že veselo fotíte 1/10 s. (či dlhším časom), vďaka čomu nemusíte tak dvíhať citlivosť ISO ako u zrkadlovky. Naviac ani nemusíte tak cloniť kvôli hĺbke ostrosti. Aj za zlých svetelných podmienok tak málokedy potrebujete viac ako ISO 800. Výsledkom je menej šumu, ako by ste čakali. Samozrejme, ak fotíte pohyb, tu už dlhé časy nemôžete použiť a ISO musí ísť hore. Stabilizácia funguje aj pri použití manuálnych objektívov pripojených cez redukciu. Vtedy však treba v menu nastaviť ohniskovú dĺžku objektívu, aby bola jej účinnosť optimalizovaná.
Oproti 3-osej stabilizácii je hlavným prínosom tej 5-osej lepšia stabilizácia obrazu pri makrofotografii.
Stabilizáciu som odskúšal s objektívom M.Zuiko 75/1,8 MSC, ktorý je ekvivalentom 150 mm plnoformátového objektívu. Bez stabilizátora sa tu odporúča expozičný čas okolo 1/180 s. So zapnutou stabilizáciou som sa dostal na 1/15 s. Pri formáte A4 by ostro pôsobili aj zábery snímane s časom 1/5 s. Olympus dokazuje, že je v oblasti stabilizácie špičkou. Na účinnosť stabilizácie sa pozrieme ešte raz v časti venovanej videu.
Zaostrovanie
Automatické zaostrovanie je plne konfigurovateľné. Využíva detekciu kontrastu, k dispozícii je 81-zaostrovacích bodov, pri manuálnom výbere až 800. Okrem krížového voliča môžete pre výber použiť aj dotykový displej. To je rýchlejšie a veľmi návykové. Novinkou je, že displej funguje ako touch pad (AF Targeting Pad), keď sa pozeráte do hľadáčika. Túto funkciu som prvýkrát videl na Panasonicu GX7 a ten, kto ju vymyslel, by mal dostať Nobelovku. Palcom využívate dotykovú vrstvu inak vypnutého displeja, pre rýchly výber a posun bodov zaostrenia.
Fotoaparát nemá hybridné zaostrovanie a preto nie je najvhodnejší pre použitie so staršími AF objektívmi Olympus, určenými pre zrkadlovky. Cez adaptér však idú použiť, len ich použitie nebude komfortné. Komfortné je však fotografovanie portrétov. Majitelia zrkadloviek si ani nevedia predstaviť, akou výbornou pomôckou je zaostrovanie s detekciou tváre a oka, minimalizujúce produkciu odpadu. Pre ľahšie manuálne zaostrovanie sú k dispozícii pomôcky v podobe peaking levelu a digitálnej lupy.
V režime statického zaostrovania sú Olympusy rýchle a spoľahlivé. Pri takýchto scénach oceníte zaostrovanie so sledovaním tváre.
CSC fotoaparáty sú známe tým, že majú problémy s kontinuálnym zaostrovaním, najmä ak nemajú hybridné zaostrovanie. E-M10 Mark II si poradí s normálnym pohybom. Slušne som s ním zvládol fotiť motorové člny na Dunaji i bitku v Sade J. Kráľa i nejakú tu “streetku”. Na dlhšie vzdialenosti sa fotoaparátu darí zaostrovať spoľahlivo, horšie je to na kratšie. Pri fotení skateboardistov som mal odpadu neúrekom. Spoľahlivým fotoaparátom na šport zostáva stále zrkadlovka.
Sledovať športový čln nebol pre fotoaparát problém.
U skateboardu sa však zapotil a odpadu bolo neúrekom. Jeden z mála vydarených záberov, viac v galérii.
Focus bracketing - tak z tejto funkcie budú nadšení všetci makristi. Rýchlo a ľahko nasnímajú sériu záberov s postupným preostrením. Využiť môžu jeden vybraný záber, ktorý je zaostrený najpresnejšie, alebo využijú sériu záberov na vytvorenie fotografie s väčšou hĺbkou ostrosti (focus stacking). Minimom sú tri zábery, maximom až 999. Nastaviteľný je rozdiel medzi vzdialenosťami, nie však presne v milimetroch, či metroch, ale desiatich krokoch. Najjemnejšie nastavenia sú vhodné pre makrofotografiu, väčšie rozostupy napríklad pre krajinársku fotografiu. Pri Focus bracketingu by ste mali použiť statív a diaľkovú spúšť. Po stlačení spúšte a jej podržaní sa v rýchlom slede nasníma celá séria, ak spúšť pustíte skôr, snímanie sa zastaví.
Detail snímaný klasickým postupom.
Detail fotený technikou Focus stacking, zábery sú spojené v programe Photoshop CC.
Sériové zábery
Fotoaparát zvláda 8,5 obr./s., čo bohato postačuje, predčí to všetky amatérske zrkadlovky. Bufer pojme okolo 30 obrázkov a tak ho zahltíte len výnimočne. Sériové snímanie je k dispozícii i v tichom režime.
HDR a HDR Bracketing
Funkcia HDR je reálne HDR, využíva 4 rôzne exponované snímky. Má dva režimy. V HDR1 je rozsah expozícii -1 až +2EV, v HDR2 je to -1 až +4EV. HDR1 robí prirodzenejšie zábery, HDR2 “umeleckejšie”. K dispozícii je HDR bracketing, pre jednoduchšie snímanie podkladov pre následné počítačové spracovanie obrazu. Pri využití HDR1 a HDR2 je výsledkom fotografia vo formáte JPG. Kto častejšie používa HDR, poteší sa samostatnému tlačidlu, ostatní si ho môžu preprogramovať na inú funkciu.
Pre začínajúceho fotografa je vstavané HDR výbornou pomôckou, vďaka ktorej zvládne aj ťažšie svetelné situácie. Statív je však podmienkou. V určitých svetelných situáciách je výsledok rozpačitý a nároční fotografi dajú prednosť skladaniu HDR v počítači.
Pri fotení z ruky nemusí vždy HDR-ko vyjsť tak ako má.
Ak viete dobre pracovať s RAW-om, HDR ani nepotrebujete. Aj z jediného záberu dokážete vytiahnuť veľa obrazových informácií.
Panoráma
Už roky nájdete vo fotoaparátoch Olympus funkciu Panorámy, je to však len pomôcka pre nasnímanie dieľšich záberov, ktoré musíte spojiť v počítači. Konečne teraz pribudla možnosť snímať plynulú panorámu, tak ako to poznáme z chytrých telefónov a fotoaparátov iných značiek.
Multiexpozícia
Fotoaparát je príkladne vybavený pre snímanie viacnásobných expozícií. Vďaka permanentnému živému náhľadu vidíte v hľadáčiku alebo na displeji prekrývanie dielčích záberov, čo vám pomáha pri komponovaní. Fotoaparát sa dokáže sám postarať o správnu expozíciu.
Umelecké efekty a Photo Story
Silnou zbraňou Olympusu sú dobre navrhnuté umelecké filtre. Písal som o nich veľakrát a tak myslím, že stačí len pár ukážok na pripomenutie. Oproti predchodcovi pribudli dva efekty: vintage a parciálne farby. Niektoré efekty môžete použiť aj vo videu. Pri fotení je výhodou, že sa ukladá okrem upraveného JPG aj RAW.
Môj obľúbený efekt kontrastnej ČB fotografie s rámikom.
Colour Creator
Funkcia, ktorú som dlhšie prehliadal, no pred časom som si ju obľúbil. Je to doplnok k obrazovým profilom. Na spektrálnom kruhu volíte farbu jemného tónovania obrazu a saturáciu pôvodného obrazu. Je to akási obdoba split toningu alebo color gradingu. Funguje v režime foto i video. Postprocesing máte priamo vo fotoaparáte. Pri fotení sa ukladá okrem upraveného JPG aj surový RAW. Veľké využitie nájde vo videu, kde s ním môžete colorgradovať pohyblivý obraz.
Highligts/Shadow
Funkcia, ktorá dopĺňa Colour Creator. Jedná sa vlastne o nastavenie gradačnej krivky a využitie nájde tiež najmä vo videu.
Live Time, Live Bulb a Live Composite
Špecialitou Olympusu sú funkcie pre experimenty s dlhými časmi. Tie výrazne pomáhajú najmä menej skúseným fotografom.
Live Composite - funkcia je určená pre snímanie star traill (hviezdnych stôp) a ohňostrojov, v kombinácii s osvetlenými budovami. Fotoaparát najprv nasníma základnú expozíciu a potom do nej pridáva len pribúdajúce svetelné zdroje. Nedôjde tak, aj pri dlhých časoch, k preexponovaniu budov. Tvorbu záberu môžete sledovať v priamom prenose na displeji. Maximálny čas snímania sú 3 hodiny.
Live Bulb - uzávierka ostáva otvorená tak dlho, ako je stlačené tlačidlo spúšte. Postupné exponovanie záberu možno sledovať na displeji. K dispozícii je aj živý histogram.
Live Time - na rozdiel od Live Bulb, nemusí byť tlačidlo spúšte stlačené počas celej expozície, ale stačí ho stlačiť na začiatku a na konci.
U všetkých týchto programoch sa odporúča použiť diaľkovú spúšť a statív. Pri fotení hviezd môžete použiť zosilnenie živého náhľadu (LV Boost), aby ste videli na displeji inak málo zreteľné hviezdy.
Iné vychytávky
- Keystone - softvérové narovnávanie línií ešte pred exponovaním záberu. Funguje samozrejme len pri snímaní do formátu JPG.
- Vodováha - užitočná pomôcka zobrazujúca horizontálny a vertikálny sklon fotoaparátu
- Režim rýchleho spánku - táto funkcia ma priniesť úsporu energie, pri jej aktivovaní sa vypína činnosť snímača, no displej funguje naďalej.
- S-OVF - simulovaný optický hľadáčik pomáha pozorovať obraz v silnom protisvetle, kedy rozšíri dynamický rozsah elektronického hľadáčika. Snaží sa napodobniť pohľad do optického hľadáčiku zrkadlovky. V tomto režime (nájdete ho v servisnom menu J), hľadáčik nezohľadňuje nastavenia expozície, ale snaží sa ukázať obraz tak ako ho vidíte. Displej však nastavenia zohľadňuje. A tak ak napr. nastavíte obrazový profil Monochrome, obraz na displeji bude čiernobiely, ale v hľadáčiku farebný.
- WiFi je dnes už štandardom, u Olympusov dupľovane. Stále mi však chýba ľahšie spárovanie cez NFC. Aplikácia pre chytré zariadenia, Olympus Image Share patrí medzi najlepšie, s ňou máte fotoaparát pod úplnou kontrolou. Nastaviť môžete prakticky všetky parametre. Samozrejme je zdarma a to pre iOS a Android.
- Fotoaparát môžete ovládať aj z počítača, cez program Olympus Capture, aj ten je zdarma po registrácii. A je výborný, tiež s ním máte fotoaparát pod úplnou kontrolou.
Obrazová kvalita
Fotoaparát poskytuje rovnakú obrazovú kvalitu ako vyšší model E-M5 Mark II. Rovnaký snímač + rovnaký procesor TruePic VII = rovnaká kvalita. Takmer rovnaký obrazový výstup majú prakticky všetky aktuálne modely, od uvedenia PEN E-P5.
Farebnosť je tradične dobre odladená a s fotografiami sa nemusíte pri úpravách trápiť. Výborná je pleťovka. Celkovo sú farby saturovanejšie, čo poteší najmä začiatočníkov, ktorí sú na to zvyknutí z kompaktov. Pozor si treba dávať na modrú oblohu, ak upravujete preexponovaný záber, vtedy má tendenciu tiahnuť do tyrkysova, pomôže posun WB zložky Tint smerom do purpurovej. Ak preferujete JPG, bude sa vám výstup páčiť. S Colour Creatorom sa dajú robiť divy. Sklamaní nebudú ani priaznivci RAW. Až prekvapujúco sa dá zachraňovať kresba vo svetlách.
Jemný šum sa začína objavovať pri ISO 400, zatiaľ len v tieňoch. Pri ISO 800 je viditeľný vo svetlách i tieňoch. Do ISO 1600 sa šumom nemusíte veľmi zaoberať a smelo môžete tlačiť metrové zväčšeniny. Výraznejšie začína šum narastať pri ISO 3200, na fotke formátu A3 ho však takmer neuvidíte. Slušný výsledok je i pri ISO 6400, to je aj hranica rozumného využitia. V núdzi je dobre použiteľných aj ISO 12 800, najvyššia hodnota citlivosti ISO 25 600 je už len do počtu. Šumu je tu viac ako obrazových informácií. Olympus stále dokazuje, že menší snímač nemusí produkovať hneď veľké množstvo šumu. Oproti predchodcovi je úroveň šumu nižšia približne odhadom o 1/2 EV. Olympus sa nemusí hanbiť ani pred APS-C zrkadlovkami, šum viditeľne lepšie zvládajú CSC Fujifilm. Ak pracujete výraznejšie s korekciou expozície a tieňmi, zvýrazňuje sa šum. Tu si môže Olympus podať ruku s Canonom.
Video
OM-D E-M5 Mark II, ktorý používam, má z Olympus fotoaparátov najlepšie video. Ostatné modely poráža na celej čiare v stabilizácii, AF i kvalite záznamu. Prvý model, ktorý uspokojí aj vyššie nároky. Najmä u nižších modelov je video skôr doplnkom, aby sa nepovedalo. Olympus aplikoval aj do testovaného modelu niektoré vydarené technológie z vyššieho modelu. Chýba tu možnosť pripojenia mikrofónu a slúchadiel i vysoký dátový tok. To je pre amatéra-fotografa nepodstatné. Chce len občas použiť video s minimálnou námahou. To znamená bezproblémový AF a dobrá stabilizácia. Ako u E-M5 Mark II, aj tu funguje stabilizácia vynikajúco, akoby ste mali fotoaparát pripevnený na steadycame. Zaostrovanie je plynulé, bez nervózneho cukania a rýchleho preostrovania. Výborné je, že kliknutím na displej môžete meniť to, kam má fotoaparát zaostriť, aj počas snímania videa. Preostrenie je plynulé a tým pádom nerušivé. Všimol som si však pomerne výrazný “želatínový” efekt, ak fotoaparátom pohybujete rýchlejšie do strán. Oproti predchodcovi sa zdvojnásobila snímková frekvencia na 50/60 obr./s. Využiť to môžete na plynulejšie zachytenie pohybu alebo spomaľovačky.
MyClips je nová funkcia, kde si na začiatku nastavíte dĺžku klipu (štandardne 4 sekundy). Pri každom stlačení sa vám nahrá krátky klip a uloží do adresára MyClips, potom ľahko zvolíte spojenie klipov do jedného videa. Môžete pridať obrazové efekty a hudbu. Nakoniec dáte video exportovať a priamo vo fotoaparáte máte pekne zostrihané dynamické video.
4K Time Lapse je pre mňa sklamaním, video sa vytvorí s frekvenciou 5 obr./s., takže je trhané. Rozumnejšie je vytvoriť ho až v počítači, ale to môžete u ľubovoľného fotoaparátu s intervalometrom.
E-M10 Mark II nemá žiaden audio vstup ani výstup. Neberiem to ako nedostatok, pre videografov je tu model E-M5 Mark II. Dôležité je, že amatér môže použiť vychytávky z vyššieho modelu a video sníma bez ťažkosti.
Objektívy
U Olympusu je z čoho vyberať a ak vám predsa len niečo chýba, je tu aj portfólio objektívov Panasonic. Vzhľadom na veľkosť i triedu fotoaparátu nepredpokladám, že by sa používal s objektívmi radu PRO, aj keď funkčne tomu nič nebráni. Ergonomicky sú však na to vhodnejšie vyššie modely.
Základ v ponuke tvorí motorizovaný seťák 14-42. Nesklame, ale nevyužijete s ním celý potenciál tohto skvelého fotoaparátu. Veď dokáže fotiť rovnako kvalitne ako vyššie modely. Seťák odporúčam tým, ktorí chcú mať fotoaparát čo najkompaktnejší, pričom nepotrebujú najvyššiu optickú kvalitu, pretože nechcú tlačiť veľkoformátové fotografie.
So zoomov je preň vhodnejší nový 14-150, ktorý pokrýva veľmi široký rozsah a je ideálny na cestovanie. Odporúčam pri ňom používať doplnkový grip, tento objektív je o niečo väčší ak sa vyzoomuje. Nesmiem zabudnúť ani na M.Zuiko 12-50/3,5-6,3EZ, ktorý je predurčený pre video, ale slušný je aj pre makrofotografiu.
Osobne si myslím, že čaro CSC fotoaprátov, najmä tak zábavných, ako sú OM-D, odhalíte až s použitím pevných objektívov. Mojím favoritom je M.Zuiko 45/1,8 MSC, s najlepším pomerom výkon/cena. Myslím, že patrí do povinnej výbavy.
OM-D E-M10 Mark II nie je vhodný pre použitie s objektívmi ZUIKO DIGITAL, vyrobenými pre zrkadlovky Olympus E. Nie, že by sa nedali cez redukciu používať. Pre rozumné použitie však potrebujete AF s fázovou detekciou, ktorú má len OM-D E-M1. Naviac je “desinka” malá, neprimeraná veľkosti zrkadlovkových objektívov.
Fotoaparát je vhodný pre fotenie so starými manuálnymi objektívmi. Redukcii na rôzne bajonety a závity je kopec. Okrem pomocných funkcií pre manuálne zaostrovanie je prednosťou funkčná stabilizácia obrazu. Vy musíte len nastaviť v menu ohniskovú dĺžku objektívu.
Plusy a mínusy
+ 5-osá stabilizácia
+ kovová konštrukcia
+ dizajn a imidž
+ WiFi
+ vylepšený EVF
+ AF targeting PAD
+ zlepšenie ergonómie ovládania
+ bohatá funkčná výbava
+ tichá elektronická uzávierka
+ AF a stabilizácia vo videu
+ veľký buffer
+ zábavné umelecké efekty
+ MyClips
- nemá NFC
- nie je utesnený
- displej je len výklopný, nie otočný
- komplikovanejšie menu
- kvalita 4K Time Lapse videa
Fotoaparát je k dispozícii v striebornom alebo čiernom prevedení.
Záver
Najnižší model radu OM-D i keď maličký, patrí do strednej triedy. Uspokojí aj náročných fotografov, pritom je ústretový aj začiatočníkom. Nič mu nechýba, naopak skôr ponúka niečo naviac.
Z inovácií v praxi najviac využijete lepší hľadáčik, 5-osú stabilizáciu a tichú elektronickú uzávierku. Ostatné vylepšenia sú bonusové a niektorí ich možno ani všetky nevyužijú. Revolučnejšia by bola novinka, ak by priniesla napr. nový snímač s vyšším rozlíšením, 4K video (nielen Time Lapse), alebo AF s fázovou detekciou. Revolúcie sa dočkáme asi až budúci rok na jeseň, keď má byť predstavený nový top model.
Všetkým budúcim majiteľom odporúčam prídavný grip EKG-3, držanie fotoaparátu výrazne zlepší, pritom nepocítite výraznejší nárast rozmerov ani hmotnosti.
Vďaka malým rozmerom a nízkej hmotnosti budete fotoaparát nosiť bez toho, aby ste frflali, ak ho nepoužijete. Ako doplnok k nejakej profi zrkadlovke urobí výbornú službu. Nebudete mať pocit, že máte nejakú neplnohodnotnú náhradu, hračku čo sa tvarí ako seriózny foťák. Pozor, tento krpec sa vám ľahko dostane pod kožu a možno sa pristihnete, že svoj hlavný fotoaparát nechávate čoraz častejšie doma.
Ak by sa konala súťaž o to, dostať čo najviac funkcií do čo najmenšieho fotoaparátu, E-M10 Mark II by bol na stupni víťazov. Najnižší model spravil krok ku E-M5 Mark II, ktorý aj tak ostáva o triedu vyššie.
Olympus nesúťaží o najvyššie rozlíšenia a najnižší šum. Sústreďuje sa na to, čo je overené. Fotografovi dáva do rúk odladený produkt, s ktorým sa nesmierne dobre fotí. Aj keď, sám odchovaný na zrkadlovkách, musím začínajúcim fotografom s veľkými ambíciami odporučiť skôr tento mirrorless. Fotografovanie je v prvom rade koníček, ktorý má prinášať radosť. Radosť z fotografovania, radosť z používania fototechniky a radosť z výsledkov. OM-D E-M10 Mark II takúto radosť poskytuje.
Veľkým plusom fotoaparátu je videorežim, ktorý vďaka dobre navrhnutému zaostrovaniu a účinnej stabilizácii umožňuje aj začiatočníkovi snímať kvalitné video.
Jednou z výhod 4/3 snímača je to, čo ponúka z hľadiska práce s hĺbkou ostrosti. Skúsení fotografi namietnu, že s FF fotoaparátom dokážu pracovať s malou hĺbkou ostrosti. A majú pravdu. Ide to aj u Olympusu, ale musíte mať na to vhodné objektívy. Pre začiatočníka a mierne pokročilého je menší snímač výhodou. Ľahšie sa preň vyrábajú kvalitné objektívy. Amatéra čaká menej driny pri fotení, nemusí toľko cloniť, aby dosiahol väčšiu hĺbku ostrosti. Spolu s výborným stabilizátorom dosiahne to, že nemusí používať tak vysokú citlivosť ak je svetla menej alebo hneď rozkladať statív (medzi amatérmi je veľa lenivcov). S menším snímačom fotoaparát presnejšie ostrí. Podčiarknuté a zrátané, výsledkom je menej odpadu a spokojnejší fotograf.
Nedá mi po x-tý krát zopakovať, aké sú fotoaparáty Olympus zábavné. Výbava zodpovedá pokročilému fotoaparátu, ale vždy si môžete zapnúť niektorý z vydarených umeleckých efektov a tak trochu lomografovať.
Ťažko sa hľadá lepší fotoaparát pre začínajúceho fotografa s veľkými ambíciami. Na začiatku môže využiť automatické režimy a postupne sa prepracovať k tým pokročilým. Permanentný živý náhľad, celková vysoká rýchlosť, príkladná ergonómia ovládania, účinná stabilizácia, to sú funkcie a vlastnosti, ktoré umožňujú sústrediť sa na samotné fotenie a nie na nedostatky techniky. Aký to rozdiel oproti zrkadlovkám pre začiatočníkov a mierne pokročilých, ktoré im učenie a obsluhu skôr sťažujú, akoby im mali pomáhať.