Hore

Blesk v Slow Sync režime

Hovorili sme už viackrát o tom, ako si bleskom pomôcť pri vyjasnení tvárí v protisvetle pomocou tzv. fill in blesku. Často sa na označenie takého blesku ešte používa výraz vynútený blesk alebo vyjasňovací záblesk. Je to preto, lebo väčšinou automatiku fotoaparátu nenapadne použiť blesk, keď je v okolí dostatočné množstvo svetla.

Dnes si povieme o špecifickom protisvetle - pri fotografovaní osoby vo večernej alebo nočnej scéne.

Keďže v tomto prípade je svetla málo, aparát vás väčšinou upozorní a odporúča použiť blesk. Automatika však nevie, že chcete mať svetlo a kresbu aj v pozadí a keď automaticky aktivuje blesk, zväčša nastaví pomerne rýchly čas expozície (1/60s, 1/90s), aby zabránila roztraseniu fotografie.

Fotografia bez blesku - pozadie je dobre exponované, ale postava je čierna, treba ju vyjasniť bleskom. Automatický režim blesku zvýši rýchlosť závierky a potlačí pozadie. Osoba je exponovaná správne, pozadie nie.

Výsledkom je síce dobre exponovaná a osvetlená osoba bleskom, ale veľmi tmavé pozadie, v ktorom často vidieť len veľmi slabé náznaky nočnej scény. Dôvodom je malá intenzita nočných svetiel, ktoré pri takom čase nemôžu byť dostatočne zachytené senzorom aparátu. Existuje viacero spôsobov, ako vyriešiť túto situáciu a zachytiť dobre aj pozadie - osvetlenú nočnú scénu - a pritom aj bleskom osvetliť osobu.

  1. Môžete zvýšiť citlivosť ISO. To bude mať za následok, že aj pri kratšom čase (napr. 1/60s) bude nočná scéna v pozadí správne zachytená. Zvýšenie hodnoty ISO však môže mať vplyv na kvalitu obrazu, ktorú negatívne poznačí zvýšený šum, najmä ak fotografujete kompaktom.
     
  2. Môžete odcloniť objektív (zväčšiť clonový otvor, čo znamená v praxi menšie clonové číslo), aby sa do neho dostalo viac svetla pri rovnakom čase. To však tiež nemusí stále vyhovovať, keďže pri max. clonách klesá hĺbka ostrosti a nemusíte tak dosiahnuť ostré pozadie. U zrkadloviek to býva väčší problém, keďže kompaktné fotoaparáty majú extrémnu hĺbku ostrosti aj pri max. clonách. Kompakty však až na výnimky nemajú také svetelné objektívy ako zrkadlovky.
     
  3. poslednou možnosťou je predĺžiť čas a fotografovať so zapnutým bleskom. Dá sa to v polomanuálnych režimoch priority clony a času, v manuálnom režime ale aj v programových automatikách bežných kompaktných prístrojov. Stačí si blesk nastaviť na synchronizáciu s pomalými časmi závierky. Toto nastavenie blesku najčastejšie býva označené ako SlowSync alebo Slow. Toto nastavenie spôsobí, že fotoaparát exponuje tak, ako keby nemal aktivovaný blesk. Nastaví dostatočne dlhú expozíciu, aby zachytil nočnú scenériu. Pritom ale použije záblesk na vyjasnenie postavy v popredí fotografie. Fotografovať tak môžete bez toho, aby ste zvyšovali šum v obraze, alebo znižovali hĺbku ostrosti. Jedna záludnosť tu ale na vás číha - niekedy môže byť čas takého snímania naozaj dlhý na to, aby ste fotoaparát udržali v ruke a nerozmazali obraz. Položte ho teda na nejakú podložku alebo na ministatív a aktivujte samospúšť.

Synchronizácia s pomalými časmi závierky, Slow Sync.

Niekedy musíte skombinovať všetky tri spôsoby, aby ste dosiahli výsledok, keďže niekedy je toho svetla v nočnej scéne naozaj málo. A niektoré fotoaparáty majú medzi motívovými programami aj program portrét v noci, ktorý je často označený ikonkou postavy s mesiacom. Tento program, ak je dobre nastavený, často kombinuje spomenuté spôsoby zachytenia nočnej scény s pomalou synchronizáciou blesku.

Kombinácia vštkých troch spôsobov - ISO800, slow sync, clona f3,5, čas závierky 1/20s

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
demo
2009-01-15 11:53:55
konecne mi to niegdo po lopate vysvetlil
dik
 
svachop
2009-01-15 13:01:48
Mne tiez :-)
Diki Julo.
 
douglas
2009-01-15 13:59:13
Velmi fajn clanok. Ja som doteraz vsak nepouzival Slow Sync, kedze som si dal fotak na M rezim, nastavil rucne dlhsi cas a clonu s tym, ze blesk ´sa dopocita´. V com je rozdiel, ak si k tomu este dodatocne zapnem Slow Sync? (asi to, ze jedno je na fill-in a druhe na tmave pozadie?)
 
duroslav
2009-01-15 14:12:04
príspevok od: douglas
Velmi fajn clanok. Ja som doteraz vsak nepouzival Slow Sync, kedze som si dal fotak na M rezim, nastavil rucne dlhsi cas a clonu s tym, ze blesk ´sa dopocita´. V com je rozdiel, ak si k tomu este dodatocne zapnem Slow Sync? (asi to, ze jedno je na fill-in a druhe na tmave pozadie?)
Keď fotíš v manuálnom režime, tak v podstate urobíš ručne to isté, čo ti spraví SlowSync v (polo)automatike. V manuáli sa ti blesk vždy zosynchronizuje s tým časom, ktorý si tam sám nastavíš (podobne aj v režime S). A navyše sa ti v manuálnom režime asi ani slowsync nebude dať zapnúť.
 
julo kotus
2009-01-15 14:56:39
príspevok od: duroslav
Keď fotíš v manuálnom režime, tak v podstate urobíš ručne to isté, čo ti spraví SlowSync v (polo)automatike. V manuáli sa ti blesk vždy zosynchronizuje s tým časom, ktorý si tam sám nastavíš (podobne aj v režime S). A navyše sa ti v manuálnom režime asi ani slowsync nebude dať zapnúť.
presne tak, všetky možnosti sa v krátkom tipe dňa nedajú popísať, pracujeme však na fotoškole o použití bleskov, kde budú všetky režimy aj možnosti názorne vysvetlené
 
slavmiro
2009-01-15 15:22:41
príspevok od: julo kotus
presne tak, všetky možnosti sa v krátkom tipe dňa nedajú popísať, pracujeme však na fotoškole o použití bleskov, kde budú všetky režimy aj možnosti názorne vysvetlené
-nuz drzime palce a tesime sa. Co sa tyka slow sync. metody, tam s da nastavovat aj synchro na 1. lamelu alebo 2nd. Ale to tusim ide vlastne aj v Manual mode. V poloautomat modoch je vyhoda ze sa expozicia pozadia dopocitava automaticky.
 
maciakba
2009-01-16 00:53:33
v com vlastne je rozdiel v 1 a 2 lamele? teda okrem toho ze jedno blistke na zaciatku a druhe na konci
 
maciakba
2009-01-16 00:57:23
jedine vyuzitie vidim teda v tom ako sa rozmazava napr svetla na aute ked prichadza (2 lamela) alebo odchadza (1. lamela) ... takze je to pre takyto ucel pohybu?
 
duroslav
2009-01-16 08:22:37
Keď fotíš na prvú lamelu, tak sa môže stať, že subjekt ti žmurkne a kým je lamela otvorená, tak sa to žmurknutie naexponuje a bude to trochu na fotke vidno.
Ale podobné sa môže stať pri použití druhej lamely, že subjekt žmurkne po monitorovacom predzáblesku a výsledok je ten istý :-)
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované